Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 169. ПОСЛЕДНА СЕДМИЦА ОБУЧЕНИЕ В ПЕЛА
ПОЗДНИМ вечером в понедельник, 6 марта, Иисус и десять апостолов прибыли в лагерь у Пеллы. Это была последняя неделя пребывания Иисуса в лагере, и он уделял большое внимание обучению народа и наставлению апостолов. Каждый день пополудни он выступал с публичной проповедью, а по вечерам отвечал на вопросы апостолов и некоторых наиболее подготовленных учеников, проживавших в лагере.
КЪСНО вечерта в понеделник, 6 март, Иисус и десетте апостола пристигнали в лагера до Пела. Това била последната седмица от пребиваването на Иисус в лагера, и той отделял голямо внимание на обучението на народа и наставляването на апостолите. Всеки ден по обяд той излизал с публична проповед, а вечерта отговарял на въпросите на апостолите и на някои от най-подготвените ученици, живеещи в лагера.
Слух о воскрешении Лазаря достиг лагеря за два дня до прибытия Учителя, приведя всё его население в величайший восторг. Впервые после насыщения пяти тысяч произошло нечто, до такой степени возбудившее людей. Таким образом, эта короткая неделя обучения в Пелле пришлась на самый пик второго этапа публичного служения во благо царства, после чего Иисус планировал отправиться в путешествие по южной Перее, которое привело непосредственно к завершающим трагическим событиям последней недели в Иерусалиме.
Слухът за възкресението на Лазар достигнал до лагера два дни преди пристигането на Учителя, привеждайки цялото негово население в най-велик възторг. За първи път след насищането на петте хиляди се случило нещо, до такава степен възбуждащо хората. По такъв начин, тази кратка седмица на обучение в Пела дошла на самия пик на втория етап от публичното служене за благото на царството, след което Иисус планирал да се отправи на пътешествие по южна Перея, което привело непосредствено към завършващите трагични събития от последната седмица в Йерусалим.
Фарисеи и первосвященники уже начали формулировать конкретные обвинения. Они протестовали против учений Иисуса на следующих основаниях:
Фарисеите и първосвещениците вече започнали да формулират конкретни обвинения. Те протестирали против ученията на Иисус на следните основания:
1. Он является другом мытарей и грешников; он принимает нечестивых и даже трапезничает с ними.
1. Той се явява другар на митарите и грешниците; той приема нечестивите и даже споделя с тях трапезата.
2. Он является богохульником; он говорит о Боге как о своем Отце и считает себя равным Богу.
2. Той се явява богохулник; той говори за Бога като за свой Отец и счита себе си за равен Богу.
3. Он нарушает закон. Он лечит болезни в субботу и многими другими путями оскорбляет священный закон Израиля.
3. Той нарушава закона. Той лекува болните в съботата и по много други пътища оскърбява свещения закон на Израил.
4. Он находится в сговоре с бесами. Он творит чудеса и совершает мнимые волшебства силой, данной ему Вельзевулом - князем дьяволов.
4. Той се намира в сговор с бесовете. Той твори чудеса и извършва мними вълшебства със силата, дадена му от Велзевул - княза на дяволите.
1. ПРИТЧА ЗА БЛУДНИЯТ СИН
В четверг Иисус выступил перед народом на тему "Благодать спасения". В ходе этой проповеди он вновь рассказал о пропавшей овце и пропавшей монете, а также свою любимую притчу о блудном сыне. Иисус сказал:
В четвъртък Иисус излязъл пред народа на темата "Благодат на спасението". В хода на тази проповед той отново разказал за изгубената овца и изгубената монета, а така също своята любима притча за блудния син. Иисус казал:
"Все пророки от Самуила до Иоанна призывали вас искать Бога - искать истину. Они всегда повторяли: „Ищите Господа, пока не слишком поздно". И все такие учения должны приниматься близко к сердцу. Но я пришел показать вам, что в то время как вы пытаетесь найти Бога, он точно так же пытается найти вас. Много раз я рассказывал вам о добром пастухе, который оставил отару из девяносто девяти овец и отправился на поиски одной пропавшей, и о том, как, найдя заблудшую овцу, он взвалил ее себе на плечи и заботливо отнес назад в
"Всички пророци от Самуил до Йоан са призовавали вас да търсите Бога - да търсите истината. Те винаги са повтаряли: "Търсете Господа, докато не е прекалено късно". И всички такива учения трябва да се приемат близо до сърцето. Много пъти аз съм ви разказвал за добрия пастир, който оставил голямото стадо от деветдесет и девет овце и се отправил в търсене на едната изгубена, и за това, когато, намирайки заблудената овца, той я вдигнал на раменете си и грижливо я отнесъл назад в
овчарню. И вы помните, что вернув овцу в овчарню, добрый пастух созвал своих друзей и пригласил их порадоваться вместе с ним тому, что он нашел пропавшую овцу. И вновь я говорю, что на небесах больше радости об одном грешнике кающемся, нежели о девяноста девяти праведниках, которые не нуждаются в покаянии. Тот факт, что души являются пропавшими, только усиливает внимание к ним небесного Отца. Я пришел в этот мир по велению моего Отца, и о Сыне Человеческом было истинно сказано, что он друг мытарей и грешников.
кошарата. И вие помните, че връщайки овцата в кошарата, добрият пастир повикал своите другари и ги поканил да се порадват заедно с него за това, че той е намерил пропадналата овца. И отново аз казвам, че на небесата има повече радост за един разкаял се грешник, отколкото за деветдесет и девет праведни, които не се нуждаят от покаяние. Този факт, че душите се явяват изгубени, само усилва вниманието към тях от небесния Отец. Аз дойдох в този свят по заповед на моя Отец, и за Сина Човешки е било истина казаното, че той е другар на митарите и грешниците.
Вас учили, что божественное признание является следствием вашего раскаяния и результатом ваших благочестивых деяний - жертвоприношений и покаяний. Однако я уверяю вас, что Отец принимает вас еще до того, как вы раскаетесь, и посылает Сына и его помощников, чтобы найти вас и с радостью вернуть вас в паству - царство сыновства и духовного роста. Вы все подобны заблудшим овцам, и я пришел, чтобы найти и спасти пропавших.
Вас са ви учили, че божественото признание се явява в следствие от вашето разкаяние и резултат от вашите благочестиви деяния - жертвоприношения и покаяния. Обаче аз ви уверявам, че Отеца приема вас още преде това, когато вие се разкайвате, и изпраща Сина и неговите помощници, за да намерят вас и с радост да върнат вас в паството (енорията) - царството на синовността и духовния ръст. Вие всички сте подобни на заблудилите се овце, и аз дойдох, за да намеря и спася изгубените.
Вам следует также вспомнить рассказ о женщине, у которой было десять серебряных монет, соединенных в красивое ожерелье. Потеряв одну монету, женщина зажгла светильник и стала мести дом, продолжая поиски, пока не нашла потерянную монету. И как только она нашла ее, она созвала подруг и соседок и сказала: „Порадуйтесь со мной, ибо я нашла потерянную монету". Поэтому я вновь говорю, что ангелы небесные всегда радуются одному грешнику, который раскаялся и вернулся в паству Отца. И я рассказываю это вам для того, чтобы вы поняли: Отец и его Сын отправляются на поиски тех, кто пропал, и в этом поиске мы используем все средства, способные помочь в наших кропотливых попытках найти заблудших - тех, кого необходимо спасти. Поэтому, хотя Сын Человеческий отправляется в пустыню на поиски заблудших овец, он также ищет монету, пропавшую в доме. Овцы могут отстать от стада непреднамеренно; со временем монета покрывается пылью и теряется под грудой человеческих вещей.
За вас следва така също да помните разказа за жената, у която имало десет сребърни монети, съединени в красива огърлица. Изгубвайки една монета, жената запалила светилника и започнала да размества дома, продължавайки да търси, докато не намерила изгубената монета. И когато само тя я намерила, тя извикала другарките и съседките и казала:"Порадвайте се с мен, защото аз намерих изгубената монета". Поради това аз отново казвам, че ангелите небесни винаги се радват на един грешник, който се е разкаял и се е върнал в паството на Отца. И аз разказвам това вам за това, че вие да разберете: Отеца и неговия Син се отправят в търсене на тези, които са се изгубили, и в това търсене ние използуваме всички средства, способни да помогнат в нашите търпеливи опити да намерим заблудилите се - тези, които е необходимо да се спасят. Затова, Синът Човешки се отправя в пустинята за търсене на заблудили се овце, той така също търси монетата, изгубена в дома. Овцете могат да изостанат от стадото непреднамерено; с времето монетата се покрива с пепел и губи под купчината човешки вещи.
А теперь я хотел бы рассказать вам о легкомысленном сыне богатого землевладельца, который намеренно оставил своего отца и отправился в чужую страну, где много пострадал. Вы помните, что овца заблудилась, не желая того, однако этот юноша покинул отчий дом с умыслом. Дело было так.
А сега аз бих искал да ви разкажа за лекомисления богат земевладелец, който преднамерено оставал своя баща и се отправил в чужда страна, където много пострадал. Вие помните, че овцата се заблудила, не желаейки това, обаче този юноша напуснал бащиния дом с умисъл. Работата била така.
У одного человека было два сына: младший отличался беззаботным и беспечным нравом, любил увеселения и увиливал от ответственности, в то время как его старший брат был серьезным, сдержанным, трудолюбивым и ответственным человеком. Братья плохо ладили друг с другом; они постоянно ссорились и препирались. Младшему было свойственно веселье и жизнелюбие - и вместе с тем праздность и безответственность. Старший обладал степенным и работящим характером, но в то же время был эгоистичным, угрюмым и высокомерным. Младший любил развлекаться и не любил трудиться; старший целиком отдавал себя труду, но редко развлекался. Их отношения стали столь невыносимыми, что младший сын пришел к отцу и сказал: „Отец! Дай мне третью часть имения, которая причитается мне, и позволь отправиться в мир на поиски счастья". Выслушав его просьбу, отец, знавший, сколь несчастен юноша в семье из-за отношений со своим старшим братом, разделил собственность, дав юноше его долю.
У един човек имало двама сина: младият се отличавал с безделен и безгрижен нрав, обичал увеселенията и се отклонявал от отговорности, в това време когато неговия старши брат бил сериозен, сдържан, трудолюбив и отговорен човек. Братята лошо се разбирали един друг; те постоянно се сърдели и препирали. За младият брат било присъщо веселието и жизнелюбието - заедно с това безделие и безотговорност. Старшият брат притежавал стъпков и работещ характер, но в това същото време бил егоистичен, намусен и високомерен. Младият обичал да се развлича и не обичал да се труди; старшият изцяло се отдавал себе си на труда, но рядко се развличал. Техните отношения станали толкова непоносими, че младият отишъл към баща си и казал:"Татко! Дай ми една трета част от имението, която ми е полага, и ми позволи да се отправя по света да търся щастието". Изслушвайки неговата молба, бащата, знаейки, колко е нещастен юношата в семейството поради отношенията със своя старши брат, разделил собствеността, давайки на юношата неговата част.
Через несколько недель юноша собрал все свои средства и отправился в путешествие в дальнюю страну. Не найдя никакого прибыльного дела, которое в то же время было бы приятным, он растратил свое состояние, живя распутно.
След няколко седмици юношата събрал всички свои средства и се отправил на пътешествие към далечна страна. Не намирайки никакво доходно дело, което в това същото време да било би приятно, той разпилял своето състояние, живеейки разпътно.
Когда же он потратил всё, что у него было, в той стране настал великий голод, и он начал нуждаться. Страдая от голода и терпя большие лишения, он нанялся к одному из жителей этой страны, который послал его на поля пасти свиней. Юноша был готов есть шелуху, которой кормились свиньи, но никто ничего не давал ему.
Когато той вече похарчил всичко, което имало у него, в тази страна настанал велик глад, и той започнал да се нуждае от средства. Страдайки от глад и търпейки големи лишения, той се наел към един от жителите на тази страна, който го изпратил на полето да пасе свине. Юношата бил готов да яде обелките, с които се хранели свинете, но никой нищо не му давал.
Однажды, измученный сильным голодом, он одумался и сказал: „Сколько слуг у отца моего, и все имеют еду в изобилии, а я умираю от голода, пася свиней здесь, в чужой стране! Встану, пойду к отцу моему и скажу: „Отец! Я согрешил перед небом и тобой. Я больше не достоин называться твоим сыном; позволь мне быть твоим слугой". И приняв это решение, юноша встал и пошел к дому своего отца.
Веднъж, измъчен от силния глад, той се замислил и казал: "Колко слуги има у моя баща, и всички имат храна в изобилие, а аз умирам от глад, като паса свине тук, в чуждата страна! Ще стана, ще отида при моя баща и ще кажа:"Татко! Аз сгреших пред небето и пред теб. Аз повече не съм достоен да се наричам твой син; позволи ми да бъда твой слуга". И вземайки такова решение, юношата станал и отишъл към дома на своя отец.
Отец же его очень горевал; он тосковал по веселому, хотя и беспечному юноше. Отец любил сына и всегда ждал его возвращения. Поэтому в тот день, когда сын стал подходить к своему дому, отец - хотя тот был еще далеко - увидел его и, исполнившись любви и сострадания, выбежал ему навстречу и, ласково приветствуя его, обнял и поцеловал. После этой встречи сын взглянул в полные слез глаза отца и сказал: „Отец! Я согрешил перед небом и перед тобой; я больше не достоин называться твоим сыном..." - но юноша не смог завершить свою исповедь, ибо не помнящий себя от радости отец сказал подбежавшим слугам: „Принесите тотчас его лучшую одежду, ту, что я сберег, и наденьте на него, и дайте моему сыну его перстень, и принесите сандалии для его ног".
Бащата също много тъгувал; той тъгувал по веселия, макар и безгрижен юноша. (бащата обичал сина и винаги чакал неговото завръщане. Поради това в този ден, когато синът тръгнал към своя дом, бащата - макар този да бил още далеко - го видял и, изпълнен с любов и състрадание, побягнал насреща му и, ласкаво поздравявайки го, го прегърнал и целунал. След тази среща синът погледнал в пълните със сълзи очи на бащата и казал:"Татко! Аз съгреших пред небето и пред теб; аз повече не съм достоен да се наричам твой син …" - но юношата не могъл да завърши своята изповед, защото не помнещия себе си от радост баща казал на дотичалите слуги:" Донесете веднага неговата най-добра дреха, тази, която аз пазя, и я облечете на него, и дайте на моя син неговия пръстен, и донесете сандали за неговите крака"
А затем, когда счастливый отец ввел стершего ноги и изможденного сына в дом, он крикнул слугам: „Приведите откормленного теленка и заколите, будем есть и веселиться, ибо этот сын мой был мертв и ожил, пропал и нашелся". И все они собрались вокруг отца, чтобы порадоваться вместе с ним возвращению его сына.
А след това, когато щастливия баща въвел с измити крака и изнурен син в дома, той викнал на слугите:" Доведете охранено теле и го заколете, ще ядем и ще се веселим, защото този мой син е бил мъртъв и е оживял, изгубил се и се намерил". И всички те се събрали около бащата, за да се порадват заедно с него на завръщането на неговия син.
Примерно в то же время, пока они праздновали, старший сын, проработав весь день в поле, возвращался домой и, подходя к дому, услышал звуки музыки и танцев. Подойдя к заднему крыльцу, он подозвал одного из слуг и спросил, что всё это значит. И тогда слуга сказал: „Брат твой, давно потерявшийся, вернулся домой, и твой отец заколол откормленного теленка, чтобы отпраздновать благополучное возвращение своего сына. Войди же и ты, чтобы поздороваться со своим братом и вновь принять его в дом отца".
Примерно в това същото време, докато те празнували, старшия син, работейки целия ден на полето, се завърнал в дома и, приближавайки към дома, чул звуците на музика и танците. Приближавайки към задната врата, той поздравил едни от слугите и попитал, какво означава всичко това. И тогава слугата казал:"Твоят брат, отдавна изгубил се, се върна в дома, и твоя баща заколи охранено теле, за да отпразнува благополучното завръщане на своя син. Влизай също и ти, за да се поздравиш със своя брат и отново да го приемеш в доба на баща ти".
Но когда старший брат услышал это, он был настолько оскорблен и рассержен, что не захотел войти. Услышав, что он негодует из-за встречи, устроенной младшему брату, отец вышел во двор, пытаясь умилостивить его. Однако старший сын не хотел внимать уговорам отца. Он ответил ему: „Послушай, все эти годы я служу тебе и не ослушался ни малейшего твоего приказания, но ты ни разу не заколол для меня даже козленка, чтобы я мог повеселиться со своими друзьями. Я оставался здесь все эти годы, ухаживая за тобой, и ты ни разу не устроил празднества в честь моего преданного служения, но как только вернулся сын, расточивший твое имение с блудницами, ты спешишь заколоть для него откормленного теленка и устраиваешь пир в его честь".
Но когато старшият брат чул това, той бил толкова оскърбен и разсърден, че не поискал да влезе. Чувайки, че той недоволства поради срещата, устроена за младия брат, бащата излязъл на двора, опитвайки се да го умилостиви. Обаче старшият син не искал да внимава в уговарянето от бащата. Той му отвърнал:" Послушай, всичките тези години аз ти служа и не съм се ослушал и за най-малката твоя заповед, но ти нито веднъж не си заколил за мен даже козле, за да мога аз да се повеселя със своите другари. Аз останах тук всичките тези години, грижейки се за теб, и ти нито веднъж не устрои празненство в чест на моето предано служене, но когато се върна сина, разпилял твоето имение с блудници, ти бързаш да заколиш за него охранено теле и устройваш пир в негова чест".
Поскольку отец действительно любил обоих своих сыновей, он попытался урезонить старшего: „Однако, сын мой, ты всегда со мною, и всё мое - твое. Всякий раз, заводя новых друзей, ты мог брать козленка, чтобы повеселиться с ними. Теперь же тебе надобно веселиться и радоваться вместе со мной возвращению
Доколкото бащата действително обичал двамата свои синове, той се опитал да вразуми старшия: "Обаче, сине мой, ти винаги си с мен, и всичко мое - е твое. Всеки път, довеждайки нови другари, ти можеш да вземеш козле, за да се повеселите с тях. Сега също за теб е необходимо да се веселиш и да се радваш заедно с мен за завръщането
твоего брата. Подумай об этом, сын мой: твой брат пропал и нашелся; он вернулся к нам живым!""
на твоя брат. Помисли за това, сине мой: твоя брат се изгуби и се намери; той се върна към нас жив! ""
Это была одна из наиболее трогательных и действенных притч, когда-либо рассказанных Иисусом для того, чтобы донести до своих слушателей мысль о готовности Отца принять всех, кто стремится войти в царство небесное.
Това била една от най-трогателните и действителни притчи, когато и да било разказвани от Иисус за това, за да донесе до своите слушатели мисълта за готовността на Отца да приеме всички, които се стремят да влязат в царството небесно.
Иисус очень любил включать все три притчи в одну и ту же беседу. Он рассказывал историю о пропавшей овце для того, чтобы показать: когда люди случайно сбиваются с жизненного пути, Отец помнит о таких пропавших и вместе со своими Сынами - истинными пастырями - отправляется на поиски пропавших овец. После этого он рассказывал о монете, потерявшейся в доме, чтобы показать, сколь тщательным является божественный поиск всех, кто смущен, сбит с толку, духовно ослеплен в своей жизни материальными заботами и накоплениями. И в заключение он начинал увлеченно рассказывать притчу о пропавшем сыне - о принятии вернувшегося блудного сына, - чтобы показать, сколь полным является возвращение пропавшего сына в дом и в сердце Отца.
Иисус много обичал да включва всичките три притчи в една и съща беседа. Той разказал историята за изгубената овца за това, за да покаже: когато хората случайно се отклоняват от жизнения път, Отецът помни за такива изгубени и заедно със своите Синове - истинските пастири - се отправя в търсене на изгубените овце. След това той разказвал за монетата, изгубена в дома, за да покаже, колко щателно се явява божественото търсене на всички, които са смутени, зашеметени, духовно ослепени в своя живот от материалните грижи и натрупвания. И в заключение той започнал увлечено да разказва притчата за изгубения син - за приемането на върналия се блуден син, - за да покаже, колко пълно се явява завръщането на изгубения син в дома и в сърцето на Отца.
Много, много раз за годы своего учительства Иисус возвращался к этой истории о блудном сыне. Эта притча и рассказ о добром самаритянине были его излюбленными приемами обучения, когда он говорил о любви Отца и о дружеских отношениях между людьми.
Много, много пъти за годините на своето учителство Иисус се завръщал към тази история за блудния син. Тази притча и разказа за добрия самариянин били негови любими прийоми на обучение, когато той говорил за любовта на Отца и за дружеските отношения между хората.
2. ПРИТЧА ЗА ХИТРИЯТ УПРАВЛЯВАЩ
Однажды вечером Симон Зелот, комментируя одно из заявлений Иисуса, спросил: "Учитель, что ты имел в виду сегодня, когда сказал, что многие из сынов мира догадливее в своем поколении, чем дети царства, ибо умеют приобретать друзей богатством неправедным?" Иисус ответил:
Веднъж вечерта Симон Зелот, коментирайки едно от изявленията на Иисус, попитал:"Учителю, какво ти си имал в предвид днес, когато ти каза, че много от синовете в света са по-досетливи, отколкото децата от царството, защото умеят да придобиват от другарите си богатство неправедно?" Иисус отговорил:
"Некоторые из вас, пока не вошли в царство, умели быть весьма хитрыми в отношениях со своими деловыми партнерами. Являясь несправедливыми и зачастую недобросовестными, вы, тем не менее, были расчетливы и предусмотрительны, ибо вели дела, обращая всё свое внимание на текущие доходы и грядущее благополучие. Точно так же сегодня вам нужно таким образом организовать свою жизнь в царстве, чтобы обеспечить себя нынешней радостью и позаботиться о будущем обладании сокровищами, накопленными на небесах. Если вы с таким усердием заботились о личной выгоде, когда служили самим себе, то почему теперь, когда вы являетесь слугами братства людей и управляющими Бога, вы должны проявлять меньше усердия, обретая новые души для царства?
"Някои от вас, докато не са влезли в царството, са умеели да бъдат изключително хитри в отношенията със своите делови партньори. Явявайки се несправедливи и често недобросъвестни, вие, още повече, сте били пресметливи и предпазливи, защото сте водили делата, обръщайки цялото свое внимание на текущите доходи и бъдещото благополучие. Точно така също днес за вас е нужно по такъв начин да организирате своя живот в царството, за да обезпечите за себе си днешната радост и да се погрижите за бъдещото притежаване на съкровищата, натрупване на небесата. Ако вие с такова усърдие сте се грижили за лична изгода, когато сте служили на самите себе си, то защо сега, когато вие се явявате слуги на братството на хората и управляващи от Бога, вие трябва да проявявате по-малко усърдие, придобивайки нови души за царството?
Все вы можете извлечь урок из рассказа об одном богатом человеке, у которого был хитрый, но неверный управляющий. Этот управляющий не только притеснял клиентов своего хозяина для личной выгоды, но и прямо растрачивал его деньги. Когда хозяин, наконец, узнал обо всём этом, он призвал к себе управляющего и спросил, что означают эти слухи, и потребовал, чтобы тот немедленно дал отчет в своем управлении и приготовился передать дела другому.
Вие всички можете да извлечете урок от разказа за един богат човек, у който имало хитър, но неверен управляващ. Този управляващ не само притеснявал клиентите на своя стопанин за лична изгода, но и пряко разпилявал неговите пари. Когато стопанинът, най-накрая, узнал за всичко това, той повикал към себе си управляващия и попитал, какво означават тези слухове, и изискал, че той незабавно да даде отчет за своето управление и да се приготви да предаде делата на другиго.
Тогда неверный управляющий сказал сам себе: „Что мне делать, ведь у меня отнимают управление домом? Копать у меня нет сил; просить подаяние мне стыдно. Я знаю, что сделать, чтобы меня пригласили в дома всех, кто имеет дело с моим хозяином, когда я лишусь управления". И затем, призвав каждого из должников своего господина, он сказал первому: „Сколько ты должен господину
Тогава неверният управляващ казал сам на себе си:"Какво да правя, нали на мен ми отнемат управлението на дома? До копая у мен няма сили, да моля за подаяние за мен е срамно. Аз зная, какво да направя, за да ме поканят в дома на всички, които имат дела с моя стопанин, когато аз се лиша от управление". И след това, призовавайки всеки от длъжниците на своя господин, той казал на първия:"Колко ти си длъжен на господина
моему?" Тот ответил: „Сто мер масла". Тогда управляющий сказал: „Возьми восковую дощечку со своей распиской, садись скорее и напиши: пятьдесят". Потом сказал другому должнику: „Сколько ты должен?" И тот ответил: „Сто мер пшеницы". Тогда управляющий сказал: „Возьми свою расписку и напиши: восемьдесят". И так он поступил со многими другими должниками. Так этот нечестный управляющий стремился приобрести друзей после утраты своего управления. Даже его господин и хозяин, узнав впоследствии об этом, был вынужден признать, что его неверный управляющий по крайней мере продемонстрировал дальновидность, стараясь позаботиться о грядущих днях нужды и лишений.
мой?" Той отвърнал:"Сто мери масло". Тогава управляващият казал: "Вземи восъчна дъсчица със своята разписка, седни по-скоро и напиши:петдесет". След това казал на друг длъжник:"Колко ти си длъжен?" И той отговорил:" Сто мерки пшеница". Тогава управляващият казал:"Вземи своята разписка и напиши: осемдесет". И така той постъпил с много други длъжници. Така този нечестен управляващ се стремил да придобие другари след загубата на своето управление. Даже неговият господин и стопанин, узнавайки в последствие за това, бил принуден да признае, че неговия неверен управляващ в крайна сметка е демонстрирал далновидност, стараейки се да се погрижи за идващите дни на нужда и лишения.
Именно в таком смысле сыны этого мира порой демонстрируют больше мудрости в своей подготовке к будущему, чем дети света. Я говорю вам, желающим получить сокровища на небесах: учитесь у тех, кто приобретает друзей неправедным богатством, и, подобно им, ведите себя в жизни так, чтобы заручиться вечной дружбой праведных сил, дабы, когда всё земное потерпит крах, вы могли быть с радостью приняты в вечные обители.
Именно в такъв смисъл синовете от този свят понякога демонстрират голяма мъдрост в своята подготовка към бъдещето, отколкото децата на светлината. Аз говоря вам, желаещите да получите съкровищата на небесата: учете се от тези, които придобиват другари с неправедно богатство, и, подобно на тях, водете себе си в живота така, че да си осигурите вечна дружба с праведните сили, да би, когато всичко земно претърпи крах, вие да бихте могли с радост да бъдете приети във вечните обители.
Я заявляю, что тот, кому можно довериться в малом, не подведет и в большом, а бесчестный в малом обманет и в большом. Если вы не продемонстрировали дальновидность и честность в делах этого мира, то как можете надеяться быть преданными и рассудительными, когда вам будет доверено управление истинным сокровищем небесного царства? Если вы не являлись хорошими управляющими и добросовестными банкирами, если вам нельзя было доверить чужое имущество, кто будет настолько глуп, чтобы дать вам в собственность огромное сокровище?
Аз заявявам, че този, който на който може да се доверите в малкото, няма да ви подведе в голямото, а безчестния в малкото ще излъже и в голямото. Ако вие не демонстрирате далновидност и честност в делата от този свят, то как можете да се надявате да бъдете предани и разсъдителни, когато на вас ви бъде доверено управлението на истинското съкровище на небесното царство? Ако вие не се явявате добри управляващи и добросъвестни банкери, ако на вас не би трябвало да се довери чуждо имущество, кой ще бъде толкова глупав, че да ви даде за собственост огромно съкровище?
И вновь я утверждаю, что никто не может служить двум господам: либо одного будет ненавидеть, а другого любить, либо же будет верным слугой одному и нерадивым другому. Вы не можете служить Богу и мамоне".
И отново аз утвърждавам, че никой не може да служи на двама господари: или единия ще ненавижда, а другия ще обича, или също ще бъде верен слуга на единия и немарлив към другия. Вие не може да служите на Бога и на мамона".
Присутствовавшие при том фарисеи начали насмехаться и издеваться над услышанным, ибо усердно копили богатства. Эти враждебно настроенные слушатели пытались вовлечь Иисуса в бесплодные дебаты, но он отказался спорить со своими врагами. Когда фарисеи дошли до препирательств друг с другом, поднявшийся шум собрал большую толпу из числа тех обитателей лагеря, которые жили поблизости; и когда они начали спорить между собой, Иисус удалился в свою палатку на покой.
Присъствуващите при това фарисеи започнали да се надсмиват и злобно да се подиграват над чутото, защото усърдно трупали богатство. Тези враждебно настроени слушатели се опитвали да въвлекат Иисус в безплодни дебати, но той се отказал да спори със своите врагове. Когато фарисеите дошли до препиране един с друг, вдигналият се шум събрал голяма тълпа от числото на тези обитатели на лагера, които живеели на близо; и когато те започнали да спорят между себе си, Иисус се отделил в своята палатка за почивка.
3. БОГАТ И БЕДЕН
Когда собрание стало слишком шумным, Симон Петр встал и, взяв бразды правления в свои руки, сказал: "Люди, братья, нехорошо препираться друг с другом. Учитель высказался, и вам следовало бы подумать над его словами. К тому же учение, которое он возвестил вам, не является новым. Разве вы не слышали иносказание назореев о богаче и нищем? Некоторые из нас помнят, как Иоанн Креститель гневно обличал этой притчей тех, кто любит богатства и домогается нечестного добра. И хотя эта древняя притча не соответствует евангелию, которое проповедуем мы, всем вам следовало бы прислушаться к ее урокам, пока не настанет то время, когда вы поймете новый свет царства небесного. Вот как рассказывал эту историю Иоанн.
Когато събранието станало прекалено шумно, Симон Петър станал и, вземайки юздите на управлението в свои ръце, казал:" Хора, братя, не е добре да се препирате един с друг. Учителят се изказа, и за вас би следвало да помислите над неговите думи. Към това същото учение, което той възвестил вам, не се явява ново. Нима вие не сте слушали иносказанието на назореите за богатия и бедния? Някои от нас помнят, как Йоан Кръстител гневно разобличаваше с тази притча тези, които обичат богатството и се домогват към нечестното добро. И макар тази древна притча да не съответствува на евангелието, което проповядваме ние, за всички вас би следвало да се вслушате в нейните уроци, докато не настане това време, когато вие ще разберете новата светлина на царството небесно. Ето как е разказвал тази история Йоан.
Жил богач по имени Див, который одевался в самую дорогую и роскошную одежду и каждый день проводил в веселье и великолепии. Был также нищий по
Живял богаташ на име Див, който се обличал в най-скъпи и разкошни дрехи и всеки ден прекарвал във веселие и великолепие. Имало също така и беден на
имени Лазарь, который лежал у ворот этого богача в струпьях и ожидал там, чтобы насытиться крохами со стола богача; и даже собаки подходили и лизали его язвы. И случилось так, что нищий умер и отнесен был ангелами для упокоя к Аврааму. А вскоре умер и богач и был похоронен с пышностью и царскими почестями. Покинув этот мир, богач проснулся в аду и в муках, поднял глаза свои и увидел вдали Авраама, держащего в своих объятиях Лазаря. И закричал Див: „Отец Авраам! Сжалься надо мной и пошли Лазаря, чтобы он смочил палец водой и освежил мой язык, ибо я терплю страшные муки из-за своего наказания". И тогда Авраам ответил: „Сын мой! Вспомни, что ты получал только хорошее в жизни, а Лазарь - только плохое. Теперь все переменилось: Лазарь утешается, а ты страдаешь. Кроме того, между тобой и нами лежит огромная пропасть, так что ни мы не можем перейти к вам, ни вы к нам". Тогда Див сказал Аврааму: „Молю тебя, пошли Лазаря назад, в дом моего отца, ибо у меня есть пятеро братьев; пусть он предупредит их, чтобы и они не попали сюда на мучения". Но Авраам сказал: „Сын мой! У них есть Моисей и пророки; пусть слушают их". Тогда Див сказал: „Нет, нет, отец Авраам! Но если кто из мертвых придет к ним, они раскаются". И ответил Авраам: „Если Моисея и пророков не слушают, то даже тому, кто воскрес из мертвых, не поверят"".
име Лазар, който лежал до вратите на този богаташ в струпеи и чакал там, за да се насити с трохи от масата на богатия; и даже кучетата идвали и лизали неговите язви. И се случило така, че бедният умрял и отнесен бил от ангелите за упокой към Авраам. А скоро умрял и богатия и бил погребан с пищност и царски почести. Напускайки този свят, богатия се събудил в ада и в мъки, вдигнал своите очи и видял в далечината Авраам, държащ в своите обятия Лазар. И закрещял Див:" Отче Аврааме! Съжали се над мен и прати Лазар, за да може той да навлажни палеца с вода и да освежи моя език, защото аз търпя страшни мъки поради своето наказание". И тогава Авраам отговорил:"Сине мой! Спомни си, че ти си получавал само доброто в живота, а Лазар - само лошото. Сега всичко се е променило: Лазар се утешава, а ти страдаш. Освен това, между теб и нас лежи огромна пропаст, така че не може да дойдем към вас, нито вие към нас". Тогава Див казал на Авраам:"Моля теб, изпрати Лазар назад, в дома на моя баща, защото имам пет братя; нека той ги предупреди, за да може и те да не попаднат тук за мъчения". Но Авраам казал:"Сине мой! У тях има Мойсей и пророците; нека слушат тях". Тогава Див казал: Не, не, отче Аврааме! Но ако някой от мъртвите отиде при тях, те ще се разкаят". И отговорил Авраам:"Ако Мойсей и пророците не слушат, то даже на този, който възкреся от мъртвите, няма да повярват"".
Когда Петр рассказал эту древнюю притчу назорейского братства - и поскольку толпа угомонилась - Андрей встал и распустил народ на ночлег. Хотя как апостолы, так и ученики часто задавали Иисусу вопросы насчет притчи о Диве и Лазаре, он ни разу не согласился высказать о ней собственное мнение.
Когато Петър разказал тази древна притча от назорейското братство - и доколкото тълпата се успокоила - Андрей станал и разпуснал народа за нощувка. Макар както апостолите, така и учениците често да задавали на Иисус въпроси относно притчата за Див и Лазар, той нито веднъж не се съгласил за изкаже за нея собствено мнение.
4. ОТЕЦЪТ И НЕГОВОТО ЦАРСТВО
Иисус всегда сталкивался с трудностями, пытаясь объяснить апостолам, что хотя они и возвещают установление царства Божьего, Отец небесный не является царем. В те времена, когда Иисус жил на земле и учил во плоти, урантийцы знали в основном царей и императоров национальных правительств, и евреи уже давно ожидали наступления царства Божьего. В силу этих и других причин, Учитель считал наиболее подходящим назвать духовное братство людей царством небесным, а духовного главу этого братства - Отцом небесным. Иисус никогда не говорил о своем Отце как о царе. В своих сокровенных беседах с апостолами он всегда называл себя Сыном Человеческим и их старшим братом. Он именовал всех своих последователей слугами человечества и посланниками евангелия царства.
Иисус винаги се е сблъсквал с трудности, опитвайки се да обясни на апостолите, че макар и те да възвестяват установяването на царството Божие, Отецът небесен не се явява цар. В тези времена, когато Иисус живял на земята и учил в плът, урантийците познавали в основното царе и императори на националните правителства, и евреите вече отдавна очаквали настъпването на царството Божие. По силата на тези и други причини, Учителят считал да най-подходящо на нарича духовното братство на хората царство небесно, а духовния глада на това братство - Отец небесен. Иисус никога не е говорил за своя Отец като за цар. В своите съкровени беседи с апостолите той винаги е наричал себе си Син Човешки и техен старши брат. Той именувал всички свои последователи слуги на човечеството и посланици на евангелието за царството.
Иисус никогда не давал своим апостолам систематических знаний относительно личности и атрибутов небесного Отца. Он никогда не просил людей верить в его Отца; он считал их веру само собой разумеющейся. Иисус никогда не опускался до доказательств в пользу реальности Отца. Средоточием всего его учения об Отце было заявление о том, что он и Отец едины; что видевший Сына видел и Отца; что Отец, как и Сын, знает всё; что только Сын действительно знает Отца, а также тот, кому Сын раскроет его; что знающий Сына знает также Отца; и что Отец послал его в этот мир, чтобы раскрыть их объединенные сущности и явить их совместный труд. Он никогда не выступал с иными
Иисус никога не е давал на своите апостоли систематични знания относно личността и атрибутите на небесния Отец. Той никога не молел хората да вярват в неговия Отец; той считал тяхната вяра за сама по себе си разбираща се. Иисус никога не се е спускал до доказателства в полза на реалността на Отца. Съсредоточие на цялото негово учение за Отца било заявлението за това, че той и Отеца са единни; че виделият Сина е видял и Отца; че Отеца, както и неговия Син, знаят всичко; че само Сина действително познава Отца, а така също този, комуто Сина разкрие него; че знаещия Сина познава също така Отца; и че Отеца го е изпратил в този свят, за да разкрие техните обединени същности и да яви техният съвместен труд. Той никога не е излизал с други
высказываниями о своем Отце, не считая того, что было сказано самаритянке у колодца Иакова, когда он заявил: "Бог есть дух".
изказвания за своя Отец, не считайки това, което било казано на самариянката до кладенеца на Иаков, когато той заявил:"Бог е дух".
Постигайте Бога через Иисуса, наблюдая божественность его жизни, а не полагаясь на его учения. Исходя из жизни Учителя, каждый из вас может извлечь представление о Боге, которое является мерой вашей способности постичь духовные и божественные реальности, действительные и вечные истины. Конечное может надеяться понять Бесконечное только через сосредоточение Бесконечного в пространственно-временной личности и конечном опыте земной жизни Иисуса Назарянина.
Постигайте Бога чрез Иисус, наблюдавайки божествеността на неговия живот, а не полагайки се на неговите учения. Изхождайки от живота на Учителя, всеки от вас може да извлече представа за Бога, което се явява мярка за вашата способност да постигнете духовните и божествени реалности, действителните и вечни истини. Крайните могат да се надяват да разберат Безкрайното само чрез съсредоточаване на Безкрайния в пространствено-времевата личност и крайния опит от земния живот на Иисус Назарянина.
Иисус хорошо понимал, что Бога можно познать только посредством эмпирической реальности; его никогда не понять только умозрительно. Иисус учил своих апостолов, что хотя они никогда не могли бы до конца понять Бога, они наверняка могли бы познать его, как они познали Сына Человеческого. Вы можете познать Бога не за счет понимания того, что говорил Иисус, а благодаря познанию того, ч†м он являлся. Иисус являлся откровением Бога.
Иисус добре разбирал, че Бога може да бъде познат само посредством емпирическата реалност; него никога не могат да го разберат само умозрително. Иисус учил своите апостоли, че макар те никога да не биха могли до край да разберат Бога, те навярно биха могли да го познаят, както те познали Сина Човешки. Вие може да познаете Бога не за сметка на разбирането на това, което е говорил Иисус, а благодарение на познанието на това, к†кво той се е явявал. Иисус се е явявал откровението на Бога.
За исключением тех случаев, когда Иисус цитировал святые книги иудеев, он называл Божество только двумя именами: Бог и Отец. И когда Учитель говорил о своем Отце как о Боге, он обычно пользовался древнееврейским словом, обозначающим множественного Бога (Троицу), а не словом "Ягве", отражающим развитие представления о племенном Боге иудеев.
С изключение на тези случаи, когато Иисус цитирал светите книги на юдеите, той наричал Божеството само с две имена:Бог и Отец. И когато Учителят говорил за своя Отец като за Бог, той обикновено се ползувал от древно еврейската дума, обозначаваща множествения Бог (Троицата), а не от думата "Яхве", отразяваща развитието на представата за племенния Бог на юдеите.
Иисус никогда не называл Отца царем, и он очень сожалел о том, что еврейская мечта о восстановлении царства и провозглашение Иоанном грядущего царства вынудили его назвать предложенное им духовное братство царством небесным. За единственным исключением - заявлением о том, что "Бог есть дух", - Иисус никогда не говорил о Божестве, иначе как в выражениях, характеризующих личную связь с Первым Источником и Центром Рая.
Иисус никога не е наричал Отца цар, и той много съжалявал за това, че еврейската мечта за възстановяване на царството и провъзгласяването от Йоан на идващото царство са го принудили да нарече предложеното от тях братство царство небесно. С единственото изключение - заявлението за това, че "Бог е дух", - Иисус никога не е говорил за Божеството, иначе както в изказванията, характеризиращи личната връзка с Първия Източник и Центъра на Рая.
Иисус пользовался словом "Бог" для обозначения идеи Божества и словом "Отец" для обозначения опыта познания Бога. Когда слово "Отец" обозначает Бога, оно должно пониматься в своем самом широком смысле. Слово "Бог" неопределимо и потому символизирует бесконечное представление об Отце, в то время как термин "Отец", поддающийся частичному определению, можно использовать для выражения человеческого представления о божественном Отце в его связи с человеком в течение смертного существования.
Иисус се ползувал от думата "Бог" за обозначаване на идеята за Божеството и думата "Отец" за обозначаване опита от познаването на Бога. Когато думата "Отец" обозначава Бога, то трябва да се разбира в своя най-широк смисъл. Думата "Бог" е неопределима и поради това символизира безкрайната представа за Отца, в това време когато термина "Отец", поддаващ се на частично определение, може да се използува за изразяване на човешката представа за божествения Отец в неговата връзка с човека в течение на смъртното съществуване.
Для евреев Элогим являлся Богом богов, в то время как Ягве был Богом Израиля. Иисус принял представление об Элогиме, называя эту высшую группу существ Богом. Вместо представления о Ягве - национальном божестве - он предложил идею отцовства Бога и всемирного братства людей. Он возвысил представление о Ягве как обожествленном Отце нации до идеи Отца всех детей человеческих - божественного Отца каждого верующего. Кроме того, он учил, что этот Бог вселенных и этот Отец всех людей являются одним и тем же Райским Божеством.
За евреите Елохим се явявал Бог на боговете, в това време когато Яхве бил Бог на Израил. Иисус приел представата за Елохим, наричайки тази висша група същества Бог. Вместо представата за Яхве - националното божество - той предложил идеята за бащинството на Бога и всемирното братство на хората. Той възвисил представата за Яхве като за обожествен Отец на нацията до идеята на Отеца на всички деца човешки - божествения Отец на всеки вярващ. Освен това, той учил, те този Бог на вселените и този Отец на всички хора се явява едно и също Райско Божество.
Иисус никогда не утверждал, что является выражением Элогима (Бога) во плоти. Он никогда не заявлял, что является откровением Элогима (Бога) мирам. Он никогда не учил, что видевший его видел Элогима (Бога). Но он действительно называл себя откровением Отца во плоти, и он действительно говорил, что видевшие его видели Отца. Как божественный Сын, он утверждал, что представляет только Отца.
Иисус никога не е утвърждавал, че се явява изразяване на Елохим (Бога) в плът. Той никога не заявявал, че се явява откровение на Елохим (Бога) на света. Той никога не учил, че виделият него е видял Елохим (Бога). Но той действително наричал себе си откровението на Отца в плът, и той действително говорил, че виделите него са видели Отца. Като божествен Син, той утвърждавал, че представлява само Отца.
Конечно, он являлся Сыном именно Бога-Элогима; однако - во плоти и по отношению к смертным сынам Божьим - он решил ограничить раскрытие своей жизни изображением характера Отца, причем в той мере, в какой такое откровение было бы понятно смертному человеку. Что же касается характера остальных лиц Райской Троицы, то нам следует удовлетвориться учением о том, что они во всём похожи на Отца, лично раскрытого в жизни его воплощенного Сына - Иисуса Назарянина.
Разбира се, той се явявал Син именно на този Бог-Елохим; обаче - в плът и по отношение към смъртните синове Божии - той решил да ограничи разкриването на своя живот с изобразяване характера на Отца, при което в тази степен, в която такова откровение би било разбираемо за смъртния човек. Що се отнася до характера на останалите лица от Райската Троица, то ние следва да се удовлетворим от учението за това, че те във всичко са подобни на Отца, лично разкрит в живота на неговия въплътен Син - Иисус Назарянина.
Несмотря на то, что в своей земной жизни Иисус раскрыл истинную сущность небесного Отца, он почти ничему не учил о нем. Фактически, он учил только двум вещам: что Бог сам по себе является духом и что во всех отношениях со своими созданиями он остается Отцом. В этот вечер, делая последнее заявление о своих отношениях с Богом, он провозгласил: "Я пришел в мир от Отца; и я покину мир и уйду к Отцу".
Независимо от това, че във своя земен живот Иисус е разкрил истинската същност на небесния Отец, той почти на нищо не е учил за него. Фактически, той учил на две неща: че Бог сам по себе си се явява дух и, че във всички отношения със своите създания той си остава Отец. В тази вечер, правейки последното заявление за своите отношения с Бога, той провъзгласил:"Аз съм дошъл в света от Отца; и аз ще напусна света и отида към Отца".
Обратите внимание на то, что Иисус никогда не говорил: "Слышавший меня слышал Бога". Однако, он действительно говорил: "Видевший меня видел Отца". Слышать учения Иисуса не означает знать Бога, но видеть Иисуса есть опыт, который сам по себе является раскрытием Отца душе. Бог вселенных правит необъятным творением, но именно Отец небесный посылает свой дух для пребывания в вашем разуме.
Обърнете внимание на това, че Иисус никога не е говорил:"Слушащият мен е слушал Бога". Обаче, той действително е говорил:"Виделият мен е видял Отца". Да слушате ученията на Иисус не означава да познавате Бога, но да видите Иисус е опит, който сам по себе си се явява разкриване на Отца в душата. Богът на вселените управлява необятното творение, но именно Отеца небесен изпраща своя дух за пребиваване във вашия разум.
Иисус является духовной призмой в облике человека, позволяя материальным созданиям видеть Невидимого. Это ваш старший брат, который, пребывая во плоти, знакомит вас с Существом, чьи бесконечные атрибуты до конца не понятны даже небесному воинству. Однако всё это должно заключаться в личном опыте каждого верующего. Бог, который есть дух, может быть познан только как духовный опыт. Божественный Сын духовных миров может раскрыть Бога конечным сынам материальных миров только как Отца. Вы можете знать Вечного как Отца; вы можете поклоняться ему как Богу вселенных - бесконечному Создателю всего сущего.
Иисус се явява духовната призма в облика на човека, позволявайки на материалните създания да видят Невидимия. Този ваш старши брат, който, пребивавайки в плът, запознава вас със Съществото, чиито безкрайни атрибути до край не са разбираеми даже за небесното войнство. Обаче всичко това трябва да се заключава (съдържа) в личния опит на всеки вярващ. Бог, който е дух, може да бъде познат само като духовен опит. Божественият Син от духовните светове може да разкрие Бога на крайните създания от материалните светове само като Отец. Вие може да знаете Вечният като Отца; вие може да се покланяте към него като Бог на вселените - безкрайния Създател на всичко истинско.