Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 177. СРЯДА, ДЕН ЗА ОТДИХ
ВТЕХ случаях, когда Иисус и апостолы не были перегружены обучением людей, они, как правило, посвящали каждую среду отдыху. В ту среду они позавтракали несколько позднее обычного; в лагере стояла зловещая тишина, и первая половина утренней трапезы прошла почти в полном молчании. Наконец, Иисус заговорил: "Я желаю, чтобы сегодня вы отдохнули. Обдумайте спокойно всё, что произошло со времени нашего прихода в Иерусалим, и поразмыслите о том, с чем вам предстоит вскоре столкнуться и о чем я уже говорил вам. Стремитесь к тому, чтобы истина утвердилась в вашей жизни, и чтобы каждый день вы росли в благодати".
В ТЕЗИ случаи, когато Иисус и апостолите не били претоварени с обучението на хората, те, като правило, посвещавали всяка сряда на отдиха. В тази сряда те закусили малко по-късно от обичайното; в лагера имало зловеща тишина, и първата половина на утринната трапеза преминала почти в пълно мълчание. Най-накрая, Иисус заговорил:"Аз желая, че днес вие да отдъхнете. Обмислете спокойно всичко, което се е случило от времето на нашето идване в Йерусалим, и поразмислете за това, с какво на вас предстои скоро да се сблъскате и за какво аз вече съм говорил вам. Стремете се към това, че истината да се утвърди във вашия живот, и че всеки ден вие да растете в благодат".
После завтрака Учитель сообщил Андрею, что он собирается отсутствовать в течение дня, и предложил, чтобы апостолам было позволено провести это время по собственному усмотрению, с одной оговоркой - ни в коем случае не посещать Иерусалим.
След закуската Учителят съобщил на Андрей, че той се готви да отсъствува в течение на деня, и предложил, че на апостолите да бъде позволено да проведат това време по собствено усмотрение, с една уговорка - в никакъв случай да не посещават Йерусалим.
Когда Иисус уже собирался отправиться в одиночестве в горы, Давид Зеведеев обратился к нему со словами: "Ты прекрасно знаешь, Учитель, что фарисеи и правители пытаются убить тебя, и тем не менее ты собираешься один идти в горы. Это было бы безумием. Поэтому я пошлю с тобой трех человек, которые сумеют позаботиться о твоем благополучии". Взглянув на трех дюжих, хорошо вооруженных галилеян, Иисус сказал Давиду: "Ты желаешь добра, но ты ошибаешься, ибо не понимаешь, что Сыну Человеческому не нужны защитники. Никто не обидит меня, пока не настанет час, когда я буду готов отдать свою жизнь в согласии с волей Отца. Я не разрешаю этим людям сопровождать меня. Я хочу побыть наедине со своим Отцом".
Когато Иисус вече се готвел да се отправи сам към планината, Давид Зеведеев се обърнал към него с думите:"Ти прекрасно знаеш, Учителю, че фарисеите и управителите се опитват да убият теб, и още повече ти се готвиш да вървиш сам в планината. Това би било безумие. Поради това аз ще изпратя с тебе трима човека, които ще съумеят да се погрижат за твоето благополучие". Поглеждайки на тримата здрави, добре въоръжени галилейци, Иисус казал на Давид:" Ти желаеш добро, но ти грешиш, защото не разбираш, че за Сина Човешки не са нужни защитници. Никой няма да обиди мен, докато не настане часа, когато аз бъда готов да отдам своя живот в съгласие с волята на Отца. Аз не разрешавам тези хора да съпровождат мен. Аз искам да бъда насаме със своя Отец".
Услышав эти слова, Давид и его вооруженные охранники ушли. Однако когда Иисус начал удаляться, Иоанн Марк подошел к нему, держа в руках небольшую корзину с едой и питьем, и высказал предположение, что Иисус может проголодаться, поскольку собирается уйти на целый день. Учитель улыбнулся Иоанну и протянул руку, чтобы взять корзину.
Чувайки тези думи, Давид и неговите въоръжени пазачи си отишли. Обаче когато Иисус започнал да се отдалечава, Йоан Марк тръгнал към него, държейки малка кошница с храна и питие, и изказал предположение, че Иисус може да огладнее, до колкото смята да замине за цял ден. Учителят се усмихнал на Йоан и протегнал ръка, за да вземе кошницата.
1. ДЕН, ПРОВЕДЕН НАСАМЕ С БОГА
Когда Иисус уже хотел взять корзину с едой из рук Иоанна, юноша собрался с духом и сказал: "Однако, Учитель, может случиться так, что ты поставишь корзину на землю, чтобы помолиться в одиночестве, и забудешь ее. Кроме того, если ты позволишь мне идти рядом и нести еду, тебе будет легче молиться, а я обещаю молчать. Я не задам ни одного вопроса и буду сторожить корзинку, когда ты будешь уединяться для молитвы".
Когато Иисус вече искал да вземе кошницата с една ръка от ръцете на Йоан, юношата набрал смелост и казал:"Обаче, Учителю, може да се случи така, че ти да поставиш кошницата на земята, за да се помолиш в самота, и да я забравиш. Освен това, ако ти позволиш на мен да вървя редом и да нося храната, на теб ще ти бъде по-леко да се молиш, а аз обещавам да мълча. Аз няма да задам нито един въпрос и ще пазя кошницата, когато ти ще се уединяваш за молитва".
Произнося эти слова, отчаянная смелость которых потрясла некоторых из стоявших поблизости людей, Иоанн не выпускал из рук корзину. Так они и стояли, Иоанн и Иисус, держась за корзину. Через мгновение Учитель отпустил ее и, взглянув на юношу, сказал: "Раз уж ты всем сердцем жаждешь стать моим
Произнасяйки тези думи, отчаяната смелост на които потресла някои от стоящите наблизо хора, Йоан не пускал от ръце кошницата. Така те и стояли, Йоан и Иисус, държейки кошницата. След миг Учителят я пуснал и, поглеждайки юношата, казал: "Веднъж действително ти с цялото си сърце жадуваш да станеш мой
спутником, тебе не будет отказано в этом. Мы отправимся в путь вдвоем и хорошо побеседуем. Ты можешь задать мне любой вопрос, который возникнет в твоей душе, и мы будем успокаивать и утешать друг друга. Ты можешь первым нести еду, а когда устанешь, я помогу тебе. Пошли".
спътник, на теб няма да ти бъде отказано това. Ние ще се отправим на път двамата и добре ще побеседваме. Ти можеш да зададеш на мен всякакъв въпрос, който възникне в твоята душа, и ние ще се успокояваме и утешаваме един друг. Ти можеш първи да носиш храната, а когато се умориш, аз ще помогна на тебе. Да тръгваме".
В тот вечер Иисус вернулся в лагерь лишь после захода солнца. Учитель провел свой последний спокойный день на земле в беседе с юношей, который жаждал познать истину, и в общении со своим Райским Отцом. Это событие стало известно на небесах как "день, который юноша провел вместе с Богом в горах". Этот случай останется вечным примером готовности Создателя к братскому общению с созданием. Даже юноша, если порывы его сердца высоки, способен привлечь внимание Бога вселенной и насладиться исполненным любви и дружелюбия общением, - действительно испытать незабываемый восторг от целого дня, проведенного в горах вместе с Богом. Именно таким был уникальный опыт Иоанна Марка в ту среду в горах Иудеи.
В тази вечер Иисус се върнал в лагера едва след залез слънце. Учителят провел своя последен спокоен ден на земята в беседа с юношата, който жадувал да познае истината, и в общуване със своя Райски Отец. Това събитие станало известно на небесата като "деня, който юношата провел заедно с Бога в планините". Този случай ще си остане вечен пример за готовността на Създателя към братско общуване със създанието. Даже юношата, ако поривите на неговото сърце са високи, е способен да привлече вниманието на Бога на вселената и да се наслади на изпълненото с любов и дружелюбие общуване, - действително да изпита незабравим възторг от целия ден, проведен в планините заедно с Бога. Именно такъв бил уникалният опит на Йоан Марк в тази сряда в планините на Юдея.
Иисус долго беседовал с Иоанном, откровенно рассказывая ему о делах этого и следующего мира. Иоанн сказал Иисусу, сколь глубоко он сожалеет о том, что из-за своей молодости не смог стать одним из апостолов, и выразил огромную признательность за то, что ему было позволено следовать за ними со времени первой проповеди у переправы через Иордан вблизи Иерихона, за исключением путешествия в Финикию. Иисус предупредил юношу, чтобы тот не унывал из-за надвигавшихся на них событий, и заверил его, что ему уготовано будущее могущественного посланника царства.
Иисус дълго беседвал с Йоан, откровено разказвайки му за делата на този и следващия свят. Йоан казал на Иисус, колко дълбоко той съжалява за това, че поради своята младост не е могъл да стане един от апостолите, и изразил огромна признателност за това, че на него му било позволено да следва след тях от времето на първата проповед до мястото за преминаване през Йордан в близост до Йерихон, с изключение на пътешествията във Финикия. Иисус предупредил юношата, че той да не унива поради надигащите се пред тях събития, и го уверил, че за него е приготвено бъдеще на могъщ посланик на царството.
Иоанн Марк с трепетом вспоминал этот день, проведенный вместе с Иисусом в горах, но он всегда помнил последнее предостережение Учителя, произнесенное непосредственно перед их возвращением в гефсиманский лагерь: "Ну вот, Иоанн, мы хорошо побеседовали и провели настоящий день отдыха, но смотри, никому не рассказывай о том, что я поведал тебе". И Иоанн Марк действительно никогда не раскрывал ничего из того, что произошло в тот день, проведенный вместе с Иисусом в горах.
Йоан Марс с трепет си спомнял за този ден, проведен заедно с Иисус в планините, но той винаги помнил последното предупреждение на Учителя, произнесено непосредствено преди тяхното завръщане в гетсиманския лагер:" Ето, Йоан, ние добре побеседвахме и проведохме истински ден за отдих, но гледай, на никого не разказвай за това, което аз разказах на тебе". И Йоан Марк действително никога не разкривал нищо от това, което се случило в този ден, проведен заедно с Иисус в планините.
На протяжении недолгих оставшихся часов земной жизни Иисуса Иоанн Марк практически не спускал с Учителя глаз. Юноша, не привлекая внимания, всегда был рядом; он спал лишь тогда, когда спал Иисус.
По протежение на малкото оставащи часове от земния живот на Иисус Йоан Марк практически не спускал от Учителя очи. Юношата, без да привлича внимание, винаги бил редом; той спал едва тогава, когато спал Иисус.
2. ДЕТСТВО В КРЪГА НА СЕМЕЙСТВОТО
В тот день, проведенный вместе с Иоанном Марком, Иисус посвятил много времени сопоставлению их детства и отрочества. Хотя родители Иоанна были более состоятельными, чем родители Иисуса, их впечатления детства оказались в значительной мере одинаковыми. Многое из того, что было сказано Иисусом, помогло Иоанну лучше понять своих родителей и других членов семьи. Когда юноша спросил, откуда Иисусу известно, что он превратится в "могущественного посланника царства", Иисус ответил:
В този ден, проведен заедно с Йоан Марк, Иисус посветил много време на съпоставянето на тяхното детство и отрочество. Макар родителите на Йоан да били по-състоятелни, отколкото родителите на Иисус, техните впечатления от детството се оказали в значителна степен еднакви. Много от това, което било казано от Иисус, помогнало на Йоан по-добре да разбере своите родители и другите членове на семейството. Когато юношата попитал, откъде на Иисус е известно, че той ще се превърне в "могъщ посланик на царството", Иисус отговорил:
"Я знаю, что ты сохранишь преданность евангелию царства, поскольку я могу положиться на твою нынешнюю веру и любовь, - ведь эти качества опираются на то начальное воспитание, которое ты получил в кругу семьи. Ты вышел из семьи, где родители искренне привязаны друг к другу, и потому ты не испытал на себе той чрезмерной любви, которая привела бы к пагубному возвеличению представления о собственной значимости. С другой стороны, ты уберег свою личность от искажений, которые являются следствием бездушных родительских интриг, когда родители пытаются перехитрить друг друга в борьбе за доверие и преданность детей. Тебе довелось испытать ту родительскую любовь, которая прививает похвальную уверенность в себе и укрепляет естественное
"Аз зная, че ти ще съхраниш предаността към евангелието за царството, доколкото аз мога да се положа на твоята днешна вяра и любов, - нали тези качества се опират на това изначално възпитание, което ти си получил в кръга на семейството. Ти си произлязъл от семейство, където родителите искрено са привързани един към друг, и поради това ти не си изпитал върху себе си тази чрезмерна любов, която би привела към пагубно възвеличаване на представата за собствената значимост. От друга страна, ти си опазил своята личност от изкривяването, които се явяват в следствие на бездушните родителски интриги, когато родителите се опитват да се надхитрят един друг в борбата за доверието и предаността на децата. На тебе се докарало да изпиташ тази родителска любов, която облагородява похвалната увереност в себе си и укрепва естественото
чувство безопасности. Но тебе повезло также в том, что твои родители отличались не только любовью, но и мудростью. Именно мудрость помогла им удержаться от большинства поблажек и многих наслаждений, которые может позволить себе богатство. Вместо этого, они послали тебя в синагогу вместе с другими соседскими мальчиками; кроме того, позволяя тебе приобретать собственный опыт, они помогали тебе учиться этой жизни. Ты появился на Иордане - где мы проповедовали, а ученики Иоанна крестили, - вместе со своим молодым другом Амосом. Вы оба желали отправиться вместе с нами в путь. Когда ты вернулся в Иерусалим, твои родители дали согласие; родители Амоса отказали ему; они любили своего сына настолько, что отказали ему в том благословенном опыте, который смог получить ты и который ты продолжаешь приобретать сегодня. Убеги Амос из дому, он мог бы присоединиться к нам, но тем самым он оскорбил бы любовь и пожертвовал преданностью. Даже если бы такой поступок Амоса и был мудрым, ему пришлось бы заплатить страшную плату за свой опыт, независимость и свободу. Мудрые родители, подобные твоим, заботятся о том, чтобы их детям по достижении твоего возраста не приходилось ранить любовь или жертвовать преданностью для обретения независимости и воодушевляющей свободы.
чувство за безопасност. Но на тебе е провървяло така също в това, че твоите родители са се отличавали не само с любов, но и с мъдрост. Именно мъдростта им е помогнала да се удържат от болшинството отстъпки и многото наслаждения, които може да позволи на себе си богатството. Вместо това, те са изпратили теб в синагогата заедно с другите съседски момчета; освен това, позволявайки на теб да придобиеш собствен опит, те са ти помагали да се учиш от този живот. Ти си се появил на Йордан - където ние сме проповядвали, а учениците на Йоан са кръщавали, - заедно със своя млад другар Амос. Вие двамата сте желаели да се отправите заедно с нас на път. Когато ти си се върнал в Йерусалим, твоите родители са дали съгласие; родителите на Амос са му отказали; те са обичали своя син до толкова, че са му отказали в този благословен опит, който можа да получиш ти и който ти продължаваш да придобиваш днес. Бягайки Амос от дома, той би могъл да се присъедини към нас, но по този начин той би оскърбил любовта и пожертвал предаността. Даже ако би такава постъпка на Амос и да би била мъдра, на него ще му се наложи да заплати страшна цена за своя опит, независимост и свобода. Мъдрите родители, подобни на твоите, се грижат за това, че техните деца при достигане на твоята възраст да не се налага да раняват любовта или да жертват предаността за придобиване на независимост и въодушевяваща свобода.
Любовь, Иоанн, есть высшая реальность во вселенной, когда она посвящается премудрыми существами, однако она становится опасным и нередко полуэгоистичным свойством в том виде, в котором она проявляется в опыте смертных родителей. Когда ты женишься и будешь воспитывать собственных детей, позаботься о том, чтобы мудрость наставляла твою любовь, а ум руководил ею.
Любовта, Йоан, е най-висшата реалност във вселената, когато тя се посвещава на премъдри същества, обаче тя става опасно и често полу егоистично свойство в този вид, в който тя се проявява в опита на смъртните родители. Когато ти се ожениш и ще възпитаваш собствените си деца, погрижи се за това, че мъдростта да наставлява твоята любов, а ума да я ръководи.
Твой юный друг Амос верит в это евангелие царства так же глубоко, как и ты, но я не могу целиком положиться на него. Я не могу с уверенностью сказать, чем он будет заниматься в будущем. Его детство не было таким, которое создает всецело надежного человека. Амос слишком похож на того апостола, которому не удалось получить нормальное, исполненное любви и мудрости домашнее воспитание. Вся твоя последующая жизнь будет более счастливой и заслуживающей доверия, так как первые восемь лет ты провел в нормальной и благополучной семье. Ты обладаешь сильным и надежным характером, поскольку ты вырос в доме, где господствовала любовь и правила мудрость. Полученное тобою в детстве воспитание формирует такой тип преданности, который позволяет мне быть уверенным в том, что ты не бросишь начатое тобою дело".
Твоят млад другар Амос вярва в това евангелие за царството така също дълбоко, както и ти, но аз не мога изцяло да се положа на него. Аз не мога с увереност да кажа, с какво той ще се занимава в бъдеще. Неговото детство не е било такова, което създава всецяло надежден човек. Амос прекалено прилича на такъв апостол, но който не се отдало да получи нормално, изпълнено с любов и мъдрост домашно възпитание. Целият твой последващ живот ще бъде по-щастлив и заслужаващ доверие, тъй като първите осем години ти си прекарал в нормално благополучно семейство. Ти притежаваш силен и надежден характер, доколкото ти си израсъл в дом, където е господствала любовта и е управлявала мъдростта. Полученото от теб в детството възпитание формира такъв тип преданост, който позволява на мен да бъда уверен в това, че ти няма да захвърлиш започнатото от теб дело".
Более часа Иисус и Иоанн продолжали обсуждать семейную жизнь. Учитель объяснил Иоанну, что дитя целиком зависит от своих родителей и связанной с родителями семейной жизни во всём, что касается его первых представлений о любых интеллектуальных, социальных, нравственных и даже духовных понятиях, ибо семья - это единственное, что ему поначалу известно о человеческих или божественных отношениях. Ребенок должен получать свои первые впечатления о вселенной из заботы матери; его первые представления о небесном Отце целиком зависят от земного отца. Именно ранняя умственная и эмоциональная жизнь, обусловленная этими социальными и духовными отношениями в семье, определяет, будет ли последующая жизнь ребенка счастливой или несчастной, простой или трудной. То, что происходит в течение первых нескольких лет существования, оказывает колоссальное воздействие на всю последующую жизнь человека.
Повече от час Иисус и Йоан продължили да обсъждат семейния живот. Учителят обяснил на Йоан, че детето изцяло зависи от своите родители и свързания с родителите семеен живот във всичко, което се отнася до неговите първи представи за всички интелектуални, социални, нравствени и даже духовни понятия, защото семейството - това е единственото, което на него по начало му е известно за човешките или божествени отношения. Детето трябва да получи своите първи впечатления за вселената от грижата на майката; неговите първи представи за небесния Отец изцяло зависят от земния баща. Именно ранният умствен и емоционален живот, обусловен от тези социални и духовни отношения в семейството, определя, ще бъде ли последващия живот на детето щастлив или нещастен, обикновен или труден. Това, което произтича в течение на първите няколко години от съществуването, оказва колосално въздействие върху целия последващ живот на човека.
Мы искренне верим в то, что содержащиеся в учении Иисуса взгляды, основанные на отношениях отца и дитя, смогут обрести всемирное признание только тогда, когда в семейной жизни современных цивилизованных народов наступит время большей любви и мудрости. Несмотря на то, что в двадцатом веке в распоряжении родителей находятся обширные познания, несмотря на углубленное постижение истины, позволяющее усовершенствовать семью и придать семейной жизни более благородный характер, фактически редкая современная семья является столь же
Ние искрено вярваме в това, че съдържащите се в ученията на Иисус възгледи, основани на отношенията на бащата и децата, ще могат да придобият всемирно признание едва тогава, когато в семейния живот на съвременните цивилизовани народи настъпи време на голяма любов и мъдрост. Независимо от това, че в двадесети век в разпореждане на родителите се намират обширни познания, независимо от задълбоченото постигане на истините, позволяващи да се усъвършенства семейството и да се придаде на семейния живот по-благороден характер, фактически редки съвременни семейства се оказват толкова също
благоприятным местом для воспитания мальчиков и девочек, как семья Иисуса в Галилее и семья Иоанна Марка в Иудее, хотя принятие евангелия Иисуса и приведет к незамедлительному улучшению семейной жизни. Любовь, наполняющая жизнь мудрой семьи, и преданность, воспитываемая истинной религией, оказывают колоссальное взаимное воздействие. Такая семейная жизнь совершенствует религию, а подлинная религия всегда возвеличивает семейную жизнь.
благоприятно място за възпитанието на момчетата и момичетата, както семейството на Иисус в Галилея и семейството на Йоан Марк в Юдея, макар приемането на евангелието на Иисус и да приведе към незабавното подобряване на семейния живот. Любовта, изпълваща живота на мъдрото семейство, и предаността, възпитавана от истинската религия, оказват колосално взаимно въздействие. Такъв семеен живот усъвършенствува религията, а истинската религия винаги възвеличава семейния живот.
Конечно, во многих благополучных современных семьях практически изжиты многочисленные предосудительные, тормозящие рост влияния и другие стесняющие развитие факторы, свойственные этим древним еврейским семьям. Действительно, существует больше непосредственных прав и намного больше личной свободы, однако эта свобода не сдерживается любовью, не мотивируется преданностью и не подчиняется разумной дисциплине мудрости. До тех пор, пока мы будем учить ребенка молитве "Отец наш", на всех земных отцах будет лежать огромная ответственность, - они должны жить так и устраивать свой дом таким образом, чтобы слово отец по достоинству освящалось в сознании и в сердце каждого подрастающего ребенка.
Разбира се, в много благополучни съвременни семейства практически са изкоренени многочислените предосъдителни, забавящи ръста влияния и други стесняващи развитието фактори, присъщи за тези древни еврейски семейства. Действително, съществуват повече непосредствени права и много повече лична свобода, обаче тази свобода не се сдържа от любовта, не се мотивира от предаността и не се подчинява на разумната дисциплина на мъдростта. До този момент, докато ние ще учим детето на молитвата "Отче наш", върху всички земни бащи ще лежи огромната отговорност, - те са длъжни да живеят така и да устройват своя дом по такъв начин, че думата баща по достойнство да се освещава в съзнанието и в сърцето на всяко подрастващо дете.
3. ДЕН, ПРОВЕДЕН В ЛАГЕРА
Большую часть этого дня апостолы провели в прогулках по Елеонской горе и беседах с учениками, жившими в том же лагере, но уже в начале второй половины дня им стало очень не хватать Иисуса. Они всё больше тревожились за его безопасность; без Иисуса они чувствовали себя невыразимо одиноко. Весь день они много спорили о том, следовало ли позволять Учителю уходить в горы в сопровождении одного только юноши. Хотя никто открыто не признавался в этом, каждый из них, за исключением Иуды Искариота, хотел бы оказаться на месте Иоанна Марка.
Голямата част от този ден апостолите провели в разходки по Елеонската планина и беседи с учениците, живущи в този същия лагер, но вече в началото на втората половина на деня започнало много да им липсва Иисус. Те все повече се тревожили за неговата безопасност: без Иисус те чувствували себе си невъобразимо самотни. Целият ден те много спорили за това, следвало ли е да позволяват на Учителя да отива в планината в съпровождането на един само юноша. Макар никой открито да не се признавал в това, всеки от тях, с изключение на Юда Искариот, искал да се окаже на мястото на Йоан Марк.
Примерно в середине второй половины дня Нафанаил выступил с речью "О высшем желании"; среди его слушателей было с полдюжины апостолов и столько же учеников. В заключение он сказал: "Большинству из нас мешает нерешительность. Мы неспособны любить Учителя так же, как он любит нас. Если бы все мы желали отправиться с ним так же сильно, как Иоанн Марк, он обязательно взял бы нас с собой. Мы стояли рядом и смотрели, как юноша подошел к Учителю и предложил ему корзину, но когда Учитель взялся за нее, Иоанн не захотел ее отпускать. И вот Учитель оставил нас здесь и ушел в горы с корзиной, в сопровождении одного лишь юноши".
Примерно в средата на втората половина от деня Натанаил излязъл с реч "За висшето желание"; сред неговите слушатели били половин дузина апостоли и също толкова ученици. В заключение той казал: "На болшинството от нас пречи нерешителността. Ние сме неспособни да обичаме Учителя така също, както той обича нас. Ако бихме всички ние желали да се отправим с него така също силно, както Йоан Марк, той обезателно би взел нас със себе си. Ние стояхме редом и гледахме, как юношата се приближи към Учителя и му предложи кошницата, но когато Учителя се хвана за нея, Йоан не искаше да я пусне. И ето Учителят остави нас тук и отиде в планината с кошницата, в съпровождането на един само юноша".
Примерно в четыре часа к Давиду Зеведееву прибыли гонцы с сообщением от его матери из Вифсаиды и от матери Иисуса. Несколькими днями ранее Давид пришел к заключению, что первосвященники и правители собираются убить Иисуса. Давид знал, что они поставили своей целью уничтожить Учителя, и он почти не сомневался в том, что Иисус не прибегнет к своей божественной силе для собственного спасения и не позволит своим последователям использовать силу для его защиты. Сделав эти выводы, он тотчас направил своей матери послание, призывая ее немедленно прибыть в Иерусалим и привести с собой Марию, мать Иисуса, а также всех членов его семьи.
Примерно в четири часа към Давид Зеведеев пристигнали куриери със съобщение от неговата майка от Вифсайда и от майката на Иисус. Няколко дена по-рано Давид дошъл до заключение, че първосвещениците и управителите се готвят да убият Иисус. Давид знаел, че те са поставили за своя цел да унищожат Учителя, и той почти не се съмнявал в това, че Иисус няма да прибегне към своята божествена сила за собственото си спасение и няма да позволи на своите последователи да използуват сила за неговата защита. Правейки тези изводи, то в този час изпратил към своята майка послание, призовавайки я незабавно да пристигне в Йерусалим и да доведе със себе си Мария, майката на Иисус, а така също всички членове на неговото семейство.
Мать Давида поступила так, как велел ее сын, и теперь гонцы вернулись к Давиду, сообщая, что его мать и вся семья Иисуса направляются в Иерусалим и должны прибыть сюда к концу следующего дня или днем позже рано утром. Давид сделал всё это по своей собственной инициативе, и он посчитал за лучшее никому не рассказывать об этом. Поэтому ни один человек не знал, что семья Иисуса находится на пути в Иерусалим.
Майката на Давид постъпила така, както повелил нейният син, и сега куриерите се върнали към Давид, съобщавайки, че неговата майка и цялото семейство на Иисус се насочват към Йерусалим и трябва да пристигнат тук към края на следващия ден или в следващия ден рано сутринта. Давид направил всичко това по своя собствена инициатива, и той сметнал за по-добре на никога да не разказва за това. Поради това нито един човек не знаел, че семейството на Иисус се намира на път за Йерусалим.
Вскоре после полудня более двадцати греков, встречавшихся с Иисусом и двенадцатью в доме Иосифа Аримафейского, прибыли в лагерь, где в течение нескольких часов совещались с Петром и Иоанном. Греки - по крайней мере, некоторые из них, - получили хорошую подготовку в вопросах царства у Родана Александрийского.
Скоро след обяд повече от двадесет гърци, срещнали се с Иисус и дванадесетте в дома на Йосиф Ариматейски, пристигнали в лагера, където в течение на няколко часа се съвещавали с Петър и Йоан. Гърците - в крайна степен, някои от тях, - получили добра подготовка по въпросите за царството от Родан Александрийски.
В тот вечер, вернувшись в лагерь, Иисус побеседовал с греками, и если бы не боязнь чрезвычайно обеспокоить своих апостолов и многих ближайших учеников, Иисус посвятил бы этих двадцать греков точно так же, как он уже посвятил семьдесят евангелистов.
В тази вечер, връщайки се в лагера, Иисус побеседвал с гърците, и ако не би била боязънта черезвичайно да обезпокояват своите апостоли и много от най-близките ученици, Иисус би посветил на тези двадесет гърци точно така също, както той вече посветил седемдесетте евангелисти.
В то время, когда в лагере происходили все эти события, в Иерусалиме первосвященники и старейшины изумлялись тому, что Иисус не возвращается, чтобы обратиться к народу. Правда, накануне, покидая храм, он сказал: "Я оставляю ваш дом заброшенным". Но они не могли понять, почему он был готов отказаться от приобретенного к тому времени огромного преимущества, - сочувственного отношения толпы. Хотя они и опасались, что он всколыхнет народ, поднимет его на бунт, последние слова, с которыми Учитель обратился к людям, являлись призывом всеми разумными путями подчиняться власти тех, кто "сидит на месте Моисея". Это был напряженный день, ибо они одновременно готовились к Пасхе и уточняли свои планы убийства Иисуса.
В това време, когато в лагера се случвали всички тези събития, в Йерусалим първосвещениците и старейшините се изумили от това, че Иисус не се завръща, за да се обърне към народа. Наистина, в навечерието, напускайки храма, той казал:"Аз оставям вашия дом захвърлен". Но те не могли да разберат, защо той бил готов да се откаже от придобиването към това време на огромно преимущество, - съчувственото отношение на тълпата. Макар ти и да се опасявали, че той ще раздвижи народа, ще го вдигне на бунт, последните думи, с които Учителят се обърнал към хората, се явявали призив по всички разумни пътища да се подчиняват на властта на тези, които "седят на мястото на Мойсей". Това бил напрегнат ден, защото те едновременно се готвили към Пасха и уточнявали своите планове за убийството на Иисус .
В лагере было мало посетителей, ибо те, кто знал, что Иисус собирается оставаться здесь, вместо того, чтобы каждый вечер уходить в Вифанию, держали существование лагеря в глубокой тайне.
В лагера имало малко посетители, защото тези, които знаели, че Иисус се готви да остане тук, вместо това, че всяка вечер да отива във Витания, държали съществуването на лагера в дълбока тайна.
4. ЮДА И ПЪРВОСВЕЩЕНИЦИТЕ
Вскоре после того, как Иисус и Иоанн Марк покинули лагерь, Иуда Искариот исчез, вернувшись к своим братьям только к вечеру. Несмотря на то, что Учитель специально просил воздержаться от посещения Иерусалима, этот запутавшийся и недовольный апостол спешно отправился в город на встречу с врагами Иисуса, которая состоялась в доме у первосвященника Кайафы. Неофициальное заседание синедриона должно было начаться вскоре после 10 часов утра. На этой встрече они собирались обсудить характер обвинений, которые предстояло выдвинуть против Иисуса, а также решить, какую процедуру следует использовать для того, чтобы доставить его к римским властям и обеспечить необходимое утверждение гражданской властью уже вынесенного смертного приговора.
Скоро след това, когато Иисус и Йоан Марк напуснали лагера, Юда Искариот изчезнал, връщайки се към своите братя едва към вечерта. Независимо от това, че Учителят специално помолил да се въздържат от посещение на Йерусалим, този объркан и недоволен апостол спешно се отправил в града на среща с враговете на Иисус, която се състояла в дома у първосвещеника Кайафа. Неофициалното заседание на синедриона трябвало би да започне скоро след 10 часа сутринта. На тази среща те се събрали да обсъдят характера на обвинението, което предстояло да повдигнат против Иисус, а така също да решат, каква процедура следва да използуват за това, че да го доставят към римските власти и да обезпечат необходимото утвърждаване от гражданската власт вече изнесената смъртна присъда.
Днем ранее Иуда рассказал некоторым родственникам и саддукеям, друзьям семьи его отца, что он убедился в том, что Иисус является благонамеренным мечтателем и идеалистом, а не долгожданным избавителем Израиля. Иуда заявил, что ему очень хотелось бы найти какую-нибудь возможность достойно покинуть это движение. Его друзья льстиво заверили его в том, что его уход будет приветствоваться иудейскими правителями как великое событие, значение которого будет трудно переоценить. Они заставили его поверить, что он удостоится высоких почестей синедриона и наконец-то сможет стереть с себя клеймо позора - его благонамеренную, но "прискорбную связь с невежественными галилеянами".
Ден по-рано Юда разказал на някои родственици и садукеи, другари на семейството на неговия баща, че той се е убедил в това, че Иисус се явява благонамерен мечтател и идеалист, а не дългоочаквания избавител а Израил. Юда заявил, че на него много би му се искало да намери някаква възможност достойно да напусне това движение. Неговите другари съблазнително го уверили в това, че неговото оттегляне ще се приветствува от юдейските управители като велико събитие, което ще бъде трудно да се преоцени. Не го заставили да повярва, че то ще се удостои с високи почести от синедриона и най-накрая ще може да изтрие от себе си клеймото на позора - неговата благонамерена, но "прискърбна връзка с невежите галилейци".
Иуда не мог по-настоящему поверить в то, что Учитель творит свои чудеса силой князя дьяволов, но теперь он был полностью убежден: Иисус не станет
Юда не могъл истински да повярва в това, че Учителя твори своите чудеса със силата на княза на дяволите, но сега той бил напълно убеден, че Иисус няма да
использовать свое могущество для самовозвеличения; наконец, он убедился в том, что Иисус позволит иудейским правителям убить себя, и он не мог вынести унизительной мысли - оказаться причастным к разгромленному движению. Он не собирался мириться с явным поражением. Он хорошо понимал твердый характер Учителя и проницательность его величественного и милосердного разума. И тем не менее, ему было приятно хотя бы отчасти разделять мнение одного из родственников о том, что Иисус, оставаясь благонамеренным фанатиком, был, вероятно, не в своем уме, что он всегда выглядел странным и непонятым человеком.
използува своето могъщество за самовъзвеличаване; най-накрая, той се убедил в това, че Иисус ще позволи на юдейските управители да го убият, и той не могъл да понесе унизителната мисъл - да се окаже причастен към разгроменото движение. Той не се готвел да се примири с явното поражение. Той добре разбирал твърдия характер на Учителя и проницателността на неговия величествен и милосърден разум. И още повече, на него му било приятно макар би от части да споделя мнението на един от своите родственици за това, че Иисус, оставайки благонамерен фанатик, бил, вероятно, не със своя ум, защото той винаги изглеждал странен и непонятен човек.
И теперь, как никогда прежде, Иуда осознал, что испытывает странное негодование из-за того, что Иисус так и не назначил его на более почетную должность. Прежде он всегда ценил то, что ему доверили должность апостольского казначея, но теперь он начал чувствовать, что его не оценили по достоинству и что его способности остались непризнанными. Внезапно его охватило негодование, когда он подумал, что именно Петр, Иаков и Иоанн удостоились чести близкого общения с Иисусом; и теперь, когда он направлялся к первосвященнику, стремление расквитаться с Петром, Иаковом и Иоанном поглощало его куда больше, чем мысль о своем предательстве Иисуса. Однако помимо всего прочего, именно в тот момент на переднем плане в его сознании начала появляться новая, преобладающая мысль: он решил добиться почестей для себя, а если одновременно с этим можно было свести счеты с виновниками величайшего в его жизни разочарования, то тем лучше. Им овладела ужасная смесь смущения, гордыни, отчаяния и решительности. Поэтому должно быть ясно, что отнюдь не деньги вели Иуду в дом Кайафы, где ему предстояло договориться о своем предательстве Иисуса.
И сега, както никога преди, Юда осъзнал, че изпитва странна негодувание поради това, че Иисус така и не го назначил на по-почетна длъжност. Преди той винаги ценил това, че на него са доверили длъжността на апостолски касиер, но сега започнал да чувствува, че него не са го оценили по достойнство и че неговите способности са останали непризнати. Внезапно него го обхванало негодувание, когато той помислил, че именно Петър, Иаков и Йоан са били удостоени с честта за близко общуване с Иисус, и сега, когато се отправил към първосвещеника, стремежа да си разчисти сметките с Петър, Иаков и Йоан го поглъщал къде повече, отколкото мисълта за своето предателство към Иисус. Обаче покрай всичкото друго, именно в този момент на преден план в неговото съзнание започнала да се появява нова, преобладаваща мисъл: той решил да придобие почести за себе си, ако едновременно с това би могло да намали сметките с виновниците за най-великото в неговия живот разочарование, то толкова по-добре. Него го овладяла ужасна смес от смущение, гордост, отчаяние и решителност. Поради това трябва да е ясно, че от сега на татък не парите са водели Юда в дома на Кайафа, където на него му предстояло да се договори за своето предателство към Иисус.
Подходя к дому Кайафы, он утвердился в мысли покинуть Иисуса и своих товарищей-апостолов; решив, таким образом, предать дело царства, он поставил своей целью добиться для себя как можно больше тех почестей и славы, которые, как он полагал, впервые связывая себя с Иисусом и новым евангелием царства, должны были когда-нибудь достаться ему. Прежде все апостолы лелеяли такие же честолюбивые мечты, но с течением времени они научились восхищаться истиной и любить Иисуса, - во всяком случае, больше, чем Иуда.
Наближавайки към дома на Кайафа, той се утвърдил в мисълта да напусне Иисус и своите другари-апостоли; решавайки, по такъв начин, да предаде делото за царството, той поставил за своя цел да придобие за себе си колкото може повече почести и слава, които, както той полагал, първоначално свързвайки себе си с Иисус и новото евангелие за царството, би трябвало някога, когато и да било, да му се окажат. Преди всички апостоли лелеяли такива същите честолюбиви мечти, но с течение на времето те се научили да се възхищават на истината и обичат Иисус, - във всеки случай, повече, отколкото Юда.
Предатель был представлен Кайафе и еврейским правителям его двоюродным братом; тот объяснил, что Иуда, - обнаружив, что было ошибкой позволять коварному учению Иисуса ввести себя в заблуждение, - прибыл туда, где он желал бы публично и официально отречься от своей связи с галилеянином и одновременно просить о восстановлении в доверии и братстве своих собратьев-иудеян. Как объяснил далее этот представитель Иуды, он признаёт, что для сохранения мира в Израиле Иисуса следует взять под стражу, и что он пришел, дабы - в подтверждение своего раскаяния в том, что он принимал участие в таком ошибочном движении, и в доказательство искреннего возврата к учениям Моисея, - предложить синедриону свои услуги, поскольку он, вместе с начальником стражи, имеющим приказ об аресте Иисуса, может устроить так, чтобы этого человека можно было арестовать тихо и тем самым полностью исключить опасность народных волнений или необходимость откладывать арест до окончания Пасхи.
Предателят бил представен на Кайафа и еврейските управители от негов братовчед; той обяснил, че Юда, - откривайки, че би било грешка да се позволява на коварното учение на Иисус да въведе себе си в заблуждение, - и пристигнал тук, където той желаел би публично и официално да се отрече от своята връзка с галилееца и едновременно да помоли за възстановяване в доверие и братство със своите събратя-юдеи. Както обяснил по-нататък този представител на Юда, той признава, че за съхраняване на мира в Израил Иисус следва да бъде взет под стража, и че той е дошъл, за да - в потвърждение на своето разкаяние в това, че той е взимал участие в такова погрешно движение, и в доказателство за истинското завръщане към ученията на Мойсей, - да предложи на синедриона своите услуги, доколкото той, заедно с началника на стражата, имащ заповед за ареста на Иисус, може да направи така, че този човек да може да бъде арестуван тихо и по този начин напълно да се изключи опасността от народни вълнения или необходимостта да се отлага ареста до завършването на Пасха.
Когда двоюродный брат умолк, он представил Иуду, который, подойдя поближе к первосвященнику, сказал: "Я сделаю всё, что обещал мой кузен, но что вы готовы предложить мне за эту услугу?" Видимо, Иуда не заметил выражения презрения и даже отвращения, которое появилось на лице жестокого и
Когато братовчедът замлъкнал, той представил Юда, който, приближавайки се по-близо към първосвещеника, казал:"Аз ще направя всичко, което обеща моя братовчед, но какво вие сте готови да предложите на мен за тази услуга?" Видимо, Юда не забелязал изражението на презрение и даже отвращение, което се появило на лицето на жестокия и
тщеславного Кайафы; сердце Иуды слишком стремилось к личной славе и жаждало того удовлетворения, которое дает самовозвеличение.
тщеславен Кайафа; сърцето на Юда прекалено се стремило към лична слава и жадувало това удовлетворение, което дава самовъзвеличаването.
Взглянув на предателя, Кайафа сказал: "Иуда, ступай-ка к начальнику стражи и договорись с ним о том, чтобы привести своего Учителя к нам сегодня или завтра вечером; и когда ты передашь его нам в руки, ты получишь награду за свои услуги". Услышав это, Иуда покинул первосвященников и правителей и обговорил с начальником храмовой стражи план ареста Иисуса. Иуда знал, что в то время Иисуса не было в лагере, и совершенно не представлял себе, когда он вернется. Поэтому они договорились арестовать Иисуса на следующий вечер (в четверг) после того, как жители Иерусалима и прибывшие сюда паломники отправятся на покой.
Поглеждайки към предателя, Кайафа казал:" Юда, върви при началника на стражата и се договорете с него за това, че да доведе своя Учител към нас днес или утре вечер; и когато ти го предадеш в наши ръце, ти ще получиш награда за своите услуги". Чувайки това, Юда напуснал първосвещениците и управителите и уговорил с началника на храмовата стража план за арестуване на Иисус. Юда знаел, че в това време Иисус не бил в лагера, и съвършено не си представял кога той ще се върне. Поради това те се договорили да арестуват Иисус на следващата вечер (в четвъртък) след това, когато жителите на Йерусалим и пристигналите тук поклонници се отправят за почивка.
Иуда вернулся к своим товарищам в лагерь, опьяненный давно уже не посещавшими его мечтами о величии и славе. Примкнув к Иисусу в надежде на то, что однажды он станет великим человеком в царстве, он, наконец, понял, что новому царству - такому, какого ждал он, - не бывать. Однако он радовался, что оказался настолько благоразумным, чтобы обменять свои разочарования, связанные с невозможностью достигнуть славы в том новом царстве, которого он ожидал, на быстрое обретение почестей и наград при старом порядке, который, как он теперь полагал, сохранится, и который, как он был уверен, уничтожит Иисуса и то, что он олицетворяет. Последний осознанный мотив предательства Иуды раскрывает трусливый поступок эгоистичного дезертира, единственной целью которого было обезопасить и прославить самого себя, невзирая на те последствия, которыми было чревато его поведение для Учителя и бывших товарищей.
Юда се върнал към своите другари в лагера, опиянен от отдавна вече посещаващите го мечти за величие и слава. Прилепвайки към Иисус в надежда за това, че веднъж той ще стане велик човек в царството, той, най-накрая, разбрал, че новото царство - такова, каквото очаквал той, - не било. Обаче той се радвал, че се оказал толкова благоразумен, че да обмени своите разочарования, свързани с невъзможността да достигне славата в това ново царство, което той очаквал, с бързо придобиване на почести и награди при стария ред, който, както той сега полагал, ще се запази, и който, както той бил уверен, ще унищожи Иисус и това, което той олицетворява. Последният осъзнат мотив от предателството на Юда разкрива страхливата постъпка на егоистичен дезертьор, единствената цел на който било да обезопаси и прослави самия себе си, без да взима под внимание тези последствия, които били напълно възможни от неговото поведение за Учителя и бившите другари.
Но таким он и был всегда. Иуда давно уже увяз в своем злостном, упрямом, эгоистичном и мстительном сознании, постепенно накапливая в уме и лелея в сердце эту пропитанную ненавистью, злонамеренную жажду мести и предательства. Иисус любил Иуду и доверял ему так же, как он любил других апостолов и доверял им, однако Иуда не воспитал в себе неизменной преданности и не испытал в ответ беззаветной любви. Сколь опасным может стать тщеславие, когда оно сливается с эгоизмом, а его высшей мотивацией становится зловещее и давно подавляемое желание отмщения! Сколь сокрушительным является разочарование для тех глупцов, которые, не сводя глаз с призрачных и эфемерных соблазнов времени, неспособны увидеть более высокие и реальные достижения - те непреходящие свершения, которые осуществляются в вечных мирах божественных ценностей и духовных реальностей! Иуда жаждал мирских почестей и постепенно всем сердцем возлюбил свое желание; умом остальные апостолы тоже жаждали такой же мирской славы, но в душе они любили Иисуса и делали всё возможное, чтобы полюбить те истины, которым он их учил.
Но такъв той и бил винаги. Юда отдавна вече бил затънал в своето злостно, упорито, егоистично и отмъстително съзнание, постепенно натрупвайки в ума и лелеяйки в сърцето тази отхранена омраза, злонамерена жажда за отмъщение и предателство. Иисус обичал Юда и му се доверявал така също, както той обичал и другите апостоли и им се доверявал, обаче Юда не възпитал в себе си неизменна преданост и не изпитал в отговор беззаветна любов. Колко опасно може да стене тщеславието, когато то се слива с егоизма, а негова най-висша мотивация стане зловещото и отдавна сподавяно желание за отмъщение! Колко съкрушително се явява разочарованието за тези глупци, които, без да свалят очи от призрачните и ефимерни съблазни на времето, са неспособни да видят по-високите и реални достижения - тези непреходни извършвания, които се осъществяват във вечните светове на божествените ценности и духовни реалности! Юда жадувал светски почести и постепенно с цялото си сърце възлюбил своето желание; с ума си останалите апостоли също жадували такава същата светска слава, но в душата си те обичали Иисус и правели всичко възможно, за да обикнат тези истини, на които той ги учил.
В то время Иуда не отдавал себе отчета в том, что подсознательно он критиковал Иисуса с тех пор, как Иоанн Креститель был обезглавлен Иродом. В глубине души Иуда всегда возмущался тем, что Иисус не спас Иоанна. Не забывайте, что Иуда являлся учеником Иоанна, прежде чем стать последователем Иисуса. И всё то человеческое возмущение и горькое разочарование, которое Иуда накапливал в своей душе, облачая в одеяния ненависти, стало теперь органичной частью его подсознания, готовое выйти на поверхность и поглотить его, как только он решился лишить себя защитного воздействия своих собратьев и одновременно с этим стал жертвой хитрых намеков и тонких насмешек врагов Иисуса. Каждый раз, когда Иуда позволял своим надеждами подняться до небес, а слова или дела Иисуса разбивали их вдребезги, в его
В това време Юда не отдавал на себе си отчет за това, че подсъзнателно критикувал Иисус от този момент, когато Йоан Кръстител бил обезглавен от Ирод. В дълбините на душата си Юда винаги се възмущавал от това, че Иисус не спасил Йоан. Не забравяйте, че Юда се явявал ученик на Йоан, преди да стане последовател на Иисус. И цялото това човешко възмущение и горчиво разочарование, което Юда натрупвал в своята душа, обличайки в дрехите на омразата, станали сега органична част от неговото подсъзнание, готови да излязат на повърхността и да го погълнат, когато едва той се решил да лиши себе си от защитното въздействие на своите събратя и едновременно с това станал жертва на хитрите намеци и тънките насмешки на враговете на Иисус. Всеки път, когато Юда позволявал на своите надежди да се издигнат до небесата, а думите или делата на Иисус ги разбивали на дребни парчета, в неговото
сердце оставался шрам горькой обиды. Этих шрамов становилось всё больше, и вскоре сердце, которому столь часто наносили раны, утратило подлинную любовь к тому, кто заставил страдать эту благонамеренную, но трусливую и эгоистичную личность. Хотя Иуда и не понимал этого, он был трусом. Поэтому он всегда был готов приписать Иисусу трусость в качестве мотива, который столь часто заставлял его отказываться от стремления к власти или славе, когда, казалось, ему ничего не стоило овладеть ими. И каждый смертный доподлинно знает, что любовь, даже если когда-то она и являлась настоящей, способна - через разочарование, ревность и продолжительное чувство обиды - превратиться в итоге в самую настоящую ненависть.
сърце оставал белег от горчива обида. Тези белези ставали все повече, и скоро сърцето, на което толкова често се нанасяли рани, загубило истинската любов към този, който заставил да страда този благонамерена, но страхлива и егоистична личност. Макар Юда и да не разбирал това, той бил страхлив. Поради това той винаги бил готов да припише на Иисус страх в качеството на мотив, който толкова често го заставял да се откаже от стремежа към власт или слава, когато, изглеждало, че на него нищо не му струва да ги овладее. Но всеки смъртен наистина знае, че любовта, даже ако понякога тя и се явявала истинска, е способна - чрез разочарованието, ревността и продължителното чувство на обида - да се превърне в крайна сметка в най-истинска омраза.
Наконец-то первосвященники и старейшины могли вздохнуть с облегчением, получив на несколько часов передышку. Теперь им не нужно было арестовывать Иисуса прилюдно, а получив в качестве союзника предателя Иуду, они могли быть уверены, что Иисус не уйдет от их суда, как это уже не раз случалось в прошлом.
Най-накрая първосвещениците и старейшините могли да си отдъхнат с облекчение, получавайки на няколко часа почивка. Сега за тях не било нужно да арестуват Иисус публично, а получавайки в качеството на съюзник предателя Юда, те могли да бъдат уверени, че Иисус няма да се отклони от техния съд, както това вече не веднъж се е случвало в миналото.
5. ПОСЛЕДНИ БЕСЕДИ
Поскольку всё это происходило в среду, вечер в лагере прошел в общении. Учитель пытался приободрить своих удрученных апостолов, но это было практически невозможно. Все они начинали понимать, что надвигаются мрачные и тяжелые события. Они не повеселели даже тогда, когда Учитель вспомнил о тех насыщенных событиями и исполненных любви годах, которые они провели вместе. Иисус внимательно расспросил апостолов об их семьях и, глядя на Давида Зеведеева, осведомился, не было ли в последнее время сообщений от матери, младшей сестры или других членов его семьи. Давид смотрел себе под ноги; он боялся ответить.
Доколкото всичко това се случило в сряда, вечерта лагера преминал в общуване. Учителят се опитал да ободри своите потиснати апостоли, но това било практически невъзможно. Всичко започнали да разбират, че се надигат мрачни и тежки събития. Те не се развеселили даже тогава, когато Учителя припомнил за тези наситени със събития и изпълнени с любов години, които те прекарали заедно. Иисус внимателно разпитал апостолите за техните семейства и, гледайки към Давид Зеведеев, се осведомил, не е ли идвало в последно време съобщение от майка му, младшите сестри или другите членове на неговото семейство. Давид гледал в краката си; той се боял да отговори.
В тот вечер Иисус предупредил своих сторонников не полагаться на поддержку толпы. Он напомнил о том, что им довелось испытать в Галилее, когда, раз за разом, людские толпы с энтузиазмом устремлялись за ними, а затем с той же страстью отворачивались от них и возвращались к своей прежней вере и жизни. И затем он сказал: "Поэтому вы не должны позволять огромным толпам, которые слушали нас в храме и, казалось, верили нашему учению, вводить вас в заблуждение. Толпа слышит истину и верит ей поверхностно, умом, но мало кто из этих людей позволяет словам истины пустить живые корни прямо в сердце. Когда придет настоящая беда, вы не сможете надеяться на поддержку тех, кто знает евангелие только умом и не прочувствовал его своим сердцем. Когда правители евреев договорятся об убийстве Сына Человеческого и сообща нанесут удар, вы увидите, как толпа либо разбежится в панике, либо застынет в молчаливом изумлении, пока эти ослепленные правители будут вести учителей евангелия на казнь. А затем, когда вражда и преследования обрушатся на вас, другие - которые, как вы считаете, любят истину, - будут рассеяны, а иные отрекутся от евангелия и бросят вас. Некоторые из тех, кто был очень близок к нам, уже решили бежать. Сегодня вы отдохнули, готовясь к тем временам, которые надвигаются на нас. Потому будьте осмотрительны и молитесь о том, чтобы завтра вы укрепились, дабы устоять в те дни, на пороге которых мы находимся".
В тази вечер Иисус предупредил своите привърженици да не се полагат на поддръжката на тълпата.Той напомнил за това, какво им се наложило да изпитат в Галилея, когато, път след път, хорските тълпи с ентусиазъм се устремявали след тях, а след това с такава същата страст се отвръщали от тях и се възвръщали към своята предишна вяра и живот. И за това той казал:"Поради това вие не трябва да позволявате на огромните тълпи, които слушаха нас в храма и, изглежда, вярваха в нашето учение, да въвеждат вас в заблуждение. Тълпата чува истината и и вярва повърхностно, с ума, но малцина от тези хора позволяват на думите на истината да пуснат живи корени направо в сърцето. Когато дойде истинската беда, вие няма да можете да се надявате на поддръжката на тези, които познават евангелието само с ума и не са го почувствали със своето сърце. Когато управителите на евреите се договорят за убийството на Сана Човешки и заедно нанесат удар, вие ще видите, как тълпата или ще се разбяга в паника, или ще застине в мълчаливо изумление, докато тези ослепени управители ще водят учителя на евангелието към екзекуция. А след това, когато враждата и преследванията се стоварят върху вас, другите - които, както вие считате, обичат истината, - ще бъдете разсеяни, а други ще се отрекат от евангелието и ще ви изоставят. Някои от тези, които са били много близки към нас, вече са решили да бягат. Днес вие сте отдъхнали, готвейки се към тези времена, които се надигат за нас. Поради това бъдете предпазливи и се молете за това, че и утре вие да се укрепите, за да устоите в тези дни, на прага на които се намираме".
Атмосфера в лагере была накалена до предела. Молчаливые гонцы появлялись и исчезали, общаясь только с Давидом Зеведеевым. До наступления ночи кое-кто уже знал, что Лазарь спешно бежал из Вифании. После возвращения в лагерь Иоанн Марк хранил зловещее молчание, несмотря на то, что он провел
Атмосферата в лагера била нажежена до предел. Мълчаливите куриери се появявали и изчезвали, общувайки само със Давид Зеведеев. До настъпването на нощта някои вече знаели, че Лазар спешно е избягал от Витания. След завръщането си в лагера на Йоан Марк пазел зловещо мълчание, независимо от това, че той провел
весь день в обществе Учителя. Все попытки расспросить его ясно показывали, что Иисус велел ему молчать.
целия ден в обществото на Учителя. Всички опити да го разпитат ясно показвали, че Иисус му е повелил да мълчи.
Даже хорошее настроение и необычная общительность Учителя пугали их. Все они ощущали неизбежное приближение ужасного разобщения и сознавали, что оно готово обрушиться на них с сокрушительной внезапностью и неотвратимым ужасом. Они смутно ощущали, что их ждет, и ни один из них не чувствовал себя готовым к этому испытанию. Учитель отсутствовал весь день; им страшно не хватало его.
Даже доброто настроение и необичайната общителност на Учителя ги плашели. Всички те усещали неизбежното приближаване на ужасното разделяне и съзнавали, че то е готово да се стовари върху тях със съкрушителна неочакваност и неотвратим ужас. Те смутно усещали, какво ги очаква, и че нито един от тях не чувствал себе си готов за това изпитание. Учителят отсъствувал цял ден; на тях страшно им липсвал.
За всё время вплоть до смертного часа Учителя, апостолы никогда так не падали духом, как этим вечером в среду. Хотя в четверг они еще на один день приблизились к трагической пятнице, тем не менее он был с ними, и они лучше справились с волнениями того дня.
За цялото това време чак до смъртния час на Учителят, апостолите никога така не падали духом, както тази вечер в сряда. Макар в четвъртък те с още един ден да се приближили към трагичния петък, още повече че той бил с тях, и те добре се справили с вълненията от този ден.
Незадолго до полуночи Иисус, знавший, что это станет последней ночью, которую он сможет спокойно провести вместе со своей избранной семьей на земле, сказал, отпуская их на ночлег: "Отправляйтесь на покой, мои братья, и пусть мир будет с вами, пока мы не проснемся и не встретим день завтрашний - еще один день для исполнения воли Отца и испытания радости от сознания того, что мы являемся его сынами".
Не дълго преди полунощ Иисус, знаещ, че това ще стане последната нощ, която той може спокойно да проведе заедно със своето избрано семейство на земята, казал, освобождавайки ги за сън:"Отправяйте се за покой, мои братя, и нека мира бъде с вас, докато ние не се събудим и не посрещнем утрешният ден - още един ден за изпълнение волята на Отца и изпитване на радост от съзнанието за това, че ние се явяваме негови синове".