Текстът със зелени букви е, само, помощен материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/

Документ 167. ПОСЕЩЕНИЕ ФИЛАДЕЛЬФИИ

Документ 167. ПОСЕЩЕНИЕ ВЪВ ФИЛАДЕЛФИЯ

КОГДА мы говорим о том, что в течение этого служения в Перее Иисус и апостолы посещали различные места, где трудились семьдесят евангелистов, следует помнить, что, как правило, его сопровождалитолько десять апостолов, так как обычно минимум двое из них оставались в Пелле учить народ. Перед тем, как Иисус отправился в Филадельфию, Симон Петр и его брат Андрей вернулись в палаточный городок у Пеллы учить собравшихся там людей. Когда Учитель покидал лагерь и отправлялся в различные места в Перее, зачастую его сопровождало от трехсот до пятисот обитателей лагеря. Свыше шестисот его последователей прибыли вместе с ним в Филадельфию.

КОГАТО ние говорим за това, че в течение на това служене в Перея Иисус и апостолите посещавали различни места, където се трудели седемдесетте евангелисти, следва да помним, че, като правило него са го съпровождали само десет апостола, тъй като обикновено минимум двама от тях оставали в Пела да учат народа. Преди това, когато Иисус да се отправи към Филаделфия, Симон Петър и неговия брат Андрей се върнали в палатковия град до Пела да учат събралите се там хора. Когато Учителят напуснал лагера и се отправял на различни места в Перея, често го съпровождали от триста до петстотин обитатели на лагера. Повече от шестстотин негови последователи пристигнали заедно с него във Филаделфия.

Предшествующее путешествие по Декаполису не сопровождалось какими-либо чудесами и, не считая очищения прокаженных, перейская миссия также пока протекала без чудес. Это был тот этап, когда евангелие возвещалось со всей мощью, без чудес и, как правило, без личного присутствия Иисуса или даже его апостолов.

Предшестващото пътешествие по Декаполис не се съпровождало с каквито и да било чудеса и, не считайки очистването на прокажените, перейската мисия също така протекла без чудеса. Това бил този етап, когато евангелието се възвестявало с цялата мощ, без чудеса и, като правило, без личното присъствие на Иисус или даже неговите апостоли.

Иисус и десять апостолов прибыли в Филадельфию в среду, 22 февраля; четверг и пятницу они посвятили отдыху после своих недавних путешествий и трудов. В пятницу вечером Иаков выступил в синагоге, а на следующий вечер был созван общий совет. Все были весьма обрадованы успешным возвещением евангелия в Филадельфии и в соседних селах. Гонцы Давида также доставили сообщения о новых успехах царства по всей Палестине вместе с хорошими известиями из Александрии и Дамаска.

Иисус и десетте апостоли пристигнали във Филаделфия в сряда 22 февруари; четвъртък и петък те посветили на отдиха след своите неотдавнашни пътешествия и трудове. В петък вечерта Иаков се изказал в синагогата, а на следващата вечер бил събран общ съвет. Всички били изключително зарадвани от успешното възвестяване на евангелието във Филаделфия и в съседните села. Куриерите на Давид също така доставили съобщения за нови успехи на царството по цяла Палестина заедно с добри вести от Александрия и Дамаск.

1. ЗАВТРАК С ФАРИСЕЯМИ

1. ЗАКУСКА С ФАРИСЕИТЕ

В Филадельфии жил очень богатый и влиятельный фарисей, принявший учения Абнера. В субботу утром этот человек устроил в своем доме завтрак, на который пригласил Иисуса. В Филадельфии ждали Иисуса; поэтому из Иерусалима и других мест сюда прибыло много посетителей, среди которых было немало фарисеев; соответственно, около сорока этих уважаемых граждан и несколько законников получили приглашение на завтрак, данный в честь Учителя.

Във Филаделфия живял много богат и влиятелен фарисей, приел учението на Абнер. В събота сутринта този човек устроил в своя дом закуска, на която поканил Иисус. Във Филаделфия чакали Иисус; поради това от Йерусалим и другите места тук се събрали много посетители, сред които имало не малко фарисеи; съответно, около четиридесет от тези уважавани граждани и няколко законника получили покана за закуска, дадена в чест на Учителя.

Иисус задержался у двери, разговаривая с Абнером. Когда хозяин занял свое место, в комнату вошел один из видных фарисеев Иерусалима, член синедриона, который по привычке сразу же направился к месту для почетного гостя по левую руку от хозяина. Однако, поскольку это место было отведено Учителю, а место по правую руку - Абнеру, хозяин усадил иерусалимского фарисея на четвертое место, считая справа налево, и этот сановник был весьма оскорблен, не получив почетного места.

Иисус се задържал до вратата, разговаряйки с Абнер. Когато стопанинът заел своето място, в стаята влязъл един от видните фарисеи от Йерусалим, член на синедриона, който по навик веднага се насочил към мястото за почетния гост в лавата страна до стопанина. Обаче, доколкото това място било определено за Учителя, а мястото от дясната страна - за Абнер, стопанинът сложил да седне йерусалимския фарисей на четвъртото място, четейки от дясно на ляво, и този сановник бил изключително оскърбен, не получавайки почетното място.


Страница 1834

Вскоре все они уже сидели за столом, с удовольствием общаясь друг с другом, поскольку большинство присутствующих были учениками Иисуса или, по крайней мере, благосклонно относились к евангелию. Только его враги обратили внимание на то, что он пренебрег церемонией омовения рук, прежде чем сесть за стол. Абнер омыл руки перед началом трапезы, но не сделал этого при переменах блюд.

Скоро всички те вече седели до масата, с удоволствие общувайки един с друг, доколкото болшинството от присъствуващите били ученици на Иисус или, в крайна сметка, благосклонно се отнасяли се отнасяли към евангелието. Само неговите врагове обърнали внимание на това, че той пренебрегнал церемонията по измиването на ръцете, преди да седне до масата. Абнер си измил ръцете преди началото на трапезата, но не направил това при смяна на блюдата.

Когда трапеза подходила к концу, с улицы вошел человек, давно страдавший хроническим заболеванием и теперь мучившийся водянкой. Этот человек уверовал в Иисуса и недавно был крещен товарищами Абнера. Он не просил Иисуса об исцелении, но Учитель прекрасно знал, что этот страждущий пришел на завтрак в надежде избавиться от осаждавшей Иисуса толпы и тем самым с большей вероятностью привлечь его внимание. Этот человек знал, что чудеса стали редкостью, но он надеялся, что его несчастная доля сможет пробудить в Учителе сострадание. И он не ошибся: когда он вошел в комнату, как Иисус, так и лицемерный иерусалимский фарисей обратили на него внимание. Фарисей тут же возмутился тем, что такому человеку дозволено входить в дом. Однако Иисус посмотрел на больного и улыбнулся ему столь великодушно, что тот подошел поближе и сел на пол. К концу завтрака Учитель обвел взглядом сотрапезников и, со значением взглянув на опухшего человека, сказал: "Друзья мои, учители Израиля и ученые законники, я хотел бы задать вам вопрос: законно ли исцелять больных и страждущих в субботу?" Но присутствующие слишком хорошо знали Иисуса; они хранили молчание, не отвечая на его вопрос.

Когато трапезата отивала към своя край, от улицата влязъл човек, отдавна страдащ от хронично заболяване и сега измъчван от воднянка. Този човек повярвал в Иисус и неотдавна бил кръстен от другарите на Абнер. Той не помолил Иисус за изцеление, но Учителя прекрасно знаел, че този страдащ е дошъл на закуската в надежда да се избави от обсаждащата Иисус тълпа и по този начин да привлече неговото внимание. Този човек знаел, че чудесата станали рядкост, но той се надявал, че неговата нещастна съдба ще може да пробуди в Учителя състрадание. И той не грешал: когато той влязъл в стаята, както Иисус, така и йерусалимският фарисей му обърнали внимание. Фарисеят веднага се възмутил от това, че на такъв човек е позволено да влиза в дома. Обаче Иисус погледнал на болния и му се усмихнал толкова великодушно, че той дошъл на близко и седнал на пода. Към края на закуската Учителят обходил с поглед сътрапезниците и, със значение поглеждайки на подпухналия човек, казал:"Другари мои, учители на Израил и учени законници, аз бих искал да ви задам въпрос: законно ли е да се изцеляват болните и страдащите в съботата?" Но присъствуващите прекалено добре познавали Иисус ; те пазели мълчание, без да отговарят на неговия въпрос.

После этого Иисус подошел к тому месту, где сидел больной, и, взяв его за руку, сказал: "Встань и иди с миром. Ты не просил об исцелении, но я знаю желание твоего сердца и веру твоей души". Прежде чем этот человек вышел из комнаты, Иисус вернулся на свое место и, обращаясь к сидящим за столом, сказал: "Мой Отец совершает такие чудеса не для того, чтобы заманить вас в царство, но чтобы раскрыть себя тем, кто уже пребывает в царстве. Вы способны понять, что поступать так - значит поступать, подобно Отцу, ибо кто из вас тотчас не вытащит из колодца любимое животное, даже если оно упало туда в субботу?" И поскольку никто не ответил ему - а также потому, что хозяин дома явно одобрял происходящее, - Иисус встал и обратился ко всем присутствующим: "Братья мои, если вас пригласили на свадебный пир, не садитесь на самое почетное место, ибо может случиться, что среди званых гостей окажется человек, который известнее вас, и хозяин подойдет к вам и попросит уступить место этому другому, более почетному гостю. И тогда придется с позором занять менее почетное место за столом. Если вы приглашены на пир, вы поступите мудро, если, войдя в трапезную, отыщете последнее место и займете его; и тогда хозяин, оглядев гостей, может сказать вам: „Друг мой, почему ты сел последним? Займи более почетное место"; и такой человек возвысится в присутствии других гостей. Помните: всякий, кто возвышает сам себя, унижен будет, в то время как тот, кто истинно смиряется, возвысится. Поэтому, когда устраиваете обед или ужин, не зовите одних только друзей, братьев, родственников или богатых соседей, надеясь на ответное приглашение, чтобы они воздали тем же. Но когда созываете гостей, приглашайте иногда бедных, увечных и слепых. Так благословенны будете в своем сердце, ибо хорошо знаете, что увечные и хромые не смогут отплатить вам за вашу милосердную помощь".

След това Иисус отишъл към това място, където седял болния, и, хващайки го за ръка, казал:"Стани и си върви с мир. ТИ не помоли за изцеление, но аз зная желанието на твоето сърце и вярата на твоята душа". Преди този човек да излезе от стаята, Иисус се върнал на своето място и, обръщайки се към седящите до масата, казал:"Моят Отец извършва такива чудеса не за това, че да привлече вас в царството, но за да разкрие себе си пред тези, които вече пребивават в царството. Вие сте способни да разберете, че да постъпите така - означава да постъпите, подобно на Отца, защото който от вас тоз час няма да извади от кладенеца любимото животно, даже ако то е паднало тук в събота?" И доколкото никой не му отговорил - а така също поради това, че стопанинът на дома явно одобрявал случващото се, - Иисус станал и се обърнал към всички присъствуващи:"Братя мои, ако вас ви поканят на сватбен пир, не сядайте на най-почетното място, защото може да се случи, че сред поканените гости да се окаже човек, който е по-известен от вас, и стопанинът да дойде до вас и да помоли да отстъпите мястото за друг, по-почетен гост. И тогава ще се наложи с позор да заемете по-малко почетно място до масата. Ако вие сте поканени на пир, вие ще постъпите мъдро, ако, влизайки в трапезарията, издирите последното място и го заемете; и тогава стопанина, оглеждайки гостите, може да каже вам:"Друже мой, защо ти седнал последен? Заеми по-почетно място"; и такъв човек ще се възвиси в присъствието на другите гости. Помнете: всеки, който възвисява сам себе си, унижен ще бъде, в това време когато този, който истински се смирява, ще се възвиси. Поради това, когато устройвате обяд или вечеря, не канете само едните другари, братя, родственици или богати съседи, сакати и слепи. Така благословени ще бъдете в своето сърце, защото добре знаете, че сакатите и куците няма да могат да се отплатят вам за вашата милосърдна помощ".


Страница 1835

2. ПРИТЧА О ЗВАНОМ УЖИНЕ

2. ПРИТЧА ЗА ВЕЧЕРЯТА С ПОКАНИТЕ

Когда Иисус закончил говорить на утренней трапезе у фарисея, один из присутствующих законников, желая прервать тишину, сказал первое, что пришло ему в голову: "Блажен, кто вкусит хлеба в царстве Божьем", что в те времена было расхожим выражением. И тогда Иисус рассказал притчу, которая заставила призадуматься даже расположенного к нему хозяина. Он сказал:

Когато Иисус завършил да говори на утринната трапеза у фарисея, един от присъстващите законници, желаейки да прекъсне тишината, казал първото нещо, което му влязло в главата:"Блажен е, който вкуси хляба в царството Божие", което в тези времена било изразяване на несъгласие. И тогава Иисус разказал притчата, която заставила да се позамисли даже разположения към него стопанин. Той казал:

"Один правитель устроил званый ужин и пригласил много гостей; и когда наступило время ужина, он послал слуг оповестить приглашенных: „Приходите, ибо всё готово". И все, как будто сговорившись, начали извиняться. Первый сказал: „Я купил землю, и мне нужно пойти взглянуть на нее; прошу тебя, извини меня". Другой сказал: „Я купил пять пар быков и иду получать их; прошу тебя, извини меня". Третий сказал: „Я только что женился и потому не могу прийти". Слуги вернулись домой и передали всё это господину. Выслушав их, хозяин дома разгневался и сказал слугам: „Я приготовил это свадебное застолье; откормленные животные заколоты, и всё готово к приему гостей, но они пренебрегли моим приглашением: кто отправился за своими землями, а кто за товаром; они не уважают даже моих слуг, пригласивших их прибыть на мой пир. Обойдите скорее улицы и переулки города, большие и проселочные дороги, и приведите сюда нищих и отверженных, слепых и калек, чтобы были гости на пиру". И слуги сделали, как велел их господин, но и после этого осталось место для новых гостей. Тогда сказал господин слугам: „Ступайте по дорогам и проселкам и созовите всех, кого найдете, чтобы наполнился мой дом. Ибо говорю вам, что никто из приглашенных мною раньше не отведает моего ужина". И слуги сделали, как велел их хозяин, и наполнился дом".

"Един управител устроил вечеря с покани и поканил много гости; и когато настъпило времето за вечеря, той изпратил слугите да оповестят поканените:" Идвайте, защото всичко е готово". И всички, сякаш се били наговорили, започнали да се извиняват. Първият казал:"Аз купих земя, и на мен ми е нужно да отида да я погледна; моля те извини ме". Другият казал:"Аз купих пет двойки бикове и отивам да ги получа; моля те, извини ме. Третият казал:"Аз току що се ожених и поради това не мога да дойда". Слугите се върнали в дома и предали всичко това на господина. Изслушвайки ги, стопанинът се разгневил и казал на слугите: "Аз съм приготвил сватбена трапеза; отхранени животни са заколени, и всичко е готово за приема на гостите, но те пренебрегнаха моята покана: кой се е отправил към своята земя, а кой към своята стока; те не уважават даже моите слуги, покани ли ги да дойдат на моя пир. Обходете по-бързо улиците и малките пресечки в града, големите и междуселските пътища, и доведете тук бедняците и отхвърлените, слепите и сакатите, за да бъдат гости на пира". И слугите направили, както им заповядал господина, но и след това останало място за новите гости. Тогава казал господина на слугите:"Вървете по пътищата и междуселските пътища и извикайте всички, които намерите, за да се напълни моя дом. Защото ви казвам, че никой от поканените от мен по-рано няма да вкуси от моята вечеря". И слугите направили, както им повелил техния стопанин, и се напълнил дома".

Услышав эти слова, они разошлись. Каждый вернулся к себе домой. Как минимум оди из насмехавшихся фарисеев, присутствовавших в то утро, понял значение этой притчи, ибо в тот же день он был крещен и публично признал свою веру в евангелие царства. Вечером Абнер повторил эту притчу в своей проповеди на общем собрании верующих.

Чувайки тези думи, те се разотишли. Всеки се върнал към себе си в дома. Като минимум един от надсмиващите се фарисеи, присъствуващи в това утро, разбрал значението на тази притча, защото в този ден той бил кръстен и публично признал своята вяра в евангелието за царството. Вечерта Абнер повторил тази притча в своята проповед на общото събрание на вярващите.

На следующий день все апостолы начали упражняться в философии, пытаясь объяснить значение этой притчи о званом ужине. Хотя Иисус с интересом выслушивал каждое из различных толкований, он упорно отказывался помочь им лучше понять притчу. Он лишь повторял: "Пусть каждый сам отыщет смысл в своей собственной душе".

На следващият ден всички апостоли започнали да се упражняват във философия, опитвайки се да обяснят значението на тази притча за вечерята с поканите. Макар Иисус с интерес да изслушвал всяко от различните тълкувания, той упорито се отказвал да им помогне по-добре да разберат притчата. Той само повтарял:"Нека всеки сам да изнамери смисъла в своята собствена душа".

3. ЖЕНЩИНА, ОДЕРЖИМАЯ ДУХОМ НЕМОЩИ

3. ЖЕНАТА, ОБСЕБЕНА ОТ ДУХА НА СЛАБОСТТА

Абнер договорился о выступлении Учителя в синагоге в ближайшую субботу. Это стало первым появлением Иисуса в синагоге с тех пор, как все они закрыли свои двери для его учения по распоряжению синедриона. Завершая службу, Иисус взглянул перед собой и увидел согбенную женщину преклонных лет со скорбным выражением лица. Эта женщина уже давно была одержима страхом; в ее жизни не осталось места для радости. Сойдя с кафедры, Иисус подошел к этой согбенной старухе и, тронув ее за плечо, сказал: "Женщина,

Абнер се договорил за изказване на Учителя в синагогата в близката събота. Това станало първото появяване на Иисус в синагога от този момент, когато всички те били затворили своите врати за неговото учение по разпореждане на синедриона. Завършвайки службата, Иисус погледнал пред себе си и видял прегърбена жена на преклонни години със скръбно изражение на лицето. Тази жена вече отдавна било обсебена от страх; в нейния живот не останало място за радост. Слизайки от катедрата, Иисус приближил към тази прегърбена старица и, докосвайки я по рамото,казал:"Жено,


Страница 1836

если бы ты только поверила, ты смогла бы полностью освободиться от своего духа немощи". И эта женщина, более восемнадцати лет угнетаемая страхом, державшим ее согнутой и скованной, поверила словам Учителя и, благодаря своей вере, тут же выпрямилась. Когда она увидела, что стала прямой, она громко восславила Бога.

ако ти би само повярвала, ти би могла напълно да се освободиш от своя дух на слабост". И тази жена, повече от осемнадесет години потисната от страха, държащ я сгъната и скована, повярвала в думите на Учителя и, благодарение на своята вяра тутакси се изправила. Когато тя видяла, че станала права, тя гръмко прославяла Бога.

Несмотря на то, что недуг, которым страдала эта женщина, был исключительно психическим, - ее согбенность была следствием депрессии, - люди решили, что Иисус исцелил настоящий физический недуг. Хотя прихожане синагоги в Филадельфии дружелюбно относились к учениям Иисуса, главный правитель синагоги был враждебно настроенным фарисеем. И поскольку он, как и прихожане, считал, что Иисус исцелил физический недуг, он встал и, негодуя из-за того, что Иисус позволил себе сделать это в субботу, сказал во всеуслышание: "Разве не шесть дней в неделе для работы? Так приходите и исцеляйтесь в эти рабочие дни, но не в день субботний".

Независимо от това, че недъга, от който страдала тази жена, бил изключително психически, - нейната прегърбеност била в следствие от депресия, - хората решили, че Иисус е изцелил истински физически недъг. Макар енорияшите от синагогата във Филаделфия дружелюбно да се отнасяли към ученията на Иисус, главния управител на синагогата бил враждебно настроен фарисей. И доколкото той, както и енорияшите, считал, че Иисус е изцелил физически недъг, той станал и, негодувайки поради това, че Иисус е позволил на себе си да направи това в съботата, казал на всеослушание:"Нима няма шест дни в седмицата за работа? Така идвайте и се изцелявайте в тези работни дни, но не в деня съботен".

После этих слов враждебно настроенного правителя Иисус вновь поднялся на возвышение для ораторов и сказал: "Зачем лицемерить? Разве не каждый из вас отвязывает своего вола или осла от стойла в субботу и ведет его на водопой? Если такое действие позволительно в субботу, не следует ли эту дочь Авраама, скованную злом вот уже восемнадцать лет, освободить от этих пут и проводить к водам свободы и жизни, даже в этот день субботы?" И пока женщина продолжала восхвалять Бога, противник Иисуса был посрамлен, а прихожане радовались вместе с ней ее исцелению.

След тези думи на враждебно настроения управител Иисус отново се изкачил на възвишението за оратори и казал: "Защо да лицемерничим? Нима не всеки от нас отвързва своя вол или магаре в съботата и го води да пие вода? Ако такова действие е позволено в съботата, не следва ли тази дъщеря на Авраам, скована от злото ето вече осемнадесет години, да бъде освободена от този път и да бъде изпратена към водите на свободата и живота, даже в този ден събота?" И докато жената продължавала да възхвалява Бога, противника на Иисус бил посрамен, а енорияшите се радвали заедно с нея на нейното изцеление.

В результате осуждения, которое Иисус публично высказал в эту субботу, главный правитель синагоги был смещен, а его место занял сторонник Иисуса.

В резултат на осъждането, което Иисус публично изказал в тази събота, главният управител на синагогата бил сменен, а неговото място заел привърженик на Иисус.

Иисус часто освобождал таких людей, ставших жертвой страха, от духовной немощи, психических депрессий и оков страха. Однако люди считали, что все подобные недуги являются либо физическими болезнями, либо случаями одержимости злыми духами.

Иисус често освобождавал такива хора, станали жертва на страха, от духовна слабост, психически депресии и окови на страха. Обаче хората считали , че всички подобни недъзи се явяват или физически болести, или случаи на обсебване от зли духове.

В воскресенье Иисус вновь учил в синагоге, и многие были крещены Абнером в полдень того же дня в реке, протекавшей к югу от города. На следующий день Иисус и десять апостолов должны были отправиться назад, в лагерь у Пеллы, но им помешало прибытие одного из гонцов Давида, доставившего срочное сообщение для Иисуса от его друзей из Вифании.

В неделята Иисус отново учил в синагогата, и мнозина били кръстени от Абнер по обяд в този същия ден в реката, протичаща на юг от града. На следващия ден Иисус и десетте апостоли трябвало да се отправят назад, в лагера до Пела, но на тях им попречило пристигането на един от куриерите на Давид, доставил срочно съобщение за Иисус от неговите другари от Витания.

4. ВЕСТЬ ИЗ ВИФАНИИ

4. ВЕСТ ОТ ВИТАНИЯ

Поздним вечером в воскресенье, 26 февраля, в Филадельфию прибыл гонец из Вифании с сообщением от Марфы и Марии, в котором говорилось: "Господи! Тот, кого ты любишь, очень болен". Эта весть была передана Иисусу при завершении вечерней беседы как раз в тот момент, когда он прощался с апостолами на ночь. Поначалу Иисус ничего не ответил. Наступила одна из тех странных пауз, когда он, казалось, общался с чем-то внешним и далеким. А затем, подняв глаза, он обратился к гонцу, и апостолы услышали его слова: "В действительности, эта болезнь не к смерти. Не сомневайтесь: она может восславить Бога и возвысить его Сына".

Късно вечерта в неделя, 26 февруари, във Филаделфия пристигнал куриер от Витания със съобщение от Марфа и Мария, в което се говорило:"Господи! Този, който ти обичаш, е много болен!" Тази вест била предадена от Иисус при завършването на вечерната беседа когато в този момент, той се прощавал с апостолите за нощта. По начало Иисус нищо не отговорил. Настъпила една от тези странни паузи, когато той, изглеждало, че общува с нещо външно и далечно. А след това вдигайки очи, той се обърнал към куриера, и апостолите чули неговите думи:" В действителност, тази болест не е към смъртта. Не се съмнявайте: тя може да прослави Бога и да възвиси неговия Син".


Страница 1837

Марфа, Мария и их брат Лазарь очень нравились Иисусу; он любил их и был горячо привязан к ним. Его первым, человеческим побуждением было сразу же отправиться к ним на помощь, однако в его объединенном разуме возникла другая мысль. Он почти уже отказался от надежды на то, что иерусалимские вожди примут царство, но он продолжал любить свой народ, и теперь у него появился план, согласно которому книжникам и фарисеям Иерусалима будет предоставлена еще одна возможность принять его учения; он решил - будь на то воля Отца - сделать это последнее воззвание к Иерусалиму наиболее совершенным и могущественным деянием за всю свою земную жизнь. Иудеи держались за свое представление о чудотворном избавителе. И хотя он отказывался опускаться до материальных чудес или мирского проявления политической силы, на этот раз он действительно испросил у Отца согласия явить свою еще не продемонстрированную власть над жизнью и смертью.

Марфа, Мария и техният брат Лазар много се нравили на Иисус; той ги обичал и бил горещо привързан към тях. Неговото първо, човешко подбуждане било веднага да се отправи към тях на помощ, обаче в неговия обединен разум възникнала друга мисъл. Той почти вече се отказал от надеждата за това, че йерусалимските вождове ще приемат царството, но той продължавал да обича своя народ, и сега у него се появил план, съгласно който на книжниците и фарисеите от Йерусалим ще бъде предоставена още една възможност да приемат неговото учение; той решил - ако е такава волята на Отца - да направи това последно възвание към Йерусалим в най-голяма степен съвършено и могъщо деяние за целия свой земен живот. Юдеите се държали за своята представа за чудотворния избавител. И макар той да се отказвал да се спуска до материалните чудеса или светското проявление на политическа сила, този път той действително измолил от Отца съгласие да прояви своята още не демонстрирана власт над живота и смъртта.

Обычно евреи хоронили своих покойников в день смерти; в столь жарком климате такая практика была необходимостью. Нередко случалось так, что в гробницу клали человека, находившегося в коматозном состоянии, и на второй или даже на третий день этот человек выходил из гробницы. Однако евреи верили, что даже если дух - или душа - может оставаться рядом с телом в течение двух или трех дней, он никогда не задерживается здесь более трех дней, что к четвертому дню разложение становится непреодолимым и что никто и никогда не возвращается из гробницы по истечении такого срока. Именно в силу этих причин Иисус задержался в Филадельфии еще на двое суток, прежде чем он собрался идти в Вифанию.

Обикновено евреите погребвали своите покойници в деня на смъртта; в толкова горещ климат такава практика била необходимост. Не рядко се случвало така, че в гробницата поставяли човека, намиращ се в коматозно състояние, и на втория или даже на третия ден този човек излизал от гробницата. Обаче евреите вярвали, че даже ако духа - или душата - може да остава редом с тялото в течение на два или три дена, то никога не се задържа тук повече от три дни, че към четвъртия ден разлагането става непреодолимо и че никой и никога не се завръща от гробницата след изтичане на такъв срок. Именно по силата на тези причини Иисус се задържал във Филаделфия още две денонощия, преди той да се приготви да отиде във Витания.

Поэтому рано утром в среду он сказал своим апостолам: "Собирайтесь в путь - мы срочно отправляемся в Иудею". И когда апостолы услышали эти слова своего Учителя, они уединились, чтобы посоветоваться друг с другом. Иаков возглавил совещание, и они пришли к единому мнению, что было бы безумием позволить Иисусу вновь идти в Иудею, после чего они пришли к Иисусу и сообщили о своем единодушном мнении. Иаков сказал: "Учитель, несколько недель тому назад ты был в Иерусалиме, где вожди искали твоей смерти, а народ хотел побить тебя камнями. Тогда ты дал этим людям возможность принять истину, и мы не позволим тебе снова идти в Иудею".

Поради това в ранното утро в сряда той казал на своите апостоли:"Пригответе се за път - ние срочно се отправяме към Юдея". И когато апостолите чули тези думи от своя Учител, те се уединили, за да се посъветват един с друг. Иаков възглавил съвещанието, и те достигнали към единно мнение, че било безумие да позволят на Иисус отново да отиде в Юдея, след което те отишли към Иисус и съобщили за своето единодушно мнение. Иаков казал:" Учителю, преди няколко седмици ти беше в Йерусалим, където вождовете искаха твоята смърт, а народа искаше да те пребие с камъни. Тогава ти даде на тези хора възможност да приемат истината, и ние няма да позволим на теб отново да отидеш в Юдея".

На это Иисус сказал: "Разве вы не понимаете, что в течение двенадцати дневных часов человек может безопасно выполнять свою работу? Если человек идет по дороге днем, он не спотыкается, потому что днем светло. Если он идет ночью, то может споткнуться, потому что у него нет света. Пока длится мой день, я не боюсь входить в Иудею. Я хотел бы совершить еще одно чудо для этих иудеев; я хотел бы дать им еще один шанс уверовать, пусть даже на их условиях - условиях, исходящих из внешней славы и зримой демонстрации могущества Отца и любви Сына. Кроме того, разве вы не осознаёте, что наш друг Лазарь уснул, и что я хотел бы пойти и пробудить его ото сна!"

На това Иисус казал:" Нима вие не разбирате, че в течение на дванадесетте дневни часа човек може безопасно да изпълнява своята работа? Ако човекът върви по пътя денем, то не се препъва, защото през деня е светло. Ако той върви през нощта, то може да се спъне, защото у него няма светлина. Докато продължава моя ден, аз не се боя да вляза в Юдея. Аз бих искал да извърша още едно чудо за тези юдеи; аз бих искал да им дам още един шанс да повярват, нека даже и при техните условия - условията, излизащи от външната слава и видима демонстрация на могъществото на Отца и любовта на Сина. Освен това, нима вие не осъзнавате, че нашия другар Лазар е заспал, и че аз бих искал да отида и да го пробудя от неговия сън!"

Тогда один из апостолов сказал: "Учитель, если Лазарь уснул, то непременно выздоровеет". В те времена среди евреев было принято говорить о смерти как о форме сна, но поскольку апостолы не поняли того, что Лазарь покинул этот мир, Иисус повторил ясным языком: "Лазарь умер. И даже если это не спасет других, я рад за вас, что меня не было там, ибо у вас появится новое основание уверовать в меня; и то, что вы увидите, должно укрепить вас при подготовке к тому дню, когда я покину вас и отправлюсь к Отцу".

Тогава един от апостолите казал:"Учителю, ако Лазар е заспал, то непременно ще оздравее". В тези времена сред евреите било прието да се говори за смъртта като форма на сън, но доколкото апостолите не разбрали това, че Лазар е напуснал този свят, Иисус повторил на ясен език:"Лазар е умрял. И даже ако това не спаси другите, аз се радвам за вас, че мен не ме е имало там, защото у вас ще се появи ново основание да повярвате в мен; и това, което вие ще видите, трябва да укрепи вас при подготовката към този ден, когато аз ще ви напусна и ще се отправя към Отца".


Страница 1838

Видя, что им не удается убедить его не идти в Иудею и что некоторые апостолы не желают даже сопровождать его, Фома обратился к своим товарищам со словами: "Мы рассказали Учителю о наших опасениях, но он полон решимости идти в Вифанию. Я уверен в том, что это конец; они наверняка убьют его. Но если такова воля нашего Учителя, давайте вести себя по-мужски; отправимся и мы в путь, чтобы умереть вместе с ним". И так было всегда: в тех вопросах, которые требовали взвешенности, стойкости и мужества, Фома всегда был оплотом двенадцати апостолов.

Виждайки, че на тях не им се отдава да го убедят да отиде в Юдея и че някои от апостолите не желаят даже да го съпровождат, Тома се обърнал към своите другари с думите:"Ние разказахме на Учителя за нашите опасения, но той е пълен с решителност да отиде във Витания. Аз съм уверен в това, че това е края; те навярно ще го убият. Но ако такава е волята на нашия Учител, давайте да се държим по мъжки; да се отправим и ние на път, за да умрем заедно с него" . И така било винаги: по тези въпроси, които изисквали възвишеност, устойчивост и мъжество, Тома винаги бил опора на дванадесетте апостоли.

5. НА ПУТИ В ВИФАНИЮ

5. НА ПЪТ КЪМ ВИТАНИЯ

Иисус направлялся в Иудею в сопровождении примерно пятидесяти друзей и врагов. В среду, во время полуденной трапезы, он выступил перед своими апостолами и остальными членами этой группы с беседой на тему "Условия спасения", и в конце этого урока он рассказал притчу о фарисее и мытаре (сборщике налогов). Иисус сказал: "Итак, вы видите, что Отец дает спасение детям человеческим, и это спасение есть безвозмездный дар для каждого смертного, чья вера позволяет ему стать сыном божественной семьи. Человек ничего не может сделать для того, чтобы заслужить это спасение. Лицемерными деяниями не купить Божье благоволение, и прилюдными молитвами не восполнить отсутствие живой веры в сердце. Своим показным служением вы можете обмануть людей, однако Бог смотрит в ваши души. Вот хороший пример того, о чём я говорю. Два человека зашли в храм помолиться; один фарисей, другой - мытарь. Фарисей стоял и молился про себя: „Боже! Благодарю тебя, что я не похож на других людей - грабителей, неучей, обидчиков, прелюбодеев или вот на этого мытаря. Я пощусь дважды в неделю и отдаю десятую часть всех своих доходов". Мытарь же, стоя вдали, не смел даже поднять глаз на небо, но, ударяя себя в грудь, говорил: „Боже! Будь милостив ко мне, грешнику!" Говорю вам, что скорее мытарь, чем фарисей, ушел домой с одобрением Божьим, ибо всякий, возвышающий сам себя, унижен будет, а унижающий себя возвысится".

Иисус се насочил към Юдея в съпровождането примерно от петдесет другари и врагове. В сряда, по време на обедната трапеза, той се изказал пред своите апостоли и останалите членове на тази група с беседа на тема "Условия за спасение", и в края на този урок той разказал притчата за фарисея и митаря (събирача на налозите). Иисус казал: "И така, вие виждате, че Отца дава спасение на децата човешки, и това спасение е безвъзмезден дар за всеки смъртен, чиято вяра му позволява да стане син в божественото семейство. Човекът нищо не може да направи за това, за да заслужи това спасение. С лицемерни деяния не може да се купи Божието благоволение, и по-молебен молитви няма да се изпълни отсъствието на жива вяра в сърцето. Със своето показно служене вие може да излъжете хората, обаче Бог гледа във вашите души. Ето добър пример за това, за което аз говоря. Двама души отишли в храма да се помолят; единият фарисей, другият - митар (бирник). Фарисеят стоял и се молил за себе си: "Боже! Благодаря ти, че аз не приличам на другите хора - грабители, неуки, оскърбители, прелюбодейци или на този митар. Аз постя два пъти седмично и отдавам една десета част от всички свои доходи". Митарят също, стоейки далеч, не смеел даже да повдигне очи към небето, но, удряйки себе си по гърдите, говорел:"Боже! Бъди милостив към мен, грешника! " Казвам ви, че по-скоро митаря, отколкото фарисея, ще си отиде у дома с одобрението Божие, защото всеки, който възвисява сам себе си, унижен ще бъде, а унижаващия себе си ще се възвиси".

В ту ночь в Иерихоне враждебно настроенные фарисеи, как некогда их товарищи в Галилее, попытались поймать Учителя в ловушку - склонить его к обсуждению брака и развода, - но Иисус искусно уклонился от их попыток столкнуть его с их законами, регулирующими развод. Как мытарь и фарисей являлись примером хорошей и плохой религии, так их правила развода служили противопоставлением лучших законов брачного кодекса евреев и позорного попустительства фарисейских толкований того же бракоразводного устава Моисея. Фарисей судил себя по низшим меркам; мытарь соизмерял себя с высшим идеалом. Для фарисея набожность являлась средством погружения в лицемерное бездействие, уверенность в ложной духовной безопасности; для мытаря набожность была средством пробуждения своей души до осознания необходимости в покаянии, исповеди и, через веру, принятия милосердного прощения. Фарисей искал законности; мытарь искал милосердия. Закон вселенной гласит: просите, и воздастся вам; ищите, и найдете.

В тази нощ в Йерихон враждебно настроените фарисеи, както някога техните другари в Галилея, се опитали да хванат Учителя, в клопка - да го склонят към обсъждане на брака и развода, - но Иисус изкусно се отклонил от техните опити да го сблъскат с техните закони, регулиращи развода. Както митарят и фарисеят се явявали примери за добра и лоша религия, така техните правила за развода служели за противопоставяне на добрите закони от брачния кодекс на евреите и позорните излишно снизходителни фарисейски тълкувания на този същия бракоразводен устав на Мойсей. Фарисеят съдил себе си по ниски критерии; митарят съизмервал себе си с висшия идеал. За фарисеят набожността се явявала средство за потапяне в лицемерно бездействие, увереност в лъжлива духовна безопасност; за митаря набожността за подбуждане на своята душа до осъзнаване необходимостта от покаяние, изповедта и, чрез вярата, приемане на милосърдното опрощаване. Фарисеят търсел законност; митарят търсел милосърдие. Законът на вселената гласи: молете, и ще ви се въздаде; търсете, и ще намерите.

Хотя Иисус и не позволил втянуть себя в спор с фарисеями относительно развода, он провозгласил позитивное учение, раскрывающее высшие идеалы брака. Он возвысил брак как самое идеальное и высшее из всех человеческих отношений. Точно так же он дал понять, что резко осуждает попустительство и несправедливость бракоразводной практики иерусалимских евреев, позволявшей в те времена мужу разводиться со своей женой по самому незначительному

Макар Иисус и да не позволил да въвлече себе си в спор с фарисеите относно развода, той провъзгласил позитивното учение, разкриващо най-висшите идеали за брака. Той възвисил брака като най-идеалното и най-висшето от всички човешки отношения. Точно така той също дал да се разбере, че рязко осъжда излишната снизходителност и несправедливост в бракоразводната практика на йерусалимските евреи, позволяващи в тези времена на мъжа да се разведе със своята жена по най-незначителен


Страница 1839

поводу - например, на том основании, что она плохо готовит, является плохой хозяйкой или всего лишь потому, что он увлечен женщиной более привлекательной внешности.

повод - например, на това основание, че тя лошо готви, явява се лоша домакиня и всичко само поради това, че той е увлечен по жена с по-привлекателна външност.

Но этим дело не ограничивалось. Фарисеи учили, что эта облегченная практика развода является особой привилегией, предоставленной еврейскому народу, в первую очередь, фарисеям. Поэтому, хотя Иисус отказывался выступать с заявлениями о браке и разводе, он чрезвычайно резко осуждал эти позорные издевательства над браком и отмечал их несправедливость по отношению к женщинам и детям. Он никогда не одобрял какую-либо форму развода, дающую мужчине преимущество перед женщиной. Учитель одобрял только те учения, которые дают женщине равные права с мужчиной.

Но с това делото не се ограничавало. Фарисеите учили, че тази облекчена практика на развода се явява особена привилегия, предоставена на еврейския народ, на първо място, на фарисеите. Поради това, Иисус се отказал да се изкаже със заявление за брака и развода, но той изключително рязко осъждал тези позорни издевателства над брака и отбелязвал тяхната несправедливост по отношение на жените и децата. Той никога не одобрявал каквато и да е форма на развод, даваща на мъжа преимущество пред жената. Учителят одобрявал само тези учения, които дават на жените равни права с мъжа.

Хотя Иисус и не предлагал новых норм, регулирующих брак и развод, он призывал евреев соблюдать свои собственные законы и высшие учения. Он постоянно обращал их внимание на Писания, стремясь улучшить их обычаи согласно данным социальным нормам. Поддерживая тем самым высокие, идеальные представления о браке, Иисус искусно избегал столкновений со своими оппонентами в вопросах социальных норм, отраженных как в их писаных законах, так и в чтимых ими бракоразводных привилегиях.

Макар Иисус и да не предлагал нови норми, регулиращи брака и развода, той призовавал евреите да съблюдават своите собствени закони и висши учения. Той постоянно обръщал тяхното внимание на Писанията, стремейки се да подобри техните обичаи съгласно дадените социални норми. Поддържайки тези най-високи, идеални представи за брака, Иисус изкусно избягнал стълкновенията със своите опоненти по въпросите за социалните норми, отразени както в техните писани закони, така и в почитаните от тях бракоразводни привилегии.

Апостолам было очень трудно понять нежелание Учителя выступить с позитивными заявлениями относительно научных, социальных, экономических и политических проблем. Они не до конца понимали, что его земная миссия посвящена исключительно раскрытию духовных и религиозных истин.

За апостолите било много трудно да разберат нежеланието на Учителя да излезе с позитивни заявления относно научните, социалните, икономическите и политически проблеми. Те не до край разбирали, че неговата земна мисия е посветена изключително на разкриването на духовните и религиозни истини.

Позднее в тот же вечер, после беседы Иисуса о браке и разводе, апостолы в личных беседах задали ему много дополнительных вопросов, и его ответы позволили им избавиться от многих недоразумений. В заключение Иисус сказал: "Брак является благородным делом, и все люди должны стремиться к нему. То, что Сын Человеческий выполняет свою земную миссию в одиночестве, никоим образом не говорит о нежелательности брака. Я поступаю так по воле Отца, однако тот же Отец предписал создать мужчин и женщин, и божественная воля состоит в том, чтобы мужчины и женщины находили свое высшее служение и приносимую этим служением радость в семье, которая создается для принятия и воспитания детей, в создании которых родители становятся партнерами Творцов неба и земли. Поэтому мужчина оставляет отца с матерью и соединяется с женой, и двое становятся едины".

По-късно в тази същата вечер, след беседата на Иисус за брака и развода, апостолите в личните беседи му задали много допълнителни въпроси, и неговите отговори им позволили да се избавят от много недоразумения. В заключение Иисус казал:"Бракът се явява благородно дело, и всички хора трябва да се стремят към него. Това, че Синът Човешки изпълнява своята земна мисия в самота, по никакъв начин не говори за нежелателност на брака. Аз постъпвам така по волята на Отца, обаче този същия Отец е предписал да се създадат мъжа и жената, и божествената воля се състои в това, че мъжете и жените да намират своето висши служене и принасяната в това служене радост в семейството, което се създава за приемане и възпитаване на децата, в създаването на които родителите стават партньори на Творците от небето и земята. Поради това мъжът оставя баща си и майка си и се съединява с жена, и двамата стават единни".

Так Иисус избавил апостолов от многих сомнений относительно брака и прояснил многие недоразумения касательно развода. В то же время он много сделал для возвышения их идеалов социального союза и повышения их уважения к женщинам, детям и семье.

Така Иисус избавил апостолите от много съмнения относно брака и прояснил много недоразумения отнасящи се до развода. В това същото време той много направил за възвисяване на техните идеали за социалния съюз и повишаване на тяхното уважение към жените, децата и семейството.

6. БЛАГОСЛОВЕНИЕ ДЕТЕЙ

6. БЛАГОСЛАВЯНЕ НА ДЕЦАТА

В тот же вечер идеи Иисуса о браке и благословенности детей стали достоянием всего Иерихона. Поэтому на следующее утро, задолго до того, как Иисус и апостолы начали собираться в путь, и еще до завтрака, десятки матерей пришли туда, где остановился Иисус, неся своих детей и ведя их за руку; они пришли, чтобы просить его благословить их малышей. Когда апостолы вышли и увидели собравшихся здесь матерей со своими детьми, они попытались отослать их прочь, но эти женщины заявили, что уйдут только после того, как Учитель возложит на детей руки и благословит их. И когда апостолы начали громко ругать этих матерей, Иисус, услышав шум, вышел и возмущенно

В тази същата вечер идеите на Иисус за брака и благословеността на децата станали достояние на целия Йерихон. Поради това на следващото утро, дълго преди това, когато Иисус и апостолите започнали да се приготвят за път, и още преди закуската, десетки майки дошли тук, където отседнал Иисус, носейки своите деца и водейки ги за ръка; те дошли, за да го помолят да благослови техните малчугани. Когато апостолите излезли и видели събралите се тук майки със своите деца, те се опитали да ги изпратят на страни, но тези жени заявили, че ще си отидат само след това, когато Учителя положи върху децата ръце и ги благослови. И когато апостолите започнали гръмко да ругаят тези майки, Иисус, чувайки шума, излязъл и възмутено


Страницата 1840

отчитал их, сказав: "Пусть дети малые приходят ко мне; не останавливайте их, ибо таким, как они, принадлежит царство небесное. Истинно, истинно говорю вам: кто не примет царства Божьего, словно дитя, тот едва ли сможет войти в него и достичь полной духовной зрелости".

им направил строго забележка, казвайки:"Нека малките деца дойдат към мен; не ги спирайте, защото такива, като тях, принадлежат към царството небесно. Истина, истината ви казвам: който не приеме царството Божие, както децата, този едва ли ще може да влезе в него и достигайки пълна духовна зрялост".

Сказав это своим апостолам, Учитель принял всех детей и возложил на них руки, вселяя своими словами мужество и надежду в их матерей.

Казвайки това на своите апостоли, Учителят приел всички деца и положил върху тях ръце, вселявайки със своите думи мъжество и надежда в техните майки.

Иисус часто рассказывал своим апостолам о небесных обителях, где эволюционирующие Божьи дети должны расти духовно так же, как в этом мире дети растут физически. И действительно, священное нередко представляется обыкновенным - как и в тот день, когда эти дети и их матери не догадывались о том, что разумные существа вселенной Небадон смотрят на детей Иерихона, играющих с Создателем вселенной.

Иисус често разказвал на своите апостоли за небесните обители, където еволюиращите Божии деца трябва да растат духовно така също, както в този свят децата растат физически. И действително, свещеното не рядко се представя като обикновено - както и в този ден, когато тези деца и техните майки не се досещали за това, че разумни същества от вселената Небадон гледат децата на Йерихон, играещи със Създателя на вселената.

Положение женщины в Палестине было значительно улучшено благодаря учению Иисуса. Это произошло бы и во всём остальном мире, если бы его последователи не отошли так далеко от того, чему он их столь кропотливо учил.

Положението на жените в Палестина било значително подобрено благодарение учението на Иисус. Това би се случило и в останалия свят, ако неговите последователи не бяха отишли толкова далеч от това, на което той толкова старателно ги учел.

Здесь же, в Иерихоне, в ходе обсуждения начального религиозного обучения детей в духе божественного поклонения, Иисус внушал своим последователям огромную ценность красоты как влияния, вызывающего потребность в поклонении, особенно у детей. Наставлением и примером Учитель раскрывал ценность поклонения Создателю в естественном окружении сотворенного мира. Он любил общаться с небесным Отцом посреди деревьев и в окружении низших созданий мира природы. Он радовался, созерцая Отца в воодушевляющем зрелище звездных миров Сынов-Создателей.

Тук също, в Йерихон, н хода на обсъждането на началното религиозно обучение на децата в духа на божественото поклонение, Иисус внушавал на своите последователи огромната ценност на красотата като влияние, предизвикващо потребността от поклонение, особено у децата. Наставлението и примера на Учителя разкривал ценността на поклонението към Създателя в естественото обкръжение на сътворения свят. Той обичал да общува с небесния Отец сред дърветата и в обкръжението на низшите създания от света на природата. Той се радвал, съзерцавайки Отца във въодушевяващото зрелище на звездните светове на Синовете-Създатели.

Когда люди лишены возможности поклоняться Богу в природных кущах, они должны сделать всё, что в их силах, для создания храмов красоты - привлекательных в своей простоте, художественно оформленных святилищ, где, вместе с интеллектуальным подходом к духовному общению с Богом, могли бы пробуждаться высшие человеческие эмоции. Истина, красота и святость являются могущественными и действенными помощниками в подлинном поклонении. Но одни только витиеватость и чрезмерное украшательство сложного и нарочитого человеческого искусства не способствуют духовному общению. Красота наиболее религиозна, когда она наиболее проста и естественна. Какое несчастье, что детей впервые знакомят с публичным поклонением в холодных и голых помещениях, начисто лишенных влекущей красоты и столь далеких от каких-либо признаков хорошего настроения и воодушевляющей святости! Ребенка следует знакомить с поклонением на природе, а впоследствии он должен сопровождать своих родителей в общественные дома религиозных собраний, которые должны быть столь же привлекательными и художественно прекрасными, как и тот дом, в котором он живет.

Когато хората са лишени от възможността да се покланят към Бога сред зеленината на природата, те трябва да направят всичко, което им е по силите, за създавате на храмове на красотата - привлекателни в своята простота, художествено оформени светилища, където, заедно с интелектуалния подход към духовното общуване с Бога, биха могли да се пробуждат висшите човешки емоции. Истината, красотата и светостта се явяват могъщи и действени помощници в истинското поклонение. Но едните само превземания и черезмерно украсяване на сложното и подчертано човешко изкуство не способства духовното общуване. Красотата е в най-голяма степен религиозна, когато тя е най-обикновена и естествена. Какво нещастие е, че децата за първи път се запознават с публичното поклонение в студени и голи помещения, съвсем лишени от привличащата красота и толкова далеч от каквито и да било признаци на добро настроение и въодушевяваща святост! Детето следва да се запознае с поклонението сред природата, а в последствие то трябва да съпровожда своите родители в обществените домове за религиозни събрания, които трябва да бъдат също толкова привлекателни и художествено прекрасни, както и този дом, в който то живее.

7. РАЗГОВОР ОБ АНГЕЛАХ

7. РАЗГОВОР ЗА АНГЕЛИТЕ

Пока они поднимались на холмы, направляясь из Иерихона в Вифанию, Нафанаил шел большую часть пути рядом с Иисусом, и от обсуждения детей в связи с царством небесным они постепенно пришли к вопросу о служении ангелов. Наконец, Нафанаил спросил у Иисуса: "Учитывая то, что первосвященник является саддукеем, а саддукеи не верят в ангелов, что нам следует говорить народу относительно небесных помощников?" Тогда, в частности, Иисус сказал:

Докато те се изкачвали на хълмовете, насочвайки се от Йерихон към Витания, Натанаил вървял голямата част от пътя редом с Иисус, и от обсъждането на децата във връзка с царството небесно те постепенно дошли към въпроса за служенето на ангелите. Най-накрая, Натанаил попитал Иисус:"Отчитайки това, че първосвещеника се явява садукей, а садукеите не вярват в ангелите, какво за нас следва да говорим на народа относно небесните помощници? " Тогава, в частност, Иисус казал:


Страница 1841

"Ангельские воинства являются отдельной категорией созданных существ; они полностью отличаются от материальной категории смертных созданий и действуют в качестве особой группы вселенских разумных существ. Ангелы не относятся к той группе созданий, которые названы в Писаниях „Сынами Божьими". Не принадлежат они и к прославленным духам смертных людей, восходящих через небесные обители. Ангелы являются непосредственно созданной категорией, и они не размножаются. Только духовное родство объединяет ангельское воинство с человеческим родом. На одном из этапов своего прогресса при восхождении к Отцу в Раю человек действительно проходит состояние существа, аналогичного ангелу, но смертный человек никогда не становится ангелом.

"Ангелските войнства се явяват отделна категория създадени същества; те напълно се отличават от материалните категории смъртни създания и действуват в качеството на особена група вселенски разумни същества. Ангелите не се отнасят към тази група създания, които са наречени в Писанията "Синове Божии". Не принадлежат те и към прославените духове на смъртните хора, възхождащи през небесните обители. Ангелите се явяват непосредствено създадена категория, и те не се размножават. Само духовното родство обединява ангелското войнство с човешкия род. На един от етапите от своя прогрес при възхождането към Отца в Рая човекът действително преминава състояние на същество, аналогично на ангела, но смъртния човек никога не става ангел.

В отличие от человека, ангелы никогда не умирают. Ангелы бессмертны, если только они не становятся причастны греху - как это произошло с теми из них, кто оказался связан с ложью и мошенничеством Люцифера. Ангелы - это небесные духовные слуги, и они не являются ни премудрыми, ни всемогущими. Однако все верные ангелы воистину чисты и святы.

За разлика от човека, ангелите никога не умират. Ангелите са безсмъртни, само ако те станат причастни към греха - както това се е случило с тези от тях, които са се оказали свързани с лъжата и мошеничеството на Луцифер. Ангелите - това са небесни духовни слуги, и те не се явяват нито премъдри, нито всемогъщи. Обаче всички верни ангели наистина са чисти и свети.

И разве вы не помните, как когда-то я говорил вам о том, что, будь ваши духовные глаза помазаны, вы увидели бы, как разверзаются небеса и как восходят и нисходят ангелы Божьи? Именно благодаря служению ангелов один мир поддерживает связь с другими, ибо разве я не говорил вам часто, что есть у меня и другие овцы, которые не принадлежат к этому стаду? И эти ангелы не являются лазутчиками духовного мира, которые следят за вами, а после этого отправляются к Отцу, чтобы рассказать ему о помыслах вашего сердца и сообщить о делах плоти. Отец не нуждается в таком служении, поскольку в вас живет его собственный дух. Но эти ангельские духи действительно информируют одну часть небесного творения о делах других, далеких частей вселенной. И многие ангелы, участвующие в правлении Отца и действующие во вселенных Сынов, направляются для служения человеческим расам. Когда я учил вас, что многие из этих серафимов являются попечительскими духами, я не пользовался образным языком или поэтическим стилем. И всё это так, хотя вам и трудно понять эти вещи.

И нима вие не помните, как някога аз съм говорил вам за това, че, ще бъдат вашите духовни очи помазани, и вие ще видите, как се разтварят небесата и как възхождат и низхождат ангелите Божии? Именно благодарение на служенето на ангелите един свят поддържа връзка с друг, защото нима аз не съм говорил на вас често, че у мен има и други овце, които не принадлежат към това стадо? И тези ангели не се явяват шпиони на духовния свят, които следят за вас, а след това се отправят към Отца, за да му разкажат за помислите на вашето сърце и да съобщят за делата на плътта. Отецът не се нуждае от такова служене, доколкото във вас живее неговия собствен дух. Но тези ангелски духове действително информират една част от небесното творение за делата на други, далечни части от вселената. И много ангели, участвуващи в управлението на Отца и действуващи във вселените на Синовете, се отправят за служене на човешките раси. Когато аз учих вас, че мнозина от тези серафими се явяват попечителски духове, аз не съм се ползувал от образен език или поетичен стил. И всичко това е така, макар на вас и да ви е трудно да разберете тези неща.

Многие из этих ангелов участвуют в спасении людей, ибо разве я не рассказывал вам о той радости, которая охватывает серафима, когда душа решает отказаться от греха и приступить к поиску Бога? Я рассказывал вам и о радости в присутствии ангелов небесных об одном кающемся грешнике, тем самым давая понять, что существуют другие, более высокие категории небесных существ, которые также занимаются духовным благополучием и божественным прогрессом смертного человека.

Много от тези ангели участвуват в спасяването на хората, защото нима аз не съм разказвал вам за тази радост, която обхваща серафима, когато душата реши да се откаже от греха и да пристъпи към търсене на Бога? Аз съм разказвал вам и за радостта в присъствието на ангелите небесни за един каещ се грешник, по този начин давайки ви да разберете, че съществуват и други, по-високи категории небесни същества, които така също се занимават с духовното благополучие и божествения прогрес на смъртния човек.

Кроме того, эти ангелы имеют прямое отношение к тем средствам, при помощи которых дух человека высвобождается из сосуда плоти и его душа препровождается в небесные обители. Ангелы являются надежными небесными проводниками человеческой души в течение того неведомого и неопределенного периода времени, который проходит между смертью плоти и началом новой жизни в обителях духа".

Освен това, тези ангели имат пряко отношение към тези средства, при помощта на които духа на човека се освобождава от съда на плътта и неговата душа се съпровожда в небесните обители. Ангелите се явяват надеждни небесни водачи на човешката душа в течение на този незнаен и неопределен период от време, който преминава между смъртта в плът и началото на новия живот в обителите на духа".

И он продолжал бы говорить с Нафанаилом о служении ангелов, если бы не Марфа, которая узнала о приближении Учителя к Вифании от своих друзей, увидевших, как он спускается с восточных холмов. И она поспешила ему навстречу.

И той би продължил да говори с Натанаил за служенето на ангелите, ако не би Марфа, която узнала за приближаването на Учителя към Витания от своите другари, видели, как той се спуска от източните хълмове. И тя побързала на среща му.


Страница 1842