Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 165. НАЧАЛО НА МИСИОНЕРСКАТА ДЕЯТЕЛНОСТ В ПЕРЕЯ
ВО ВТОРНИК, 3 января 30 года н. э., Абнер - бывший руководитель двенадцати апостолов Иоанна Крестителя, назорей, в прошлом являвшийся главой школы назореев в Ен-Геди, а ныне ставший руководителем семидесяти посланников царства, - созвал своих товарищей и дал им последние наставления, прежде чем отправить их в миссионерское путешествие по всем городам и селам Переи. Эта миссионерская деятельность продолжалась почти три месяца и стала последним служением Учителя. После этого Иисус отправился в Иерусалим, где прошел через свои завершающие испытания во плоти. Семьдесят евангелистов, которым периодически помогали Иисус и двенадцать апостолов, трудились в следующих больших и малых городах, а также примерно в пятидесяти селах: Зафон, Гадара, Макад, Арбела, Рамаф, Едрей, Восор, Каспин, Миспе, Гераса, Рагаба, Суккот, Амаф, Адам, Пенуэл, Капитолия, Дион, Хатита, Гадда, Филадельфия, Иогбега, Галаад, Беф-Нимра, Тир, Елеала, Ливиас, Хешбон, Каллирой, Беф-Пеор, Шиттим, Сивма, Медеба, Беф-Меон, Ареополь и Ароер.
ВЪВ ВТОРНИК, 3 януари 30 година от н.е., Абнер -бившият ръководител на дванадесетте апостоли на Йоан Кръстител, назорей, в миналото явяващ се глава на школата за назореи в Ен-Геди, а сега станал ръководител на седемдесетте посланика на царството, - свикал своите другари и им дал последни наставления, преди да го отправи на мисионерско пътешествие по всички градове и села от Перея. Тази мисионерска деятелност продължавала три месеца и станала последното служене на Учителя. След това Иисус се отправил към Йерусалим, където преминал през своите завършващи изпитания в плът. Седемдесетте евангелиста, които периодично помагали на Иисус и дванадесетте апостоли, се трудили в следните големи и малки градове, а така също примерно в петдесет села: Зафон, Хадар, Макад, Арбел, Рамаф, Восор, Каспин, Мисле, Херас, Рагаб, Сукот, Амаф, Адам, Пенуел, Капитолия, Дион, Хатит, Гадд, Филаделфия, Йогбег, Галаад, Беф-Намр, Тир, Елеала, Ливиас, Хешбон, Каллир, Беф-Пеор, Шиттим, Сивма, Медеба, Беф-Меон, Ареопол и Ароер.
Во время этого путешествия по Перее женский корпус, состоявший уже из шестидесяти двух человек, взял на себя почти весь уход за больными. Это был завершающий период формирования более высоких духовных аспектов евангелия царства, чем объяснялось отсутствие чудес. Никакой другой части Палестины апостолы и ученики Иисуса не уделили так много внимания, как Перее, и ни в одном другом районе его учения не получили столь широкого признания среди обеспеченных классов.
По време на това пътешествие през Перея женският корпус, състоящ се вече от шестдесет и двама човека, поел върху себе си цялата грижа за болните. Това бил завършващия период на формиране на по-високи духовни аспекти в евангелието за царството, с което се обяснявало отсъствието на чудеса. На никоя друга част от Палестина апостолите и учениците на Иисус не отделили така много време, както на Перея, и в нито един друг район неговите учения не получили толкова широко признание сред обезпечените класове.
В те времена Перея была почти в равной степени иудейской и языческой, ибо при Иуде Маккавее произошло массовое изгнание евреев из этих регионов. Перея являлась самой красивой и живописной провинцией во всей Палестине. Евреи обычно называли ее "Заиорданьем".
В тези времена Перея било почти в равна степен юдейска и езическа, защото при Иуда Маккавей протекло масовото изселване на евреите от тези региони. Перея се явявала най-красивата и живописна провинция в цяла палестина. Евреите обикновено я наричали "Задйордание".
В течение всего этого периода Иисус делил свое время между лагерем в Пелле и путешествиями, в которые он отправлялся вместе с двенадцатью, помогая семидесяти евангелистам в различных городах, где они учили и проповедовали. По распоряжению Абнера семьдесят крестили всех верующих, хотя Иисус и не давал таких указаний.
В течение на целия този период Иисус делял своето време между лагера в Пела и пътешествията, в които той се отправял заедно с дванадесетте, помагайки на седемдесетте евангелисти в различните градове, където те учили и проповядвали. По разпореждане на Абнер седемдесетте кръщавали всички вярващи, макар Иисус и да не е давал такива указания.
1. В ЛАГЕРА ДО ПЕЛА
К середине января в Пелле собралось уже более тысячи двухсот человек. Когда Иисус находился в лагере, он минимум раз в день учил этих людей; обычно, если не было дождя, он выступал в девять часов утра. Петр и другие апостолы учили каждый день пополудни. Вечерами Иисус отвечал на вопросы двенадцати и других подготовленных учеников. На вечерних занятиях присутствовало около пятидесяти человек.
Към средата на януари в Пела се събрали вече повече хиляда и двеста човека. Когато Иисус се намирал в лагера, той минимум веднъж на ден учил тези хора; обикновено, ако не валяло дъжд, той излизал с реч в девет часа сутринта. Петър и другите апостоли учили всеки ден по обяд. Вечерите Иисус отговарял на въпроси на дванадесетте и другите подготвени ученици. На вечерните занятия присъствували около петдесет човека.
К середине марта, когда Иисус направился в Иерусалим, более четырех тысяч человек собирались каждое утро на утреннюю проповедь Учителя или
Към средата на март, когато Иисус се отправил към Йерусалим, повече от четири хиляди човека се събирали всяка сутрин на утринната проповед на Учителя или
Петра. Иисус решил завершить свой труд во плоти в тот момент, когда интерес к его учению достиг высокой отметки - высшего уровня за всё время этой второй, лишенной чудес, стадии прогресса царства. Хотя три четверти присутствующих представляли собой искателей истины, здесь находилось много фарисеев из Иерусалима и других мест, а также большое число скептиков и крючкотворов.
Петър. Иисус решил да завърши своя труд в плът именно в този момент, когато интереса към неговите учения достигнал най-високата точка - най-висшето ниво за цялото време на този втори, лишен от чудеса, стадий на прогреса на царството. Макар три четвърти от присъствуващите да представлявали по себе си търсачи на истината, тук се намирали много фарисеи от Йерусалим и други места, а така също голямо число скептици и заядливи формалисти.
Иисус и двенадцать апостолов уделяли много времени народу, собравшемуся в лагере у Пеллы. Апостолы почти не участвовали в миссионерских путешествиях и только иногда отправлялись в путь вместе с Иисусом, чтобы навестить товарищей Абнера. Абнер был хорошо знаком с Переей, ибо именно здесь его прежний учитель, Иоанн Креститель, выполнил большую часть своего труда. После начала миссионерского путешествия в Перее Абнер и семьдесят уже не возвращались в лагерь у Пеллы.
Иисус и дванадесетте апостоли отделяли много време на народа, събрал се в лагера до Пела. Апостолите почни не участвували в мисионерските пътешествия и само понякога се отправяли на път заедно с Иисус, за да навестят другарите на Абнер. Абнер бил добре запознат с Перея, защото именно тек неговия предишен учител, Йоан Кръстител, изпълнил голямата част от своя труд. След началото на мисионерското пътешествие в Перея Абнер и седемдесетте вече не се завръщали в лагера до Пела.
2. ПРОПОВЕД ЗА ДОБРИЯТ ПАСТИР
Группа более чем из трехсот жителей Иерусалима - фарисеев и других - отправилась за Иисусом на север, в Перею, когда, в конце праздника обновления, он спешно покинул область, подвластную иудейским правителям. Именно перед этими еврейскими учителями и вождями, а также двенадцатью апостолами, Иисус выступил с проповедью "О добром пастыре". После получасовой непринужденной беседы Иисус, обращаясь к группе примерно из ста человек, сказал:
Група повече от триста жители от Йерусалим - фарисеи и други - се отправили за Иисус на север, в Перея, когато, в края на празника на обновлението, той спешно напуснал областта, подвластна на юдейските управители. Именно пред тези еврейски учители и вождове, а така също пред дванадесетте апостоли, Иисус излязъл с проповедта "За добрият пастир". След половинчасова непринудена беседа Иисус, обръщайки се към групата примерно от сто човека, казал:
"Этим вечером мне нужно о многом рассказать вам, и так как среди вас немало моих учеников, а некоторые из присутствующих являются моими злейшими врагами, я изложу свое учение в виде притчи, так, чтобы каждый извлек из нее то, что найдет отклик в его сердце.
"В тази вечер на мен ми е нужно за много неща да разкажа вам, и тъй като сред вас има не малко мои ученици, а някои от присъствуващите се явяват мои най-заклети врагове, аз ще изложа своето учение във вид на притча,така, че всеки от вас да извлече от нея това, което ще намери отклик в неговото сърце.
Сегодня здесь, передо мной, находятся люди, готовые умереть за меня и за это евангелие царства, и в будущем некоторые из них пожертвуют собой. Здесь присутствуете и вы, рабы традиции, следующие за мной из Иерусалима и вместе со своими ослепленными и обманутыми вождями стремящиеся убить Сына Человеческого. Моя нынешняя жизнь во плоти станет судом и для тех, и для других, - пастырей истинных и пастырей ложных. Будь ложный пастырь слепцом, он был бы безгрешен, однако вы утверждаете, что видите. Вы заявляете, что являетесь учителями Израиля; поэтому ваш грех остается на вас.
Днес тук, пред мен, се намират хората, готови да умрат за мен и за това евангелие за царството, и в бъдеще някои от тях ще пожертват себе си. Тук присъствувате и вие, роби на традицията, следващи след мен от Йерусалим и заедно със своите ослепени и излъгани вождове стремящи се да убият Сина Човешки. Моят сегашен живот в плът ще стане съд и за едните, и за другите, - истинските пастири и лъжливите пастири. Бидейки лъжлив пастир на слепци, той би бил безгрешен, обаче вие утвърждавате, че виждате. Вие заявявате, че се явявате учители на Израил, поради това вашият грях си остава върху вас.
Истинный пастырь на ночь загоняет свою отару в овчарню, когда ей грозит опасность. С наступлением утра он входит в овчарню через дверь, и когда он окликает овец, они узнат его голос. Каждый пастырь, попавший во двор не через дверь, а другим путем, есть вор и грабитель. Настоящий пастырь входит в овчарню после того, как сторож откроет ему дверь, и овцы, зная его голос, выходят на его оклик. Выведя свою отару, пастырь идет перед ней; он идет первым, и овцы следуют за ним. Его овцы идут за ним потому, что знают его голос; они не пойдут за чужим. Они убегут от чужого, ибо не знают его голоса. Народ, собравшийся здесь вокруг нас, - что овцы без пастыря, но когда мы обращаемся к ним, они узнат голос пастыря и идут за нами - по крайней мере, те из них, кто жаждет истины и праведности. Некоторые из вас не принадлежат к моей отаре; вы не знаете моего голоса и не идете за мной. И поскольку вы являетесь ложными пастырями, овцы не знают вашего голоса и не пойдут за вами".
Истинският пастир за нощта прибира своето голямо стадо в кошарата, когато него го грози опасност. С настъпването на утрото той влиза в кошарата през вратата, и когато той подвиква на овцете, те познават неговия глас. Всеки пастир, попаднал в двора не през вратата, а по други пътища, е крадец и грабител. Истинският пастир влиза в кошарата след това, когато стража му отвори вратата, и овцете, познавайки неговия глас, излизат на неговото подвикване. Извеждайки своето голямо стадо, пастирът върви пред него; той върви първи, и овцете следват след него. Неговите овце вървят след него поради това, че те познават неговия глас; те няма да тръгнат след чужд. Те ще избягат от чуждия, защото не познават неговия глас. Народът, събрал се тук около нас, - са като овце без пастир, но когато ние се обръщаме към тях, те познават гласа на пастира и вървят след нас - в крайна сметка, тези от тях, които жадуват истината и праведността. Някои от вас не принадлежат към моето голямо стадо; вие не познавате моя глас и не вървите след мен. И доколкото вие се явявате лъжливи пастири, овцете не познават вашия глас и няма да тръгнат след вас".
И когда Иисус рассказал эту притчу, никто не задал ему ни одного вопроса. Через некоторое время он продолжил свою речь, перейдя к обсуждению притчи:
И когато Иисус разказал тази притча, никой не му задал нито един въпрос. След известно време той продължил своята реч, преминавайки към обсъждане на притчата:
"Вы, желающие стать подпасками отар моего отца, должны не только быть достойными вождями: вам следует также хорошо кормить овец, предлагая им добрую пищу. Только тогда вы станете настоящими пастырями, когда выведете свои отары на зеленые пастбища к тихим водам.
"Вие, желаещите да станете пастирчета в голямото стадо на моя Отец, трябва не само да бъдете достойни вождове: за вас следва така също добре да храните овцете, предлагайки им добра храна. Само тогава вие ще станете истински пастири, когато въведете своите големи стада на зелени пасбища и тихи води.
А теперь, дабы некоторым из вас эта притча не показалась слишком простой, я заявляю, что я есть одновременно и дверь в овчарню Отца, и истинный пастырь отар моего Отца. Каждый пастырь, пытающийся войти в овчарню без меня, обречен на неудачу, и овцы не будут слушаться его голоса. Я - вместе с теми, кто служит со мной, - есть дверь. Каждая душа, вступающая на вечный путь с помощью созданных и предопределенных мною средств, будет спасена и сможет идти дальше к вечным пастбищам Рая.
А сега, да не би за някои от вас тази притча да се окаже прекалено проста, аз заявявам, че аз съм едновременно и вратата в кошарата на Отца, и истинският пастир на голямото стадо на моя Отец. Всеки пастир, опитващ се да влезе в кошарата без мен, е обречен на неуспех, и овцете няма да слушат неговия глас. Аз - заедно с тези, които служат с мен, - сме вратата. Всяка душа, встъпваща на вечния път с помощта на създадените и предопределени от мен средства, ще бъде спасена и ще може да отиде по-нататък към вечните пасбища на Рая.
Но я есть также истинный пастырь, готовый положить жизнь за своих овец. Вор вламывается в овчарню только для того, чтобы украсть, убить и погубить; я же пришел для того, чтобы все вы имели жизнь, и с избытком. Когда приходит опасность, наемный работник бежит, обрекая овец на рассеяние и уничтожение. Но истинный пастырь не побежит, когда придет волк; он защитит отару и, если придется, отдаст жизнь ради спасения своих овец. Истинно, истинно вам говорю, друзья и враги: я - истинный пастырь; я знаю моих овец, и мои овцы знают меня. Я не побегу перед лицом опасности. Я доведу до конца свое служение и исполню волю Отца, и я не брошу отару, забота о которой доверена мне Отцом.
Но аз съм така също истинският пастир, готов да отдаде живота си за своите овце. Крадецът нахлува със сила само за това, за да открадне, да убие и да погуби; аз също съм дошъл за това, за да имате всички вие живот, и то с излишък. Когато идва опасност, наемният работник бяга, обричайки овцете на разпръсване и унищожение. Но истинският пастир няма да избяга, когато дойде вълк, той ще защити голямото стадо и, ако се наложи, ще отдаде живота си за спасяването на своите овци. Истина, истината ви казвам, другари и врагове: аз - съм истинският пастир; аз познавам моите овце, и моите овце ме познават. Аз няма да побягна пред лицето на опасността. Аз ще доведа до край своето служене и ще изпълня волята на Отца, и аз няма да оставя голямото стадо, грижата за което е доверена на мен от Отца.
Но у меня есть также много других овец, которые не принадлежат к этому стаду, и слова эти истинны не только в этом мире. Эти другие овцы также слышат и знают мой голос, и я обещал Отцу, что все они будут собраны в одно стадо, - одно братство сынов Божьих. И тогда все вы будете знать голос одного пастыря, истинного пастыря, и все признаете отцовство Бога.
Но у мен има така също много други овце, които не принадлежат към това стадо, и тези думи са истинни не само в този свят. Тези други овце също така слушат и познават моя глас, и аз обещах на Отца, че всички те ще бъдат събрани в едно стадо, - едно братство на синовете Божии. И тогава всички вие ще познавате гласът на един пастир, истинския пастир, и всички ще признаете бащинството на Бога.
И тогда все вы узнаете, почему Отец любит меня и доверил все свои отары в этих пределах в мои руки: Отец знает, что охраняя его стада, я не дрогну, не брошу своих овец и, если потребуется, отдам свою жизнь в служении его многочисленным отарам. Но имейте в виду: если я отдам свою жизнь, я приму ее снова. Ни один человек и ни одно другое создание не может отнять у меня жизнь. У меня есть право и сила отдать ее, и точно так же у меня есть право и сила взять ее обратно. Вам этого не понять, но я получил такую власть от Отца еще до того, как появился этот мир".
И тогава всички вие ще узнаете, защо Отеца обича мен и е доверил всички свои стада в тези предели в моите ръце: Отецът знае, че аз ще охранявам неговите стада, аз няма да се поколебая, няма да изоставя своите овце и, ако е необходимо, ще отдам своя живот в служене на неговите многочислени големи стада. Но имайте в предвид: ако аз отдам своя живот, аз ще го приема отново. Нито един човек и нито едно друго създание не може да отнеме от мен живота. Аз имам правото и силата да го отдам, и точно така у мен има правото и силата да го взема обратно. Вие това няма да го разберете, но аз получих такава власт от Отца още преди това, когато да се появява в този свят".
Услышав это, апостолы были смущены, ученики были поражены, а фарисеи из Иерусалима и окрестностей удалились в ночь, говоря: "Либо он сошел с ума, либо в нем бес". Но даже некоторые из иерусалимских учителей говорили: "Он говорит как человек, наделенный властью; кроме того, разве кто-нибудь видел, чтобы тот, в ком сидит дьявол, дарил зрение слепорожденному и совершал все те чудесные вещи, которые совершил этот человек?"
Чувайки това, апостолите били смутени, учениците били поразени, а фарисеите от Йерусалим и околностите се отдалечили в нощта, говорейки:"Или той се е разделил с ума си, или в него има бяс". Но даже някои от йерусалимските учители говорили:"Той говори като човек, надарен с власт; освен това, нима някой който и да е, е видял, че този, в който седи дявола, е дарил зрение на родения сляп и е извършил всички тези чудесни неща, които и извършил този човек?"
На следующий день половина этих иерусалимских учителей заявила о своей вере в Иисуса, а остальные в смятении вернулись в Иерусалим и разошлись по домам.
На следващият ден половината от тези йерусалимски учители заявили за своята вяра в Иисус, а останалите в смущение се върнали в Йерусалим и се разотишли по домовете си.
3. СЪБОТНАТА ПРОПОВЕД В ПЕЛА
К концу января на дневных субботних проповедях собиралось уже около трех тысяч человек. В субботу, 28 января, Иисус выступил с незабываемой
Към края на януари на дневните съботни проповеди се събирали вече около три хиляди човека. В събота, 28 януари, Иисус излязъл с незабравимата
проповедью "О доверии и духовной готовности". После вступительных замечаний Симона Петра, Учитель сказал:
проповед "За доверието и духовната готовност". След встъпителните бележки на Симон Петър, Учителят казал:
"То, что не раз говорил я своим апостолам и ученикам, заявляю теперь этому собранию: берегитесь фарисейской закваски, которая есть лицемерие, рожденное предрассудками и вскормленное в рабском подчинении традиции, хотя многие из этих фарисеев честны сердцем и некоторые из них находятся здесь в качестве моих учеников. Вскоре все вы поймете мое учение, ибо нет ничего скрытого, что не открылось бы. Все вы узнаете то, что сейчас скрыто от вас, когда Сын Человеческий завершит свою миссию на земле во плоти.
"Това, което не веднъж съм говорил аз на своите апостоли и ученици, заявявам сега пред това събрание: пазете се от фарисейската закваска, която е лицемерие, родено от предразсъдъци и отхранено в робско подчинение на традициите, макар много от тези фарисеи да са честни по сърце и някои от тях да се намират тук в качеството на мои ученици. Скоро всички вие ще разберете моето учение, защото няма нищо скрито, което не би се открило. Всички вие ще узнаете това, което сега е скрито от вас, когато Сина Човешки завърши своята мисия на земята в плът.
Скоро, очень скоро то, что наши враги замышляют втайне и в темноте, выйдет на свет и будет провозглашено на кровлях. Но я говорю вам, друзья мои: не бойтесь их, когда они будут пытаться уничтожить Сына Человеческого. Не бойтесь тех, кто может убить тело, но после этого уже не имеет власти над вами. Я призываю вас никого не бояться - ни на земле, ни на небе, - но радоваться, познавая Того, в чьей власти освободить вас от всей неправедности и представить вас невинными перед судом вселенной.
Скоро, много скоро това, което нашите врагове замислят в тайна и в тъмнина, ще излезе на бял свят и ще бъде провъзгласено на покрива. Но аз говоря вам, другари мои: не бойте се от тях, когато те ще се опитат да унищожат Сина Човешки. Не бойте се от тези, които могат да убият тялото, но след това вече нямат власт над вас. Аз призовавам никой да не се бои - нито на земята,нито на небето, - но радвайте се, познавайки Този, в чиято власт е да освободи вас от цялата неправедност и да представи вас невинни пред съда на вселената.
Разве не продаются пять воробьев за два гроша? И тем не менее, когда эти птицы перелетают с места на место в поисках пропитания, ни одна из них не забыта у Отца, источника всего живого. Для серафимов-хранителей у вас и волосы на голове пересчитаны. И если всё это так, то почему вы должны жить в страхе перед различными пустяками, которые случаются в вашей повседневной жизни? Говорю вам: не бойтесь, вы намного ценнее множества воробьев.
Нима не се продават пет врабчета за два гроша? И още повече, когато тези птици прелитат от място на място в търсене на храна, нито едно от тях не е забравено от Отца, източника на всичко живо. За серафимите-пазители у вас и космите на главата са пресметнати. И ако всичко това е така, то защо вие сте длъжни да живеете в страх пред различните дреболии, които се случват във вашия всекидневен живот? Говоря вам: не бойте се, ви сте много по-ценни от множество врабчета.
Всех вас, имевших мужество признать веру в мое евангелие перед людьми, я вскоре признаю перед ангелами небесными; тот же, кто преднамеренно отрицает истину моих учений перед людьми, отвержен будет своим хранителем судьбы перед ангелами небесными.
Всички вие, имащи мъжеството да признаете вярата в моето евангелие пред хората, аз скоро ще призная пред ангелите небесни; тези също, които преднамерено отричат истината на моите учения пред хората, ще бъдат отхвърлени от своите пазители на съдбата пред ангелите небесни.
Говорите о Сыне Человеческом, что желаете, и простится вам; тот же, кто осмеливается хулить Бога, едва ли найдет прощение. Когда люди доходят до того, что умышленно приписывают дела Божьи силам зла, такие злостные мятежники вряд ли снискают прощение за свои грехи.
Говорите за Синът Човешки, че желаете, и ще се прости вам; тези също, които се осмеляват да хулят Бога, едва ли ще намерят прошка. Когато хората достигат до това, че умишлено да приписват делата Божии на силите на злото, такива злостни метежници едва ли ще спечелят опрощение за своите грехове.
И когда наши враги приведут вас к начальникам синагог и другим вождям, не заботьтесь о том, что говорить, и не волнуйтесь о том, как отвечать на их вопросы, ибо пребывающий в вас дух непременно научит вас в тот самый час, что сказать во имя евангелия царства.
И когато нашите врагове приведат вас към началниците на синагогите и другите вождове, не се грижете за това, какво да говорите, и не се вълнувайте от това, как до отговаряте на техните въпроси, защото пребиваващия във вас дух непременно ще научи вас в този същия час, какво да кажете в името на евангелието за царството.
Сколько еще будете мешкать в долине сомнения? Почему вы колеблетесь? Почему иудей или язычник должны сомневаться, принимать ли благую весть о том, что он является сыном вечного Бога? Как долго нам еще придется убеждать вас с радостью принять свое духовное наследство? Я пришел в этот мир, чтобы раскрыть вам Отца и привести вас к Отцу. Первое я уже выполнил, но второго я не могу выполнить без вашего согласия: Отец никогда и никого не заставляет вступать в царство. Приглашение всегда было и всегда будет неизменным: пусть все желающие приходят и щедро черпают воду жизни".
Колко още ще се туткате в долината на съмнението? Защо вие се колебаете? Защо юдеите или езичниците трябва да се съмняват, да приемат ли благата вест за това, че те се явяват синове на вечния Бог? Колко дълго на нас още ще се наложи да убеждаваме вас с радост да приемете своето духовно наследство? Аз дойдох в този свят, за да разкрия вам Отца и да приведа вас към Отца. Първото аз вече изпълних, но второто аз не мога да изпълня без вашето съгласие. Отецът никога и никого не заставя да встъпи в царството. Поканата винаги е била и винаги ще бъде неизменна: нека всички желаещи да дойдат и щедро да черпят от водата на живота".
Когда Иисус умолк, многие отправились к Иордану, чтобы получить крещение от апостолов, а Иисус слушал вопросы оставшихся.
Когато Иисус замълчал, мнозина се отправили към Йордан, за да получат кръщение от апостолите, а Иисус слушал въпросите на останалите.
4. РАЗДЕЛЯНЕ НА НАСЛЕДСТВО
Пока апостолы крестили верующих, Учитель говорил с теми, кто остался. Один юноша сказал ему: "Учитель, мой отец умер, оставив мне и моему брату большое наследство, но мой брат отказывается отдать то, что мне причитается. Не можешь ли ты приказать моему брату разделить со мной наследство?" Иисус был немного возмущен тем, что этот материально настроенный юноша вынес на обсуждение сугубо деловой вопрос. Однако он воспользовался этим случаем для того, чтобы продолжить свое обучение. Иисус сказал: "Человек, кто поставил меня делить между вами наследство? Почему ты решил, что меня интересуют материальные дела этого мира?" И затем, повернувшись ко всем, кто находился перед ним, он сказал: "Смотрите, берегитесь жадности; жизнь человека не зависит от вашего имущества, как бы богаты вы ни были. Не власть богатства приносит счастье, и не сокровища дают радость. Само по себе богатство не является проклятием, но любовь к нему часто приводит к такой приверженности вещам этого мира, что душа становится слепа к восхитительным, чарующим духовным реальностям царства Божьего на земле и радости вечной жизни на небесах.
Докато апостолите кръщавали вярващите, Учителят говорил с тези, които останали. Един юноша му казал: "Учителю, моят баща умря, оставяйки на мен и моя брат голямо наследство, но моя брат отказва да даде това, което ми се полага. Не можеш ли ти да заповядаш на моя брат да раздели с мен наследството?" Иисус бил малко възмутен от това, че този материално настроен юноша внесъл за обсъждане чисто делови въпрос. Обаче той се възползувал от този случай за това, за да продължи своето обучение. Иисус казал:" Човече, кой е поставил мен да деля между вас наследство? Защо ти си решил, че мен ме интересуват материалните дела от този свят?" И след това, обръщайки се към всички, които се намирали пред него, той казал:"Гледайте, пазете се от алчността; животът на човека не зависи от вашето имущество, колкото и богати вие да сте. Не властта на богатството принася щастието, и не съкровищата дават радост. Само по себе си богатството не се явява проклятие, но любовта към него често привежда към такава привързаност към вещите от този свят, че душата става сляпа към възхитителните, очарователни реалности на царството Божие на земята и радостта от вечния живот на небесата.
Позвольте рассказать вам историю об одном богатом человеке, получившем хороший урожай. Разбогатев, он стал рассуждать сам с собой: „Что мне делать со всем своим богатством? У меня теперь его столько, что я не знаю, где держать свое состояние". Поразмыслив над своей проблемой, он сказал: „Сделаю вот что: снесу все мои амбары и построю большие, и будет у меня достаточно места, чтобы собрать весь урожай и всё мое добро. И скажу душе моей: душа, много добра запасено у тебя на многие годы; отдыхай, ешь, пей и веселись, ибо ты богата и приумножила свое добро".
Позволете да разкажа вам историята за един богат човек, получил добра реколта. Забогатявайки, той започнал да разсъждава сам със себе си :"Какво да правя със цялото свое богатство? У мен сега има толкова, че аз не зная, къде да държа своето състояние". Размишлявайки над своя проблем, той казал: "Ще направя следното: ще съборя всички мои хамбари и ще построя по-големи, и ще има у мен достатъчно място, за да събера цялата реколта и всичкото мое добро. И ще кажа на душата моя: душа, много добро е запасено у теб за много години; почини, яж, пий и се весели, защото ти си богата и приумножи своето добро".
Но этот богач был также глупцом. Заботясь о материальных потребностях своего разума и тела, он не запасся сокровищами на небе для удовлетворения духа и спасения души. Не принесло ему радости и накопленное богатство, ибо в ту же ночь он отдал Богу душу: в его дом ворвались разбойники, убили его и, разграбив его амбары, сожгли то, что осталось. А его наследники подрались из-за уцелевшей собственности. Этот человек собирал сокровища для себя на земле, но не был богат перед Богом".
Но този богаташ бил така също глупак. Грижейки се за материалните потребности на своя разум и тяло, той не се запасявал със съкровища на небето за удовлетворяване на духа и спасението на душата. Не му донесло радост и натрупаното богатство, защото в тази същата нощ той предал Богу дух: в неговия дом нахлули разбойници, убили го и, разграбвайки неговите хамбари, запалили това, което останало. А неговите наследници се сбили заради оцелялата собственост. Този човек събирал съкровища за себе си на земята, но не бил богат пред Бога".
Иисус поступил так с юношей, ибо знал, что его беда заключается в стяжательстве. Но даже если бы причина была в чем-то ином, он не стал бы вмешиваться, ибо он никогда не вмешивался в мирские дела даже своих апостолов, тем более - учеников.
Иисус постъпил така с юношата, защото знаел, че неговата беда се заключава в користта. Но даже ако причината би била в нещо друго, той не би се намесил, защото той никога не се намесвал в светските дела на своите апостоли, още повече - на учениците.
Когда Иисус закончил свой рассказ, другой человек поднялся и спросил: "Учитель, я знаю, что твои апостолы продали всю свою земную собственность, чтобы идти за тобой, и что у вас всё общее, как у ессеев; но желаешь ли ты, чтобы так же поступили и все мы, твои ученики? Греховно ли честно накопленное богатство?" И Иисус ответил на этот вопрос: "Друг мой, честное богатство не есть грех; однако греховно, если материальное богатство превращается для тебя в сокровища, способные поглотить твои интересы и отвлечь твои чувства от приверженности духовным устремлениям царства. Нет греха в том, чтобы обладать честными владениями на земле, при условии, что твое сокровище - на небесах, ибо где твое сокровище, там будет и твое сердце.
Когато Иисус завършил своя разказ, друг човек се вдигнал и попитал:"Учителю, аз знам, че твоите апостоли са предали цялата своя земна собственост, за да вървят след теб, и че у вас всичко е общо, както у есеите; но желаеш ли ти, че така също да постъпим и всички ние, твоите ученици? Греховно ли е честно натрупаното богатство?" И Иисус отговорил на този въпрос: "Друже мой, честното богатство не е грях; обаче е греховно, ако материалното богатство се превръща за теб в съкровища, способни да погълнат твоите интереси и да отвлекат твоите чувства от привързаността към духовните стремежи на царството. Няма грях в това, че да се притежават честни владения на земята, при условие, че твоето съкровище - е на небесата, защото където е твоето съкровище, там ще бъде твоето сърце.
Существует огромная разница между богатством, ведущим к стяжательству и эгоизму, и богатством людей, которые, в избытке владея вещами этого мира, как рачительные хозяева хранят и распределяют его, щедро поддерживая тех, кто посвящает всю свою энергию делу царства. Многие из вас, присутствующие здесь без средств, накормлены и размещены в этом палаточном городке благодаря тому, что состоятельные и свободные от предрассудков мужчины и женщины передали деньги для этой цели вашему хозяину, Давиду Зеведееву.
Съществува огромна разлика между богатството, водещо до корист и егоизъм, и богатството на хората, които, в излишъка от владеенето на вещите от този свят, като грижливи стопани го пазят и разпределят, щедро поддържайки тези, които посвещават цялата своя енергия на делото на царството. Мнозина от вас, присъствуващи тук без средства, сте нахранени и настанени в този палатков град благодарение на това, че състоятелните и свободни от предразсъдъци мъже и жени са предали пари за тази цел на вашия хазяин, Давид Зеведеев.
Но всегда помните о том, что богатство, в конечном счете, не вечно. Любовь к богатству слишком часто мешает духовному в‡дению и даже уничтожает его. Вам следует осознать опасность превращения богатства из вашего слуги в вашего хозяина".
Но винаги помнете за това, че богатството, в крайна сметка, не е вечно. Любовта към богатството прекалено често пречи на духовното в‡дене и даже го унищожава. ЗА вас следва да осъзнаете опасността от превръщането на богатството от ваш слуга във ваш хазяин".
Иисус не внушал и не поощрял беспечность, безделье, безразличие к физическим потребностям семьи или зависимость от подаяний. Но он действительно учил, что материальное и бренное следует подчинять благополучию души и прогрессу духовной сущности в царстве небесном.
Иисус не внушавал и не поощрявал безгрижността, безделието, безразличието към физическите потребности на семейството или зависимостта от подаяния. Но той действително учил, че материалното и тленното следва да се подчинява на благополучието на душата и прогреса на духовната същност в царството небесно.
Затем, пока люди спускались к реке, чтобы посмотреть на крещение, человек, первым обратившийся с вопросом, подошел к Иисусу, чтобы поговорить с ним наедине о наследстве, поскольку он считал, что Учитель сурово обошелся с ним. Вторично выслушав его, Иисус ответил: "Сын мой, почему в такой день ты потворствуешь своим стяжательским наклонностям, вместо того, чтобы воспользоваться возможностью и вкусить хлеба жизни? Разве ты не знаешь, что иудейские законы о наследстве обеспечат справедливое решение, если ты придешь со своей жалобой в суд синагоги? Разве ты не видишь, что моя задача - сделать так, чтобы ты узнал о своем небесном наследстве? Разве ты не читал в Писании: „Вот тот, кто богатеет осторожностью и скаредностью, и вот его награда: хотя он и говорит, что обрел покой и теперь может пользоваться своим добром, он не знает, что готовит ему будущее, не знает, что ему придется оставить всё это другим после своей смерти". Разве ты не читал заповедь: „Не желай". И в другом месте: „Они ели, и насыщались, и разжирели, и обратились к иным богам". Читал ли ты в Псалтыре, что „Господь питает отвращение к корыстолюбцам" и что „то малое, что есть у праведника, превосходит богатства многих нечестивцев"? „Когда богатство умножается, не прилагайте к нему сердца". Разве ты не читал то место из Иеремии, где он говорит: „Не должен богатый хвастать своим богатством"; и Иезекииль изрек истину, сказав: „Своими речами они делают из любви забаву, но в глубине души их влекут корыстные цели"".
След това, докато хората се спускали към реката, за да погледат кръщението, човека, който първи се обърнал с въпрос, дошъл при Иисус, за да поговори насаме за наследството, доколкото той считал, че Учителя сурово се е отнесъл с него. За втори път изслушвайки го, Иисус отвърнал:"Сине мой, защо в такъв ден ти се отнасяш снизходително към твоите користни наклонности, вместо това, че да се възползуваш от възможността и да вкусиш от хляба на живота? Нима ти не знаеш, че юдейските закони за наследството обезпечават справедливо решение, ако ти отидеш със своята жалба в съда към синагогата?Нима ти е виждаш, че моята задача - е да направя така, че ти да узнаеш за своето небесно наследство? Нима ти не се чел в Писанието:"Ето този, който забогатява с предпазливост и скъперничество, и ето неговата награда: макар той и да говори, че е намерил покой и сега може да се ползува от своето добро, той не знае, какво му готви бъдещето, не знае, че на него ще му се наложи да остави всичко това на другите след своята смърт". Нима ти не си чел заповедта:"Не пожелавай". И на друго място:"Те яли, и се насищали, и затлъстели, и се обърнали към други богове". Чел ли си ти в Псалтира, че "Господ изпитва отвращение към користолюбивите" и че "това малкото, което има у праведника, превъзхожда богатството на много нечестивци"? "Когато богатството се умножава, не прилагайте към него сърцето си". Нима ти не си чел това място от Йеремия, където той говори:"Не трябва богатият сам да се хвали за своето богатство"; и Йезекил е изрекъл истината, казвайки: "Със своите речи те правят от любовта забава, но в дълбочината на душата тях ги влекат користни цели"".
Иисус отослал юношу со словами: "Сын мой, какой прок тебе, если приобретя весь мир, ты потеряешь свою душу?"
Иисус изпратил юношата с думите:"Сине мой, каква е печалбата за теб, ако придобивайки целия свят, ти изгубиш своята душа?"
Другому человеку, стоявшему рядом и спросившему, каким будет положение богатых в судный день, он ответил: "Я не пришел судить богатых или бедных; сама жизнь, прожитая людьми, будет судьей всем. Помимо всего прочего, что может приниматься во внимание при вынесении приговора богачу, каждый владелец большого состояния должен ответить минимум на три вопроса:
На друг човек, стоящ редом и попитал, какво ще бъде положението на богатите с съдебния ден, той отговорил:"Аз не съм дошъл да съдя богатите или бедните; самия живот, проживян от хората, ще бъде съд за всички. Освен всичко минало, което може да се вземе под внимание при изнасяне на присъдата, всеки владеещ голямо състояние трябва да отговори минимум на три въпроса:
1. Какое состояние ты накопил?
1. Какво състояние ти си натрупал?
2. Как ты его приобрел?
2. Как ти си го придобил?
3. Как ты им распорядился?"
3. Как ти си се разпоредил с него?
После этого Иисус удалился в палатку, чтобы немного отдохнуть перед вечерней трапезой. Когда апостолы закончили крестить, они также пришли
След това Иисус се отделил в палатката, за да може малко да отдъхне преди вечерната трапеза. Когато апостолите завършили кръщаването, те така също дошли
сюда и хотели поговорить с ним о богатстве на земле и о сокровище на небесах. Но он спал.
тук и искали да поговорят с него за богатството на земята и съкровището на небесата. Но той спял.
5. БЕСЕДА С АПОСТОЛИТЕ ЗА БОГАТСТВОТО
В тот вечер, после ужина, когда Иисус и двенадцать собрались на свой ежедневный совет, Андрей спросил: "Учитель, ввиду того, что мы крестили верующих и не могли услышать всех тех слов, с которыми ты обратился к оставшемуся народу, не согласишься ли ты повторить их для нас?" И в ответ на просьбу Андрея Иисус сказал:
В тази вечер, след вечерята, когато Иисус и дванадесетте се събрали на своя ежедневен съвет, Андрей попитал:"Учителю, в предвид на това, че ние кръщавахме вярващите и не можахме да чуем всички тези думи, с които ти си се обърнал към останалия народ, няма ли да се съгласиш ти да ги повториш за нас?" И в отговор на молбата на Андрей Иисус казал:
"Да, Андрей, я поговорю с вами об этих вещах - богатстве и пропитании, - но слова, обращенные к вам, моим апостолам, должны несколько отличаться от тех, которые я говорил ученикам и народу, ибо вы оставили всё не только для того, чтобы идти за мной, но и для того, чтобы быть посвященными в посланники царства. За вашими плечами уже несколько лет опыта, и вы знаете, что Отец, чье царство вы возвещаете, не оставит вас. Вы посвятили свою жизнь служению царству. Поэтому не тревожьтесь и не заботьтесь о делах бренной жизни - ни о том, что есть, ни о теле своем, во что одеться. Благополучие души больше еды и питья; прогресс духа намного выше потребности в одеждах. Когда вы испытываете соблазн усомниться, будет ли у вас пропитание, вспомните о воронах: они не сеют и не жнут, нет у них ни хранилищ, ни амбаров, однако же Отец питает каждого из них, кто ищет себе пищу. Насколько же вы ценнее множества птиц! Кроме того, никакие беспокойства или тревоги не помогут вам хоть как-то удовлетворить ваши материальные потребности. Кто из вас, беспокоясь, способен хотя бы на ладонь прибавить себе росту или на один день продлить свою жизнь? Если такие вещи не зависят от вас, то зачем беспокоиться о какой-либо из этих проблем?
"Да, Андрей, аз ще поговоря с вас за тези неща - за богатството и прехраната, - но думите, отправени към вас, моите апостоли, трябва малко са се отличават от тези, които аз говорих на учениците и народа, защото вие оставихте всичко не само за това, за да вървите след мен, но и за това, за да бъдете посветени в посланици на царството. Зад вашите рамене вече са няколко години опит, и вие знаете, че Отеца, за чието царство вие възвестявате, няма да остави вас. Вие сте посветили своя живот на служене на царството. Поради това не се тревожете и не се грижете за делата в тленния живот - нито за това, какво ще ядете, нито за тялото свое, в какво ще се обличате. Благополучието на душата е повече от храната и питието; прогресът на духа е много по-високо от потребностите за дрехи. Когато вие изпитвате съблазън да се усъмните, ще има ли за вас прехрана, спомнете си за враните: те не сеят и не жънат, няма у тях хранилища, нито хамбари, обаче също Отеца храни всяка от тях, която търси за себе си храна. Колко повече също вие сте по-ценни от множество птици! Освен това, никакви безпокойства или тревоги няма да ви помогнат вам макар и някак да удовлетворите вашите материални потребности. Кой от вас, безпокоейки се, е способен макар и би на една длан да прибави да прибави за себе си ръст или за един ден да удължи своя живот? Ако такива неща не зависят от вас, то защо се безпокоите за който и да било от тези проблеми?
Посмотрите на лилии, как они растут: они не трудятся и не шьют себе одежды. Но говорю вам, что и Соломон со всем своим великолепием не имел таких одеяний, как любая из них. И если Бог с такой роскошью одевает полевые растения, которые сегодня есть, а завтра будут скошены и брошены в печь, то насколько же богаче он оденет вас, посланников небесного царства. О, маловеры! Беззаветно отдавая себя возвещению евангелия царства, не тревожьтесь о пропитании для себя или оставленных вами семей. Если вы действительно посвятите свою жизнь евангелию, вы будете жить по евангелию. Ежели вы - только верующие ученики, то должны зарабатывать себе на хлеб и помогать всем, кто учит, проповедует и исцеляет. Если вы заботитесь о еде и питье, в чём ваше отличие от народов мира, которые столь усердно стремятся удовлетворить эти потребности? Посвятите себя своему труду и веруйте: и Отец, и я знаем, что из всего этого вам нужно. Позвольте заверить вас раз и навсегда: если вы отдадите свою жизнь делу царства, все ваши действительные потребности будут удовлетворены. Стремитесь к великому, и малое будет в том же; просите небесного, и земное приложится. Тень всегда следует за субстанцией.
Погледнете лилиите, как те растат; те не се трудят и не шият за себе си дрехи. Не говоря вам, че и Соломон с цялото свое великолепие не е имал такива одежди, както всяка от тях. И ако Бог с такъв разкош облича полските растения, които има днес, а утре ще бъдат скършени и хвърлени в пещта, то колко също по-богато той ще облече вас, посланиците на небесно царство. О, малко вярващи! Безусловно отдавайки себе си на възвестяване на евангелието за царството, не се тревожете да прехраната за себе си или за оставените от вас семейства. Ако вие действително посветите своя живот на евангелието, вие ще живеете по евангелието. Ако вие - сте само вярващи ученици, то трябва да заработвате за себе си хляба и да помагате на всички, които учат, проповядват и изцеляват. Ако вие се грижите за храната и питието, в какво е вашата разлика от народите в света, които толкова усърдно се стремят да удовлетворят тези потребности? Посветете себе си на своя труд и вярвайте: и Отеца, и аз знаем, какво от всичко това вам е нужно. Позволете да уверя вас веднъж и за винаги: ако вие отдадете своя живот на делото на царството, всички ваши действителни потребности ще бъдат удовлетворени. Стремейки се към великото, и малкото ще бъде в него също; молете се за небесното, и земното ще се приложи. Сянката винаги следва след субстанцията.
Вы - лишь малая группа, но если будете верить, если не оступитесь в страхе, то заявляю, что мой Отец с огромной радостью даст вам это царство. Вы приготовили себе сокровище там, где богатства непреходящие, к которым не подберется вор, которые не погубит тлен. И, как я говорил народу, где ваше сокровище, там будет и ваше сердце.
Вие - сте само малка група, но ако вярвате, ако не стъпите накриво в страха, то заявявам, че моя Отец с огромна радост ще даде вам това царство. Вие сте приготвили за себе си съкровище там, където богатствата са непреходни, към които няма да се приближи крадец, което няма да погуби тленното. И както аз съм говорил на народа, където е вашето съкровище, там ще бъде и вашето сърце.
Но в том труде, который ждет нас, и в том, который останется вам после моего возвращения к Отцу, вас ждут тяжкие испытания. Все вы должны остерегаться страха и сомнений. Пусть каждый из вас будет наготове, и пусть горят ваши светильники. Будьте как слуги, ожидающие возвращения своего господина с брачного пира с тем, чтобы, когда он придет и постучит в дверь, тотчас отворить ему. Господин благословляет таких бодрствующих слуг, убедившись в их верности в столь великий час. Господин велит своим слугам сесть за стол, а сам прислуживает им. Истинно, истинно вам говорю: близится решающий момент в вашей жизни, и вам следует хранить бдительность и быть готовыми.
Но в този труд, който чака вас, и в този, който ще си остане за вас след моето завръщане към Отца, вас ви чакат тежки изпитания. Всички вие трябва да се пазите от страха и съмненията. Всеки от вас трябва да бъде готов, и нека горят вашите светилници. Бъдете като слугите, очакващи завръщането на своя господин от брачния пир с това, за да, когато той дойде и почука на вратата, веднага да му отворите. Господинът благославя такива бодърстващи слуги, убеждавайки се в тяхната вярност в толкова велик час. Господинът повелява на своите слуги да седнат на масата, а сам им прислужва. Истина, истината ви казвам: наближава решаващия момент във вашия живот, и за вас следва да сте бдителни и да бъдете готови.
Вы хорошо понимаете, что если бы хозяин дома знал, когда придет вор, то не позволил бы ему вломиться в его дом. Будьте же и вы готовы, ибо Сын Человеческий покинет вас в тот час, которого вы меньше всего ждете, причем так, как вы и не догадываетесь".
Вие добре разбирате, че ако стопанина на дома е знаел, кога ще дойде крадец, то не би му позволил да нахлуе в неговия дом. Бъдете също и вие готови, защото Сина Човешки ще напусне вас в този час, в който вие най-малко очаквате, при което така, както вие и не се досещате".
Несколько минут двенадцать сидели в молчании. Некоторые из этих предупреждений они уже слышали, но не в том контексте, в котором они прозвучали на этот раз.
Няколко минути дванадесетте седели в мълчание. Някои от тези предупреждения те вече чули, но не в този контекст, в който те прозвучали този път.
6. ОТГОВОР НА ВЪПРОСА НА ПЕТЪР
Пока они сидели, задумавшись, Симон Петр спросил: "Нам ли только, своим апостолам, рассказал ты эту притчу или всем ученикам?" И Учитель ответил:
Докато те седели, замислени, Симон Петър попитал:"На нас ли само, своите апостоли, си разказал ти тази притча или на всички ученици?" И Учителят отвърнал:
"Испытания раскрывают человеческую душу: злоключения показывают, что действительно таится в сердце. Когда слуга испытан и проверен, тогда хозяин дома может поручить ему управлять своим хозяйством и спокойно доверить этому преданному управляющему уход за детьми. Так же и я скоро буду знать, кому можно будет доверить благополучие моих детей после того, как я вернусь к Отцу. Как хозяин дома поручает истинному и испытанному слуге дела своей семьи, так и я возвышу в делах моего царства тех, кто выдержит испытания этого часа.
"Изпитанията разкриват човешката душа: несполуките показват, какво действително се таи в сърцето. Когато слугата е изпитан и проверен, тогава стопанина на дома може да му поръча да управлява своето стопанство и спокойно да довери на този предан управляващ грижата за децата. Така също и аз скоро ще зная, на кого може да доверя благополучието на моите деца след това, когато аз се върна към Отца. Както стопанина на дома поръчва на истинския и изпитан слуга делата на своето семейство, така и аз ще възвися в делата на моето царство тези, които издържат изпитанията на този час.
Если же слуга нерадив и говорит себе: „Мой господин вернется не скоро" и начинает плохо обращаться с другими слугами, есть и напиваться с пьяницами, то придет господин слуги в то время, когда тот не ждет его, и, уличив в неверности, с позором прогонит. Поэтому вам следует хорошо подготовиться к тому дню, когда к вам придут внезапно и нежданно. Помните: вам много дано, поэтому от вас много и потребуется. Жестокие испытания приближаются к вам. Я должен принять иное крещение, и я буду бодрствовать, пока оно не свершится. Вы проповедуете мир на земле, однако моя миссия не принесет мира в материальные дела людей - по крайней мере, не сразу. Где два члена семьи верят в меня, а три отвергают, там результатом может быть только рознь. Евангелие, которое вы проповедуете, не может не обратить друг против друга друзей, родственников и возлюбленных. Конечно, каждый из этих верующих обретет великий и прочный мир в своем сердце, но мир на земле наступит только тогда, когда все будут готовы поверить в славное наследство богосыновства и вступить в него. И всё же, идите по всему миру, возвещая это евангелие всем народам, каждому мужчине, женщине и ребенку".
Ако също слугата е нехаен и говори на себе си:"Моят господин няма да се върне скоро" и започне лошо да се отнася с другите слуги, и ако се напива от петъка, то ще дойде господина на слугата в това време, когато той не го очаква, и, уличавайки го в невярност, с позор ще го прогони. Поради това за вас следва добре да се подготвите към този ден, когато към вас ще дойдат внезапно и неочаквано. Помнете: на вас много е дадено, поради това от вас много и ще се изисква. Жестоки изпитания се приближават към вас. Аз трябва да приема друго кръщение, и аз ще бодърствам, докато то не се извърши. Вие проповядвайте мир на земята, обаче моята мисия няма да донесе мир в материалните дела на хората - в крайна сметка, не веднага. Където двама от членовете в семейството вярват в мен, а трима ме отхвърлят, там резултата може да бъде само вражда. Евангелието, което вие проповядвате, не може да не обърне другар против другаря, родствениците и възлюбените. Разбира се, всеки от тези вярващи ще придобие велик и устойчив мир в своето сърце, но мира на земята ще настъпи само тогава, когато всички бъдат готови да повярват в славното наследство на божествената синовност и да влязат в нея. И все пак, идете по целия свят, възвестявайки това евангелие на всички народи, на всеки мъж, жена и дете".
Так завершилась эта напряженная суббота. На следующий день Иисус и двенадцать апостолов отправились в города северной Переи, чтобы навестить семьдесят посланников царства, трудившихся в этих местах под наблюдением Абнера.
Така завършила тази напрегната събота. На следващия ден Иисус и дванадесетте апостоли се отправили към градовете от северна Перея, за да навестят седемдесетте посланика на царството, трудещи се в тези места под наблюдението на Абнер.