Текстът със зелени букви е, само, помощен материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/

Документ 155. БЕГСТВО ЧЕРЕЗ СЕВЕРНУЮ ГАЛИЛЕЮ

Документ 155. БЯГСТВО ПРЕЗ СЕВЕРНА ГАЛИЛЕЯ

СОЙДЯ на берег у Хересы, Иисус и двадцать четыре взяли путь на север и вскоре добрались до прекрасного парка к югу от Вифсаиды-Юлии, где они провели ночь. Они были знакомы с этим местом, ибо в прошлом останавливались здесь. Перед тем, как отправиться на покой, Учитель собрал вокруг себя своих сторонников и обсудил с ними планы предполагаемого путешествия через Ватанию и северную Галилею к финикийскому побережью.

СЛИЗАЙКИ на брега до Херес, Иисус и двадесет и четиримата тръгнали на север и скоро достигнали до прекрасния парк на юг от Вифсайда-Юлия, където те прекарали нощта. Те били запознати с това място, защото в миналото отсядали тук. Преди това, когато да се отправят за почивка, Учителят събрал в кръг около себе си своите привърженици и обсъдил с тях плановете за предполагаемото пътешествие през Витания и северна Галилея към финикийското крайбрежие.

1. ПОЧЕМУ ЗЛОБСТВУЮТ ЯЗЫЧНИКИ?

1. ЗАЩО ЗЛОРАДСТВАТ ЕЗИЧНИЦИТЕ?

Иисус сказал: "Все вы должны помнить, как Псалмопевец говорил о тех временах: „Почему злобствуют язычники и народы мира вынашивают тщеславные планы? Цари земли и правители человеческие вместе сплачивают силы против Господа и против его помазанника, говоря: „Разобьем оковы милосердия, сбросим с себя путы любви".

Иисус казал:"Всички вие трябва да помните, как Псалмопевеца е говорил за тези времена:"Защо злорадстват езичниците и народите на света измислят напразни планове? Царете на земята и управителите човешки вместо да сплотяват силите против Господа и против неговия помазаник, говорейки:"Ще разбием оковите на милосърдието, ще свалим себе си от пътя на любовта".

Сегодня вы видите, как это сбывается на ваших глазах. Однако вам не придется увидеть исполнения остальных пророчеств Псалмопевца, ибо он придерживался ошибочных представлений о Сыне Человеческом и его миссии на земле. Мое царство основано на любви, возвещается в милосердии и претворяется бескорыстным служением. Мой Отец не сидит на небе, насмехаясь над язычниками. Он не гневается в своем великом недовольстве. Истинно обещание о том, что Сын получит этих так называемых язычников (в действительности - своих невежественных и необученных собратьев) в наследство. И я приму этих иноверцев с раскрытыми объятиями, с милостью и любовью. Всё это милосердие будет оказано так называемым язычникам, несмотря на злополучное заявление, намекающее на то, что победоносный Сын „сокрушит их железным прутом, разобьет, как глиняный горшок". Псалмопевец убеждал вас „служить Господу в страхе" - я приглашаю принять возвышенные привилегии божественного сыновства через веру; он повелевает радоваться с трепетом; я приглашаю вас радоваться с уверенностью. Он говорит: „Почтите Сына, чтобы он не прогневался, и чтобы вам не погибнуть, когда проявится его гнев". Но вы, прожившие со мной эти годы, хорошо знаете, что гнев и ярость не имеют отношения к установлению царства в сердцах людей. Однако Псалмопевец действительно увидел свет истины, когда, завершая это предостережение, сказал: „Благословенны те, кто положился на этого Сына"".

Днес вие виждате, как това се сбъдва във вашите очи. Обаче вам няма да се наложи да видите изпълнението на останалите пророчества на Псалмопевеца, защото той се е придържал към грешни представи за Сина Човешки и неговата мисия на земята. Моето царство е основано на любовта, възвестява се в милосърдието и се претворява в безкористното служене. Моят Отец не седи на небето, надсмивайки се над езичниците. Той не се гневи в своето велико недоволство. Истинско е обещанието за това, че Сина ще получи така наречените езичници (в действителност - своите невежи и необучени събратя) в наследства. И аз ще приема тези друговерци с разтворени обятия, с милост и любов. Цялото това милосърдие ще бъде оказано на така наречените езичници, независимо от злополучното название, намекващо за това, че победоносния Син "ще ги съкруши със железен прът, ще ги разбие, като глинени саксии". Псалмопевецът е убеждавал вас "да служите на Господ в страха" - аз каня да приемете възвишената привилегия на божествената синовност чрез вярата; той повелява да се радвате с трепет; аз ви каня да се радвате с увереност. Той говори:"Почитайте Сина, за да не се огорчава той, и за да не загинете вие, когато се появи неговия гняв". Но вие, преживяващите с мен тези години, добре знаете, че гнева и яростта нямат отношение към установяване на царството в сърцата на хората. Обаче псалмопевецът действително е видял светлината на истината, когато, завършвайки своето предупреждение, е казал:"Благословени са тези, които се положат на този Син"".

Двадцать четыре продолжали слушать Иисуса, говорившего: "Язычников можно понять, когда они гневаются на нас. Благодаря скудости и узости своего кругозора они способны с большой увлеченностью концентрировать свои силы. Их цель ближе и является более или менее зримой; поэтому их усилия отличаются геройством и решительностью. Вы, заявляющие о вхождении в царство небесное, слишком нерешительны и неопределенны в своих методах обучения. Язычники неуклонно идут к своим целям; вы повинны в чрезмерном и

Двадесет и четирите продължавали да слушат Иисус, който говорил:"Езичниците могат да бъдат разбрани, когато те се гневят на нас. Благодарение на оскъдността и стеснеността на своя кръгозор те са способни с голямо увлечение да концентрират своите сили. Тяхната цел е близка и се явява повече или по-малко видима; поради това техните усилия се отличават с геройство и решителност. Вие, заявяващите за влизането в царството небесно, прекалено сте нерешителни и неопределени в своите методи на обучение. Езичниците неотклонно вървят към своите цели; вие се подчинявате в прекаленото и


Страница 1726

постоянном томлении. Если вы желаете войти в царство, почему вы не берете его духовным штурмом, подобно тому как язычники берут осажденный город? Вы едва ли достойны царства, если ваше служение в основном состоит из сожалений о прошлом, жалоб на настоящее и тщетных надежд на будущее. Почему злобствуют язычники? Потому что они не знают истину. Почему вы изнемогаете в тщетном томлении? Потому что вы не подчиняетесь истине. Оставьте бесполезное томление и идите вперед, смело выполняя то, что относится к установлению царства.

постоянно отегчение. Ако вие желаете да влезете в царството, защо вие не го вземете на духовен щурм, подобно на това както езичниците завземат обсаден град? Вие едва ли сте достойни за царството, ако вашето служене в основното се състои от съжаление за миналото, жалби за настоящето и напразни надежди за бъдещето. Защо злорадстват езичниците? Защото те не знаят истината. Защо вие изнемогвате в напразно отегчение? Защото вие не се подчинявате на истината. Оставете безполезното отегчение и вървете напред, смело изпълнявайки това, което се отнася към установяване на царството.

Во всём, что вы делаете, избегайте однобокости или чрезмерного сужения своей деятельности. Фарисеи, стремящиеся уничтожить нас, действительно полагают, что совершают богоугодное дело. Традиции настолько сузили их кругозор, что предрассудки ослепили их, и страх сделал их бесчувственными. Вспомните греков, у которых есть наука без религии, в то время как у евреев есть религия без науки. И когда людей вводят в заблуждение, заставляя принять такой узкий и искаженный сколок истины, их единственная надежда на спасение - связь с истиной, обращение.

Във всичко, което вие правите, избягвайте едностранчивостта или прекаленото стесняване на своята деятелност. Фарисеите, стремящи се да унищожат нас, действително полагат, че извършват богоугодно дело. Традициите до толкова са стеснили техния кръгозор, че предразсъдъците са ги ослепили, и страхът ги е направил безчувствени. Спомнете си гърците, у които има наука без религия, в това време когато у евреите има религия без наука. И когато въвеждат хората в заблуждение, заставяйки ги да приемат такава тясна и изкривена отломка от истината, тяхната единствена надежда за спасение - връзката с истината, обръщането.

Я хотел бы особо подчеркнуть вечную истину: если вы, обретя связь с истиной, научитесь в своей собственной жизни демонстрировать эту восхитительную целостность праведности, ваши собратья будут следовать за вами, чтобы достигнуть того, что вы уже обрели. Чем больше искатели истины тянутся к вам, тем большей истиной, праведностью вы обладаете. Чем больше вам приходится идти со своей проповедью к людям, тем больше это в определенном смысле является мерой вашей неспособности жить целостной, праведной жизнью в согласии с истиной".

Аз бих искал особено да подчертая вечната истина: ако вие, придобивайки връзка с истината, се научите в своя собствен живот да демонстрирате цялата тази възхитителна цялостност в праведността, вашите събратя ще следват след вас, за да достигнат до това, което вие вече сте постигнали. Колкото повече търсачи на истината се притеглят към вас, толкова по-голяма истина, праведност вие притежавате. Колкото повече на вас ви се налага да отивате със своята проповед към хората, толкова повече това в определен смисъл се явява мярката за вашата неспособност да живеете цялостен, праведен живот в съгласие с истината".

И многому другому учил Иисус своих апостолов и евангелистов, прежде чем они пожелали ему спокойной ночи и отправились на покой.

И на много друго учил Иисус своите апостоли и евангелисти, преди те да му пожелаят спокойна нощ и да се отправят за покой.

2. ЕВАНГЕЛИСТЫ В ХОРАЗИНЕ

2. ЕВАНГЕЛИСТИ В ХОРАЗИН

Утром в понедельник, 23 мая, Иисус отправил Петра вместе с двенадцатью евангелистами в Хоразин, в то время как сам он, вместе с одиннадцатью апостолами, вышел в Кесарию Филиппову через Иордан. Дойдя до дороги, ведущей из Дамаска в Капернаум, они свернули на северо-восток и достигли развилки на Кесарию Филиппову, откуда уже добрались до этого города, где находились и учили в течение двух недель. Они прибыли сюда пополудни во вторник, 24 мая.

Сутринта в понеделник, 23 май, Иисус отправил Петър заедно с дванадесетте евангелиста в Хоразин, в това време когато самия той, заедно с единадесетте апостоли, влязъл в Кесарий Филипов през Йордан. Достигайки до пътя, водещ от Дамаск в Капернаум, те свили на северо-изток и достигнали разклонението за Кесарий Филипов, откъдето вече достигнали до този град, където се намирали и учили в течение на две седмици. Те пристигнали тук по обяд във вторник, 24 май.

Петр и евангелисты пробыли в Хоразине две недели, проповедуя евангелие царства небольшой, но убежденной группе верующих. Однако им не удалось приобрести здесь многих новообращенных. Ни один город во всей Галилее не дал царству так мало душ, как Хоразин. Следуя указаниям Петра, двенадцать евангелистов меньше говорили об исцелении - вещах физических. Вместе с тем они с удвоенной энергией проповедовали и учили духовным истинам небесного царства. Эти две недели в Хоразине стали для двенадцати евангелистов настоящим боевым крещением, ибо это был самый трудный и непродуктивный период в их жизни. Лишенные того удовлетворения, которое приносит завоевание новых душ для царства, каждый из них еще более серьезно и искренне заглянул в собственную душу и оценил ее духовный рост на стезях новой жизни.

Петър и евангелистите били в Хоразин две седмици, проповядвайки евангелието за царството пред не голяма, но убедена група вярващи. Обаче на тях не им се отдало да придобият тук много ново обърнати. Нито един град по цяла Галилея не е дал така малко души, както Хоразин. Следвайки указанията на Петър, дванадесетте евангелисти малко говорили за изцелението - нещата физически. Заедно с това те с удвоена енергия проповядвали и учили на духовните истини за небесното царство. Тези две недели в Хоразин станали за дванадесетте евангелисти истинско бойно кръщение, защото това бил най-трудният и непродуктивен период в техния живот. Лишени от това удовлетворение, което принася завоюването на нови души за царството, всеки от тях още по-сериозно и искрено погледнал в собствената си душа и оценил нейния духовен ръст на пътеката на новия живот.

7 июня, когда стало ясно, что желающих искать вступления в царство больше нет, Петр созвал своих товарищей и отправился с ними в Кесарию Филиппову для воссоединения с Иисусом и апостолами. Они прибыли сюда около полудня в среду и провели весь вечер, рассказывая об опыте, приобретенном среди неверующих Хоразина. Во время состоявшихся в тот вечер дискуссий

7 юни, когато станало ясно, че желаещи да търсят встъпване в царството повече няма, Петър събрал своите другари и се отправил с тях към Кесарий Филипов за присъединяване към Иисус и апостолите. Те пристигнали тук около обяд в сряда и прекарали цялата вечер, разказвайки за опита, придобит сред невярващите в Хоразин. По време на състоялата се в тази вечер дискусия


Страница 1727

Иисус еще раз коснулся притчи о сеятеле и подробно остановился на смысле кажущихся неудач, с которыми люди сталкиваются в своей жизни.

Иисус още веднъж се докоснал до притчата за сеяча и подробно се спрял на смисъла на изглеждащите неуспехи, с които хората се срещат в своя живот.

3. В КЕСАРИИ ФИЛИППОВОЙ

3. В КЕСАРИЙ ФИЛИПОВ

Хотя во время своего двухнедельного пребывания неподалеку от Кесарии Филипповой Иисус не вел публичной деятельности, апостолы без лишней огласки провели в городе целый ряд встреч, а многие верующие приходили в лагерь, чтобы поговорить с Учителем. В результате этих визитов новых верующих почти не прибавилось. Каждый день Иисус беседовал с апостолами, и они стали лучше понимать, что вступают в новую фазу проповедования небесного царства. Они начали сознавать, что "царство Божье - не еда и питье, а осознание духовной радости, которую дает принятие божественного сыновства".

Макар по време на своето двуседмично пребиваване недалеч от Кесарий Филипов Иисус да не водел публична деятелност, апостолите без излишно огласяване провели в града цял ред срещи, а много вярващи идвали в лагера, за да поговорят с Учителя. В резултат на тези визити нови вярващи почти не се прибавили. Всеки ден Иисус беседвал с апостолите, и те започнали по-добре да разбират, че встъпват в нова фаза от проповядването на небесното царство. Те започнали да осъзнават, че "царството Божие - не е храна и питие, а осъзнаване на духовната радост, която дава приемането на божествената синовност".

Пребывание в Кесарии Филипповой стало настоящим испытанием для одиннадцати апостолов; этот двухнедельный период стоил им большого труда. Они находились на грани депрессии, и им очень не хватало периодического воодушевления, которое придавала полная энтузиазма личность Петра. В то время верить в Иисуса и продолжать следовать за ним воистину являлось настоящим испытанием и подвигом. Хотя за эти две недели им почти не удалось обратить в свою веру новых людей, они почерпнули много чрезвычайно полезного из своих ежедневных бесед с Учителем.

Пребиваването в Кесарий Филипов станало истинско изпитание за единадесетте апостола; този двуседмичен период им струвал голям труд. Те са намирали на границата на депресията, и на тях много не им достигало периодичното въодушевяване, което предавала пълната с ентусиазъм личност на Петър. В това време да вярват в Иисус и да продължат да следват след него наистина се явява истинско изпитание и подвиг. Макар за тези две седмици на тях почти да не се отдало да обърнат в своята вяра нови хора, те почерпили много изключително полезно от своите ежедневни беседи с Учителя.

Апостолы узнали, что выхолостив истину и превратив ее в символ веры, иудеи обрекли себя на духовную стагнацию и умирание; они узнали, что когда искаженная истина становится пограничной линией ханжеской исключительности -вместо того, чтобы служить вехами духовного руководства и развития, - такие учения теряют свою созидательную и жизнетворную силу и, в конечном счете, способствуют лишь консервации и закоснению.

Апостолите Узнали, че лишавайки от жизненост истината и превръщайки я в символ на вярата, юдеите обрекли себе си на духовна стагнация и умиране; те узнали, че когато изкривената истина стане погранична линия лицемерната изключителност - вместо това, че да служат за клони на духовното ръководство и развитие, - такива учения губят своята съзидателна и жизнена сила и, в крайна сметка, способстват само консервирането и закостеняването.

Всё больше перенимали они от Иисуса умение оценивать человеческие личности с точки зрения их возможностей во времени и вечности. Они узнали, что многие души можно наиболее успешно научить любви к невидимому Богу, если вначале научить их любить своих зримых братьев. Именно в этом контексте новый смысл приобрело выражение Учителя о бескорыстном служении своим товарищам: "Когда вы делали что-то для одного из моих меньших братьев, вы делали это для меня".

Все повече те приемали от Иисус умението да оценяват човешките личности от гледна точка на техните възможности във времето и вечността. Те узнали, че много души може най-успешно да научат любовта към невидимия Бог, ако отначало ги научат да обичат своите видими братя. Именно в този контекст на новия смисъл придобило изказването на Учителя за безкористното служене на своите другари:"Когато вие правите нещо за един от моите малки братя, вие сте правили това за мен".

Один из важнейших уроков, извлеченных за время пребывания в Кесарии, касался происхождения религиозных традиций и серьезной опасности, возникающей, когда чувство святости начинают связывать с несвятыми вещами, обыкновенными идеями или будничными событиями. Плодом одной из бесед стало учение, согласно которому истинная религия есть идущая от сердца преданность человека своим высшим и наиболее истинным убеждениям.

Един от най-важните уроци, извлечени за времето на пребиваване в Кесарий, се отнасял до произхода на религиозните традиции и сериозната опасност, възникваща, когато чувството за святост започната да свързват с не свещени неща, обикновени идеи или ежедневни събития. Плод на една от беседите станало учението, съгласно което истинската религия е идващата от сърцето преданост на човека към своите най-висши и най-истински убеждения.

Иисус предупреждал своих верующих, что если их религиозные устремления останутся только материальными, то всё более широкое знание природы - постепенно вытесняющее сверхъестественное объяснение происхождения вещей - в конце концов лишит их веры в Бога. Если же религия духовна, то прогресс физической науки никогда не сможет поколебать веру в вечные реальности и божественные ценности.

Иисус предупреждавал своите вярващи, че ако техните религиозни стремежи си останат само материални, то все по-широкото знание на природата - постепенно изтласкващо свръхестественото обяснение на произхода на нещата - в края на краищата ще лиши тях от вярата в Бога. Ако религията е духовна, то прогреса на физическата наука никога няма да може да разколебае вярата във вечните реалности и божествени ценности.

Они узнали, что когда религия целиком духовна в своих мотивах, она делает более достойной всю жизнь, наполняя ее высокими целями, облагораживая трансцендентальными ценностями, воодушевляя возвышенными мотивами и, одновременно с этим, постоянно утешая человеческую душу высокой и укрепляющей надеждой. Истинная религия должна ослаблять напряжение бытия; она высвобождает веру и мужество для насущной жизни и бескорыстного служения. Вера способствует духовной энергичности и праведной плодотворности.

Те узнали, че когато религията е изцяло духовна в своите мотиви, тя прави по-достоен целия живот, изпълвайки го с високи цели, облагородявайки с трансцедентални ценности, въодушевявайки с възвишени мотиви и, едновременно с това, постоянно утешавайки човешката душа с високата и укрепваща надежда. Истинската религия трябва да отслабва напрежението на битието; тя освобождава вярата и мъжеството за насъщния живот и безкористното служене. Вярата способства духовната енергичност и праведната плодотворност.

Иисус много раз повторял своим апостолам: любая цивилизация обречена, если утрачивается то лучшее, что было в ее религии. И он неустанно обращал

Иисус много пъти повтарял на своите апостоли; всяка цивилизация е обречена, ако се изгуби това най-доброто, което е било в нейната религия. И той непрестанно обръщал


Страница 1728

их внимание на огромную опасность замены религиозного опыта религиозной символикой и обрядами. В течение всей своей земной жизни он последовательно разбивал застывшие религиозные формы, превращая их в светлую свободу просвещенного богосыновства.

на тях вниманието за огромната опасност от замяната на религиозния опит със символиката и обредите. В течение на своя земен живот той последователно разбивал застиналите религиозни форми, превръщайки ги в светлата свобода на просветената божествена синовност.

4. НА ПУТИ В ФИНИКИЮ

4. НА ПЪТ КЪМ ФИНИКИЯ

Утром в четверг, 9 июня, получив сообщение об успехах царства, доставленное гонцами Давида из Вифсаиды, эта группа из двадцати пяти учителей истины покинула Кесарию Филиппову и отправилась к финикийскому побережью. Взяв путь на Луз, они обошли заболоченную местность и достигли перекрестка с караванным путем из Магдалы в Ливанские горы. По этой дороге они дошли до развилки на Сидон, куда и прибыли пополудни в пятницу.

Утрото в четвъртък, 9 юни, получавайки съобщение за успехите на царството, доставено от куриерите на Давид от Вифсайда, тази група от двадесет и пет учители на истината напуснала Кесарий Филипов и се отправила към финикийското крайбрежие. Хващайки пътя за Луз, те заобиколили заблатената местност и достигнали кръстопътя на керванния път от Магдала за Ливанските планини. По този път те дошли до разклонението за Сидон, където и пристигнали по обяд в петък.

Неподалеку от Луза, где они сделали привал для полуденной трапезы в тени нависшей скалы, Иисус произнес одну из самых замечательных речей, услышанных апостолами за все годы своего общения с ним. Не успели они усесться, чтобы преломить хлеб, как Симон Петр спросил Иисуса: "Учитель, если небесный Отец всё знает и его дух является нашей поддержкой в установлении царства небесного на земле, то почему мы бежим от угроз наших врагов? Почему мы отказываемся встретиться лицом к лицу с противниками истины?" Но не успел Иисус приступить к ответу на вопрос Петра, как вмешался Фома: "Учитель, я действительно хотел бы знать, чем же плоха религия наших иерусалимских врагов. В чём заключается действительное отличие их религии от нашей? Чем объяснить столь разительные расхождения в вере, если все мы заявляем, что служим одному Богу?" И когда Фома умолк, Иисус сказал: "Я не хотел бы оставлять без внимания вопрос Петра, ибо я прекрасно знаю, как просто было бы неправильно понять, почему я против открытого столкновения с правителями иудеев именно сейчас. Однако для всех вас будет более полезно, если я остановлюсь на вопросе Фомы. И я сделаю это после того, как вы поедите".

Не далеч от Луз, където те направили спиране за обедната трапеза в сянката на надвиснала скала, Иисус произнесъл една от най-забележителните речи, чути от апостолите за всичките години на своето общуване с него. Не успели те да се настанят удобно, за да разчупят хляба, когато Симон Петър попитал Иисус:" Учителю, ако небесният Отец всичко знае и неговият дух се явява наша поддръжка в установяване на царството небесно на земята, то защо ние бягаме от заплахите на нашите врагове? Защо ние се отказваме да се срещнем лице в лице с противниците на истината?" Но не успял Иисус да пристъпи към отговора на въпроса на Петър, когато се намесил Тома:"Учителю, аз действително бих искал да зная, с какво е по-лоша религията на нашите йерусалимски врагове. В какво се заключава действителната разлика на тяхната религия от нашата? С какво ще се обяснят толкова поразителните разминавания във вярата, ако всички ние заявяваме, че служим на един Бог?" И когато Тома замълчал, Иисус казал:"Аз не искам да оставя без внимание въпроса на Петър, защото аз прекрасно знам, как просто би било неправилно да разберете, защо аз съм против откритото стълкновение с управителите на юдеите именно сега. Обаче за всички вас ще бъде полезно, ако аз се спра на въпросите на Тома. И аз ще направя това след това, когато вие се нахраните".

5. БЕСЕДА ОБ ИСТИННОЙ РЕЛИГИИ

5. БЕСЕДА ЗА ИСТИНСКАТА РЕЛИГИЯ

Эта незабываемая беседа о религии, кратко изложенная на современном языке, выражает следующие истины.

Тази незабравима беседа за религията, кратко изложена на съвременен език, изразява следните истини.

Хотя религии мира имеют двоякое происхождение - естественное и богооткровенное, - в любое время и в любом народе можно обнаружить три явные формы религиозного чувства. Есть три проявления религиозного побуждения:

Макар религиите в света да имат двоен произход - естествен и богооткровен, във всяко време и във всеки народ могат да се открият три явни форми на религиозно чувство. Има три проявления на религиозното подбуждение:

1. Примитивная религия. Полуестественное и инстинктивное побуждение бояться таинственных энергий и поклоняться высшим силам; в основном, это религия физической природы, религия страха.

1. Примитивна религия. Полу естествено и инстинктивно подбуждение да се боят от тайнствените енергии и да се покланят към висшите сили; в основното, това е религия на физическата природа, религията на страха.

2. Религия цивилизации. Прогрессирующие религиозные представления и обычаи цивилизованных рас - рассудочная религия - рациональная теология, которая строится на авторитете сложившейся религиозной традиции.

2. Религия на цивилизацията. Прогресиращите религиозни представи и обичаи на цивилизованите раси - разсъдъчната религия - рационалната теология, която се строи на авторитета на наредилата се религиозна традиция.

3. Истинная религия - религия откровения. Раскрытие сверхъестественных ценностей, частичное проникновение в вечные реальности, соприкосновение с добродетелью и красотой бесконечного характера небесного Отца, - духовная религия, демонстрируемая в человеческом опыте.

3. Истинска религия - религия на откровението. Разкриване на свръхестествените ценности, частично проникване във вечните реалности, съприкосновение с добродетелта и красотата на безкрайния характер на небесния Отец, - духовна религия, демонстрирана в човешкия опит.


Страница 1729

Учитель отнюдь не преуменьшал значения религии, основанной на физических чувствах и суеверных страхах природного человека, хотя он и сожалел о том, что так много от этой примитивной формы вероисповедания сохраняется в религиозных формах более разумных человеческих рас. Иисус объяснил, в чём принципиальное отличие рассудочной религии от духовной: первая опирается на авторитет церкви, тогда как последняя целиком основана на человеческом опыте.

Учителят съвсем не е омаловажавал значението на религията, основана на физическите чувства и суеверните страхове на природния човек, макар той да съжалявал за това, че така много от тази примитивна форма на вероизповедание се съхранява в религиозните форми на по-разумните човешки раси. Иисус обяснил, в какво е принципната разлика на разсъдъчната религия от духовната: първата се опира на авторитета на църквата, тогава когато последната изцяло е основана на човешкия опит.

И затем Учитель продолжил свой урок разъяснением этих истин.

И след това Учителят продължил своя урок за разясняване на тези истини.

До тех пор, пока люди не станут высокоразумными и более цивилизованными, будет сохраняться много наивных и суеверных обрядов, столь характерных для эволюционных религиозных обычаев примитивных и отсталых народов. До тех пор, пока люди не достигнут уровня более высокого и более распространенного признания реальностей духовного опыта, множество мужчин и женщин будут, как и прежде, отдавать личное предпочтение тем официальным религиям, которые требуют только рассудочного согласия, в противоположность духовной религии, предполагающей активное участие разума и души в подвиге веры - борьбе человека с суровыми реальностями в процессе постепенного накопления опыта.

До този момент, докато хората не станат високо разумни и по-цивилизовани, ще се съхраняват много наивни и суеверни обреди, толкова характерни за еволюционните религиозни обичаи на примитивните и изостанали народи. До този момент, докато хората не достигнат до ниво на по-високо и по-разпространено признаване на реалностите на духовния опит, множество мъже и жени ще бъдат, както и преди, да отдават лично предпочитание на тези официални религии, които изискват само разсъдъчно съгласие, в противоположност на духовната религия, предполагаща активно участие на разума и душата в подвига на вярата - борбата на човека със суровите реалности в процеса на постепенното натрупване на опит.

Принятие традиционных официальных религий предлагает простой путь для удовлетворения присущего человеку стремления утолить свои духовные потребности. Устоявшиеся, окостеневшие и господствующие официальные религии служат готовым убежищем для смущенной и смятенной человеческой души, преследуемой страхом и терзаемой неопределенностью. В качестве платы за удовлетворение и утешение такая религия требует от своих приверженцев одного только пассивного и чисто рационального согласия.

Приемането на традиционните официални религии предлага обикновения път за удовлетворяване на присъщото за човека стремление да утолява своите духовни потребности. Наредените, закостенели и господстващи официални религии служат за готово убежище за смутената и объркана човешка душа, преследвана от страха и разкъсвана от неопределеността. В качеството на заплашване за удовлетворението и утешението такава религия изисква от своите привърженици едното само пасивно и чисто рационално съгласие.

На земле еще долго будут встречаться эти робкие, пугливые и нерешительные индивидуумы, предпочитающие такой путь обретения религиозного утешения, несмотря на то, что, связывая свою судьбу с религиозной властью, они тем самым жертвуют суверенностью личности, унижают достоинство уважающего себя человека и полностью отказываются от права участия в самом захватывающем и воодушевляющем из всех возможных видов человеческого опыта, а именно - в личном поиске истины, пьянящем противостоянии опасностям рациональных открытий, решимости исследовать реальности личного религиозного опыта, высшем удовлетворении от ощущения личной победы. Эта победа заключается в подлинном осознании триумфа духовной веры над рассудочным сомнением в высшем дерзании всего человеческого существования - поиске Бога, которого человек ищет для себя самостоятельно и которого он находит.

На земята още дълго ще се срещат тези свенливи, плашливи и нерешителни индивиди, предпочитащи такъв път за придобиване на религиозно утешение, независимо от това, че, свързвайки своята съдба с религиозната власт, те по този начин жертвуват суверенитета на личността, унижават достойнството на уважаващия себе си човек и напълно се отказват от правото на участие в най-завладяващия и въодушевяващ от всички възможни видове човешки опит, а именно - в личното търсене на истината, опияняващото противостояние на опасностите от рационалните открития, решимостта да се изследва реалността на личния религиозен опит, висшето удовлетворение от усещането за лична победа. Тази победа се заключава в истинското осъзнаване на триумфа на духовната вяра над разсъдъчното съмнение във най-висшето дерзание на цялото човешко съществуване - търсенето на Бога, който човек търси за себе си самостоятелно и който той намира.

Духовная религия означает усилие, борьбу, столкновение, веру, решительность, любовь, преданность и развитие. Рассудочная религия - официальная теология - совсем или почти не требует ни одного из этих усилий от своих формальных верующих. Традиция - это надежное прибежище и легкий путь для боязливых и нерешительных душ. Они инстинктивно остерегаются духовной борьбы и рассудочной неопределенности, присущих странствованиям веры - смелым путешествиям в открытых морях неизведанной истины в поисках далеких берегов духовных реальностей - в том их виде, в котором их способен открыть развивающийся человеческий разум и ощутить эволюционирующая человеческая душа.

Духовната религия означава усилие, борба, стълкновение, вяра, решителност, любов, преданост и развитие. Разсъдъчната религия - официалната теология - съвсем или почти не изисква нито едно от тези усилия от своите формални вярващи. Традицията - това е надеждно прибежище и лекият път за боязливите и нерешителни души. Те инстинктивно се предпазват от духовната борба и разсъдъчната неопределеност, присъщи за странствуванията на вярата - смелите пътешествия в откритите морета на неизследваната истина в търсенето на далечните брегове на духовните реалности - в този техен вид, в който тях е способен да открие развиващия се човешки разум и да усети еволюиращата човешка душа.

Иисус продолжал: "В Иерусалиме религиозные вожди свели различные доктрины своих традиционных учителей и пророков минувших дней в господствующую систему рациональных вероучений - официальную религию. Все

Иисус продължил: "В Йерусалим религиозните вождове са свели различните доктрини на своите традиционни учители и пророци от отминалите дни в господстваща система от рационални вероучения - официална религия. Всички


Страница 1730

подобные религии взывают в основном к разуму. И теперь нам предстоит вступить в беспощадную борьбу с такой религией, ибо вскоре мы начнем смело возвещать новую религию - религию, которая не является религией в современном значении этого слова, религию, которая взывает, в первую очередь, к божественному духу моего Отца, пребывающему в разуме человека; религию, авторитет которой будет зиждиться на плодах, непременно появляющихся в личном опыте принявших ее людей - всех тех, кто становится настоящими и подлинными верующими в истины, присущие этому более высокому духовному общению".

подобни религии призовават в основното към разума. И сега нам предстои да влезем в безпощадна борба с такава религия, защото скоро ние ще започнем смело да възвестяваме нова религия - религията, която не се явява религия в съвременното значение на тази дума, религия, която призовава, на първо място, към божествения дух на моя Отец, пребиваващ в разума на човека; религия, авторитета на която ще се гради на плодовете, непременно появяващи се в личния опит на приелите я хора - всички тези, които ще станат истински и устойчиви вярващи в истината, присъща за това по-високо духовно общуване".

Обращаясь к каждому из двадцати четырех по имени, Иисус сказал: "Так кто из вас предпочтет избрать легкий путь подчинения господствующей и окаменевшей религии, защищаемой фарисеями в Иерусалиме, вместо того, чтобы подвергаться трудностям и преследованиям, сопровождающим миссию возвещения лучшего пути спасения людей, и одновременно ощущать удовлетворение, открывая для себя те красоты, которые заключены в реальностях живого личного опыта постижения вечных истин и высшего великолепия небесного царства? Быть может, вы боитесь, слабохарактерны, ищете легких путей? Быть может, вы не решаетесь доверить свое будущее Богу истины, сынами которого вы являетесь? Быть может, вы не доверяете своему Отцу, детьми которого вы являетесь? Вернетесь ли вы назад, к легким стезям определенности и интеллектуальной неизменности религии, опирающейся на традицию, - или же вы соберетесь с силами и пойдете вместе со мной вперед, в неопределенное и тревожное будущее, связанное с возвещением новых истин духовной религии, царства небесного в сердцах людей?"

Обръщайки се към всеки от двадесет и четирите по име, Иисус казал:"Така който от вас предпочете да избере лекия път на подчинението на господстващата и вкаменила се религия, защитавана от фарисеите в Йерусалим, вместо това, че да се подлагате на трудности и преследвания, съпровождащи мисията на възвестяване на добрия път за спасение на хората, и едновременно да усещате удовлетворение, откривайки за себе си тези красоти, които са заключени в реалностите на живия личен опит от постигането на вечните истини и висшето великолепие на небесното царство? Може би, вие се боите, слабо характерни сте, търсите леките пътища? Може би, вие не се решавате да доверите своето бъдеще на Бога на истината, синове на който вие се явявате? Може би вие не се доверявате на своя Отец, деца на който вие се явявате? Ще се върнете ли вие назад, към леките пътеки на определеността и интелектуалната неизменност на религията, опираща се на традицията, - или вие ще съберете сили и ще тръгнете заедно с мен напред, в неопределеното и тревожно бъдеще, свързано с възвестяването на новите истини за духовната религия, царството небесно в сърцата на хората?"

Все двадцать четыре слушателя встали, готовые заявить о своем единодушном и преданном отклике на этот призыв, - один из немногих эмоциональных призывов, с которыми Иисус когда-либо обращался к ним. Но он поднял руку и остановил их, сказав: "Ступайте, и пусть каждый из вас побудет наедине с Отцом в поисках бесстрастного ответа на мой вопрос. И обнаружив такое истинное и искреннее отношение души, свободно и смело дайте свой ответ моему и вашему Отцу, чья бесконечная, исполненная любви жизнь является самим духом возвещаемой нами религии".

Всичките двадесет и четири слушатели станали, готови да заявят за своя единодушен и предан отклик на този призив, - един от малкото емоционални призиви, с които Иисус когато и да било се обръщал към тях. Но той вдигнал ръка и ги спрял, казвайки:"Вървете, и нека всеки от вас да бъде насаме с Отца в търсенето на безпристрастен отговор на моя въпрос. И откривайки такова истинско и искрено отношение на душата, свободно и смело дайте своя отговор на моя и вашия Отец, чийто безкраен, изпълнен с любов живот се явява самия дух на възвестяваната от нас религия".

На короткое время евангелисты и апостолы разошлись. Их дух был возвышен, их разум воодушевлен, их чувства приведены в сильнейшее возбуждение словами Иисуса. Но когда Андрей созвал их, Учитель сказал лишь следующее: "Продолжим наш путь. Мы отправляемся в Финикию, где остановимся на какое-то время, и каждому из вас следует молиться Отцу о преобразовании эмоций разума и тела в более высокую преданность разума и более насыщающий опыт духа".

За кратко време евангелистите и апостолите се разотишли. Техният дух бил възвисен, техният разум бил въодушевен, техните чувства приведени в силна възбуда от думите на Иисус. Но когато Андрей ги повикал, Учителя казал само следното:" Да продължим нашия път. Ние се отправяме към Финикия, където ще се спрем за известно време, и всеки от вас следва да се моли на Отца за преобразуване на емоциите на разума и тялото в по-висока преданост на разума и по-насищащ опит в духа".

В молчании двадцать четыре апостола и евангелиста вышли в путь. Однако вскоре они начали переговариваться друг с другом, и к трем часам пополудни они уже не могли идти дальше. Они остановились, и Петр, подойдя к Иисусу, сказал: "Учитель, ты произнес слова жизни и истины. Нам хотелось бы услышать еще; мы просим тебя продолжить свой рассказ".

В мълчание двадесет и четирите апостола и евангелисти излезли на пътя. Обаче скоро те започнали да разговарят един с друг, и към три часа след обяд те вече не могли да вървят по-нататък. Те се спрели, и Петър, отивайки към Иисус, казал:"Учителю, ти произнесе думи на живот и истина. На нас би ни се искало да чуем още; ние молим теб да продължиш своя разказ".

6. ВТОРАЯ БЕСЕДА О РЕЛИГИИ

6. ВТОРА БЕСЕДА ЗА РЕЛИГИЯТА

И вот, устроив привал на тенистом склоне, Иисус продолжил учить их религии духа. Суть сказанного им сводится к следующему.

И ето, устройвайки почивка на сенчест склон, Иисус продължил да ги учи на религията на духа. Същността на казаното от него се свежда до следното.

Вы вышли из рядов тех своих товарищей, кто решил и дальше довольствоваться рассудочной религией, кто жаждет безопасности и предпочитает подчинение. Вы решили обменять свое чувство надежности, внушаемое официальной религией, на

Вие сте излезли от редиците на тези свои другари, които са решили и по-нататък да бъдат доволни от разсъдъчната религия, които жадуват безопасност и предпочитат подчинението. Вие сте решили да обмените своето чувство на надеждност, внушавано от официалната религия, с


Страница 1731

уверенность, предлагаемую духом смелой и эволюционирующей веры. Вы решились протестовать против изнурительного бремени институциональной религии и отвергнуть власть письменных преданий, воспринимаемых сегодня как слово Божье. Действительно, наш Отец говорил устами Моисея, Илии, Исайи, Амоса и Осии, но он не прекращал помогать миру словами истины, когда эти древние пророки переставали пророчествовать. Мой Отец не отдает предпочтения народам или поколениям - он не удостаивает словом истины одну эпоху, лишая другую. Не совершайте греха, не называйте божественным то, что является сугубо человеческим, и отличайте слова истины - они исходят не из уст традиционных оракулов, говорящих якобы по наитию.

увереността, предлагана от духа на смелата и еволюираща вяра. Вие сте решили да протестирате против изнурителното бреме на институционалната религия и да отхвърлите властта на писмените предания, възприемани днес като словото Божие. Действително, нашият Отец е говорил с устата на Мойсей, Илия, Исайя, Амос и Осий, но той не е прекратявал да помага на света с думи на истината, когато тези древни пророци са преставали да пророчестват. Моят Отец не отдава предпочитание на народите или поколенията - той не удостоява с думи на истината една епоха, лишавайки друга. Не извършвайте грях, не наричайте божествено това, което се явява чисто човешко, и отличавайте думите на истината - те излизат не от устата на традиционните оракули, говорещи сякаш по интуиция.

Я призвал вас родиться заново, родиться в духе. Я призвал вас расстаться с официальным невежеством, порвать с апатичностью традиции и войти в трансцендентальный свет. Этот свет есть осознание возможности совершить величайшее личное открытие, на которое способна человеческая душа и которое заключается в божественном опыте нахождения Бога для самого себя, в самом себе и по собственному желанию и совершения всего этого в своем реальном личном опыте. Так вы сможете перейти от смерти к жизни, от власти традиции к опыту познания Бога. Так вы выйдете из тьмы и вступите в свет, перейдете от национальной и унаследованной веры к вере личной и обретенной в подлинном опыте; и тем самым вы перейдете от рациональной теологии, переданной вам вашими предками, к истинно духовной религии, которая будет создана в ваших душах в качестве вечного дарования.

Аз ви призовах да се родите отново, да се родите в духа. Аз ви призовах да се разделите с официалното невежество, да скъсате с апатичните традиции и да влезете в трансцеденталната светлина. Тази светлина е осъзнаването на възможността да извършите най-великото лично откритие, на което е способна човешката душа и което се заключава в божествения опит за намиране на Бога за самия себе си, в самия себе си и по собствено желание и извършване на всичко това във своя реален личен опит. Така вие ще можете да преминете от смъртта към живота, от властта на традицията към опита на познание на Бога. Така вие ще излезете от тъмнината и ще встъпите в светлината, ще преминете от националната и унаследявана вяра към личната вяра и придобита в истинския опит; и по този начин вие ще преминете от рационалната теология, предадена вам от вашите предци, към истински духовната религия, която ще бъде осъзната във вашите души в качеството на вечен дар.

Ваша религия превратится из чисто рассудочной веры, опирающейся на власть традиции, в непосредственный опыт той живой веры, которая способна постичь реальность Бога и всего, что относится к божественному духу Отца. Рассудочная религия безнадежно привязывает вас к прошлому; духовная религия заключается в постепенном богооткровении и неизменно побуждает вас идти вперед, к более высоким и святым достижениям в сфере духовных идеалов и вечных реальностей.

Вашата религия ще се превърне от чисто разсъдъчна вяра, опираща се на властта на традицията, в непосредствен опит на тази жива вяра, която е способна да постигне реалността на Бога и всичко което се отнася към божествения дух на Отца. Разсъдъчната религия безнадеждно ще привързва вас към миналото, духовната религия се заключава в постепенното богооткровение и неизменно ще пробужда вас да вървите напред, към по-високи и свети достижения в сферата на духовните идеали и вечните реалности.

Хотя официальная религия способна на время придать чувство устойчивой надежности, за такое кратковременное удовлетворение вы платите утратой вашей духовной раскрепощенности и религиозной свободы. Мой Отец не требует от вас, чтобы вы - в качестве платы за вхождение в царство небесное - заставляли себя соглашаться с верой в то, что является духовно отталкивающим, нечестивым и ложным. От вас не требуется, чтобы вы оскорбляли собственное чувство милосердия, справедливости и истины, подчиняясь устарелой системе религиозных форм и обрядов. Духовная религия дарует вам вечную свободу следовать истине, куда бы ни привело вас водительство духа. И кто знает, быть может, этот дух сможет дать этому поколению то, что другие поколения отказывались услышать?

Макар официалната религия да е способна за известно време да придаде чувство за устойчива надеждност, за такова кратковременно удовлетворение вие ще заплатите със загуба на вашата духовна разкрепостеност и религиозна свобода. Моят Отец не изисква от вас, че вие - в качеството на отплата за влизане в царството небесно - да заставяте себе си да се съгласявате с вярата в това, което се явява духовно отблъскващо, нечестиво и лъжовно. От вас не се иска, че вие да оскърбявате собственото си чувство за милосърдие, справедливост и истина, подчинявайки се на остарялата система от религиозни форми и обреди. Духовната религия дарява вам вечната свобода да следвате истината, където и да би отвело вас водителството на духа. И кой знае, може би, този дух ще може да даде на това поколение това, което други поколения са се отказвали да чуят?

Позор тем религиозным учителям, которые стремятся затащить изголодавшиеся души назад, в смутное и далекое прошлое, и оставить их там! И эти несчастные обречены страшиться всякого нового открытия, приходя в замешательство при каждом очередном раскрытии истины. Пророк, сказавший: "Тот пребудет в совершенном мире, чьи помыслы остаются с Богом", не придерживался только лишь рассудочной веры в официальную теологию. Этот познавший истину человек открыл Бога; для него рассуждения о Боге не являлись только словами.

Позор е за тези религиозни учители, които се стремят да завлекат изгладнелите души назад, в смутното и далечно минало, и да ги оставят там! И тези нещастни обречени се страхуват от всяко ново откритие, изпадайки в объркване при всяко поредно разкриване на истината. Пророкът, казал:"Този ще пребъде в съвършен свят, чийто помисли си останат с Бога", не придържайки се едва само към разсъдъчната вяра в официалната теология. Този познал истината човек е открил Бога; за него разсъжденията за Бога не се явяват само думи.

Я призываю вас отказаться от практики без конца цитировать древних пророков и восхвалять героев Израиля и вместо этого стремиться стать живыми пророками Всевышнего и духовными героями грядущего царства. Конечно, нужно отдать должное и познавшим Бога вождям прошлого, но почему, поступая так,

Аз призовавам вас да се откажете от практиката без край да цитирате древните пророци и да възхвалявате героите на Израил и вместо това да се стремите да станете висши пророци на Всевишния и духовни герои на идващото царство. Разбира се, нужно е да се отдава необходимото и на позналите Бога вождове от миналото, но защо, постъпвайки така,


Страница 1732

вам следует жертвовать высшим опытом человеческой жизни - открытием Бога для самих себя и познанием его в своих собственных душах?

за вас да следва да жертвате най-висшия опит в човешкия живот - откриването на Бога за самите себе си и познаването на него в своите собствени души?

Каждая нация обладает своим собственным рассудочным взглядом на человеческое существование. Поэтому религия разума должна всегда отвечать этим различным национальным воззрениям. Официальные религии никогда не смогут объединиться. Человеческое единство и нравственное братство могут быть достигнуты только благодаря высшему дару духовной религии. Национальные воззрения могут отличаться, однако всё человечество обладает одним и тем же божественным и вечным духом. Надежда человеческого братства может быть реализована только по мере того, как объединяющая и облагораживающая духовная религия - религия личного духовного опыта - будет пропитывать собой различные рассудочные официальные религии, оставлять их в своей тени.

Всяка нация притежава свой собствен разсъдъчен мироглед за човешкото съществуване. Поради това религията на разума трябва винаги да отговаря на тези различни национални възгледи. Официалните религии никога няма да могат да се обединят. Човешкото единство и нравственото богатство могат да бъдат достигнати само благодарение на най-висшия дар на духовната религия. Националните възгледи могат да се различават, обаче цялото човечество притежава един и същи божествен и вечен дух. Надеждата за човешка братство може да бъде реализирана само по степента на това, как обединяващата и облагородяващата духовна религия - религията на личния духовен опит - ще попива в себе си различните разсъдъчни и официални религии, оставяйки ги в своята сянка.

Официальные религии способны только разделять людей и восстанавливать их друг против друга сообразно их убеждениям. Духовная религия будет всё больше привлекать людей друг к другу, углубляя их взаимопонимание и взаимную симпатию. Официальная религия требует от человека единообразия веры, что невозможно реализовать при нынешнем состоянии мира. Духовная религия требует только единства опыта - единообразия предназначения, - полностью допуская разнообразие вероучений. Духовная религия требует лишь единообразного постижения, а не единообразия во взглядах и воззрениях. Духовная религия не требует единообразия рациональных подходов, предполагая только единство духовного ощущения. Официальные религии выхолащиваются, превращаясь в безжизненные догмы; духовная религия превращается во всё большую радость и свободу облагораживающей деятельности - любвеобильного служения и милосердной опеки.

Официалните религии са способни само да разделят хората и да ги настроят един против друг съобразно техните убеждения. Духовната религия все повече ще привлича хората един към друг, задълбочавайки тяхното взаимно разбиране и взаимна симпатия. Официалната религия изисква от човека еднообразие във вярата, което е невъзможно да реализира при сегашното състояние на света. Духовната религия изисква от човека само единство на опита - еднообразие в предназначението, - напълно допускащо разнообразието във вероученията. Духовната религия изисква само еднообразно постигане, а не еднообразие във възгледите и гледните точки. Духовната религия не изисква еднообразие в рационалните подходи, предполагайки само единство в духовното усещане. Официалните религии се лишават от жизненост, превръщайки се в безжизнени догми, духовната религия се превръща във все по-голяма радост и свобода в облагородяващата деятелност - любвеобилното служене и милосърдната опека.

Предостерегаю вас: не взирайте с презрением на детей Авраама только потому, что им выпало жить в эту порочную эпоху бесплодных традиций. Наши праотцы всецело посвящали себя упорному и страстному поиску Бога, и они познали его лучше, чем любой другой народ со времен Адама, - а он знал многое из того, о чём я говорю, ибо сам являлся Сыном Божьим. Долгая и неутомимая борьба Израиля, которую он ведет со времен Моисея, пытаясь найти Бога и познать его, не прошла незамеченной для моего Отца. На протяжении многих безрадостных поколений евреи не переставали трудиться, проливать пот, томиться, мучиться, терпеть тяготы и горести непонятого и презираемого народа, - и всё это для того, чтобы чуть ближе подойти к открытию истины о Боге. И несмотря на все неудачи и колебания Израиля, наши отцы, - начиная с Моисея и кончая Амосом и Иосией, - постепенно раскрывали всему миру всё более ясное и истинное представление о вечном Боге. Так был подготовлен путь для еще более великого раскрытия Отца, участниками которого вы призваны стать.

Предпазвам ви: не гледайте с презрение на децата на Авраам само поради това, че на тях им се е паднало да живеят в тази порочна епоха на безплодни традиции. Нашите праотци изцяло са посветили себе си на упорито и страстно търсене на Бога, и те са го познали по-добре, отколкото всеки друг народ от времената на Адам, - а той е знаел много от това, за което аз говоря, защото сам се е явявал Син Божий. Дългата и неуморна борбата на Израил, която той води от времената на Мойсей, опитвайки се да намери Бога и да го познае, не е минала незабелязана за моя Отец. По протежение на много безрадостни поколения евреите не преставали да се трудят, да проливат пот, да се изморяват, да се мъчат, да търпят несгоди и мъките на неразбран и презиран народ, - и всичко това за това, за да могат малко по-близо да дойдат към откриване на истината за Бога. И независимо от всички неуспехи и колебания на Израил, нашите отци, - започвайки с Мойсей и завършвайки с Амос и Йосий, - постепенно са разкривали пред целия свят все по-ясна и истинска представа за вечния Бог. Така бил подготвен пътя за още по-великото разкриване на Отца, участници в което вие сте призвани да станете.

Никогда не забывайте о том, что есть только одно свершение, которое удовлетворяет и захватывает больше, чем попытка открыть волю живого Бога, а именно - высший опыт искреннего стремления исполнить эту божественную волю. И помните: любой земной труд хорош для исполнения Божьей воли. Не считайте одни призвания святыми, а другие - мирскими. Всё священно в жизни тех, кого ведет дух; это значит, что такие люди подчинены истине, облагорожены любовью, исполнены милосердия и сдерживаются законностью - справедливостью. Дух, который мой Отец и я пошлем в этот мир, является не только Духом Истины, но и духом идеалистической красоты.

Никога не забравяйте за това, че има само едно извършване, което удовлетворява и завладява повече, отколкото да откриете живия Бог, а именно -най-висшият опит в искреното стремление да изпълните тази божествена воля. И помнете: всеки земен труд е добър за изпълнението на Божията воля. Не считайте едни призвания за свети, а други - за светски. Всичко е свещено в живота на тези, които води духа; това означава, че такива хора са подчинени на истината, облагородени от любовта, изпълнени с милосърдие и се сдържат от законността - справедливостта. Духът, който моят Отец и аз ще изпратим в този свят, се явява не само Духът на Истината, но и духът на идеалистичната красота.

Вам следует перестать искать слово Божье в одних только древних письменах, выдержанных в духе официальной теологии. Отныне рожденные от

За вас следва да престанете да търсите словото Божие в едните само древни писмена, издържани в духа на официалната теология. Сега родените от


Страница 1733

Божьего духа будут распознавать Божье слово независимо от его происхождения. Не следует игнорировать божественную истину только из-за того, что средство ее посвящения представляется средством человеческим. Разум многих ваших братьев принимает теорию Бога, хотя духовно они неспособны осознать присутствие Бога. Именно поэтому я столь часто учил вас, что царство небесное можно с наибольшим успехом осознать, если усвоить духовное отношение чистосердечного ребенка. Я призываю вас отнюдь не к умственной незрелости ребенка, а к духовной бесхитростности такого простодушного и доверчивого дитя. Важно не столько то, чтобы вы знали о факте Бога, сколько то, чтобы вы повышали свою способность чувствовать присутствие Бога.

Божия дух ще разпознават Божието слово независимо от неговия произход. Не следва да се игнорира божествената истина само поради това, че средството за нейното посвещение се представя с човешки средства. Разумът на много ваши братя приема на теория Бога, макар духовно те да не са способни да осъзнаят присъствието на Бога. Именно поради това аз толкова често съм учил вас, че царството небесно може с най-голям успех да се осъзнае, ако се усвои духовното отношение на чистосърдечно дете. Аз призовавам вас съвсем не към умствената незрялост на детето, а към духовната без хитрост на такова простодушно и доверчиво дете. Важно е не само това, което вие знаете за факта за Бога, колкото това, че вие сте повишили своята способност да чувствате присъствието на Бога.

Как только вы начнете находить Бога в собственной душе, то вы тут же начнете открывать его в душах других людей и, в итоге, во всех созданиях и творениях могущественной вселенной. Но может ли Отец предстать Богом высших устремлений и божественных идеалов в душах людей, которые почти или совсем не уделяют времени вдумчивому размышлению о таких вечных реальностях? Хотя разум не является местонахождением духовной сущности, он действительно служит ее вратами.

Когато само вие започнете да намирате Бога в собствената си душа, то вие веднага ще започнете да го откривате в душите на другите хора и, в крайна сметка, във всички създания и творения от могъществената вселена. Но може ли Отецът да се яви Бога на най-висшите стремления и божествени идеали в душите на хората, които почти или съвсем не отделят време за задълбочено размишление за такива вечни реалности? Макар разума да не се явява местонахождение на духовната същност, той действително служи за нейни врати.

Однако не пытайтесь понапрасну доказать другим людям, что вы нашли Бога; вы неспособны сознательно представить тому убедительные доказательства, хотя существует два несомненных и ярких подтверждения того факта, что вы познали Бога.

Обаче не се опитвайте напразно да доказвате на другите хора, че вие сте намерили Бога; вие сте неспособни съзнателно да представите за това убедителни доказателства, макар да съществуват две несъмнени и ярки потвърждения на този факт, че вие сте познали Бога.

1. Плоды Божьего духа, демонстрируемые в вашей повседневной жизни.

1. Плодовете на Божия дух, демонстрирани във вашия ежедневен живот.

2. Тот факт, что вся ваша жизнь служит убедительным доказательством вашего безоговорочного риска всем, чем вы являетесь и обладаете, во имя неизведанного путешествия - продолжения жизни после смерти в надежде найти Бога вечности, к присутствию которого вы прикоснулись во времени.

2. Този факт, че целия ваш живот служи за убедително доказателство за вашия безусловен риск за всичко, което вие се явявате и притежавате, в името на неизследваното пътешествие - продължението на живота след смъртта в надежда да намерите Бога на вечността, към присъствието на който вие се докосвате във времето.

И еще: не сомневайтесь в том, что мой Отец будет всегда отвечать даже на самый слабый проблеск веры. Он не оставляет без внимания физические и суеверные переживания примитивного человека. Что касается тех честных, хотя и боязливых душ, чья вера столь слаба, что она почти не поднимается выше рассудочного согласия на пассивное подчинение официальным религиям, Отец всегда готов ободрить и поощрить даже такие слабые попытки обратиться к нему. От вас же, призванных из тьмы во свет, ожидается, что вы будете верить всем сердцем; ваша вера будет преобладать в совокупном отношении тела, разума и духа.

И още: не се съмнявайте в това, че моя Отец винаги ще отговаря даже на най-слабия проблясък на вярата. Той не оставя без внимание физическите и суеверни преживявания на примитивния човек. Що се касае до тези честни, макар и боязливи души, чиято вяра е толкова слаба, че тя почти не се издига по-високо от разсъдъчното съгласие на пасивното подчинение на официалните религии, Отецът винаги е готов да ободри и да поощри даже такива слаби опити да се обърнат към него. От вас също, призваните от тъмнината в светлината, се очаква, че вие ще вярвате от цяло сърце; вашата вяра ще преобладава в съвкупното отношение на тялото, разума и духа.

Вы - мои апостолы, и для вас религия не будет теологическим убежищем, где вы сможете укрыться в страхе перед суровыми реальностями на пути духовного развития и идеалистического подвига. Наоборот, ваша религия станет реальным эмпирическим фактом, подтверждающим, что Бог нашел вас, идеализировал, облагородил и одухотворил вас, и что вы стали участниками вечного свершения - поиска Бога, который тем самым нашел вас и сделал вас своими сынами.

Вие - сте моите апостоли, и за вас религията няма да бъде теологично убежище, където вие ще можете да се укриете в страх пред суровите реалности на пътя на духовното развитие и идеалистичен подвиг. Обратно, вашата религия ще стане реален емпиричен факт, потвърждаващ, че Бог ви е намерил, идеализирал, облагородил и одухотворил вас, и че вие сте станали участници във вечното извършване - търсенето на Бога, който по този начин е намерил вас и е направил свои синове.

И когда Иисус умолк, он подозвал к себе Андрея и, указывая на запад в направлении Финикии, сказал: "Продолжим путь".

И когато Иисус замълчал, той повикал към себе си Андрей и,посочвайки на запад в направление на Финикия, казал:"Продължаваме пътя".


Страница 1734