Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 154. ПОСЛЕДНИ ДНИ В КАПЕРНАУМ
ПАМЯТНЫМ субботним вечером 30 апреля, пока Иисус вселял уверенность и мужество в своих подавленных и смущенных учеников, в Тивериаде проходило совещание Ирода Антипы с группой специальных представителей иерусалимского синедриона. Эти книжники и фарисеи уговаривали Ирода арестовать Иисуса. Они всеми силами пытались убедить его, что Иисус подстрекает народ к расколу и даже к мятежу. Однако Ирод отказался принять меры против Иисуса как политического преступника. Советники Ирода правдиво изложили ему эпизод, произошедший на противоположном берегу озера, рассказав, как народ пытался провозгласить Иисуса царем и как тот отверг это предложение.
В ПАМЕТНАТА съботна вечер на 30 април, докато Иисус вселявал увереност и мъжество в своите подтиснати и смутени ученици, в Тивериада протичало съвещание на Ирод Антипа с група специални представители от йерусалимския синедрион. Тези книжници и фарисеи уговаряли Ирод да арестува Иисус. Те с всички сили се опитвали да го убедят, че Иисус подстрекава народа към разцепление и даже към метеж. Обаче Ирод се отказал да предприеме мерки против Иисус като към политически престъпник. Съветниците на Ирод правдиво му изложили епизода, протекъл на противоположния бряг на езерото, разказвайки, как народа се опитвал да провъзгласи Иисус за цар и как той отхвърлил това предложение.
Один из приближенных Ирода, Хуза, чья жена входила в попечительский женский корпус, сообщил ему, что Иисуса не интересует земная власть и что единственная его забота - установление духовного братства своих верующих. Это братство он и называет царством небесным. Ирод полностью доверял сообщениям Хузы и отказался вмешиваться в деятельность Иисуса. Кроме того, в то время на отношение Ирода к Иисусу влиял его суеверный страх перед Иоанном Крестителем. Ирод был одним из тех еврейских вероотступников, которые, не веря ни во что, боялись всего. Он мучился угрызениями совести из-за того, что казнил Иоанна, и он не хотел быть втянутым в интриги против Иисуса. Он знал о многих больных, которых, по всей видимости, исцелил Иисус, и он считал его либо пророком, либо относительно безобидным религиозным фанатиком.
Един от приближените на Ирод, Хуз, чиято жена влизала в попечителския женски корпус, му съобщил, че Иисус не се интересува от земната власт и че единствената негова грижа - е установяване на духовното братство за своите вярващи. Това братство той и назовава царство небесно. Ирод напълно се доверил на съобщенията на Хуз и се отказал да се намесва в деятелността на Иисус. Освен това, в това време на отношението на Ирод към Иисус влиял неговия суеверен страх пред Йоан Кръстител. Ирод бил един от тези еврейски вероотстъпници, които, не вярвайки в нищо, се бояли от всичко. Те се измъчвал от угризения на съвестта поради това, че екзекутирал Йоан, и той не искал да бъде въвлечен в интриги против Иисус. Той знаел за многото болни, които, по всяка видимост, изцелил Иисус, и той го считал или за пророк, или за относително безобиден религиозен фанатик.
Когда евреи пригрозили сообщить кесарю, что Ирод укрывает предателя, тот выставил их из своего зала совещаний. Поэтому в течение недели всё оставалось без изменений, и за это время Иисус подготовил своих последователей к надвигавшемуся рассеянию.
Когато евреите заплашили да съобщят на кесаря, че Ирод укрива предател, той ги извадил от своята зала за съвещания. Поради това в течение на седмица всички си оставало без изменение, и за това време Иисус подготвял своите последователи към наближаващото разпръскване.
1. СЕДМИЦА СА СЪВЕЩАНИЯ
С 1 по 7 мая Иисус совещался со своими ближайшими сторонниками в доме Зеведея. Только проверенные и испытанные ученики допускались на эти собрания. В то время насчитывалось лишь около ста учеников, которым хватило нравственной смелости бросить вызов отношению фарисеев и открыто заявить о своей верности Иисусу. С этой группой он проводил утренние, дневные и вечерние занятия. Небольшие группы посетителей собирались каждое утро у моря, где с ними беседовал кто-нибудь из евангелистов или апостолов. Эти группы редко насчитывали более пятидесяти человек.
От 1 до 7 май Иисус се съвещавал със своите най-близки привърженици в дома на Зеведей. Само проверените и изпитани ученици се допускали на тези събрания. В това време се наброявали едва около сто ученика, на които достигало нравствена смелост да отправят призив към фарисеите и открито да заявят за своята вярност към Иисус. С тази група той провеждал сутрешните, дневните и вечерните занятия. Малките групи от посетители се събирали всяка сутрин до морето, където беседвал с тях някой от евангелистите или апостолите. Тези групи рядко наброявали повече от петдесет човека.
В пятницу на той же неделе правители капернаумской синагоги приняли официальные меры, закрыв доступ в дом Господний Иисусу и его последователям.
В петък на същата тази седмица управителите на капернаумската синагога приели официални мерки, закривайки достъпа в дома Господен за Иисус и неговите последователи.
Это было сделано по наущению иерусалимских фарисеев. Иаир ушел с поста начальника синагоги и открыто заявил о своей поддержке Иисуса.
Това било направено по внушение от йерусалимските фарисеи. Иаир напуснал поста началник на синагогата и открито заявил за своята поддръжка за Иисус.
Последний раз Иисус учил на берегу моря пополудни в субботу, 7 мая, когда он выступил перед собравшейся здесь группой, насчитывавшей менее ста пятидесяти человек. Этот субботний вечер ознаменовал собой момент наибольшего падения популярности Иисуса и его учений. В дальнейшем наблюдался неуклонный, медленный, но более здоровый и надежный рост благоприятного отношения. Появились новые последователи, которые в большей мере опирались на духовную веру и подлинный религиозный опыт. Относительно сложная и компромиссная переходная стадия между материальными представлениями о царстве, которых придерживались последователи Учителя, и теми более идеалистическими и духовными представлениями, которым учил Иисус, осталась в прошлом. Начиная с этого времени, возвещение евангелия стало более открытым и происходило с большим размахом и более широким духовным охватом.
За последен път Иисус учил на брега на морето по обяд в събота, 7 май, когато той се изказал пред събралата се тук група, наброяваща по-малко от сто и петдесет човека. Тази съботна вечер ознаменувала със себе си момента на най-голямото падане на популярността на Иисус и неговите учения. По нататък се наблюдавал неотклонен, бавен, но по-здрав и надежден ръст на благоприятно отношение. Появили се нови последователи, които в голяма степен се опирали на духовната вяра и истинския религиозен опит. Относително сложният и компромисен преходен стадий между материалните представи за царството, към които се придържали последователите на Учителя, и тези в по-голяма степен идеалистични и духовни представи, на които учил Иисус, останал в миналото. Започвайки от това време, възвестяването на евангелието станало по-открито и протичало с по-голям размах и по-широк духовен обхват.
2. СЕДМИЦА ЗА ОТДИХ
В воскресенье, 8 мая, иерусалимский синедрион распорядился закрыть все синагоги Палестины для Иисуса и его сторонников. Это стало новой и беспрецедентной узурпацией власти иерусалимским синедрионом. До этого каждая синагога существовала и функционировала как независимый приход и подчинялась своему собственному совету управляющих. Только синагоги Иерусалима были подвластны синедриону. Это спешное решение синедриона привело к уходу в отставку пяти его членов. Для передачи распоряжения и проведения его в жизнь было сразу же отправлено сто гонцов. Уже через две недели каждая синагога Палестины покорилась этому манифесту синедриона, кроме синагоги Хеврона. Правители хевронской синагоги отказались признать право синедриона распространять свою юрисдикцию на их прихожан. Отказ подчиниться иерусалимскому распоряжению объяснялся желанием отстоять автономию прихода, а не симпатиями к делу Иисуса. Вскоре после этого синагога Хеврона была уничтожена пожаром.
В неделя, 8 май, йерусалмският синедрион се разпоредил да закрият всички синагоги от Палестина за Иисус и неговите привърженици. Това станала нова и безпрецедентна узурпация на властта от йерусалимския синедрион. До тогава всяка синагога съществувала и функционирала като независим приход и се подчинявала на свой собствен съвет от управляващи. Само синагогите на Йерусалим били подвластни на синедриона. Това спешно решение на синедриона привело към подаване на оставка от пет негови членове. За предаване на разпореждането и провеждането му в живота веднага били изпратени сто куриера. Вече след две седмици всяка синагога в Палестина се покорила на този манифест на синедриона, освен синагогата в Хеврон. Управителите на хевронската синагога отказали да признаят правото на синедриона да разпространява своята юрисдикция върху нейните енорияши. Отказът да се подчини на йерусалимското разпореждане се обяснявало с желанието да отстояват автономията на прихода, а не със симпатии към делото на Иисус. Скоро след това тази синагога в Хеврон била унищожена от пожар.
В то же воскресное утро Иисус объявил неделю отдыха, посоветовав всем ученикам вернуться в свои семьи или к друзьям, чтобы дать отдых измученным душам и приободрить своих близких. Он сказал: "Ступайте в ваши родные места, где вы сможете отдохнуть или порыбачить, молясь о распространении царства".
В това същото неделно утро Иисус обявил седмица за отдих, съветвайки всички ученици да се върнат при своите семейства или към другарите си, за да дадат отдих на измъчените души и ободрят своите близки. Той казал: "Вървете във вашите родни места, където ви ще можете да отдъхнете и да ловите риба, молейки се за разпространение на царството".
Эта неделя отдыха позволила Иисусу посетить многие семьи и группы на побережье. Кроме того, он несколько раз отправлялся на рыбалку вместе с Давидом Зеведеевым. Он проводил много времени в уединенных прогулках, и всякий раз поблизости скрывались двое или трое из наиболее преданных гонцов Давида, получавших от него ясные указания охранять Иисуса. В течение недели отдыха никакого публичного обучения не проводилось.
Тази седмица за отдих позволила на Иисус да посети много семейства и групи от крайбрежието. Освен това, той няколко пъти се отправял на риболов заедно с Давид Зеведеев. Той прекарвал много време в уединени разходки, и всеки път в близост се скривали двама или трима куриери от най-преданите на Давид, получили от него ясни указания да охраняват Иисус. В течение на седмицата за отдих никакво публично обучение не се провеждало.
В течение той же недели Нафанаил и Иаков Зеведеев серьезно заболели. На протяжении трех дней и ночей они мучились острым и тяжелым расстройством пищеварения. На третью ночь Иисус отправил Саломию, мать Иакова, отдохнуть, и стал ухаживать за своими страдающими апостолами. Конечно, Иисус мог мгновенно исцелить этих двух мужчин, однако ни Отец, ни Сын не пользуются этим методом, когда речь идет о будничных трудностях и недугах детей человеческих в эволюционных мирах времени и пространства. Ни разу на протяжении всей своей богатой событиями жизни во плоти Иисус не оказал
В течение на тази същата неделя Натанаил и Иаков Зеведееви сериозно се разболели. В протежение на три дни и нощи те се мъчили от остро и тежко разстройство на стомаха. На третата нощ Иисус отпратил Саломия, майката на Иаков, да отдъхне, и започнал да се грижи за своите страдащи апостоли. Разбира се, Иисус можел мигновено да изцели тези двама мъже, обаче нито Отеца, нито Сина не се ползуват от този метод, когато става дума за тленни трудности и недъзи при децата човешки в еволюционните светове на времето и пространството. Нито веднъж по протежение на целият този богат на събития живот в плът Иисус не оказал
никакой сверхъестественной помощи кому-либо из членов своей земной семьи или ближайших последователей.
никаква свръхестествена помощ на когото и да било от членовете на своето земно семейство или най-близките последователи.
Вселенские трудности и планетарные препятствия необходимы как часть эмпирической подготовки, предназначенной для обеспечения роста и развития - постепенного усовершенствования - эволюционирующих душ смертных созданий. Для одухотворения человеческой души требуется непосредственный, имеющий воспитательное значение опыт решения широкого круга реальных проблем во вселенной. Животные, а также низшие формы волевых созданий не развиваются в благоприятном направлении в облегченных условиях существования. Проблемные ситуации, в совокупности с побудительными стимулами, порождают такие виды деятельности разума, души и духа, которые в огромной мере способствуют достижению благородных целей эволюции смертных и высших уровней духовного предназначения.
Вселенските трудности и планетарните препятствия са необходими като част от емпиричната подготовка, предназначена за обезпечаване ръста и развитието - постепенното усъвършенстване - на еволюиращите души на смъртните създания. За одухотворяване на човешката душа е необходим непосредствен, имащ възпитателно значение опит за решаване на широк кръг реални проблеми във вселената. Животните, а така също низшите форми от волеви създания не се развиват в благоприятно направление в облекчени условия на съществуването. Проблемните ситуации, в съвкупност с подбудителните стимули, пораждат такива видове деятелност на разума, душата и духа, които в огромна степен способстват достигането на благородните цели в еволюцията на смъртните и висшите нива в духовното предназначение.
3. ВТОРО СЪВЕЩАНИЕ В ТИВЕРИАДА
16 мая в Тивериаде состоялось второе совещание иерусалимских властей с Иродом Антипой. Присутствовали как религиозные, так и политические вожди Иерусалима. Еврейские предводители смогли сообщить Ироду о том, что практически все синагоги как Галилеи, так и Иудеи закрыты для учений Иисуса. Они вновь попытались заставить Ирода арестовать Иисуса, но он отказался выполнить их требование. Однако 18 мая Ирод согласился с планом, позволявшим членам синедриона взять Иисуса под стражу, чтобы доставить его в Иерусалим и судить по религиозным мотивам, если римский правитель Иудеи согласится с таким планом. Тем временем, враги Иисуса упорно распространяли по всей Галилее слухи о том, что Ирод стал враждебно относиться к Учителю и что он собирается уничтожить всех, кто верит в учения Иисуса.
На 16 май в Тивериада се състояло второ съвещание на йерусалимските власти с Ирод Антипа. Присъствували както религиозни, така и политически вождове от Йерусалим. Еврейските предводители успели да съобщят на Ирод за това, че практически всички синагоги както в Галилея, така и в Юдея са закрити за ученията на Иисус. Те отново се опитали да заставят Ирод да арестува Иисус, но той отказал да изпълни тяхното изискване. Обаче на 18 май Ирод се съгласил с плана, позволяващ на членовете на синедриона да вземат Иисус под стража, за да го доставят в Йерусалим и да го съдят по религиозни мотиви, ако римския управител на Юдея се съгласи с такъв план. В това време, враговете на Иисус упорито разпространявали по цяла Галилея слухове за това, че Ирод е започнал враждебно да се отнася към Учителя и, че той се събира да унищожи всички, които вярват в учението на Иисус.
Субботней ночью, 21 мая, в Тивериаде стало известно, что гражданские власти Иерусалима не возражают против соглашения между Иродом и фарисеями о том, чтобы схватить Иисуса и доставить в Иерусалим, где он предстал бы перед синедрионом по обвинению в неуважении к священным законам евреев. Соответственно, в тот же вечер, за несколько минут до полуночи, Ирод подписал распоряжение, которое уполномочивало чиновников синедриона арестовать Иисуса во владениях Ирода и силой доставить его в Иерусалим для суда. Ирод подвергся сильному давлению с разных сторон, прежде чем согласился дать свое разрешение, и он прекрасно понимал, что в Иерусалиме Иисус не может ждать от своих заклятых врагов честного суда.
Съботната нощ, на 21 май, в Тивериада станало известно, че гражданските власти от Йерусалим не възразяват против съглашението между Ирод и фарисеите за това, че да хванат Иисус и да го доставят в Йерусалим, където той би застанал пред синедриона по обвинение в неуважение към свещените закони на евреите. Съответно, в тази същата вечер, за няколко минути преди полунощ, Ирод подписал разпореждане, което упълномощавало членовете на синедриона да арестуват Иисус във владенията на Ирод и със сила да го доставят в Йерусалим за съд. Ирод бил подложен на силен натиск от различни страни, преди да се съгласи да даде своето разрешение, и той прекрасно разбирал, че в Йерусалим Иисус не може да очаква от своите заклети врагове честен съд.
4. СЪБОТНАТА ВЕЧЕР В КАПЕРНАУМ
В тот же вечер группа из пятидесяти уважаемых граждан Капернаума собралась в синагоге для обсуждения важного вопроса о том, как поступить с Иисусом. Они говорили и спорили за полночь, но не смогли прийти к общему мнению. За исключением нескольких человек, которые склонялись к тому, что Иисус является Мессией, - по крайней мере, святым человеком или, возможно, пророком, - собрание разделилось на четыре примерно равные группы, которые придерживались, соответственно, четырех взглядов на Иисуса:
В тази същата вечер група от петдесет уважавани граждани от Капернаум се събрали в синагогата за обсъждане на важния въпрос за това, как да постъпят с Иисус. Те говорили и спорили до полунощ, без да могат да достигнат към общо мнение. С изключение на няколко човека, които се скланяли към това, че Иисус се явява Месия, - в крайна степен, свят човек или, възможно, пророк, - събранието се разпределило на примерно четири равни групи, които се придържали, съответно, към четири възгледа за Иисус.
1. Он является заблуждающимся и безобидным религиозным фанатиком.
1. Той се явявал заблудил се и безобиден религиозен фанатик.
2. Он является опасным интриганом и подстрекателем, способным поднять восстание.
2. Той се явявал опасен интригант и подстрекател, способен да вдигне въстание.
3. Он находится в союзе с бесами - возможно, он даже является их князем.
3. Той се намирал в съюз с бесове - възможно, той даже да се явява техен княз.
4. Он является умалишенным, сумасшедшим, психически неустойчивым.
4. Той се явявал лишен от ум, побъркан, психически неустойчив.
Много говорилось о том, что Иисус проповедует доктрины, тревожащие простых людей. Его враги утверждали, что его учения оторваны от жизни, что всё рухнет, если каждый человек всерьез попытается жить согласно его идеям. И многие последующие поколения повторяли то же самое. Многие разумные и доброжелательные люди - даже в более просвещенную эпоху, к которой относятся эти откровения, - утверждают, что современная цивилизация не могла бы быть построена на учениях Иисуса. И отчасти они правы. Однако все эти маловеры забывают о том, что на его учениях можно было бы построить значительно лучшую цивилизацию, и однажды так и будет. Этот мир никогда всерьез не пытался широко претворить в жизнь учения Иисуса, несмотря на неоднократные робкие попытки следовать доктринам так называемого христианства.
Много се говорило за това, че Иисус проповядва доктрини тревожещи обикновените хора. Неговите врагове утвърждавали, че неговите учения са откъснати от живота, че всичко ще рухне, ако всеки човек сериозно се опита да живее съгласно неговите идеи. И много от последващите поколения повтаряли това същото нещо. Много разумни и доброжелателни хора - даже в по-просветена епоха, към която се отнасят тези откровения, - утвърждават, че съвременната цивилизация не би могла да бъде построена върху ученията на Иисус. И от части те са прави. Обаче всички тези маловерни забравят за това, че върху неговите учения би могло да се построи значително по-добра цивилизация, и някога така и ще бъде. Този свят никога сериозно не се е опитвал широко да претвори в живота ученията на Иисус, независимо от нееднократните страхливи опити да следват доктрините на така нареченото християнство.
5. ЗНАМЕНАТЕЛНОТО НЕДЕЛНО УТРО
22 мая стало знаменательным днем в жизни Иисуса. В это воскресное утро, до рассвета, из Тивериады в страшной спешке прибыл один из гонцов Давида, сообщивший, что Ирод санкционировал, или собирается санкционировать, арест Иисуса чиновниками синедриона. Это известие о надвигающейся опасности заставило Давида Зеведеева поднять своих гонцов и отправить их ко всем местным группам учеников с требованием прибыть на чрезвычайный совет, назначенный на семь часов утра. Когда свояченица Иуды (брата Иисуса) услышала об этом тревожном сообщении, она оповестила о нем всех живших в округе членов семьи Иисуса, приглашая их тут же собраться в доме Зеведея. И вскоре, в ответ на этот срочный вызов, сюда прибыли Мария, Иаков, Иосиф, Иуда и Руфь.
22 май станал знаменателен ден в живота на Иисус. В това неделно утро, до разсъмване, от Тивериада в страшно бързане пристигнал един от куриерите на Давид, съобщаващ, че Ирод е санкционирал, или се събира да санкционира, ареста на Иисус с чиновници на синедриона. Това известие за надигащата се опасност заставило Давид Зеведеев да вдигне своите куриери и да ги изпрати към всички местни групи ученици с изискването да пристигнат на черезвичаен съвет, назначен за седем часа сутринта. Когато балдъзата на Иуда (брата на Иисус) чула за това тревожно съобщение, тя оповестила за него на всички живущи в окръга членове на семейството на Иисус, викайки ги веднага да се съберат в дома на Зеведей. И скоро в отговор на това бързо повикване, тук пристигнали Мария, Иаков, Йосиф, Иуда и Руф.
На этой ранней утренней встрече Иисус дал свои прощальные указания собравшимся ученикам: то есть на какое-то время он прощался с ними, ибо прекрасно знал, что вскоре они будут изгнаны из Капернаума. Он посоветовал им искать водительства Бога и продолжать дело царства, невзирая на последствия. Евангелистам предстояло трудиться так, как они считали целесообразным, вплоть до их возможного созыва в будущем. Он избрал двенадцать евангелистов в свое окружение. Двенадцати апостолам он велел оставаться с ним, что бы ни случилось. Двенадцать женщин получили указание находиться в доме Зеведея и в доме Петра, пока он не пошлет за ними.
На тази ранна утринна среща Иисус дал своите прощални указания на събралите се ученици: тоест за известно време той се прощавал с тях, защото прекрасно знаел, че скоро те ще бъдат изгонени от Капернаум. Той посъветвал тях да търсят водачеството на Бога и да продължават делото на царството, независимо от последствията. На евангелистите предстояло да се трудят така, както те считат за целесъобразно, чак до тяхното възможно повикване в бъдеще. Той избрал дванадесет евангелиста в своето обкръжение. На дванадесетте апостола той повелил да останат с него, каквото и да се случило. Дванадесетте жени получили указание да се намират в дома на Зеведей и в дома на Петър, докато той не изпрати за тях.
Иисус позволил Давиду Зеведееву сохранить свою курьерскую службу, которая охватывала всю страну, и теперь, прощаясь с Учителем, Давид сказал: "Иди и делай свое дело, Учитель. Не попадайся в руки фанатиков и будь всегда уверен в том, что гонцы будут следовать за тобой. Мои люди будут постоянно поддерживать с тобой связь, и от них ты будешь узнавать о состоянии царства в других районах, а мы будем всё знать о тебе. Что бы со мной ни случилось, ничто не помешает этой службе, ибо я назначил первого, второго и даже третьего заместителей. Я не являюсь ни учителем, ни проповедником, но я делаю это по велению сердца, и ничто не сможет меня остановить".
Иисус позволил на Давид Зеведеев да запази своята куриерска служба, която обхващала цялата страна, и сега, прощавайки се с Учителя, Давид казал:"Върви и върши своето дело, Учителю. Не попадай в ръцете на фарисеите и бъди винаги уверен в това, че куриерите ще следват след теб. Моите хора ще поддържат постоянно връзка с теб, от тях ти ще узнаваш за състоянието на царството в другите райони, а ние ще знаем всичко за теб. Каквото и да се случи с мен, нищо няма да попречи на тази служба, защото аз съм назначил, първи, втори и даже трети заместник. Аз не се явявам нито учител, нито проповедник, но аз правя това по заповед на сърцето, и нищо не може да ме спре".
Примерно в 7.30 утра Иисус начал свое прощальное выступление перед почти ста верующими, которые заполнили внутреннее пространство дома. Для всех присутствующих это было торжественным событием, однако Иисус был необычайно весел; он вновь стал самим собой. Серьезность, свойственная ему
Примерно в 7,30 сутринта Иисус започнал своето прощално изказване пред почти сто вярващи, които запълнили пространството на дома. За всички присъствуващи това било тържествено събитие, обаче Иисус бил необичайно весел; той отново станал самия себе си. Сериозността, присъща за него
на протяжении многих недель, исчезла, и он воодушевлял всех словами веры, надежды и мужества.
по протежение на много седмици, изчезнала, и той въодушевявал всички с думите на вярата, надеждата и мъжеството.
6. ПРИСТИГАНЕ НА СЕМЕЙСТВОТО НА ИИСУС
Около восьми часов в это воскресное утро, в ответ на срочный вызов свояченицы Иуды, в Вифсаиду прибыли пять членов земной семьи Иисуса. Из всей его семьи во плоти только один человек, Руфь, никогда не переставала всем сердцем верить в божественность его миссии на земле. Иуда и Иаков, и даже Иосиф, всё еще в значительной мере сохраняли свою веру в Иисуса, однако гордыня взяла верх над их здравомыслием и действительными духовными наклонностями. Мария также разрывалась между любовью и страхом, между материнской любовью и гордостью за свою семью. Хотя ее и мучили сомнения, она продолжала смутно помнить посещение Гавриила накануне рождения Иисуса. Фарисеи старались убедить Марию в том, что Иисус был не в себе, что он сошел с ума. Они требовали, чтобы она, вместе со своими сыновьями, попыталась уговорить его прекратить дальнейшую деятельность в качестве общественного учителя. Они убеждали Марию, что вскоре здоровье Иисуса будет подорвано, а если ему будет позволено продолжать, всю семью ждут только бесчестье и позор. Поэтому, когда пришло сообщение от свояченицы Иуды, все пятеро тут же отправились к дому Зеведея, ибо еще накануне они собрались у Марии для состоявшейся здесь встречи с фарисеями. Проговорив с иерусалимскими вождями далеко за полночь, все они в большей или меньшей степени убедились в том, что Иисус ведет себя странно, что он вел себя странно уже в течение какого-то времени. Хотя Руфь не могла объяснить всё в его поведении, она настаивала на том, что он всегда справедливо относился к своей семье, и отказалась согласиться с планом, целью которого было попытаться отговорить его от дальнейшего труда.
Около осем часа в това неделно утро, в отговор на бързото повикване от балдъзата на Иуда, във Вифсайда пристигнали пет члена от земното семейство на Иисус. От цялото негово семейство в плът само един човек, Руф, никога не престанала от цялото си сърце да вярва в божествеността на неговата мисия на земята. Иуда и Иаков, даже самия Йосиф, все още в значителна степен съхранявали своята вяра в Иисус, обаче гордостта взела връх над тяхното здраво мислене и действителни духовни наклонности. Мария също така се разкъсвала между любовта и страха, между майчинската любов и гордостта за своето семейство. Макар нея и да са я мъчили съмнения, тя продължавала смутно да помни посещението на Гавриил в навечерието на раждането на Иисус. Фарисеите се стараели да убедят Мария в това, че Иисус не бил на себе си, и че се е отделил от ума. Те искали, че тя, заедно със своите синове, да се опита да го уговори да прекрати по-нататъшната деятелност в качеството на обществен учител. Те убеждавали Мария, че скоро здравето на Иисус ще бъде подкопано, и ако на него му бъде позволено да продължи, цялото семейство го чака безчестие и позор. Поради това, когато пристигнало съобщение от балдъзата на Иуда, всичките петима веднага се отправили към дома на Зеведей, защото в навечерието те се събрали у Мария за състоялата се тук среща с фарисеите. Говорейки с йерусалимските вождове далеч след полунощ, всички те в по-голяма или по-малка степен се убедили в това, че Иисус се държи странно, че той се държал странно вече в течение на известно време. Макар Руф да не могла да обясни всичко в неговото поведение, тя настоявала на това, че той винаги справедливо се е отнасял към своето семейство, и се отказала да се съгласи с плана, целта, на който била да се опитат да го уговорят да се откаже от по-нататъшен труд.
По пути к дому Зеведея они обсудили эти вопросы и решили, что попытаются уговорить Иисуса вернуться домой вместе с ними, ибо, как сказала Мария, "я знаю, что я могла бы повлиять на своего сына, если бы он только согласился прийти домой и выслушать меня". Иаков и Иуда уже прослышали о том, что Иисуса собираются арестовать и доставить в Иерусалим для суда. Они также боялись за свою собственную жизнь. Пока Иисус пользовался популярностью в народе, его семья не возражала, чтобы всё шло своим чередом. Однако теперь, когда жители Капернаума и иерусалимские вожди внезапно ополчились на него, они начали остро ощущать гнет позора, который может навлечь их щекотливое положение.
По пътя към дома на Зеведей те обсъдили тези въпроси и решили, че да се опитат да уговорят Иисус да се върне у дома заедно с тях, защото, както казала Мария, "аз зная, че аз бих могла да повлияя на своя син, ако той би само се съгласи да дойде у дома и да ме изслуша". Иаков и Иуда вече чули за това, че се готвят да арестуват Иисус и да го доставят в Йерусалим за съд. Те също така се бояли за своя собствен живот. Докато Иисус се ползувал с популярност сред народа, неговото семейство не възразявало, за да върви всичко по своя ред. Обаче сега, когато жителите на Капернаум и йерусалимските вождове внезапно се опълчили срещу него, те започнали остро да усещат гнета на позора, който може да им навлече тяхното деликатно положение.
Они рассчитывали увидеться с Иисусом, поговорить с ним наедине и настоять на том, чтобы он отправился вместе с ними домой. Они надеялись заверить его в том, что они простят ему невнимание к ним - они забудут и простят его, - если только он откажется от нелепых попыток проповедовать новую религию, способную доставить одни лишь неприятности ему самому и навлечь позор на его семью. На всё это Руфь отвечала только одно: "Я скажу своему брату, что я считаю его Божьим человеком и надеюсь, что он захочет скорее умереть, чем позволить этим нечестивым фарисеям положить конец его проповедям". Иосиф обещал позаботиться о том, чтобы Руфь молчала, пока остальные будут уговаривать Иисуса.
Те разчитали да се видят с Иисус, да поговорят с него насаме и да настояват за това, че той да се отправи заедно с тях у дома. Те се надявали да го уверят в това, че те ще простят на него невниманието към тях - те ще забравят и ще му простят, - ако само той се откаже от безсмислените опити да проповядва нова религия, способна да достави едните само неприятности за него самия и да навлече позор на неговото семейство. На всичко това Руф отговаряла само едно:"Аз ще кажа на своя брат, че аз го считам за Божий човек и се надявам, че той ще поиска по-скоро да умре, отколкото да позволи на тези нечестиви фарисеи да положат край на неговите проповеди". Йосиф обещал да се погрижи за това, че Руф да мълчи, докато останалите ще уговарят Иисус.
Когда они достигли дома Зеведея, прощальное обращение Иисуса к ученикам достигло своей кульминации. Они попытались войти в дом, однако он был до предела заполнен людьми. Наконец им удалось устроиться на заднем крыльце и передать Иисусу через людей весточку, так что когда она дошла до Симона Петра, он прервал Учителя и прошептал: "Посмотри, пришли твоя мать
Когато те достигнали дома на Зеведей, прощалното обръщение на Иисус към Учениците достигнало до своята кулминация. Те се опитвали да влязат в дома, обаче той бил запълнен с хора до предела. Най-накрая на тях им се отдало да се устроят на задният външен вход и да предадат за Иисус чрез хората бележка, така че когато тя стигнала до Симон Петър, той прекъснал Учителя и прошепнал: "Погледни, дошли са твоята майка
и твои братья, и им не терпится поговорить с тобой". Мать Иисуса не осознавала, сколь важным было для Иисуса это последнее обращение к своим сторонникам. Не знала она и того, что его речь может в любой момент прерваться прибытием тех, кто собирается его арестовать. Она действительно полагала, что после столь долгого и явного отчуждения, - учитывая тот факт, что она и его братья продемонстрировали свою благосклонность и сами пришли к нему, - Иисус прервет свое выступление и подойдет к ним, как только ему сообщат, что они его ждут.
и твоите братя, и нямат търпение да поговорят с теб". Майката на Иисус не осъзнавала, колко важно било за Иисус това последно обръщение към своите привърженици. Не знаела тя и това, че неговата реч може в кой да е момент да бъде прекъсната от пристигането на тези, които се събират да го арестуват. Тя действително полагала, че след толкова дълго и явно отчуждение, - отчитайки този факт, че тя и неговите братя демонстрирали своята благосклонност и сами дошли към него, - Иисус ще прекъсне своето изказване и ще отиде към тях, само щом му съобщят, че те него чакат.
Это стало очередным случаем, когда его земная семья не смогла понять, что он должен заниматься делом своего Отца. И поэтому Мария и его братья были глубоко оскорблены, когда, - несмотря на то, что он умолк, чтобы выслушать сообщение, - вместо того, чтобы увидеть, как он спешит поприветствовать их, они услышали его мелодичный голос, зазвучавший с новой силой: "Скажите моей матери и моим братьям, что им не следует тревожиться за меня. Отец, пославший меня в этот мир, не оставит меня; не пострадает и моя семья. Пусть они наберутся мужества и доверятся Отцу царства. В конце концов, кто моя мать и кто мои братья?" И, протянув руки ко всем своим ученикам, собравшимся в зале, он сказал: "У меня нет матери, у меня нет братьев. Вот моя мать и мои братья! Ибо кто исполняет волю Отца моего небесного, тот мне мать, и брат и сестра".
Това станало поредния случай, когато неговото земно семейство не могло да разбере, че той е длъжен да се занимава с делото на своя Отец. И поради това Мария и неговите братя били дълбоко оскърбени, когато, - независимо от това, че той замълчал, за да изслуша съобщението, - вместо това, че да видят, как той бърза да ги приветства, те чули неговия мелодичен глас, звучащ с нова сила:"Кажете на моята майка и на моите братя, че те не следва да се тревожат за мен. Отецът, който ме е изпратил в този свят, няма да ме остави; няма да пострада и моето семейство. Нека те наберат мъжество и да се доверят на Отеца на царството. В края на краищата, коя е моята майка и кои са моите братя?" И, протягайки ръка към всички свои ученици, събрали се в залата, той казал:"У мен няма майка, у мен няма братя. Ето моята майка и моите братя! Защото който изпълнява волята на Отеца мой небесен, той за мен е майка, и брат и сестра".
Услышав эти слова, Мария лишилась чувств на руках у Иуды. Они вынесли мать в сад, чтобы привести ее в сознание. В это время Иисус заканчивал свою прощальную речь. После этого он собирался выйти наружу, чтобы побеседовать с матерью и братьями, однако из Тивериады срочно прибыл гонец, сообщивший, что сюда направляются чиновники синедриона, уполномоченные арестовать Иисуса и доставить его в Иерусалим. Получивший известие Андрей прервал Иисуса и сообщил ему об этом.
Чувайки тези думи, Мария припаднала в ръцете на Иуда. Те изнесли майката в градината, за да я приведат в съзнание. В това време Иисус завършвал своята прощална реч. След това той смятал да излезе навън, за да побеседва с майка си и братята си, обаче от Тивериада бързо пристигнал куриер, съобщаващ, че натам са се отправили чиновници на синедриона, упълномощени да арестуват Иисус и да го доставят в Йерусалим. Получавайки известието Андрей прекъснал Иисус и му съобщил за това.
Андрей забыл о том, что Давид расставил вокруг дома Зеведея примерно двадцать пять дозорных, и что никто не мог застать их врасплох. Поэтому он спросил Иисуса, что следует предпринять. Учитель стоял в молчании, в то время как его мать находилась в саду, где она приходила в себя, потрясенная его словами: "У меня нет матери". Именно в это время одна из женщин встала и воскликнула: "Блаженно чрево, носившее тебя, и грудь, питавшая тебя!" Иисус на мгновение прервал свой разговор с Андреем, чтобы ответить этой женщине: "Нет, блажен тот, кто слышит слово Божье и имеет мужество повиноваться ему".
Андрей забравил за това, че Давид е разставил около дома на Зеведей примерно двадесет и пет дозорни, и че никой не може ги изненада неочаквано. Поради това той попитал Иисус, какво следва да предприемат. Учителят стоял в мълчание, в това време когато неговата майка се намирала в градината, където тя идвала на себе си, потресена от неговите думи:"У мен няма майка". Именно в това време една от жените станала и възкликнала :"Блажена утробата, носила теб, и гръдта, хранила те!" Иисус за миг прекъснал своя разговор с Андрей, за да отговори на тази жена:"Не, блажен е този, който слуша словото Божие и има мъжеството да му се подчини".
Мария и братья Иисуса считали, что Иисус не понимает их, что он утратил к ним интерес, не осознавая, что именно они оказались неспособны понять Иисуса. Иисус прекрасно понимал, с каким трудом люди расстаются со своим прошлым. Он знал, какое воздействие оказывает на людей красноречие проповедника, и он знал, что сознание реагирует на эмоциональную привлекательность так же, как разум реагирует на логику и доказательства. Но он также знал, сколь неизмеримо труднее убедить людей отречься от прошлого.
Мария и братята на Иисус считали, че Иисус не ги разбира, че той е загубил интерес към тях, не осъзнавайки, че именно те се оказали неспособни да разберат Иисус. Иисус прекрасно знаел, с какъв труд хората се разделят със своето минало. Той знаел, какво въздействие оказва на хората красноречието на проповедника, и той знаел, че съзнанието реагира на емоционалната привлекателност така също, както разума реагира на логиката и доказателствата. Но той също така знаел, колко неизмеримо по-трудно е да убеди хората да се отрекат от миналото.
Извечна истина: всякий, кто считает, что его неправильно поняли или не оценили, найдет в Иисусе отзывчивого друга и чуткого советчика. Он предупреждал апостолов, что враги человека могут быть в его семье, но он едва ли осознавал, насколько точно это предсказание будет соответствовать его собственной жизни. Иисус не отрекался от своей земной семьи, чтобы взяться за дело Отца, - это она отреклась от него. Впоследствии, после смерти Учителя и его воскресения, когда Иаков связал свою жизнь с ранним христианством, он
Извечна е истината: всеки, който счита, че него правилно не са го разбрали или не оценили, ще намери в Иисус отзивчив другар и чувствителен съветник. Той предупреждавал апостолите, че враговете на човека могат да бъдат в неговото семейство, но той едва ли осъзнавал, до колко точно това предсказание ще съответствува на неговия собствен живот. Иисус не се е отричал от своето земно семейство, за да се заеме с делото на Отца, - за това то се е отрекло от него. В последствие, след смъртта на Учителя и неговото възкресение, когато Иаков свързал своя живот с ранното християнство, той
безмерно страдал из-за того, что не воспользовался предоставленной ему прежде возможностью общения с Иисусом и его учениками.
безмерно страдал, поради това, че той не се възползувал от предоставената му преди възможност за общуване с Иисус и неговите ученици.
Проживая эти события, Иисус решил руководствоваться ограниченными познаниями своего человеческого разума. Обретая опыт общения со своими товарищами, он желал быть всего лишь человеком. И в человеческом сознании Иисуса существовало намерение повидаться перед отъездом со своей семьей. Он не хотел прерывать свое рассуждение и, таким образом, привлекать всеобщее внимание к их первой встрече после столь долгой разлуки. Он собирался завершить свое обращение и после этого увидеться с ними, прежде чем уйти, но эти планы были тут же расстроены неблагоприятным стечением обстоятельств.
Преживявайки тези събития, Иисус решил да се ръководи от ограничените познание на своя човешки разум. Придобивайки опит от общуването със своите другари, той желаел да бъде всичко само човек. И в човешкото съзнание на Иисус съществувало намерение да се види преди заминаването със своето семейство. Той не искал да прекъсва своето разсъждение и, по такъв начин, да привлича всеобщото внимание към тяхната първа среща след толкова дълга раздяла. Той се събирал да завърши своето обръщение и след това де се види с тях, преди да замине, но тези планове били тутакси разстроени от неблагоприятното стечение на обстоятелствата.
Поспешность их бегства была еще больше усилена появлением у заднего входа в дом Зеведея отряда гонцов Давида. Смятение, вызванное гонцами, испугало апостолов, которые решили, что эти люди пришли схватить их, и, в страхе перед арестом, они бросились через парадный вход к стоявшим наготове лодкам. И всё это объясняет, почему Иисус не повидался со своей семьей, ждавшей его на заднем крыльце.
Прибързаността на тяхното бягство било още повече усилено от появата на задния вход в дома на Зеведей на отряда куриери на Давид. Смущението, предизвикано от куриерите, изплашило апостолите, които решили, че тези хора са дошли да ги хванат, и, в страха пред ареста, те се хвърлили през парадния вход към стоящите приготвени лодки. И всички това обяснява, защо Иисус не се видял със своето семейство, очакващо го на задния външен вход.
Однако он всё же сказал Давиду Зеведею, спешно садясь в лодку: "Скажи моей матери и моим братьям, что я благодарен им за их приход, и что я собирался увидеться с ними. Пусть они не обижаются на меня, а лучше стремятся познать волю Божью и обрести милосердие и мужество для исполнения этой воли".
Обаче той все пак казал на Давид Зеведеев, спешно сядайки в лодката:"Кажи на моята майка и на моите братя, че аз съм им благодарен за тяхното идване, и че аз смятах да се видя с тях. Нека те не се обиждат на мен, а по-добре да се стремят да познаят волята Божия и да придобият милосърдие и мъжество за изпълнението на тази воля".
7. ПРИБЪРЗАНО БЯГСТВО
Так в это воскресное утро, двадцать второго мая 29 года н. э., Иисус, вместе со своими двенадцатью апостолами и двенадцатью евангелистами, поспешно бежал от чиновников синедриона, которые приближались к Вифсаиде, уполномоченные Иродом Антипой арестовать его и доставить в Иерусалим, чтобы судить по обвинению в богохульстве и других нарушениях священных законов евреев. Было около половины девятого, когда в то погожее утро эти двадцать пять человек сели на весла и отплыли к восточному берегу Галилейского моря.
Така в това неделно утро, на двадесет и втори май 29 година от н.е., Иисус заедно със своите дванадесет апостола и дванадесетте евангелисти, прибързано избягал от чиновниците на синедриона, които се приближавали към Вифсайда, упълномощени от Ирод Антипа да го арестуват и да го доставят в Йерусалим, за да го съдят по обвинение в богохулство и други нарушения на свещените закони на евреите. Било около девет и половина, когато в това ясно утро тези двадесет и пет човека седнали зад веслата и отплавали към източния бряг на Галилейско море.
За лодкой Учителя следовала другая, поменьше, с шестью гонцами Давида, получившими задание поддерживать связь с Иисусом и его товарищами и следить за тем, чтобы известия об их местонахождении и безопасности регулярно передавались в дом Зеведея в Вифсаиде, который уже в течение некоторого времени являлся центром всей деятельности, связанной с царством. Однако Иисусу было не суждено когда-либо вновь остановиться в доме Зеведея. Впредь, до окончания его земной жизни, Учителю действительно было "негде преклонить голову". С того времени у него никогда больше не было даже подобия крова.
Зад лодката на Учителя следвала друга, по-малка, с шест куриери на Давид, получили задача да поддържат връзка с Иисус и неговите другари и да следят за това, че известията за тяхното местонахождение и безопасност редовно да се предават в дома на Зеведей във Вифсайда, който вече в течение на известно време се явявал център на цялата деятелност, свързана с царството. Обаче на Иисус не било съдено когато и да било отново да се върне в дома на Зеведей. За напред, до свършване на неговия земен живот, Учителят действително нямал "място да преклони глава". От това време у него никога повече не имало даже подобие на подслон.
Они добрались до ближайшей деревни Хересы и оставили свою лодку у друзей. Начались скитания, в которых прошел этот богатый событиями последний год земной жизни Учителя. В течение некоторого времени они оставались во владениях Филиппа, пройдя от Хересы до Кесарии Филипповой, откуда они направились к побережью Финикии.
Те се добрали до най-близкото село до Херес и оставили своята лодка у другари. Започнали скитания, в които преминала тази богата на събития последна година от земния живот на Учителя. В течение на известно време те останали във владенията на Филип, преминавайки от Кесарий Филипов, от където те се отправили към крайбрежието на Финикия.
Толпа задержалась у дома Зеведея, глядя, как две эти лодки пересекают озеро, направляясь к восточному берегу, и была сильно испугана, когда сюда ворвались иерусалимские чиновники и стали искать Иисуса. Они не могли поверить, что он ускользнул от них, и пока Иисус вместе со своей группой
Тълпата се задържала у дома на Зеведей, гледайки как тези две лодки пресичат езерото, отправяйки се към източния бряг, и била силно изплашена, когато тук нахлули йерусалимските чиновници и започнали да търсят Иисус . Те не могли да повярват, че той се изплъзнал от тях, и докато Иисус заедно със своята група
продвигался на север через Ватанию, фарисеи и их помощники потратили почти целую неделю, разыскивая его в окрестностях Капернаума.
се придвижвал на север през Витания, фарисеите и техните помощници загубили почти цяла седмица, търсейки го в околностите на Капернаум.
Члены семьи Иисуса вернулись домой в Капернаум и провели около недели в разговорах, спорах и молитвах, в полной растерянности и страхе. Только в четверг пополудни они смогли успокоиться, когда Руфь вернулась из дома Зеведея, где она узнала от Давида, что ее отец-брат находится в безопасности и в добром здравии направляется к финикийскому побережью.
Членовете на семейството на Иисус се върнали в дома в Капернаум и прекарали около седмица в разговори, спорове и молитви, в пълна загуба на самообладание и страх. Едва в четвъртък по обяд те могли да се успокоят, когато Руф се върнала от дома на Зеведей, където узнала от Давид, че нейния баща-брат се намира в безопасност и в добро здраве и се насочва към финикийското крайбрежие.