Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 149. ВТОРО ПРОПОВЕДНИЧЕСКО ПЪТЕШЕСТВИЕ
ВТОРОЕ проповедническое путешествие по Галилее началось в воскресенье, 3 октября 28 года н. э., и продолжалось почти три месяца, завершившись 30 декабря. В нем участвовали Иисус и его двенадцать апостолов, которым помогал вновь набранный корпус из 117 евангелистов и многие другие заинтересованные люди. Во время этого путешествия они посетили Гадару, Птолемаиду, Иафию, Дабаритту, Мегиддо, Изреель, Скифополь, Тарихею, Гиппос, Гамалу, Вифсаиду-Юлию и многие другие города и селения.
ВТОРОТО проповеднически пътешествие по Галилия започнало в неделя,3 октомври 28 година от н.е., и продължило почти три месеца, завършвайки на 30 декември. В него участвували Иисус и неговите дванадесет апостоли, на които помагали ново набрания корпус от 117 евангелиста и много други заинтересовани хора. По време на това пътешествие те посетили Гадар, Птолемаида, Йафия, Дабарита, Мегидо, Изреел, Скифопол, Тарихея, Хипос, Гамала, Вифсайда-Юлия и много други градове и селища.
В это воскресное утро, перед тем как отправиться в путь, Андрей и Петр попросили Иисуса дать последний наказ новым евангелистам, однако Учитель отклонил эту просьбу, сказав, что не его дело заниматься теми вещами, которые могут быть с успехом выполнены другими. После должного обсуждения было решено, что с наказом выступит Иоанн Зеведеев. Когда Иоанн закончил краткую речь, Иисус сказал евангелистам: "Идите же в путь выполнять этот наказ, а позднее, когда вы продемонстрируете свои умения и преданность, я посвящу вас в проповедники евангелия царства".
В това неделно утро, преди това когато да се отправят на път, Андрей и Петър помолили Иисус да даде последна заповед на новите евангелисти, обаче Учителя отклонил тази молба, казвайки, че не е негово дело да се занимава с тези неща, които могат с успех да бъдат изпълнени от други. След необходимото обсъждане било решено, че със заповед ще излезе Йоан Зеведеев. Когато Йоан завършил кратката реч, Иисус казал на евангелистите:"Вървете на път да изпълните тази заповед, а по-късно, когато вие продемонстрирате своите умения и преданост, аз ще ви посветя за проповедници на евангелието за царството".
Во время этого путешествия Иисуса сопровождали только Иаков и Иоанн. Петр и каждый из остальных апостолов взяли с собой примерно по двенадцать евангелистов и поддерживали с ними тесную связь, пока те проповедовали и учили. Как только верующие были готовы вступить в царство, апостолы крестили их. В течение этих трех месяцев Иисус и двое его провожатых много путешествовали, посещая подчас по два города за один день, чтобы проследить за работой евангелистов и поддержать их усилия по установлению царства. Весь смысл второго проповеднического путешествия сводился к тому, чтобы предоставить практический опыт членам этого корпуса из 117 новых евангелистов.
По време на това пътешествие Иисус съпровождали само Иаков и Йоан. Петър и всеки от останалите апостоли взели със себе си примерно по дванадесет евангелиста и поддържали с тях тясна връзка, докато те проповядвали и учили. Когато само вярващите били готови да встъпят в царството, апостолите ги кръщавали. В течение на тези три месеца Иисус и двамата негови съпровождащи много пътешествували, посещавайки под час по два града за един ден, за да проследят за работата на евангелистите и да поддържат техните усилия по установяване на царството. Целият смисъл на второто проповедническо пътешествие се свеждало до това, че да се предостави практически опит на членовете на този корпус от 117 нови евангелиста.
На всё это время, равно как и позднее - вплоть до последнего отбытия Иисуса и двенадцати апостолов в Иерусалим, - Давид Зеведеев превратил вифсаидский дом своего отца в постоянный штаб деятельности во благо царства. Этот дом стал информационным центром земных трудов Иисуса и эстафетным пунктом курьерской службы, благодаря которой Давид связывал друг с другом тех, кто трудился в различных частях Палестины и прилегающих районах. Всё это он делал по своей собственной инициативе, но с одобрения Андрея. Давид использовал от сорока до пятидесяти гонцов в этой информационной службе, созданной в рамках растущей и расширяющейся деятельности по установлению царства. Занимаясь этим, он частично обеспечивал себя тем, что некоторое время уделял своему прежнему делу - рыболовству.
През цялото това време, еднакво както и по-късно - чак до последното тръгване на Иисус и дванадесетте апостола към Йерусалим, - Давид Зеведеев превърнал вифсайдския дом на своя баща в постоянен щаб на деятелността за благо на царството. Този дом станал информационен център за земните трудове на Иисус и щафетен пункт на куриерската служба, благодарение на която Давид свързвал един с друг тези, които се трудили в различните части от Палестина и прилежащите райони. Всичко това той правел по собствена инициатива, но с одобрението на Андрей. Давид използувал от четиридесет до петдесет куриери в тази информационна служба, създадена в рамките на растящата и разширяваща се деятелност по управление на царството. Занимавайки се с това, той частично обезпечавал себе си с това, че известно време отделял за своето предишно дело - риболовството.
1. ШИРОКО РАЗПРОСТРАНЕНИЕ СЛАВАТА НА ИИСУС
К тому времени, когда лагерь в Вифсаиде прекратил свое существование, слава Иисуса - в первую очередь, как целителя - распространилась на все
Към това време, когато лагерът във Вифсайда прекратил своето съществуване, славата на Иисус - на първо място, като целител - се разпространила по всички
районы Палестины, всю Сирию и окружающие страны. На протяжении еще многих недель после того, как Иисус покинул Вифсаиду, сюда продолжали прибывать больные, и, не найдя Учителя, они узнавали о его местопребывании от Давида и отправлялись на поиски. Во время этого путешествия Иисус не совершил по своей инициативе ни одного из так называемых чудесных исцелений. Тем не менее, десятки страждущих восстановили свое здоровье и обрели счастье под действием той возрождающей силы, которую дает глубокая вера, заставляющая искать исцеления.
райони на Палестина, цяла Сирия и обкръжаващите страни. По протежение на още много седмици след това, когато Иисус напуснал Вифсайда, тук продължавали да пристигат болни, и, не намирайки Учителя, те узнавали за неговото местопребиваване от Давид и се отправяли в търсене. По времето на това пътешествие Иисус не е извършвал по своя инициатива нито едно от така наречените чудесни изцелявания. Още повече, десетки страдащи възстановили своето здраве и придобили щастие под действието на тази възраждаща сила, която дава дълбоката вяра, заставяща да се търси изцеление.
Со временем этой миссии совпадают и первые случаи необычных и необъясненных исцелений, продолжавшихся на протяжении всей оставшейся земной жизни Иисуса. В течение этого трехмесячного путешествия более ста мужчин, женщин и детей из Иудеи, Идумеи, Галилеи, Сирии, Тира, Сидона, а также Заиорданья, были облагодетельствованы неосознанным целительством Иисуса и, вернувшись в родные места, способствовали распространению славы Иисуса. И они делали это, невзирая на то, что всякий раз, когда Иисус становился свидетелем спонтанного исцеления, он тотчас наказывал облагодетельствованному человеку "никому не рассказывать".
С времето на тази мисия съвпадат и първите случаи на необичайни и необяснени изцелявания, продължили се по протежение на целия оставащ се земен живот на Иисус. В течение на това три месечно пътешествие повече от сто мъже, жени и деца от Юдея, Идумея, Галилея, Сирия, Тир, Сидон, а така също от Задйордания, били облагодетелствани от неосъзнатото целителство на Иисус и, връщайки се в родните си места, способствали за разпространението на славата на Иисус . И те правели това, независимо от това, че всеки път, когато Иисус ставал свидетел на спонтанно изцеление, той тоз час заповядвал на облагодетелствания човек "на никога да не разказва".
Нам никогда не раскрывали, что именно происходило в этих случаях спонтанного, или непроизвольного исцеления. Учитель никогда не объяснял своим апостолам, как происходили эти исцеления, кроме того, что в нескольких случаях он лишь сказал: "Чувствую, что от меня изошла сила". В одном из случаев, когда его коснулся больной ребенок, он произнес: "Чувствую, что от меня изошла жизнь".
На нас никога не са ни разкривали, какво именно се е случвало в тези случаи на спонтанно, или непроизволно изцеляване. Учителят никога не обяснявал на своите апостоли, как се случвали тези изцеления, освен това, че в няколко от случаите той само казал:"Чувствам, че от мен излезе сила". В един от случаите, когато него го докоснало болно дете, той произнесъл:"Чувствам, че от мен излезе живот".
С нашей стороны было бы самонадеянным пытаться раскрыть механизм этих случаев спонтанного исцеления в отсутствие непосредственного объяснения Учителя, однако будет позволительно изложить наше мнение о всех подобных феноменах исцеления. Мы полагаем, что многие из этих якобы чудесных случаев исцеления, произошедших за время земного служения Иисуса, явились результатом совпадения трех могущественных, эффективных и взаимосвязанных факторов:
От наша страна би било самонадеяно да се опитваме да разкрием механизма на тези случаи на спонтанно изцеление в отсъствие на непосредствено обяснение на Учителя, обаче ще позволено да изложим нашето мнение за всички подобни феномени на изцеление. Ние полагаме, че много от тези сякаш чудесни случаи на изцеление, случили се за времето на земното служене на Иисус, са се явили в резултат на съвпадане на три могъщи, ефективни и взаимосвързани фактора:
1. Присутствия в сердце человека, упорно стремящегося к исцелению, сильной, преобладающей, живой веры, а также того обстоятельства, что человек жаждал исцеления во имя духовных благ, а не только ради восстановления физического здоровья.
1. Присъствието в сърцето на човека, упорито стремящ се към изцеление, на силна, преобладаваща, жива вяра, а така също на това обстоятелство, че човек е жадувал изцелението в името на духовните блага, а не само заради възстановяването на физическото здраве.
2. Существования, одновременно с такой верой, великого сочувствия и сострадания со стороны воплощенного и исполненного милосердия Божьего Сына-Создателя, фактически заключающего в себе почти неограниченные и вневременные прерогативы и способности исцеления.
2. Съществуването, едновременно с такава вяра, на велико съчувствие и състрадание от страна на въплътения и изпълнен с милосърдие Божи Син-Създател, фактически съдържащ в себе си почти неограничени и извън времеви прерогативи и способности за изцеляване.
3. Наряду с верой создания и жизнью Создателя, следует также отметить, что этот Богочеловек являлся личностным выражением воли Отца. Если воля Отца не расходилась с волей Сына, то, при соприкосновении человеческой потребности со способной удовлетворить ее божественной силой, они сливались воедино и исцеление происходило неосознанно для Иисуса-человека, однако немедленно осознавалось его божественной природой. Следовательно, объяснение многих из этих случаев исцеления должно заключаться в давно известном нам великом законе, а именно: то, что желает Сын-Создатель и соответствует воле вечного Отца, ЕСТЬ.
3. Наред с вярата на създанието и живота на Създателя, следва също така да се отбележи, че този Богочовек се явявал личностно изразяване волята на Отца. Ако волята на Отца не се различавала от волята на Сина, то, при съприкосновение на човешката потребност със способната да я удовлетвори божествена сила, те се сливали в едно и изцелението протичало неосъзнато за Иисус-човека, обаче незабавно се осъзнавало от неговата божествена природа. Следователно, обяснението на много от тези случаи на изцеление трябва да се заключава в отдавна известния на нас велик закон, а именно: това, което желае Синът-Създател и съответствува на волята на Отца, ТО Е.
Таким образом, по нашему мнению, в личном присутствии Иисуса некоторые типы глубокой человеческой веры в буквальном и истинном смысле заставляли определенные созидательные силы и личности вселенной, столь тесно связанные
По такъв начин, по наше мнение, в личното присъствие на Иисус някои типове дълбока човешка вяра в буквалния и истински смисъл заставяли определени съзидателни сили и личности от вселената, толкова тясно свързани
в то время с Сыном Человеческим, осуществлять исцеление. Поэтому то, что Иисус действительно часто позволял, чтобы в его присутствии люди исцелялись благодаря своей могучей личной вере, является установленным фактом.
в това време със Сина Човешки, да осъществяват изцелението. Поради това, че Иисус действително често позволявал, че в негово присъствие хората да се изцеляват благодарение на своята могъща лична вяра, се явя установен факт.
Многие другие стремились излечиться только в эгоистических целях. Богатая вдова из Тира явилась вместе со своей свитой в поисках исцеления от своих многочисленных немощей; следуя за Иисусом по всей Галилее, она продолжала предлагать ему все больше и больше денег - как будто Божью силу можно приобрести, предложив самую высокую цену. Но ее совершенно не интересовало евангелие царства; она стремилась только к излечению своих физических недугов.
Мнозина други са се стремили да се излекуват само за егоистичните си цели. Богата вдовица от Тир се явила заедно със своята свита в търсене на изцеление от своите многочислени немощи; следвайки след Иисус по цяла Галилея, тя продължавала да му предлага все повече и повече пари - сякаш Божията сила може да се придобие, предлагайки най-висока цена. Но нея съвършено нея интересувало евангелието за царството; тя се стремила само към излекуване на своите физически недъзи.
2. ОТНОШЕНИЕ НА ХОРАТА
Иисус понимал человеческий разум. Он знал, что волнует сердца людей, и если бы его учения сохранились в том виде, в каком он их излагал, и единственным комментарием было бы то вдохновенное толкование, которым является его земная жизнь, то все нации и все религии мира очень скоро приняли бы евангелие царства. Действуя из лучших побуждений, ранние последователи Иисуса сформулировали его учения таким образом, чтобы сделать их более приемлемыми для некоторых наций, рас и религий, но это привело лишь к тому, что учения Иисуса стали менее приемлемы для всех остальных наций, рас и религий.
Иисус разбирал човешкия разум. Той знаел, какво вълнува сърцата на хората, и ако неговите учения бяха се съхранили в този вид, в който той ги е излагал, и единствен коментар би било това вдъхновено тълкуване, което се явява неговия земен живот, то всички нации и всички религии от света много скоро биха приели евангелието за царството. Действувайки от добри подбуди, ранните последователи на Иисус формулирали неговите учения по такъв начин, че да ги направят по-приемливи за някои нации, раси и религии, но това довело само към това, че ученията на Иисус станали по-малко приемливи за всички останали нации, раси и религии.
В своем стремлении обеспечить учениям Иисуса благоприятный прием со стороны некоторых групп своих современников, апостол Павел написал много посланий директивного и назидательного характера. Так же поступили и другие учители евангелия Иисуса, однако никто из них не предполагал, что некоторые из этих писаний могут быть впоследствии объединены теми, кто представит их как воплощение учений Иисуса. Поэтому, хотя так называемое христианство действительно содержит больше от евангелия Учителя, чем любая другая религия, в то же время в нем есть много вещей, не имеющих отношения к учению Иисуса. Помимо включения в раннее христианство целого ряда доктрин, заимствованных из персидских мистерий, а также значительной части греческой философии, были допущены две принципиальные ошибки:
В своят стремеж да обезпечат на ученията на Иисус благоприятен прием от страна на някои групи от своите съвременници, апостол Павел написал много послания с директивен и назидателен характер. Така също постъпили и другите учители на евангелието на Иисус, обаче никой от тях не предполагал, че някои от тези писания могат да бъдат в последствие обединени от тези, които ще ги представят като въплъщение на ученията на Иисус. Поради това, макар така нареченото християнство действително да съдържа повечето от евангелието на Учителя, отколкото която и да е друга религия, в това същото време в него има много неща, нямащи отношение към ученията на Иисус. Покрай включването в ранното християнство на цял ред доктрини, заимствани от персийските мистерии, а така също значителна част от гръцката философия, били допуснати две принципни грешки:
1. Попытка соединить евангелическое учение непосредственно с еврейской теологией, примером чему является христианская доктрина искупления - учение о том, что Иисус является принесенным в жертву Сыном, удовлетворяющим суровое правосудие Отца и умиротворяющим божественный гнев. Эти учения были порождены похвальным стремлением сделать евангелие царства более приемлемым для неверующих иудеев. Хотя эти попытки оказались неудачными в том, что касалось обращения евреев, им удалось смутить и отвратить многие искренние души во всех последующих поколениях.
1. Опита да съединят евангелското учение непосредствено с еврейската теология, пример за което се явява християнската доктрина за изкуплението - учението за това, че Иисус се явява принесения в жертва Син, удовлетворяващо суровото правосъдие на Отца и умиротворяващо божествения гняв. Тези учения били породени от похвалния стремеж да се направи евангелието за царството по приемливо за невярващите юдеи. Макар тези опити да се оказали неуспешни в това, което се отнасяло до обръщането на евреите, на тях им се отдало да смутят и да отвърнат много искрени души във всички последващи поколения.
2. Вторым огромным просчетом ранних последователей Учителя, упорно повторявшимся всеми последующими поколениями, была организация христианских учений всецело вокруг личности Иисуса. Такое чрезмерное выпячивание фигуры Иисуса в христианской теологии привело к оттеснению его доктрин на задний план, и всё это сделало принятие учений Иисуса еще более трудным для евреев, мусульман, индусов и представителей других восточных религий. Мы не хотели бы умалять роль личности Иисуса в религии, которая носит его имя, но мы не можем допустить, чтобы такой довод затмевал его вдохновенную жизнь или вытеснял его спасительное послание: отцовство Бога и братство людей.
2. Вторият огромен пропуск на ранните последователи на Учителя, упорито повтарящи се от всички последващи поколения, било организирането на християнските учения всецяло около личността на Иисус. Такова черезмерно издаване напред на фигурата на Иисус в християнската теология привело към изтласкване на неговите доктрини на заден план, и всичко това направило приемането на ученията на Иисус още по-трудно за евреите, мюсюлманите, индусите и представителите на другите източни религии. Ние не бихме искали да умаляваме ролята на личността на Иисус в религията, която носи неговото име, но ние не можем да допуснем, че такъв довод да затъмнява неговия вдъхновен живот или да изтласка неговото спасително послание: за бащинството на Бога и братството между хората.
Обращаясь к другим религиям, учители религии Иисуса должны признавать общие истины (многие из которых прямо или косвенно берут свое начало в
Обръщайки се към други религии, учителите на религията на Иисус трябва да признават общите истини (много от които пряко или косвено взимат своето начало в
проповеди Иисуса) и в то же время воздерживаться от чрезмерного выпячивания различий.
проповедите на Иисус ) и в това същото време да се въздържат от чрезмерното изваждане напред на различията.
Хотя в тот конкретный период времени слава Иисуса опиралась в основном на его репутацию целителя, это не означает, что положение оставалось неизменным. Постепенно всё больше людей начинало обращаться к нему за духовной помощью. Однако именно физическое исцеление производило наиболее непосредственное и сильное впечатление на простой люд. Всё больше жертв морального порабощения и психического угнетения стремились к Иисусу, и он неизменно учил их путям избавления. Отцы спрашивали, как им поступать с сыновьями, а матери приходили за советом в воспитании дочерей. Сидящие во тьме приходили к нему, и он раскрывал им свет жизни. Он всегда был готов откликнуться на человеческое горе, и он всегда помогал тем, кто искал его помощи.
Макар в този конкретен период от време славата на Иисус да се опирала в основното на неговата репутация на целител, това не означава, че положението си остава неизменно. Постепенно все повече хора започнали да се обръщат към него за духовна помощ. Обаче именно физическото изцеление произвело най-непосредствено и силно впечатление на обикновените хора. Всички големи жертви на моралното поробване и психическо угнетяване се стремели към Иисус, и той неизменно учил тях на пътищата на избавлението. Бащите питали, как те да постъпят със синовете, а майките идвали за съвет във възпитанието на дъщерите. Седящите в тъмнина идвали при него, и той им разкривал светлината на живота. Той бил винаги готов да откликне на човешката мъка, и той винаги помагал на тези, които искали помощ.
Когда сам Создатель присутствовал на земле, воплощенный в образе смертной плоти, некоторые необыкновенные вещи просто не могли не произойти. Однако вам никогда не следует рассматривать Иисуса через призму этих так называемых чудесных явлений. Учитесь смотреть на чудо через Иисуса, но не заблуждайтесь, смотря на Иисуса через чудо. И это наставление оправданно, несмотря на то, что Иисус Назарянин является единственным основателем религии, совершавшим сверхматериальные действия на земле.
Когато сам Създателят присъствувал на земята, въплътен в образа на смъртна плът, някои необикновени неща просто не могли да не се случат. Обаче вие никога не следва да разглеждате Иисус през призмата на тези така наречени чудесни явления. Учете се да гледате на чудото чрез Иисус, но не се заблуждавайте, гледайки на Иисус през чудото. И това наставление е оправдано, независимо от това, че Иисус Назарянинът се явява единственият основател на религия, извършващ свръхматериални действия на земята.
Наиболее поразительным и наиболее революционным аспектом миссии Михаила на земле было его отношение к женщинам. В то время и в том поколении, когда мужчине не полагалось приветствовать в общественном месте даже свою жену, Иисус осмелился взять с собой женщин в качестве учителей евангелия во время своего третьего путешествия по Галилее. И он обладал высшим мужеством, чтобы поступить так вопреки учению раввинов, утверждавших, что "лучше сжечь слова закона, чем передать их женщинам".
Най-поразителният и най-революционен аспект от мисията на Михаил на земята било неговото отношение към жените. В това време и в това поколение, когато на мъжете не се полагало да приветствуват на обществено място даже своята жена, Иисус се осмелил да вземе със себе си жена, в качеството на учител на евангелието по време на своето трето пътешествие по Галилея. И той притежавал висше мъжество, за да постъпи така въпреки учението на равините, утвърждаващи, че "по-добре да се изгорят думите на закона, отколкото да се предадат те на жени".
За одно поколение Иисус вызволил женщин из непочтительного забвения и многовекового тяжкого рабского труда. И самой позорной чертой религии, позволившей себе взять имя Иисуса, является то, что ей не хватило нравственного мужества последовать этому благородному примеру в своем последующем отношении к женщинам.
За едно поколение Иисус извадил от затруднение жените от не почитателното забравяне и многовековния тежък робски труд. И най-позорната черта на религията, позволила на себе си да вземе името на Иисус, се явява това, че на нея не и достигнало нравствено мъжество да последва този благороден пример в своето последващо отношение към жените.
Когда люди общались с Иисусом, они убеждались в его полной свободе от присущих тому времени суеверий. Иисус был лишен религиозных предрассудков; он никогда не бывал нетерпимым. Его душе была чужда социальная вражда. Соглашаясь с тем полезным, что было в религии его предков, он не колеблясь отвергал суеверные и кабальные традиции, придуманные людьми. Он имел мужество учить, что природные катастрофы, временные происшествия и другие катаклизмы не являются вершением божественного суда или таинственным действием Провидения. Он отвергал рабскую приверженность бессмысленным ритуалам и вскрывал ошибочность материалистического культа. Он открыто провозглашал духовную свободу человека и не боялся учить, что смертные во плоти действительно и воистину являются сынами живого Бога.
Когато хората общували с Иисус, те се убедили в неговата пълна свобода от присъщите за това време суеверия. Иисус бил лишен от религиозни предразсъдъци; той никога не е бил нетърпим(недопустим). На неговата душа била чужда социалната вражда. Съгласявайки се с това полезното, което било в религиите на неговите предци, той без да се колебае отхвърлял суеверните и робски традиции, измислени от хората. Той имал мъжеството да учи, че природните катастрофи, временните произшествия и други катаклизми не се явяват извършени от божествения съд или тайнствени действия на Провидението. Той отхвърлял робската привързаност към безсмислените ритуали и разкривал погрешността на материалистичния култ. Той открито провъзгласявал духовната свобода на човека и не се боял да учи, че смъртните в плът действително и наистина се явяват синове на живия Бог.
Иисус превзошел все учения своих предшественников, смело заменив чистые руки чистым сердцем в качестве признака истинной религии. На место традиции он поставил реальность и отмел все тщеславные и лицемерные притязания. И тем не менее, этот бесстрашный Божий человек не давал волю разрушительной критике и не проявлял полного презрения к религиозным, социальным, экономическим и политическим обычаям своего времени. Он не был воинствующим революционистом; он был прогрессивным эволюционистом.
Иисус надминал всички учения на своите предшественици, смело заменяйки чистите ръце с чистото сърце в качеството на признак на истинска религия. На мястото на традицията той поставил реалността и в крайбрежните плитчини всички тщеславни и лицемерни претенции. И още повече, този безстрашен Божи човек не давал воля на разрушителната критика и не проявявал пълно презрение към религиозните, социалните, икономическите и политическите обичаи на своето време. Той не бил войнстващ революционер; той бил прогресивен еволюционист.
Он брался за разрушение того, что есть, только тогда, когда одновременно предлагал своим собратьям то лучшее, что должно быть.
Той се хващал за разрушаване на това, което е, само тогава, когато едновременно предлагал на своите събратя това по-добро, което трябва да бъде.
Иисус не требовал от своих приверженцев повиновения - они сами подчинялись ему. Только трое из тех, кто получил его личное приглашение, отказались от предложения стать учениками. Он обладал необычной притягательной силой, однако был лишен диктаторских замашек. Он внушал уверенность, и ни один человек ни разу не возмутился полученному от Иисуса указанию. Он обладал абсолютной властью над своими учениками, но никто и никогда не возражал против этого. Он разрешал своим последователям называть себя Наставником.
Иисус не изисквал от своите привърженици послушание - те сами се му се подчинявали. Само трима от тези, които получили неговата лична покана, се отказали от предложението да станат ученици. Той притежавал необикновено притегателна сила, обаче бил лишен от диктаторски маниер. Той внушавал увереност, и нито един човек нито веднъж не се възмутил на полученото от Иисус указание. Той притежавал абсолютна власт над своите ученици, но никой и никога не възразявал против това. Той разрешавал на своите последователи да наричат себе си Наставници.
Учитель восхищал всех, кто встречался с ним, кроме тех, кто придерживался глубоко укоренившихся предрассудков, или тех, кто считал его учения политически опасными. Людей потрясала самобытность и убедительность его учения. Они изумлялись его терпению в отношениях с отсталыми и назойливыми посетителями. Он внушал надежду и уверенность всем, кого касалось его служение. Его боялись только те, кто не встречался с ним, и его ненавидели только те, кто считал его поборником истины, призванной сокрушить зло и заблуждения, которые они решили любой ценой сохранить в своих душах.
Учителят възхищавал всички, които се срещали с него, освен тези, които се придържали към дълбоко вкоренените предразсъдъци, или тези, които считали неговите учения за политически опасни. Хората потрисала самобитността и убедителността на неговите учения. Те се изумявали от неговото търпение в отношенията с изостаналите и натрапчиви посетители. Той внушавал надежда и увереност на всички, които се докосвали до неговото служене. От него се бояли само тези, които не се срещнали с него, и него го ненавиждали само тези, които го считали за поборник за истината, призвана да съкруши злото и заблужденията, които те решили на всяка цена да съхранят в своите души.
Влияние, которое Иисус оказывал как на друзей, так и недругов, отличалось силой и особенным обаянием. Толпы людей сопровождали его неделями только для того, чтобы услышать его милосердные слова и увидеть его скромную жизнь. Преданные мужчины и женщины любили Иисуса почти сверхчеловеческим чувством. И чем лучше они узнавали его, тем больше они его любили. Всё это остается истинным и сейчас: чем лучше человек будет знать этого Богочеловека, тем вернее он будет любить его и следовать за ним - как сегодня, так и во все грядущие века.
Влиянието, което Иисус оказвал както на другарите, така и на враговете, се отличавало със сила и особено обаяние. Тълпи от хора го съпровождали със седмици само за това, за да чуят неговите милосърдни думи и да видят неговия скромен живот. Преданите мъже и жени обичали Иисус почти със свръхчовешко чувство. И колкото по-добре те го опознавали, толкова повече те го обичали. Всичко това си остава истинно и сега: колкото по-добре човек ще опознае този Богочовек, толкова по-вярно той ще го обича и ще следва след него - както днес, така и във всички идващи векове.
3. ВРАЖДЕБНОСТ НА РЕЛИГИОЗНИТЕ ВОЖДОВЕ
Несмотря на благосклонный прием, который Иисус и его учения встречали среди простых людей, отношение религиозных вождей Иерусалима становилось всё более настороженным и враждебным. К тому времени фарисеи уже создали систематическую, догматическую теологию. Иисус являлся учителем, который учил при всяком удобном случае, не придерживаясь какой-либо системы. Он учил, опираясь не столько на закон, сколько на жизнь - с помощью притчей. (И когда он пользовался притчей для иллюстрации своей мысли, его целью было использовать для этого только один аспект своего рассказа. Можно прийти ко многим ложным представлениям об учениях Иисуса, если пытаться превратить его притчи в аллегории.)
Независимо от благосклонния прием, който Иисус и неговите учения срещали сред обикновените хората, отношението на религиозните вождове от Йерусалим ставало все по-наострено и враждебно. Към това време фарисеите вече създали систематична, догматична теология. Иисус се явявал учител, който учил при всеки удобен случай, без да се придържа към каквото и да било система. Той учил, опирайки се не само на закона, колкото на живота - с помощта на притчи. (И когато той се ползувал от притча за илюстрация на своята мисъл, неговата цел била да използува за това само един аспект от своя разказ. Може да достигнете към много от лъжливите представи за ученията на Иисус, ако се опитате да превърнете неговите притчи в алегории.)
Религиозные вожди Иерусалима были вне себя после недавнего обращения молодого Авраама и дезертирства трех шпионов, крещенных Петром и участвовавших теперь вместе с евангелистами во втором проповедническом путешествии по Галилее. Страх и предрассудки всё больше ослепляли еврейских вождей, а их сердца черствели из-за упорного отрицания притягательных истин евангелия царства. Когда человек отвергает призыв, обращенный к пребывающему в нем духу, мало что может быть сделано для изменения его взглядов.
Религиозните вождове от Йерусалим били извън себе си след неотдавнашното обръщане на младия Авраам и дезертьорството на тримата шпиони, кръстени от Петър и участвуващи сега заедно с евангелистите във второто проповеднически пътешествие по Галилея. Страхът и предразсъдъците все повече ослепявали еврейските вождове, а техните сърца се вкоравявали поради упоритото отричане на притегателните истини на евангелието за царството. Когато човекът отхвърля призива, обърнат към пребиваващия в него дух, малко нещо може да бъде направено за изменение на неговите възгледи.
Когда Иисус впервые встретился с евангелистами в лагере у Вифсаиды, он завершил свое обращение следующими словами: "Вы должны помнить, что в теле и разуме - в том, что касается эмоций, - люди реагируют по-разному. Единственным общим для людей фактором является пребывающий в них дух. Хотя божественные духи могут в некоторой степени отличаться друг от друга по своей природе и глубине опыта, они однородно реагируют на все духовные
Когато Иисус за първи път се срещнал с евангелистите в лагера до Вифсайда, той завършил своето обръщение със следните думи:"Вие трябва да помните, че в тялото и разума - в този, който се отнася до емоциите, - хората реагират по различен начин. Единствения общ за хората фактор се явява пребиваващия в тях дух. Макар божествените духове да могат в известна степен да се отличават един от друг по своята природа и дълбочина на опита, те еднородно реагират на всички духовни
обращения. Только через посредство этого духа и обращение к нему человечество сможет когда-либо достичь единства и братства". Однако многие из еврейских вождей оставались глухи к духовному призыву евангелия. С того времени они неустанно планировали и готовили гибель Учителя. Они были уверены в том, что Иисус должен быть схвачен, осужден и казнен как еретик, осквернитель самих основ еврейского священного закона.
обръщения. Само чрез посредничеството на този дух и обръщане към него човечеството ще може някога, когато и да било да достигне до единство и братство". Обаче много от еврейските вождове оставали глухи към духовния призив на евангелието. От това време те непрестанно планирали и готвили гибелта на Учителя. Те били уверени в това, че Иисус трябвало да бъде заловен, осъден и екзекутиран като еретик, осквернител на самите основи на еврейския свещен закон.
4. УСПЕХИ В ПРОПОВЕДНИЧЕСКОТО ПЪТЕШЕСТВИЕ
Во время этого проповеднического путешествия Иисус почти не выступал перед народом, однако он провел много вечерних бесед с верующими в большинстве городов и селений, которые ему довелось посетить с Иаковом и Иоанном. На одной из таких вечерних встреч молодой евангелист задал вопрос о гневе, и в ответ Учитель, среди прочего, сказал:
По време на това проповедническо пътешествие Иисус почти не излизал пред народа, обаче той провел много вечерни беседи с вярващите в болшинството градове и селища, които му се наложило да посети с Иаков и Йоан. На една такава вечерна среща млад евангелист задал въпрос за гнева, и в отговор Учителя, сред другото, казал:
"Гнев - это материальное явление, которое, в общем смысле, выражает меру неспособности духовной природы поставить под свой контроль объединенную интеллектуальную и физическую природу. Гнев свидетельствует о нехватке терпимой братской любви, а также о недостаточном самоуважении и самообладании. Гнев подрывает здоровье, портит разум и препятствует духовному учителю человеческой души. Разве вы не читали в Писаниях, что „гнев убивает глупца" и что „человек раздирает себя на части в гневе"? Что „терпеливый человек - человек большого ума", а „раздражительный неразумен"? Все вы знаете, что „кроткий ответ смиряет гнев" и что „оскорбительные слова возбуждают ярость". „Благоразумие делает человека терпеливым", в то время как „человек, неспособный держать себя в руках, подобен беззащитному городу с разрушенными стенами". „Жесток гнев, и оскорбительна ярость". „Сердитые поднимают ссору, и вспыльчивые умножают свои грехи". „Не будь поспешен в духе, ибо гнев живет в груди глупцов"". В той же речи Иисус сказал: "Пусть ваши сердца исполнятся любовью настолько, чтобы вашему духовному проводнику было легко освободить вас от склонности давать выход взрывам животного гнева, несовместимым с богосыновством".
"Гневът това - е материално явление, което, в общия смисъл, изразява мярката за неспособността на духовната природа да постави под свой контрол обединената интелектуална и физическа природа. Гневът свидетелствува за недостатъчно търпима братска любов, а така също за недостатъчно самоуважение и самообладание. Гневът подрива здравето, разваля разума и препятства духовния учител на човешката душа. Нима вие не сте чели в Писанията, "че гневът убива глупака" и, че "човек раздира себе си на части в гнева"? Че "търпеливият човек - е човек с голям ум", а "раздразнителния е неразумен"? Вие всички знаете, че "кроткият отговор смирява гнева" и че "оскърбителните думи възбуждат ярост". "Благоразумието прави човека търпелив", в това време когато "човекът, който е неспособен да се държи в ръце, е подобен на град с разрушени стени". "Жесток е гневът, и оскърбителна е яростта". "Сърдитите повдигат свада, и избухливите умножават своите грехове". Не бъди прибързан в духа, защото гнева живее в гърдите на глупците". В тази същата реч, Иисус казал:"Нека вашите сърца се изпълнят с любов до толкова, доколкото за вашия духовен водач би било леко да освободи вас от склонността да давате изход на взривове от животински гняв, несъвместим с божествената синовност".
В тот же вечер Учитель говорил о желательности приобретения гармоничного характера. Он согласился с тем, что большинство людей должны посвятить себя овладению каким-то ремеслом, однако он отвергал любую тенденцию к чрезмерной специализации, к тому, чтобы человек становился узкомыслящим и ограниченным в своей жизни. Он обратил внимание на тот факт, что любая добродетель, доведенная до крайности, может стать пороком. Иисус всегда проповедовал умеренность и учил последовательности - соразмерному приспособлению к проблемам жизни. Он подчеркивал, что чрезмерное сочувствие и жалость могут привести к сильной эмоциональной неустойчивости, что энтузиазм может перерасти в фанатизм. Он обсудил то, что произошло с одним из их бывших товарищей, чье воображение привело его к фантастическим и непрактичным занятиям. В то же время он предупредил их об опасностях скуки, к которой приводит сверхконсервативная заурядность.
В тази същата вечер Учителят говорил за желателността от придобиване на хармоничен характер. Той се съгласил с това, че болшинството хора трябва да посветят себе си на овладяване на някакъв занаят, обаче той отхвърлял всякакво тенденция към чрезмерна специализация, към това, че човек да стане тясно мислещ и ограничен в своя живот. Той обърнал внимание на този факт, че всяка добродетел, доведена до крайност, може да стане порок. Иисус винаги проповядвал умереност и учил на последователност - съразмерно приспособяване към проблемите на живота. Той подчертавал, че чрезмерното съчувствие и жалост могат да приведат към силна емоционална неустойчивост, че ентусиазма маже да прерасне във фанатизъм. Той обсъдил това, което се е случило с един от техните бивши другари, чието въображение го е привело към фантастични и непрактични занимания. В това същото време той ги предупредил за опасностите от скуката, към която привежда свръх консервативната посредственост.
После этого Иисус рассмотрел опасности, связанные с отвагой и верой, которые порой ведут неразумные души к безрассудству и высокомерию. Он также показал, как благоразумие и осмотрительность, зашедшие слишком далеко, приводят к трусости и поражению. Он призывал своих слушателей стремиться к самобытности, избегая любой тенденции к эксцентричности. Он призывал к сочувствию без сентиментальности, жалости без лицемерия. Он учил почитанию, свободному от страха и суеверия.
След това Иисус разгледал опасността, свързани с храбростта и вярата, които понякога водят неразумните души към безразсъдство и високомерие. Той така също показал, как благоразумието и предпазливостта, отиващи твърде далеко, привеждат към плашливост и поражение. Той призовавал своите слушатели да се стремят към самобитност, избягвайки всякаква тенденция към ексцентричност. Той призовава към съчувствие без сантименталност, жалост без лицемерие. Той учил на почитане, свободно от страх и суеверие.
Товарищей Иисуса поражало не столько то, что он говорил о гармоничном характере, сколько тот факт, что его собственная жизнь служила красноречивым примером его учения. И хотя эта жизнь была сопряжена с тяготами и бурями, он ни разу не дрогнул. Его враги постоянно расставляли ему ловушки, но ни разу не поймали его. Мудрецы и ученые пытались сбить его с толку, но он не оступился. Они старались запутать его в споре, однако его ответы были неизменно просветляющими, достойными и исчерпывающими. Когда его прерывали многочисленными вопросами, он всегда давал убедительные ответы, говоря по существу дела. Он никогда не прибегал к недостойным методам, сталкиваясь с постоянным давлением своих врагов, которые нападали на него, не чураясь никаких лживых, подлых и нечестных приемов.
Другарите на Иисус поразявало не само това, което той говорел за хармоничния характер, колкото този факт, че неговия собствен живот служел като красноречив пример за неговото учение. И макар този живот да бил съпроводен с тежести и бури, той нито веднъж не потреперил. Неговите врагове постоянно му залагали капани, но нито веднъж не го хванали. Мъдреците и учените се опитвали да го зашеметят, но той не стъпил накриво. Те се старали да го заблудят в спор, обаче неговите отговори били неизменно просветляващи, достойни и изчерпващи. Когато го прекъсвали с многочислени въпроси, той винаги давал убедителни отговори, говорейки по същество на делото. Той никога не прибягвал към недостойни методи, сблъсквайки се с постоянното налягане от своите врагове, които го нападал, без да странят от никакви лъжливи, подли и нечестни прийоми.
Многим мужчинам и женщинам действительно приходится усердно заниматься каким-то определенным делом - профессией, которой они зарабатывают себе на жизнь; и тем не менее весьма желательно, чтобы люди расширяли свое знакомство с существующей на земле жизнью в широком культурном диапазоне. Истинно образованные люди не могут не интересоваться жизнью и занятиями своих собратьев.
За много мъже и жени действително се налага усърдно да се занимават с някакво определено дело - професия, с която те да заработват средства за живота; и още повече твърде желателно е, че хората да разширяват своето познанство със съществуващия на земята живот в широк културен диапазон. Истински образованите хора не могат да не се интересуват от живота и заниманията на своите събратя.
5. ЗА ДОВОЛСТВОТО
Когда Иисус навещал группу евангелистов, работавших под началом Симона Зелота, на вечернем собрании Симон спросил его: "Учитель, почему одни люди намного счастливее и довольнее других? Есть ли какая-нибудь связь между довольством и религиозным опытом?" Иисус ответил Симону, в частности, следующее:
Когато Иисус навестявал групата евангелисти, работещи под началото на Симон Зелот, на вечерните събрания Симон го попитал:"Учителю, защо едни хора са много по-щастливи и доволни от други? Има ли някаква връзка между доволството и религиозния опит?" Иисус отвърнал на Симон, в частност, следното:
"Симон, некоторые люди от природы счастливее других. Многое, очень многое зависит от желания человека подчиняться водительству живущего в нем духа Отца. Разве ты не читал в Писаниях слова мудреца: „Дух человека - светильник Господа, испытывающий все глубины сердца"? А также то, что такие ведомые духом смертные говорят: „Прекрасна доля, выпавшая мне; да, мое наследство восхитительно". „То малое, что есть у праведника, лучше богатства многих нечестивых", ибо „добрый человек насытится из недр своих". „Веселое сердце делает лицо веселым и является вечным пиром. Лучше быть бедным и почитать Господа, чем быть богатым, но иметь несчастья. Лучше есть блюдо зелени там, где любовь, чем откормленного быка там, где ненависть. Лучше немного приобрести правдой, чем много - обманом". „Веселое сердце благотворно, как лекарство". „Лучше малое с довольством, чем изобилие с печалью и томлением духа".
"Симон, някои хора по природа са по-щастливи от други. Много, много зависи от желанието на човека да се подчинява на водителството на живущия в него дух на Отца. Нима ти не си чел в Писанията думите на мъдреца:"Духът на човека - е светилника на Господ, изпитващ всички дълбини на сърцето"? А така също това, че такива водени от духа смъртни говорят: "Прекрасна е частта, която се е паднала на мен; да, моето наследство е възхитително". "Това малкото, което е у праведника, е по-добро от богатството на мнозина нечестиви", защото "добрия човек се насища от недрата свои". "Веселото сърце прави лицето весело и се явява вечен пир. По-добре е да бъдеш беден и да почиташ Господ, отколкото да бъдеш богат, но да имаш нещастия. По-добре да ядеш блюдо зеленчуци там, където има любов, отколкото отгледан бик там, където има омраза. По-добре малко да придобиеш с правда, отколкото много - с лъжа". "Веселото сърце е благотворно, като лекарство". По-добре малко с доволство, отколкото изобилие с печал и мъчително състояние в духа".
Причиной многих переживаний человека является крушение его честолюбивых замыслов и оскорбленная гордость. Конечно, люди должны сами стремиться сделать свою жизнь на земле как можно лучше, но если усилия человека были искренними, то он должен, не унывая, принять свою участь и воспользоваться своей изобретательностью, дабы извлечь как можно больше из того, что выпало на его долю. Слишком многие неприятности человека произрастают на почве страха, таящегося в его собственной душе. „Нечестивый бежит, когда никто за ним не гонится". „Нечестивые подобны разгневанному океану, который не может успокоиться, но воды которого поднимают грязь; нет мира нечестивым, говорит Бог".
Причина за много преживявания на човека се явява крушението на неговите честолюбиви замисли и оскърбена гордост. Разбира се , хората са длъжни сами да се стремят да направят своя живот на земята колкото се може по-добър, но ако усилията на човека биха били искрени, то той трябва, без да тъга, да приеме своята участ и да се възползува от своята изобретателност, за да може да извлече колкото се може повече от това, което се е паднало в неговата част. Прекалено много неприятности за човека израстват на почвата на страха, таящ се в неговата собствена душа. "Нечестивият бяга, когато никой след него не го гони". "Нечестивите са подобни на разгневен океан, който не може да се успокои, но водите на който издигат мръсотията; няма мир за нечестивите, казва Бог".
А потому ищите не ложного мира и мимолетной радости, а той твердости, которую создает вера, и той уверенности, которую дает богосыновство, ибо они приносят спокойствие, довольство и высшую радость в духе".
А поради това търсите не лъжливия свят и мимолетната радост, а тази твърдост, която създава вярата, и тази увереност, която дава божествената синовност, защото те принасят спокойствие, доволство и висша радост в духа".
Иисус едва ли считал этот мир "долиной слез". Наоборот, он смотрел на него как на сферу рождения восходящих к Раю вечных и бессмертных духов, "долину создания души".
Иисус едва ли е считал този свят "за долината на сълзите". Обратно, той гледал на него като на сфера за раждане на възходящите към Рая вечни и безсмъртни духове, "долината за създаване на душите".
6. "СТРАХ ГОСПОДЕН"
Когда они были в Гамале, Филипп спросил Иисуса на вечернем собрании: "Учитель, почему Писания учат нас „бояться Господа", в то время как ты хотел бы, чтобы мы взирали на небесного Отца без страха? Как нам согласовать эти учения?" И Иисус ответил Филиппу:
Когато те били в Гамала, Филип попитал Иисус на вечерното събрание:"Учителю, защо Писанията учат нас да се боим от Господа", в това време когато ти искаш, че ние да гледаме към небесния Отец без страх? Как ние да съгласуваме тези учения?" И Иисус отговорил на Филип:
"Дети мои, меня не удивляет то, что вы задаете подобные вопросы. Вначале только страх мог научить человека благоговению, но я пришел раскрыть любовь Отца, чтобы привлечь вас к поклонению Вечному через пробуждение признательного встречного чувства в сыне в ответ на абсолютную и совершенную любовь Отца. Я хотел бы избавить вас от кабалы рабского страха, в объятиях которого вы подвергаете себя утомительному служению ревнивому и гневливому Богу-Царю. Я хотел бы рассказать вам, что Бог и человек связаны отношениями Отца и сына, чтобы с радостью вести вас к этому возвышенному небесному поклонению свободному поклонению любящему, справедливому и милосердному Богу-Отцу.
"Деца мои, мен не ме учудва това, че вие задавате подобни въпроси. От начало само страхът може да научи човека на благоговеене, но аз съм дошъл да разкрия любовта на Отца, за да привлека вас към поклонение към Вечния чрез пробуждане на признателно насрещно чувство в сина в отговор на абсолютната и съвършена любов на Отца. Аз бих искал да избавя вас от робството на страха, в обятията на който вие подлагате себе си на измъчващото служене на ревнивия и гневлив Бог-Цар. Аз бих искал да разкажа вам, че Бог и човек са свързани с отношенията на Отца и сина, за да мога с радост да водя вас към това възвишено небесно поклонение, към свободно поклонение към любящия, справедлив и милосърден Бог-Отец.
Выражение „страх Господний" имело различные значения на протяжении последовательных эпох: от страха - через мучения и ужас - до трепета и благоговения. И теперь я хотел бы провести вас по восходящему пути от благоговения - через признание, осознание и благодарность - к любви. Когда человек признаёт только дела Божьи, он склоняется к страху перед Высшим; но когда человек начинает понимать и ощущать личность и характер живого Бога, он начинает всё больше любить такого добродетельного и совершенного, всеобщего и вечного Отца. Именно в этом изменении отношения человека к Богу и заключается миссия Сына Человеческого на земле.
Изразяването "страх Господен" е имало различни значения по протежение на последователните епохи: от страх - чрез мъчения и ужас - до трепет и благоговение. И сега аз бих искал да преведа вас по възходящия път от благоговението - чрез признаване, осъзнаване и благодарност - към любовта. Когато човекът признае само делата Божии, той се склонява към страха пред Висшия; но когато човекът започне да разбира и да усеща личността и характера на живия Бог, той започва все повече да обича такъв добродетелен и съвършен, всеобщ и вечен Отец. Именно в това изменение на отношението на човека към Бога и се заключава мисията на Сина Човешки на земята.
Разумным детям не нужно бояться своего Отца, чтобы получать из его рук щедрые дары; однако, получив уже в изобилии то, что было посвящено им отцовской любовью к своим сынам и дочерям, эти горячо любимые дети начинают любить своего отца с ответной признательностью и в благодарность за столь щедрое благодеяние. Добродетель Бога ведет к раскаянию; благодетельность Бога ведет к служению; милосердие Бога ведет к спасению; любовь же Бога ведет к разумному и чистосердечному поклонению.
За разумните деца не е нужно да се боят от своя Отец, за да получат от неговите ръце щедрите дарове; получавайки вече в изобилие това, което им е било посветено от бащинската любов към своите синове и дъщери, тези горещо любими деца започват да обичат своя баща с ответна признателност и благодарност за толкова щедрото благодеяние. Добродетелта на Бога води към разкаяние; благодетелността на Бога води към служене; милосърдието на Бога води към спасение; любовта на Бога води към разумно и чистосърдечно поклонение.
Ваши предки боялись Бога, потому что он был могущественным и таинственным. Вы будете поклоняться ему, потому что он величествен в любви, великодушен в милосердии и славен в истине. Могущество Бога пробуждает в человеческом сердце страх, однако благородство и праведность его личности порождает благоговение, любовь и добровольное поклонение. Почтительный и любящий сын не боится и не содрогается от страха даже перед могущественным и благородным отцом. Я пришел в этот мир заменить страх любовью, горе - радостью, ужас - уверенностью, рабскую кабалу и бессмысленные обряды - любвеобильным служением и благодарным поклонением. Для тех же, кто всё еще сидит во тьме, остается верной истина: „Истоки мудрости - в страхе перед Господом". Когда же свет становится ярче, Божьи сыны склоняются к прославлению Бесконечного за то, чем он является, вместо того, чтобы бояться его за то, что он творит.
Вашите предци са се бояли от Бога, защото той е бил могъщ и тайнствен. Вие ще му се покланяте, защото той е величествен в любовта, великодушен в милосърдието и славен в истината. Могъществото на Бога пробужда в човешкото сърце страх, обаче благородството и праведността на неговата личност поражда благоговение, любов и доброволно поклонение. Почтителният и любящ син не се бои и не потръпва от страх даже пред могъщия и благороден баща. Аз дойдох в този свят да заменя страха с любов, мъката - с радост, ужаса - с увереност, робството и безсмислените обреди - с любвеобилно служене и благодарно поклонение. За тези също, които още седят в тъмнината, си остава вярна истината:"Източникът на мъдростта - е в страха пред Господа". Когато светлината стане по-ярка, Божиите синове ще се склонят към прославяне на Безкрайния за това, което той се явява, вместо за това, че се боят от него за това, което той твори.
Когда дети малы и неразумны, их приходится увещевать, чтобы они уважали своих родителей; но когда они вырастают и становятся в некотором роде более
Когато децата са малки и неразумни, тях се налага да ги увещават, че те да уважават своите родители; но когато те пораснат и станат в известен смисъл по-
признательны за те блага, которые дает им родительская опека и защита, они, через разумное уважение и растущую привязанность, поднимаются на тот уровень опыта, на котором их любовь к родителям как таковым превышает любовь за то, что родители для них сделали. Отец от природы любит свое дитя, однако дитя должно обрести любовь к отцу, пройдя путь от страха перед тем, что может сделать отец - через трепет, ужас, зависимость и благоговение - к благодарной и нежной любви.
признателни за тези блага , които им дава родителската опека и защита, те, чрез разумното уважение и растяща привързаност, се издигат на това ниво на опита, на който тяхната любов към родителите като такива превишава любовта за това, които родителите за тях са направили. Отецът по природа обича своето дете, обаче детето трябва да придобие любовта към бащата, преминавайки по пътя от страха пред това, което може да направи бащата - през трепета, ужаса, зависимостта и благоговението - към благодарната и нежна любов.
Вас учили, что вы должны „бояться Бога и соблюдать его заповеди, потому что в этом - весь долг человека". Я же пришел дать вам новую и более высокую заповедь. Я хотел бы научить вас „любить Бога и учиться исполнять его волю, ибо такова высшая честь освобожденных Божьих сынов". Ваших отцов учили „бояться Бога - Всемогущего Царя". Я же учу вас: „Любите Бога - всемилостивого Отца".
Вас са ви учили, че вие сте длъжни "да се боите от Бога и да съблюдавате неговите заповеди, защото в това - е целия дълг на човека". Аз също дойдох за ви дам нова и по-висока заповед. Аз бих искал да науча вас да "обичате Бога и да се учите да изпълнявате неговата воля, защото такава е висшата чест за освободените Божии синове". Вашите баши са учили "да се боят от Бога - Всемогъщия Цар". Аз също уча вас:"Обичайте Бога - всемилостивия Отец".
В царстве небесном, которое я пришел провозгласить, нет высокого и могущественного царя. Это царство представляет собой божественную семью. Всеобще признанным и безусловно почитаемым центром и главой этого обширного братства разумных существ является мой и ваш Отец. Я его Сын, и вы также его сыны. Поэтому извечной истиной является то, что вы и я суть братья на небесах, и это еще больше усиливается тем, что мы стали братьями во плоти в земной жизни. А потому перестаньте бояться Бога как царя или служить ему как хозяину; учитесь уважать его как Создателя; чтите его как Отца вашей духовной юности; люб‡те его как милосердного защитника; и, наконец, поклоняйтесь ему как любящему и премудрому Отцу вашего более зрелого духовного осознания и признательности.
В царството небесно, което аз дойдох да провъзглася, няма висок и могъщ цар. Това царство представлява по себе си божествено семейство. Всеобщо признат и безусловно почитан център и глава на това обширно братство от разумни същества се явява моя и вашия Отец. Аз съм негов Син, и вие така също сте негови синове. Поради това извечна истина се явява това, че вие и аз сме в същност братя на небесата, и това още повече се усилва от това, че ние сме станали братя в плът в земния живот. А поради това престанете да се боите от Бога като от цар или да служите нему като на стопанин; учете се да го уважавате като Създател; почитайте го като Отец на вашата духовна младост; люб‡те го като милосърден защитник; и, най-накрая, покланяйте му се като към любящ и премъдър Отец на вашето по-зряло духовно осъзнаване и признателност.
Из неверных представлений о небесном Отце произрастают ложные идеи о смирении и в значительной мере ваше лицемерие. По своей природе и происхождению, человек может быть тленным червем, но когда в него вселяется дух моего Отца, этот человек становится божественным в своем предназначении. Дух, посвященный моим Отцом, обязательно вернется к божественному источнику и вселенскому уровню своего происхождения, и вместе с божественным духом душа смертного человека, который станет возрожденным дитя этого пребывающего в нем духа, обязательно взойдет к самому присутствию вечного Отца.
От неверните представи за небесния Отец израстват лъжливи идеи за смирение и в значителна степен вашето лицемерие. По своята природа и произход, човек може да бъде тленна купа, но когато в него се вселява духа на моя Отец, този човек става божествен в своето предназначение. Духът, посветен от моя Отец, обезателно ще се върне към божествения източник и вселенското ниво на своя произход, и заедно с божествения дух душата на смъртния човек, който ще стане възродено дете от този пребиваващ в него дух, обезателно ще се издигне към самото присъствие на вечния Отец.
Смирение действительно к лицу смертному человеку, получающему все дары от небесного Отца, хотя всем таким верующим кандидатам на вечное восхождение в небесном царстве присуще божественное достоинство. Бессмысленные, рабские привычки показного и фальшивого смирения несовместимы с пониманием источника вашего спасения и осознанием участи вашей рожденной духом души. Смирение перед Богом совершенно уместно в глубине вашего сердца; скромность в отношениях с людьми похвальна; однако лицемерие нарочитой и показной покорности инфантильно и недостойно просвещенных сынов царства.
Смирението е действително към лицето на смъртния човек, получаващ всички дарове от небесния Отец, макар за всички такива вярващи кандидати за вечно възхождане в небесното царство да е присъщо божественото достойнство. Безсмислените робски привички на показното и фалшиво смирение са несъвместими с разбирането за източника на вашето спасение и осъзнаване на участта на вашата родена в духа душа. Смирението пред Бога е съвършено уместно в дълбочината на вашето сърце; скромността в отношенията с хората е похвална; обаче лицемерието на нарочната и показна покорност е инфантилно и недостойно за просветените синове на царството.
Вы правильно поступаете, смиряясь перед Богом и владея собой перед людьми, но пусть ваша скромность несет в себе духовное начало, а не является насквозь лживой и эгоистической демонстрацией собственного превосходства. Слова пророка не случайны: „Живи смиренно перед Богом", ибо хотя небесный Отец является Бесконечным и Вечным, он также пребывает „с теми, кто угнетен разумом и смирен духом". Мой Отец презирает гордыню, ненавидит лицемерие и питает отвращение к пороку. Именно для того, чтобы подчеркнуть значение искреннего и совершенного доверия к неизменной поддержке и преданному водительству небесного Отца, я столь часто ссылаюсь на малое дитя как пример
Вие правилно постъпвате, смирявайки се пред Бога и владеейки себе си пред хората, но нека вашата скромност носи в себе си духовното начало, а не се явява от край до край лъжлива и егоистична демонстрация на собственото превъзходство. Думите на пророка не са случайни: "Живей смирено пред Бога", защото макар небесния Отец да се явява Безкраен и Вечен, той така също пребивава "с тези, които са потиснали разума и смирени духом". Моят Отец презира гордостта, ненавижда лицемерието и изпитва отвращение към порока. Именно за това, за да се подчертае значението на искреното и съвършено доверие към неизменната поддръжка и преданото водачество на небесния Отец, аз толкова често правя препратки към малкото дете като пример
отношения разума и реакции духа, столь существенных для вхождения смертного человека в духовные реальности небесного царства.
за отношението на разума и реакцията на духа, толкова съществени за възхождането на смирения човек в духовните реалности на небесното царство.
Пророк Иеремия хорошо описал многих смертных, сказав: „На словах вы близки к Богу, но сердцем далеки". И разве не читали вы сурового предупреждения пророка, сказавшего: „Священники его учат за плату, и провидцы его гадают за деньги. А между тем они проповедуют благочестие и заявляют, что с ними Господь". Разве не предостерегали вас неоднократно против тех, кто „приветствует ближнего словами мира, а в сердце у них зло", тех, чьи „речи льстивы, а сердце лживо"? Из всех мучений доверчивого человека самое страшное быть „раненным в доме верного друга"".
Пророк Йеремия добре е описал много смъртни, казвайки: "На думи вие сте близки към Бога, но по сърце далечни". И нима вие не сте чели суровото предупреждение на пророка, казващ: "Свещениците го учат за заплата, и ясновидците го гадаят за пари. А между това те проповядват благочестие и заявяват, че с тях е Господ". Нима не са ви предпазвали нееднократно против тези, които "приветствуват ближния с думи за мир, а в сърцето у тях има зло", от тези, чиито "реч е угодна, а сърцето лъжливо"? От всички мъчения за доверчивия човек най-страшното е да бъде "ранен в дома на верен другар"".
7. ЗАВРЪЩАНЕ ВЪВ ВИФСАЙДА
Посоветовавшись с Симоном Петром и получив одобрение Иисуса, Андрей велел Давиду послать из Вифсаиды гонцов к различным проповедническим группам с инструкциями завершить путешествие и вернуться в Вифсаиду в четверг, 30 декабря. В тот дождливый день все члены апостольской семьи и проповедники евангелия собрались к ужину в доме Зеведея.
Посъветвал се със Симон Петър и получил одобрение от Иисус, Андрей повелил на Давид да изпрати от Вифсайда куриери към различните проповеднически групи с инструкции да завършат пътешествието и да се върнат във Вифсайда в четвъртък, 30 декември. В този дъждовен ден всички членове на апостолското семейство и проповедниците на евангелието се събрали за вечеря в дома на Зеведей.
Все они провели субботу вместе, разместившись в домах Вифсаиды и соседнего Капернаума, после чего были отпущены на две недели, получив возможность побывать в своих семьях, навестить друзей или порыбачить. Несколько дней, проведенных ими вместе в Вифсаиде, действительно прошли в атмосфере приподнятости и воодушевления; даже более опытные учителя извлекли для себя пользу из рассказов молодых проповедников, делившихся своими впечатлениями.
Всички те прекарали съботата заедно, настанени в домове във Вифсайда и съседния Капернаум, след което били пуснати за две седмици, получавайки възможност да бъдат в своите семейства, да навестят приятелите или ловят риба. Няколкото дни, прекарани от тях заедно във Вифсайда, действително преминали в атмосфера на приповдигнатост и въодушевление, даже по-опитните учители извлекли за себе си полза от разказите на младите проповедници, споделили своите впечатления.
Из 117 евангелистов, участвовавших в этом втором проповедническом путешествии по Галилее, лишь около семидесяти пяти выдержали практическое испытание и после двухнедельного отдыха были готовы к служению. Иисус, вместе с Андреем, Петром, Иаковом и Иоанном, оставался в доме Зеведея, уделяя много времени беседам, посвященным благополучию и расширению царства.
От 117 евангелисти, участвуващи в това второ проповедническо пътешествие по Галилея, едва около седемдесет и пет издържали практическото изпитание и след двуседмичния отдих били готови за служене. Иисус, заедно с Андрей, Петър, Иаков и Йоан, останал в дома на Зеведей, отделяйки много време за беседи, посветени на благополучието и разширяване на царството.