Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 141. НАЧАЛО НА ОБЩЕСТВЕНИЯ ТРУД
ВПЕРВЫЙ день недели, 19 января 27 года н. э., Иисус и двенадцать апостолов приготовились покинуть свой вифсаидский центр. Апостолы ничего не знали о планах своего Учителя кроме того, что они должны были отправиться в Иерусалим, чтобы побывать в апреле на праздновании Пасхи, и что им предстояло идти долиной Иордана. Только к полудню они смогли покинуть дом Зеведея, так как семьи апостолов и другие ученики пришли попрощаться с ними и пожелать им успехов в новом деле, к которому они собирались приступить.
В ПЪРВИЯТ ден от седмицата, 19 януари 27 година от н.е., Иисус и дванадесетте апостоли се приготвили да напуснат своя център във Вифсайда. Апостолите нищо не знаели за плановете на своя Учител освен това, че те трябвало да се отправят към Йерусалим, за да пребивават в април на празнуването на Пасха, и че им предстояло да вървят по долината на Йордан. Едва към обяд те успели да напуснат дома на Зеведей, тъй като семействата на апостолите и други ученици дошли да се простят с тях и да им пожелаят успех в новото дело, към което те се събират да пристъпят.
Пора было отправляться в путь, когда апостолы заметили отсутствие Учителя, и Андрей пошел его искать. Вскоре он нашел Иисуса на берегу; он сидел в лодке и плакал. Апостолы часто видели Учителя в минуты печали, и им случалось видеть его в короткие периоды глубокой задумчивости, однако никто из них никогда не видел его плачущим. Такая взволнованность Учителя накануне их отбытия в Иерусалим настолько изумила Андрея, что он решился подойти к Иисусу и спросить: "Учитель, отчего ты плачешь в этот великий день, когда нам предстоит отправиться в Иерусалим и возвестить царство Отца? Кто из нас обидел тебя?" Возвращаясь вместе с Андреем назад, к апостолам, Иисус ответил: "Никто из вас не огорчил меня. Я опечален только тем, что ни один из членов семьи моего отца Иосифа не вспомнил об этом дне и не пришел сюда, чтобы пожелать нам успеха". В это время Руфь гостила у своего брата Иосифа в Назарете. Других членов семьи удерживали гордость, разочарование, непонимание и мелочные обиды оскорбленного самолюбия.
Било време да се отправят на път, когато апостолите забелязали отсъствието на Учителя, и Андрей отишъл да го търси. Скоро той намерил Иисус на брега, той седял в лодката и плакал. Апостолите често виждали Учителя в минути на печал, и на тях им се случвало да го виждат в кратките периоди на дълбока замисленост, обаче никой от тях никога не го виждал плачещ. Такава развълнуваност на Учителя в навечерието преди тръгване за Йерусалим до толкова изумила Андрей, че той се решил да отиде при Иисус и да попита:"Учителю, от какво ти плачеш в този велик ден, когато на нас ни предстои да се отправим в Йерусалим и да възвестим Царството на Отца? Кой от нас те е обидил?" Завръщайки се заедно с Андрей назад, към апостолите, Иисус отвърнал:"Никой от вас не ме е огорчил. Аз съм опечален само от това, че нито един от членовете на семейството на моя баща Йосиф не си спомни за този ден и не дойде тук, за да ни пожелае успех". В това време Руф гостувала на своя брат Йосиф в Назарет. Другите членове на семейството се удържали от гордост, разочарование, неразбиране и дребни обиди на накърненото самолюбие.
1. ИИСУС И АПОСТОЛИТЕ НАПУСКАТ ГАЛИЛЕЯ
Капернаум находился неподалеку от Тивериады, и слава Иисуса уже начала распространяться по всей Галилее и даже за ее пределами. Иисус знал, что вскоре Ирод начнет обращать внимание на его деятельность; поэтому он считал, что лучше всего было бы отправиться вместе со своими апостолами на юг, в Иудею. Группа более чем из ста верующих пожелала идти вместе с ними, но Иисус поговорил с этими людьми, попросив их не следовать за апостолами на юг вдоль Иордана. Хотя эти верующие согласились остаться в Галилее, через несколько дней многие их них отправились вслед за Учителем.
Капернаум се намирал не далеч от Тивериада, и славата на Иисус вече започнала да се разпространява по цяла Галилея и даже зад нейните предели. Иисус знаел, че скоро Ирод ще започне да обръща внимание на неговата деятелност; поради това той считал че по-добре от всичко би било да се отправи заедно със своите апостоли на юг, в Юдея. Група повече от сто вярващи пожелала да върви заедно с тях, но Иисус поговорил с тези хора, молейки ги да не следват зад апостолите на юг покрай Йордан. Макар тези вярващи да се съгласили да си останат в Галилея, след няколко дни мнозина от тях се отправили след Учителя.
В первый день Иисус и апостолы дошли только до Тарихеи, где остановились на ночлег. На следующий день они достигли того места у Иордана неподалеку от Пеллы, где примерно годом ранее проповедовал Иоанн и где принял крещение Иисус. Здесь они учили и проповедовали более двух недель. К концу первой недели рядом с тем местом, где расположились Иисус и апостолы, появился лагерь из
В първият ден Иисус и апостолите достигнали само да Тарихея, където се установили за нощуване. На следващият ден те достигнали до това място у Йордан недалеч от Пелла, където примерно година по-рано проповядвал Йоан и където приел кръщението Иисус. Тук те учили и проповядвали повече от две седмици. Към края на първата седмица редом до това място, където се разположили Иисус и апостолите, се появил лагер от
нескольких сот человек, пришедших сюда из Галилеи, Финикии, Сирии, Декаполиса, Переи и Иудеи.
няколко стотин човека, дошли тук от Галилея, Финикия, Сирия, Декаполис, Перея и Юдея.
Иисус не выступал с публичными проповедями. Андрей делил народ на группы и назначал проповедников для утренних и послеполуденных собраний; после ужина Иисус беседовал с апостолами. Он не учил их чему-либо новому, повторяя свои прежние учения и отвечая на их многочисленные вопросы. В один из этих вечеров он рассказал им кое-что о сорока днях, проведенных в горах неподалеку от этого места.
Иисус не излизал с публични проповеди. Андрей разделял народа на групи и назначавал проповедници за утринните и следобедните събрания; след вечеря Иисус беседвал с апостолите. Той не ги учил на каквото и да било ново, повтаряйки своите предишни учения и отговаряйки на техните многочислени въпроси. В една от тези вечери той им разказал по нещо за четиридесетте дни, проведени в планините не далеч от това място.
Многие из тех, кто пришел сюда из Переи и Иудеи, были крещены Иоанном и хотели лучше познакомиться с учениями Иисуса. Апостолы добились больших успехов в обучении последователей Иоанна, поскольку они никоим образом не умаляли его проповедь, а также потому, что в то время они даже не крестили своих новых учеников. Однако вечным камнем преткновения для приверженцев Иоанна было то, что Иисус - если он являлся всем тем, о чём объявил Иоанн, - ничего не делал для вызволения Крестителя из тюрьмы. Последователи Иоанна так и не поняли, почему Иисус не предотвратил жестокую смерть их любимого вождя.
Мнозина от тези, които дошли тук от Перея и Юдея, били кръстени в Йордан и искали по-добре да се запознаят с ученията на Иисус. Апостолите постигнали големи успехи в обучението на последователите на Йоан, доколкото те по никакъв начин не омаловажавали неговата проповед, а така също поради това, че в това време те даже не кръщавали своите нови ученици. Обаче вечният камък на препъване за привържениците на Йоан било това, че Иисус - ако и той да се явявал всичко това, за което обявил Йоан, - нищо не правел за отърваване на Кръстителя от затвора. Последователите на Йоан така и не разбрали, защо Иисус не предотвратил жестоката смърт на техния любим вожд.
Из вечера в вечер Андрей тщательно наставлял своих товарищей-апостолов в тонком и трудном деле сохранения хороших отношений с последователями Иоанна Крестителя. В течение первого года общественного служения Иисуса более трех четвертей его приверженцев относились к числу тех, кто ранее следовал за Иоанном и принял от него крещение. В течение всего 27 года н. э. они неприметно принимали на себя труд Иоанна в Перее и Иудее.
От вечер на вечер Андрей щателно наставлявал своите другари-апостоли в тънкото и трудно дело на съхраняване на добри отношения с последователите на Йоан Кръстител. В течение на първата година от общественото служене на Иисус повече от три четвърти от неговите привърженици се отнасяли към числото на тези, които по-рано следвали след Йоан и приели от него кръщение. В течение на цялата 27 година от н.е. те незабележимо приемали върху себе си труда на Йоан в Перея и Юдея.
2. ЗАКОНЪТ НА БОГА И ВОЛЯТА НА ОТЦА
Вечером накануне отбытия из Пеллы Иисус дал своим апостолам дополнительные разъяснения относительно нового царства. Учитель сказал: "Вас учили ждать наступления царства Божьего; я же пришел возвестить, что это долгожданное царство приблизилось, что уже сейчас оно присутствует здесь, среди нас. В каждом царстве должен быть царь, сидящий на своем троне и творящий законы царства. Поэтому у вас сложилось представление о царстве небесном как о возвеличенной власти еврейского народа над всеми народами земли и о Мессии, сидящем на троне Давида и отсюда - с этого места, наделенного волшебной силой, - провозглашающего законы для всего мира. Однако, дети мои, вы не смотрите глазами веры, и вы не слушаете в духе. Я заявляю, что царство небесное есть претворение и признание власти Бога в сердцах людей. Конечно, в этом царстве есть Царь, и этим Царем является мой и ваш Отец. Мы действительно являемся его верными подданными, но неизмеримо выше этого факта - преображающая истина о том, что мы являемся его сынами. Моя жизнь призвана сделать эту истину очевидной для всех. Наш Отец также восседает на троне, но троне нерукотворном. Трон Бесконечного - это вечная обитель Отца в Раю; Отец наполняет собою всё и провозглашает свои законы бесконечным вселенным. И Отец также правит в сердцах своих земных детей через тот дух, который он послал жить в душах смертных людей.
Вечерта в навечерието на заминаването от Пелла Иисус дал на своите апостоли допълнителни разяснения относно новото царство. Учителят казал: "Вас са ви учили да чакате настъпването на царството Божие; аз също съм дошъл да възвестя, че това дълго очаквано царство се е приближило, че вече сега то присъствува тук, сред нас. Във всяко царство трябва да има цар, седящ на своя трон и творящ законите на царството. Поради това у вас се е създала представа за царството небесно като за възвеличена власт на еврейския народ над всички народи на земята и за Месия, седящ на трона на Давид и от тук - от това място, надарено с вълшебна сила, - провъзгласяващ законите за целия свят. Обаче, деца мои, вие не гледате с очите на вярата, и вие не слушате в духа. Аз заявявам, че царството небесно е претворяване и признаване на властта на Бога в сърцата на хората. Разбира се, в това царство има Цар, и този Цар се явява мой и ваш Отец. Ние действително се явяваме негови верни поданици, но неизменно по-висша от този факт - е преобразяващата истина за това, че ние се явяваме негови синове. Моят живот е призован да направи тази истина очевидна за всички. Нашият Отец така също тържествено седи на трона, но трон не ръкотворен. Тронът на Безкрайният - това е вечната обител на Отца в Рая; Отецът изпълва със себе си всичко и провъзгласява своите закони в безкрайните вселени. И Отецът така също управлява в сърцата на своите земни деца чрез този дух, който той е изпратил да живее в душите на смъртните хора.
Когда вы становитесь подданными этого царства, вы действительно обретаете способность слышать законы Правителя Вселенной; но когда, благодаря евангелию царства, которое я пришел возвестить, вы с помощью своей веры увидите, что являетесь сынами, то с этого времени вы будете смотреть на себя не как на законопослушных созданий всемогущего царя, а как на избранных сынов любящего и божественного Отца. Истинно, истинно вам говорю, что когда воля Отца является
Когато вие станете поданици на това царство, вие действително ще притежавате способността да чувате законите на Управителя на вселената; но когато, благодарение на евангелието за царството, което аз съм дошъл да възвестя, вие с помощта на своята вяра ще видите, че се явявате синове, то и от това време вие ще гледате на себе си не като на законопослушни създания на всемогъщ цар, а като на избрани синове на любящ и божествен Отец. Истина, истината ви казвам, че когато волята на Отца се явява
вашим законом, вы едва ли пребываете в царстве. Но когда воля Отца поистине становится вашей волей, то вы в самом истинном смысле обретаете царство, ибо это значит, что царство стало вашим непреложным опытом. Когда воля Божья - ваш закон, вы являетесь благородными рабами-подданными; но когда вы верите в новое евангелие божественного сыновства, воля моего Отца становится вашей волей, и вы возвышаетесь до высокого положения свободных детей Бога, освобожденных сынов царства".
ваш закон, вие едва ли пребивавате в царството. Но когато волята на Отца наистина стане ваша воля, то вие в самият истински смисъл придобивате царството, защото това значи, че царството е станало ваш неоспорим опит. Когато волята Божия - е ваш закон, вие се явявате благородни роби-поданици; но когато вие вярвате в новото евангелие за божествената синовност, волята на моя Отец става ваша воля, и вие се възвисявате до високото положение на свободни деца на Бога, освободени синове на царството".
Часть апостолов усвоила некоторые положения этого учения, но ни один из них не понял всего значения этого потрясающего возвещения, за исключением, может быть, Иакова Зеведеева. Однако эти слова запали им в душу и делали радостным их труд в последующие годы служения.
Част от апостолите усвоили някои положения от това учение, но нито един от тях не разбрал цялото значение на това потресаващо възвестяване, с изключение, може би на Иаков Зеведеев. Обаче тези думи ги запалили в душите и правели радостен техния труд в последващите години на служене.
3. ПРЕБИВАВАНЕ В АМАТА
Почти три недели Учитель и его апостолы находились поблизости от Амафа. Апостолы по-прежнему дважды в день выступали с проповедями перед народом, а по субботам, во второй половине дня, со своей проповедью обращался Иисус. Продолжать отдых по средам стало невозможным; поэтому Андрей договорился о том, чтобы в течение шестидневной недели каждый день двое из апостолов отдыхали, а во время субботних богослужений трудились все.
Почти три седмици Учителят и неговите апостоли се намирали близо да Амата. Апостолите както по-преди два пъти на ден излизали с проповеди пред народа, а в съботите, във втората половина на деня, със своя проповед се обръщал Иисус. Да продължат отдиха в срядата станало невъзможно; поради това Андрей се договорил за това, че в течение на шестдневната седмица всеки ден двама от апостолите почивали, а по време на съботните богослужения се трудили всички.
Чаще других с проповедями выступали Петр, Иаков и Иоанн. Филипп, Нафанаил, Фома и Симон уделяли много внимания индивидуальному труду и вели занятия в специальных группах для посетителей; близнецы продолжали наблюдать за порядком, в то время как Андрей, Матфей и Иуда втроем осуществляли общее руководство, хотя каждый из этих трех апостолов вел большую религиозную работу.
По-често от другите с проповеди излизали Петър, Иаков и Йоан. Филип, Натанаил, Тома и Симон отделяли много внимание на индивидуалния труд и водели занятия в специалните групи за посетители; близнаците продължавали да наблюдават за реда, в това време когато Андрей, Матей и Юда тримата заедно осъществявали общото ръководство, макар всеки от тези три апостола да водел голяма религиозна работа.
Андрею приходилось постоянно улаживать недоразумения и разногласия между учениками Иоанна и новыми учениками Иисуса. То и дело возникали серьезные проблемы, однако, с помощью других апостолов, Андрею удавалось хотя бы на время приводить конфликтующие стороны к какому-то соглашению. Иисус отказывался участвовать в таких собраниях; не соглашался он и давать советы, как решать эти проблемы. Он ни разу не подсказал апостолам, как им следует справляться с такими трудностями. Когда Андрей приходил к нему с подобными проблемами, Иисус лишь отвечал: "Мудрый хозяин не вмешивается в семейные ссоры своих гостей; мудрый родитель не принимает чью-либо из сторон в мелких распрях своих детей".
На Андрей се налагало постоянно да уталожва недоразуменията и разногласията между учениците на Йоан и новите ученици на Иисус. То и на практика възниквали сериозни проблеми, обаче, с помощта на другите апостоли, на Андрей се отдавало макар и за известно време да приведе конфликтните страни към някакво съглашение. Иисус се отказвал да участвува в такива събрания; не се съгласявал той и да дава съвети, как да се решат тези проблеми. Той нито веднъж не подсказал на апостолите, как за тях следва да се справят с такива трудности. Когато Андрей идвал при него с подобни проблеми, Иисус само отговарял: "Мъдрият хазяин не се намесва в семейните кавги на своите гости; мъдрият родител не приема която и да е от страните в дребнавите разпри на своите деца".
Учитель демонстрировал огромную мудрость и абсолютную беспристрастность во всех своих отношениях с апостолами и со всеми учениками. Иисус был настоящим знатоком людей; он оказывал на своих собратьев огромное влияние благодаря сочетанию обаяния и силы в его личности. Его суровая кочевая и бездомная жизнь оказывала таинственное воздействие. Его властная манера обучения, ясная логика, сила аргументации, прозорливая интуиция, живость ума, несравненная выдержка и возвышенная терпимость были привлекательны для разума и притягательны для духа. Он был простым, мужественным, искренним и бесстрашным. При всём физическом и интеллектуальном воздействии, которое ощущалось в присутствии Учителя, в нем также были все черты духовного очарования, ставшие частью его личности, - терпение, доброта, кротость, мягкость и скромность.
Учителят демонстрирал огромна мъдрост и абсолютна безпристрастност във всички свои отношения с апостолите и със всички ученици. Иисус бил истински познавач на хората; той оказвал на своите събратя огромно влияние благодарение на съчетаването на обаянието и силата в неговата личност. Неговият суров номадски и бездомен живот окозвал тайнствено въздействие. Неговият властен маниер на обучение, ясната логика, силата на аргументацията, прозорливата интуиция, живостта на ума, несравнимата издръжливост и възвишената търпимост били привлекателни за разума и притегателни за духа. Той бил обикновен, мъжествен, искрен и безстрашен. При цялото физическо и интелектуално въздействие, което се усещало в присъствието на Учителя, в него така също били всички черти на духовното очарование, станали част от неговата личност, - търпението, добротата, кротостта, мекотата и скромността.
Иисус Назарянин действительно был сильной и волевой личностью, воплощением интеллектуального могущества и духовной твердости. Его личность привлекала не только женщин духовного склада среди его последователей, но и
Иисус Назарянинът действително бил силна и волева личност, въплъщение на интелектуалното могъщество и духовна твърдост. Неговата личност привличала не само жените с духовен начин на мислене сред неговите последователи, но и
образованного, интеллектуального Никодима, равно как и закаленного в сражениях римского воина - капитана, поставленного сторожить крест, который - увидев, как умирал Учитель, - произнес: "Воистину это был Сын Божий". И мужественные, суровые галилейские рыбаки называли его Учителем.
образования, интелектуален Никодим, еднакво както и закаления в сраженията римски войн - капитана, поставен на стража пред кръста, който - виждайки, как умирал Учителя, - произнесъл: "Наистина това е бил Син Божии". И мъжествените, сурови галилейски рибари го наричали Учител.
Существующие изображения Иисуса крайне неудачны. Эти запечатлевшие Христа картины оказывают вредное воздействие на молодежь; храмовые торговцы вряд ли бросились бы бежать от Иисуса, будь он таким, каким его обычно изображают ваши художники. Он являлся воплощением величественной мужественности; он был благим, но естественным. Иисус не вставал в позу мягкого, доброго, кроткого и добродушного мистика. Его учение захватывало своей динамичностью. Он не только имел благие намерения, но и совершал благие дела.
Съществуващите изображения на Иисус са крайно неуспешни. Тези запечатващи Христа картини оказват вредно въздействие на младежта; храмовите търговци едва ли биха се хвърлили да бягат от Иисус, бидейки той такъв, какъвто обичайно го изобразяват вашите художници. Той се явявал въплъщение на величествената мъжественост; той бил благ, но естествен. Иисус не е заставал в позата на мек, добър, кротък и добродушен мистик. Неговото учение завладявало със своята динамичност. Той не само имал благи намерения, но и извършвал благи дела.
Учитель никогда не говорил: "Придите ко мне, все ленивцы и мечтатели". Однако он действительно не раз говорил: "Придите ко мне все вы, кто трудится, и я дам вам покой - духовную силу". Ярмо Учителя действительно легко, но он всё равно никогда не принуждает к нему; каждый человек должен принять это ярмо по своей собственной и свободной воле.
Учителят никога не е говорил: "Елате към мен, всички ленивци и мечтатели". Обаче той действително не веднъж е казвал:"Елате към мен всички вие, които се трудите, и аз ще ви дам покой - духовна сила". Хомота на Учителя действително е лек, но той все едно никого не принуждава към него; всеки човек е длъжен да приеме този хомот по своя собствена и свободна воля.
Иисус показал, что победа достигается через жертвоприношение - принесение в жертву гордости и эгоизма. Под проявлением милосердия он имел в виду духовное освобождение от всех обид, жалоб, гнева, жажды своевластия и мести. И когда он сказал "не противьтесь злу", то позже он объяснил, что он не имел в виду прощать зло и не советовал брататься с беззаконием. Подлинный смысл его слов - учить прощению, "не противиться злонамеренному отношению к своей личности, злонамеренному оскорблению своих чувств - личного достоинства".
Иисус показал, че победата се достига чрез жертвоприношение - принасяне в жертва гордостта и егоизма. Под проявление на милосърдие той имал в предвид духовното освобождаване от всички обиди, жалби, гняв, жажда за своевластие и отмъщение. И когато той казал "не противете се на злото", то по-късно той обяснил, че той не е имал в предвид да прощавате за злото и не съветвал да се хващате за беззаконието. Истинският смисъл на неговите думи - учете се да прощавате, "не се противете на злонамереното отношение към своята личност, злонамереното оскърбление на своите чувства - личното достойнство".
4. УЧИНЕ ЗА ОТЦА
В Амафе Иисус потратил много времени на то, чтобы разъяснить апостолам новое представление о Боге. Вновь и вновь он внушал им, что Бог является Отцом, а не великим верховным счетоводом, который занят в основном регистрацией поступков, очерняющих его заблудших земных детей, - учетом грехов и зла, - чтобы впоследствии использовать их на своем суде, который он вершит над ними в качестве справедливого Судьи всего творения. Евреи уже давно представляли Бога всеобщим царем и даже Отцом нации, однако никогда еще большое число смертных не представляло Бога любящим Отцом индивидуума.
В Амата Иисус употребил много време за това, че да разясни на апостолите новата представа за Бога. Отново и отново той им внушавал, че Бог се явява Отец, а не велик върховен счетоводител, който е зает в основното с регистриране на постъпките, очернящи неговите заблудили се земни деца, - отчитането на греховете и злото, - за да може в последствие да ги използува на своя съд, който той извършва над тях в качеството на справедлив Съдия на цялото творение. Евреите вече отдавна си представяли Бога като всеобщ цар и даже Отец на нацията, обаче никога още голямо число смъртни не си представяло Бога като любящ Отец за индивида.
В ответ на вопрос Фомы - "Кто он, этот Бог царства?" - Иисус ответил: "Бог - это твой Отец, и религия - мое евангелие - есть не что иное, как вероисповедное признание истины о том, что ты являешься его сыном. Я пребываю здесь, среди вас, во плоти для того, чтобы пояснить обе эти идеи своей жизнью и учением".
В отговор но въпроса на Тома - "Кой е той, този Бог на царството?" - Иисус отговорил:"Бог - това е твоят Отец, и религията - моето евангелие - не е нещо друго, а вероизповедното признаване на истината за това, че ти се явяващ негов син. Аз пребивавам тук, сред вас, в плът за това, за да поясня тези две идеи за своя живот и учения".
Иисус стремился также освободить сознание своих апостолов от представления, согласно которому принесение в жертву животных является религиозным долгом. Однако эти люди, воспитанные в религии каждодневных жертвоприношений, плохо понимали, что он имеет в виду. Но Учитель не терял терпения. Если ему не удавалось добиться понимания от всех апостолов с помощью одного примера, он заново формулировал свою идею, используя для разъяснения смысла другую притчу.
Иисус се стремил така също да освободи съзнанието на своите апостоли от представата, съгласно която принасянето в жертва на животни се явява религиозен дълг. Обаче тези хора, възпитани в религията на ежедневните жертвоприношения, лошо разбирали, какво той има в предвид. Но Учителят не губел търпение. Ако на него не му се отдавало да постигне разбиране от всички апостоли с помощта на един пример, той отново формулирал своята идея, използувайки за разясняване смисъла с друга притча.
Одновременно с этим Иисус начал более подробно разъяснять апостолам их задачу "утешать страждущих и исцелять больных". Учитель много говорил им о человеке как едином целом - союзе тела, разума и духа, образующем индивидуума, мужчину или женщину. Иисус рассказал своим соратникам о трех видах
Едновременно с това Иисус започнал по-подробно да разяснява на апостолите тяхната задача "да утешават страдащите и да изцеляват болните". Учителят много говорил за човека като единно цяло - съюз на тялото, разума и духа, образуващи индивида, мъжа или жената. Иисус разказал на своите съратници за трите вида
недугов, с которыми им предстояло столкнуться, и объяснил, как следует помогать всем, кто страдает от мук, причиняемых человеческими заболеваниями. Он учил их распознавать следующие случаи:
недъзи, с които им предстояло да се сблъскат, и обяснил, как следва да помагат всички, които страдат от мъки, причинени от човешките заболявания. Той ги учил да разпознават следните случаи:
1. Болезни плоти те недуги, которые обычно считаются физическими заболеваниями.
1. Болести на плътта са тези недъзи, които обичайно се считат за физически заболявания.
2. Расстройства сознания - те недуги нефизического характера, которые впоследствии стали считать эмоциональными и умственными отклонениями и расстройствами.
2. Разстройства на съзнанието - тези недъзи от не физически характер, които в последствие започнали да считат за емоционални и умствени отклонения и разстройства.
3. Одержимость злыми духами.
3. Обладаване от зли духове.
В ряде случаев Иисус объяснял сущность и касался происхождения этих злых духов, в то время нередко называемых также нечистыми духами. Учитель хорошо знал, ч†м отличается одержимость злыми духами от безумия, но апостолы этого не знали. Кроме того, ввиду их ограниченных познаний в области древней истории Урантии, Иисус не мог взяться за всестороннее разъяснение этого вопроса. Однако он не раз говорил им, имея в виду этих злых духов: "Они перестанут досаждать людям после того, как я вознесусь к своему небесному Отцу и изолью свой дух на всю плоть тогда, когда царство пребудет в великом могуществе и духовной славе".
В редица случаи Иисус обяснявал същността и се докосвал до произхода на тези зли духове, в това време не рядко наричани така също нечисти духове. Учителят добре знаел, в к†кво се отличава обладаването от злите духове от безумието, но апостолите това не го знаели. Освен това, в предвид на техните ограничени познания в областта на древната история на Урантия, Иисус не можел да се заеме с всестранното разясняване на този въпрос. Обаче той не веднъж им говорил, имайки в предвид тези зли духове: "Те ще престанат да досаждат на хората след като, когато аз се възнеса към своя небесен Отец и излея своя дух над цялата плът тогава, когато царството ще пребъдва във велико могъщество и духовна слава".
В течение всего этого года, из недели в неделю, из месяца в месяц апостолы всё больше внимания уделяли уходу за больными.
В течение на цялата тази година, от седмица на седмица, от месец на месец апостолите все повече внимание отделяли за грижи към болните.
5. ДУХОВНО ЕДИНСТВО
Одним из самых значительных вечерних собраний в Амафе стало занятие, посвященное обсуждению духовного единства. Иаков Зеведеев спросил: "Учитель, как нам научиться одинаково смотреть на вещи и тем самым добиться большего согласия между собой?" Когда Иисус услышал этот вопрос, он почувствовал такое волнение духа, что ответил: "Иаков, Иаков, когда я учил вас, что вам следует смотреть на вещи одинаково? Я пришел в этот мир провозгласить духовную свободу для того, чтобы смертные получили возможность жить самостоятельной, самобытной и свободной жизнью перед Богом. Я не желаю, чтобы согласие в обществе и братский мир покупались ценой отказа от свободы личности и духовной самобытности. То, чего я требую от вас, мои апостолы, есть духовное единство, - а его вы способны испытать в той радости, которую приносит ваша единодушная преданность беззаветному исполнению воли моего небесного Отца. Вам не нужно одинаково видеть, одинаково чувствовать или даже одинаково думать, чтобы быть одинаковыми духовно. Духовное единство рождается из сознания того, что каждый из вас наделен и всё более подчинен духовному дару небесного Отца. Ваше апостольское согласие должно произрастать из того факта, что духовная надежда каждого из вас тождественна по своему происхождению, природе и предназначению.
Едно от най-значителните вечерни събрания в Амата станало занятието, посветено на обсъждането на духовното единство. Иаков Зеведеев попитал:"Учителю, как да се научим еднакво да гледаме на нещата и по този начин да постигнем голямо съгласие между себе си?" Когато Иисус чул този въпрос, той почувствал такова вълнение на духа, че отговорил: "Иаков, Иаков, кога аз съм учил вас, че за вас следва да гледате на нещата еднакво? Аз съм дошъл в този свят да провъзглася духовната свобода за това, за да могат смъртните да получат възможност да живеят самостоятелно, самобитен и свободен живот пред Бога. Аз не желая, че съгласието в обществото и братския мир да се купуват с цената на отказа от свободата на личността и духовната самобитност. Това, което изисквам от вас, мои апостоли, е духовно единство,- а него вие сте способни да изпитате в тази радост, която принася вашата единодушна преданост към беззаветното изпълняване волята на моя небесен Отец. За вас не е нужно еднакво да виждате, еднакво да чувствувате или даже еднакво да мислите, за да бъдете еднакви духовно. Духовното единство се ражда от съзнанието за това, че всеки от вас е надарен и все повече е подчинен на духовния дар от небесния Отец. Вашето апостолско съгласие трябва да произтича от този факт, че духовната надежда на всекиго от вас е тъждествена по своя произход, природа и предназначение.
Так вы сможете обрести усовершенствованное единство духовной цели и духовного понимания, которые произрастают из вашего взаимного осознания идентичности Райских духов, пребывающих в каждом из вас; и вы сможете испытать всё это глубокое духовное единство, сохраняя предельное разнообразие своих индивидуальных особенностей в интеллектуальном мышлении, эмоциональном ощущении и социальном поведении. Ваши личности могут отличаться живительным разнообразием и явной непохожестью, в то время как ваши духовные сущности и духовные плоды, приносимые божественным поклонением и братской любовью, могут быть столь едиными, что все свидетели вашей жизни наверняка заметят это духовное тождество и душевное единство; они поймут, что вы были со мной, благодаря чему научились - и научились достойно - исполнять волю небесного Отца. Вы можете достичь единства в служении Богу, и при этом характер
Тъй като вие можете да придобиете усъвършенствано единство на духовната цел и духовното разбиране, които произрастват от вашето взаимно осъзнаване на идентичността на Райските духове, пребиваващи във всеки от вас; и вие ще можете да изпитате цялото това дълбоко духовно единство, съхранявайки пределното разнообразие на своите индивидуални особености в интелектуалното мислене, емоционалното усещане и социалното поведение. Вашите личности могат да се отличават с живително разнообразие и явно отсъствие на подобие, в това време когато вашите духовни същности и духовни плодове, родени в божественото поклонение и братска любов, могат да бъдат толкова единни, че всички свидетели на вашия живот навярно ще забележат това духовно тъждество и душевно единство; те ще разберат, че вие сте били с мен,благодарение на което сте се научили - и сте се научили достойно - да изпълнявате волята на небесния Отец. Вие може да достигнете единство в служенето на Бога, и при това характера
вашего служения может соответствовать вашим индивидуальным умственным, телесным и душевным способностям.
на вашето служене може да съответствува на вашите индивидуални умствени, телесни и душевни способности.
Ваше духовное единство подразумевает две вещи, которые всегда будут согласовываться в жизни каждого верующего: во-первых, вы обладаете общим побуждением - прожить свою жизнь в служении; все вы превыше всего желаете исполнить волю небесного Отца. Во-вторых, у всех вас есть общая цель бытия найти небесного Отца и тем самым доказать вселенной, что вы стали такими, как он".
Вашето духовно единство подразбира две неща, които винаги ще се съгласуват в живота на всеки вярващ: първо, вие притежавате общо подбуждане - да проживеете своя живот в служене; всички вие най-високо от всичко желаете да изпълните волята на небесния Отец. Второ, у всички вас има обща цел на битието да намерите небесния Отец и по този начин да докажете на вселената, че вие сте станали такива, какъвто е той".
Много раз за время подготовки апостолов Иисус возвращался к этой теме. Он неоднократно повторял им: он не желает, чтобы те, кто верит в него, стали приверженцами догм и норм в соответствии с религиозными толкованиями, - даже если этих толкований придерживаются благие люди. Раз за разом он предостерегал своих апостолов против формулирования символов веры и установления традиций как способа руководства и управления теми, кто верит в евангелие царства.
Много пъти от време на време в подготовката на апостолите Иисус се връщал на тази тема. Той не еднократно им повтарял: той не желае, че тези, които вярват в него, да станат привърженици на догми и норми в съответствие с религиозните тълкувания, - даже ако към тези тълкувания се придържат благи хора. Път след път той предпазвал своите апостоли против формулирането на символите на вярата и установяването на традиции като начин на ръководство и управляване на тези, които вярват в евангелието за царството.
6. ПОСЛЕДНА СЕДМИЦА В АМАТА
К концу последней недели, проведенной в Амафе, Симон Зелот привел к Иисусу перса по имени Тегерма - коммерсанта, ведущего дела в Дамаске. Тегерма прослышал об Иисусе и прибыл в Капернаум, чтобы увидеть его. Там он узнал, что Иисус отправился со своими апостолами по иорданской дороге в Иерусалим, и последовал за ним. Андрей представил Тегерму Симону для обучения. Симон считал его "огнепоклонником", несмотря на все попытки Тегермы объяснить ему, что огонь является всего лишь зримым символом Чистого и Святого. После разговора с Иисусом перс заявил о своем желании остаться на несколько дней, чтобы присутствовать на уроках и слушать проповеди.
Към края на последната седмица, проведено в Амата, Симон Зелот довел към Иисус персиец на име Тегерма - търговец, водещ дела в Дамаск. Тегерма чул за Иисус и пристигнал в Капернаум, за да го види. Там той узнал, че Иисус се отправил със своите апостоли по йорданския път за Йерусалим, и той тръгнал след тях. Андрей представил Тегерма на Симон за обучение. Симон го смятал за "огнепоклонник", независимо от всички опити на Тегерма да му обясни, че огъня се явява всичко само видим символ на Чистия и Светия. След разговора с Иисус персиецът заявил за своето желание да остане за няколко дни, за да присъствува на уроците и да слуша проповеди.
Когда Симон Зелот и Иисус остались одни, Симон спросил Учителя: "Почему же мне не удалось уговорить его? Почему он так упорно противился мне и с такой готовностью стал слушать тебя?" Иисус ответил: "Симон, Симон, сколько раз я говорил тебе о необходимости воздерживаться от любых попыток изъять что-либо из сердец людей, которые ищут спасения? Сколько раз я призывал вас трудиться только над тем, чтобы вложить нечто в эти истосковавшиеся души? Приведи их в царство - и великие, живые истины царства вскоре вытеснят любое серьезное заблуждение. Когда ты уже познакомил смертного человека с тем, что Бог является его Отцом, тебе легче убедить его, что он действительно является Божьим сыном. И сделав это, ты тем самым принесешь свет спасения тому, кто пребывает во тьме. Симон, когда Сын Человеческий впервые пришел к вам, явился ли он с обличением Моисея и пророков и возвещением новой и лучшей жизни? Нет. Я пришел не для того, чтобы забрать то, что досталось вам от предков, но для того, чтобы показать более совершенное представление о том, что ваши отцы видели лишь отчасти. Потому ступай, Симон, учи царству и проповедуй его, и когда какой-нибудь человек надежно и уверенно утвердится в царстве и обратится к тебе с расспросами, тогда и настанет время рассказать ему о восхождении души в божественном царстве".
Когато Симон Зелот и Иисус останали сами, Симон попитал Учителя: "Защо на мен не ми се отдаде да го уговоря? Защо той така упорито ми се противеше и с такава готовност започна да слуша теб?" Иисус отвърнал:"Симон, Симон, колко пъти аз съм ти казвал на теб за необходимостта да се въздържаш от всякакви опити да извадиш каквото и да било от сърцата на хората, които търсят спасение? Колко пъти аз съм призовавал вас да се трудите само над това, за да вложите нещо в тези измъчили се души? Приведи ги в царството - и великите, живи истини на царството скоро ще изтласкат всяко сериозно заблуждение. Когато ти вече си запознал смъртния човек с това, че Бог се явява негов Отец, на теб ще ти е по-лесно да го убедиш, че той действително се явява Божи син. И правейки това, ти по този начин ще принесеш светлината на спасението към този, който пребивава в тъмнина. Симон, когато Синът Човешки за първи път дойде при вас, яви ли се той с разобличенията на Мойсей и пророците и възвестяване на новия и по-добър живот? Не. Аз съм дошъл не за това, за да взема това, което ви е донесено от предците, но за това, за да покажа по-съвършената представа за това, което вашите бащи са виждали само отчасти. Затова върви, Симон, учи за царството и проповядвай за него, и когато някой човек надеждно и уверено се утвърди в царството и се обърне към теб с въпроси, тогава и ще настане времето да му разкажеш за възхождане на душата в божественото царство".
Симон был изумлен этими словами, но он сделал так, как велел ему Иисус, и перс Тегерма стал одним из вступивших в царство.
Симон бил изумен от тези думи, но той направил така, както му повелил Иисус, и персиеца Тегерма станал един от встъпилите в царството.
В тот вечер Иисус беседовал с апостолами о новой жизни в царстве. В числе прочего он сказал: "Когда вы вступаете в царство, вы рождаетесь заново. Вы не можете учить сложным духовным вещам тех, кто рожден только во плоти; прежде чем пытаться научить человека прогрессивным путям духа, позаботьтесь о том,
В тази вечер Иисус беседвал с апостолите за новия живот в царството. В числото на другото той казал: "Когато вие встъпите в царството, вие се раждате отново. Вие не можете да учите на сложни духовни неща тези, които са родени само в плът; преди да се опитате да научите човека на прогресивните пътища на духа, погрижете се за това,
чтобы он родился в духе. Не пытайтесь показать людям красоты храма, не приведя их сначала в этот храм. Знакомьте людей с Богом как сынов Божьих, прежде чем рассуждать о доктринах отцовства Бога и сыновства людей. Не боритесь с людьми - будьте всегда терпеливы. Это не ваше царство; вы являетесь всего лишь посланниками. Просто идите и возвещайте: вот царство небесное - Бог ваш Отец, и вы его сыны; и эта благая весть, если вы верите в нее всем сердцем, является вашим вечным спасением".
че той да се роди в духа. Не се опитвайте да показвате красотите на храма, без да сте ги привели от начало в този храм. Запознайте хората с Бога като синове Божии, преди да разсъждавате за доктрините за бащинството на Бога и синовността на хората. Не се борете с хората - бъдете винаги търпеливи. Това не е вашето царство; вие се явявате всичко само посланици. Просто вървете и възвестявайте: ето царството небесно - Бог е ваш Отец, и вие сте негови синове; и тази блага вест, ако вие вярвате в нея от цялото си сърце, се явява вашето вечно спасение".
Апостолы добились огромных успехов за время пребывания в Амафе. Однако они были весьма разочарованы тем, что Иисус не дал им никаких рекомендаций относительно того, как вести себя с учениками Иоанна. Даже о таком важном вопросе, как крещение, Иисус сказал лишь одно: "Иоанн действительно крестил водой, но когда вы вступите в царство, вы будете крещены Духом".
Апостолите постигнали огромни успехи за времето на пребиваване в Амата. Обаче те били изключително разочаровани от това че Иисус не им дал никакви препоръки относно това, как да водят себе си с учениците на Йоан. Даже за такъв важен въпрос, като кръщението, Иисус казал само едно:"Йоан действително е кръщавал с вода, но когато вие встъпите в царството, вие ще бъдете кръстени с Дух".
7. В ЗАД ЙОРДАНСКА БЕТАНИЯ
26 февраля Иисус, его апостолы и большая группа последователей отправились вдоль Иордана к переправе у Бетании в Перее; это было на том месте, где Иоанн впервые возвестил о грядущем царстве. Иисус и апостолы оставались там в течение четырех недель, обучая и проповедуя, после чего они продолжили путь в Иерусалим.
На 26 февруари Иисус, неговите апостоли и голяма група последователи се отправили покрай Йордан към мястото за преминаване на реката в Бетания, в Перея; това било това място, където Йоан за първи път възвестил за идващото царство. Иисус и апостолите останали там в течение на четири седмици, обучавайки и проповядвайки, след което те продължили пътя към Йерусалим.
Через неделю после прибытия в заиорданскую Бетанию Иисус, вместе с Петром, Иаковом и Иоанном, отправился на другой берег реки - в горы к югу от Иерихона - для трехдневного отдыха. Учитель раскрыл этим трем апостолам много новых прогрессивных истин о царстве небесном. В данном повествовании мы излагаем эти учения в преобразованном и систематизированном виде.
След няколко седмици след пристигане в зад йорданска Бетания Иисус, заедно с Петър, Иаков и Йоан, се отправил на другия бряг на реката - в планините на юг от Йерихон - за тридневен отдих. Учителят разкрил на тези трима апостоли много нови прогресивни истини за царството небесно. В даденото повествувание ние излагаме тези учения в преобразуван и систематизиран вид.
Учитель попытался разъяснить апостолам следующее: он желает, чтобы его ученики, вкусившие благих духовных реальностей царства, жили в этом мире так, чтобы люди, видя их жизнь, осознавали бы царство и, благодаря этому, ощущали бы потребность узнать у верующих о путях царства. Все такие искренние правдоискатели всегда рады услышать благую весть о том даре веры, который обеспечивает вхождение в царство с его вечными и божественными духовными реальностями.
Учителят се опитал да разясни на апостолите следното: той желае, че неговите ученици, вкусили благите духовни реалности на царството, да живеят в този свят така, че хората, виждайки техния живот, да биха осъзнавали царството и, благодарение на това, да биха усещали потребност да узнаят от вярващите за пътищата към царството. Всички такива искрени търсачи на истината винаги се радват да чуят благата вест за този дар на вярата, който обезпечава влизането в царството с неговите вечни и божествени духовни реалности.
Иисус стремился внушить всем учителям евангелия царства, что их единственная задача - раскрыть каждому человеку Бога как Отца: привести этого индивидуума к осознанию своего сыновства, а затем представить того же человека Богу в качестве его сына в вере. Обе эти принципиальные истины раскрываются в Иисусе. Он воистину стал "путем, истиной и жизнью". Религия Иисуса целиком зиждилась на его посвященческой жизни на земле. Когда Иисус покинул этот мир, он не оставил после себя книг, законов или других форм систематизации человеческого опыта, оказывающих воздействие на религиозную жизнь индивидуума.
Иисус се стремил да внуши на всички учители на евангелието за царството, че тяхна единствена задача - е да разкрият на всеки човек Бог като Отец: да приведат този индивид към осъзнаване на своята синовност, а след това да представят на този същия човек на Бога в качеството на негов син във вярата.Тези две принципни истини се разкриват в Иисус. Той наистина станал "пътя, истината и живота". Религията на Иисус изцяло се градяла върху неговия посвещенически живот на земята. Когато Иисус напуснал този свят, той не оставил след себе си книги, закони или други форми на систематизация на човешкия опит, оказващи въздействие на религиозния живот на индивида.
Иисус разъяснял, что он пришел для установления таких личных и вечных отношений с людьми, которые навсегда стали бы первостепенными по сравнению со всеми остальными человеческими отношениями. И он подчеркивал, что это сокровенное духовное братство должно распространяться на всех людей, во все эпохи, для любых социальных условий, среди всех народов. Единственной наградой, которую он предлагал своим детям в этом мире, была духовная радость и приобщение к божественному, в следующем мире - вечная жизнь в постепенном освоении божественных духовных реальностей Райского Отца.
Иисус разяснил, че той дошъл за установяване на такива лични и вечни отношения с хората, които завинаги биха станали първостепенни в сравнение с всички останали човешки отношения. И той подчертавал, че това съкровено духовно братство трябва да се разпространява между всички хора, във всички епохи, за всякакви социални условия, сред всички народи. Единствената награда, която той предлагал на своите деца в този свят, била духовната радост и приобщаване към божественото, в следващия свят - вечен живот в постепенното усвояване на божествените духовни реалности на Райския Отец.
Иисус придавал особое значение тому, что он называл двумя важнейшими истинами царства, а именно: достижение спасения через веру и только веру в сочетании с революционным учением о достижении человеческой свободы посредством
Иисус придавал особено значение на това, което той наричал двете най-важни истини за царството, а именно: достигането на спасение чрез вяра и само вярата в съчетание с революционното учение за достигане на човешката свобода посредством
искреннего осознания истины: "Вы познаете истину, и истина сделает вас свободными". Иисус являлся истиной, представшей во плоти, и он обещал послать Дух Истины в сердца всех своих детей после своего возвращения к небесному Отцу.
искреното осъзнаване на истината: "Вие ще познаете истината, и истината ще ви направи свободни". Иисус се явявал истината, представяща се в плът, и той обещал да изпрати Духа на Истината в сърцата на всички свои деца след своето възвръщане към небесния Отец.
Иисус учил этих апостолов основам истины, рассчитанным на целую земную эпоху. Часто апостолы слушали его учения, предназначавшиеся в действительности для воодушевления и просвещения других миров. Он явил собою пример нового, самобытного плана жизни. С человеческой точки зрения, он действительно был евреем, но он прожил свою земную жизнь в облике смертного человека для всего мира.
Иисус учил тези апостоли на основите на истината, разчетени за цяла земна епоха. Често апостолите слушали неговите учения, предназначени в действителност за въодушевяване и просвещаване на другите светове. Той показал особен пример на новия, самобитен план на живот. От човешка гледна точка, той действително бил евреин, но той проживял своя земен живот в облика на смъртен човек за целия свят.
Для того, чтобы обеспечить признание Отца в претворении плана царства, Иисус, как он объяснил апостолам, сознательно не обращал внимания на "великих мира сего". С самого начала он обращался со своей проповедью к беднякам - тому самому классу, который в значительной мере игнорировался большинством предшествовавших эволюционных религий. Он никого не презирал; его план был всемирным и даже вселенским. Из-за необыкновенной смелости и выразительности его заявлений у Петра, Иакова и Иоанна возникала мысль о том, что Иисус мог быть не в своем уме.
За това, за да обезпечи признание за Отца в претворяване на плана за царството, Иисус, както той обяснил на апостолите, съзнателно не обръщал внимание на "великите от света сегашен". От самото начало той се обръщал със своята проповед към бедняците - към тази самата класа, която в значителна степен се игнорирала от болшинството предшестващи религии. Той никого не презирал; неговия план бил световен и даже вселенски. Поради необикновената смелост и изразителност на неговите заявления у Петър, Иаков и Йоан възникнала мисълта за това, че Иисус можело да не е бил в своя ум.
Он пытался осторожно внушить апостолам ту истину, что он явился с посвященческой миссией не для того, чтобы показать пример горстке земных созданий, а для того, чтобы создать и продемонстрировать идеал человеческой жизни для всех народов, во всех мирах, по всей своей вселенной. И этот идеал приближался к высшему совершенству, равно как и к высшей добродетели Всеобщего Отца. Однако апостолы не могли понять значения его слов.
Той се опитал внимателно да внуши на апостолите тази истина, че той се явява с посвещенически мисия не за това, че да показва пример на шепа земни създания, а за това, за да създаде и да продемонстрира идеал за човешки живот за всички народи, във всички светове, по цялата своя вселена. И този идел се приближавал към висшето съвършенство, еднакво както и към висшата добродетел на Всеобщия Отец. Обаче апостолите не могли да разберат значението на неговите думи.
Иисус заявил, что он пришел, чтобы быть учителем - учителем, посланным небом для раскрытия духовной истины материальному разуму. Именно таким он и был - учителем, а не проповедником. С человеческой точки зрения, Петр являлся значительно более успешным проповедником, чем Иисус. Проповедь Иисуса была столь эффективной прежде всего благодаря его уникальной личности, а не его неотразимому красноречию или эмоциональности. Иисус обращался непосредственно к душам людей. Он учил человеческий дух, но действовал через разум. Он жил с людьми.
Иисус заявил, че той е дошъл, за да бъде учител - учител, изпратен от небето за разкриване на духовната истина на материалния разум. Именно такъв той и бил - учител, а не проповедник. От човешка гледна точка, Петър се явявал значително по-успешен проповедник, отколкото Иисус. Проповедта на Иисус била толкова ефективна преди всичко благодарение на неговата уникална личност, а не на неговото неотразимо красноречие или емоционалност. Иисус се обръщал непосредствено към душите на хората. Той учил човешкия дух, но действувал чрез разума. Той живял с хората.
Именно тогда Иисус дал понять Петру, Иакову и Иоанну, что его труд на земле в некоторых отношениях ограничен поручением, данным его "небесным соратником", имея в виду предпосвященческие наставления его Райского брата Эммануила. Он сказал им, что он явился исполнить волю Отца - и только ее. Существующее в мире зло не столь сильно тревожило его потому, что он без остатка отдавал себя служению одной-единственной цели.
Именно тогава Иисус дал да разберат на Петър, Иаков и Йоан, че неговият труд на земята в някои отношения е ограничен от поръчението, дадено от неговия "небесен съратник", имайки в предвид наставленията преди посвещението от неговия Райски брат Еммануил. Той им казал, че той се е явил да изпълни волята на Отца - и само нея. Съществуващото в света зло не толкова силно го тревожило поради това, че той без остатък отдавал себе си на служенето на една-единствена цел.
Постепенно апостолы начали отмечать неподдельное дружелюбие Иисуса. Несмотря на свою открытость, Учитель всегда жил независимо от всех людей и над ними. Он никогда, ни на мгновение, не был подвластен какому-либо чисто смертному влиянию или переменчивым человеческим суждениям. Он не обращал внимание на общественное мнение и оставался безучастным к похвале. Он редко тратил время на то, чтобы исправить недоразумение или возмутиться неправильным толкованием. Он никогда не спрашивал чьего-либо совета; он никогда не просил молиться.
Постепенно апостолите започнали да отбелязват естественото дружелюбие на Иисус. Независимо от своята откритост, Учителят винаги живял независимо от всички хора и над тях. Той никога, нито за миг, не бил подвластен на каквото и да било чисто смъртно влияние или променливи човешки съждения. Той не обръщал внимание на общественото мнение и оставал безучастен към похвалата. Той рядко губел време за това, за да изправя недоразумение или да се възмущава от неправилно тълкуване. Той никога не питал когото и да било за съвет; той никога не молил да се молят.
Иаков был потрясен способностью Иисуса видеть всё от начала до конца. Учитель редко казался удивленным. Он никогда не бывал возбужденным, раздосадованным или смущенным. Он никогда и ни перед кем не извинялся. Временами он был опечален, но никогда не обескуражен.
Иаков бил потресен от способността на Иисус да вижда всичко от начало до край. Учителят рядко изглеждал удивен. Той никога не бил възбуден, раздразнен или смутен. Той никога и пред никого не се извинявал. От време на време той бил опечален, но никога не бил обезкуражен.
Иоанн с еще большей ясностью увидел, что Иисус - несмотря на все его божественные способности - в конечном счете был человеком. Иисус жил как человек среди людей; он понимал и любил людей и знал, как с ними обращаться. В своей личной жизни он был истинным человеком - и вместе с тем, человеком истинно безупречным. И он всегда был бескорыстен.
Йоан с още по-голяма яснота виждал, че Иисус - независимо от всичките негови божествени способности - в крайна сметка бил човек. Иисус живял като човек сред хората; той разбирал и обичал хората и знаел, как с тях да общува. В своя личен живот той бил истински човек - и заедно с това, за човек наистина безупречен. И той винаги бил безкористен.
Хотя Петр, Иаков и Иоанн не поняли многого из того, что сказал им Иисус в тот день, его благодатные слова запали им в сердце. После распятия и воскресения эти слова пробудились в их памяти, став огромным богатством и радостью в их последующем служении. Неудивительно, что эти апостолы не до конца поняли слова Учителя, - ведь он разворачивал перед ними план новой эпохи.
Макар Петър, Иаков и Йоан да не разбрали много от това, което им казал Иисус в този ден, неговите благодатни думи запалили пламъка на ентусиазма в техните сърца. След разпъването и възкресението тези думи се пробудили в тяхната памет, ставайки огромно богатство и радост в тяхното последващо служене. Не е учудващо, че тези апостоли не до край са разбрали думите на Учителя, - та нали той е разгърнал пред тях плана за новата епоха.
8. ТРУД В ЙЕРИХОН
На протяжении четырех недель, проведенных в заиорданской Бетании, несколько раз в неделю Андрей отправлял апостолов попарно в Иерихон на один или два дня. В Иерихоне у Иоанна было много последователей, и большинство из них приветствовало более прогрессивные учения Иисуса и его апостолов. Во время этих посещений Иерихона апостолы начали уделять больше внимания велению Иисуса ухаживать за больными. Они посетили каждый дом в этом городе и попытались утешить каждого пораженного недугом человека.
По протежение на четирите седмици, проведени в зад йорданска Бетания, няколко пъти в седмицата Андрей отправял апостолите по двойки в Йерихон за един или два дни. В Йерихон Йоан имал много последователи, и болшинството от тях приветствувало по-прогресивните учения на Иисус и неговите апостоли. Във времето на тези посещения на Йерихон апостолите започнали да отделят голямо внимание на повелята на Иисус да се грижат за болните. Те посетили всеки дом в този град и се опитвали да утешат всеки поразен от недъг човек.
В Иерихоне апостолы иногда выступали с проповедями, однако их труд в основном носил более неприметный и индивидуальный характер. Они обнаружили, что добрая весть о царстве чрезвычайно утешает больных, что их проповедь несет в себе исцеление недугов. Именно в Иерихоне они впервые в полной мере выполнили поручение Иисуса - проповедовать благую весть о царстве и помогать больным.
В Йерихон апостолите понякога излизали с проповеди, обаче техният труд в основното носил по-незабележим и индивидуален характер. Те открили, че добрата вест за царството черезвичайно утешава болните, че тяхната проповед носи в себе си изцеление на недъзите. Именно в Йерихон те за първи път в пълна степен изпълнили поръчението на Иисус - да проповядват благата вест за царството и да помагат на болните.
По пути в Иерусалим они остановились в Иерихоне, где их нагнала делегация из Месопотамии, члены которой прибыли побеседовать с Иисусом. Апостолы предполагали задержаться здесь только на день, но после прибытия этих правдоискателей с Востока Иисус провел с ними три дня, и они вернулись в родные места к берегам Евфрата, обрадованные знанием новых истин о царстве небесном.
По пътя за Йерусалим те се установили в Йерихон, където тях ги настигнала делегация от Месопотамия, членовете на която пристигнали да побеседват с Иисус. Апостолите предполагали че ще се задържат тук само за ден, но след пристигането на тези търсачи на истината от Изток Иисус провел с тях три дни, и те се върнали в родните места към бреговете на Ефрат, зарадвани от знанието на новите истини за царството небесно.
9. ЗАМИНАВАНЕ КЪМ ЙЕРУСАЛИМ
В понедельник, последний день марта, Иисус и апостолы начали подниматься на холмы, лежащие на пути к Иерусалиму. Ранее Лазарь из Вифании уже несколько раз приходил к Иисусу на Иордан. Было подготовлено всё необходимое для того, чтобы Учитель и его апостолы могли расположиться у Лазаря и его сестер и жить там в течение всего их пребывания в Иерусалиме.
В понеделник, последният ден на март, Иисус и апостолите започнали да изкачват на хълмовете, лежащи по пътя към Йерусалим. По-рано Лазар от Витания вече няколко пъти идвал при Иисус на Йордан. Било подготвено всичко необходимо за това, че Учителят и неговите апостоли да могат да се разположат у Лазар и неговите сестри и да живеят там в течение на цялото тяхно пребиваване в Йерусалим.
Ученики Иоанна остались в заиорданской Бетании, где учили и крестили народ. Поэтому когда Иисус появился в доме Лазаря, его сопровождали только двенадцать. Здесь Иисус и апостолы оставались в течение пяти дней, отдыхая и восстанавливая силы, прежде чем отправиться на Пасху в Иерусалим. Для Марфы и Марии это стало огромным событием в жизни - принимать Учителя и его апостолов в доме их брата, где они могли ухаживать за ними.
Учениците на Йоан останали в зад йорданска Бетания, където учили и кръщавали народа. Поради това когато Иисус се появил в дома на Лазар, него го съпровождали само дванадесетимата. Тук Иисус и апостолите се установили в течение на пет дни, отдъхвайки и възстановявайки сили, преди да се отправят за Пасха в Йерусалим. За Марфа и Мария това станало огромно събитие в живота - да приемат Учителя и неговите апостоли в дома на техния брат, където те можели да се грижат за тях.
Утром в воскресенье, 6 апреля, Иисус и апостолы отправились в Иерусалим. Впервые Учитель и двенадцать были здесь все вместе.
Утрото в неделя, 6 април, Иисус и апостолите се отправили в Йерусалим. За първи път Учителят и дванадесетте били тук всички заедно.