Текстът със зелени букви е, само, помощен материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/

Документ 129. ДАЛЬНЕЙШАЯ ВЗРОСЛАЯ ЖИЗНЬ ИИСУСА

Документ 129. ПО-НАТАТЪШЕН ВЪЗРАСТЕН ЖИВОТ

ИИСУС полностью и окончательно отошел от управления домашними делами назаретской семьи и непосредственного руководства ее членами. Вплоть до своего крещения он продолжал вносить вклад в семейный бюджет и живо интересоваться духовной жизнью всех братьев и сестер. И он всегда был готов сделать всё по-человечески возможное для благополучия и счастья своей овдовевшей матери.

ИИСУС напълно и окончателно се оттеглил от управлението на домашните дела на назаретското семейство и непосредственото ръководство на неговите членове. Чак до своето кръщение той винаги продължавал да внася своят принос в семейният бюджет и живо се интересувал от духовния живот на всички братя и сестри. И той винаги бил готов да направи всичко по човешки възможното за благополучието и щастието на своята овдовяла майка.

К этому времени Сын Человеческий сделал все необходимые приготовления к тому, чтобы навсегда покинуть свою назаретскую семью; и этот шаг был нелегким. Естественно, Иисус любил своих родных. Он любил свою семью, и это естественное чувство чрезвычайно усиливалось необыкновенной преданностью ей. Чем полнее мы посвящаем себя своим собратьям, тем больше мы начинаем их любить; и так как Иисус столь безраздельно отдавал себя своей семье, он любил ее огромной и пламенной любовью.

Към това време Синът Човешки направил всички необходими приготовления към това, че завинаги да напусне своето назаретско семейство; и тази крачка била не лека. Естествено, Иисус обичал своите роднини. Той обичал своето семейство и това естествено чувство черезвичайно се усилвало от необикновената преданост към него. Колкото по-пълно ние посвещаваме себе се на своите събратя, толкова повече ние започваме да ги обичаме; и тъй като Иисус толкова неразделно отдавал себе си на своето семейство, той го обичал с огромна и пламенна любов.

Постепенно все члены семьи поняли, что Иисус собирается их покинуть. Печаль от предчувствия расставания смягчалась только той постепенностью, с которой он готовил их к объявлению о своем уходе. На протяжении более чем четырех лет они осознавали, что он готовится к этой окончательной разлуке.

Постепенно всички членове на семейството разбрали, че Иисус се подготвя да ги напусне. Мъката от предчувствието на раздялата се смекчила само от тази постепенност, с която той ги готвил за своето заминаване. По протежение на повече от четири лета те осъзнавали, че той се готви към тази окончателна раздяла.

1. ДВАДЦАТЬ СЕДЬМОЙ ГОД (21 ГОД Н. Э.)

1. ДВАДЕСЕТ И СЕДМА ГОДИНА (21 ГОДИНА ОТ Н.Е.)

В январе этого года, 21 года н. э., дождливым воскресным утром, без каких-либо формальностей, Иисус покинул свою семью, объяснив только, что он отправляется в Тивериаду, после чего собирается посетить другие города в окрестностях Галилейского моря. Так он покинул их и уже никогда не возвращался в лоно семьи.

В януари тази година, 21 година от н.е., в дъждовно неделно утро, без каквито и да е формалности, Иисус напуснал своето семейство, обяснявайки само, че той се отправя към Тивериада, след което смята да посети други градове в околностите на Галилейско море. Така той ги напуснал и вече никога не се завръщал в лоното на семейството.

Он провел одну неделю в Тивериаде - новом городе, которому вскоре предстояло стать преемником Сепфориса в качестве столицы Галилеи. Не найдя здесь ничего для себя интересного, он продолжил путь через Магдалу и Вифсаиду и прибыл в Капернаум, где остановился, чтобы навестить друга своего отца - Зеведея. Его сыновья были рыбаками; сам он строил лодки. Иисус Назарянин был специалистом как в проектировании, так и строительстве. Он мастерски работал по дереву, и Зеведей был наслышан об искусстве назаретского умельца. Зеведей уже давно подумывал о строительстве лодок улучшенной конструкции, и теперь он рассказал о своих планах Иисусу, предложив остановившемуся у него плотнику войти в дело, и Иисус охотно согласился.

Той прекарал една седмица в Тивериада - новия град, на който скоро предстояло да стане приемник на Сепфорис в качеството на столица на Галилея. Не намирайки тук нищо за себе си интересно, той продължил пътя през Магдала и Вифсайда и пристигнал в Капернаум, където се спрял, за да навести другаря на своя баща - Зеведей. Неговите синове били риболовци; той самият построявал лодки. Иисус Назарянинът бил специалист както в проектирането, така и в строителството. Той майсторски работил по дървото, и Зеведей бил чувал много за изкуството на назаретския майстор. Зеведей вече отдавна се замислял за строителството на лодки с подобрена конструкция, и сега той разказал за своите планове на Иисус, предлагайки да се установилия се у него строителен дърводелец за влезе в делото, и Иисус охотно се съгласил.

Иисус проработал с Зеведеем немногим больше года, однако за это время он создал лодки новой конструкции и внедрил принципиально новые методы их изготовления. Благодаря более совершенной технологии и значительно улучшенным

Иисус работил със Зеведей малко повече от година, обаче за това време той създал лодка с нова конструкция и внедрил принципно нови методи за тяхното правене. Благодарение на по-съвършената технология и значително подобрен


Страница 1420

методам пропарки бортов, Иисус и Зеведей начали строить лодки чрезвычайно высокого качества, которые были намного безопасней в плавании на озере, чем лодки прежних типов. В течение нескольких лет заказы на эти лодки нового типа превышали возможности небольшого предприятия Зеведея. Менее чем через пять лет практически все используемые на озере лодки были построены в мастерской Зеведея в Капернауме. Иисус стал широко известен в кругу галилейских рыбаков как создатель новых лодок.

метод попарването на бордовете, Иисус и Зеведей започнали да строят лодки с изключително високо качество, които били много по-безопасни в плаването по езерото, отколкото лодките от предишните типове. В течение на няколко години поръчките за тези лодки от нов тип превишавали възможностите на малкото предприятие на Зеведей. За по-малко от пет години практически всичките използувани на езерото лодки били построени в работилницата на Зеведей в Капернаум. Иисус станал широко известен в кръга на галилейските рибари като създател на нови лодки.

Зеведей был достаточно обеспеченным человеком. Его лодочные мастерские располагались на озере к югу от Капернаума, а его дом стоял на берегу, неподалеку от рыболовецкого центра Вифсаиды. Иисус провел в Капернауме более года, и в течение этого времени он жил в семье Зеведея. Он давно уже трудился в одиночестве - то есть, без отца - и потому наслаждался работой с отцом-партнером.

Зеведей бил достатъчно обезпечен човек. Неговите работилници за лодки се разполагали на езерото на юг от Капернаум, а неговия дом стоял на брега, недалеч от рибиловния център Вифсайда. Иисус прекарал повече от година, и в течение на това време той живял в семейството на Зеведей. Той отдавна се трудил в самота - тоест, без баща - и поради това се наслаждавал на работата с бащата-партньор.

Жена Зеведея, Саломия, была родственницей Ханана, который в свое время являлся первосвященником Иерусалима. Смещенный лишь восемью годами ранее, Ханан по-прежнему оставался наиболее влиятельным из саддукеев. Саломия стала страстной поклонницей Иисуса. Она любила его, как своих собственных сыновей - Иакова, Иоанна и Давида, а четыре ее дочери относились к нему, как к старшему брату. Иисус часто отправлялся на рыбалку с Иаковом, Иоанном и Давидом, и они обнаружили, что он не только искусный строитель лодок, но и опытный рыбак.

Жената на Зеведей, Саломия, била роднина на Ханан, който в своето време се явявал първосвещеник в Йерусалим. Преместен едва осем години по-рано, Ханан по-предишному си оставал най-влиятелен от садукеите. Саломия станала страстна поклонница на Иисус. Тя го обичала, както своите собствени синове - Яков, Йоан и Давид, а четирите техни дъщери се отнасяли към него, както към старши брат. Иисус често се отправял на риболов с Яков, Йоан и Давид, и те открили, че той не е само изкусен строител на лодки, на и опитен рибар.

В течение всего этого года Иисус ежемесячно отсылал деньги Иакову. Он вернулся в Назарет в октябре, чтобы присутствовать на свадьбе Марфы, после чего не появлялся здесь более двух лет, вернувшись сюда лишь перед двойной свадьбой Симона и Иуды.

В течение на цялата тази година Иисус ежемесечно изпращал пари на Яков. Той се върнал в Назарет през октомври, за да присъствува на сватбата на Марфа, след което не се появявал тук повече от две години, връщайки се тук едва преди двойната сватба на Симон и Иуда.

В течение этого года Иисус продолжал строить лодки и наблюдать за жизнью людей на земле. Он часто посещал стоянки караванов, ибо путь из Дамаска на юг проходил через Капернаум. В Капернауме находился большой римский гарнизон; возглавлявший его офицер был язычником, обращенным в веру Ягве, - "благочестивым человеком", как называли таких прозелитов евреи. Этот офицер, происходивший из богатой римской семьи, решил построить в Капернауме прекрасную синагогу, которую он передал евреям незадолго до того, как Иисус поселился у Зеведея. В течение этого года Иисус провел здесь более половины всех богослужений, и некоторые из побывавших в синагоге караванных путников узнали в нем плотника из Назарета.

В течение на тази година Иисус продължавал да строи лодки и да наблюдава живота на хората на земята. Той често посещавал спирките на керваните, защото на пътя от Дамаск на юг преминавал през Капернаум. В Капернаум се намирал голям римски гарнизон; възглавяващият го офицер бил езичник, обърнат във вяра към Яхве, "благочестив човек", както наричали прозелитите евреите. Този офицер, произхождащ от богато римско семейство, решил да построи в Капернаум прекрасна синагога, която той предал на евреите скоро преди, когато Иисус се заселил у Зеведей. В течение на тази година Иисус провел тук повече от половината от всички богослужения, и някои от присъствувалите в синагогата керванни пътници познали в него строителния дърводелец от Назарет.

Когда пришла пора платить налоги, Иисус зарегистрировался как "квалифицированный ремесленник из Капернаума". С того дня и до конца своей земной жизни его знали как жителя Капернаума. Он никогда не заявлял о каком-либо ином официальном местожительстве, хотя, в силу разных причин, он позволял принимать себя за жителя Дамаска, Вифании, Назарета и даже Александрии.

Когато дошло време да се платят налозите, Иисус се регистрирал като "квалифициран занаятчия от Капернаум". От този ден и до края на своя земен живот него го знаели като жител на Капернаум. Той никога не заявявал за каквото и да било друго местожителство, макар, по силата на различни причини, той позволявал да го приемат за жител на Дамаск, Витания, Назарет и даже Александрия.

В капернаумской синагоге он обнаружил много новых книг, хранившихся в библиотечных сундуках, и как минимум пять вечеров в неделю он проводил в интенсивных занятиях. Один из свободных вечеров он уделял общению со старшими, а другой проводил с молодежью. В личности Иисуса было нечто благодатное и воодушевляющее, что неизменно притягивало к нему молодых людей. В его обществе они всегда чувствовали себя легко и непринужденно. Возможно, главный секрет его успеха в общении с ними заключался в том, что он постоянно интересовался их делами и вместе с тем редко давал им советы, если у него их не спрашивали.

В капернаумската синагога той открил много нови книги, пазещи се в бибилиотечните сандъци, и като минимум пет вечери от седмицата той прекарвал в интересни занимания. Една от свободните вечери той отделял на общуването със старшите, а другата провеждал с младежите. В личността на Иисус имало нещо благодатно и въодушевяващо, което неизменно притегляло към него младите хора. В неговото общество те винаги чувствували себе си леко и непринудено. Възможно, главният секрет на този успех в общуването с тях да се заключавал в това, че той постоянно се интересувал от техните дела и заедно с това рядко им давал съвети, ако те не го питали.

Семья Зеведея почти что поклонялась Иисусу и никогда не пропускала вечеров вопросов и ответов, которые Иисус регулярно проводил после ужина до того, как уходил заниматься в синагогу. Юные соседи также часто посещали эти вечерние

Семейството на Зеведей почти се покланяло към Иисус и никога не пропускало вечерите на въпроси и отговори, които Иисус редовно провеждал след вечеря до времето, в което той отивал да се занимава в синагогата. Младите съседи така също често посещавали тези вечерни


Страница 1421

беседы. На этих небольших собраниях Иисус давал различные прогрессивные наставления - прогрессивные ровно настолько, насколько они были доступны пониманию слушателей. Он вполне непринужденно беседовал с ними, выражая свои идеи и идеалы в отношении политики, социологии, науки и философии; властная категоричность появлялась в его тоне только тогда, когда речь заходила о религии - связи человека с Богом.

беседи. На тези малки събрания Иисус давал различни прогресивни наставления - прогресивни еднакво до толкова, доколкото те били достъпни към разбирането на слушателите. Той напълно непринудено беседвал с тях, изразявайки свои идеи и идеали по отношение на политиката, социологията, науката и философията; властната категоричност се появявала в неговия тон само тогава, когато речта отивала към религията - връзката на човека с Бога.

Раз в неделю Иисус устраивал собрания, на которых присутствовала вся семья, а также подмастерья и подсобные береговые рабочие, ибо у Зеведея было много наемных работников. Именно в среде этих тружеников Иисус впервые был назван "Учителем". Все они любили его. Иисусу нравилось работать вместе с Зеведеем в Капернауме, однако он скучал по детям, игравшим у стены столярной мастерской в Назарете.

Веднъж в седмицата Иисус устройвал събрания, на които присъствувало цялото семейство, а така също калфите и помощници на бреговите работници, защото у Зеведей имало много наемни работници. Именно в средата на тези труженици Иисус за първи път бил наречен "Учител". Всички те го обичали. На Иисус харесвало да работи заедно със Зеведей в Капернаум, обаче на него му било скучно за децата, играещи до стената в столарската работилница в Назарет.

Из сыновей Зеведея Иаков больше других интересовался Иисусом как учителем и философом. Иоанн прежде всего ценил его религиозные учения и воззрения. Давид уважал в нем мастерового, но мало задумывался о его религиозных взглядах и философских учениях.

От синовете на Зеведей Яков повече от другите се интересувал от Иисус като учител и философ. Йоан преди всичко ценил неговите религиозни учения и възгледи. Давид уважавал в него майстора, но малко се замислял за неговите религиозни възгледи и философски учения.

Иуда часто приходил сюда по субботам послушать речи Иисуса в синагоге и оставался, чтобы пообщаться с ним. И чем больше времени проводил Иуда в обществе своего старшего брата, тем больше он убеждался в том, что Иисус является поистине великим человеком.

Иуда често идвал тук в съботите да послуша речите на Иисус в синагогата и оставал, за до общува с него. И колкото повече време прекарвал Иуда в обществото на своя старши брат, толкова повече се убеждавал в това, че Иисус наистина се явява велик човек.

В этом году Иисус поднялся на новый уровень овладения своим человеческим разумом и достиг новых высот в осознанном общении с внутренним Настройщиком Сознания.

В тази година Иисус се издигнал на ново ниво на овладяване на своя човешки разум и достигайки нови висоти в осъзнаваното общуване с вътрешния Настройчик на Съзнанието.

Это был последний год его оседлой жизни. Впредь Иисус никогда уже не проводил целого года в одном месте или за одним занятием. Быстро приближались дни его земных странствий. Периоды напряженной деятельности были не за горами, но теперь - между простой, но необычайно энергичной жизнью в прошлом, и еще более насыщенным и напряженным общественным служением, - ему предстояло провести несколько лет в активных путешествиях и самом разнообразном личном труде. Он должен был завершить свою подготовку в качестве человека данного мира, до того как стать учителем и проповедником - совершенным Богочеловеком божественной и постчеловеческой стадий своего урантийского посвящения.

Това била последната година от неговия уседнал живот. За напред Иисус никога вече не прекарвал цяла година на едно място и или с едно занятие. Бързо се приближавали дните на неговите земни странствувания. Периодите на напрегната деятелност били не зад планини, но сега - между простия, но необичайно енергичен живот в миналото, и още по-наситеното и напрегнато обществено служене, - на него му предстояло да прекара няколко години в активни пътешествия и в най-разнообразен личен труд. Той трябвало да завърши своята подготовка в качеството на човек от дадения свят, до тогава докато стане учител и проповедник - съвършен Богочовек в божествения и постчовешки стадий от своето урантийско посвещение.

2. ДВАДЦАТЬ ВОСЬМОЙ ГОД (22 ГОД Н. Э.)

2. ДВАДЕСЕТ И ОСМА ГОДИНА (22 ГОДИНА ОТ Н.Е.)

В марте 22 года н. э. Иисус покинул Зеведея и Капернаум. Он попросил немного денег для покрытия своих расходов в Иерусалиме. Работая с Зеведеем, он брал лишь небольшие суммы, которые ежемесячно отправлял в Назарет. Каждый месяц Иосиф и Иуда поочередно приходили в Капернаум за деньгами и относили их в Назарет; рыболовецкий центр Иуды находился всего лишь в нескольких милях к югу от Капернаума.

През март 22 година от н.е. Иисус напуснал Зеведей и Капернаум. Той помолил за малко пари за покриване на своите разходи в Йерусалим. Работейки със Зеведей, той взимал само малки суми, които ежемесечно изпращал в Назарет. Всеки месец Йосиф и Иуда по ред идвали в Капернаум за пари и ги отнасяли в Назарет; риболовния център на Иуда се намирал само на няколко мили на юг от Капернаум.

Когда Иисус покинул семью Зеведея, он согласился задержаться в Иерусалиме до Пасхи, и они все пообещали прибыть на празднование. Они даже договорились устроить совместную пасхальную трапезу. Все они были опечалены уходом Иисуса - особенно дочери Зеведея.

Когато Иисус напуснал семейството на Зеведей, той се съгласил да се задържи в Иерусалим до Пасха, и всички те обещали да дойдат на празнуването. Те даже се договорили да устроят съвместна пасхална трапеза. Всички те били опечалени от заминаването на Иисус - особено дъщерите на Зведей.

До того, как Иисус покинул Капернаум, у него состоялся продолжительный разговор со своим новым другом и близким товарищем - Иоанном Зеведеевым. Он сказал Иоанну, что собирается много путешествовать "пока не исполнится его время" и попросил Иоанна, чтобы тот ежемесячно посылал вместо него в Назарет

Преди това, когато Иисус да напусне Капернаум, у него се състоял продължителен разговор със своя нов другар и близък приятел - Йоан Зеведеев. Той казал на Йоан, че смята много да пътешествува "докато не се изпълни неговото време" и помолил Йоан, че той ежемесечно да изпраща вместо него в Назарет


Страница 1422

определенную сумму до тех пор, пока не будут израсходованы причитающиеся ему деньги. И Иоанн дал ему следующее обещание: "Мой Учитель, занимайся своим делом, верши свой труд в мире; я буду действовать от твоего имени в этом и любом другом вопросе, и я буду помогать твоей семье так же, как я опекал бы свою собственную мать и ухаживал бы за своими родными братьями и сестрами. Я буду расходовать твои средства, которые хранятся у моего отца, так, как ты распорядился и в зависимости от необходимости, а если твои деньги кончатся и я ничего не буду от тебя получать, а твоя мать будет нуждаться, то я буду делиться с нею своими собственными средствами. Иди с миром. Я буду действовать вместо тебя во всех этих вопросах".

определена сума до тогава, докато не бъдат изразходвани полагащите му се пари. И Йоан му дал следното обещание:"Учителю мой, занимавай се със своите дела, извършвай своя труд в света; аз ще действувам от твое име по този и всеки друг въпрос, и аз ще помагам на твоето семейство така също, както аз бих осигурявал своята собствена майка и бих се грижил за своите родни братя и сестри. Аз ще разходвам твоите средства, които се пазят у моя баща, така, както ти си се разпоредил и в зависимост от необходимостта, а ако твоите пари свършат и аз нищо няма от теб да получавам, а твоята майка се нуждае, то аз ще споделям с нея своите собствени средства. Върви с мир. Аз ще действувам вместо теб по всички тези въпроси".

Поэтому после того, как Иисус покинул Капернаум, Иоанн справился у своего отца, Зеведея, относительно причитавшихся Иисусу средств, и он был удивлен тому, сколь внушительной была эта сумма. Ввиду того, что Иисус оставил этот вопрос целиком на их усмотрение, они решили, что лучше всего вложить деньги в недвижимость и использовать доход в помощь назаретской семье; и так как Зеведей знал о небольшом доме в Капернауме, который был заложен и предназначался для продажи, он велел Иоанну купить этот дом на деньги Иисуса и распоряжаться собственностью своего друга на правах опекуна. Иоанн поступил так, как посоветовал ему отец. В течение двух лет арендная плата за дом шла в счет погашения долга, а вскоре Иоанн получил от Иисуса крупную сумму денег на нужды семьи Учителя, и образовавшихся средств почти полностью хватило для выплаты по закладной; Зеведей предоставил недостающую часть, и Иоанн в установленное время погасил долг, приобретя полное право собственности на этот двухкомнатный дом. Таким образом, Иисус стал владельцем дома в Капернауме, но ему ничего об этом не сообщили.

За това след това, когато Иисус напуснал Капернаум, Йоан се отправил при своя баща, Зеведей, относно полагащите се на Иисус средства, и той бил удивен от това, колко внушителна била тази сума. В предвид на това, че Иисус оставил този въпрос изцяло на тяхната преценка, те решили, че най-добре от всичко е да вложат парите в недвижим имот и да използуват дохода в помощ на назаретското семейство; и тъй като Зеведей знаел за малък дом в Капернаум, който бил заложен и бил предназначен за продажба, той разпоредил на Йоан да купи този дом с парите на Иисус и да се разпорежда със собствеността на своя другар с правата на опекун. Йоан постъпил така, както го посъветвал неговия баща. В течение на две години вноската по арендата за дома отивала за погасяване на дълга, а скоро Йоан получил от Иисус крупна сума пари за нуждите на семейството на Учителя, и образувалите се средства почти напълно стигали да изплащане по полицата; Зеведей предоставил недостигащата част, и Йоан в установеното време погасил дълга, придобивайки пълно право на собственост върху този дом от две стаи. По такъв начин, Иисус станал собственик на дом в Капернаум, но на него нищо за това не му съобщили.

Когда назаретская семья узнала о том, что Иисус покинул Капернаум, они - не зная о его финансовом соглашении с Иоанном - решили, что настало время обходиться без дальнейшей помощи Иисуса. Иаков помнил о своем договоре с Иисусом и с помощью своих братьев сразу же взял на себя полную ответственность за опеку семьи.

Когато назаретското семейство узнало за това, че Иисус напуснал Капернаум, те - не знаейки за неговите финансови споразумения с Йоан - решили, че е настанало времето да се задоволяват без по-нататъшната помощ на Иисус. Яков помнил за своя договор с Иисус и с помощта на своите братя веднага също взел върху себе си пълната отговорност за опеката на семейството.

Однако вернемся к Иисусу, в Иерусалим. В течение двух месяцев большую часть своего времени он проводил в храме, слушая диспуты и время от времени посещая различные школы раввинов. По субботам он обычно отправлялся в Вифанию.

Обаче ще се върнем към Иисус, в Йерусалим. В течение на два месеца голяма част от своето време той прекарвал в храма, слушайки диспутите и от време на време посещавайки различните школи на равините. В събота той обикновено се отправял към Витания.

Иисус привез в Иерусалим письмо от Саломии, жены Зеведея, представлявшей его бывшему первосвященнику Ханану как человека, к которому она относится "как к родному сыну". Ханан уделил ему много времени и лично побывал с ним во всех многочисленных иерусалимских академиях, готовивших религиозных учителей. Несмотря на то, что Иисус всесторонне познакомился с этими школами и внимательно изучил их методы преподавания, он не задал публично ни одного вопроса. Ханан относился к Иисусу как к великому человеку, однако он был в недоумении и не знал, что посоветовать. Он понимал, сколь глупым было бы рекомендовать ему поступать в какую-либо из иерусалимских школ в качестве ученика; с другой стороны, он хорошо знал, что Иисусу никогда не предоставят статус официального учителя, поскольку он не занимался в этих школах.

Иисус донесъл в Йерусалим писмо от Саломия, жената на Зеведей, представящо го на бившия първосвещеника Ханан като човек, към който тя се отнася "като към роден син". Ханан му отделил много време и лично ходил с него във всичките многочислени йерусалимски академии, готвещи религиозни учители. Независимо от това, че Иисус всестранно се запознал с тези школи и внимателно изучил техните методи на преподаване, той не задал публично нито един въпрос. Ханан се отнасял към Иисус като към велик човек, обаче той бил в недоумение и не знаел, какво да го посъветва. Той разбирал, колко глупаво би било да му препоръча да постъпи в която и да било от йерусалимските школи в качеството на ученик; от друга страна, той добре знаел, че на Иисус никога няма да предоставят статус на официален учител, доколкото той не се е занимавал в тези школи.

Вскоре наступила пасхальная неделя. Вместе с толпами паломников со всех концов мира из Капернаума в Иерусалим прибыл Зеведей со всей своей семьей. Все они остановились в просторном доме Ханана, где встретили Пасху одной счастливой семьей.

Скоро настъпила пасхалната неделя. Заедно с тълпите поклонници от всички краища на света от Капернаум в Йерусалим пристигнал Зеведей с цялото свое семейство. Всички те отседнали в просторния дом на Ханан, където посрещнали Пасха като едно щастливо семейство.

Еще до окончания этой пасхальной недели Иисус совершенно случайно повстречался с богатым путешественником и его сыном - молодым человеком примерно семнадцати лет. Отец и сын были родом из Индии; собираясь посетить

Още преди свършване на тази пасхална седмица Иисус съвършено случайно се срещнал с богат пътешественик и неговия син - млад човек примерно на седемнадесет години. Бащата и синът били родом от Индия; смятайки да посетят


Страница 1423

Рим и другие места Средиземноморья, они решили отправиться в Иерусалим на Пасху в надежде найти человека, который стал бы переводчиком для них обоих и репетитором для юноши. Отец настаивал на том, чтобы Иисус согласился поехать вместе с ними. Иисус рассказал ему о своей семье и о том, что с его стороны вряд ли было бы честным отлучаться почти на два года - ведь за это время его семья может оказаться в нужде. В ответ на это путешественник с востока предложил Иисусу жалование за год вперед, с тем чтобы его друзья, распоряжаясь от имени Иисуса этими деньгами, могли содержать его семью. И Иисус согласился.

Рим и други места по Средиземноморието, те решили да се отправят в Йерусалим за Пасха с надежда да намерят човек, който да им стане преводач за тях двамата и репетитор за юношата. Бащата настоявал за това, че Иисус да се съгласи да тръгне заедно с тях.Иисус му разказал за своето семейство и за това, че от негова страна едва ли би било честно да се отлъчва почти за две години - та нали за това време неговото семейство може да се окаже в нужда. В отговор на това пътешественикът от изток предложил заплатата за година напред, за това, че неговите другари, да се разпореждат от името на Иисус с тези пари, да могат да издържат неговото семейство. И Иисус се съгласил.

Иисус передал эту крупную сумму Иоанну, сыну Зеведея. И вы уже знаете, что Иоанн использовал эти деньги для погашения долга за дом в Капернауме. Иисус полностью посвятил Зеведея в планы своего путешествия по Средиземноморью, однако он велел ему не рассказывать об этом никому - даже своим родным, и за всё это долгое время продолжительностью почти в два года Зеведей действительно ни разу не раскрыл его местопребывания. Когда Иисус вернулся из путешествия, назаретская семья почти уже не надеялась увидеть его живым. Только благодаря уверениям Зеведея, который несколько раз наведывался в Назарет вместе со своим сыном Иоанном, в сердце Марии еще теплилась надежда.

Иисус предал тази крупна сума на Йоан, сина на Зеведей. И вие вече знаете, че Йоан използувал тези пари за погасяване на дълга за дом в Капернаум. Иисус напълно посветил Зеведей в плановете за своето пътешествие по Средиземно море, обаче той му повелил да не разказва за това на никого - даже на своите роднини, и за цялото това дълго време с продължителност почти две години Зеведей действително нито веднъж не разкрил неговото местопребиваване. Когато Иисус се върнал от пътешествието, назаретското семейство почти вече не се надявало да го види жив. Само благодарение на уверенията на Зеведей, който няколко пъти се отбивал за малко в Назарет заедно със своя син Йоан, в сърцето на Мария още се таяла надежда.

В течение всего этого времени положение назаретской семьи оставалось весьма благополучным; Иуда существенно увеличил свою квоту и продолжал платить увеличенный взнос вплоть до своей женитьбы. Несмотря на то, что они почти не нуждались в помощи, Иоанн Зеведеев каждый месяц делал подарки Марии и Руфи, как ему велел Иисус.

В течение на цялото това време положението на назаретското семейство оставало изключително благополучно; Иуда съществено увеличил своята квота и продължил да плаща увеличената вноска чак до своята женитба. Независимо от това, че те почти не се нуждаели от помощ, Йоан Зеведеев всеки месец правел подаръци на Мария и Руф, както му повелил Иисус.

3. ДВАДЦАТЬ ДЕВЯТЫЙ ГОД (23 ГОД Н. Э.)

3. ДВАДЕСЕТ И ДЕВЕТА ГОДИНА (23 ГОДИНА ОТ Н.Е.)

Весь двадцать девятый год жизни Иисуса ушел на завершение путешествия по Средиземноморью. Основные его события - в той мере, в которой нам позволено раскрыть этот опыт, - рассматриваются в повествованиях, следующих сразу же за данным документом.

Цялата двадесет и девета година от живота на Иисус отишла за извършване на пътешествие по Средиземно море. Основните негови събития - в тази степен, в която на нас ни е позволено да разкрием този опит, - се разглеждат в повествуванията, следващи веднага след дадения документ.

Во время путешествия по римскому миру Иисус, в силу многих причин, был известен как дамасский книжник. Однако в Коринфе и других местах, где он останавливался на обратном пути, его знали как еврейского репетитора.

По време на пътешествието по римския Свят Иисус, по силата на много причини, бил известен като дамаския книжник. Обаче в Коринт и на други места, където той се спирал на обратния път, него го знаели като еврейският репетитор.

Этот период в жизни Иисуса был насыщен событиями. Во время путешествия он много общался с людьми, но данный опыт является тем этапом его жизни, который он никогда не раскрывал ни членам своей семьи, ни кому-либо из апостолов. Иисус прожил свою жизнь во плоти и покинул этот мир так, что никто (кроме Зеведея из Вифсаиды) не узнал об этом длительном путешествии. Некоторые из его друзей считали, что он вернулся в Дамаск; другие полагали, что он уехал в Индию. Его собственная семья склонялась к мнению, что он был в Александрии, ибо они знали, что когда-то его приглашали туда на должность помощника хазана.

Този период в живото на Иисус бил наситен със събития. По време на пътешествието той много общувал с хората, но дадения опит се явява този етап от неговия живот, който той никога не разкривал нито на членовете на своето семейство, нито на когото и да било от апостолите. Иисус проживял своя живот в плът и напуснал този свят така, че никой (освен Зеведей от Вифсаида) не узнал за това дълго пътешествие. Някои от неговите другари считали, че той се върнал в Дамаск, други полагали, че той заминал в Индия. Неговото собствено семейство се скланяло към мнението, че той бил в Александрия, защото те знаели, че някога него са го канели там на длъжност помощник на хазана.

Когда Иисус вернулся в Палестину, он ничего не сделал для того, чтобы изменить мнение своей семьи, считавшей, что он отправился из Иерусалима в Александрию; он позволил им продолжать верить, что всё то время, в течение которого его не было в Палестине, он провел в этом городе знаний и культуры. Только Зеведей, строитель лодок из Вифсаиды, знал истину, однако Зеведей хранил молчание.

Когато Иисус се завърнал в Палестина, той нищо не направил за това, че да измени мнението на своето семейство, считащо, че той се е отправил от Йерусалим в Александрия; той им позволил да продължават да вярват, че цялото това време, в течение на което той не бил в Палестина, той е прекарал в този град на знанията и културата. Само Зеведей, строителят на лодки от Вифсаида, знаел истината, обаче Зеведей пазел мълчание.

Во всех своих попытках разгадать смысл жизни Иисуса на земле вам следует помнить о мотивах посвящения Михаила. Если вы хотите постигнуть значение его многих и, на первый взгляд, странных поступков, вы должны понять цель его пребывания в вашем мире. Он тщательно следил за тем, чтобы не сделать собственную

Във всичките ваши опити да разгадаете смисъла на живота на Иисус на земята за вас следва да помните за мотивите на посвещението на Михаила. Ако вие искате да постигнете значението на неговите много и, пръв поглед, странни постъпки, вие трябва да разберете целта на неговото пребиваване във вашия свят. Той щателно е следил за това, че да не направи собствения


Страница 1424

жизнь предметом чрезмерного, всепоглощающего внимания. Он не хотел прибегать к необычному и неотразимому воздействию на других людей. Он был всецело предан делу раскрытия небесного Отца своим смертным собратьям и одновременно посвящен возвышенной задаче: прожить свою земную жизнь так, чтобы в течение всей этой жизни подчиняться воле того же Райского Отца.

си живот предмет на черезмерно, всепоглъщащо внимание. Той не искал да прибягва към необичайно и неотразимо въздействие върху другите хора. Той бил всецяло предан на делото на разкриване на небесния Отец на своите смъртни събратя и едновременно посветен на възвишената задача: да проживее своя земен живот така, че в течение на целия този живот да се подчинява на волята на този същия Райски Отец.

Кроме того, смертные, изучающие жизнь Иисуса на земле, смогут лучше понять это божественное посвящение, если они всегда будут помнить следующее: хотя Иисус прожил свою жизнь в инкарнации на Урантии, он прожил ее для всей своей вселенной. В жизни, прожитой им во плоти, было нечто особое и воодушевляющее для каждой обитаемой сферы во вселенной Небадон. Это также справедливо в отношении тех миров, которые стали обитаемыми после его незабываемого пребывания на Урантии. И это будет так же справедливо в отношении всех миров, на которых смогут появиться волевые создания на протяжении всей грядущей истории этой локальной вселенной.

Освен това, смъртните, изучаващи живота на Иисус на земята, ще могат по-добре да разберат това божествено посвещение, ако те винаги помнят следното: макар Иисус да е проживял своя живот в инкарнация на Урантия, той го е проживял за цялата своя вселена. В живота, проживян от него в плът, имало нещо особено и въодушевяващо за всяка обитаема сфера във вселената Небадон. Това е така също справедливо по отношение на тези светове, които са станали обитаеми след неговото незабравимо пребиваване на Урантия. И това ще бъде справедливо по отношение на всички светове, на които могат да се появят волеви създания по протежение на цялата грядуща история на тази локална вселена.

В течение путешествия по римскому миру и благодаря приобретенному за это время опыту, Сын Человеческий практически завершил свою образовательную подготовку через общение с самыми разными народами, населявшими мир в то время и в том поколении. Благодаря полученной в путешествиях подготовке, ко времени возвращения Иисуса в Назарет у него сложилось почти полное представление о том, как живет и творит свою судьбу человек на Урантии.

В течение на пътешествията по римския свят и благодарение на придобития за това време опит, Синът Човешки практически завършил своята образователна подготовка чрез общуването с различни народи, населяващи света в това време и в това поколение. Благодарение на получената в пътешествията подготовка, към времето на завръщане на Иисус в Назарет у него се наредила почти пълна представа за това, как живее и как твори своята съдба човека на Урантия.

Истинной целью его путешествия по странам бассейна Средиземного моря было познать людей. Он сблизился с сотнями представителей человеческого рода. Он встретил и полюбил самых разных людей - богатых и бедных, знатных и простых, черных и белых, образованных и необразованных, культурных и некультурных, с животными и духовными наклонностями, религиозных и нерелигиозных, нравственных и безнравственных.

Истинската цел на неговото пътешествие по страните от басейна на Средиземно море била да познае хората. Той се сближил със стотици представители на човешкия род. Той срещнал и обикнал най-различни хора - богати и бедни, знатни и прости, черни и бели, образовани и необразовани, културни и некултурни, с животински и духовни наклонности, религиозни и не религиозни, нравствени и безнравствени.

Во время путешествия по Средиземноморью Иисус добился больших успехов в своей человеческой задаче - овладении материальным смертным разумом, а его внутренний Настройщик совершил огромный прогресс в возвышении и одухотворении того же человеческого интеллекта. К концу этого путешествия Иисус подлинно, со всей человеческой уверенностью знал, что он является Божьим Сыном, Сыном-Создателем, Сыном Всеобщего Отца. Настройщику всё чаще удавалось пробудить в сознании Сына Человеческого смутные воспоминания общения с его божественным Отцом до того, как он приступил к организации и управлению локальной вселенной Небадон. Так Настройщик постепенно пробуждал в сознании Иисуса необходимые воспоминания о его прежнем божественном бытии в течение различных эпох его практически вечного прошлого. Последним из продемонстрированных Настройщиком эпизодов предчеловеческого опыта была прощальная встреча Михаила с Эммануилом Салвингтонским непосредственно перед тем, как он перестал осознавать свою личность, чтобы приступить к инкарнации на Урантии. Этот последний запечатленный в памяти образ предчеловеческого существования ясно проявился в сознании Иисуса в тот самый день, когда Иоанн крестил его в Иордане.

По време на пътешествието по Средиземно море Иисус постигнал големи успехи в своята човешка задача - овладяването на материалния смъртен разум, а неговият вътрешен Настройчик извършил огромен прогрес във възвисяването и одухотворяването на същия този човешки интелект. Към края на това пътешествие Иисус истински, с цялата човешка увереност знаел, че той се явява Божи Син, Син-Създател, Син на Всеобщия Отец. На Настройчикът все по-често се отдавало да пробуди в съзнанието на Сина Човешки смътни спомени за общуването с неговия божествен Отец до тогава, когато той пристъпил към организиране и управление на локалната вселена Небадон. Така Настройчикът постепенно пробуждал в съзнанието на Иисус необходимите спомени за неговото предишно божествено битие в течение на различните епохи от неговото практически вечно минало. Последният от демонстрираните от Настройчикът епизоди на предчовешкия опит била прощалната среща на Михаил с Еммануил Салвингтонски непосредствено преди това, когато той е престанал да осъзнава своята личност, за да пристъпи към инкарнация на Урантия. Този последен запечатан в паметта образ от пред човешкото съществуване ясно се проявил в съзнанието на Иисус в този същият ден, когато Йоан го кръстил в Йордан.

4. ИИСУС-ЧЕЛОВЕК

4. ИИСУС - ЧОВЕКЪТ

Для наблюдающих небесных разумных существ локальной вселенной путешествие Иисуса по Средиземноморью было наиболее захватывающим из всех его земных испытаний - по крайней мере, за всю его жизнь вплоть до распятия и смерти на кресте. Данный этап был восхитительным периодом его личного служения в противоположность приближавшейся эпохе общественного служения. Захватывающий характер этого уникального эпизода усиливался еще и тем, что в это время он продолжал оставаться плотником из Назарета, корабелом из Капернаума,

За наблюдаващите небесни разумни същества от локалната вселена пътешествието на Иисус по Средиземно море било най-завладяващо от всички негови земни изпитания - в крайна сметка, за целия негов живот чак до разпятието и смъртта на кръста. Даденият етап бил възхитителния период на неговото лично служене в противоположност на приближаващата се епоха на общественото служене. Завладяващият характер на този уникален епизод се усилвал още и от това, че в това време той продължавал да си остава строителен дърводелец от Назарет, корабник от Капернаум,


Страница 1425

книжником из Дамаска; он всё еще был Сыном Человеческим. Он еще не достиг совершенного владения своим человеческим разумом. Настройщик еще не овладел смертной индивидуальностью и не сделал ее своей неотъемлемой частью. Он всё еще был человеком среди людей.

книжник от Дамаск; той все още бил Син Човешки. Той още не е достигнал съвършеното владеене на своя човешки разум. Настройчикът още не е овладял смъртната индивидуалност и не е направил своя неотделима част. Той все още бил човек сред хората.

В течение этого двадцать девятого года чисто человеческий религиозный опыт - личный духовный рост - практически достиг своего апогея. Опыт духовного развития представлял собой последовательный, постепенный рост с момента прибытия Настройщика Сознания вплоть до того дня, когда произошло окончательное установление и подтверждение этого естественного и нормального отношения между материальным разумом человека и присутствующим в разуме духом - феномен соединения этих двух разумов воедино, опыт, которого Сын Человеческий, как воплощенный смертный обитаемого мира, полностью и окончательно достиг в день своего крещения в Иордане.

В течение на тази двадесет и девета година от чисто човешкия религиозен опит - личният духовен ръст - практически достигнал своя апогей. Опитът от духовното развитие представлявал по себе си последователен, постепенен ръст от момента на пристигане на Настройчика на Съзнанието чак до този ден, когато протекло окончателното установяване и потвърждение на това естествено и нормално отношение между материалния разум на човека и присъствуващия в разума дух - феномена на съединяването на тези два разума в едно, опита, който Сина Човешки, като въплътен смъртен от обитаемия свят, напълно и окончателно достигнал в деня на своето кръщение в Йордан.

Хотя в течение этих лет казалось, что Иисус не столь часто предавался непосредственному общению с небесным Отцом, он всё более совершенствовал эффективные методы личного общения с пребывающим в нем духовным присутствием Райского Отца. Он жил настоящей полнокровной жизнью, истинно нормальной, естественной и обычной жизнью во плоти. То, что он знает на своем собственном опыте, эквивалентно реальности, объединяющей всю сущность жизни людей в материальных мирах времени и пространства.

Макар в течение на тези години да изглеждало, че Иисус не толкова често да се предавал на непосредствено общуване с небесния Отец, той все повече усъвършенствувал ефективните методи на личното общуване с пребиваващото в него духовно присъствие на Райския Отец. Той живял истински пълнокръвен живот, истински нормален, естествени и обикновен живот в плът. Това, което той знае от своя собствен опит, е еквивалентно на реалността, обединяваща цялата същност на живота на хората в материалните светове на времето и пространството.

Сын Человеческий пережил всю широкую гамму человеческих чувств - от высшей радости до глубочайшей печали. Это было дитя радости, на редкость веселое существо; и вместе с тем он был "мужем скорби, знакомым с печалью". В духовном смысле, он прожил смертную жизнь снизу доверху, с начала до конца. С материальной точки зрения, он, возможно, избежал социальных крайностей человеческого существования, однако в интеллектуальном отношении он познал всесторонний и исчерпывающий опыт человеческого рода.

Синът Човешки е преживял цялата широка гама от човешки чувства - от най-висшата радост да най-дълбоката печал. Това било дете на радостта, рядко весело същество; и заедно с това той бил "мъж в скръбта, познаващ мъката". В духовният смисъл, той проживял смъртния живот от дълбочината до върха, от началото до края. От материална гледна точка, той, възможно, да избегнал социалните крайности на човешкото съществуване, обаче в интелектуално отношение той е познал всестранния и изчерпващ опит на човешкия род.

Иисус знает мысли и чувства, побуждения и импульсы эволюционных и восходящих смертных обитаемых миров - от рождения до смерти. Он прожил человеческую жизнь от истоков физической, интеллектуальной и духовной индивидуальности - пройдя через младенчество, детство, юность и зрелый возраст - вплоть до человеческого опыта смерти. Он не только прожил эти обычные и привычные человеческие периоды интеллектуального и духовного развития, но он также полностью испытал те более высокие и прогрессивные стадии согласования человека и Настройщика, которые мало кому доступны из смертных Урантии. Поэтому он испытал всю жизнь смертного человека - не только свойственную вашему миру, но и присущую высшим и наиболее развитым мирам, утвердившимся в свете и жизни.

Иисус познава мислите и чувствата, подбудите и импулсите на еволюционните и възхождащи смъртни от обитаемите светове - от раждането до смъртта. Той е проживял човешкия живот от изворите на физическата, интелектуална и духовна индивидуалност - преминавайки през първите дни след раждането, детството, юношеството и зрялата възраст - чак до човешкия опит от смъртта. Той не само проживял тези обичайни и привични човешки периоди на интелектуално и духовно развитие, но той също така напълно изпитал тези по-високи и прогресивни стадии в съгласуване на човека и Настройчика, които са малко достъпни за някои от смъртните на Урантия. Поради това той е изпитал целия живот на смъртен човек - не само присъщ за вашия свят, но и присъщ за висшите и най-развитите светове, утвърдили се в светлина и живот.

Хотя эта совершенная жизнь в образе смертной плоти, возможно, не получила безусловного и всеобщего одобрения со стороны его смертных собратьев, - тех, которые оказались его современниками на земле, - тем не менее жизнь, которую Иисус Назарянин прожил во плоти на Урантии, действительно получила полное и безусловное признание у Всеобщего Отца, ибо одна и та же личность - за одну и ту же жизнь - стала одновременно наиболее полным раскрытием вечного Бога смертному человеку и примером усовершенствованной человеческой личности, удовлетворившей Бесконечного Создателя.

Макар този съвършен живот в образа на смъртна плът, възможно, да не е получил безусловно и всеобщо одобрение от страна на неговите смъртни събратя, - тези, които са се оказали негови съвременници на земята, - още повече живота, който Иисус Назарянинът е проживял в плът на Урантия, действително е получил пълно и безусловно признание у Всеобщия Отец, защото една и съща личност - за един и същи живот - е станала едновременно най-пълното разкриване на вечния Бог на смъртния човек и пример за усъвършенствувана човешка личност, удовлетворяваща Безкрайния Създател.

В этом и состояла его истинная и высшая цель. Он сошел на Урантию не для того, чтобы стать совершенным и исчерпывающим примером для любого дитя или взрослого, в ту или иную эпоху. Воистину, в его полной, богатой, прекрасной и благородной жизни мы можем найти многое, что является возвышенно образцовым, божественно воодушевляющим, однако это объясняется тем, что он прожил истинно и подлинно человеческую жизнь. Иисус жил на земле не для того, чтобы

В това се и състояла неговата истинска и висша цел. Той слязъл на Урантия не за това, за да стане съвършени и изчерпващ пример за всяко дете или възрастен, в тази или друга епоха. Наистина, в неговият пълен, богат, прекрасен и благороден живот ние може да намерим много, което се явява възвишено образцово, божествено въодушевяващо, обаче това се обяснява с това, че той е проживял истински и устойчиво човешкия живот. Иисус е живял на земята не за това, че


Страница 1426

дать всем остальным людям пример для подражания. Его жизнь во плоти была исполнена той же милосердной заботы, какой может быть отмечена и ваша жизнь на земле. И проживая свою смертную жизнь в свою эпоху и таким, каким он был, он стал примером для всех нас, побуждая нас так же прожить и свою жизнь - в свою эпоху и такими, какими мы являемся. Вы можете не подняться до его жизни, но вы способны принять решение прожить свою жизнь так же, таким же образом, каким он прожил свою жизнь. Иисус может не быть буквальным и исчерпывающим примером для всех смертных всех веков во всех мирах этой локальной вселенной, однако он является вечным источником вдохновения и путеводной звездой для всех паломников, направляющихся к Раю из миров изначального восхождения, в течение всего их продвижения через вселенную вселенных и через Хавону к Раю. Иисус является новым живым путем от человека к Богу, от частичного к совершенному, от земного к небесному, из времени в вечность.

да даде на всички останали пример за подражание. Неговият живот в плът е бил изпълнен с тази същата милосърдна грижа, с каквато може да бъде отбелязан и вашия живот на земята. И преживявайки своя смъртен живот в своята епоха и такъв, какъвто той е бил, той е станал пример за всички нас, подбуждайки нас така също да проживеем и своя живот - в своята епоха и такива, каквито ние се явяваме. Вие може да не се издигнете до неговия живот, но вие сте способни да вземете решение да проживеете своя живот също така, по такъв същия начин, по който той е проживял своя живот. Иисус може да не бъде буквален и изчерпващ пример за всички смъртни във всички векове във всички светове от тази локална вселена, обаче той се явява вечен източник на вдъхновение и пътеводна звезда за всички поклонници, насочващи се към Рая от световете на изначалното възхождане, в течение на цялото тяхно придвижване през вселената на вселените и през Хавона към Рая. Иисус се явява новият жив път от човека към Бога, от частичното към съвършеното, от земното към небесното, от времето във вечността.

К концу двадцать девятого года Иисус Назарянин фактически завершил жизнь, требуемую от смертных созданий, существующих во плоти. Он прибыл на землю во всей полноте Бога, который явился человеку. И теперь он стал практически совершенным человеком, ожидающим своего часа для явления Богу. И достиг он всего этого за неполные тридцать лет.

Към края на двадесет и деветата година Иисус Назарянинът фактически завършил живота, изискван от смъртните създания, съществуващи в плът. Той пристигнал на земята в цялата пълнота на Бога, който се явил на човека. И сега той станал практически съвършен човек, очакващ своя час за явяване на Бога. И постигнал той всичко това за непълни тридесет години.


Страница 1427