Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 127. ЮНОШЕСКИ ГОДИНИ
СТАВ юношей, Иисус оказался главой и единственным кормильцем большой семьи. За несколько лет, прошедших после смерти отца, они лишились всей своей собственности. Постепенно он всё больше осознавал свое предсуществование и одновременно с этим всё лучше понимал, что присутствует на земле во плоти с определенной целью: раскрыть Райского Отца детям человеческим.
СТАВАЙКИ юноша, Иисус се оказал глава и единствен благодетел на голямото семейство. За няколко години, изминали след смъртта на баща му, те се лишили от цялата своя собственост. Постепенно той все повече осъзнавал своето пред съществуване и едновременно с това все по-добре разбирал, че присъствува на земята в плът с определена цел: да разкрие Райския Отец на децата човешки.
Ни один юноша, который когда-либо жил или будет жить в этом или каком-либо другом мире, никогда не сталкивался и никогда не столкнется с более трудноразрешимыми проблемами или более сложными препятствиями. Ни один юноша Урантии никогда не будет призван пройти через более сложные противоречия или более тяжелые ситуации, чем пережитые Иисусом в течение того напряженного периода времени - от пятнадцати до двадцати лет.
Нито един юноша, който когато и да било да е живял или да живее в този или който и да било друг свят, никога не се е сблъсквал и никога няма да се сблъска с по-трудно разрешими проблеми или по-сложни препятствия.Нито един юноша на Урантия никога няма да бъде призван да премине през по-сложни противоречия или по-тежки ситуации, отколкото преживяните от Иисус в течение на този напрегнат период от време - от петнадесетата до двадесетата година.
Так, познав действительный опыт юношеской жизни в мире, погрязшем в грехе и обезумевшем от зла, Сын Человеческий приобрел исчерпывающее знание жизненного опыта юноши в любом мире Небадона, и потому стал извечным и чутким утешителем бедствующих и смятенных юношей во всех мирах, на все времена, по всей локальной вселенной.
Така познавайки действителния опит на юношеския живот в света, опетнил се в греха и обезумял от злото, Синът Човешки придобил изчерпващо знание за жизнения опит на юношата във всеки свят от Небадон, и поради това станал предвечен и чувствителен утешител на бедствуващите и смутени юноши във всички светове, за всички времена, по цялата локална вселена.
Медленно, но верно и в непосредственном опыте этот божественный Сын приобретает право стать властелином своей вселенной, бесспорным и верховным правителем всех созданных разумных существ во всех мирах локальной вселенной, чутким утешителем для любого существа любого возраста и любой степени личной одаренности и опыта.
Бавно, но вярно и в непосредствения опит този божествен Син придобива правото да стане властелин на своята вселена, безспорен и върховен управител на всички създадени разумни същества във всички светове от локалната вселена, чувствителен утешител за всяко същество от коя да е възраст и от всяка степен на лична одареност и опит.
1. ШЕСНАДЕСЕТА ГОДИНА (10 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Воплощенный Сын прошел через младенчество и нормальное детство. Позади остались испытания и трудности переходного периода между детством и ранней зрелостью - он превратился в юного Иисуса.
Въплътеният Син преминал през бебешката възраст и нормалното детство. Назад останали изпитанията и трудностите от преходния период между детството и ранната зрялост - той се превърнал в младия Иисус.
В этому году он достиг полного физического развития. Это был мужественный и миловидный юноша. Он становился всё более спокойным и серьезным, оставаясь доброжелательным и отзывчивым. Его взгляд был добрым, но пытливым; его улыбка - неизменно подкупающей и ободряющей. Его голос был мелодичным, но властным; его приветствие - сердечным, но естественным. Всегда, даже в самом обыденном общении, в нем ощущалась двуединая сущность - человеческая и божественная. В нем всегда обнаруживалось это сочетание отзывчивого друга и авторитетного учителя. И эти личные качества начали проявляться уже на ранней стадии, в юношеские годы.
В тази година той достигнал пълно физическо развитие. Това бил мъжествен и миловиден юноша. Той ставал все по-спокоен и сериозен, оставайки доброжелателен и отзивчив. Неговият поглед бил добър, но любознателен; неговата усмивка - неизменно подкупваща и ободряваща. Неговият глас бил мелодичен, но властен; неговото приветствие - сърдечно, но естествено. Винаги, даже в най-обикновеното общуване, в него се усещала двуединната същност - човешката и божествената. В него винаги се откривало това съчетание на отзивчив другар и авторитетен учител. И тези лични качества започнали да се проявяват вече на ранния стадий, в юношеските години.
Этот физически сильный и здоровый юноша достиг также полного развития своего человеческого интеллекта - не всей полноты опыта человеческого мышления, но полной способности к такому интеллектуальному развитию. Он обладал здоровым и хорошо сложенным телом, острым аналитическим умом, добрым и
Този физически силен и здрав юноша достигнал също така пълно развитие на своя човешки интелект - не цялата пълнота на опита от човешкото мислене, но пълната способност към такова интелектуално развитие. Той притежавал здраво и добре сложено тяло, остър аналитичен ум, добър и
отзывчивым характером и несколько неуравновешенным, но энергичным темпераментом; и всё это начинало объединяться в сильную, удивительную и привлекательную личность.
отзивчив характер и малко неуравновесен, но енергичен темперамент; и всичко това започнало да се обединява в силна, удивителна и привлекателна личност.
С течением времени матери, братьям и сестрам становилось всё труднее его понимать. Их озадачивали его высказывания, они неправильно истолковывали его поступки. Никто из них не был способен понять жизнь своего старшего брата, ибо их мать внушила им, что ему суждено стать спасителем еврейского народа. Представьте себе обескураженность остальных детей, посвященных Марией в эту семейную тайну, когда Иисус решительно отвергал любые подобные идеи и намерения.
С течение на времето майката, братята и сестрите започнали все по-трудно да го разбират. Те се озадачавали от неговите изказвания, те неправилно тълкували неговите постъпки. Никой от тях не бил способен да разбере живота на своя старши брат, защото тяхната майка им внушавала, че на него му е съдено да стане спасител на еврейския народ. Представете си обезкуражеността на останалите деца, посветени от Мария в тази семейна тайна, когато Иисус решително отхвърлял всякакви подобни идеи и намерения.
В этом году Симон пошел в школу, и им пришлось продать еще один дом. Иаков взял на себя обучение трех своих сестер, две из которых были уже достаточно большими для того, чтобы приступить к серьезной учебе. Как только подросла Руфь, она перешла на попечение Мириам и Марфы. Обычно девочки в еврейских семьях были плохо образованы, однако Иисус считал (и его мать была согласна с ним), что девочки должны ходить в школу наравне с мальчиками, и так как синагогальная школа их не принимала, единственное, что можно было сделать, это организовать специальное домашнее обучение.
В тази година Симон отишъл в школата, и на тях им се наложило да продадат още един дом. Яков поел върху себе си обучението на трите свои сестри, двете от които били достатъчно големи за това, че да пристъпят към сериозно учене. Само когато израснала Руф, тя преминала под попечението на Мириам и Марфа. Обикновено момичетата в еврейските семейства били лошо образовани, обаче Иисус считал (и неговата майка била съгласна с него), че момичетата трябва да ходят в школата наравно с момчетата, и тъй като школата към синагогата не ги приемала, единственото, което могло да се направи, това е да се организира специално домашно обучение.
В течение всего этого года Иисус не отходил от верстака. К счастью, у него было много работы. Качество его изделий было столь высоким, что ему не приходилось сидеть без дела даже тогда, когда спрос в их районе падал. Порой заказов было столько, что ему помогал Иаков.
В течение на цялата тази година Иисус не напускал дърводелския тезгях. За щастие, у него имало много работа. Качеството на неговите изделия било толкова високо, че на него не му се налагало да седи без работа, когато търсенето в техния район падало. Понякога поръчките били толкова, че на него му помагал Яков.
К концу этого года он почти уже решил, что после того, как члены его семьи вырастут и обзаведутся своими семьями, он открыто приступит к своему труду, проповедуя истину и раскрывая миру небесного Отца. Он знал, что ему не суждено стать долгожданным иудейским Мессией, и он считал практически бесполезным обсуждать эти вопросы со своей матерью. Он решил, что позволит ей питать любые иллюзии, какие она пожелает, ибо всё, что он говорил в прошлом, не оказало на нее никакого или почти никакого воздействия. К тому же он помнил, что отцу никогда не удавалось переубедить ее. Начиная с этого года, он всё реже и реже говорил об этих проблемах с матерью или с кем-либо другим. Его миссия была столь необычной, что никто из живущих на земле не был способен посоветовать ему, как ее выполнить.
Към края на годината той почти вече решил, че след това, когато членовете на неговото семейство израснат и направят свои семейства, той открито ще пристъпи към своя труд, проповядвайки истината и разкривайки на света небесния Отец. Той знаел, че на него не е съдено да стане дългоочаквания юдейски Месия, и той считал за практически безполезно да се обсъждат тези въпроси със своята майка. Той решил, че ще и позволи да храни всякакви илюзии, каквито тя пожелае, защото всичко, което той е говорил в миналото, не е оказало върху нея никакво или почти никакво въздействие. Към това същото нещо той помнил, че на баща му никога не му се е отдавало да я убеди в нещо. Започвайки от тази година, той все по-рядко и по-рядко говорил за тези проблеми с майка си или с когото и да било друг. Неговата мисия била толкова необикновена, че никой от живущите на земята не бил способен да го посъветва, как да я изпълни.
Для своей семьи он был настоящим молодым отцом. Каждую свободную минуту он проводил с младшими членами семьи, и они по-настоящему любили его. Его мать огорчалась, видя, сколько ему приходится работать. Она горевала из-за того, что изо дня в день он стоял за столярным верстаком, зарабатывая семье на пропитание, вместо того, чтобы учиться у раввинов в Иерусалиме, на что они столь наивно рассчитывали. Хотя в ее сыне было много такого, что было непонятно Марии, она действительно любила его и была глубоко признательна ему за ту готовность, с которой он взвалил на себя ответственность за семью.
За своето семейство той бил истински млад баща. Всяка свободна минута той провеждал с младшите членове от семейството, и те истински го обичали. Неговата майка се огорчавала, виждайки, колко му се налага да работи. Тя тъгувала поради това, че от ден в ден той стоял зад дърводелския тезгях, заработвайки прехраната за семейството, вместо това, да се учи при равините в Йерусалим, на което те толкова наивно разчитали. Макар в нейният син да имало толкова много, което да било неразбираемо за Мария, тя действително го обичала и му била дълбоко признателна за тази готовност, с която той поел върху себе си отговорността за семейството.
2. СЕДЕМНАДЕСЕТА ГОДИНА (11 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Примерно в это же время, в первую очередь в Иерусалиме и Иудее, поднялись широкие волнения с призывами к мятежу против уплаты налогов Риму. Происходило рождение сильной националистической партии, членов которой вскоре стали называть зелотами. В отличие от фарисеев, зелоты не желали дожидаться прихода Мессии. Они предлагали довести дело до конца с помощью политического восстания.
Примерно в това същото време, на първо място в Йерусалим и Юдея, се издигнали широки вълнения с призиви към метеж срещу плащането налози на Рим. Случило се раждането на силната националистическа партия, членовете на която скоро започнали да се наричат зелоти. За разлика от фарисеите, зелотите не желаели да дочакат идването на Месията. Те предлагали да се доведе делото до край с помощта на политическо въстание.
Группа организаторов прибыла из Иерусалима в Галилею, где делала большие успехи, пока не достигла Назарета. Когда они пришли к Иисусу, он внимательно
Група организатори пристигнала от Йерусалим в Галилея, където направили големи успехи, докато не достигнала Назарет. Когато те дошли към Иисус, той внимателно
выслушал их и задал много вопросов, однако отказался примкнуть к партии. Он уклонился от объяснения всех своих причин, и под влиянием его отказа многие из его молодых товарищей по Назарету поступили так же.
ги изслушал и задал много въпроси, обаче се отказал да се присъедини към партията. Той се отклонил от обясненията за всички свои причини, и под влиянието на неговия отказ много от неговите младши другари от Назарет постъпили също така.
Мария приложила все свои силы, чтобы уговорить его стать членом партии, но ей ничего не удалось от него добиться. Она даже намекнула на то, что его отказ поддержать национальное дело по ее велению был непослушанием - нарушением обещания подчиняться своим родителям, данного им при возвращении из Иерусалима. Однако в ответ на это измышление он только ласково положил руку ей на плечо и, смотря ей в глаза, сказал: "Мама, как ты могла?" И Мария отказалась от своих слов.
Мария приложила всички свои сили, за да го уговори да стане член на партията, но на нея нищо не се отдало от него да постигне. Тя даже намекнала за това, че неговия отказ да поддържа националното дело по нейна повеля било непослушание - нарушение на обещанието да се подчинява на своите родители, дадено им при завръщането от Йерусалим. Обаче в отговор на тази измислица той само ласкаво положил ръка на нейното рамо и, гледайки я в очите, казал: "Мамо, как ти можа?" И Мария се отказала от своите думи.
Один из дядей Иисуса (брат Марии Симон) уже присоединился к этой группе и впоследствии вошел в руководство галилейской организации. И в течение нескольких лет между Иисусом и его дядей существовало некоторое отчуждение.
Един от вуйчовците на Иисус (брата на Мария Симон) вече се присъединил към тази група и в последствие влязъл в ръководството на галилейската организация. И в течение на няколко години между Иисус и неговия вуйчо съществувало известно отчуждение.
Однако, в Назарете назревали неприятности. Позиция Иисуса в этих вопросах привела к расколу среди городских еврейских юношей. Около половины из них вошли в националистическую организацию, а другая половина начала формировать оппозиционную ей группу более умеренных патриотов, надеясь на то, что Иисус станет их вождем. Они были поражены, когда он отказался от предложенной ему чести, объяснив свой отказ многочисленными обязательствами по отношению к семье, с чем они все согласились. Но вскоре положение еще больше осложнилось, когда некий богатый еврей, Исаак - ростовщик, ссужавший деньги язычникам, - пообещал поддержку семье Иисуса, если тот оставит свое ремесло и примет на себя руководство этими назаретскими патриотами.
Обаче, в Назарет назрявали неприятности. Позицията на Иисус по тези въпроси привела към разцепление сред градските еврейски юноши. Около половината от тях влезли в националистическата организация, а другата половина започнала да формира опозиционна на нея група от по-умерени патриоти, надявайки се на това, че Иисус ще стане техен вожд. Те били поразени, когато той се отказал от предложената му чест, обяснявайки своя отказ с многочислените задължения по отношение към семейството, с които те всички се съгласили . Но скоро положението още повече се усложнило, когато някакъв богат евреин, Исаак - лихвар, даващ на заем пари на езичниците, - обещал поддръжка за семейството на Иисус, ако той остави своя занаят и поеме върху себе си ръководството на тези назаретски патриоти.
Иисус, которому в то время было неполных семнадцать лет, столкнулся с одной из самых щекотливых и сложных ситуаций своей юности. Духовным вождям всегда трудно определить свое отношение к патриотическим вопросам, особенно если дело усложняется иностранными угнетателями, собирающими налоги. В данном случае положение усложнялось вдвойне, ибо в пропаганде против Рима использовалась иудейская религия.
Иисус, който имал в това време непълни седемнадесет години, се сблъскал с един от най-щекотливите и сложни ситуации от своята младост. За духовните вождове винаги е трудно да определят своето отношение към патриотическите въпроси, особено ако делото се усложнява от чуждестранни потисници, събиращи налози. В дадения случай положението се усложнявало двойно, защото в пропагандата против Рим се използувала юдейската религия.
Положение Иисуса стало еще более трудным, ибо мать, дядя и даже младший брат Иаков уговаривали его примкнуть к национальному движению, в котором уже состояли все лучшие евреи Назарета, а те юноши, которые не вошли в движение, немедленно сделали бы это, если бы Иисус изменил свое решение. Во всём Назарете у него был единственный мудрый советчик - его прежний учитель, хазан, который посоветовал ему, что ответить гражданскому комитету Назарета после того, как его члены пришли к Иисусу и попросили откликнуться на общественный призыв. За всю его молодую жизнь он впервые сознательно прибег к уловке. До этого случая, стремясь прояснить ситуацию, он всегда полагался на откровенное изложение истины, однако сейчас он не мог рассказать всю правду. Он не мог намекнуть на то, что является более, чем человеком; он не мог раскрыть собственное представление о своей миссии, которая ждала его в более зрелом возрасте. Кроме того, были прямо поставлены под сомнение его религиозная верность и национальная преданность. Его семья была в смятении, его молодые друзья в раздоре, и всё еврейское население города - в состоянии брожения. И подумать только, что во всём этом обвиняли его - столь неповинного в каком-либо намерении вызвать неприятности, не говоря уже о таких волнениях!
Положението на Иисус станало още по-трудно, защото майката, вуйчото и даже младшия брат Яков го уговаряли да се присъедини към националното движение, в което вече влизали всички по-добри евреи от Назарет, а тези юноши, които не влезли в движението, незабавно биха направили това, ако Иисус би изменил своето решение. В цял Назарет у него имало единствен мъдър съветник - неговия предишен учител, хазана, който го посъветвал, какво да отговори на гражданския комитет на Назарет след като, неговите членове дошли към Иисус и го помолили да откликне на обществения призив. За целият негов младежки живот той за първи път съзнателно прибягнал към хитрина. До този случай, стремейки се да проясни ситуацията, той винаги се полагал на откровеното излагане на истината, обаче сега той не можел да разкажа цялата истина. Той не можел да намекне за това, че се явява повече, от човек; той не можел да разкрие собствената си представа за своята мисия, която го чакала в по-зряла възраст. Освен това, били пряко поставени под съмнение неговата религиозна вярност и национална преданост. Неговото семейство било в объркване, неговите млади другари в раздор, и цялото еврейско население на града - в състояние на размирици. И да се помисли само, че във всичко това го обвинявали - толкова невинния в каквото и да било намерение да предизвика неприятности, не говорейки вече за такива вълнения!
Необходимо было что-то предпринять. Он должен был объяснить свою позицию, и он сделал это смело и дипломатично, удовлетворив многих, но не всех. Он использовал свои изначальные доводы, сославшись на то, что его главной обязанностью является семья, что овдовевшей матери и восьми братьям и сестрам нужно нечто большее, чем то, что можно купить за деньги, - большее, чем предметы первой необходимости, - что они имеют право на отеческую заботу и руководство и что он не может со спокойной совестью освободить себя от ответственности,
Необходимо било нещо да се предприеме. Той бил длъжен да обясни своята позиция, и той направил това смело и дипломатично, удовлетворявайки мнозина, но не всички. Той използувал своите изначални доводи, съгласявайки се с това, че негово главно задължение се явява семейството, че на овдовялата майка и осемте братя и сестри било нужно нещо повече, отколкото това, което може да се купи за пари, - повече, отколкото предметите от първа необходимост, - че те имат право на бащинска грижа и ръководство и че той не може със спокойна съвест да освободи себе си от отговорността,
возложенной на него жестокостью несчастного случая. Он отдал должное своей матери и старшему из братьев за их готовность отпустить его, однако повторил, что верность покойному отцу не позволяет ему оставить семью, сколько бы денег ни предлагалось для их материальной поддержки, произнеся незабываемые слова о том, что "деньги неспособны любить". В своем обращении Иисус сделал несколько завуалированных намеков на "дело своей жизни", но объяснил, что независимо от того, насколько это дело согласуется с планами вооруженного восстания, он отказался от него наряду со всем остальным для того, чтобы иметь возможность преданно исполнять свои обязательства по отношению к семье. Каждый в Назарете прекрасно знал, что он является хорошим отцом для своей семьи, и эта тема была столь близка каждому достойному еврею, что его объяснение нашло встречный отклик в сердцах многих слушающих; и некоторые из тех, кто придерживался иных взглядов, были разоружены незапланированной речью Иакова. В тот самый день хазан отрепетировал с Иаковом его речь, однако они держали это в тайне.
възложена на него от жестокостта на нещастния случай. Той също така отдал дължимото на своята майка и на старшия от братята за тяхната готовност да го пуснат, обаче повторил, че верността към покойния баща не му позволява да остави семейството, колкото и пари да се предлагали за тяхната материална поддръжка, произнасяйки незабравимите думи за това, че "парите са неспособни да обичат". В своето обръщение Иисус направил няколко завоалирани намека за "делото на своя живот", но обяснил, че независимо от това, доколко това дело ще се съгласува с плановете за въоръжено въстание, той се отказва от него наред със всичко останало за това, че да има възможност предано да изпълнява своите задължения по отношение към семейството. Всеки в Назарет прекрасно знаел, че той се явява добър баща за своето семейство, и тази тема била толкова близка за всеки достоен евреин, че неговото обяснение намерило насрещен отклик в сърцата на много слушащи; и някои от тези, които се придържали към други възгледи, били разоръжени от не планираната реч на Яков. В този същия ден хазанът репетирал с Яков неговата реч, обаче те държали това в тайна.
Иаков заявил, что Иисус помог бы освободить свой народ, если бы только он (Иаков) был достаточно взрослым для того, чтобы взять на себя ответственность за семью, и что если они согласятся оставить Иисуса "с нами, чтобы быть нашим отцом и учителем, то вскоре к вам присоединится не один вождь из семьи Иосифа, а пять борцов за свободу народа, ибо разве нас не пять мальчиков, которые подрастут и, вместе с нашим братом-отцом, встанут на службу своему народу?" Так мальчик помог вполне благополучно разрешить весьма напряженную и угрожающую ситуацию.
Яков заявил, че Иисус би помогнал за освобождението на своя народ, само ако той (Яков) би бил достатъчно възрастен за това, че да поеме върху себе си отговорността за семейството, и че ако те се съгласят да оставят Иисус "с нас, за да бъде наш баща и учител, то скоро към вас ще се присъедини не един вожд от семейството на Йосиф, а пет борци за свободата на народа, защото нима ние не сме пет момчета, които ще пораснат и, заедно с нашия брат-баща, ще застанат на служба на своя народ?" Така момчето помогнало напълно благополучно да се разреши изключително напрегнатата и заплашваща ситуация.
На время кризис миновал, но этот случай не был забыт в Назарете. Агитация продолжалась; Иисус уже не был у всех в почете. Расхождение во взглядах так и осталось непреодоленным. Это обстоятельство - усложненное впоследствии другими событиями - послужило одной из главных причин его переезда в Капернаум в последующие годы. С того времени в Назарете сохранялось расхождение во мнениях относительно Сына Человеческого.
След време кризата преминала, но този случай не бил забравен в Назарет. Агитацията се продължавала; Иисус вече не бил у всички на почит. Разминаването на възгледите така и останало непреодоляно. Това обстоятелство - усложнено в последствие от други събития - послужило за една от главните причини за неговото преместване в Капернаум в последващите години. От това време в Назарет се запазило разминаването във мненията относно Сина Човешки.
В этом году Иаков окончил школу и стал полноценным работником в домашней столярной мастерской. У него были хорошие руки, и теперь он взял на себя изготовление хомутов и плугов, а Иисус стал больше времени уделять отделке домов и тонкой столярной работе.
В тази година Яков завършил школата и станал пълноценен работник в домашната дърводелска работилница. Той имал сръчни ръце, и сега той се заел с изработване на хамути и плугове, а Иисус започнал повече време да отделя за довършване в домовете и тънката дърводелска работа.
В этом году Иисус добился огромного прогресса в организации своего разума. Постепенно он свел свою божественную и человеческую сущность воедино, и он совершил всю эту систематизацию интеллекта силой своих собственных решений и с помощью одного только внутреннего Наставника - такого же Наставника, какой присутствует в разуме каждого нормального смертного во всех мирах, где уже побывал посвященческий Сын. До сих пор ничего сверхъестественного не произошло в жизни этого юноши, если не считать прибытия посланника, направленного его старшим братом Эммануилом и явившегося ему однажды ночью в Иерусалиме.
В тази година Иисус постигнал огромен прогрес в организацията на своя разум. Постепенно той свел своята божествена и човешка същност в едно, и той извършил цялата тази систематизация на интелекта по силата на своите собствени решения и с помощта на единия само вътрешен Наставник - такъв същия Наставник, какъвто присъствува в разума на всеки нормален смъртен във всички светове, където вече е пребивавал посвещенически Син. До този момент нищо свръхестествено не се е случило в живота на този юноша, ако не се счита пристигането на посланика, изпратен от неговия старши брат Еммануил и явил му се веднъж през нощта в Йерусалим.
3. ОСЕМНАДЕСЕТА ГОДИНА (12 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
В течение этого года они лишились всей своей собственности, за исключением дома и сада. Последняя часть имущества в Капернауме (не считая их доли в другой собственности), уже заложенная, была продана. Полученные средства пошли на уплату налогов, приобретение новых инструментов для Иакова и выплату взноса за старую семейную лавку-мастерскую у караванной стоянки, которую Иисус предложил выкупить, ибо Иаков был уже достаточно взрослым для того, чтобы работать в домашней мастерской и помогать Марии по хозяйству. Поскольку
В течение на тази година те се лишили от цялата своя собственост, с изключение на дома и градината. Последната част от имуществото в Капернаум (не считайки техните части в друга собственост), вече заложена, била продадена. Получените средства отишли за плащането на налози, придобиването на нови инструменти за Яков и изплащането на вноските за старото семейно магазинче-работилница на спирката за кервани, която Иисус предложил да откупи, защото Яков бил вече достатъчно възрастен за това, че да работи в домашната работилница и да помага на Мария в домакинството. Доколкото
финансовое положение на некоторое время улучшилось, Иисус решил взять Иакова на празднование Пасхи. Они отправились в Иерусалим на день раньше, чтобы побыть вдвоем, и пошли через Самарию. Они шли пешком, и по дороге Иисус рассказывал Иакову об исторических местах, о которых пятью годами раньше, во время такого же путешествия, он услышал от отца.
финансовото положение за известно време се подобрило, Иисус решил да вземе Яков за празнуване на Пасха. Те се отправили за Йерусалим един ден по-рано, за да бъдат двамата заедно, и минали през Самария. Те вървели пеш, и по пътя Иисус разказвал на Яков за историческите места, за които пет години по-рано, по време на същото такова пътешествие, той чул от баща си.
Много диковинных мест предстало их взору, пока они шли через Самарию. В течение этого путешествия они обговорили множество проблем - личных, семейных и национальных. Иаков был очень религиозным юношей, и хотя он не во всём соглашался со своей матерью относительно того немногого, что ему было известно о планах, касавшихся дела жизни Иисуса, он действительно с нетерпением дожидался своего часа, когда он смог бы взять на себя ответственность за семью и тем самым позволить Иисусу приступить к своей миссии. Он был очень благодарен Иисусу за то, что тот взял его с собой на Пасху, и они говорили о будущем более подробно, чем когда-либо прежде.
Много дивни места заставали пред техния поглед, докато те минавали през Самария. В течение на това пътешествие те говорили за множество проблеми - лични, семейни и национални. Яков бил много религиозен юноша, и макар той не във всичко да се съгласявал със своята майка относно това малкото, което на него му било известно за плановете, отнасящи се до делото на живота на Иисус, той действително с нетърпение дочакал своя час, когато той би могъл да поеме върху себе си отговорността за семейството и по този начин да позволи на Иисус да пристъпи към своята мисия. Той бил много благодарен на Иисус за това, че той го взел със себе си на Пасха, и те говорили за бъдещето по-подробно, отколкото когато и да било преди.
Пересекая Самарию, Иисус много размышлял, особенно в Вефиле и когда утолял жажду у колодца Иакова. Он обсудил со своим братом предания об Аврааме, Исааке и Иакове. Он сделал многое для подготовки Иакова к тому, что его ждало в Иерусалиме, стремясь ослабить возмущение, подобное тому, какое охватило его самого при первом посещении храма. Однако некоторые из этих мест не произвели на Иакова такого же впечатления. Он был недоволен небрежным и бездушным характером исполнения своих обязанностей некоторыми священниками, но в целом получил большое удовольствие от своего пребывания в Иерусалиме.
Пресичайки Самария, Иисус много размишлявал, особено във Вифел и когато утолявал жаждата си на кладенеца на Яков. Той обсъдил със своя брат преданията за Авраам, Исаак и Яков. Той направил много за подготовката на Яков към това, което го чакало в Йерусалим, стремейки се да отслаби възмущението, подобно на това, което го обхванало него самия при първото посещение на храма. Обаче някои от тези места не произвели на Яков такова същото впечатление. Той бил недоволен от небрежния и бездушен характер на изпълняването на своите задължения от някои свещеници, но като цяло получил голямо удоволствие от своето пребиваване в Йерусалим.
Иисус привел Иакова в Вифанию на пасхальный ужин. Симона уже похоронили рядом с предками, и Иисус был за хозяина дома. Он принес из храма пасхального ягненка и сидел во главе стола пасхальной семьи.
Иисус довел Яков във Витания на пасхална вечеря. Симон вече били погребали редом до предците, и Исус бил за стопанин на дома. Той донесъл от храма пасхалното агне и седял начело на масата на пасхалното семейство.
После праздничного ужина Мария завела разговор с Иаковом, а Марфа, Лазарь и Иисус проговорили друг с другом далеко за полночь. На следующий день они присутствовали при богослужении в храме, и Иаков был принят в граждане общества Израиля. В то утро, когда они остановились на гребне Елеонской горы, чтобы посмотреть на храм, у Иакова вырвался возглас изумления. Однако Иисус взирал на Иерусалим в молчании. Иаков не мог понять поведения своего брата. В ту ночь они снова вернулись в Вифанию и на следующий день должны были отправиться домой, но Иаков настоял на том, чтобы они еще раз посетили храм, объясняя это желанием увидеть учителей. И хотя это было действительно так, в глубине души он хотел услышать, как Иисус участвует в дискуссиях, о чём он знал от своей матери. Поэтому они отправились в храм послушать дебаты, но Иисус не задал ни одного вопроса. Его пробуждавшемуся разуму человека и Бога всё это казалось столь незрелым и незначительным, что он мог только пожалеть этих людей. Иаков был разочарован молчанием Иисуса. На его вопросы Иисус отвечал только одно: "Мое время еще не исполнилось".
След празничната вечеря Мария повела разговор с Яков, а Марфа, Лазар и Иисус поговорили един с друг далеч след полунощ. На следващия ден те присъствували при богослужението в храма, и Яков бил приет за гражданин на обществото на Израил. В това утро, когато те се спрели на гребена на Елеонската планина, за погледната храма, от Яков се откъснал възглас на изумление. Обаче Иисус се взирал в Йерусалим в мълчание. Яков не можел да разбере поведението на своя брат. В тази нощ те отново се върнали във Витания и на следващия ден трябвало да се отправят към дома, но Яков настоял за това, че те още веднъж да посетят храма, обяснявайки това с желанието да види учителите. И макар това действително да било така, в дълбините на душата си той искал да чуе, как Иисус участвува в дискусиите, за което той знаел от своята майка. За това те се отправили в храма да послушат дебатите, но Иисус не задал нито един въпрос. В неговия пробуждащ се разум на човек и Бог всичко това изглеждало толкова незряло и незначително, че то можел да само да съжали тези хора. Яков бил разочарован от мълчанието на Иисус. На неговите въпроси Иисус отговарял само едно:"Моето време още не се е изпълнило".
На следующий день они отправились домой через Иерихон и долину Иордана, и по пути Иисус рассказывал о многих вещах, в том числе и о том, как он шел этой дорогой, когда ему было тринадцать лет.
На следващият ден те се отправили към къщи през Йерихон и долината на Йордан, и по пътя Иисус разказал за много неща, в това число и за това как той вървял по този път, когато бил на тринадесет години.
После возвращения в Назарет Иисус начал работать в старой семейной ремонтной мастерской и был чрезвычайно рад тому, что каждый день мог встречаться со многими людьми со всей страны и окружающих мест. Иисус действительно любил людей - самых обыкновенных людей. Каждый месяц он вносил деньги за мастерскую и, с помощью Иакова, продолжал обеспечивать семью.
След завръщането в Назарет Иисус започнал да работи в старата семейна ремонтна работилница и бил черезвичайно радостен за това, че всеки ден можел да се среща с много хора от всички страни и обкръжаващи местности. Иисус действително обичал хората - най-обикновените хора. Всеки месец той внасял пари за работилницата и, с помощта на Яков, продължавал да обезпечава семейството.
Несколько раз в году, по субботам, если в городе не было соответствующих гостей, Иисус продолжал читать Писания в синагоге и не раз предлагал свои комментарии к прочитанному, однако обычно он выбирал отрывки таким образом, что комментариев не требовалось. Он столь умело выстраивал порядок чтения, что
Няколко пъти в годината, в съботите, ако в града не били съответствуващите гости, Иисус продължавал да чете Писанията в синагогата и не веднъж предлагал своите коментари към прочетеното, обаче обикновено избирал откъсите по такъв начин, че коментари да не трябвали. Той толкова умело построявал реда на четенето, че
один отрывок прояснял другой. По субботам, во второй половине дня, если только позволяла погода, он всегда ходил на прогулку со своими братьями и сестрами.
единия откъс пояснявал другия. В съботите, във втората половина на деня, ако позволявало времето, той винаги ходил на разходка със своите братя и сестри.
Примерно в это время хазан организовал юношеский клуб для проведения философских диспутов. Собрания проводились в домах у членов клуба, часто - у самого хазана. Иисус стал видным членом этой группы, благодаря чему он смог в некоторой степени вернуть себе престиж среди местных жителей, утерянный во время недавних споров по вопросам национального движения.
Примерно в това време хазанът организирал юношески клуб за провеждане на философски диспути. Събранията се провеждали в домовете на членовете на клуба, често - у самия хазан. Иисус станал толкова виден член на тази група, благодарение на което той могъл в известна степен да си върне престижа сред местните жители, загубен по време на неотдавнашните спорове по въпросите на националното движение.
Хотя его социальная жизнь была ограничена, он не забывал о ней полностью. У него было много близких друзей и преданных поклонников - как среди юношей, так и среди девушек Назарета.
Макар неговият социален живот да бил ограничен, той не забравял за неговата пълнота. Той имал много близки другари и предани поклонници - както сред юношите, така и сред девойките от Назарет.
В сентябре Елисавета и Иоанн прибыли в гости к назаретской семье. Лишившись отца, Иоанн собирался вернуться в горы Иудеи и заняться земледелием или разведением овец, если Иисус не посоветует ему остаться в Назарете и взяться за плотничье дело или какое-нибудь другое ремесло. Они не знали, что назаретская семья живет в крайней нужде. Чем дольше Мария и Елисавета говорили о своих сыновьях, тем больше они убеждались в том, что совместная работа и более частые встречи пошли бы на пользу обоим юношам.
През септември Елисавета и Йоан пристигнали на гости в назаретското семейство. Изгубил баща си, Йоан смятал да се върне в планините на Юдея и да се заеме със земеделие или с развъждане на овце, ако Иисус не го посъветва да остане в Назарет и да се захване за дърводелство или някакъв друг занаят. Те не знаели, че назаретското семейство живее в крайна нужда. Колкото по-дълго Мария и Елисавета говорили за своите синове, толкова повече те се убеждавали в това, че съвместната работа и по-честите срещи биха били от полза за двамата юноши.
Иисус и Иоанн много раз беседовали друг с другом и обсудили ряд сугубо сокровенных и личных вопросов. Расставаясь, они договорились о том, что в следующий раз встретятся только при публичном служении, после того как "небесный Отец призовет" их к своему труду. Увиденное в Назарете произвело на Иоанна громадное впечатление. Поэтому он решил вернуться домой и своим трудом поддерживать мать. Он уверился в том, что ему суждено стать частью жизненной миссии Иисуса, однако он понимал, что пройдет много лет, прежде чем Иисус поднимет на ноги свою семью; поэтому ему было намного легче вернуться домой, где он принялся ухаживать за их небольшой фермой и помогать своей матери. Иоанн и Иисус не виделись вплоть до того дня у Иордана, когда Сын Человеческий явился для крещения.
Иисус и Йоан много пъти беседвали един с друг и обсъдили редица извънредно съкровени и лични въпроси. Разделяйки се, те се договорили за това, че следващ път ще се срещнат само при публичното служене, след това когато, "небесният Отец ги призове" към своя труд. Видяното в Назарет произвело на Йоан грамадно впечатление. Поради това той решил да се върне в дома и със своя труд да поддържа майка си. Той се уверил в това, че на него му е съдено да стане част от жизнената мисия на Иисус, обаче той разбрал, че ще изминат много години, преди Иисус да изправи на крака своето семейство, поради това на него му било много по-леко да се върне в дома, където той да се заеме да се грижи за тяхната малка ферма и да помага на своята майка. Йоан и Исус не се виделе чак до този ден на Йордан, когато Синът Човешки се явил за кръщаване.
Пополудни в субботу, 3 декабря этого года, смерть во второй раз поразила назаретскую семью. После недельной болезни, сопровождавшейся сильным жаром, умер их маленький брат Амос. Единственной опорой Марии в это скорбное время был ее первенец. Пережив вместе с Иисусом это горе, она, наконец, в полной мере признала его главой семьи - и поистине достойным главой.
След обяд в събота, 3 декември тази година, смъртта за втори път поразила назаретското семейство. След едноседмично боледуване, съпровождано със силна температура, умрял техния малък брат Амос. Единствената опора на Мария в това скръбно време бил нейния първенец. Преживявайки заедно с Иисус тази мъка, тя, най-накрая, в пълна степен го признала за глава на семейството - наистина достоен глава.
В течение четырех лет уровень их жизни неизменно падал; год от года тиски бедности сжимались. К концу этого года они столкнулись с одним из самых тяжких испытаний в своей нелегкой борьбе. Заработки Иакова были еще недостаточными, и расходы на похороны окончательно выбили у них почву из-под ног. Однако своей переживающей и скорбящей матери Иисус повторял только одно: "Мама Мария, скорбь нам не поможет; все мы трудимся в меру своих сил, и, быть может, улыбка матери могла бы воодушевить нас на еще большее. День ото дня надежда на лучшее будущее укрепляет нас для решения наших проблем". Его здоровый и практичный оптимизм был поистине заразительным. Все дети жили в атмосфере ожидания лучших времен и лучшей жизни. И несмотря на гнет нужды, это оптимистическое мужество в огромной мере способствовало формированию сильных и благородных характеров.
В течение на четири години нивото на техния живот неизменно падал; от година на година менгемето та бедността се затягало. Към края на тази година те се сблъскали с едно от най-тежките изпитания в своята не лека борба. Заработките на Яков били още недостатъчни, и разходите по погребението окончателно избили у тях почвата под краката. Обаче на своята преживяваща и скърбяща майка Иисус повтарял само една:"Майко Мария, скръбта няма да ни помогне; всички ние се трудим по степента на своите сили, и, би могло, усмивката на майката да ни въодушеви още повече. Ден след ден надеждата за по-добро бъдеще ще ни укрепва за решаване на нашите проблеми". Неговия здрав и практичен оптимизъм бил наистина заразителен. Всички деца живели в атмосфера на очакване на по-добри времена и по-добър живот. И независимо потискането от нуждите, това оптимистично мъжество в огромна степен способствало формирането на силни и благородни характери.
Иисус обладал способностью направлять все свои умственные, душевные и физические силы на решение непосредственной задачи. Он умел сосредоточивать свой глубокий ум на той проблеме, которую он стремился решить, и это, в сочетании с его неистощимым терпением, позволяло ему невозмутимо переносить
Иисус притежавал способността да направлява всички свои умствени, душевни и физически сили за решаване на непосредствената задача. Той умеел да съсредоточава своя дълбок ум върху този проблем, който той се стремял да разреши, и това, в съчетание с неговото неизтощимо търпение, му позволявало невъзмутимо да пренесе
тяготы трудного смертного существования - жить так, как если бы он "видел Невидимого".
бремето на трудното смъртно съществуване - да живее така, както ако би той "видял Невидимия".
4. ДЕВЯТНАДЦАТЫЙ ГОД (13 ГОД Н. Э.)
4. ДЕВЕТНАДЕСЕТА ГОДИНА (13 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
К этому времени Иисус и Мария уже намного лучше ладили друг с другом. Она уже меньше смотрела на него, как на сына; Иисус превратился для нее скорее в отца ее детей. Каждый день приносил массу неотложных практических проблем. Они реже говорили о деле его жизни, ибо со временем все свои помыслы посвятили содержанию и воспитанию семьи из четырех мальчиков и трех девочек.
Към това време Иисус и Мария вече много по-добре се отнасяли един с друг. Тя вече по-малко гледала на него, като на син; Иисус се превърнал за нея по-скоро в баща на нейните деца. Всеки ден принасял маса неотложни практически проблеми. Те все по-рядко говорели за делото на неговия живот, защото с времето всички свои помисли посветили на издържането и възпитанието на семейството от четири момчета и три момичета.
К началу этого года Иисус снискал от матери полное признание своих методов воспитания детей - позитивного предписания творить добро вместо более старого еврейского метода, который выражался в запрещении творить зло. В своей семье, равно как и на протяжении всей своей жизни общественного проповедника, Иисус всегда пользовался позитивной формой наставления. Всегда и везде он говорил: "Делайте так" или: "Вам следовало бы сделать так". Он никогда не пользовался негативным методом обучения, восходящим к древним табу. Иисус старался не акцентировать внимания на зле, запрещая его; вместо этого он возвышал добро, повелевая его творить. В этом доме время для молитвы было возможностью обсудить самые разные вопросы, имевшие отношение к благополучию семьи.
Към началото на тази година Иисус спечелил от майка си пълно признание за своите методи на възпитание на децата - позитивното предписание да се твори добро вместо по-стария еврейски метод, който се изразявал в забрана да се твори зло. В своето семейство, еднакво както и по протежение на целия свой живот на обществен проповедник, Иисус винаги се ползувал от позитивната форма на наставления. Винаги и навсякъде той казвал:"Правете така" или:"Вие би следвало да направите така". Той никога не се ползувал от негативния метод на обучение, възхождащ към древното табу. Иисус се стараел не да акцентира вниманието върху злото, забранявайки го; вместо това той възвисявал доброто, повелявайки него да творят. В този дом времето за молитва било възможност да се обсъждат най-разнообразни въпроси, имащи отношение към благополучието на семейството.
Иисус начал мудро дисциплинировать своих братьев и сестер в столь раннем возрасте, что для обеспечения их быстрого и добровольного послушания практически не требовалось наказаний. Единственным исключением был Иуда. Иисусу приходилось периодически наказывать его за несоблюдение установленных в доме правил. В трех случаях - когда было признано необходимым наказать Иуду за сознательное и преднамеренное нарушение правил поведения в семье, - мера наказания была назначена единодушным решением старших детей, причем Иуда сам согласился с наказанием до того, как оно было наложено на него.
Иисус започнал мъдро да дисциплинира своите братя и сестри в толкова ранна възраст, че за обезпечаване на тяхното бързо и доброволно послушание практически не били необходими наказания. Единствено изключение бил Иуда. На Иисус се налагало периодично да го наказва за неспазване на установените в дома правила. В три случая - когато било признато за необходимо да се накаже Иуда за съзнателно и преднамерено нарушаване на правилата за поведение в семейството, - мярката на наказанието била назначена с единодушно решение на старшите деца, при което Иуда сам се съгласил с наказанието преди това, когато то било му наложено.
Хотя Иисус был исключительно методичным и организованным во всём, что он делал, любое выносимое им решение отличалось также живительной гибкостью толкования и индивидуальностью подхода, чрезвычайно поражая всех детей духом справедливости, которым руководствовался их брат-отец. Он никогда не подвергал своих братьев и сестер произвольным дисциплинарным взысканиям, и эта неизменная честность и личное внимание вызывали огромную любовь к нему всех членов семьи.
Макар Иисус да бил изключително методичен и организиран във всичко, което той правел, всяко изнасяно от него решение се отличавало също така с живителна гъвкавост на тълкуването и индивидуален подход, черезвичайно пораждайки у всички деца дух на справедливост, който се ръководел от техния брат-баща. Той никога не подлагал своите братя и сестри на произволни дисциплинарни изисквания, и тази неизменна честност и лично внимание предизвиквали огромна любов към него от всички останали членове на семейството.
Иаков и Симон выросли, пытаясь следовать плану Иисуса - умиротворять своих драчливых и порой гневливых товарищей по играм при помощи убеждения и непротивления, и они добивались хороших результатов. В противоположность им Иосиф и Иуда, соглашаясь с такими учениями дома, спешили защитить себя, когда на них нападали их товарищи. Особенно часто дух этих учений нарушал Иуда. Однако непротивление не было правилом семьи. Если члены семьи не следовали данному учению, это не влекло за собой наказания.
Яков и Симон израснали, опитвайки се да следват плана на Иисус - да умиротворяват своите склонни към сбивания и понякога гневливи другари по игри при помощта на убеждението и непротивенето, и те постигали добри резултати. В противоположност на тях Йосиф и Иуда, се съгласявали с такива учения в дома, и бързали да защитят себе си, когато ги нападали техните другари. Особено често духа на тези учения нарушавал Иуда. Обаче непротивенето не било правило на семейството. Ако членовете на семейството не следвали даденото учение, то това не водело след себе си наказания.
Как правило, все дети, в особенности девочки, приходили к Иисусу за советом, делясь с ним своими детскими горестями и доверяя ему так же, как они доверяли бы любящему отцу.
Като правило, всички деца, особено момичетата, идвали към Иисус за съвет, споделяйки с него своите детски мъки и доверявайки му също така, както биха доверявали на любящ баща.
Иаков превращался в уравновешенного и выдержанного юношу, но у него не было таких же духовных наклонностей, как у Иисуса.Он намного лучше учился, чем Иосиф, который, являясь добросовестным работником, был еще менее духовно одаренным человеком. Работяга-Иосиф отставал от интеллектуального уровня других детей. Симон был благонамеренным мальчиком, но отличался излишней мечтательностью. Он никак не мог найти своего места в жизни и был источником
Яков се превръщал в уравновесен и последователен юноша, но у него не били такива същите духовни наклонности, както у Иисус. Той много по-добре се учил, отколкото Йосиф, който, явявайки се добросъвестен работник, бил още по-малко духовно одарен човек. Работливият-Йосиф изоставал от интелектуалното ниво на другите деца. Симон бил благонамерено момче, но се отличавал с излишна мечтателност. Той никак не можел да намери своето място в живота и бил източник
больших волнений для Иисуса и Марии. Однако он всегда оставался добрым малым и действовал из лучших побуждений. Иуда был смутьяном. При высочайших идеалах он обладал неустойчивым нравом. По своей решительности и настойчивости он превосходил свою мать, но ему во многом не хватало ее чувства меры и рассудительности.
на големи вълнение за Иисус и Мария. Обаче той винаги си оставал добрия малчуган и действувал от най-добри подбуди. Иуда бил размирник. При височайши идеали той притежавал неустойчив характер. По своята решителност и настойчивост той превъзхождал своята майка, но на него в многото не му достигало нейното чувство за мярка и разсъдителност.
Мириам была уравновешенной и спокойной девочкой, глубоко чувствовавшей всё возвышенное и духовное. Марфа отличалась медлительностью в мыслях и действиях, но была чрезвычайно надежным и исполнительным ребенком. Малютка Руфь была радостью семьи; хотя ее речи отличались беспечностью, ее сердце было абсолютно чистым. Она почти что поклонялась своему старшему брату и отцу. Но ее не баловали. Она была восхитительным ребенком, хотя и не такой привлекательной, как Мириам, которая являлась первой красавицей семьи - если не всего города.
Мириам била уравновесена и спокойна девойка, дълбоко чувстваща всичко възвишено и духовно. Марфа се отличавала с мудност в мислите и действията, но била черезвичайно надеждно и изпълнително дете. Малката Руф била радостта на семейството; макар нейната реч да се отличавала с безгрижие, нейното сърце било абсолютно чисто. Тя почти се покланяла на своя старши брат и баща. Но нея не я глезели. Тя била възхитително дете, макар и не така привлекателна, както Мириам, която се явявала първа красавица в семейството - ако не в целия град.
Со временем Иисус сделал многое для того, чтобы либерализовать и видоизменить семейные учения и обряды, относившиеся к субботним ритуалам и многим другим аспектам религии, и эти изменения встретили горячее одобрение Марии. К этому времени Иисус стал бесспорным главой дома.
С времето Иисус направил много за това, че либерализира и да видоизмени семейните учения и обреди, отнасящи се към съботните ритуали и много други аспекти на религията, и тези изменения срещнали горещото одобрение на Мария. Към това време Иисус станал безспорен глава на дома.
В этом году Иуда пошел в школу, и для того, чтобы покрыть эти расходы, Иисусу пришлось продать свою арфу. Так он расстался с последним из своих увлечений. Он очень любил играть на арфе, когда утомлялись его разум и тело, однако он утешал себя мыслью о том, что теперь, по крайней мере, его арфу не конфискуют сборщики налогов.
В тази година Иуда отишъл в школата, и за това, за да покрият разходите, на Иисус се наложило да продаде своята арфа. Така той се разделил с последното от своите увлечения. Той много обичал да свири на арфа, когато се уморявали неговия разум и тяло, обаче той утешавал себе си с мисълта за това, че сега, в крайна сметка, неговата арфа няма да конфискуват събирачите на данъци.
5. РЕБЕКА, ДЪЩЕРЯТА НА ЕЗДРА
Хотя Иисус был беден, это ни в коей мере не повлияло на его общественное положение в Назарете. Он был одним из первых юношей города и пользовался огромным вниманием со стороны большинства девушек. Поскольку Иисус являлся великолепным образцом сильного и умного мужчины, а также принимая во внимание его репутацию духовного вождя, неудивительно, что Ревекка - старшая дочь Ездры, богатого назаретского купца и торговца - почувствовала, что постепенно влюбляется в сына Иосифа. Первой она открыла свое чувство Мириам, сестре Иисуса, а Мириам, в свою очередь, рассказала обо всём своей матери. Мария сильно встревожилась. Неужели ей предстоит потерять сына, ставшего теперь незаменимым главой семьи? Будет ли конец несчастьям? Что дальше? После этого она задумалась о влиянии женитьбы на будущий путь Иисуса. Хотя и нечасто, но она всё же вспоминала о том, что Иисус был "заветным дитя". Обсудив данную проблему, Мария и Мириам решили попытаться пресечь эту затею, пока о ней не узнал Иисус. Они отправились прямиком к Ревекке, рассказали ей обо всём и чистосердечно сообщили о своей вере в то, что Иисус является сыном предначертанной судьбы и что ему предстоит стать великим религиозным вождем - возможно, Мессией.
Макар Иисус да бил беден, това в никаква степен не повлияло на неговото обществено положение в Назарет. Той бил един от първите юноши в града и се ползувал от огромно внимание от страна на болшинството девойки. Доколкото Иисус се явявал великолепен образец на силен и умен мъж, а така също взимайки под внимание неговата репутация на духовен вожд, не е удивително, че Ребека - старшата дъщеря на Ездра, богат назаретски изкупувач и търговец - почувствала, че постепенно се влюбва в сина на Йосиф. За първи път тя открила своето чувство пред Мириам, а Мириам, на свой ред, разказала за всичко на своята майка. Мария силно се разтревожила. Възможно ли е на нея да и предстои да загуби сина си, станал сега незаменим глава на семейството? Ще имат ли край нещастията? Какво ще бъде по-нататък? След това тя се замислила за влиянието на женитбата върху бъдещия път на Иисус. Макар и не често, но тя все така си спомняла за това, че Иисус бил"заветното дете". Обсъждайки дадения проблем, Мария и Мириам решили да се опитат да пресекат тази измислица, докато за нея не е узнал Иисус . Те се отправили направо при Ребека, разказали и за всичко и чистосърдечно и съобщили за своята вяра в това, че Иисус се явява син с предначертана съдба и, че на него му предстои да стане велик религиозен вожд - възможно Месия.
Ревекка внимательно слушала. Их рассказ сильно взволновал ее, и она прониклась еще большей решимостью связать свою жизнь с полюбившимся ей мужчиной и разделить с ним судьбу вождя. Она убеждала (себя) в том, что такой человек тем более будет нуждаться в преданной и умелой жене. Она истолковала попытку Марии разубедить ее как естественную реакцию - боязнь потерять главу и единственного кормильца семьи. Однако зная, что ее отец одобряет ее влечение к сыну плотника, она справедливо решила, что он с радостью обеспечит семью доходом, достаточным для возмещения заработков Иисуса. После того, как ее отец согласился с этим планом, Ревекка еще раз встретилась с Марией и Мириам, но
Ребека внимателно слушала. Техният разказ силно я развълнувал, и тя се проникнала от още по-голяма решителност да свърже своя живот с обикнатия от нея мъж и да сподели с него съдбата на вожд. Тя убеждавала (себе си) в това, че такъв човек толкова повече ще се нуждае от предана и умела жена. Тя изтълкувала опита на Мария да я разубеди като естествена реакция - боязън да загуби главата и единствения благодетел на семейството. Обаче знаейки, че нейния баща одобрява нейното влечение към сина на дърводелеца, тя справедливо решила, че той с радост ще обезпечи семейството с доход, достатъчен за възмездяване на заработеното от Иисус. След това, когато нейния баща се съгласил с този план, Ребека още веднъж се срещнала с Мария и Мириам, но
когда ей не удалось заручиться их поддержкой, она решилась поговорить с самим Иисусом. Ей удалось сделать это с помощью своего отца, который пригласил Иисуса в их дом на празднование семнадцатилетия Ревекки.
когато на нея не и се отдало да си осигури поддръжка, тя решила да поговори със самия Иисус. На нея и се отдало да направи това с помощта на своя баща, който поканил Иисус в техния дом на празнуването на седемнадесетия рожден ден на Ребека.
Иисус внимательно и участливо выслушал их предложение - вначале от отца Ревекки, затем от нее самой. В своем мягком ответе он сказал, что никакие деньги не смогут выполнить вместо него его обязанность - самому поднять семью его отца, "выполнить самый святой человеческий долг - быть верным собственной плоти и крови". Отец Ревекки был глубоко тронут словами Иисуса о преданности семье и далее не участвовал в разговоре, сказав лишь своей жене Марии: "Он не сможет быть нашим сыном; он слишком благороден для нас".
Иисус внимателно и отзивчиво изслушал тяхното предложение - от начало от бащата на Ребека, а след това от нея самата. В своя мек отговор той казал, че никакви пари не могат да изпълнят вместо него неговото задължение - сам да издигне семейството на неговия баща, "да изпълни най-светия човешки дълг - да бъде верен към собствената плът и кръв". Бащата на Ребека бил дълбоко трогнат от думите на Иисус за предаността към семейството и по-нататък не участвувал в разговора, казвайки само на своята жена Мария: "Той няма да може да бъде наш син; той е прекалено благороден за нас".
После этого состоялся памятный разговор с Ревеккой. До сих пор Иисус не проводил большого различия между мальчиками и девочками, юношами и девушками, с которыми он общался. Его разум был слишком поглощен неотложными проблемами, связанными с практическими земными делами, и неизменными размышлениями о грядущем "выполнении дела Отца", чтобы он успел хотя бы раз серьезно подумать о воплощении личной любви в человеческом браке. Теперь же он был поставлен еще перед одной проблемой, с которой приходится сталкиваться и которую приходится решать каждому обычному человеку. Он воистину был "искушен во всём, подобно нам".
След това се състоял паметния разговор с Ребека. До този момент Иисус не правел голяма разлика между момчетата и момичетата, юношите и девойките, с които той общувал. Неговият разум бил прекалено погълнат от неотложни проблеми, свързани с практическите земни дела, и неизменните размишления за грядущото "изпълнение делото на Отца", за да може той макар би веднъж сериозно да помисли за въплътяването на личната любов в човешки брак. Сега също той бил поставен пред още един проблем, с който се налагало да се сблъсква и който трябвало да се решава от всеки обикновен човек. Той наистина бил "изпитан във всичко, подобно на нас".
Внимательно выслушав Ревекку, он искренне поблагодарил ее за выраженное ею восхищение, добавив, что "оно будет воодушевлять и утешать меня во все дни моей жизни". Он объяснил, что он не волен вступать с женщиной в иные отношения, кроме как отношения братского уважения и чистой дружбы. Он дал недвусмысленно понять, что его первой и главной обязанностью является воспитание своей семьи и что он не может думать о женитьбе до тех пор, пока эта задача остается невыполненной, и затем он добавил: "Если мне суждено стать сыном предначертанной судьбы, то я не должен принимать на себя пожизненных обязательств до тех пор, пока моя судьба не станет явной".
Внимателно изслушвайки Ребека, той искрено и благодарил за изразеното от нея възхищение, добавяйки, че "то ще ме въодушевява и утешава във всичките дни на моя живот". Той обяснил, че не е свободен да встъпи с жена в други отношения, освен отношенията на братско уважение и чиста дружба. Той е дал недвусмислено да разбере, че неговото първо и главно задължение се явява възпитанието на семейството и че той не може да мисли за женитба до този момент, докато тази задача си остава неизпълнена, и след това той добавил: "Ако на мен ми е съдено да стана син с предначертана съдба, то аз не съм да приемам върху себе си пожизнени задължения до този момент, докато моята съдба не стане явна".
Ревекка была убита горем. Она была безутешна и только уговаривала своего отца уехать из Назарета. Наконец, он согласился, и они переехали в Сепфорис. В последующие годы многие добивались ее руки, однако для всех у нее был один ответ. Она жила с единственной целью: дождаться того часа, когда тот, кто был для нее величайшим из когда-либо живших людей, вступит на свой путь проповедника живой истины. И она преданно следовала за ним в течение всех его наполненных событиями лет общественного труда, присутствуя (незамеченной Иисусом) в день его триумфального вступления в Иерусалим. И она была "среди других женщин" вместе с Марией в тот роковой и трагический день, когда Сын Человеческий висел на кресте, оставаясь для нее - как и для бесчисленных небесных миров - "возлюбленным и величайшим из десяти тысяч".
Ребека била убита от мъка. Тя била безутешна и само уговаряла своя баща да заминат от Назарет. Най-накрая, той се съгласил, и те се преместили в Сепфорис. В последващите години мнозина искали нейната ръка, обаче за всички у нея имало един отговор. Тя живяла с единствената цел: да дочака този час, когато този, който бил за нея най-велик от който и да било от живите хора, да стъпи на своя път на проповедник на живата истина. И тя предано следвала след него в течение на всичките негови изпълнени със събития години на обществен труд, присъствувайки (незабелязано от Иисус) в деня на неговото триумфално влизане в Йерусалим. И тя била "сред другите жени" заедно с Мария в този фатален и трагичен ден, когато Сина Човешки висял на кръста, оставайки за нея - както и за безчислените небесни светове - "възлюбеният и най-велик от десетте хиляди".
6. НЕГОВАТА ДВАДЕСЕТА ГОДИНА (14 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Историю любви Ревекки к Иисусу пересказывали по секрету в назаретских домах, а позднее - в Капернауме. Поэтому, хотя в последующие годы многие женщины любили Иисуса так же, как его любили мужчины, ему уже никогда не приходилось отвергать личной преданности, предложенной какой-либо другой добропорядочной женщиной. Начиная с этого времени, чувства, которые люди испытывали к Иисусу, носили больше характер уважения, полного преклонения и обожания. Как мужчины, так и женщины искренне любили его за то, ч†м он являлся - без какой-либо примеси эгоизма или желания превратить его в объект только своей любви. Однако многие годы преданность Ревекки вспоминали каждый раз, когда речь заходила о человеческой личности Иисуса.
Историята на любовта на Ребека към Иисус я преразказвали под тайна в назаретските домове, а по-късно в Капернаум. Поради това, макар в последващите години много жени да са обиквали Иисус така също, както него са го обиквали мъже, на него вече никога не се налагало да отхвърля личната преданост, предложена от която и да било порядъчна жена. Започвайки от това време, чувствата, които хората изпитвали към Иисус, носили повече характер на уважение, пълно преклонение и обожаване. Както мъжете, така и жените искрено го обичали за това, ко†то той се явявал - без какъвто и да било примес на егоизъм или желание да го превърнат в обект само на своята любов. Обаче много години предаността на Ребека споменавали всеки път, когато заговорвали за човешката личност на Иисус.
Хорошо зная подробности истории с Ревеккой, а также то, что Иисус отказался даже от любви прекрасной девушки, Мириам (не осознавая предначертанности судьбы своего брата), стала идеализировать его и прониклась трогательной и глубокой любовью к нему как отцу и брату.
Добре знаейки подробности от историята с Ребека, а така също, че Иисус се отказал даже от любовта на прекрасната девойка, Мириам (не осъзнавайки предначертаната съдба на своя брат), започнала да го идеализира и да се прониква от трогателна и дълбока любов към него като към баща и брат.
Хотя они едва ли могли себе это позволить, Иисус чувствовал странное побуждение отправиться в Иерусалим на Пасху. Его мать, зная о недавнем происшествии с Ревеккой, мудро убеждала его совершить паломничество. В действительности, он искал случая поговорить с Лазарем и навестить Марфу и Марию, хотя и не отдавал себе в этом отчета. Не считая своей собственной семьи, он любил этих троих людей больше всех на свете.
Макар те едва ли да можели да си позволят това, Иисус чувствал странно подбуждение да се отправи в Йерусалим на Пасха. Неговата майка, знаейки за неотдавнашното произшествие с Ребека, мъдро го убеждавала да направи поклонничеството. В действителност, той търсел случай да поговори с Лазар и да посети Марфа и Мария, макар и да не отдавал на себе си за това отчет. Не считайки своето собствено семейство, той обичал тези трима хора повече от всичко на света.
Он шел в Иерусалим через Мегиддо, Антипатриду и Лидду, повторив частично тот же путь, которым его семья возвращалась из Египта в Назарет. На дорогу ушло четыре дня, и он много размышлял о прошлых событиях, происходивших в Мегиддо и в окрестностях этого города - международного поля брани Палестины.
Той отишъл в Йерусалим през Мегиддо, Антипатрид и Лидд, повтаряйки частично този същия път, по който неговото семейство се завръщало от Египет в Назарет. За път отишли четири дни, и той много размишлявал за миналите събития, случили се в Мегиддо и в околностите на този град - международното бойно поле на Палестина.
Иисус прошел через Иерусалим, лишь ненадолго задержавшись, чтобы взглянуть на храм и собиравшиеся здесь толпы посетителей. Он чувствовал странную и растущую антипатию к этому построенному Иродом храму и его духовенству, которое назначалось по политическим мотивам. Больше всего он хотел увидеть Лазаря, Марфу и Марию. Лазарь был его сверстником и являлся теперь главой семьи: к этому времени он успел похоронить и свою мать. Марфа была на год с лишним старше Иисуса, а Мария - двумя годами младше. И для всех троих Иисус был кумиром и образцом совершенства.
Иисус преминал през Йерусалим, само за малко задържайки се, за да погледне храма и събралата се тук тълпа посетители. Той чувствал странна и растяща антипатия към този построен от Ирод храм и неговото духовенство, което се назначавало по политически мотиви. Повече от всичко той искал да види Лазар, Марфа и Мария. Лазар бил негов връстник и се явявал сега глава на семейството: към това време той успял да погребе и своята майка. Марфа била с повече от година по-голяма от Иисус, а Мария - с две години по-малка. И за всичките трима Иисус бил кумир и образец на съвършенство.
Во время этого визита произошел один из периодических взрывов протеста против традиции - выражение возмущения теми ритуальными обрядами, которые, по мнению Иисуса, искажали образ его небесного Отца. Не зная о том, что Иисус собирается к ним, Лазарь договорился встретить Пасху с друзьями в соседней деревне у дороги на Иерихон. Теперь же Иисус предлагал, чтобы они провели праздничный день там, где они находились - в доме Лазаря. "Но у нас нет пасхального ягненка", - сказал Лазарь. И тогда Иисус начал свое обстоятельное и убедительное рассуждение о том, что небесного Отца воистину не интересуют столь наивные и бессмысленные ритуалы. После торжественной и проникновенной молитвы они поднялись, и Иисус сказал: "Пусть мои незрелые и помраченные разумом соплеменники служат своему Богу так, как учил Моисей; так будет лучше для них, но я призываю, чтобы мы, увидевшие свет жизни, больше не обращались к нашему Отцу через тьму смерти. Будем же свободны в своем знании истины о вечной любви нашего Отца".
Във времето на тази визита се случил един от периодичните взривове на протест срещу традициите - изразяване на възмущение от тези ритуални обреди, които, по мнението на Иисус, изкривявали образа на неговия небесен Отец. Не знаейки за това, че Иисус се е наканил да отиде към тях, Лазар се договорил да посрещне Пасха с другари в съседното село на пътя за Йерихон. Сега също Иисус предлагал, че те да прекарат празничния ден там, където те се намирали - в дома на Лазар. "Но ние нямаме пасхално агне", - казал Лазар. И тогава Иисус започнал своето обстоятелствено и убедително разсъждение за това, че небесния Отец наистина не се интересува от толкова наивни и безсмислени ритуали. След тържествената и проникновена молитва не станали, и Исус казал: "Нека моите незрели и с помрачен разум съплеменници служат на своя Бог така, както е учил Мойсей, така ще бъде по-добре за тях, но аз призовавам, че вие, виделите светлината на живота, повече да не се обръщате към нашия Отец чрез тъмнината на смъртта. Ще бъдем свободни в своето знание на истината за вечната любов на нашия Отец".
В тот вечер, когда стало смеркаться, все четверо сели за стол, и это была первая пасхальная трапеза благочестивых евреев без пасхального ягненка. На Пасху были приготовлены пресный хлеб и вино, и эти символы, названные Иисусом "хлебом жизни" и "водой жизни", он подал своим товарищам, и они ели в торжественном согласии с учениями, которыми он только что поделился. Стало обычаем выполнять этот священный ритуал всякий раз, когда он посещал Вифанию в последующие годы. Вернувшись домой, он рассказал обо всём этом своей матери. Вначале она была шокирована, однако постепенно поняла его точку зрения. И всё же она почувствовала огромное облегчение, когда Иисус заверил ее, что он не собирается изменять празднование Пасхи в их семье. Дома, вместе с детьми, он из года в год продолжал есть Пасху "по закону Моисея".
В тази вечер, когато започнало да се стъмва, всичките четирима седнали до масата, и това била първата пасхална трапеза на благочестиви евреи без пасхално агне. На Пасха били приготвени пресен хляб и вино, и тези символи, наречени от Иисус "хляба на живота" и "водата на живота", той подал на своите другари, и те яли в тържествено съгласие с ученията, които той само че споделил. Станало обичай да се изпълнява този свещен ритуал всеки път, когато той посещавал Витания в последващите години. Връщайки се в дома, той разказал за всичко това на своята майка. В началото тя била шокирана, обаче постепенно разбрала неговата гледна точка. И все пак тя почувствала огромно облекчение, когато Иисус я уверил, че не се готви да изменя празнуването на Пасха в тяхното семейство. В дома, заедно с децата, той от година на година продължавал да яде на Пасха "по закона на Мойсей".
Именно в этом году состоялся продолжительный разговор Марии с Иисусом по поводу женитьбы. Она откровенно спросила его, женился бы он, если бы был свободен от обязанностей перед семьей. Иисус объяснил ей, что его непосредственный
Именно в тази година се състоял продължителен разговор на Мария с Иисус по повод на женитба. Тя откровено го попитала, би ли се оженил, ако той би бил свободен от задълженията пред семейството. Иисус и обяснил, че неговият непосредствен
долг не позволяет ему жениться, и потому этот вопрос мало его беспокоит. Он выразил сомнение в том, что когда-либо станет женатым человеком. Он сказал, что все подобные вещи должны отойти на второй план, пока не "исполнится его время" - время, когда он "должен будет приступить к делу своего Отца". Решив уже для себя, что он не станет отцом детей во плоти, он практически не думал о проблеме брака.
дълг не му позволява да се ожени, и поради това този въпрос малко го безпокои. Той изразил съмнение в това, когато и да било ще бъде женен за човек. Той казал, че всички подобни неща трябва да отидат на втори план, докато не се "изпълни неговото време" - времето, когато той "ще бъде длъжен да пристъпи към делото на своя Отец". Решил вече за себе си, че той няма да стане баща на деца в плът, той практически не мислил за проблема с брака.
В этом году он заново приступил к задаче дальнейшего соединения смертной и божественной сущностей в простую и действенную человеческую индивидуальность. И он продолжал расти в нравственном статусе и духовном понимании.
В тази година той отново пристъпил към задачата за по-нататъшно съединяване на смъртната и божествена същност в проста и действена човешка индивидуалност. И той продължавал да расте в нравствения статус и духовното разбиране.
Хотя они лишились всех своих назаретских владений (кроме собственного дома), в этом году их материальное положение несколько улучшилось после продажи своей доли недвижимости в Капернауме. Это было последней частью всего состояния Иосифа. Сделка на продажу капернаумской собственности была заключена со строителем лодок по имени Зеведей.
Макар те да се лишили от всички свои назаретски владения (освен собствения дом), в тази година тяхното материално положение малко се подобрило след продажбата на своята част от недвижим имот в Капернаум. Това била последната част от цялото състояние на Йосиф. Сделката по продажбата на капернаумската собственост била сключена със строител на лодки на име Зеведей.
В этом году Иосиф закончил синагогальную школу и начал работать за небольшим верстаком в домашней столярной мастерской. Хотя состояние их отца было исчерпано, они рассчитывали на то, что смогут успешно бороться с нуждой, так как теперь трое из них регулярно работали.
В тази година Йосиф завършил школата към синагогата и започнал да работи зад малкия дърводелски тезгях в домашната дърводелска работилница. Макар състоянието на техния баща да било изчерпано, те разчитали на това, че ще могат успешно да се борят с нуждата, тъй като сега трима от тях редовно работели.
Иисус быстро становится мужчиной - не просто юношей, а взрослым человеком. Он хорошо научился нести бремя ответственности. Он умеет не падать духом при разочарованиях. Он стойко держится, когда его планы расстраиваются, а замыслы временно срываются. Он научился быть честным и справедливым даже перед лицом несправедливости. Он учится приспосабливать свои идеалы духовной жизни к практическим требованиям земного бытия. Он учится планировать достижение более высокой и отдаленной идеалистической цели - и одновременно он упорно трудится для достижения ближайшей и непосредственной цели, определяемой необходимостью. Он планомерно осваивает искусство приспособления своих устремлений к обыкновенным потребностям человеческой жизни. Он почти уже в совершенстве овладел методом использования энергии духовного побуждения для приведения в действие механизма материального достижения. Он постепенно учится жить небесной жизнью и продолжать свое земное существование. Он всё больше зависит от высшего руководства своего Отца и одновременно берет на себя отеческую роль наставника детей своей земной семьи. Он накапливает всё больше опыта в искусстве вырывать победу, находясь на грани поражения. Он учится превращать трудности времени в триумфы вечности.
Иисус бързо става мъж - не просто юноша, а възрастен човек. Той добре се научил да носи бремето на отговорността. Той умее да не пада духом при разочарованията. Той непоколебимо се държи, когато неговите планове се разстройват, а замислите временно се сриват. Той се научил да бъде честен и справедлив даже пред лицето на несправедливостта. Той се учи да приспособява своите идеали за духовен живот към практическите изисквания на земното битие. Той се учи да планира достигането на по-висока и отдалечена идеалистична цел - и едновременно той упорито се труди за достигане на близка и непосредствена цел, определяна от необходимостта. Той планомерно усвоява изкуството за приспособяване на своите стремления към обикновените потребности на човешкия живот. Той почти вече в съвършенство овладял метода за използуване енергията на духовното подбуждение за привеждане в действие на механизма за материално достижение. Той постепенно се учи да живее небесния живот и да продължава своето земно съществуване. Той все повече зависи от висшето ръководство на своя Отец и едновременно поема върху себе си бащинската роля на наставник на децата в своето земно семейство. Той натрупва все повече опит в изкуството за изтръгне победата, намирайки се на границата на поражението. Той се учи да превръща трудностите на времето в триумфи на вечността.
Так, с течением лет, этот молодой назарянин продолжает знакомиться с жизнью в том ее виде, в котором она проживается во плоти в мирах времени и пространства. Он живет полной, типичной и всесторонней жизнью на Урантии. Он покинул этот мир, исполненный того опыта, который приобретают живущие здесь создания в течение коротких и напряженных лет своей первой жизни - жизни во плоти. И весь этот человеческий опыт навечно стал достоянием Властелина Вселенной. Он является нашим отзывчивым братом, сочувствующим другом, опытным властелином и милосердным Отцом.
Така, с течение на годините, този млад назарянин продължава да се запознава с живота в този негов вид, в който той се проживява в плът в световете на времето и пространството. Той живее пълен, типичен и всестранен живот на Урантия. Той напуснал този свят, изпълнен с този опит, който придобиват живущите тук създания в течение на кратките и напрегнати години на своя първи живот - живота в плът. И целият този човешки опит навеки станал достояние на Властелина на Вселената. Той се явява наш отзивчив брат, съчувстващ другар, опитен властелин и милосърден Отец.
Ребенком он приобрел огромный запас знаний. Юношей он разобрал, классифицировал и сопоставил эту информацию. И теперь, став взрослым человеком этого мира, он приступает к организации данного интеллектуального достояния перед тем, как использовать его в своем последующем учении, водительстве и служении во благо своих смертных братьев в этом мире и во всех остальных обитаемых сферах по всей вселенной Небадон.
Като дете той придобил огромен запас от знания. Като юноша той разглеждал, класифицирал и съпоставял тази информация. И сега, ставайки възрастен човек от този свят, той пристъпва към организирането на даденото интелектуално достояние преди това, когато да го използува в своите последващи учения, водителство и служене за благото на своите смъртни братя в този свят и във всички останали обитаеми сфери по цялата вселена Небадон.
Рожденный младенцем данного мира, он оставил позади детство и прошел через последовательные стадии отрочества и юности. Теперь он стоит на пороге полной зрелости, обладая богатым опытом, исчерпывающим пониманием человеческой
Роден като младенец от дадения свят, той оставил назад детството и преминал през последователните стадии на преходната възраст след детството и юношеството. Сега той стои на прага на пълната зрялост, притежавайки богат опит, изчерпващ разбирането на човешката
природы и глубоким сочувствием к ее слабостям. Он становится мастером божественного искусства - раскрытия своего Райского Отца смертным созданиям всех веков и эпох.
природа и дълбоко съчувствие към нейните слабости. Той ще стане майстор на божественото изкуство - разкриването на своя Райски Отец на смъртните създания във всички векове и епохи.
И теперь, как взрослый человек - зрелый человек этого мира - он готовится продолжить свою высшую миссию: раскрыть Бога людям и привести людей к Богу.
И сега, като възрастен човек - зрял човек от този свят - той се готви да продължи своята висша мисия: да разкрие Бога пред хората и да преведе хората към Бога.