Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 126. ДВЕ РЕШАВАЩИ ГОДИНИ
ЗА ВСЮ земную жизнь Иисуса самыми критическими были четырнадцатый и пятнадцатый годы. Эти два года - с того времени, как он начал осознавать свою божественность и свое предназначение, и до того времени, как он достиг высокой степени общения с внутренним Настройщиком, - были самыми трудными за всю его богатую событиями жизнь на Урантии. Именно этот двухгодичный этап следует называть великим испытанием, действительным искушением. Ни один молодой человек, вступивший в период первых противоречий и адаптационных трудностей возмужания, никогда не подвергался более решающему испытанию, чем то, через которое прошел Иисус при переходе от детства к началу зрелости.
ЗА ЦЕЛИЯТ земен живот на Иисус най-критични били четиринадесетата и петнадесетата години. Тези две години - от това време, когато той започнал да осъзнава своята божественост и предназначение, и до това време, когато той достигнал висока степен на общуване с вътрешния Настройчик, - били най-трудните за целия негов богат на събития живот на Урантия. Именно този двугодишен етап следва да се нарича велико изпитание, действително изкушение. Нито един млад човек, встъпващ в период, встъпващ в периода на първите противоречия и адаптационни трудности, никога не се е подлагал на по-решаващо изпитание, отколкото това, през което е преминал Иисус при прехода от детството към началото на зрелостта.
Этот важный период в юношеском развитии Иисуса начался после посещения Иерусалима и возвращения в Назарет. Поначалу Мария была счастлива, думая о том, что ее мальчик снова рядом с ней, что Иисус вернулся домой, чтобы быть послушным сыном, - а другим он никогда и не был, - и что с этих пор он станет более восприимчивым к тем планам на будущее, которые она строила для него. Однако купание в лучах материнских иллюзий и неосознанной семейной гордости было недолгим. Очень скоро ее ждало еще большее разочарование. Мальчик всё чаще проводил время в обществе своего отца. Он всё реже и реже делился с нею своими проблемами, и оба родителя всё меньше были способны понять его частое чередование земных дел и размышлений о своей связи с делом Отца. Откровенно говоря, они не понимали его, хотя по-настоящему его любили.
Този важен период в юношеското развитие на Иисус се започнал след посещението на Йерусалим и възвръщането в Назарет. По начало Мария е била щастлива, мислейки за това, че нейното момче е отново редом с нея, че Иисус се е върнал у дома, за да бъде послушен син, - а друг той никога и не е бил, - и, че от това време той ще стане по-възприемчив към тези планове за бъдещето, които тя правела за него. Обаче къпането в лъчите на майчините илюзии и неосъзната семейна гордост било кратко. Много скоро нея я чакало още по-голямо разочарование. Момчето все по-често провеждало времето в обществото на своя баща. Той все по-рядко и по-рядко споделял с нея своите проблеми, и двамата родители все по-малко били способни да разберат неговото често редуване на земните дела и размишленията за своята връзка с делото на Отца. Откровено казано, те не го разбирали, макар истински да го обичали.
С возрастом сочувствие и любовь Иисуса к еврейскому народу усиливались, но постепенно в его сознании начало расти праведное негодование из-за присутствия в храме Отца священников, назначенных по политическим мотивам. Он относился с огромным уважением к искренним фарисеям и честным книжникам, однако он глубоко презирал лицемерных фарисеев и нечестных теологов: неискренние религиозные вожди вызывали у него только чувство глубокого презрения. Глядя на вождей Израиля, он порой испытывал искушение согласиться с ролью того Мессии, которого ждали евреи, но он ни разу не поддался такому соблазну.
С възрастта съчувствието и любовта на Иисус към еврейския народ се усилвали, но постепенно в неговото съзнание започнало да расте праведното негодувание поради присъствието в храма на Отца на свещеници, назначени по политически мотиви. Той се отнасял с огромно уважение към искрените фарисеи и честните книжници, обаче той дълбоко презирал лицемерните фарисеи и нечестните теолози: неискрените религиозни вождове предизвиквали у него само чувство на дълбоко презрение. Гледайки на вождовете на Израил, той понякога изпитвал изкушение да се съгласи с ролята на този Месия, когото чакали евреите, но той нито веднъж не се поддал на такава съблазън.
Рассказ о его подвигах среди мудрецов храма порадовал весь Назарет, особенно его бывших учителей в синагогальной школе. В течение какого-то времени все в один голос хвалили его. Всё село вспоминало о том, что еще ребенком он отличался мудростью и похвальным поведением, и прочило ему будущее великого израильского вождя; наконец-то из галилейского Назарета выйдет поистине великий
Разказът за неговите подвизи сред мъдреците в храма зарадвал целия Назарет, особено неговите бивши учители в школата към синагогата. В течение на известно време всички в един глас го хвалели. Цялото село си спомняло за това, че още като дете той се отличавал с мъдрост и похвално поведение, и му предричало бъдеще на велик израилски вожд, най-накрая от галилейския Назарет ще излезе наистина велик
учитель. И все они с нетерпением ждали того времени, когда ему исполнится пятнадцать лет и он получит разрешение по субботам читать в синагоге Писания.
учител. И всички те с нетърпение очаквали това време, когато той ще навърши петнадесет години и той ще получи разрешение в съботите да чете в синагогата Писанията.
1. НЕГОВАТА ЧЕТИРИНАДЕСЕТА ГОДИНА (8 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Наступил календарный год его четырнадцатилетия. Иисус стал хорошим изготовителем хомутов и успешно работал как с парусиной, так и с кожей. Он также быстро превращался в опытного столяра и краснодеревщика. В то лето он часто поднимался на вершину холма, находившегося к северо-западу от Назарета, чтобы предаться молитвам и размышлениям. Постепенно он начинал всё лучше осознавать характер своего посвящения на земле.
Настъпила календарната година на неговата четиринадесета година. Иисус станал добър в правенето на хомоти и успешно работил както с грубо ленено платно, така и с кожа. Той също така бързо се превръщал в опитен столар и дърводелец-майстор на скъпи мебели. В това лято той често се изкачвал на върха на хълма, намиращ се на северо-запад от Назарет, за да се предаде на молитви и размишления. Постепенно той започнал все по-добре да осъзнава характера на своето посвещение на земята.
Прошло немногим более ста лет с того времени, когда этот холм являлся "капищем Ваала". Теперь же здесь находилась гробница Симеона, известного израильского святого. С вершины этого холма Симеона Иисус взирал на Назарет и окружавшие его земли. Смотря на Мегиддо, он вспоминал предание о египетской армии, одержавшей здесь свою первую в Азии крупную победу, и о том, как позднее другая такая армия разбила царя Иудеи Иосию. Неподалеку виднелся Таанак, где Девора и Варак разгромили Сисару. Вдалеке были видны и холмы Дотана, где, как его учили, Иосиф был продан своими братьями в египетское рабство. Он устремлял свой взгляд на Евал и Гаризим, повторяя про себя предания об Аврааме, Иакове и Авимелехе. Так он вспоминал и обдумывал исторические события и предания народа, к которому принадлежал его отец Иосиф.
Преминало малко повече от сто години от това време, когато този хълм се явявал "езически храм на Ваал". Сега тук се намирала гробницата на Симеон, известен израилски светия. От върха на този хълм на Симеон Иисус се вглеждал в Назарет и обкръжаващите го земи. Гледайки на Мегидо, той той си спомнял преданието за египетската армия, удържала тук своята първа в Азия крупна победа, и за това, как по късно, друга такава армия разбила царя на Иудея Йосий. Не далеч се виждал Таанак, където Девор и Варак разгромили Сисар. В далечината били видни и хълмовете на Дотан, където, както го учили, Йосиф бил продаден от своите братя в египетско робство. Той устремявал своя поглед към Евал и Харизим, повтаряйки за себе си преданията за Авраам, Яков и Авимелех. Така той си спомнял и обмислял историческите събития и предания на народа, към който принадлежал неговия баща Йосиф.
Он по-прежнему углубленно занимался чтением под началом учителей синагоги. Он также продолжал заниматься домашним образованием своих братьев и сестер по мере того, как они достигали соответствующего возраста. В начале этого года Иосиф устроил свои дела так, чтобы откладывать доход, который приносила собственность в Назарете и Капернауме, для оплаты длительного курса обучения Иисуса в Иерусалиме, ибо предполагалось, что в августе следующего года - после того, как ему исполнится пятнадцать лет, - он отправится в Иерусалим.
Той по предишному задълбочено се занимавал с четене под началото на учители от синагогата. Той също така продължавал да се занимава с домашното образование на своите братя и сестри по степента на това, как те са достигали съответната възраст. В началото на тази година Йосиф устроил своите дела така, че да заделя дохода, който носела собствеността в Назарет и Капернаум, за заплащане на дългия курс на обучение на Иисус в Йерусалим, защото се предполагало, че в август следващата година - след като, когато навърши петнадесет години, - той ще се отправи в Йерусалим.
К началу этого года как Иосифа, так и Марию стали одолевать частые сомнения относительно судьбы своего первенца. Он действительно был прекрасным и милым ребенком, однако его было так трудно понять, так сложно постичь; к тому же, с ним не происходило чего-либо исключительного или сверхъестественного. Десятки раз его гордая мать стояла, затаив дыхание, и ждала, что ее сын совершит какое-нибудь сверхчеловеческое или чудотворное действо, но всякий раз ее ждало горькое разочарование. Все это обескураживало ее и приводило в уныние. В те времена набожные люди искренне верили, что пророки и божьи люди всегда обнаруживают свое призвание и провозглашают свою божественную власть, творя волшебства и совершая чудеса. Однако Иисус ничего этого не делал; поэтому недоумение его родителей, размышлявших над его будущим, постоянно усиливалось.
Към началото на тази година както Йосиф, така и Мария започнали да обхващат чести съмнения относно съдбата на своя първенец. Той действително бил прекрасно и мило дете, обаче него било така трудно да бъде разбран, така сложно да бъде постигнат; към това също, с него не се случвало каквото и да било изключително или свръхестествено. Десетки пъти неговата горда майка стояла, затаила дъх, и чакала, че нейният син да извърши някакво каквото и да било свръх човешко или чудотворно действие, но всеки път нея я чакало горчиво разочарование. Всичко това я обезкуражавало и привеждало в униние. В тези времена набожните хора искрено вярвали, че пророците и божите хора винаги откриват своето призвание и провъзгласяват своята божествена власт, творейки вълшебства и вършейки чудеса. Обаче Иисус нищо от това не правел; поради това недоумението на неговите родители, размишляващи над неговото бъдеще, постоянно се усилвало.
Многие признаки свидетельствовали об улучшении экономического положения назаретской семьи. Особенно ярким тому свидетельством было увеличение количества гладких белых дощечек, которые использовались в качестве грифельных досок для письма углем. Кроме того, Иисусу было позволено снова брать уроки музыки; он очень любил играть на арфе.
Много признаци свидетелствували за подобряване на икономическото положение на назаретското семейство. Особено ярко за това било свидетелството за увеличаване на количеството на гладките бели дъсчици, които се използували в качеството на дървени плочи за писане с въглен. Освен това, на Иисус било позволено отново да взима уроци по музика; той много обичал да свири на арфа.
В отношении всего этого года можно сказать, что Иисус поистине "преуспевал в любви у людей и Бога". Перспективы семьи были хорошими; будущее представлялось безоблачным.
По отношение на тази година може да се каже, че Иисус наистина "преуспявал в любовта на хората и Бога". Перспективите на семейството били добри; бъдещето изглеждало безоблачно.
2. СМЪРТТА НА ЙОСИФ
Всё действительно шло хорошо вплоть до того рокового дня - вторника 25 сентября, когда гонец из Сепфориса принес в назаретскую семью трагическую весть: во время работы на строительстве резиденции для правителя Иосиф был тяжело ранен рухнувшим подъемником. На пути к дому Иосифа гонец из Сепфориса задержался в мастерской, чтобы сообщить Иисусу о несчастье, случившемся с его отцом, и они вместе пошли к дому, чтобы известить Марию о трагическом событии. Иисус хотел сразу же отправиться к отцу, но Мария и слышать ничего не хотела: она должна была сама поспешить к мужу. Она велела Иакову, которому в то время было десять лет, сопровождать ее в Сепфорис, а Иисусу оставаться с младшими детьми до ее возвращения, ибо она не знала, насколько серьезным было ранение Иосифа. Однако еще до прибытия Марии Иосиф скончался от полученных ран. Он был перевезен в Назарет и на следующий день похоронен рядом со своими предками.
Всичко действително вървяло добре чак до този фатален ден - вторник 25 септември, когато пратеник от Сепфорис донесъл на назаретското семейство трагичната новина: че по време на работа в строителството на резиденцията за управителя Йосиф бил тежко ранен от рухнал подемник. На път към дома на Йосиф пратеникът от Сепфорис се забавил в работилницата, за да съобщи на Иисус за нещастието, случило се с неговия баща, и те заедно отишли в дома, за да известят Мария за трагичното събитие. Иисус искал веднага да се отправи към баща си, но Мария и да чуе нищо не искала: тя трябвало сама да побърза да иде при мъжа си. Тя повелила на Яков, който в това време бил на десет години, да я съпроводи в Сепфорис, а Иисус да остане с малките деца до нейното завръщане, защото тя не знаела, до колко сериозно било раняването на Йосиф. Обаче още преди пристигането на Мария Йосиф починал от получените рани. Той бил пренесен в Назарет и на следващия ден погребан до своите предци.
Казалось, что именно в тот момент, когда появились хорошие перспективы и будущее представлялось в радужном свете, злой рок поразил главу этого назаретского семейства. Дела семьи расстроились, и все планы в отношении Иисуса и его будущего образования были разрушены. Этот юноша-плотник, которому недавно исполнилось всего четырнадцать лет, осознал, что ему предстоит не только выполнить поручение своего небесного Отца и раскрыть божественную сущность на земле и во плоти, но что его молодой человеческой сущности придется взять на себя также заботу об овдовевшей матери и семи братьях и сестрах, равно как и о том ребенке, которому еще только предстояло родиться. Этот назаретский подросток стал единственной опорой и утешением столь внезапно осиротевшей семьи. Так было позволено произойти тем естественным для Урантии событиям, которые не могли не заставить этого юношу предначертанной судьбы столь рано взвалить на себя тяжелую, но имеющую огромное воспитательное и дисциплинирующее значение ответственность, появившуюся после того, как он стал главой земной семьи, - отцом для своих собственных братьев и сестер, опорой и защитой для своей матери, хранителем семьи своего отца - единственной семьи, которую ему было суждено познать в этом мире.
Изглеждало, че именно в този момент, когато се появили добри перспективи и бъдещето се представяло в розова светлина, зла фаталност поразила главата на това назаретско семейство. Делата на семейството се разстроили, и всички планове по отношение на Иисус и неговото бъдещо образование били разрушени. Този юноша-дюлгерин, който неотдавна направил само четиринадесет години, осъзнал, че на него му предстои не само да изпълни поръчението на своя небесен Отец и да разкрие божествената същност на земята и в плът, но че на неговата млада човешка същност ще се наложи да вземе върху себе си грижата за овдовялата си майка и седемте братя и сестри, еднакво както и за това дете, на което още сама предстояло да се роди. Този назаретски подрастващ станал единствената опора и утеха за толкова внезапно осиротялото семейство. Така било позволено да се случи това естествено за Урантия събитие, което не могло да не застави този юноша с предначертана съдба толкова рано да натрупа върху себе си тежката, но имаща огромно възпитателно и дисциплиниращо значение отговорност, появила се след това, когато той станал глава на земното семейство, - баща за своите собствени братя и сестри, опора и защита за своята майка, пазител на семейството на своя баща - единственото семейство, което му било съдено да познае в този свят.
Иисус с готовностью принял обязанности, которые так внезапно обрушились на него, и добросовестно исполнял их до конца. Во всяком случае, одна огромная проблема, грозившая осложнить его жизнь, получила трагическое разрешение - теперь ему не нужно было отправляться в Иерусалим, чтобы учиться у раввинов. Иисус поистине никогда "не подчинялся ни одному человеку". Он всегда был готов учиться даже у последнего ребенка, однако его полномочия проповедника истины никогда не исходили от людей.
Иисус с готовност приел задълженията, които така внезапно се стоварили върху него, и добросъвестно ги изпълнявал до край. Във всеки случай, един огромен проблем, грозящ да усложни неговия живот, получил трагично разрешение - сега за него не било нужно да се отправя в Йерусалим, за да се учи при равините. Иисус наистина никога "не се е подчинявал на нито един човек". Той винаги бил готов да се учи даже у последното дете, обаче неговите пълномощия на проповедник на истината никога не са излизали от хората.
Он по-прежнему ничего не знал о явлении Гавриила его матери до своего рождения. Он узнал об этом только от Иоанна в день своего крещения в начале общественного служения.
Той по предишному нищо не знаел за явяването на Гавриил пред неговата майка преди своето раждане. Той узнал за това само от Йоан в деня на своето кръщение в началото на общественото служене.
С течением времени этот молодой назаретский плотник всё чаще оценивал каждый общественный институт и каждый религиозный обычай одним и тем же мерилом: какую пользу они приносят человеческой душе? Приближают ли они Бога к человеку? Приближают ли они человека к Богу? Хотя этот юноша не отвергал полностью таких сторон жизни, как развлечение и общение, всё большую часть своего времени и энергии он уделял только двум целям: заботе о семье и подготовке к исполнению воли своего небесного Отца на земле.
С течение на времето този млад назаретски строителен дърводелец все по-често оценявал всеки обществен институт и всеки религиозен обичай с едно и също мерило: каква полза те принасят на човешката душа? Приближават ли те Бога към човека? Приближават ли те човека към Бога? Макар този юноша да не отхвърлял напълно такива страни от живота, като развлечението и общуването, все по-голяма част от своето време и енергия той отделял само на две цели: грижата за семейството и подготовката към изпълнение на волята на своя небесен Отец на земята.
В тот год соседи стали регулярно захаживать зимними вечерами, чтобы послушать игру Иисуса на арфе, услышать его рассказы (ибо юноша был прекрасным рассказчиком) и послушать, как он читает священные книги по-гречески.
В тази година съседите започнали редовно да се отбиват в зимните вечери, за да послушат свиренето на Иисус на арфа, да чуят неговите разкази (защото юношата бил прекрасен разказвач) и да послушат, как той чете свещените книги на гръцки.
Материальное положение семьи оставалось весьма благополучным, ибо в момент смерти Иосифа они располагали довольно крупной суммой денег. Уже в молодые годы Иисус обнаружил острый деловой ум и финансовую прозорливость. Он был великодушным, но бережливым; он был экономным, но щедрым. Он оказался мудрым и умелым управляющим состоянием своего отца.
Материалното положение на семейството оставало изключително благополучно, защото в момента на смъртта на Йосиф те разполагали с достатъчно крупна сума пари. Вече в младите си години Иисус проявявал остър делови ум и финансова прозорливост. Той бил великодушен, но предпазлив; той бил спестовен, но щедър. Той се оказал мъдър и умел управляващ състоянието на своя баща.
Однако, несмотря на все старания Иисуса и соседей по Назарету, пытавшихся утешить семью, Мария и дети были охвачены скорбью. Иосифа не стало. Иосиф был необыкновенным мужем и отцом, и им всем не хватало его. И всё это казалось еще более трагичным при мысли о том, что он умер прежде, чем они успели поговорить с ним или услышать его прощальное благословение.
Обаче, независимо от цялото старание на Иисус и съседите в Назарет, опитващи се да утешат семейството, Мария и децата били обхванати от скръб. Йосиф го нямало. Йосиф бил необикновен мъж и баща, и на тях всички им липсвал. И всичко това изглеждало още по-трагично при мисълта за това, че той умрял преди това, когато те да успеят да поговорят с него или да чуят неговото прощално благословение.
3. ПЕТНАДЕСЕТА ГОДИНА (9 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Примерно в середине этого пятнадцатого года (мы ведем отсчет времени по календарю двадцатого века, а не в соответствии с еврейским годом) Иисус вплотную взялся за ведение семейных дел. К концу года почти все их сбережения иссякли, и они были вынуждены отказаться от одного из назаретских домов, которым Иосиф владел на паях со своим соседом Иаковом.
Примерно в средата на петнадесетата година (ние водим отчет но времето по календара на двадесети век, а не в съответствие с еврейските години) Иисус плътно се заел с воденето на семейните дела. Към края на годината почти всички техни спестявания пресъхнали, е те били принудени да се откажат от един от назаретските домове, в който Йосиф имал дялово участие със своя съсед Яков.
В среду вечером, 17 апреля 9 года н. э., родилась Руфь - самый маленький член семьи, и Иисус сделал всё, что было в его силах, чтобы заменить отца, - утешить свою мать и помочь ей во время этого тяжелого и особенно печального испытания. На протяжении почти двадцати лет (до начала своего общественного служения) Иисус заботился о маленькой Руфи с такой нежностью и преданностью, с какой ни один отец не мог бы любить и лелеять свою дочь. И он был таким же хорошим отцом для всех остальных членов семьи.
В сряда вечерта, на 17 април 9 година от н.е., се родила Руф - най-малкият член на семейството, и Исус направил всичко, което било по неговите сили, за да замени баща си, - да утеши своята майка и да и помогне по време на това тежко и особено печално изпитание. По протежение на почти двадесет години (до началото на своето обществено служене) Иисус се грижил за малката Руф с такава нежност и преданост, с която нито един баща не би могъл да обича и нежно да се грижи за своята дъщеря. И той бил също така добър баща за всички останали членове на семейството.
В течение этого года Иисус впервые сочинил молитву, которой впоследствии научил своих апостолов и которая многим стала известна как "молитва Господу". В каком-то смысле она явилась развитием семейного алтаря; у них было много видов благодарения и несколько формальных молитв. После смерти отца Иисус пытался научить старших детей выражать себя в молитве индивидуально - подобно тому, как он любил делать сам, - однако они не понимали его и неизменно возвращались к заученным словам молитвы. Стремясь побудить старших братьев и сестер произносить индивидуальные молитвы, Иисус помогал им наводящими фразами, но в итоге - без какого-либо умысла с его стороны - получалось так, что все они начали пользоваться молитвой, составленной в основном с помощью тех наводящих слов, которым их учил Иисус.
В течение на тази година Иисус за първи път съчинил молитвата, на която в последствие научил своите апостоли и която за мнозина станала известна като "Господня молитва". В известен смисъл тя се явила развитие на семейния олтар; у тях имало много видове благодарене и няколко формални молитви. След смъртта на баща си Иисус се опитал да научи старшите деца да изразяват себе си в молитвата индивидуално - подобно на това, както той обичал да прави това сам, - обаче те не го разбирали и неизменно се връщали към заучените думи в молитвите. Стремейки се да пробуди старшите братя и сестри да произнасят индивидуални молитви, Иисус им помагал с навеждащи фрази, но в крайна сметка - без какъвто и да е умисъл от негова страна - се получило така, че всички те започнали да се ползуват от молитвата, съставена в основното с помощта на тези навеждащи думи, на които ги учил Иисус.
Наконец, Иисус отказался от мысли научить каждого члена семьи произносить спонтанные молитвы, и однажды вечером, в октябре, он сел подле небольшой приземистой лампы, стоявшей на низком каменном столе, и на кусочке гладкой кедровой доски площадью около восемнадцати квадратных дюймов написал углем молитву, которая с того времени стала неизменным семейным прошением.
Най-накрая, Иисус се отказал от мисълта да научи всеки член от семейството да произнася спонтанни молитви, и веднъж вечерта, в октомври, той седнал редом до неголямата ниска лампа, стояща на ниската каменна маса, и на парче гладка кедрова дъска с площ от около осемнадесет квадратни дюйма написал с въглен молитвата, която от това време станала неизменно семейно прошение.
В этот год причиной серьезных переживаний Иисуса было его смущенное сознание. Ответственность за семью исключила всякую мысль о немедленном претворении какого-либо плана в ответ на веление "заняться делом своего Отца", данное ему в Иерусалиме небесным пришельцем. Иисус справедливо рассудил, что
В тази година причина за сериозни преживявания на Иисус било неговото смутено съзнание. Отговорността за семейството изключила всяка мисъл за незабавното претворяване на какъвто и да било план в отговор на повелята "да се заеме с делото на своя Отец", дадена му в Йерусалим от небесния пришълец. Иисус справедливо разсъдил, че
забота о семье его земного отца должна быть его первоочередным долгом, что поддержка семьи должна стать его главной обязанностью.
грижата за семейството на неговия земен баща трябва да бъде първостепенен дълг, че поддръжката на семейството трябва да стане негово главно задължение.
В том году, в так называемой Книге Еноха, Иисус нашел отрывок, под влиянием которого он позднее стал пользоваться выражением "Сын Человеческий" как определением своей посвященческой миссии на Урантии. Он серьезно обдумал идею иудейского Мессии и окончательно убедился в том, что не станет таким Мессией. Он страстно желал помочь народу своего отца, однако он никогда не собирался вставать во главе еврейских армий для свержения иностранного господства в Палестине. Он знал, что никогда не будет сидеть на троне Давида в Иерусалиме. Не верил он и в то, что его миссия являлась миссией духовного спасителя или нравственного учителя одного только еврейского народа. Поэтому ни в каком смысле делом его жизни не могло быть исполнение ревностных желаний и считавшихся мессианскими пророчеств священных книг иудеев - во всяком случае, не в том смысле, в котором понимали эти предсказания пророков евреи. Равным образом он был уверен и в том, что никогда не выступит в качестве того Сына Человеческого, который описан пророком Даниилом.
В тази година, в така наречената Книга на Енох, Иисус намерил откъс, под влиянието на който той по-късно започнал да се ползува от изразяването "Син Човешки" като определение за своята посвещеническа мисия на Урантия. Той сериозно обмислил идеята за юдейския Месия и окончателно се убедил в това, че няма да става такъв Месия. Той страстно желаел да помогне на народа на своя баща, обаче той никога не се готвел да застане начело на еврейските армии за сваляне на чуждестранното господство в Палестина. Той знаел, че никога няма да седи на трона на Давид в Йерусалим. Не вярвал той и в това, че неговата мисия се явявала мисията на духовен спасител или нравствен учител на единия само еврейски народ. Поради това в никакъв смисъл делото на неговия живот не могло да бъде изпълнение на ревностните желания и съобразено с месианските пророчества на свещените книги на юдеите - във всеки случай, не в този смисъл, в който разбирали тези предсказания на пророците евреите. По еднакъв начин той бил уверен в това, че той никога няма излезе в качеството на този Син Човешки, който е описан от пророка Даниил.
Но как ему назвать себя, когда придет время стать мировым учителем? Что он должен говорить о своей миссии? Каким именем будут называть его те, кто поверит в его учение?
Но как да назове себе си, когато дойде време да стане мирови учител? Какво той трябва да говори за своята мисия? С какво име ще го наричат тези, които повярват в неговото учение?
Размышляя над этими проблемами, он нашел в синагогальной библиотеке Назарета, среди изучаемых им апокалипсических книг, рукопись под названием Книга Еноха; и хотя он был уверен, что она не принадлежит перу древнего Еноха, она чрезвычайно заинтересовала его, и он читал и перечитывал ее много раз. Особенно сильное впечатление произвел на Иисуса один отрывок, в котором встречалось это определение - "Сын Человеческий". Автор так называемой Книги Еноха рассказывал о Сыне Человеческом, описывая труд, который тому предстояло совершить на земле, и объясняя, что Сын Человеческий - до того, как спуститься на землю и принести спасение всему человечеству, - прошел сквозь чертоги небесного блаженства со своим Отцом - Отцом всего сущего; и что он отказался от всего этого величия и славы, дабы спуститься на землю и провозгласить спасение для страждущих смертных. Читая эти отрывки, Иисус (прекрасно понимая, что привнесенный в эти учения восточный мистицизм был во многом ошибочным), почувствовал своим сердцем и осознал своим разумом, что из всех мессианских предсказаний священных книг иудеев и всех теорий о еврейском спасителе ничто не было ближе к истине, чем этот рассказ, затерянный только в одной, частично признанной Книге Еноха. И он сразу решил, что начнет свое служение под именем "Сын Человеческий". Так он и сделал, когда впоследствии приступил к общественной деятельности. Иисус обладал безупречной способностью видеть истину, а истину он принимал без колебаний, каким бы ни был ее источник.
Размишлявайки над тези проблеми, той намерил в библиотеката към синагогата в Назарет, сред изучаваните от него апокалиптични книги, ръкопис под названието Книга на Енох; и макар той да бил уверен, че тя не принадлежи към перото на древния Енох, тя черезвичайно го заинтересувала, и той я чел и препрочитал много пъти. Особено силно впечатление направил на Иисус един откъс, в който се срещало това определение - "Син Човешки". Авторът на така наречената Книга на Енох разказвал за Сина Човешки, описвайки труда, който му предстояло да извърши на земята, и обяснявайки, че Сина Човешки - до тогава, докато се спусне на земята и донесе спасението за цялото човечество, - е преминал покрай чертозите на небесното блаженство със своя Отец - Отецът на всичко истинско; и че той се е отказал от цялото това величие и слава, за да се спусне на земята и да провъзгласи спасението за страдащите смъртни. Четейки тези откъси, Иисус (прекрасно разбирайки, че привнесения в тези учения източен мистицизъм бил в многото погрешен), почувствал със своето сърце и осъзнал със своя разум, че от всички месиански предсказания в свещените книги на юдеите и всички теории за еврейския спасител нищо не било по-близо до истината, отколкото този разказ, захвърлен само в една, частично призната Книга на Енох. И той веднага решил, че ще започне своето служене под името "Син Човешки". Така той и направил, когато в последствие пристъпил към обществената деятелност. Иисус притежавал безупречната способност да вижда истината, истината той приемал без колебание, какъвто и да бил нейния източник.
К этому времени он весьма досконально решил многие вопросы, касавшиеся его последующего труда. Однако он ничего не говорил об этом матери, которая всё еще упорно придерживалась представления о том, что он является иудейским Мессией.
Към това време той изключително подробно решил много въпроси, отнасящи се до неговия последващ труд. Обаче той нищо не говорил за това с майка си, която все още упорито се придържала към представата за това, че той се явява юдейския Месия.
Наступило время великого смущения молодого Иисуса. Решив некоторые вопросы, касавшиеся характера своей миссии на земле, - "служить делу своего Отца", то есть продемонстрировать любвеобильную сущность его Отца всему человечеству, - он вновь стал задумываться о многих утверждениях Писаний относительно прихода национального спасителя, иудейского проповедника или царя. Какое событие имелось в виду в этих пророчествах? Ведь он был иудеем? Или всё же нет? Принадлежал он к дому Давида - или нет? Его мать утверждала, что
Настъпило времето на великото смущение на младият Иисус. Решавайки някои въпроси, отнасящи се да характера на своята мисия на земята, - "да служи на делото на своя Отец", тоест да демонстрира любвеобилната същност на неговия Отец пред цялото човечество, - той отново се замислил за много утвърждения в Писанията относно идването на националния спасител, юдейския проповедник или цар. Какво събитие се имало в предвид в тези пророчества? Нали той бил юдей? Или всичко това не е така? Принадлежал ли той към дома на Давид - или не? Неговата майка утвърждавала, че
принадлежал; его отец - что не принадлежал. Такого же мнения был и он сам. Быть может, пророки ошиблись в характере и предназначении Мессии?
принадлежал, неговия баща - че не принадлежал. На такова същото мнение бил и той самият. Може би, пророците грешели в характера и предназначението на Месията?
И всё же - могло ли быть так, что права его мать? В прошлом, когда возникали разногласия, в большинстве вопросов она оказывалась права. Если он является новым учителем, но не является Мессией, то как он сможет узнать иудейского Мессию, если таковой появится в Иерусалиме во время его миссии на земле? Какова будет его связь с этим Мессией? И каким будет его отношение к семье после того, как он приступит к делу своей жизни? Его отношение к еврейскому обществу и религии? К Римской империи? К иноверцам и их религиям? Снова и снова возвращался этот молодой галилеянин к каждой из этих важных проблем, серьезно размышляя над ними и одновременно продолжая работать за столярным верстаком, тяжелым трудом зарабатывая на пропитание себе, своей матери и восьми другим голодным ртам.
И все пак - могло ли да бъде така, че да е права неговата майка? В миналото, когато възникнали разногласия, в болшинството въпроси тя се оказвала права. Ако той се явява новият учител, но не се явява Месия, то как той ще може да познае юдейския Месия, ако такъв се появи в Йерусалим по време на неговата мисия на земята? Каква ще бъде неговата връзка с този Месия? И какво ще бъде неговото отношение към семейството, след като той пристъпи към делото на своя живот? Неговото отношение към еврейското общество и религия? Към Римската империя? Към друговерците и техните религии? Отново и отново възвръщал този млад галилеец към всеки от тези важни проблеми, сериозно размишлявайки над тях и едновременно продължавайки да работи зад дърводелския тезгях, с тежък труд печелейки прехраната за себе си, своята майка и осемте други гладни гърла.
К концу года Мария увидела, что семейные накопления тают. Она передала продажу голубей Иакову. Вскоре они купили вторую корову и с помощью Мириам начали продавать молоко своим назаретским соседям.
Към края на годината Мария видяла, че семейните спестявания намаляват. Тя предала продажбата на гълъби на Яков. Скоро те купили втора крава и с помощта на Мириам започнали да продават мляко на своите назаретски съседи.
Периоды глубокой задумчивости Иисуса, его частые восхождения на вершину холма для молитв и многие странные идеи, которые он время от времени высказывал, вызывали глубокую тревогу у его матери. Иногда ей казалось, что мальчик не в себе, но она отгоняла страх, вспоминая, что, в конце концов, он является заветным дитя и в каком-то смысле отличается от других подростков.
Периодите на дълбока замисленост на Иисус, неговите чести изкачвания на върха на хълма за молитва и многото странни идеи, които от време на време той изказвал, предизвиквали дълбока тревога у неговата майка. Понякога на нея и изглеждало, че момчето не е на себе си, но тя прогонвала страха, спомняйки си, че, в края на краищата, той се явява заветното дете и в известен смисъл се отличава от другите подрастващи.
Однако постепенно Иисус учился оставлять некоторые свои мысли при себе, не посвящать мир, даже собственную мать, в каждую свою идею. Начиная с этого года, Иисус всё меньше раскрывал то, что происходило в его сознании; то есть он говорил всё меньше о том, что было недоступно обычному человеку и из-за чего он мог бы показаться странным или непохожим на других. Во всех внешних проявлениях он стал обыкновенным и нормальным человеком, хотя ему и не хватало кого-нибудь, кто мог бы понять его трудности. Он мечтал о надежном и близком друге, но его проблемы были слишком сложными для его человеческих товарищей. Уникальность этой необычной ситуации заставляла его нести свое бремя в одиночестве.
Обаче постепенно Иисус се учил да оставя някои свои мисли за себе си, без да посвещава света, даже собствената си майка, във всяка своя идея. Започвайки с тази година, Иисус все по-малко разкривал това, което ставало в неговото съзнание; тоест той говорел все по-малко за това, което било недостъпно за обикновения човек и поради което той би могло да изглежда странен или не приличащ на другите. Във всички външни прояви той станал обикновен и нормален човек, макар на него и да не му достигало когато и да било, кой би могъл да разбере неговите трудности. Той мечтаел за надежден и близък другар, но неговите проблеми били прекалено сложни за неговите човешки другари. Уникалността на тази необичайна ситуация го заставяла да носи своето бреме в самота.
4. ПЪРВА ПРОПОВЕД В СИНАГОГАТА
Когда Иисусу исполнилось пятнадцать лет, он получил официальное право в день субботы занимать кафедру синагоги. До этого, в отсутствие чтецов, его не раз просили читать Писания. Теперь же настал день, когда согласно закону он был вправе вести богослужение. Поэтому в первую субботу после исполнения пятнадцати лет хазан договорился о том, что утреннюю службу в синагоге проведет Иисус. И когда все благоверные Назарета собрались, юноша, выбрав отрывок из Писаний, поднялся и начал читать:
Когато Иисус навършил петнадесет години, той получил официалното право в съботния ден да заема катедрата в синагогата. До тогава, в отсъствието на четците, него не веднъж го молели да чете Писанията. Сега вече настанал деня, когато съгласно закона той бил в правото си да води богослужение. Поради това в първата събота след навършването на петнадесет години хазана се договорил за това, че утринната служба в синагогата да проведе Иисус. И когато благоверните от Назарет се събрали, юношата, избрал откъс от Писанията, станал и започнал да чете:
"Дух Господа Бога на мне, ибо Господь помазал меня; он послал меня благовествовать смиренным, исцелять сокрушенных сердцем, возвещать свободу пленным и освобождать духовных узников; возвещать год Божьей милости и день Божьего суда; утешать всех печальных, давать им красоту вместо пепла, елей радости - вместо скорби, хвалебную песнь - вместо унылого духа, чтобы эти люди могли называться добрыми деревьями, порослью Господней во славу его.
"Духът на Господ Бог е върху мен, защото Господ ме е помазал; той ме е изпратил да благовестя на смирените, да изцелявам съкрушените сърца, да възвестявам свободата на пленените и да освобождавам духовните затворници; да възвестявам годината на Божията милост и деня на Божия съд; да утешавам всички опечалени, да им давам красота вместо пепел, елей на радостта - вместо скръб, хвалебствена песен - вместо унил дух, за да могат тези хора да се нарекат добри дървета, млада гора Господня за неговата слава.
Творите добро, а не зло, и тогда будете жить, и Господь, Бог Саваоф, будет с вами. Возненавидьте зло и возлюбите добро и восстановите у ворот правосудие. Может быть, Господь Бог сжалится над тем, что осталось от Иосифа.
Творете добро, а не зло, и тогава ще живеете, и Господ, Бог Саваот, ще бъде с вас. Ще възненавидите злото и ще възлюбите доброто и ще възстановите у вратата правосъдието. Може би, Господ Бог ще се смили над тези, които са други от Йосиф.
Омойтесь и очиститесь; удалите злые дела свои от взора моего; перестаньте творить зло и научитесь творить добро; ищите справедливости, спасайте угнетенных. Защищайте сирот и вступайтесь за вдов.
Умийте се и се очистете; отдалечете злите дела свои от погледа мой; престанете да творите зло и се научете да творите добро; търсете справедливостта, спасявайте потиснатите. Защитавайте осиротелите и се застъпвайте за вдовиците.
С чем приду я к Господу и склонюсь перед Всемогущим? Предстать ли пред ним с жертвоприношениями, с однолетними тельцами? Будет ли доволен Господь, если принести ему тысячу баранов, десять тысяч овец или реки масла? Или принести моего первенца за искупление моих преступлений, плод чрева моего за грех моей души? Нет! Ибо Господь показал нам, о люди, что есть добро. Чего же еще требует от вас Господь, кроме как действовать справедливо, любить милосердие и жить смиренно пред Богом вашим?
С какво ще отида аз към Господ и ще се склоня пред Всемогъщия? Ще си изправя ли пред тях с жертвоприношенията, с едногодишните телци? Ще бъде ли доволен Господ, ако аз му принеса в жертва хиляда овена, десет хиляди овце или реки от масло? Или да принеса в жертва моят първенец за изкупуване на моите престъпления, плод на утробата моя за греха на моята душа? Не! Защото Господ е показал на нас, за хората, какво е доброто. Какво още ще изисква от вас Господ, освен да действувате справедливо, да обичате милосърдието и да живеете смирено пред Бога ваш?
Итак, с чем вы можете сравнить Бога, который восседает над кругом земли? Поднимите глаза ваши и посмотрите, кто сотворил все эти миры, кто исчисляет небесные армии и всех их называет по имени. Всё это совершает он по величию своего могущества, и благодаря его огромной силе ни одна звезда не пропадает. Он дает уставшим силу и изнемогшим дарует крепость. Не бойтесь, ибо я с вами; не смущайтесь, ибо я - Бог ваш. Я дам вам силы и укреплю вас; да, я поддержу вас десницей правды моей, ибо я - Господь Бог ваш. И я буду держать вашу правую руку, говоря: не бойтесь, ибо я помогу вам.
И така, с какво вие можете да сравните Бога, който тържествено сяда над кръга на земята? Вдигнете очите ваши и вижте, кой е сътворил всички тези светове, кой изчислява небесните армии и всички тях ги назовава по имена. Всичко това извършва той по величието на своето могъщество, и благодарение на неговата огромна сила нито една звезда не пропада. Той дава на уморените сила и на изнемощелите дарява крепост. Не бойте се, защото аз съм с вас; не се смущавайте, защото аз съм - Бог ваш. Аз ще ви дам сили и ще ви укрепя; да, аз ще ви поддържам с десницата на истината моя, защото аз съм - Господ Бог ваш. И аз ще държа вашата дясна ръка, говорейки: не бойте се, защото аз ще ви помогна.
А вы мои свидетели, говорит Господь, и слуги мои, которых я избрал, чтобы вы знали и верили мне, и поняли, что я - Вечный. Я, только я - Господь, и нет спасителя кроме меня".
А вие мои свидетели, казва Господ, и слуги мои, които аз избрах, че вие да ме познавате и да вярвате в мен, и да разберете, че аз съм - Вечен. Аз, само аз съм - Господ, и няма спасител освен мен".
Закончив чтение, он сел на место, и люди разошлись по домам, размышляя о тех словах, которые он с таким достоинством им прочитал. Впервые горожане видели его столь величественно торжественным; впервые они слышали его голос звучащим столь серьезно и искренне; впервые он предстал перед ними столь мужественным и решительным, столь властным.
Завършвайки четенето, той седнал на мястото си, и хората се разотишли по домовете, размишлявайки за тези думи, които той с такова достойнство им прочел. За първи път гражданите го видели толкова величествено тържествен; за първи път те чули неговия глас звучащ толкова сериозно и искрено; за първи път той застанал пред тях толкова мъжествен и решителен, толкова властен.
После полудня в субботу Иисус вместе с Иаковом взобрались на вершину назаретского холма, а когда они вернулись домой, Иисус записал углем Десять Заповедей по-гречески на двух гладких дощечках. Впоследствии Марфа разрисовала и украсила эти дощечки, и в течение долгого времени они висели на стене над небольшим верстаком Иакова.
След обяд в съботата Иисус заедно с Яков се изкачили на върха на назаретския хълм, а когато те се върнали в дома, Иисус записал с въглен Десет Заповеди на гръцки на две гладки дъсчици. В последствие Марфа изрисувала и украсила тези дъсчици, и в течение на дълго време те висели на стената над малкия тезгях на Яков.
5. ФИНАНСОВИ ТРУДНОСТИ
Постепенно Иисус и его семья вернулись к более простой жизни, которую они вели раньше. Их одежда и даже еда стали более простыми. У них было в избытке молока, масла и сыра. В зависимости от времени года, они пользовались дарами своего сада, однако с каждым месяцем им приходилось прибегать ко всё большей бережливости. Завтракали они чрезвычайно скромно и лучшую пищу оставляли на ужин. Тем не менее, в те времена среди евреев отсутствие богатства не означало низкого социального положения.
Постепенно Иисус и неговото семейство се върнали към по-прост живот, който те водели по-рано. Техните дрехи и даже храната станало по-прости. У тях имало в излишък мляко, масло и сирене. В зависимост от времето през годината, те се ползували от даровете на своята градина, обаче със всеки месец на тях им се налагало да прибягват към все по-голяма пестеливост. Закусвали те изключително скромно и по-добрата храна оставяли за вечеря. Още повече, в тези времена сред евреите отсъствието на богатство не означавало ниско социално положение.
К этому времени юноша уже обладал достаточно всесторонним пониманием жизни своих современников. И то, насколько хорошо он понимал жизнь в семье, в поле и мастерской, видно по его последующим учениям, которые во всей полноте раскрывают его близкую связь со всеми сторонами человеческого опыта.
Към това време юношата вече притежавал достатъчно всестранно разбиране за живота на своите съвременници. И това, до колко добре той разбирал живота в семейството, на полето и в работилницата, е видно по неговите последващи учения, които в цялата пълнота разкриват неговата близка връзка със всички страни на човешкия опит.
Назаретский хазан продолжал считать, что Иисусу суждено стать великим учителем - возможно, преемником знаменитого Гамалиила в Иерусалиме.
Назаретският хазан продължавал да смята, че на Иисус му е съдено да стане велик учител - възможно, приемник на знаменития Гамалиил в Йерусалим.
Было ясно, что все планы Иисуса, связанные с карьерой, рухнули. Развитие событий не предвещало радужного будущего. Однако он не оступился, не потерял присутствия духа. День за днем он жил, добросовестно и преданно исполняя непосредственные обязанности, связанные с его положением в жизни. Жизнь Иисуса - это вечное утешение для всех разочарованных идеалистов.
Било ясно, че всички планове на Иисус, свързани с кариера, рухнали. Развитието на събитията не предвещавало розово бъдеще. Обаче той не се стъписал, не загубил присъствие на духа. Ден след ден той живял, добросъвестно и предано изпълнявайки непосредствените си задължения, свързани с неговото положение в живота. Животът на Иисус - това е вечното утешение за всички разочаровани идеалисти.
Доходы обычного столяра-поденщика постепенно сокращались. К концу этого года, трудясь с утра до ночи, Иисус был способен заработать сумму, эквивалентную двадцати пяти центам в день. К началу следующего года им было уже трудно платить гражданские налоги, не говоря о взносах, которые взимались синагогой, и храмовом налоге в полсикла. В этом году сборщик налогов пытался заставить Иисуса заплатить дополнительную сумму и даже грозил забрать у него арфу.
Доходите на обикновения дърводелец-надничар постепенно се съкращавали. Към края на тази година, трудейки се от сутрин до вечер, Иисус бил способен да заработи сума, еквивалентна на двадесет и пет цента за ден. Към началото на следващата година на него му било вече трудно да плати гражданските данъци, не говорейки за вноските, които се взимали от синагогата, и храмовия налог от половин сребърна монета. В тази година събирачът на данъците се опитал да застави Иисус да заплати допълнителна сума и даже заплашил да вземе арфата от него.
Опасаясь того, что экземпляр Писаний на греческом будет обнаружен и конфискован сборщиками налогов, в день своего пятнадцатилетия Иисус передал его библиотеке назаретской синагоги в качестве своего дара Господу при вступлении в пору зрелости.
Опасявайки се от това, че екземпляра от Писанията на гръцки ще бъде открит и конфискуван от събирачите на данъци, в деня на своята петнадесета годишнина Иисус предал го предал в библиотеката на назаретската синагога в качеството на свой дар към Господ при встъпване в времето на зрелостта.
Огромное потрясение пятнадцатого года его жизни ждало Иисуса в Сепфорисе. Он отправился туда, чтобы получить решение по поводу жалобы, поданной Ироду из-за спора в отношении денег, причитавшихся Иосифу в момент его трагической смерти. Иисус и Мария надеялись получить значительную сумму, однако казначей в Сепфорисе предложил им гроши. Братья Иосифа обратились с жалобой к самому Ироду, и теперь Иисус стоял во дворце и выслушивал решение Ирода о том, что его отцу на момент смерти не причиталось никаких денег. Из-за этого несправедливого решения Иисус навсегда лишился доверия к Ироду Антипе. Неудивительно, что однажды он назвал его "этой лисой".
Огромно сътресение в петнадесетата година от неговия живот чакало Иисус в Сепфорис. Той дошъл тук, за да получи решението по повод на жалбата, подадена към Ирод поради спора по отношение на парите, полагащи се на Йосиф в момента на неговата трагична смърт. Иисус и Мария се надявали да получат значителна сума, обаче ковчежника им предложил грошове. Братята на Йосиф се обърнали с жалба към самия Ирод, и сега Иисус стоял в двореца и изслушвал решението на Ирод за това, че на неговия баща към момента на смъртта не се падат никакви пари. Поради това несправедливо решение Иисус завинаги се лишил от доверието към Ирод Антипа. Не е учудващо, че веднъж той казал за него "тази лисица".
Уединенная работа за столярным верстаком в течение этого и последующих лет лишила Иисуса возможности общаться с караванными путниками. Семейная лавка по обслуживанию караванов уже перешла к его дяде, и Иисус работал только в домашней мастерской, где он всегда был рядом, помогая Марии ухаживать за семьей. Примерно в это же время он начал посылать Иакова на стоянку верблюдов, где тот узнавал, что нового произошло в мире; так он стремился оставаться в курсе последних событий.
Уединената работа зад дърводелския тезгях в течение на тази и последващите години лишила Иисус от възможността да общува с керванните пътници. Семейното магазинче по обслужването на керваните вече преминала към неговия вуйчо, и Исус работил само в домашната работилница, където той винаги бил редом, помагайки на Мария да се грижи за семейството. Примерно в това време той започнал да изпраща Яков на спирката на камилите, където той узнавал, какво ново се е случило в света; така той се стремил да остава в курса на последните събития.
В период возмужания Иисус прошел через все те противоречия и замешательства, с которыми сталкивались обычные молодые люди предшествовавших и последующих эпох. И суровый опыт кормильца семьи был надежной гарантией от чрезмерного увлечения праздными размышлениями или от пристрастия к мистике.
В периода на възмъжаване Иисус преминал през всички тези противоречия и обърквания, с които се сблъсквали обикновените млади хора от предшестващите и последващите епохи. И суровият опит на благодетел на семейството бил надеждна гаранция от чрезмерното увличане в празни размишления или от пристрастия към мистиката.
Именно в этом году Иисус арендовал большой участок к северу от их дома, который был разбит по типу семейного сада. У каждого из старших детей появился свой собственный огород, и они увлеченно соревновались друг с другом за лучшие успехи в земледелии. В сезон сельскохозяйственных работ их старший брат ежедневно проводил некоторое время вместе с ними в саду. Работая в саду со своими младшими братьями и сестрами, Иисус не раз мечтал о возможности поселиться всем вместе на сельской ферме, где они могли бы наслаждаться свободной и вольной жизнью. Однако судьба распорядилась иначе; и Иисус, будучи не только идеалистом, но и вполне практичным юношей, разумно и энергично решал именно те проблемы, с которыми он сталкивался, и делал всё возможное для того, чтобы и он, и его семья могли приспособиться к реальностям их положения и изменить условия их жизни таким образом, чтобы как можно лучше удовлетворять их индивидуальные и совместные желания.
Именно в тази година Иисус наел под аренда голям участък на север от техния дом, който бил разделен по типа на семейната градина. У всеки от старшите деца се появила собствена зеленчукова градина, и те увлечено се съревновавали един с друг за най-добри успехи в земеделието. В сезона на селскостопанските работи техния старши брат ежедневно провеждал известно време с тях в градината. Работейки в градината със своите младши братя и сестри, Иисус не веднъж мечтаел за възможността да се заселят всички заедно в селска ферма, където те биха могли да се наслаждават на свободен и волен живот. Обаче съдбата се разпоредила по друг начин; и Иисус, бидейки не само идеалист, но и напълно практичен юноша, разумно и енергично решавал именно тези проблеми, с които той се сблъсквал, и правел всичко възможно за това, че и той, и неговото семейство да могат да се приспособят към реалностите на тяхното положение и да изменят условията на техния живот по такъв начин, че да могат по-добре да се удовлетворяват техните индивидуални и съвместни желания.
Одно время у Иисуса была слабая надежда на то, что ему удастся собрать достаточно средств - в случае получения большой денежной суммы, которую
По едно време у Иисус била слаба надежда за това, че на него ще му се отдаде да събере достатъчно средства - в случай на получаването на голямата парична сума, която
Ирод был должен его отцу за работу на строительстве дворца, - для покупки небольшой фермы. Он действительно всерьез подумывал о том, чтобы перевезти свою семью в сельскую местность. Однако после того, как Ирод не согласился заплатить причитавшиеся Иосифу деньги, они отказались от стремления приобрести сельский дом. Собственно говоря, им удавалось наслаждаться многими сторонами сельской жизни, ибо, вдобавок к голубям, у них было уже три коровы, четыре овцы, цыплята, осел и собака. Даже у малышей были свои постоянные обязанности в организованном хозяйственном укладе, которым отличалась домашняя жизнь назаретской семьи.
Ирод дължал на неговия баща за работата по строителството на двореца, - за закупуването на малка ферма. Той действително сериозно се замислял за това, че да премести своето семейство в селска местност. Обаче след това, когато Ирод не се съгласил да заплати полагащите се на Йосиф пари, те се отказали от стремежа да придобият селски дом. Собствено казано, на тях им се отдавало да се наслаждават на много страни от селския живот, защото, д добавка към гълъбите, у тях имало вече три крави, четири овце, пилета, магаре и куче. Даже малчуганите имали свои постоянни задължения в организираното домакинско устройство, с което се отличавал домашния живот на назаретското семейство.
С окончанием этого пятнадцатого года, в жизни Иисуса завершился опасный и трудный для человека период - время между относительно беспечным детским возрастом и осознанием приближения к зрелости с ее возросшими обязанностями и новыми возможностями достижения более сложного опыта, необходимого для развития благородного характера. Завершился период роста разума и тела; этот молодой назарянин приступил к действительному делу своей жизни.
Със завършване на тази петнадесет година, в живота на Иисус се завършил опасния и труден за човека период - времето между относително безгрижната детска възраст и осъзнаването на приближаването към зрелостта с нейните нараснали задължения и нови възможности за достигане на по-сложен опит, необходим за развиване на благороден характер. Завършил се периода на ръста на разума и тялото; този млад назарянин пристъпил към действителното дело на своя живот.