Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 124. ПРЕХОДНАТА ВЪЗРАСТ МЕЖДУ ДЕТИНСТВО И ЮНОШЕСТВО НА ИИСУС
ХОТЯ Александрия могла бы предоставить Иисусу лучшие возможности для получения образования, чем Галилея, он был бы лишен столь замечательного окружения, позволявшего ему справляться с жизненными трудностями при минимальной помощи образования и, вместе с тем, дававшего огромные преимущества, которые заключались в возможности постоянно общаться со множеством мужчин и женщин всех слоев общества и со всех концов цивилизованного мира. Если бы он остался в Александрии, он получил бы образование под руководством евреев и исключительно в еврейском духе. Образование и воспитание, полученные им в Назарете, в большей мере подготовили его к пониманию иноверцев и дали ему лучшее и более взвешенное представление об относительных достоинствах восточной, или вавилонской, и западной, или эллинской, школ иудейской теологии.
МАКАР Александрия да би могла да предостави на Иисус по-добри възможности за получаване на образование, отколкото Галилея, той би бил лишен от толкова забележителното обкръжение, позволяващо му да се справи със жизнените трудности при минимална помощ на образованието и, заедно с това, даващо огромното преимущество, което се заключавало във възможността постоянно да общува с множество мъже и жени от всички слоеве на обществото и от всички краища на цивилизования свят. Ако той бе останал в Александрия, той би получил образование под ръководство на евреи и изключително в еврейски дух. Образованието и възпитанието, получени от него в Назарет, в голяма степен го подготвили към разбиране на друговерците и му дали по-добра и по-възвишена представа за относителните достойнства на източната, или вавилонска, и западната, или елинска, школи по юдейска теология.
1. ДЕВЕТАТА ГОДИНА НА ИИСУС (3 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Хотя едва ли было бы верным сказать, что Иисус когда-либо серьезно болел, в этом году он вместе со своими братьями и маленькой сестрой перенес некоторые легкие детские заболевания.
Макар едва ли би било вярно да кажем, че Иисус някога сериозно да е боледувал, в тази година той заедно със своите братя и малка сестра прекарали някои леки детски заболявания.
Учеба в школе шла своим чередом, и он по-прежнему был привилегированным учеником, каждый месяц получавшим одну свободную неделю. Иисус продолжал почти поровну делить это время между поездками в соседние города с отцом, посещениями фермы своего дяди к югу от Назарета и поездками на рыбалку из Магдалы.
Ученето в школата вървяло по своя ред, и той както по-преди бил привилегирован ученик, всеки месец получаващ една свободна седмица. Иисус продължавал почти по равно да дели това време между пътуванията в съседните градове с баща си, посещенията във фермата на своя вуйчо на юг от Назарет и пътуванията на риболов от Магдала.
Самая серьезная неприятность из приключившихся до сих пор в школе произошла в конце зимы, когда Иисус осмелился возразить хазану по поводу учения о том, что все изваяния, изображения и рисунки в своей сущности являются идолопоклонством. Иисус очень любил рисовать пейзажи и лепить из глины самые разнообразные предметы. Еврейский закон строго запрещал любые подобные вещи, но вплоть до этого времени ему удавалось столь обезоруживающе отвечать на возражения родителей, что они позволяли ему продолжать заниматься этим.
Най-сериозната неприятност от приключилите се до това време в школата се случила в края на зимата, когато Иисус се осмелил да възрази на хазана по повод на учението за това, че всички ваяния, изображения и рисунки в своята същност се явяват идолопоклонство. Иисус много обичал да рисува пейзажи и да моделира от глина най-разнообразни предмети. Еврейският закон строго забранявал подобни неща, но чак до това време на него му се отдавало толкова обезоръжаващо да отговаря на възраженията на родителите, че те му позволявали да продължи да се занимава с това.
Однако очередной скандал поднялся в школе после того, как один из отсталых учеников увидел, что Иисус рисует углем портрет учителя на полу классной комнаты. Там этот портрет и оставался, в чём мог убедиться каждый желающий. Многие из старейшин осмотрели рисунок, прежде чем школьный комитет вызвал Иосифа и потребовал, чтобы тот принял меры для пресечения беззаконий своего старшего сына. И хотя Иосифу и Марии уже приходилось выслушивать жалобы на своего разностороннего и активного сына, это обвинение было наиболее серьезным из всех выдвинутых против него до сих пор. В течение некоторого времени Иисус слушал вердикт по поводу своих художественных занятий, сидя на большом камне, который стоял у задней двери. Его возмутило, что в его мнимых проступках обвиняли отца. Поэтому он вошел в помещение и бесстрашно предстал перед своими обвинителями. Старейшины оказались в неловком положении. Некоторые
Обаче поредният скандал се повдигнал в школата след като, когато един от изостаналите ученици видял, че Иисус рисува в ъгъла портрет на учителя на пода на класната стая. Там този портрет си останал, в което може да се убеди всеки желаещ. Много от старейшините гледали рисунката, преди школния комитет да извика Йосиф и да поиска, че той да приеме мерки за пресичане на беззаконието на своя старши син. И макар на Йосиф и Мария да се налагало да изслушват жалбите за своя разностранен и активен син, това обвинение било най-сериозното от всички повдигнати против него до това време. В течение на известно време слушал вердикта по повод на своите художествени занятия, седейки на голям камък, който се намирал до задната врата. Него го възмутило, че за неговите мними простъпки обвинявали баща му. ЗА това той влязъл в помещението и безстрашно застанал пред своите обвинители. Старейшините се оказали в неловко положение. Някои
склонялись к тому, чтобы отнестись к происшедшему с юмором, в то время как один или двое считали, что поведение мальчика является святотатством, если не богохульством. Иосиф растерялся, Мария негодовала, но Иисус настаивал на том, чтобы его выслушали. Он получил слово, мужественно выступил в защиту своих взглядов и с предельным самообладанием заявил, что будет подчиняться решениям отца по этому и всем другим спорным вопросам. И комитет старейшин разошелся в молчании.
се скланяли към това, че да се отнасят към случилото се с хумор, в това време когато един или двама считали, че поведението на момчето се явява светотатство, ако не и богохулство. Йосиф загубил самообладание, Мария негодувала, но Иисус настоявал на това, че те да го изслушат. Той получил думата, мъжествено излязъл в защита на своите възгледи и с пределно самообладание заявил, че ще се подчинява на решенията на своя баща по този и всички други спорни въпроси. И комитетът на старейшините се разотишъл в мълчание.
Мария убеждала Иосифа позволить Иисусу заниматься лепкой из глины дома с условием, чтобы тот обещал не продолжать каких-либо сомнительных занятий в школе. Однако Иосиф чувствовал, что он вынужден принять решение о признании раввинского толкования второй заповеди. Поэтому, начиная с того дня и до тех пор, пока он не покинул дом своего отца, Иисус не рисовал и не лепил никаких фигурок. Но его так и не удалось убедить в том, что он неправ, и отказ от столь любимого занятия был одним из самых серьезных испытаний в его юной жизни.
Мария убеждавала Йосиф да позволи на Иисус да се занимава с моделиране на глина в дома с условието, че той да обещае да не продължава каквито и да било съмнителни занимания в школата. Обаче Йосиф чувствал, че той е принуден да вземе решение за признаване на тълкуването от равините на втората заповед. За това, започвайки от този ден и до този момент, докато той не напуснал дома на своя баща, Иисус не рисувал и не моделирал никакви фигури. Но на него така и не се отдало да го убеди в това, че той не е прав, и отказа от толкова любимо занимание било едно от най-сериозните изпитания в неговия момчешки живот.
Во второй половине июня Иисус, вместе со своим отцом, впервые поднялся на вершину горы Фавор. Стоял ясный день, и зрелище было великолепным. Девятилетнему мальчику действительно казалось, что он видит весь мир, кроме Индии, Африки и Рима.
Във втората половина от юни Иисус, заедно със своя баща, за първи път се изкачил на върха на планината Фавор. Бил ясен ден, и гледката била великолепна. На девет годишното момче действително му изглеждало, че той вижда целия свят, освен Индия, Африка и Рим.
Вторая сестра Иисуса, Марфа, родилась вечером в четверг, 13 сентября. Через три недели после появления Марфы Иосиф, который в то время был дома, начал возводить пристройку, являвшуюся одновременно мастерской и спальней. Небольшой верстак был сделан и для Иисуса, впервые получившего собственные инструменты. В течение многих лет в свободное время он работал за верстаком и научился мастерски изготовлять хомуты.
Втората сестра на Иисус, Марфа, се родила вечерта в четвъртък, на 13 септември. Три седмици след появяването на Марфа, Йосиф, който в това време бил в дома, започнал да издига пристройка, явяваща се едновременно работилница и спалня. Малък тезгях бил направен и за Иисус, за първи път получаващ собствени инструменти. В течение на много години в свободното си време той работел зад тезгяха и се научил майсторски да изготвя хамути.
Эта и следующая зимы были в Назарете самыми холодными за многие десятилетия. Раньше Иисус видел снег, лежащий в горах; несколько раз снег выпадал в Назарете, где быстро таял. Однако только в эту зиму Иисус впервые увидел лед. То, что вода может существовать в твердом, жидком и газообразном состояниях - а он уже давно размышлял о паре, выходящем из кипящих котлов, - заставляло мальчика подолгу задумываться о физическом мире и его строении; и тем не менее заключенная в этом растущем юноше личность всё это время оставалась действительным создателем и организатором всех этих вещей во всей обширной вселенной.
Тази и следващата зими били в Назарет най-студените за много десетилетия. По-рано Иисус видял сняг, лежащ по планините; няколко пъти сняг падал в Назарет, където бързо се топял. Обаче само в тази зима Иисус за първи път видял лед. Това, че водата може да съществува в твърдо, течно и газообразно състояние - а той вече отдавна размишлявал за парата, излизаща от кипящите котли, - заставяло момчето да се замисля за физическия свят и неговия строеж; и още повече съдържащата се в този растящ юноша личност през всичкото това време си оставала действителния създател и организатор на всички тези неща в цялата обширна вселена.
Климат в Назарете не был суровым. Самым холодным месяцем был январь, когда средняя температура составляла 50oF. В течение июля и августа, наиболее жарких месяцев, температура колебалась между 75 и 90oF. От гор до Иордана и долины Мертвого моря климат Палестины изменялся от холодного к знойному. Поэтому евреи, в известной мере, были подготовлены к жизни практически во всех без исключения климатических условиях, которые встречаются в мире.
Климатът в Назарет не бил суров. Най-студеният месец бил януари, когато средната температура съставлявала 50oF. В течение на юли и август, най-горещите месеци, температурата се колебаела между 75 и 90oF. От планината до Йордан и долината на Мъртво море климата на Палестина се изменял от студен към зноен. Поради това евреите, в известна степен, били подготвени за живот практически във всички без изключение климатични условия, които се срещат в света.
Даже в самые теплые летние месяцы с 10 часов утра примерно до 10 часов вечера обычно дул прохладный ветер с запада. Однако то и дело на всю Палестину обрушивались сильные горячие ветры восточной пустыни. Обычно это происходило в феврале и марте, ближе к концу сезона дождей. В те времена освежающие ливни шли с ноября по апрель, но дожди не были постоянными. В Палестине было только два времени года - лето и зима, сухой и влажный сезоны. Цветы начинали цвести в январе, и к концу апреля вся земля превращалась в один сплошной цветочный сад.
Даже в най-топлите летни месеци от 10 часа сутринта примерно до 10 часа вечерта обикновено духал прохладен вятър от запад. Обаче и на практика върху цялата Палестина се стоварвали силни горещи ветрове от източната пустиня. Обикновено това се случвало във февруари и март, близо към края на сезона на дъждовете. В тези времена освежаващи проливни дъждове идвали от ноември до април, но дъждовете не били постоянни. В Палестина имало само две времена в годината - лято и зима, сух и влажен сезон. Цветята започвали да цъфтят в януари, и към края на април цялата земя се превръщала в една непрекъсната цветна градина.
В мае этого года Иисус впервые участвовал в уборке зерновых на ферме своего дяди. К тринадцати годам он успел познакомиться практически со всем, чем занимались мужчины и женщины в округе Назарета, кроме работы по металлу, и
През май тази година Иисус за първи път участвувал в прибирането на зърнените култури във фермата на своя вуйчо. Към тринадесетата година той успял да се запознае практически със всичко, с което се занимавали мъжете и жените в околностите на Назарет, освен работата върху метала, и
он провел несколько месяцев в кузнице в более старшем возрасте, после смерти своего отца.
той прекарал няколко месеца в ковачница в по-старша възраст, след смъртта на своя баща.
Когда в работе и движении караванов наступал мертвый сезон, Иисус совершал многочисленные поездки со своим отцом - по делам или ради развлечения - в соседние Кану, Ен-Дор и Наин. Еще ребенком он часто посещал Сепфорис, находившийся на расстоянии чуть более трех миль к северо-западу от Назарета и с 4 года до н. э. до 25 года н. э. являвшийся столицей Галилеи и одной из резиденций Ирода Антипы.
Когато в работата и движението на керваните настъпвал мъртъв сезон, Иисус извършвал многочислени пътувания със своя баща - по работа или за развлечение - в съседната Кана, Ен-Дор и Наин. Още като дете той често посещавал Сепфорис, намиращ се на разстояние малко повече от три мили на северо-запад от Назарет и от 4 -та година до н.е. до 25 година от н.е. явяваща се столица на Галилея и една от резиденциите на Ирод Антипа.
Иисус продолжал расти в физическом, интеллектуальном, социальном и духовном отношениях. Его поездки в другие места способствовали лучшему пониманию и более великодушному отношению к своей собственной семье, и к этому времени даже его родители не только учили его, но и сами начинали учиться у него. Уже юношей Иисус был самобытным мыслителем и талантливым учителем. Он постоянно сталкивался с так называемым "неписаным законом", однако всегда пытался приспособиться к порядкам, принятым в их семье. Он поддерживал хорошие отношения с детьми своего возраста, но его часто обескураживала их медлительность. Еще до того, как ему исполнилось десять лет, он стал вожаком группы из семи подростков, объединившихся в общество по развитию достоинств - физических, интеллектуальных и религиозных, - необходимых взрослым мужчинам. В кругу этих мальчиков Иисусу удалось ввести много новых игр и различные усовершенствованные методы активного отдыха.
Иисус продължавал да расте във физическо, интелектуално, социално и духовно отношения. Неговите пътувания по другите места способствали за по-доброто разбиране и по-великодушното отношение към своето собствено семейство, и към това време даже неговите родители ни само го учели, но и сами започнали да се учат от него. Вече като юноша Иисус бил самобитен мислител и талантлив учител. Той постоянно се сблъсквал с така наречения "неписан закон", обаче винаги се опитвал да се приспособи към порядките, приети в тяхното семейство. Той поддържал добри отношения с децата от своята възраст, но него често го обезкуражавала тяхната мудност. Още преди това, той да навърши десет години, той станал водач на група от седем подрастващи момчета, обединили се в общество по развитието на достойнствата - физическите, интелектуалните и религиозните, - необходими за възрастните мъже. В кръга на тези момчета на Иисус се отдало да въведе много нови игри и различни усъвършенствани методи на активен отдих.
2. ДЕСЕТА ГОДИНА (4 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Это случилось пятого июля, в первую субботу месяца, когда Иисус, гуляя в окрестностях с отцом, впервые высказал чувства и идеи, которые свидетельствовали о том, что он начинал осознавать необычный характер своей миссии. Иосиф внимательно выслушал знаменательные слова своего сына, однако почти никак на них не отреагировал и не раскрыл того, что ему было известно. На следующий день у Иисуса состоялся аналогичный, но более продолжительный разговор с матерью. Мария также выслушала высказывания своего сына, но и она ни о чём ему не рассказала. Прошло почти два года, прежде чем Иисус вновь заговорил со своими родителями о всё большем раскрытии в его сознании сущности его личности и характера его миссии на земле.
Това се случило на пети юли, в първата събота от месеца, когато Иисус, разхождайки се в околностите с баща си, за първи път изказал чувства и идеи, които свидетелствували за това, че той започнал да осъзнава необичайният характер на своята мисия. Йосиф внимателно изслушал знаменателните слова на своя син, обаче почти никак не реагирал на тях и не разкрил това, което му било известно. На следващият ден у Иисус се състоял аналогичен, но по-продължителен разговор с майката. Мария също така изслушала изказванията на своя син, но и тя за нищо не му разказала. Минали почти две години, преди Иисус отново да говори със своите родители за все по-големите разкрития в неговото съзнание за същността на неговата личност и характера на неговата мисия на земята.
В августе он перешел в старшую школу при синагоге, где постоянно досаждал своими настойчивыми вопросами и всё чаще приводил весь Назарет в более или менее взбудораженное состояние. Его родители не хотели запрещать ему задавать эти возмущавшие спокойствие вопросы, и его главный учитель был чрезвычайно озадачен любознательностью мальчика, его проницательностью и жаждой знаний.
В август той преминал в старшата школа при синагогата, където постоянно досаждал със своите настойчиви въпроси и все по-често привеждал целия Назарет в по-голямо или по-малко възбудено състояние. Неговите родители не искали да му забраняват да задава тези възмущаващи спокойствието въпроси, и неговия главен учител бил черезвичайно озадачен от любознателността на момчето, от неговата проницателност и жажда за знания.
Товарищи Иисуса по играм не видели в его поведении ничего сверхъестественного; в целом, он был совершенно таким же, как и они. Его интерес к учебе был несколько выше среднего, но не являлся чем-то необычным. Он действительно задавал в школе больше вопросов, чем другие ученики его класса.
Другарите на Иисус не виждали в неговото поведение нищо свръхестествено; като цяло, той бил съвършено такъв същия, както и те. Неговия интерес към ученето бил малко по-висок от средния, но не се явявал нещо необичайно. Той действително задавал в школата повече въпроси, отколкото други ученици от неговия клас.
Наверное, самой необычной и примечательной особенностью его характера было нежелание силой отстаивать свои права. Так как он был хорошо развитым подростком для своих лет, его друзьям казалось странным, что он был несклонен защищать себя даже от несправедливостей или личных оскорблений. Правда, это не доставляло ему особых неприятностей благодаря дружбе с Иаковом - соседским мальчиком, который был на год старше его. Он был сыном каменщика - компаньона Иосифа. Иаков относился к Иисусу с огромным восхищением и следил за тем, чтобы кто-нибудь не вздумал воспользоваться отвращением Иисуса к
Навярно, най-необичайната и забележителна особеност на неговият характер било нежеланието със сила да отстоява своите права. Тъй като той бил добре развит подрастващ за своите години, за неговите другари изглеждало странна, че той не бил склонен да защитава себе си даже от несправедливостите или личните оскърбления. Наистина, това не му доставяло особени неприятности благодарение на дружбата с Яков - съседското момче, който бил една година по-голям от него. Той бил син на каменоделеца - компаньон на Йосиф. Яков се отнасял към Иисус с огромно възхищение и следил за това, че някой да не си и помислял да се възползува от отвращението на Иисус към
физическому противоборству. Несколько раз старшие и грубые подростки нападали на Иисуса, рассчитывая на его покорность, однако они всегда получали быстрый и решительный отпор от рук его добровольного стража и верного защитника - Иакова, сына каменщика.
физическото противоборство. Няколко пъти старшите и груби подрастващи нападали Иисус, разчитайки на неговата покорност, обаче те винаги получавали бърз и решителен отпор от ръцете на неговия доброволен страж и верен защитник - Яков, сина на каменоделеца.
Иисус был общепризнанным вожаком назаретских подростков, исповедовавших высшие идеалы своего времени и поколения. Его молодые товарищи относились к нему с настоящей любовью - не только потому, что он был справедливым, но также благодаря его редкой отзывчивости, основанной на любви и сдержанном сострадании.
Иисус бил общопризнат водач на назаретските подрастващи, изповядващи висшите идеали на своето време и поколение. Неговите млади другари се отнасяли към него с истинска любов - не само поради това, че той бил справедлив, но също така благодарение на неговата рядка отзивчивост, основана на любовта и сдържаното състрадание.
В этом году он стал явно тяготеть к обществу старших. Он любил обсуждать культурные, педагогические, общественные, экономические, политические и религиозные проблемы с более взрослыми людьми, причем глубина его рассуждений и острота наблюдений настолько покоряли его старших товарищей, что они всегда с удовольствием встречались с ним. До тех пор, пока он не взял на себя ответственность за обеспечение семьи, родители постоянно пытались привлечь его к обществу сверстников - или тех, кто был ближе к его возрасту, - вместо более старших и знающих людей, которым он отдавал такое предпочтение.
В тази година той започнал явно да се притегля към обществото на старшите. Той обичал да обсъжда културните, педагогическите, обществените, икономическите, политически и религиозни проблеми с по-възрастните хора, при което дълбочината на неговите разсъждения и остротата на наблюденията до толкова покорявали неговите старши другари, че те винаги с удоволствие се срещали с него. До този момент, докато той не поел върху себе си отговорността на обезпечаване на семейството, родителите постоянно се опитвали да го привлекат към обществото на връстниците му - или тези, които били близко към неговата възраст, - вместо по-старшите и знаещи хора, на които той отдавал такова предпочитание.
Позднее в этом же году в течение двух месяцев он рыбачил со своим дядей в Галилейском море и добился больших успехов. Он стал опытным рыбаком еще до того, как достиг зрелого возраста.
По-късно в тази същата година в течение на два месеца той ловил риба със своя чичо в Галилейско море и постигнал големи успехи. Той станал опитен рибар още преди това, да достигне зряла възраст.
Иисус продолжал развиваться физически; он являлся одним из лучших и привилегированных учеников; он был в хороших отношениях с младшими братьями и сестрами, обладая преимуществом в возрасте - Иисус был на три с половиной года старше следующего ребенка. Он пользовался хорошей репутацией в Назарете, не считая родителей некоторых наиболее нерадивых детей, которые часто говорили, что Иисус слишком дерзок и что ему не хватает должной скромности и юношеской сдержанности. Он обнаруживал растущую склонность направлять игры своих товарищей в более серьезное и разумное русло. Он был прирожденным учителем и просто не мог не вести себя как учитель, даже если он всего лишь участвовал в играх.
Иисус продължавал да се развива физически, той се явявал един от най-добрите и привилегировани ученици; той бил в добри отношения с младшите братя и сестри, притежавайки преимущество във възрастта - Иисус бил с три и половина години по-възрастен от следващото дете. Той се ползувал с добра репутация в Назарет, не считайки родителите на някои от най-немарливите деца, които често говорели, че Иисус е прекалено дързък и, че на него не му достига необходимата скромност и юношеска сдържаност. Той откривал растящата склонност да направлява игрите на своите другари в по-сериозно и разумно русло. Той бил роден учител и просто не можел да не се държи като учител, даже ако той всичко само участвувал в игрите.
Уже в раннем возрасте Иосиф начал учить Иисуса различным видам заработка, объясняя преимущества земледелия перед ремеслами и торговлей. Галилея была более красивой и зажиточной страной, чем Иудея, и стоимость жизни составляла здесь лишь около четверти стоимости жизни в Иерусалиме и Иудее. Это была провинция сельскохозяйственных деревень и процветающих промышленных городов; здесь насчитывалось более двухсот городов с населением свыше пяти тысяч человек и тридцать городов более чем с пятнадцатитысячным населением.
Вече в ранна възраст Йосиф започнал да учи Иисус на различните видове работа, обяснявайки преимуществата на земеделието пред занаятите и търговията. Галилея била по-красива и състоятелна страна, отколкото Юдея, и цената на живота съставлявала тук едва около една четвърт от цената на живота в Йерусалим и Юдея. Това била провинция на селскостопански села и процъфтяващи промишлени градове; където се наброявало повече от двеста града с население повече от пет хиляди човека и тридесет града с повече от петнадесет хилядно население.
К тому времени, когда Иисус впервые отправился со своим отцом на Галилейское море, чтобы познакомиться с рыболовным промыслом, он почти уже решил стать рыбаком. Однако лучше узнав ремесло отца, он впоследствии стал склоняться к профессии плотника, а еще позднее сочетание нескольких факторов позволило ему сделать окончательный выбор и стать религиозным учителем нового типа.
Към това време, когато Иисус за първи път се отправил със своя баща на Галилейско море, за да се запознае с риболовния поминък, той почти вече решил да стане рибар. Обаче по-добре познавайки занаята на баща си, той в последствие започнал да се скланя към професията на строителния дърводелец, а още по-късно съчетанието на няколко фактора му позволило да направи окончателния избор и да стане религиозен учител от нов тип.
3. ЕДИНАДЕСЕТА ГОДИНА (5 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
В течение всего года мальчик продолжал совершать поездки вместе со своим отцом, но он часто посещал также ферму своего дяди и иногда отправлялся в Магдалу, чтобы порыбачить с тем дядей, который обосновался неподалеку от города.
В течение на цялата година момчето продължавало да извършва пътувания заедно със своя баща, но той често посещавал фермата на своя вуйчо и понякога се отправял към Магдала, за да лови риби с този чичо, който се заселил недалеч от града.
Иосиф и Мария часто испытывали искушение как-то особо выделить Иисуса или каким-либо иным образом обнаружить свое знание того, что он является
Йосиф и Мария често изпитвали изкушение нещо особено да видят в Иисус или нещо по друг начин да открият своето знание за това, че той се явява
заветным дитя, сыном предначертанной судьбы. Однако в этих вопросах оба родителя отличались чрезвычайной мудростью и прозорливостью. В тех редких случаях, когда они все-таки оказывали ему какое-то - пусть незначительное - предпочтение, юноша быстро отвергал любые знаки особого внимания.
заветно дете с предначертана съдба. Обаче по тези въпроси двамата родители се отличавали с изключителна мъдрост и прозорливост. В тези редки случаи, когато те все така те му оказвали някакво - макар и незначително - предпочитание, юношата бързо отхвърлял всякакви знаци на особено внимание.
Иисус проводил много времени в мастерской, которая обслуживала караваны; здесь, общаясь с путешественниками со всех концов мира, он приобрел огромную и поразительную для своего возраста информацию о международных событиях. Это был последний год, когда он мог свободно предаваться играм и юношеским забавам. Начиная с этого времени, трудности и ответственность стремительно возрастали в жизни этого юноши.
Иисус провеждал много време в работилницата, която обслужвала керваните; тук, общувайки с пътешествениците от всички краища на света, той придобил огромна и поразителна за своята възраст информация за международните събития. Това била последната година, когато той можел свободно да се предава на игри и юношески забави. Започвайки от това време, трудностите и отговорността стремително нараснали в живота на този юноша.
Вечером в среду, 24 июня 5 года н. э., родился Иуда. Рождение этого седьмого ребенка прошло с осложнениями. В течение нескольких недель Мария находилась в таком тяжелом состоянии, что Иосиф оставался дома. Иисус был загружен поручениями отца и многочисленными обязанностями, вызванными серьезной болезнью матери. С тех пор он уже не считал для себя возможным вернуться к беспечности, присущей его более раннему возрасту. Со времени болезни матери - незадолго до того, как ему исполнилось одиннадцать лет, - он был вынужден взять на себя ответственность старшего сына, причем сделать это на один или два полных года раньше, чем это бремя должно было бы лечь на его плечи.
Вечерта в сряда , 24 юни 5 година от н.е., се родил Иуда. Раждането на това седмо дете преминало с усложнения. В течение на няколко седмици Мария се намирала в такова тежко състояние, че Йосиф си останал в дома. Иисус бил натоварен с поръченията на баща и многочислени задължения, предизвикани от сериозната болест на майката. От това време той вече не считал за себе си възможно да се върне към безгрижието, присъщо за неговата по-ранна възраст. С времето болестта на майката - малко преди това, когато той да навърши единадесет години, - бил принуден да поеме върху себе си отговорността на старши син, при което да направи това една или две години по-рано, отколкото това бреме било длъжно да легне на неговите плещи.
Каждую неделю хазан проводил один из вечеров с Иисусом, помогая ему осваивать священные книги евреев. Он был чрезвычайно заинтересован в успехах своего многообещающего ученика и поэтому был готов всячески помогать ему. Еврейский педагог оказывал огромное влияние на этот крепнувший ум, однако для него оставалось полной загадкой, почему Иисус был столь равнодушен ко всем его предложениям относительно возможности переезда в Иерусалим для продолжения образования под началом ученых раввинов.
Всяка седмица хазанът провеждал една от вечерите с Иисус, помагайки му да усвои свещените книги на евреите. Той бил черезвичайно заинтересуван от успехите на своя многообещаващ ученик и поради това бил готов всячески да му помага. Еврейския педагог оказвал огромно влияние на този укрепващ ум, обаче за него си оставала пълна загадка, защо Иисус бил толкова равнодушен към всички негови предложения относно възможността на заминаване в Йерусалим за продължаване на образованието под началото на учените равини.
Примерно в середине мая Иосиф поехал вместе с Иисусом по делам в Скифополь - главный греческий город Декаполиса, древнееврейский город Беф-Сан. По дороге Иосиф рассказывал о многих событиях древней истории царя Саула, филистимлянах и последующих событиях бурной истории Израиля. Чистота и стройная планировка этого так называемого языческого города произвели на Иисуса громадное впечатление. Его поразил открытый театр и восхитил прекрасный мраморный храм для поклонения "языческим" богам. Иосиф был глубоко встревожен восторгом юноши и пытался свести на нет эти благоприятные впечатления, превознося красоту и величие иудейского храма в Иерусалиме. Иисус часто с любопытством смотрел на Скифополь с холма в Назарете и не раз расспрашивал о его огромных общественных сооружениях и богато украшенных зданиях, однако отец всегда стремился уклониться от ответов на эти вопросы. Теперь же они оказались лицом к лицу с красотой города иноверцев, и Иосиф не мог, не роняя собственного достоинства, оставить расспросы Иисуса без внимания.
Примерно в средата на май Йосиф потеглил заедно с Иисус по работа в Скифопол - главния гръцки град в Декаполис , древни еврейския град Беф-Сан. По пътя Йосиф разказал за много събития от древната история за цар Саул, филистимяните и последващите събития от бурната история на Израил. Чистотата и стройната планировка на този така наречен езически град направили на Иисус грамадно впечатление. Него го поразил откритият театър и възхитил прекрасния мраморен храм за поклонение към "езическите" богове. Йосиф бил дълбоко разтревожен от възторга на юношата и се опитал да сведе до нула тези благоприятни впечатления, превъзнасяйки красотата и величието на юдейския храм в Йерусалим. Иисус често с любопитство гледал към Скифопол от хълма в Назарет и не веднъж разпитвал за неговите огромни обществени съоръжения и богато украсени здания, обаче бащата винаги се стремял да се отклони от отговорите на тези въпроси. Сега те се оказали лице в лице с красотата на града на друговерците, и Йосиф не могъл, без да оронва своето достойнство, да остави разпитването на Иисус без внимание.
Случилось так, что в это время в амфитеатре Скифополя проходили ежегодные соревнования и показательные выступления мастеров физической культуры греческих городов Декаполиса, и Иисус стал упрашивать отца, чтобы тот позволил ему посмотреть игры. Его просьба была столь настойчивой, что Иосиф не решился ответить отказом. Мальчик пришел в восторг от игр и проникся духом атлетизма и спортивных умений. Иосиф был потрясен до глубины души, видя, как его сын восхищенно взирает на демонстрацию "языческого" тщеславия. Когда игры завершились, Иосиф был поражен, как никогда в своей жизни, после того как Иисус
Случило се така, че в това време в амфитеатъра на Скифопол преминавали ежегодните съревнования и показните представяния на майсторите на физическата култура от гръцките градове в Декаполис, и Иисус започнал да умолява баща си, че да му позволи да погледа игрите. Неговата молба била толкова настоятелна, че Йосиф не се решил да отговори с отказ. Момчето изпаднало във възторг от игрите и се проникнало от духа на атлетизма и спортните умения. Йосиф бил потресен до дълбините на душата си, виждайки, как неговия син възхитено се взира в демонстрацията на "езическото" тщеславие. Когато игрите завършили, Йосиф бил поразен, както никога във своя живот, след като когато Иисус
заявил ему о своем одобрительном отношении к играм и предположил, что если бы юноши Назарета могли предаваться здоровым физическим упражнениям на свежем воздухе, это пошло бы им на пользу. Иосиф долго и откровенно говорил с Иисусом о порочности таких действий, однако он прекрасно понимал, что мальчик остался при своем мнении.
му заявил за своето одобрение към игрите и предположил, че ако юношите в Назарет биха могли да се предават на здрави физически упражнения на свеж въздух, това би им било от полза. Йосиф дълго и откровено говорил с Иисус за устойчивостта на такива действия, обаче той прекрасно разбирал, че момчето си оставало на своето мнение.
В тот вечер, в комнате гостиницы, Иисус единственный раз увидел своего отца рассерженным: в ходе их разговора мальчик настолько забыл о некоторых особенностях еврейских представлений, что предложил, чтобы они отправились домой и организовали строительство амфитеатра в Назарете. Когда Иосиф услышал из уст своего первенца столь нееврейские мысли, он потерял свою обычную сдержанность и, схватив Иисуса за плечо, гневно воскликнул: "Чтобы я никогда больше не слышал от тебя, сын мой, столь греховных речей!" Иисус был поражен этим взрывом эмоций со стороны своего родителя; никогда ранее не приходилось ему испытывать ту жгучую боль, которую вызвало негодование отца, и он был несказанно изумлен и потрясен. В ответ он сказал лишь: "Хорошо, отец мой, пусть будет так". И никогда впредь мальчик ни одним словом не упоминал об играх и других спортивных занятиях греков, пока был жив его отец.
В тази вечер, в стаята на гостилницата, Иисус единствен път видял своя баща разсърден: в хода на техния разговор момчето до толкова забравило за някои особености в еврейските представи, че предложил, те да се отправят към дома и да организират строителство на амфитеатър в Назарет. Когато Йосиф чул от устата на своя първороден син толкова не еврейски мисли, той загубил своята необичайна сдържаност и, хващайки Иисус за рамото, гневно възкликнал: "Да не чувам повече никога от тебе, сине мой, толкова греховни речи!" Иисус бил поразен от този взрив от емоции от страна на своя родител; никога по-рано не му се е налагало да изпита тази пареща болка, която предизвикало негодуванието на бащата, и той бил неизказано изумен и потресен. В отговор той казал само: "Добре, татко мой, нека да бъде така". И никога занапред момчето с нито една дума не споменавало за игрите и другите спортни занятия на гърците, докато бил жив неговия баща.
Позднее Иисус увидел греческий амфитеатр в Иерусалиме и узнал, сколь ненавистными были такие вещи с еврейской точки зрения. Тем не менее, на протяжении всей своей жизни он стремился включить идею здорового отдыха в свои личные планы и, насколько позволял еврейский обычай, в программу регулярных занятий его двенадцати апостолов.
По-късно Иисус видял гръцкия амфитеатър в Йерусалим и узнал, колко ненавистни били такива неща от еврейска гледна точка. Още повече, по протежение на целия свой живот той се стремял да включи идеята за здравословния отдих в своите лични планове и, доколкото позволявал еврейския обичай, в програмата за редовни занимания на неговите дванадесет апостола.
К концу одиннадцатого года Иисус представлял собой сильного, хорошо развитого и довольно веселого подростка. Однако, начиная с этого года, его всё чаще посещали характерные периоды глубокой задумчивости и серьезных размышлений. Он много думал над тем, как исполнить обязательства по отношению к семье и одновременно следовать зову своей миссии в мире; он уже понял, что его миссия не ограничится воспитанием еврейского народа.
Към края на единадесетата година Иисус представлявал по себе си силен, добре развит и достатъчно весел подрастващ. Обаче, започвайки от тази година, него все по-често го посещавали периоди на дълбока замисленост и сериозни размишления. Той много мислил над това, как да изпълни задълженията по отношение към семейството и едновременно да следва зова на своята мисия в света; но той вече разбрал, че неговата мисия няма да се ограничи с възпитанието на еврейския народ.
4. ДВАНАДЕСЕТА ГОДИНА (6 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Этот год в жизни Иисуса был полон событий. Он продолжал делать успехи в школе и неутомимо исследовал природу. Одновременно с этим он уделял всё больше внимания изучению методов, с помощью которых люди зарабатывали себе на жизнь. Он начал регулярно работать в столярной мастерской и получил разрешение распоряжаться собственным заработком, что было большой редкостью в еврейской семье. В этом году он также научился молчать о подобных вещах за пределами семьи. Он начал понимать, ч†м именно он вызывал неприятности, и впредь становился всё более осмотрительным, скрывая всё, из-за чего его могли считать отличным от остальных товарищей.
Тази година в живота на Иисус била пълна със събития. Той продължавал да постига успехи в школата и неуморимо да изследва природата. Едновременно с това той отделял все повече внимание на изучаване методите, с помощта на които хората изкарвали с труд печалба през живота. Той започнал редовно да работи в дърводелската работилница и получил разрешение да се разпорежда със собствената заработка, което било голяма рядкост в еврейското семейство. В тази година той също така се научил да мълчи за подобни неща зад пределите на семейството. Той започнал да разбира, с к†кво именно той предизвиквал неприятности, и за напред станал все по-предпазлив, скривайки всичко, поради което него можели да го считат за различен от останалите другари.
В течение этого года он не раз переживал неуверенность, если не настоящие сомнения, относительно характера своей миссии. Естественно развивающийся человеческий разум не мог еще осознать всю реальность его двойной сущности. Факт обладания единой личностью мешал его разуму осознать двойное происхождение тех факторов, которые составляли его сущность, связанную с той же самой личностью.
В течение на тази година той не веднъж преживявал неувереност, ако не истински съмнения, относно характера на своята мисия. Единствено развиващият се човешки разум не могъл още да осъзнае цялата реалност на неговата двойна същност. Фактът на притежаване на единна личност пречел на неговия разум да осъзнае двойния произход на тези факти, които съставлявали неговата същност, свързана с тази същата личност.
С этого времени он стал лучше ладить с братьями и сестрами. Он становился всё более тактичным, всегда был участливым и внимательным к их благополучию и счастью и сохранял хорошие отношения с ними вплоть до начала своего
От това време той започнал по-добре да общува с братята и сестрите. Той ставал все по-тактичен, винаги бил отзивчив и внимателен към тяхното благополучие и щастие и съхранявал добрите отношения с тях чак до началото на своето
общественного служения. Точнее, наилучшие отношения связывали его с Иаковом, Мириам и двумя младшими (в то время еще не родившимися) детьми - Амосом и Руфью. Он всегда ладил с Марфой. Источником домашних неприятностей были для него трения в отношениях с Иосифом и Иудой, в особенности с последним.
обществено служене. По-точно, най-добри отношения него го свързвали с Яков, Мириам и с двамата младши (в това време още не родили се) деца - Амос и Руф. Той винаги общувал с Марфа. Източник на домашни неприятности били за него триенето в отношенията с Йосиф и Ииуда, в особеност с последния.
Взяться за воспитание этого беспрецедентного сочетания божественного и человеческого начал было нелегким испытанием для Иосифа и Марии; честь им и хвала за столь преданное и успешное выполнение своих родительских обязанностей. Родители Иисуса всё больше осознавали, что в их старшем сыне присутствует нечто сверхчеловеческое, однако они и представить себе не могли, что это заветное дитя действительно и воистину является непосредственным создателем этой локальной вселенной вещей и существ. Иосиф и Мария жили и умерли, так и не узнав о том, что их сын Иисус на самом деле является Создателем Вселенной, воплотившимся в смертной плоти.
Захващайки се за възпитанието на това безпрецедентно съчетание на божественото и човешко начало било не леко изпитание за Йосиф и Мария; тяхна е честта и похвалата за толкова преданото и успешно изпълнение на своите родителски задължения. Родителите на Иисус все повече осъзнавали, че в техния старши син присъствува нещо свръх човешко, обаче те и да си представят не могли, че това заветно дете действително и наистина се явява непосредствения създател на тази локална вселена от неща и същества. Йосиф и Мария живели и умрели, така и не узнавайки за това, че техния син Иисус на практика се явява Създателя на Вселената, въплътил се в смъртна плът.
В этом году Иисус более, чем когда-либо, уделял внимание музыке и продолжал обучать дома своих братьев и сестер. Примерно в то же время юноша начал остро осознавать различие во взглядах Иосифа и Марии на характер его миссии. Он много размышлял о расхождениях во взглядах своих родителей и часто слышал их беседы, когда они думали, что он уже давно спит. Он всё больше склонялся к мнению отца, поэтому его мать не могла не чувствовать себя уязвленной, видя как ее сын постепенно отвергает ее руководство в вопросах, имевших отношение к его жизненному пути. И с течением лет пропасть непонимания увеличивалась. Всё меньше Мария была способна понять значение миссии Иисуса, и всё сильнее эта добрая мать переживала из-за того, что любимый сын не оправдывает ее сокровенных надежд.
В тази година Иисус повече, от когато и да било отделял внимание на музиката и продължавал да обучава своите братя и сестри. Примерно в това време юношата остро започнал да осъзнава различието във възгледите на Йосиф и Мария за характера на неговата мисия. Той много размишлявал за разминаването във възгледите на своите родители и често слушал техните беседи, когато те мислили, че той отдавна спи. Той все повече се скланял към мнението на баща си, поради това неговата майка не могла да не чувства себе си наранена, виждайки как нейния син постепенно отхвърля нейното ръководство по въпросите, имащи отношение, към неговия жизнен път. И с течение на годините пропастта на неразбирането се увеличавала. Все по-малко Мария била способна да разбере значението на мисията на Иисус, и все по-силно тази добра майка преживявала поради това, че нейния любим син не оправдава нейните съкровени надежди.
Иосиф всё больше верил в духовный характер миссии Иисуса. И поэтому, уже не говоря о других и более важных причинах, воистину печально, что он не дожил до того времени, когда сбылось его представление о посвящении Иисуса на земле.
Йосиф все повече вярвал в духовния характер на мисията на Иисус. И поради това, вече не говорейки за други по-важни причини, наистина е печално, че той не е доживял до това време, когато се сбъднали представите за посвещението на Иисус на земята.
В течение своего последнего года учебы в школе Иисус, которому исполнилось двенадцать лет, убедил своего отца отказаться от еврейского обычая прикасаться к куску пергамента, прибитому к дверному косяку, при каждом входе и выходе из дома и целовать палец, коснувшийся пергамента. Этот обычай сопровождался словами: "Господь будет хранить нас в походах и возвращениях, отныне и вовек". Иосиф и Мария не раз просили Иисуса не делать изваяний и рисунков, объясняя, что они могут быть использованы в целях идолопоклонства. Хотя Иисус так и не смог понять их запретов на изваяния и рисунки, у него было очень хорошее представление о логике, вследствие чего он указал своему отцу на принципиально идолопоклоннический характер ритуального поклонения пергаменту на дверном косяке. После этого возражения Иисуса Иосиф снял пергамент.
В течение на своята последна година от ученето в школата Иисус, който навършил дванадесет години, убедил своя баща да се откаже от еврейския обичай да се докосва към парчето пергамент, забит към дървената каса на вратата, при всяко влизане и излизане от дома и да целува пръста, докоснал пергамента. Този обичай се съпровождал от думите: "Господ ще ни пази в походите и завръщанията, от сега и на веки". Йосиф и Мария не веднъж молели Иисус да не моделира фигурки, рисунки, обяснявайки, че те могат да бъдат използувани за целите на идолопоклонството. Макар Иисус така и да не могъл да разбере техните забрани за ваянията и рисунките, у него имало много добра представа за логиката, в следствие на което той указал на своя баща на принципно идолопоклонническия характер на ритуалното поклонение към пергамента на дървената каса на вратата. След това възражение на Иисус Йосиф снел пергамента.
Со временем Иисус сделал многое для того, чтобы изменить формы выражения их религиозных чувств - семейных молитв и других обычаев. Многие подобные вещи были возможны в Назарете, ибо назаретская синагога находилась под влиянием либеральной школы раввинов, примером для которой служил известный назаретский учитель Иос.
С времето Иисус направил много за това, че да измени формите на изразяване на техните религиозни чувства - семейните молитви и други обичаи. Много подобни неща били възможни в Назарет, защото назаретската синагога се намирала под влиянието на либералните школи на равините, пример за който служил известния назаретски учител Йос.
На протяжении этого и двух последующих лет Иисус испытывал сильные душевные страдания из-за постоянных попыток совместить собственные взгляды на религиозные обычаи и нормы общественного поведения с укоренившимися верованиями своих родителей. Его смущало противоречие между стремлением быть верным своим собственным убеждениям и осознанной необходимостью
По протежение на тази и последващите две години Иисус изпитвал силни душевни страдания поради постоянните опити да съвмести собствените възгледи за религиозните обичаи и нормите за обществено поведение с вкоренените вярвания на своите родители. Не го смущавало противоречието между стремежа да бъде верен на своите собствени убеждения и осъзнатата необходимост
покорно подчиняться родителям; и величайшее противоречие заключалось в столкновении двух заповедей, имевших преобладающее значение для его юношеского разума. Первая гласила: "Следуй велениям твоих высших представлений об истине и праведности". В другой говорилось: "Почитай отца своего и мать свою, ибо они дали тебе жизнь и воспитали тебя". Тем не менее Иисус никогда не уклонялся от ежедневной обязанности необходимого согласования верности собственным убеждениям и обязательств по отношению к своей семье, и он получал удовлетворение от всё более гармоничного объединения личных убеждений и семейного долга в искусное претворение идеи групповой солидарности, основанной на верности, справедливости, терпимости и любви.
покорно да се подчинява на родителите; и най-великото противоречие се заключавало в стълкновението на двете заповеди, имащи преобладаващо значение за неговия юношески разум. Първата гласяла: "Следвай повелята на твоите най-висши представи за истината и праведността". В другата се казвало: "Почитай своя баща и майка своя, защото те са ти дали живот и са те възпитали". Още повече Иисус никога не се е отклонявал от ежедневното задължение за необходимото съгласуване на верността към собствените убеждения и задълженията по отношение към своето семейство, и той получавал удовлетворение от все по-хармоничното обединение на личните убеждения и семейния дълг в изкусно претворяване на идеята за груповата солидарност, основана на верността, справедливостта, търпимостта и любовта.
5. НЕГОВАТА ТРИНАДЕСЕТА ГОДИНА (7 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
В этом году завершилось детство назаретского подростка и начался период возмужания; ломка голоса, а также другие особенности его разума и тела, свидетельствовали о приближении периода возмужания.
В тази година се завършило детството на назаретският подрастващ и започнал периода на възмъжаването; мутирането на гласа, а така също и други особености на неговия разум и тяло, свидетелствували за приближаване периода на възмъжаване.
В воскресенье вечером, 9 января 7 года н. э., родился самый младший из его братьев, Амос. Иуде не было и двух лет, а маленькая Руфь еще не родилась; поэтому через год, после трагической смерти его отца, на плечах Иисуса осталась большая семья малолетних детей.
В неделната вечер, на 9 януари 7 година от н. е., се родил най-малкия от неговите братя, Амос. Иуда не бил навършил две години, а малката Руф още не се била родила; поради това след година, след трагичната смърт на неговия баща, на раменете на Иисус останало голямо семейство със седем малолетни деца.
Примерно в середине февраля Иисус-человек обрел уверенность в том, что ему суждено выполнить на земле миссию, связанную с просвещением человека и раскрытием Бога. Судьбоносные решения, вместе с далеко идущими планами, созревали в сознании этого юноши, который внешне являлся обычным еврейским подростком из Назарета. Зачарованная и изумленная, разумная жизнь Небадона следила за тем, как всё это начало раскрываться в мыслях и действиях сына плотника, превратившегося теперь в юношу.
Примерно в средата на февруари Иисус-човекът придобил увереност в това, че на него му е съдено да изпълни на земята мисия, свързана с просвещаване на човека и разкриването на Бога. Съдбоносните решения, заедно с далеко отиващите планове, съзрявали в съзнанието на този юноша, който външно се явявал обичаен еврейски подрастващ от Назарет. Очарованият и изумен, разумен живот в Небадон следил за това, как всичко това започнало да се разкрива в мислите и действията на сина на строителния дърводелец, превърнал се сега в юноша.
В первый день недели, 20 марта 7 года н. э., Иисус закончил курс обучения в местной школе при назаретской синагоге. Это был знаменательный день в жизни любой честолюбивой еврейской семьи - день, когда первенец провозглашался "сыном закона" и искупленным первородным сыном Господа Бога Израиля, "дитя Всевышнего" и слугой Господа всей земли.
В първия ден от седмицата, 20 март 7 година от н.е. Иисус завършил курса на обучение в местната школа при назаретската синагога. Това бил знаменателен ден в живота на всяко честолюбиво еврейско семейство - денят, когато първенеца се провъзгласявал за "син на закона" и изкупен първороден син на Господа Бога на Израил, "дете на Всевишния" и слуга на Господа на цялата земя.
На предыдущей неделе, в пятницу, Иосиф вернулся из Сепфориса, где он руководил строительством нового общественного здания, чтобы присутствовать на радостном событии. Учитель Иисуса твердо верил в то, что этого толкового и прилежного ученика ждут великие дела, важная миссия. Несмотря на все неприятности, вызванные бунтарскими наклонностями Иисуса, старейшины чрезвычайно гордились юношей и уже начали составлять планы, которые позволили бы ему отправиться в Иерусалим для продолжения образования в знаменитых иудейских академиях.
В предходната седмица, в петък, Йосиф се върнал от Сепфорис, където той ръководел строителството на ново обществено здание, за да присъствува на радостното събитие. Учителят на Иисус твърдо вярвал в това, че този разумен и прилежен ученик го чакат велики дела, важна мисия. Независимо от всички неприятности, предизвикани от бунтарските наклонности на Иисус, старейшините черезвичайно се гордеели с юношата и вече започнали да съставят планове, които биха му позволили да се отправи за Йерусалим за продължаване на образованието в знаменитите юдейски академии.
Слушая периодические обсуждения этих планов, Иисус всё больше укреплялся в мысли о том, что он никогда не поедет в Иерусалим для получения образования под началом раввинов. Но он и не подозревал о нависшей над ними трагедии, положившей конец всем подобным планам и заставившей взять на себя ответственность за обеспечение и руководство большой семьей, которая вскоре уже насчитывала пятерых братьев и трех сестер, мать и его самого. Иисус приобрел более обширный и продолжительный опыт содержания семьи, чем это выпало на долю Иосифа, его отца. И ему действительно была по силам задача, поставленная им впоследствии перед собой: стать мудрым, терпеливым, отзывчивым и умелым
Слушайки периодичното обсъждане на тези планове, Иисус все повече укрепвал в мислите за това, че той никога няма да отиде в Йерусалим за получаване на образование под началото на равините. Но той и не подозирал за надвисналата над тях трагедия, сложила край на всички подобни планове и заставяща да се поеме отговорността върху себе си за обезпечаване и ръководене на голямото семейство, което скоро вече наброявало пет братя и три сестри, майка и него самия. Иисус придобил по-обширен и продължителен опит в издръжката на семейството, отколкото това се паднало в частта на Йосиф, неговия баща. И на него действително му била по силите задачата, поставена от него пред себе си: да стане мъдър, търпелив, отзивчив и умел
учителем и старшим братом для этой семьи - своей семьи, столь внезапно потрясенной горем и столь неожиданно осиротевшей.
учител и старши брат за това семейство - своето семейство, толкова внезапно потресено от мъка и толкова неочаквано осиротяло.
6. ПЪТУВАНЕ ДО ЙЕРУСАЛИМ
Достигнув порога зрелости и завершив образование в синагогальных школах, Иисус получил право отправиться в Иерусалим вместе со своими родителями для празднования своей первой Пасхи. В том году праздник Пасхи пришелся на субботу, 9 апреля 7 года н. э. Рано утром в понедельник, 4 апреля, большая группа жителей Назарета (103 человека) приготовилась отправиться в Иерусалим. Они двинулись на юг, в направлении Самарии, однако, достигнув Изреельской долины, повернули на восток и, обогнув гору Гелвуй, вышли к долине Иордана, дабы избежать прохождения через Самарию. Иосиф и его семья с удовольствием пошли бы через Самарию, минуя колодец Иакова и Вефиль, но ввиду того, что евреи предпочитали не иметь дел с самаритянами, они решили отправиться вместе со своими соседями через Иорданскую долину.
Достигайки прага на зрелостта и завършвайки образованието в школата към синагогата, Иисус получил правото да се отправи в Йерусалим заедно със своите родители за празнуване на своята първа Пасха. В тази година празника Пасха се падал в събота, 9 април 7 година от н.е. Рано сутринта в понеделник, 4 април, голяма група жители от Назарет (103 човека) се приготвили да се отправят в Йерусалим. Те се движели на юг, в направление на Самария, обаче, достигайки Израелската долина, завили на изток и, заобикаляйки планината Гелвуй, излезли към долината на Йордан, за да избегнат преминаването през Самария. Йосиф и неговото семейство с удоволствие биха преминали през Самария, минавайки покрай кладенеца на Яков и Вефил, но в предвид на това, че евреите предпочитали да нямат работа със самаряните, те решили да се оправят заедно със своите съседи през Йорданската долина.
Внушавший страх Архелай был уже низложен, и они могли безбоязненно взять Иисуса с собой в Иерусалим. Прошло двенадцать лет после того, как первый Ирод пытался уничтожить вифлеемского младенца, и теперь уже никто бы не подумал связать тот случай с этим неизвестным юношей из Назарета.
Внушаващият страх Архелай бил вече свален, и те могли без страх да вземат Иисус със себе си в Йерусалим. Изминали дванадесет години след това, когато първият Ирод са опитал да унищожи витлемския младенец, и сега вече никой не би и помислил да свърже този случай с този неизвестен юноша от Назарет.
Вскоре - еще до того, как они достигли Изреельского распутья, - по их левую руку осталось древнее селение Сунем, и Иисус в очередной раз услышал рассказ о прекраснейшей из девушек Израиля, которая некогда жила здесь, а также о чудесах, сотворенных здесь Елисеем. Проходя через Изреельскую долину, родители Иисуса вспоминали о деяниях Ахава и Иезавели и о подвигах Ииуя. Обходя гору Гелвуй, они много говорили о Сауле, который покончил с собой на склонах этой горы, о царе Давиде и о тех событиях, которые были связаны с этим историческим местом.
Скоро - още до това, когато те да достигнат до Изрелския кръстопът, - към тяхната лява ръка оставало древното селище Сунем, и Исус за пореден път чул разказа за най-прекрасната от девойките на Израил, която някога живеела тук, а така също за чудесата, сътворени тук от Елисея. Преминавайки през Изрелската долина, родителите на Иисус си спомнили за деянията на Ахава и Иезавели и за подвизите на Ииуя. Обхождайки планината Гелвуй, те много говорили за Саул, който се самоубил на склоновете на тази планина, за цар Давид и за тези събития, които били свързани с тези исторически места.
Огибая основание Гелвуя, паломники могли видеть справа греческий город Скифополь. Они глядели на мраморные строения, держась на расстоянии и не приближаясь к языческому городу - в противном случае они осквернили бы себя настолько, что не смогли бы принять участие в священных ритуалах Пасхи в Иерусалиме. Мария не могла понять, почему ни Иосиф, ни Иисус не хотели говорить о Скифополе. Она не знала об их прошлогодней размолвке, ибо они никогда не рассказывали ей об этом случае.
Обикаляйки основата на Гелвуй, поклонниците можели да видят в дясно гръцкия град Скифопол. Те гледали мраморните постройки , държали се на разстояние и не се приближавали към езическия град - в противен случай те биха се осквернили до толкова, че те не биха могли да вземат участие в свещените ритуали за Пасха в Йерусалим. Мария не могла да разбере, защо нито Йосиф нито Иисус не искали да говорят за Скифопол. Тя не знаела за тяхната минало годишно несъгласие, защото те никога не и разказали за този случай.
Начался спуск в тропическую Иорданскую долину, и вскоре восторженному взору Иисуса предстал извилистый, петляющий Иордан, несущий свои сверкающие и журчащие воды к Мертвому морю. Они сняли верхние одежды и продолжили путь на юг по этой тропической долине, любуясь роскошными хлебными полями и прекрасными олеандрами с их розовым цветением, а далеко на севере возвышался покрытый снежной шапкой Ермон, величественно взирая на эту историческую долину. Они миновали Скифополь и спустя немногим более трех часов пути набрели на журчащий ручей, где расположились на ночлег под звездным небом.
Започнало спускането в тропическата Йорданска долина, и скоро пред възторжения поглед на Иисус лъкатушещия, криволичещ Йордан, носещ своите бляскащи и ромолящи води към Мъртво море. ТЕ свалили горните дрехи и продължили пътя на юг по тази тропическа долина, любувайки се на разкошните житни поля и прекрасни олеандри с техните розови цветове, а далеч на север се възвисявал покрития със снежна шапка Ермон, величествено взирайки се в тази историческа долина. Те отминали Скифопол и след малко повече от три часа път се натъкнали на ромолящ ручей, където се разположили за нощувка под звездното небе.
На второй день они прошли мимо того места, где Иавок впадает с востока в Иордан, и, глядя на восток, в долину этой реки, они вспоминали времена Гидеона, когда мадианитяне наводнили эту местность, чтобы захватить ее. К концу второго дня они остановились у основания самой высокой горы, возвышавшейся над Иорданской долиной, - горы Сартаба; на ее вершине находилась Александрийская
На вторият ден те преминали покрай това място, където Явок се влива от изток в Йордан, и, гледайки на изток, в долината на тази река, те си спомнили за времето на Гидеон, когато мадианитяните наводнили тази местност, за да я завладеят. Към края на втория ден те се установили в основите на най-високата планина, възвисяваща се над Йорданската долина, - планината Сартаба; на нейния връх се намирала Александрийската
крепость, в которую Ирод заточил одну из своих жен и где он похоронил двух задушенных сыновей.
крепост, в която Ирод заточил една от своите жени и където той погребал двама удушени сина.
На третий день они миновали два селения, недавно построенные Иродом, отметив их великолепную архитектуру и прекрасные пальмовые сады. К ночи они добрались до Иерихона, где оставались до утра. В тот вечер Иосиф, Мария и Иисус прошли полторы мили до того места, где когда-то находился древний Иерихон и где, согласно еврейскому преданию, Иешуа - в честь которого был назван Иисус - совершил свои знаменитые подвиги.
На третият ден те отминали две селища, неотдавна построени от Ирод, отбелязвайки тяхната великолепна архитектура и прекрасни палмови градини. Към нощта те достигнали до Йерихон, където останали до сутринта. В тази вечер Йосиф и Мария и Иисус преминали миля и половина до това място, където някога се намирал древния Йерихон и където, съгласно еврейското предание, Йешуа - в чест на който бил наречен Иисус - извършил своите знаменити подвизи.
К четвертому - последнему - дню пути дорога превратилась в сплошной поток паломников. Вскоре начался подъем на холмы, ведущие к Иерусалиму. С приближением к вершине их взгляду представали дальние горы, поднимавшиеся далеко за Иорданом, а на юге открывалась земля, лежавшая за стоячими водами Мертвого моря. На полпути к Иерусалиму Иисус впервые увидел Елеонскую гору (которой предстояло сыграть столь значительную роль в его последующей жизни), и Иосиф сказал ему, что Священный город лежит сразу же за этим гребнем. И сердце подростка сильно забилось в радостном ожидании скорой встречи с городом и домом его небесного Отца.
Към четвъртият - последният - ден от пътуването пътя се превърнал в непрекъснат поток от поклонници. Скоро се започнало изкачването на хълмовете, водещи към Йерусалим. С приближаването към върха пред техния поглед се изправяли далечни планини, издигащи се далеч зад Йордан, а на юг се откривала земята, лежаща зад застоялите води на Мъртво море. На половината път към Йерусалим Иисус за първи път видял Елеонската планина (на която предстояло да изиграе толкова значителна роля в неговия последващ живот), и Йосиф му казал, че Свещения град лежи веднага зад този гребен. И сърцето на подрастващия силно забило в радостно очакване на скорошната среща с града и дома на неговия небесен Отец.
Они устроили привал на восточном склоне Елеонской горы, у небольшой деревушки под названием Вифания. Гостеприимные жители деревни всей гурьбой высыпали навстречу, чтобы услужить паломникам, и случилось так, что Иосиф и Мария остановились рядом с домом некоего Симона, у которого было трое детей в возрасте Иисуса - Мария, Марфа и Лазарь. Они пригласили назаретскую семью передохнуть в их доме, и с этого началась длившаяся всю жизнь дружба двух семей. Впоследствии Иисус не раз останавливался в этом доме в течение своей богатой событиями жизни.
Те устроили място за почивка на източния склон на Елеонската планина, до малко селце с названието Витания. Гостоприемните жители от селцето всички в купом застанали на среща, за да услужат на поклонниците, и се случило така, че Йосиф и Мария се спрели редом до дома на някой си Симон, който имал три деца на възрастта на Иисус - Мария, Марфа и Лазар. Те поканили назаретското семейство да отпочинат в техния дом, и с това се започнала продължилата цял живот дружба между двете семейства. В последствие Иисус не веднъж оставал в този дом в течение на своя богат на събития живот.
Они устремились вперед и вскоре уже стояли на гребне Елеонской горы, и Иисус впервые (на своей памяти) увидел Священный город, пышные дворцы и вдохновляющий храм его Отца. За всю свою жизнь Иисус никогда не испытывал такого же чисто человеческого восторга, как тот, который охватил его в этот апрельский день на Елеонской горе, когда он впервые наслаждался панорамой Иерусалима. Пройдет время, и он будет стоять на том же месте и плакать о городе, которому предстояло отвергнуть еще одного пророка, - последнего и величайшего из небесных учителей.
Те се устремили напред и скоро вече стояли на гребена на Елеонската планина, и Иисус за първи път (в своята памет) видял Свещения град, пищните дворци и вдъхновяващия храм на неговия Отец. За целия свой живот Иисус никога не е изпитвал такъв същия чисто човешки възторг, като този, който го обхванал в този априлски ден на Елеонската планина, когато той за първи път се наслаждавал на панорамата на Йерусалим. Ще мине време, и той ще стои на същото това място и ще плаче за града, на който предстояло да отхвърли още един пророк, -последният и най-великият от небесните учители.
Но они поспешили вперед, к Иерусалиму. Это было в четверг пополудни. Войдя в город, они миновали храм, и никогда еще Иисус не видел такого скопления людей. Он сосредоточенно думал о том, как эти евреи смогли прибыть сюда из самых дальних уголков известного мира.
Но те побързали напред, към Йерусалим. Това било в четвъртък след обяд. Влизайки в града, те отминали храма, и никога още Иисус не е виждал такова струпване на хора. Той съсредоточено мислел за това, как тези евреи са могли да пристигнат тук от най-отдалечените ъгълчета на известния свят.
Вскоре они достигли места, заранее подготовленного в качестве их пристанища на время Пасхальной недели. Это был большой дом состоятельного родственника Марии - того, который с самого начала знал от Захарии как об Иоанне, так и об Иисусе. На следующий день - день приготовлений - они подготовились к должному празднованию Пасхальной субботы.
Скоро те достигнали мястото, по-рано подготвено в качеството на тяхно пристанище за времето на Пасхалната седмица. Това бил големия дом на състоятелния родственик на Мария - този, който от самото начало знаел от Захария както за Йоан, така и за Иисус. На следващия ден - денят на приготвяне - те се подготвили към задължителното празнуване на Пасхалната събота.
В то время как весь Иерусалим возбужденно готовился к Пасхе, Иосиф нашел время, чтобы показать своему сыну город и посетить академию, в которой тот должен был продолжить свое образование двумя годами позже, сразу же по достижении необходимого пятнадцатилетнего возраста. Иосиф был не на шутку встревожен, заметив, сколь мало интересовали Иисуса все эти тщательно продуманные планы.
В това време когато целият Йерусалим възбудено се готвел за Пасха, Йосиф намерил време, за да покаже на своя син града и да посетят академията, в която той бил длъжен да продължи своето образование две години по-късно, веднага след достигане на необходимата възраст от петнадесет години. Йосиф бил не на шега разтревожен, забелязвайки, колко малко интересували Иисус всички тези щателно измислени планове.
Храм, а также все связанные с ним службы и другая деятельность произвели на Иисуса глубокое впечатление. Впервые с тех пор, как ему исполнилось четыре года, он был слишком погружен в собственные мысли, чтобы засыпать других вопросами. И всё-таки он (как и в предыдущих случаях) задал отцу несколько
Храмът, а така всички свързани с него служби и друга деятелност направили на Исус дълбоко впечатление. За първи път от тогава, когато той направил четири години, той бил прекалено потопен във своите мисли, за да засипва другите с въпроси. И все така той (както и в предходните случаи) задал на баща си няколко
трудных вопросов о том, почему небесный Отец требовал убийства столь многих невинных и беззащитных животных. И, видя выражение лица мальчика, Иосиф прекрасно понимал, что его ответы и попытки дать какое-то объяснение не удовлетворили его глубокомысленного и сообразительного сына.
трудни въпроси за това, защо небесния Отец изисквал убийството на толкова много невинни и беззащитни животни. И, виждайки изражението на лицето на момчето, Йосиф прекрасно разбирал, че неговите отговори и опити да даде някакво обяснение не удовлетворили неговия дълбоко мислещ и съобразителен син.
Накануне Пасхальной субботы волны духовного озарения прокатились через смертный разум Иисуса и до предела наполнили его человеческое сердце жалостью к духовно слепым и морально невежественным толпам, собравшимся на празднование древней Пасхи. Это был один из самых удивительных дней, проведенных Божьим Сыном во плоти. И в течение этой ночи, впервые за всю смертную жизнь Иисуса, к нему явился направленный Эммануилом полномочный посланник из Салвингтона, который сказал: "Пробил час. Тебе пора заняться делом своего Отца".
В навечерието на Пасхалната събота вълните на духовно озарение проехтели през смъртния разум на Иисус и до предела напълнили неговото човешко сърце с жалост към духовно слепите и морално невежи тълпи, събрали се на празнуването на древната Пасха. Това бил един от най-удивителните дни, проведени от Божия Син в плът. И в течение на тази нощ, за първи път за целия смъртен живот на Иисус, към него се явил изпратения от Еммануил пълномощен посланик от Салвингтон, който казал: "Удари часът. За теб е време да се заемеш с делото на своя Отец."
Так, еще до того, как на эти молодые плечи пал тяжкий груз ответственности за назаретскую семью, прибыл небесный посланник, чтобы напомнить этому юноше, которому еще не исполнилось тринадцати лет, о том, что настало время возобновить свои обязательства перед вселенной. Это явилось первым действием в длинном ряду событий, кульминацией которых стало завершение посвящения Сына на Урантии и повторное возложение "управления вселенной на его богочеловеческие плечи".
Така, още преди това, когато на тези млади плещи да падне тежкия товар на отговорността за назаретското семейство, пристигнал небесния посланик, за да напомни на този юноша, който още не бил навършил тринадесет години, за това, че е настанало време да възобнови своите задължения пред вселената. Това се явявало първото действие от дългия ред събития, кулминация на които станало завършването на посвещението на Сина на Урантия и повторното възлагане "управлението на вселената на неговите богочовешки плещи".
Со временем тайна инкарнации становилась для всех нас всё более непостижимой. В наше сознание не укладывался тот факт, что этот назаретский юноша является создателем всего Небадона. Так и сегодня мы не понимаем, каким образом дух того же самого Сына-Создателя и дух его Райского Отца соединяются с душами людей. Постепенно мы видели, как его человеческий разум всё лучше осознавал, что в то время, как он жил во плоти, в духе на его плечах лежала ответственность за свою вселенную.
С времето тайната на инкарнацията станала за всички нас все по-недостижима. В нашето съзнание не се помества този факт, че този назаретски юноша се явява създателя на целия Небадон. Така и днес ние не разбираме, по какъв начин духа на този същия Син-Създател и духа на неговия Райски Отец се съединяват с душите на хората. Постепенно ние сме видели, как неговия човешки разум все по-добре е осъзнавал, че в това време, когато той е живеел в плът, в духа на неговите плещи е лежала отговорността за цялата вселена.
Так завершается путь назаретского подростка и начинается рассказ о юноше, всё глубже осознающем себя богочеловеком, который уже начинает обдумывать свой путь в мире и пытается совместить раскрывающуюся цель своей жизни с желаниями родителей и обязательствами по отношению к своей семье и своим современникам.
Така се завършва пътя на назаретският подрастващ и се започва разказа за юношата, все по-дълбоко осъзнаващ себе си като богочовек, който вече започва да обмисля своя път в света и да се опитва да съвмести разкриващата се цел на своя живот с желанията на родителите и задълженията по отношение на своето семейство и към своите съвременници.