Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 123. РАННО ДЕТСТВО НА ИИСУС
ИЗ-ЗА неопределенностей и волнений, с которыми было связано пребывание в Вифлееме, Мария перестала кормить дитя грудью только после того, как они благополучно добрались до Александрии, где жизнь семьи вошла в нормальную колею. Они жили у родственников, и Иосиф был вполне способен прокормить свою семью, так как вскоре после их прибытия получил работу. В течение нескольких месяцев он работал плотником, после чего поднялся до положения мастера, под началом которого была большая группа рабочих, занятых на строительстве одного из общественных зданий. Эта работа навела его на мысль стать подрядчиком и строителем после возвращения в Назарет.
ПОРАДИ неопределеността и вълненията, с които било свързано пребиваването във Витлеем, Мария престанала да кърми детето от гръд едва след това, когато те благополучно се добрали до Александрия, където живота на семейството влязъл в нормални релси. Те живели у родственици, и Йосиф бил напълно способен да изхранва своето семейство, тъй като скоро след тяхното пристигане получил работа. В течение на няколко месеца той работил като строителен дърводелец, след което се издигнал до положението на майстор, под началото на който била голяма група работници, заети със строителството на едно от обществените здания. Тази работа го навела на мисълта да стане предприемач и строител след завръщането в Назарет.
Для Марии весь период беспомощного младенчества Иисуса был одной сплошной тревогой - как бы не случилось чего-нибудь, что поставило бы под угрозу его благополучие или помешало бы его будущей миссии на земле. Ни одна мать не была более преданной своему дитя. В доме, где подрастал Иисус, было двое его сверстников, а у ближайших соседей - еще шестеро детей примерно того же возраста, которые могли бы стать подходящими товарищами по играм. Поначалу Мария не хотела отпускать Иисуса от себя. Она боялась, что если ему позволят играть в саду вместе с остальными детьми, с ним может что-то случиться. Однако Иосифу, с помощью своих родственников, удалось убедить ее, что такое воспитание лишило бы Иисуса полезного опыта - умения ладить с детьми своего возраста. И Мария, осознав, что чрезмерная защита и покровительство могут сделать Иисуса застенчивым и несколько эгоцентричным, согласилась, наконец, чтобы заветное дитя росло так же, как любой другой ребенок. Но даже подчинившись этому решению, она взяла за правило всегда присматривать за малышами, играющими возле дома или в саду. Только любящая мать знает, какой груз лежал на сердце Марии, переживавшей за безопасность своего сына в годы его младенчества и раннего детства.
За Мария целия период на безпомощно младенчество на Иисус била една непрекъсната тревога - да не би да се случи нещо, което би поставили под заплаха неговото благополучие или да попречи на неговата бъдеща мисия на земята. Нито една майка не била по-предана към своето дете. В дома, където израснал Иисус, имали двама негови връстника, а у най-близките съседи - още шест деца примерно на същата такава възраст, които биха могли да станат подходящи другари по игри. По начало Мария не искала да пуска Иисус от себе си. Тя се бояла, че ако му позволи да играе в градината заедно с останалите деца, с него може да се случи нещо. Обаче на Йосиф, с помощта на своите родственици, му се отдало да я убеди, че такова възпитание лишило би Иисус от полезен опит - умението да общува с децата от своята възраст. И Мария, осъзнавайки, че прекалената защита и покровителство могат да направят Иисус стеснителен и малко егоцентричен, съгласила се, най-накрая, че заветното дете да расте също така, както всяко друго дете. Но даже подчинявайки се на това решение, тя взела за правило винаги да наблюдава децата, играещи до дома или в градината. Само любящата майка знае, какъв товар е лежал на сърцето на Мария, преживяваща за безопасността на своя син в годините на неговото младенчество и ранно детство.
В течение двух лет, прошедших в Александрии, Иисус рос здоровым и нормальным ребенком. Не считая нескольких друзей и родственников, никто не знал о том, что Иисус был "заветным дитя". Один из родственников Иосифа раскрыл эту тайну своим друзьям из Мемфиса, являвшимся потомками древнего Эхнатона. Вместе с небольшой группой александрийских верующих они собрались в роскошном доме родственника и благотворителя Иосифа незадолго до возвращения семьи назарян в Палестину, чтобы пожелать им успехов и засвидетельствовать дитя свое почтение. Собравшиеся по этому случаю друзья подарили Иисусу полный греческий перевод священных иудейских книг. Однако этот экземпляр священных книг был вручен Иосифу только после того, как и он, и Мария окончательно отклонили приглашение своих друзей из Мемфиса и Александрии остаться в Египте. Эти верующие настаивали на том, что дитя предначертанной судьбы сможет оказывать намного большее влияние на мир, находясь в Александрии, чем
В течение на двете години, преминали в Александрия, Иисус расъл като здраво и нормално дете. Не считайки няколкото другари и родственици, никой не знаел за това, че Иисус бил "заветното дете". Един от родствениците на Йосиф разкрил тази тайна на своите другари от Мемфис, явяващи се потомци на древния Ехнатон. Заедно с не голяма група александрийски вярващи те се събрали в разкошния дом на родственика и благовестител на Йосиф малко преди завръщането на семейството назаряни в Палестина, за да им пожелаят успехи и да засвидетелствуват към детето своята почит. Събралите се по този случай другари подарили на Иисус пълния гръцки превод на свещените юдейски книги. Обаче този екземпляр свещени книги бил връчен на Йосиф само след това, както и той, и Мария окончателно отклонили поканата на своите другари от Мемфис и Александрия да останат в Египет. Тези вярващи настоявали за това, че детето с предначертаната съдба да може да оказва много по-голямо влияние на света, намирайки с в Александрия, отколкото
в каком-либо месте в Палестине. Эти уговоры на некоторое время задержали их отбытие в Палестину после получения известия о смерти Ирода.
в което и да било място в Палестина. Тези уговаряния за известно време задържали тяхното заминаване в Палестина след получаване известието за смъртта на Ирод.
Наконец Иосиф и Мария покинули Александрию на корабле, принадлежавшем их другу Ездриону и направлявшемся в Иоппию. Они прибыли в этот порт в конце августа 4 года до н. э. и сразу же направились в Вифлеем, где весь сентябрь обсуждали со своими друзьями и родственниками, следует ли им остаться там или вернуться в Назарет.
Най-накрая Йосиф и Мария напуснали Александрия на кораб, принадлежащ на техния приятел Ездрион и насочил към Иоппия. Те пристигнали в това пристанище в края на август 4 година до н.е. и веднага се отправили към Витлеем, където целия септември обсъждали със своите другари и родственици, следва ли за тях да останат там или да се върнат в Назарет.
Мария так до конца и не отказалась от мысли о том, что Иисус должен вырасти в Вифлееме - городе Давида. Иосиф по-настоящему не верил, что их сыну предстоит стать царственным спасителем Израиля. Кроме того, он знал, что в действительности не является потомком Давида и причисляется к таковым только потому, что один из его предков был усыновлен человеком, принадлежавшим к родословной Давида. Мария, конечно же, полагала, что город Давида был бы самым подходящим местом для воспитания нового претендента на трон Давида, однако Иосиф считал менее опасным иметь дело с Иродом Антипой, чем с его братом Архелаем. Он чрезвычайно боялся за безопасность дитя в Вифлееме или любом другом городе Иудеи и подозревал, что скорее Архелай будет продолжать коварную политику своего отца Ирода, нежели Антипа в Галилее. Помимо всех эти причин, Иосиф открыто выражал свое предпочтение Галилее, которую считал лучшим местом для воспитания и образования ребенка. Но потребовалось три недели, прежде чем он смог переубедить Марию.
Мария така до край и не се отказала от мисълта за това, че Иисус трябва да израсте във Витлеем - града на Давид. Йосиф истински не вярвал, че на техния син предстои да стане царствен спасител на Израил. Освен това, той знаел, че в действителност не се явява потомък на Давид и, че се причислява като такъв само поради това, че един от неговите предци е бил осиновен от човек, принадлежащ към родословието на Давид. Мария, разбира се също, полагала, че града на Давид бил най-подходящото място за възпитанието на новия претендент за трона на Давид, обаче Йосиф считал за по-малко опасно да има работа с Ирод Антипа, отколкото с неговия брат Архелай. Той черезвичайно се боял за безопасността на детето във Витлеем или всеки друг град от Юдея и подозирал, че по-скоро Архелай ще продължи коварната политика на своя баща Ирод, отколкото Антипа в Галилея. Покрай всички тези причини, Йосиф открито изразявал своето предпочитание към Галилея, която смятал за най-доброто място за възпитанието и образованието на детето. Но били необходими три седмици, преди това той да може да убеди Мария.
К первому октября Иосифу удалось убедить Марию и всех их друзей в том, что лучшим решением для них будет вернуться в Назарет. Поэтому в начале октября 4 года до н. э. они отправились из Вифлеема в Назарет через Лидду и Скифополь. Они вышли в путь ранним воскресным утром. Мария и дитя ехали верхом на их новом вьючном животном, а Иосиф и пять сопровождавших их родственников шли пешком. Родственники Иосифа не разрешили им в одиночку добираться до Назарета. Они опасались идти в Галилею через Иерусалим и долину Иордана, да и западные пути были не вполне безопасны для двух одиноких путешественников с малолетним дитя.
Към първи октомври на Йосиф се отдало да убеди Мария и всички техни другари в това, че най-доброто решение за тях ще бъде да се върнат в Назарет. Поради това в началото на октомври 4 година до н.е. те се отправили от Витлеем към Назарет през Лидд и Скифопол. Те излезли на път в ранното неделно утро. Мария и детето яздели върху тяхното ново товарно животно, а Йосиф и петте съпровождащи ги родственика вървели пеш. Родствениците на Йосиф не им разрешили самостоятелно да се доберат до Назарет. Те се опасявали да вървят в Галилея през Йерусалим и долината на Йордан, да и западните пътища не били напълно безопасни да двама самотни пътешественика с малолетно дете.
1. ЗАВРЪЩАНЕ В НАЗАРЕТ
На четвертый день путники благополучно добрались до места назначения. Никого не оповестив, они прибыли в свой дом в Назарете. Здесь в течение более трех лет жил один из женатых братьев Иосифа, для которого их появление было полной неожиданностью: всё делалось столь скрытно, что ни семья Иосифа, ни семья Марии даже не знали, что они покинули Александрию. На следующий день брат Иосифа перевез свою семью, и Мария - впервые с рождения Иисуса - спокойно и радостно зажила со своей маленькой семьей в собственном доме. Менее чем за неделю Иосиф устроился работать плотником, и они были совершенно счастливы.
На четвъртия ден пътниците благополучно се добрали до мястото на назначение. Никого не оповестявайки, те пристигнали в своя дом в Назарет. Тук в течение на повече от три години живял един от женените братя на Йосиф, за когото тяхната поява било напълно неочаквано: всичко се правело толкова скрито, че нито семейството на Йосиф, нито семейството на Мария даже не знаели, че те са напуснали Александрия. На следващия ден брата на Йосиф преместил своето семейство, и Мария - за първи път от раждането на Иисус - спокойно и радостно заживяла със своето малко семейство в собствен дом. За по-малко от седмица Йосиф се устроил на работа като строителен дърводелец, и те били съвършено щастливи.
Когда они вернулись в Назарет, Иисусу было около трех лет и двух месяцев. Он хорошо перенес все эти переезды, обладал великолепным здоровьем и был полон детского ликования и возбуждения от того, что у него появился собственный двор, где можно было играть и резвиться. Однако ему очень не хватало общества его александрийских товарищей по играм.
Когато те се върнали в Назарет, Иисус бил на около три години и два месеца. Той добре понесъл всички тези пътувания, притежавал великолепно здраве и бил пълен с детско ликуване и възбуда от това, че у него се появил собствен двор, където би могло да се играе и да се лудува. Обаче на него много му липсвало обществото на неговите александрийски другари в игрите.
По пути в Назарет Иосиф убедил Марию, что было бы неразумно говорить их галилейским друзьям и родственникам о том, что Иисус является заветным дитя. Они договорились воздерживаться от упоминания подобных вещей. И они оба твердо хранили данное друг другу обещание.
По пътя за Назарет Йосиф убедил Мария, че би било неразумно да се говори с техните галилейски другари и родственици за това, че Иисус се явява заветното дете. Те се договорили да се въздържат от упоменаване на подобни неща. И те двамата твърдо пазели даденото един на друг обещание.
Весь четвертый год жизни Иисуса был периодом нормального физического развития и необычной умственной активности. За это время он очень сдружился с соседским мальчиком, его сверстником Иаковом. Иисус и Иаков всегда весело играли друг с другом, а когда они подросли, то стали большими друзьями и верными товарищами.
Цялата четвърта година от живота на Иисус бил период на нормално физическо развитие и необикновена умствена активност. За това време той много се сдружил със съседските момчета, неговия връстник Яков. Иисус и Яков винаги весело играели един с друг, а когато те пораснали, то станали големи приятели и верни другари.
Следующим важным событием в жизни назаретской семьи было рождение второго ребенка, Иакова, ранним утром 2 апреля 3 года до н. э. Иисус был в восторге от мысли о том, что у него появился младший брат, и он мог часами стоять, наблюдая за первыми движениями малыша.
Следващото важно събитие в живото на назаретското семейство било раждането на второ дете, Яков, в ранното утро на 2 април 3 година до н.е. Иисус бил във възторг от мисълта за това, че у него се появил по-малък брат, и той можел с часове да стои, наблюдавайки за първите движения на малчугана.
Именно в разгар лета того же года Иосиф построил небольшую мастерскую рядом с местным родником, неподалеку от стоянки караванов. С тех пор он почти не занимался поденным плотницким трудом. Ему помогали двое его братьев и несколько других мастеровых, которых он посылал на работу; сам же он оставался в мастерской, делая хомуты, плуги и другие деревянные изделия. Иногда он изготавливал изделия из кожи, а также из веревок и холста. И пока Иисус подрастал, свободное от школы время он делил поровну, помогая матери по хозяйству и наблюдая за работой отца в мастерской, где он слушал рассказы и истории проводников и путешественников, прибывавших со всех концов света.
Именно в разгара на лятото на тази същата година Йосиф построил не голяма работилница редом до местния извор, не далеч от мястото за спиране на керваните. От това време той почти не се занимавал надничарски труд като строителен дърводелец. На не го му помагали двамата му братя и няколкото други занаятчии, които той изпращал на работа; самия той си оставал в работилницата, правейки хамути, плугове и други дървени изделия. Понякога той изработвал изделия от кожа, а така също от въжета и домашен ленен плат. И докато Иисус подраствал, свободното от школа време той делял по равно, помагайки на майка си в домакинството и наблюдавайки работата на баща си в работилницата, където той слушал разказите и историите на водачите и пътешествениците, пристигащи от всички краища на света.
В июле того же года, за месяц до того, как Иисусу исполнилось четыре года, весь Назарет поразила вспышка кишечной инфекции, занесенная караванными путниками. Мария настолько испугалась, что Иисус может стать жертвой этой эпидемии, что она подхватила обоих детей и бежала с ними в загородный дом своего брата, находившийся в нескольких милях к югу от Назарета по дороге в Мегиддо, неподалеку от Сарида. Они вернулись в Назарет только через два с лишним месяца. Иисус чрезвычайно радовался своему первому посещению фермы.
В юли тази същата година, един месец до това, когато Иисус да навърши четири години, целия Назарет поразило избухването на чревна инфекция, внесена от керванните пътници. Мария до толкова се изплашила, че Иисус може да стане жертва на тази епидемия, че тя подхванала двете деца и избягала с тях в къщата извън града на своя брат, намираща се на няколко мили към юг от Назарет по пътя за Мегиддо, недалеч от Сарида. Те се върнали в Назарет едва след два ненужни месеца. Иисус черезвичайно се радвал на своето първо посещение във фермата.
2. ПЕТАТА ГОДИНА (2 ГОДИНА ДО Н.Е.)
Прошло немногим более года после их возвращения в Назарет, когда мальчик-Иисус достиг возраста своего первого личного и всецело нравственного решения; и к нему прибыл Настройщик Сознания - божественный дар Райского Отца, служивший прежде с Макивентой Мелхиседеком и тем самым получивший практический опыт при воплощении сверхсмертного существа в образе смертного. Это произошло 11 февраля 2 года до н. э. Иисус осознал прибытие божественного Наставника не более, чем миллионы и миллионы других детей, которые - и до того дня, и с тех пор - точно так же получали этих Настройщиков Сознания, внедряющихся в разум и действующих в нем для максимального одухотворения этого разума и вечного спасения развивающейся бессмертной души.
Преминала малко повече от година след тяхното завръщане в Назарет, когато момчето-Иисус достигнал възрастта на своето първо лично и всецяло нравствено решение; и към него пристигнал Настройчика на Съзнанието - божествения дар на Райския Отец, служил преди с Макивент Мелхиседек и по този начин получил практически опит при въплътяването в свръх смъртно същество в образа на смъртен. Това се случило на 11 февруари 2 година до н.е. Иисус осъзнал пристигането на божествения Наставник не повече, от милионите и милиони други деца, които - и до този ден, и от тогава - точно така също получавали тези Настройчици на Съзнанието, внедряващи се в разума и действуващи в него за максималното одухотворяване на този разум и вечно спасение на развиващата се безсмъртна душа.
В тот день завершился непосредственный личный надзор Правителей Вселенной, который обеспечивал безопасность воплощения Михаила в образе ребенка. В дальнейшем, в течение всего человеческого этапа развития этой инкарнации, опека Иисуса осуществлялась его внутренним Настройщиком и взаимодействующими серафическими хранителями, к которым время от времени присоединялись промежуточные создания, назначаемые для выполнения некоторых конкретных заданий в соответствии с распоряжениями их планетарных руководителей.
В този ден се завършил непосредственият личен надзор на Управителите на Вселената, който обезпечавал безопасността на въплъщението на Михаила в образа на дете. По нататък, в течението на целия човешки етап от развитието на тази инкарнация, опеката на Иисус се осъществявала от неговия вътрешен Настройчик и взаимодействуващите серафически пазители, към които от време на време се присъединявали промеждутъчни създания, назначавани за изпълняване на някои конкретни задачи в съответствие с разпореждането на техните планетарни ръководители.
В августе этого года Иисусу исполнилось пять лет, и поэтому мы будем говорить о пятом (календарном) годе его жизни. В этом году - 2 году до н. э., - когда оставалось чуть больше месяца до его пятилетия, Иисус испытал огромное счастье: ночью 11 июля у него появилась сестра Мириам. Вечером следующего дня
В август тази година Иисус навършил пет години, и поради това ние ще говорим за петата (календарна) година от неговия живот. В тази година - 2 година до н.е. ,- когато оставало малко повече от месец до навършването на петте години, Иисус изпитал огромно щастие: през нощта на 11 юли у него се появила сестра Мриам. Вечерта на следващия ден
состоялся продолжительный разговор Иисуса со своим отцом о том, каким образом различные группы живых существ рождаются в этом мире в виде отдельных индивидуумов. Наиболее ценную часть своего раннего образования Иисус получил от своих родителей, отвечавших на его глубокие и пытливые вопросы. Иосиф никогда не уклонялся от своих обязанностей, прилагая все свои силы и не жалея времени для ответов на многочисленные вопросы мальчика. С пятилетнего возраста, и пока ему не исполнилось десять лет, Иисус был настоящим почемучкой. Хотя случалось, что Иосиф и Мария не находили ответов на его вопросы, они всегда подробно обсуждали интересующие его вещи и пытались всеми возможными средствами помочь ему в стремлении достичь удовлетворительного решения проблем, возникавших в его живом уме.
се състоял продължителен разговор на Иисус със своя баща за това, по какъв начин различните групи живи същества се раждат в този свят във вид на отделни индивиди. Най-ценната част от своето ранно образование Иисус е получил от своите родители, отговарящи на неговите дълбоки и любознателни въпроси. Йосиф никога не се е отклонявал от своите задължения, прилагайки всички свои сили и не жалейки време за отговори на многочислените въпроси на момчето. От пет годишната възраст, и докато той навършил десет години, Иисус бил истински защо-тко. Макар да се случвало, че Йосиф и Мария да не намират отговори на неговите въпроси, те винаги подробно обсъждали интересуващите го неща и се опитвали със всички възможни средства да му помогнат в стремежа да достигне до удовлетворително решение на проблемите възникващи в неговия жив ум.
После возвращения в Назарет жизнь в доме закипела; Иосиф работал не покладая рук, устраивая свою новую мастерскую и заново налаживая дела. Он был столь перегружен работой, что у него не нашлось времени сделать колыбель для Иакова, однако это было исправлено задолго до рождения Мириам, так что в ее распоряжении уже была очень удобная и уютная люлька, в которой она лежала на виду у восхищенной семьи. И дитя-Иисус с удовольствием участвовал в этих естественных и нормальных домашних заботах. Он очень любил своего маленького брата и свою малютку-сестру и много помогал Марии в уходе за ними.
След завръщането в Назарет животът в дома закипял; Йосиф работил неуморно, устройвайки своята нова работилница и отново уреждайки делата. Той бил толкова претоварен с работа, че у него не се намерило време да направи кошче за Яков, обаче това било поправено дълго преди раждането на Мириам, така че в нейно разпореждане вече била много удобна и уютна люлка, в която тя лежала пред погледа на възхитеното семейство. И детето-Иисус с удоволствие участвувал в тези естествени и нормални домашни грижи. Той много обичал своя по-малък брат и своята сестра-бебе и много помагал на Мария в грижите за тях.
В языческом мире того времени трудно было найти семью, способную дать ребенку лучшее умственное, нравственное и религиозное воспитание, чем еврейские семьи Галилеи. Здешние евреи придерживались систематической программы воспитания и образования своих детей. Они делили жизнь ребенка на семь этапов.
В езическият свят от това време било трудно да се намери семейство, способно да даде на дете по-добро умствено, нравствено и религиозно възпитание, отколкото еврейските семейства от Галилея. Тукашните евреи се придържали към систематична програма за възпитанието и образованието на децата. Те делили живота на детето на седем етапа:
1. Новорожденный - с первого до восьмого дня.
1. Новородено - от първия до осмия ден.
2. Грудной ребенок.
2. Кърмено дете.
3. Ребенок, отнятый от груди.
3. Дете, спряло да кърми.
4. Период зависимости от матери, продолжающийся до конца пятого года.
4. Период на зависимост от майката, продължаващ до края на петата година.
5. Начало независимости ребенка и - если это был мальчик - принятие отцом ответственности за его образование.
5. Начало на независимостта на детето и - ако това било момче - приемане от бащата на отговорността за неговото образование.
6. Мальчики и девочки подросткового возраста.
6. Момчетата и момичетата от подрастващата възраст.
7. Юноши и девушки.
7. Юноши и девойки.
У евреев Галилеи существовал обычай, согласно которому мать отвечала за воспитание ребенка, пока ему не исполнялось пять лет, после чего, если это был мальчик, ответственность за его образование ложилась на отца. Поэтому в тот год в жизни Иисуса, сына галилейских евреев, начался пятый этап, в соответствии с которым 21 августа 2 года до н. э. Мария формально передала Иисуса Иосифу для дальнейшего воспитания.
У евреите от Галилея съществувал обичай, съгласно който майката отговаряла за възпитанието на детето, докато то не навършило пет години, след което, ако това било момче, отговорността на неговото образование лежала върху бащата. Поради това в тази година от живота на Иисус, синът на галилейските евреи, се започнал петия етап, в съответствие с който на 21 август 2 година до н.е. Мария формално предала Иисус на Йосиф за по-нататъшно възпитание.
Хотя отныне Иосиф брал на себя прямую ответственность за умственное и религиозное воспитание Иисуса, его мать по-прежнему принимала участие в его домашнем воспитании. Она учила его разбираться в лозах и цветах, росших вдоль окружавшей весь участок садовой ограды, и ухаживать за ними. Кроме того, она приспособила на крыше (служившей летней спальней) мелкие ящики с песком, в которых Иисус чертил карты и которые часто использовал для своих ранних упражнений в письме на арамейском, греческом и, позднее, иврите, ибо со временем он научился свободно читать, писать и говорить на всех трех языках.
Макар от сега Йосиф да поемал върху себе си пряката отговорност за умственото и религиозно възпитание на Иисус, неговата майка както и по преди вземала участие в неговото домашно възпитание. Тя го учила как да се оправя с лозовите пръчки и цветята, разширявайки на дължина целия обкръжаващ участък на градинската ограда, и грижейки се за тях. Освен това, тя приспособила на покрива (служеща за лятна спалня) малки кутии с пясък, в които Иисус чертал карти и които често използувал за своите ранни упражнения в писане на арамейски, гръцки и, по-късно, на иврит, защото с времето той се научил свободно да чете, пише и говори на всичките три езика.
Физически Иисус оказался практически совершенным ребенком и продолжал нормально развиваться в умственном и эмоциональном отношении. Во второй половине этого года - пятого (календарного) года своей жизни - он перенес небольшое расстройство пищеварения - свое первое незначительное заболевание.
Физически Иисус се оказал на практика съвършено дете и продължавал нормално да се развива в умствено и емоционално отношение. Във втората половина на тази година - петата (календарна) година от своя живот - той понесъл не голямо разстройство в храносмилането - своето първо незначително заболяване.
Хотя Иосиф и Мария часто говорили о будущем своего старшего сына, окажись вы там, единственное, что вы смогли бы заметить - это то, что в обычной для своего времени еврейской семье подрастает нормальный, здоровый, беззаботный, хотя и чрезвычайно любознательный ребенок.
Макар Йосиф и Мария често да са говорили за бъдещето на своя старши син, оказвайки се вие там, единственото, което бихте могли да забележите - това е, че в обичайното за своето време еврейско семейство израства нормално, здраво, безгрижно, макар и изключително любознателно дете.
3. СЪБИТИЯ ОТ ШЕСТАТА ГОДИНА (1 ГОДИНА ДО Н.Е. )
С помощью своей матери Иисус уже освоил галилейский диалект арамейского языка, и теперь отец начал учить его греческому. Мария плохо говорила по-гречески, однако Иосиф свободно владел и арамейским, и греческим. Учебником для изучения греческого языка стал экземпляр древнееврейских священных книг - полный текст закона и пророков, включая псалмы, - подаренный им, когда они покидали Египет. Во всем Назарете было всего два экземпляра Писаний на греческом, и то, что одним из них обладала семья плотника, сделало дом Иосифа местом паломничества, позволяя подраставшему Иисусу знакомиться со всё новыми и новыми любителями знания и искренними правдоискателями. К концу года Иисус получил этот бесценный манускрипт в личное владение, а в день шестилетия ему объяснили, что священная книга была подарена ему друзьями и родственниками из Александрии. Вскоре он уже читал ее без труда.
С помощта на своята майка Иисус вече усвоил галилейския диалект на арамейския език, и сега бащата го научил на гръцки. Мария лошо говорела на гръцки, обаче Йосиф свободно владеел и арамейски, и гръцки. Учебник за изучаване на гръцкия език станал екземплярът на древно еврейските свещени книги - пълният текст на закона и пророците, включително псалмите, - подарени им, когато те напускали Египет. Във целия Назарет е имало всичко два екземпляра от Писанията на гръцки, и това, че единият от тях притежавало семейството на строителния дърводелец, направило дома на Йосиф място за поклонничество, позволявайки на подрастващия Иисус да се запознае с все нови и нови любители на знанието и истински търсачи на истината. Към края на годината Иисус получил този безценен манускрипт в лично владение, а в деня на шестата му година на него му обяснили, че свещената книга била подарена от неговите другари и родственици от Александрия. Скоро той вече я четял с лекота.
Первое сильное потрясение в жизни юного Иисуса произошло, когда ему было около шести лет. Мальчик считал, что его отец, по крайней мере, отец вместе с матерью, знает всё. Поэтому представьте себе удивление этого любознательного ребенка, когда на вопрос о причине только что произошедшего небольшого землетрясения Иосиф ответил: "Сын мой, я, право, не знаю". Так начался длительный и обескураживающий процесс утраты иллюзий, в ходе которого Иисус обнаружил, что его земные родители не были премудрыми и всезнающими людьми.
Първото силно разтърсване в живота на малкия Иисус се случило, когато той бил на около шест години. Момчето считало, че неговия баща, в крайна степен, бащата заедно с майката, знаят всичко. Поради това може да си представите удивлението на това любознателно дете, когато на въпроса за причината на току що преминалото не голямо земетресение Йосиф отговорил:"Сине мой, аз, наистина, не знам". Така се започнал продължителният и обезкуражаващ процес на загубване на илюзии, в хода на който Иисус открил, че неговите земни родители не били премъдри и всезнаещи хора.
Иосиф хотел было ответить, что землетрясение вызвано Богом, однако уже через мгновение он понял, что такой ответ сразу же повлечет за собой новые и еще более щекотливые вопросы. Уже в раннем возрасте было чрезвычайно трудно отвечать на вопросы Иисуса о физических или социальных явлениях, неосмотрительно заявляя, что за ними стоит Бог или дьявол. В согласии с господствующими верованиями еврейского народа, Иисус в течение долгого времени принимал на веру учения о добрых и злых духах в качестве возможных объяснений психических и духовных явлений, но уже в раннем детстве он начал сомневаться в том, что такие невидимые силы могут стоять за физическими событиями естественного мира.
Йосиф искал да отговори, че земетресението било предизвикано от Бога, обаче след миг той разбрал, че такъв отговор веднага ще повлече след себе си нови и още по затруднителни въпроси. Вече в ранна възраст било черезвичайно трудно да се отговаря на въпросите на Иисус за физическите или социалните явления, непредпазливо заявявайки, че зад тях стои Бога или дявола. В съгласие с господстващите вярвания на еврейския народ, Иисус в течение на дълго време приемал на вяра ученията за добрите и злите духове в качеството на възможни обяснения на психическите и духовни явления, но вече в ранно детство той започнал да се съмнява в това, че такива невидими сили могат да стоят зад физическите събития от естествения свят.
Иисусу было неполных шесть лет, когда в начале лета 1 года до н. э. назаретское семейство навестили Захария и Елисавета вместе со своим сыном Иоанном. Иисус и Иоанн прекрасно провели время в течение первой осознанной встречи. Хотя гости смогли пробыть лишь несколько дней, родители успели обговорить многие вещи, включая планы на будущее для своих сыновей. Пока они были заняты, мальчики играли кубиками в песке на крыше дома и предавались всевозможным мальчишеским забавам.
Иисус бил на непълни шест години, когато в началото на лятото в 1 година до н.е. назаретското семейство посетили Захария и Елисавета заедно със своя син Йоан. Иисус и Йоан прекрасно провеждали времето в течение на своята първа осъзната среща. Макар гостите да са могли да останат едва няколко дни, родителите успели да обсъдят много неща, включително планове за бъдещето за своите синове. Докато те били заети, момченцата играели с кубчето в пясъка на покрива на дома и се предавали на всевъзможни малчугански забави.
Познакомившись с Иоанном, который жил неподалеку от Иерусалима, Иисус начал проявлять необычайный интерес к истории Израиля и подробно расспрашивать о смысле субботних ритуалов, проповедей в синагоге и периодических праздников поминовения. Его отец объяснил ему значение всех этих празднеств. Первым было торжественное зажигание свечей в середине зимы, продолжавшееся восемь дней и начинавшееся с одной свечи в первый вечер с прибавлением каждый
Запознавайки се с Йоан, който живял не далеч от Йерусалим, Иисус започнал да проявява необикновен интерес към историята на Израил и подробно да разпитва за смисъла на съботните ритуали, проповедите в синагогата и периодичните празници на поменуване. Неговият баща му обяснил значението на всички тези празненства. Първото било тържественото запалване на свещите в средата на зимата, продължаващо се осем дни и започващо с една свещ в първата вечер с прибавянето всяка
вечер по одной свече; так отмечалось освящение храма после восстановления богослужения по Моисееву закону Иудой Маккавеем. Следующим был отмечавшийся ранней весной Пурим - празднование Эсфири и спасения, которое она принесла Израилю. Затем наступала торжественная Пасха, которую взрослые старались встретить в Иерусалиме, а оставшиеся дома дети должны были помнить, что в течение всей недели нельзя есть дрожжевого хлеба. Позднее наступал праздник первых плодов, сбора урожая; последним же, и самым торжественным, было празднование встречи нового года, дня искупления. Хотя юному Иисусу было трудно понять некоторые из этих праздников и ритуалов, после серьезного размышления над ними он целиком отдался радостному празднику кущей - ежегодному периоду отдыха всего еврейского народа, когда люди жили в шалашах и предавались веселью и радостям.
вечер по една свещ; така се отбелязвало освещаването на храма след възстановяване на богослужението по Мойсеевия закон от Юда Маккавей. Следващият бил отбелязващата се ранна пролет Пурим - празнуване на Есфири и спасението, което тя принесла на Израил. След това настъпвала тържествената Пасха, която възрастните се стараели да посрещнат в Йерусалим, а оставащите в дома деца трябвало да помнят, че в течение на цялата седмица на трябва да се яде квасен хляб. По-късно настъпвал празника на първите плодове, събирането на реколтата; последният, и най-тържествен, било празнуването на идването на новата година, деня на изкуплението. Макар на малкия Иисус да било трудно да разбере някои от тези празници и ритуали, след сериозно размишление над тях той изцяло се отдал на радостния празник храната - ежегодния период на отдих на целия еврейски народ, когато хората живели в колиби и се предавали на веселие и радости.
В тот год причиной беспокойства Иосифа и Марии стали молитвы Иисуса. Он во что бы то ни стало хотел разговаривать со своим небесным Отцом так же, как с Иосифом, своим земным отцом. Отклонение от торжественного и благоговейного тона общения с Божеством несколько смущало его родителей, в особенности Марию, но Иисуса невозможно было переубедить: он произносил свои молитвы точно так, как его учили, после чего непременно хотел "немножко поговорить с моим небесным Отцом".
В тази година причина за безпокойството на Йосиф и Мария станали молитвите на Иисус. Той каквото и да станело искал да разговаря със своя небесен Отец така също, както с Йосиф, своя земен баща. Отклонението от тържествения и благоговеен тон на общуване с Божеството малко смущавали неговите родители, особено Мария, но Иисус е било невъзможно да бъде убеден той да произнася своите молитви точно така, както са го учили, след което непременно искал "малко да поговоря с моя небесен Отец".
В июне этого года Иосиф передал мастерскую в Назарете своим братьям и официально приступил к работе строителя. К концу года доход семьи более чем утроился. Вплоть до самой смерти Иосифа назаретская семья не знала нужды. Семья продолжала расти; много денег уходило на дополнительное образование и путешествия, однако растущие доходы Иосифа всегда покрывали постоянно увеличивающиеся расходы.
В юни тази година Йосиф предал работилницата в Назарет на своите братя и официално пристъпил към работата на строител. Към края на годината дохода на семейството се увеличил повече от три пъти. Чак до самата смърт на Йосиф назаретското семейство не познавало нуждата. Семейството продължавало да расте; много пари отивали за допълнителното образование и пътешествие, обаче растящите доходи на Йосиф винаги покривали постоянно увеличаващите се разходи.
В течение нескольких следующих лет Иосиф много работал в Кане, Вифлееме (галилейском), Магдале, Наине, Сепфорисе, Капернауме и Ен-Доре, а также построил много зданий в Назарете и его окрестностях. По мере того, как Иаков подрастал и становился достаточно большим, чтобы помогать своей матери по хозяйству и уходу за младшими детьми, Иисус всё чаще отправлялся со своим отцом в поездки по этим близлежащим городам и деревням. Иисус отличался наблюдательностью и приобрел в этих путешествиях много практических знаний; он усердно накапливал знания о человеке и его жизни на земле.
В течение на следващите няколко години Йосиф много работил в Кана, Витлеем (галилейски), Магдала, Наин, Сепфорис, Капернаум и Ен-Доре, а така също построил много здания в Назарет и неговите околности. По степента на това, как Яков пораснал и станал достатъчно голям, че да помага на своята майка в домакинството и грижите за по-малките деца, Иисус все по-често се отправял със своя баща в пътувания по близките градове и села. Иисус се отличавал с наблюдателност и придобил в тези пътешествия много практически знания; той успешно натрупвал знания за човека и неговия живот на земята.
В этот год Иисус добился больших успехов в согласовании своих сильных чувств и необузданных порывов с требованиями внутрисемейного сотрудничества и домашней дисциплины. Мария была любящей, но довольно строгой матерью. Однако во многих отношениях Иосиф оказывал значительно большее воздействие на Иисуса, ибо, по своему обыкновению, садился вместе с мальчиком и подробно объяснял ему, в чём заключаются действительная и главная необходимость дисциплинарного ограничения личных желаний во имя сохранения благополучия и мира в семье. Когда Иисусу объясняли положение дел, он всегда сознательно и охотно шел навстречу родительским желаниям и подчинялся семейным правилам.
В тази година Иисус постигнал големи успехи в съгласуване на своите силни чувства и необуздани пориви с изискванията на вътрешно семейното сътрудничество и домашна дисциплина. Мария била любяща, но достатъчно строга майка. Обаче в много отношения Йосиф оказвал значително по-голямо въздействие на Иисус, защото, обикновено, сядал заедно с момчето и подробно му обяснявал, в какво се заключава действителната и главна необходимост от дисциплинарното ограничаване на личните желания в името на съхраняване благополучието и мира в семейството. Когато на Иисус обяснили положението на делата, той винаги съзнателно и охотно откликвал на родителските желания и се подчинявал на семейните правила.
Значительную часть своего свободного времени, когда матери не требовалась его помощь по хозяйству, он проводил, изучая днем цветы и растения, а ночью звезды. У него появилась тревожившая родителей привычка лежать на спине и завороженно смотреть на звездное небо в то время, когда в добропорядочном назаретском доме уже давно было пора спать.
Значителна част от своето свободно време, когато на майката не била необходима неговата помощ в домакинството, той провеждал, изучавайки денем цветята и растенията, а нощем звездите. В него се появила тревожеща родителите привичка да лежи по гръб и очаровано да гледа звездното небе в това време, когато в порядъчния назаретски дом вече отдавна било време за спане.
4. СЕДМАТА ГОДИНА (1 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Этот год в жизни Иисуса был поистине богат событиями. В начале января на Галилею обрушилась снежная буря. Толщина снежного покрова составляла два фута, и это был самый большой снегопад за всю жизнь Иисуса и один из самых обильных в Назарете за последние сто лет.
Тази година в живота на Иисус наистина била богата на събития. В началото на януари върху Галилея се стоварила снежна буря. Дебелината на снежната покривка съставлявала два фута, и това бил най-големият снеговалеж за целия живот на Иисус и един от най-обилните в Назарет за последните сто години.
Игровая сторона жизни еврейских детей во времена Иисуса была довольно ограниченной; обычно дети играли в достаточно серьезные вещи, подражая занятиям взрослых. Часто они играли в свадьбу и похороны - обряды, которые они столь часто наблюдали и которые отличались такой зрелищностью. Они пели и плясали, но у них почти не было групповых игр, подобных тем, которые так любят дети более позднего времени.
Игровата страна на живота на еврейските деца по времето на Иисус била достатъчно ограничена; обикновено децата играели на достатъчно сериозни неща, подражавайки на занятията на възрастните. Често те играли на сватба и погребение - обреди, които те толкова често наблюдавали и които се отличавали с такава зрелищност. Те пеели и пляскали, но у тях почти нямало групови игри, подобни на тези, които така обичат децата от по-късното време.
Вместе с соседским мальчиком и позднее со своим братом Иаковом Иисус очень любил играть в дальнем углу семейной столярной мастерской, где они с огромным удовольствием забавлялись стружками и деревянными кубиками. Иисусу всегда было трудно понять, что плохого в тех играх, которые были запрещены по субботам, но он всегда подчинялся желаниям своих родителей. Его чувство юмора и любовь к играм не находили достаточного выражения в том времени и поколении, однако до четырнадцатилетнего возраста он отличался веселым и беспечным нравом.
Заедно със съседските момчета и по-късно със своя брат Яков Иисус много обичал да играе в далечния ъгъл на семейната столарска работилница, където те с огромно удоволствие се забавлявали със стружки и дървени кубчета. За Иисус винаги било много трудно да разбере, какво е лошото на тези игри, които били забранени в съботата, но той винаги се подчинявал на желанията на своите родители. Неговото чувство за хумор и любов не намирали достатъчно изражение в това време и поколение, обаче да четиринадесет годишна възраст той се отличавал с весел и безгрижен нрав.
На крыше пристройки для скота Мария держала голубятню, и доходы от продажи голубей использовались в качестве благотворительного фонда, которым распоряжался Иисус, удерживавший предварительно десятую часть и передававший ее служителю синагоги.
На покрива на пристройката за добитъка Мария държала гълъбарник, и доходите от продажбата на гълъби се използували в качеството на благотворителен фонд, с който се разпореждал Иисус, удържащ предварително една десета част и предаващ я на служителя в синагогата.
Единственным серьезным происшествием, приключившимся с Иисусом вплоть до этого времени, было его падение с каменной лестницы заднего двора, которая вела в спальню с парусиновым навесом. Это случилось в июле во время песчаной бури, неожиданно нагрянувшей с востока. Горячие ветры, приносившие потоки мелкого песка, обычно дули в сезон дождей, особенно в марте и апреле. В июле такая буря была большой редкостью. Когда поднялась буря, Иисус, по своему обыкновению, находился на крыше, служившей ему местом для игр в течение большей части сухого сезона. Спускаясь по лестнице, он был ослеплен песком и упал. После этого случая Иосиф приделал с обеих сторон лестницы перила.
Единственото сериозно произшествие, случило се с Иисус чак до това време, било неговото падане от каменната стълба в задния двор, която водела към спалнята с платнения навес. Това се случило в юли по времето на пясъчна буря, неочаквано връхлетяла от изток. Горещите ветрове, принасящи потоци от ситен пясък, обикновено духали в сезона на дъждовете, особено през март и април. В юли такава буря била голяма рядкост. Когато се издигнала бурята, Иисус, както обикновено, се намирал на покрива, служещ му като място за игри в течение на голямата част от сухия сезон. Спускайки се по стълбата, той бил заслепен от пясъка и паднал. След този случай Йосиф направил от двете страни на стълбата парапет.
Это происшествие невозможно было предотвратить. Оно случилось не по вине вр†менных хранителей из числа промежуточных созданий - одного первичного и одного вторичного, которым было предписано оберегать мальчика, - как не был виноват и серафим-хранитель. Его просто невозможно было избежать. Однако это незначительное происшествие, случившееся в то время, когда Иосиф находился в Ен-Доре, настолько перепугало Марию, что в течение нескольких месяцев она вела себя неразумно, пытаясь не отпускать Иисуса от себя.
Това произшествие било невъзможно да бъде предотвратено. То се случило не по вина на вр†менните пазители от числото на промеждутъчните създания - едно първично и едно вторично, на които било предписано да пазят момченцето, - както и не бил виновен и серафимът-пазител. То просто било невъзможно да бъде избегнато. Обаче това незначително произшествие, случило се в това време, когато Йосиф се намирал в Ен-Дор, дотолкова изплашило Мария, че в течение на няколко месеца тя се държала неразумно, опитвайки се да не пуска от себе си Иисус.
Небесные личности не могут произвольно вмешиваться в материальные происшествия - обыкновенные явления физического характера. В обычных ситуациях только промежуточные создания способны вмешиваться в материальные обстоятельства для защиты мужчин и женщин предначертанной судьбы, но и в таких случаях они могут делать это только по специальному распоряжению своих руководителей.
Небесните личности не могат произволно да се намесват в материалните произшествия - обикновените явления от физически характер. В обикновените ситуации само промеждутъчните създания са способни да се намесват в материалните обстоятелства за защита на мъжете и жените с предначертана съдба, но и в тези случаи те могат да правят това само по специалното разпореждане на своите ръководители.
И это было лишь одним из тех незначительных происшествий, которые впоследствии выпадали на долю этого любознательного и смелого юноши. Если вы представите себе обычное детство и отрочество активного мальчика, то получите достаточно хорошее представление о молодых годах Иисуса и поймете, как много волнений он доставлял своим родителям, особенно матери.
И това било само едно от тези незначителни произшествия, които в последствие се паднали в частта на този любознателен и смел юноша. Ако вие си представите обикновеното детство и преходната възраст между детството и юношеството на активно момче, то ще получите достатъчно добра представа за младите години на Иисус и ще разберете, колко много вълнения той е доставял на своите родители, особено на майката.
Четвертый член назаретской семьи - Иосиф - родился в среду утром, 16 марта 1 года н. э.
Четвъртият член на назаретското семейство - Йосиф - се родил в средата на утрото, на 16 март 1 година от н.е.
5. ШКОЛНИ ГОДИНИ В НАЗАРЕТ
Иисусу исполнилось уже семь лет, и он был в том возрасте, когда еврейским детям полагалось начинать свое формальное образование в синагогальных школах. Поэтому в августе этого года началась его богатая событиями школьная жизнь в Назарете. Этот мальчик уже умел свободно читать, писать и говорить на двух языках - арамейском и греческом. Теперь же ему предстояло учиться читать, писать и говорить на иврите. И он с большим нетерпением ждал начала открывавшейся перед ним новой школьной жизни.
Иисус направил вече седем години, но той бил в тази възраст, когато за еврейските деца се полагало да започнат своето формално образование в школите към синагогите. Поради това в август тази година се започнал неговия богат на събития школен живот в Назарет. Това момче вече можело свободно да чете, да пише и да говори на два езика - арамейски и гръцки. Сега му предстояло да се учи да чете, пише и говори на иврит. И той с голямо нетърпение очаквал началото на откриващия се пред него школен живот.
В течение трех лет, пока ему не исполнилось десять, он посещал начальную школу в назаретской синагоге. На протяжении этих трех лет он изучал основы Книги Закона, написанной на иврите. Следующие три года он учился в средней школе и заучил наизусть, повторяя вслух, более сложные положения священного закона. Когда ему пошел тринадцатый год, он окончил синагогальную школу, и правители синагоги передали его родителям как образованного "сына закона", а значит - самостоятельного гражданина общества Израиля. Это давало ему право посещать на Пасху Иерусалим, и поэтому в том же году он впервые присутствовал на праздновании Пасхи вместе со своими родителями.
В течение на три лета, докато той не направил десет години, той посещавал началната школа в назаретската синагога. По протежение на тези три лета той изучавал основите на Книга на Закона, написана на иврит. Следващите три години той се учил в средната школа и заучил наизуст, повтаряйки на глас, по сложните положения от свещения закон. Когато започнала тринадесетата година, дой завършил школата към синагогата, и управителите на синагогата го предали на неговите родители като образован "син на закона", а това означава - самостоятелен гражданин на обществото на Израил. Това му давало право да посещава Пасха в Йерусалим, и поради това в тази същата година той за първи път присъствувал на празнуването на Пасха заедно със своите родители.
В Назарете ученики сидели полукругом на полу, а их учитель - хазан, служитель синагоги - сидел к ним лицом. Они начинали с Левита, после чего переходили к изучению остальных книг закона, за которыми следовали книги пророков и Псалтырь. Назаретская синагога располагала полным текстом Писаний на иврите. До двенадцатилетнего возраста ученики изучали только Писания. В летние месяцы учебный день был значительно короче.
В Назарет учениците сядали в полукръг на пода, а техния учител - хазан, служител в синагогата - седял към тях с лице. Те започнали с Левит, след което преминали към изучаването на останалите книги от закона, след които следвали книгите на пророците и Псалтира. Назаретската синагога разполагала с пълния текст на Писанията на еврит. До дванадесет годишна възраст учениците изучавали само Писанията. В летните месеци учебният ден бил значително по-кратък.
Иисус быстро стал знатоком иврита, и юношей, когда в Назарете не оказывалось видного гостя, его часто просили читать отрывки из еврейских Писаний для благоверных, собиравшихся в синагоге на регулярные субботние богослужения.
Иисус бързо станал познавач на еврит, и юношите, когато в Назарет не се оказвал виден гост, него често го молели да чете откъси от еврейските Писания за благоверните, събрали се в синагогата на редовното съботно богослужение.
В синагогальных школах, конечно, не было учебников. На уроках хазан произносил предложение вслух, а ученики хором повторяли его за ним. Если у ученика был доступ к книгам закона, он выучивал урок за счет чтения вслух и постоянного повторения.
В школите към синагогите, разбира се, нямало учебници. На уроците хазанът произнасял предложение на глас, а учениците в хор повтаряли след него. Ако към ученика бил достъп към книгата на закона, той научавал урока за сметка на четене на глас и постоянно повтаряне.
Кроме того, в дополнение к более формальному обучению, Иисус начал знакомиться с людьми со всех концов света, ибо ремонтную мастерскую его отца то и дело посещали люди из разных стран мира. Повзрослев, он свободно общался с караванными путниками, которые останавливались для отдыха и восстановления сил неподалеку от родника. Свободно говоря по-гречески, он без труда беседовал с большинством путешественников и проводников.
Освен това, в допълнение към по-формалното обучение, Иисус започнал да се запознава с хора от всички краища на света, защото ремонтната работилница на неговия баща на практика посещавали хора от различни страни на света. Поотраснал, той свободно общувал с керванните пътници, които се спирали за отдих и възстановяване на силите не далеч от извора. Свободно говорейки гръцки, той с лекота беседвал с болшинството пътешественици и водачи.
Назарет являлся одним из мест остановки караванов и лежал на пересечении торговых путей. Его население было в основном нееврейским. Вместе с тем он был широко известен как центр либерального толкования традиционного еврейского закона. Галилейские евреи более свободно общались с иноверцами, чем это было принято в Иудее. И из всех городов Галилеи, евреи Назарета были наиболее либеральными в своей интерпретации социальных ограничений, основанных на боязни осквернить себя общением с язычниками. Именно это положение породило
Назарет се явявало едно от местата за спиране на керваните и лежал на кръстопътя на търговските пътища. Неговото население било в основното не еврейско. Заедно с това той бил широко известен като център на либералното тълкуване на традиционния еврейски закон. Галилейските евреи по-свободно общували с друговерците, отколкото това било прието в Юдея. И от всички градове на Галилея, евреите от Назарет били най-либерални в своята интерпретация на социалните ограничения, основани на боязънта да не осквернят себе си от общуването с езичници. Именно това положение породило
популярную в Иерусалиме поговорку: "Разве может что-нибудь хорошее прийти из Назарета?"
популярната в Йерусалим поговорка:" Нима може нещо добро да дойде от Назарет?"
Иисус получил нравственное воспитание и духовную культуру главным образом в семье. Он приобрел значительную часть своего интеллектуального и теологического образования от хазана. Однако свое истинное образование - подготовку ума и сердца к действительным испытаниям через преодоление различных жизненных трудностей - он получил в общении с людьми. Именно это общение с собратьями - взрослыми и детьми, иудеями и язычниками - позволило ему познать человеческий род. Иисус получил прекрасное образование, и потому он глубоко понимал людей и искренне их любил.
Иисус получил нравствено възпитание и духовна култура главно в семейството. Той придобил значителна част от своето интелектуално и теологическо образование от хазана. Обаче своето истинско образование - подготовката на ума и сърцето към действителните изпитания чрез преодоляване на различни жизнени трудности - той получил в общуването с хората. Именно това общуване със събратята - възрастни и деца, юдеите и езичниците - му позволило да познае човешкия род. Иисус получил прекрасно образование, и поради това той дълбоко разбирал хората и искрено ги обичал.
В течение всех лет обучения в синагоге он был блестящим учеником, и его огромным преимуществом было знание трех языков. Как заметил Иосифу назаретский хазан в связи с окончанием школьного курса, он полагает, что "научился большему благодаря пытливым вопросам Иисуса", чем "был способен научить этого мальчика".
В течение на всичките години на обучението в синагогата той бил блестящ ученик, и негово огромно преимущество било знанието на три езика. Както отбелязал на Йосиф назаретския хазан във връзка с завършване на школния курс, той полага, че "е научил повече благодарение на любознателните въпроси на Иисус" , отколкото "е бил способен да научи това момче".
Иисус многое усвоил из программы обучения и черпал вдохновение в проходивших в синагоге регулярных субботних богослужениях. По обыкновению, к собравшимся в синагоге обращался какой-нибудь видный посетитель, остановившийся на субботу в Назарете. Подраставший Иисус слышал, как свои взгляды излагали многие выдающиеся мыслители со всего еврейского мира, зачастую отнюдь не являвшиеся ортодоксальными иудеями, ибо назаретская синагога была прогрессивным и либеральным центром еврейской мысли и культуры.
Иисус много усвоил от програмата за обучение и черпел вдъхновение в провеждащите се в синагогата редовни съботни богослужения. Обикновено, към събралите се в синагогата се обръщал някой виден посетител, спрял се за съботата в Назарет. Подрастващият Иисус слушал, как своите възгледи излагали много забележителни мислители от целия еврейски свят, често съвсем не явяващи се ортодоксални юдеи, защото назаретската синагога била прогресивен и либерален център на еврейската мисъл и култура.
При поступлении в школу в семилетнем возрасте (а незадолго до этого евреи ввели обязательное образование), ученики обычно выбирали себе "отрывок на день рождения" - нечто вроде золотого правила, которому они должны были следовать в течение учебы и который они зачастую истолковывали при окончании школы в возрасте тринадцати лет. Текст, выбранный Иисусом, был взят из пророка Исайи: "Дух Господа Бога на мне, ибо Господь помазал меня; он послал меня благовествовать нищим, исцелять сокрушенных сердцем, возвещать свободу пленным и освобождать духовных узников".
При постъпване в школата на седем годишна възраст (а скоро преди това евреите въвели задължителното образование), учениците обикновено избирали за себе си "откъс за рождения ден" - нещо от вида на златно правило, което те били длъжни да следват в течение на обучението и който те често тълкували при завършване на школата във възраст на тринадесет години. Текстът, избран от Иисус, бил взет от пророк Исая:"Духът на Господа Бога е върху мен, защото Господ ме е помазал; той ме е изпратил да благовестя на нисшите, да изцелявам съкрушените сърца, да възвестя свободата на пленените и освободя духовните затворници".
Назарет был одним из двадцати четырех центров иудейского духовенства. Однако галилейское духовенство более широко толковало традиционные законы, чем книжники и раввины Иудеи. Большей либеральностью отличалось в Назарете и соблюдение субботы. Так, по субботам Иосиф обычно брал Иисуса на прогулку, и одним из их любимых занятий было взобраться на высокий холм неподалеку от дома, откуда перед их глазами открывалась панорама всей Галилеи. В ясный день на северо-западе можно было видеть длинный, спускавшийся к морю хребет горы Кармил, и Иисус не раз слышал от своего отца рассказ об Илие - одном из первых в длинном ряду древнееврейских пророков, - который обличал Ахава и посрамлял жрецов Ваала. К северу, в ослепительном великолепии возвышаясь над горизонтом, вставала снежная вершина горы Ермон, верхние склоны которой поднимались почти на 3000 футов, сверкая белизной вечных снегов. Далеко на востоке виднелась Иорданская долина, а еще дальше громоздились скалистые хребты Моава. К югу и востоку лежали города Декаполиса и когда солнце сверкало на их мраморных стенах, взору Иосифа и Иисуса представали греко-римские амфитеатры и претенциозные храмы. А если они дожидались заката, то на западе могли разглядеть паруса кораблей в далеком Средиземном море.
Назарет бил един от двадесет и четирите центрове на юдейското духовенство. Обаче галилейското духовенство по-широко тълкувало традиционните закони, отколкото книжниците и равините от Юдея. С голяма либералност се отличавало в Назарет съблюдаването на съботата. Така, в съботите Йосиф обикновено взимал Иисус на разходка, и едно от любимите им занимания било да се изкачат на високия хълм недалеч от дома, откъдето пред техните очи се откривала панорамата на цяла Галилея. В ясен ден на северо-запад можело да се види дългият спускащ се към морето хребет на планината Кармил, и Иисус не веднъж слушал от своя баща разказа за Илия - един от първите в дългия ред древно еврейски пророци, - който обличал Ахава и посрамвал жреците на Ваал. На север, в ослепително великолепие възвишавайки се над хоризонта, се изправял снежния връх на планината Ермон, горните склонове на която се издигали на почти 3 000 фута, блестейки с белотата на вечните снегове . Далеч на изток се виждала Йорданската долина, а още по-далеч се издигали скалистите хребети на хребета Моав. На юг и изток лежали градовете на Декапилис и когато слънцето блестяло на техните мраморни стени, пред погледа на Йосиф и Иисус заставало гръко-римските амфитеатри и претенциозни храмове. А ако те дочаквали залеза, то на запад могли да разгледат платната на корабите в далечното Средиземно море.
Отсюда Иисус мог видеть, как с четырех сторон в Назарет прибывали и отправлялись в путь вереницы караванов, а к югу перед ним открывалась широкая и плодородная долина Ездрилон, уходящая вдаль, к горе Гелвуй и Самарии.
От тук Иисус можел да види , как от четирите страни в Назарет идвали и заминавали на път върволиците кервани, а към юг пред тях се откривала широката и плодородна долина Ездрилон, простираща се надлъж, към планината Гелвуй и Самария.
Если они не забирались на холмы, чтобы полюбоваться пейзажем, то отправлялись на прогулку по сельской местности, наблюдая за тем, как изменяется лик природы в зависимости от времени года. Не считая обучения, полученного в семье, свое первое образование Иисус получил благодаря своему уважительному и благожелательному отношению к природе.
Ако те не се изкачвали на хълма, за да се полюбуват на пейзажа, то се оправяли на разходка по селската местност, наблюдавайки за това, как се изменя лицето на природата в зависимост от времето в годината. Не смятайки обучението, получено в семейството, своето първо образование Иисус получил благодарение на своето уважително и благожелателно отношение към природата.
Иисусу еще не исполнилось и восьми лет, а его уже знали все матери и молодые женщины, которые встречали его и разговаривали с ним у источника, находившегося неподалеку от его дома и являвшегося одним из тех мест, где встречались посплетничать люди со всего города. В этот год Иисус научился доить домашнюю корову и ухаживать за остальными животными. В течение этого и следующего года он научился также делать сыр и ткать. Когда ему исполнилось десять лет, он в совершенстве управлял ткацким станком. Примерно в это же время Иисус и соседский мальчик Иаков крепко подружились с гончаром, работавшим у ручья. И не раз, наблюдая за тем, как ловкие пальцы Нафана формуют глину на гончарном круге, оба мальчика решали, что когда они вырастут, они станут гончарами. Нафан очень любил ребят и часто давал им поиграть с глиной, стремясь развить их творческое воображение и предлагая им соревноваться в лепке различных предметов и животных.
Иисус още не бил навършил и осем години, а него вече го знаели всички майки и млади жени, които го срещали и разговаряли с него при извора, намиращ се не далеч от неговия дом и явяващ се едно от тези места, където се срещали да поклюкарстват хора от целия град. В тази година Иисус се научил да дои домашната крава и да се грижи за останалите животни. В течение на тази и следващата година той се научил също така да прави сирене и да тъче. Когато направил десет години, той съвършено управлявал тъкачния стан. Примерно в това същото време Иисус и съседското момче Яков здраво се сприятелили с грънчаря, работещ до ручея. И не веднъж, наблюдавайки за това, как ловките пръсти на Нафан формират глината на грънчарското колело, двете момчета решили, че когато пораснат, те ще станат грънчари. Нафан много обичал момчетата и често им давал да поиграят с глина, стремейки се да развие тяхното творческо въображение и предлагайки им да се съревновават в моделирането на различни предмети и животни.
6. НЕГОВАТА ОСМА ГОДИНА (2 ГОДИНА ОТ Н.Е.)
Этот год был годом интересных занятий в школе. Хотя Иисус не являлся необыкновенным учеником, он прилежно учился и входил в более сильную треть класса. Кроме того, он столь успешно справлялся с заданиями, что получил право раз в месяц в течение одной недели не ходить в школу. Эту неделю он обычно проводил либо со своим дядей-рыбаком на побережье Галилейского моря около Магдалы, либо на ферме другого своего дяди (брата его матери) в пяти милях к югу от Назарета.
Това била година на интересни занятия в школата. Макар Иисус да не се явявал необикновен ученик, той прилежно се учил и влизал в по-силната третина на класа. Освен това, той толкова успешно се справял със задачите, че получил правото веднъж в месеца в течение на една седмица да не ходи на школа. Тази седмица той обикновено провеждал или със своя чичо-рибар по крайбрежието на Галилейското море около Магдала, или във фермата на другия свой вуйчо (брата на неговата майка) на пет мили към юг от Назарет.
Хотя его мать стала проявлять излишнее беспокойство по поводу его здоровья и безопасности, она постепенно смирилась с тем, что он отлучался из дома. Все дяди и тетки очень любили Иисуса, и между ними установилось острое соперничество за право принимать его во время ежемесячных посещений в течение этого года и последующих лет. В январе он впервые (со времени своего младенчества) побывал на ферме у своего дяди, а в мае состоялась его первая рыбалка в Галилейском море.
Макар неговата майка да започнала да проявява излишно безпокойство по повод на неговото здраве и безопасност, тя постепенно се смирила с това, че той се отлъчвал от дома. Всички чичовци и лели много обичали Иисус, и между тях се установило остро съперничество за правото да го приемат по време на ежемесечните посещения в течение на тази година и последващите години. В януари той за първи път (от времето на своето младенчество) гостувал във фермата на своя вуйчо, а в май се състоял неговия първи риболов в Галилейско море.
Примерно в то же время Иисус познакомился с учителем математики из Дамаска, и, овладев некоторыми новыми методами счета, в течение нескольких лет уделял много времени математике. Он стал хорошо чувствовать числа, расстояния и пропорции.
Примерно в това същото време Иисус се запознал с учител по математика от Дамаск, и, овладявайки някои нови методи за пресмятане, в течение на няколко години отделял много време за математика. Той започнал добре да чувства числата, разстоянията и пропорциите.
Иисус очень полюбил своего брата Иакова и к концу года начал учить его алфавиту.
Иисус много обикнал своя брат Яков и към края на годината го научил на азбуката.
В этом году Иисус договорился о том, что он будет брать уроки игры на арфе в обмен на молочные продукты. Он обладал удивительной тягой ко всему музыкальному. Позднее он сделал многое для развития интереса к вокальной музыке у своих молодых товарищей. К одиннадцати годам он уже был искусным арфистом и ему доставляло огромное удовольствие развлекать свою семью и друзей необыкновенными интерпретациями и талантливыми импровизациями.
В тази година Иисус се договорил за това, че той ще взима уроци по свирене на арфа в замяна на млечни продукти. Той притежавал удивителна тяга към всичко музикално. По-късно той направил много за развитието на интереса към вокалната музика у своите млади другари. Към единадесетата година той вече бил изкусен арфист и на него му доставяла огромно удоволствие да развлича своето семейство и другари с необикновени интерпретации и талантливи импровизации.
Хотя Иисус продолжал делать завидные успехи в школе, и родителям, и учителям порой приходилось нелегко. Он по-прежнему ставил их в тупик многими вопросами из области науки и религии - в первую очередь, географии и астрономии. С особым упорством он пытался выяснить, чем объясняется чередование сухого и влажного сезонов в Палестине. Раз за разом он допытывался, в чём заключается причина столь огромной разницы температур в Назарете и долине Иордана. Он не переставал задавать свои разумные, но озадачивающие вопросы.
Макар Иисус да продължавал да постига завидни успехи в школата, и на родителите, и на учителите понякога им идвало не леко. Той както и по преди ги поставял в задънена улица с много въпроси от областта на науката и религията - на първо място, по география и астрономия. С особена упоритост той се опитвал да изясни, с какво се обяснява редуването на сухите и влажни сезони в Палестина. Път лед път той се допитвал, в какво се заключава причината за толкова голямата разлика в температурата в Назарет и долината на Йордан. Той не преставал да задава своите разумни, но озадачаващи въпроси.
Его третий брат, Симон, родился вечером в пятницу, 14 апреля этого года - 2 года н. э.
Неговия трети брат, Симон, се родил вечерта в петък, 14 април тази година - 2 година от н.е.
В феврале Нахор, один из преподавателей иерусалимской академии раввинов, прибыл в Назарет, чтобы посмотреть на Иисуса, посетив перед тем с такой же целью дом Захарии вблизи Иерусалима. Он прибыл в Назарет по совету отца Иоанна. Хотя поначалу он был несколько шокирован откровенностью Иисуса и его нетрадиционным отношением к вопросам религии, он отнес это за счет удаленности Галилеи от центров иудейской науки и культуры и посоветовал Иосифу и Марии разрешить ему взять Иисуса с собой в Иерусалим, где он мог бы воспользоваться преимуществами образования и воспитания, полученного в центре еврейской культуры. Мария была готова согласиться, уверенная в том, что ее старшему сыну суждено стать Мессией, спасителем евреев. Иосиф колебался: как и Мария, он был убежден в том, что Иисуса ждет великое будущее, но не имел никакого представления о том, каким именно оно будет. Однако он никогда по-настоящему не сомневался в том, что его сыну суждено осуществить великую миссию на земле. Чем больше он думал о предложении Нахора, тем больше он сомневался в целесообразности предлагаемого пребывания в Иерусалиме.
През февруари Нахор, един от преподавателите в йерусалимската академия за равини, пристигнал в Назарет, за да види Иисус, посещавайки преди това с такава същата цел дома на Захария в близост до Йерусалим. Той пристигнал в Назарет по съвет на бащата на Йоан. Макар по начало той да бил малко шокиран от откровеността на Иисус и неговото нетрадиционно отношение към въпросите на религията, той отнесъл това за сметка на отдалечеността на Галилея от центъра на юдейската наука и култура и посъветвал Йосиф и Мария да му разрешат да вземе Иисус със себе си в Йерусалим, където той би могъл да се възползува от преимуществата на образованието и възпитанието, получени в центъра на еврейската култура. Мария била готова да се съгласи, уверена в това, че на нейния старши син е съдено да стане Месията, спасител на евреите. Йосиф се колебаел; както и Мария, той бил убеден в това, че Иисус го чака велико бъдеще, но нямал никаква представа за това, какво именно то ще бъде. Обаче той никога истински не се съмнявал в това, че на неговия син е съдено да осъществи велика мисия на земята. Колкото повече той мислил за предложението на Нахор, толкова повече се съмнявал в целесъобразността на предлаганото пребиваване в Йерусалим.
Из-за различия во мнениях между Иосифом и Марией, Нахор попросил разрешения рассказать обо всём Иисусу. Иисус внимательно выслушал, поговорил с Иосифом, Марией и соседом, каменщиком Иаковом, чей сын был его лучшим товарищем по играм, а затем, двумя днями позже, сообщил, что ввиду столь существенного расхождения во взглядах между его родителями и между советчиками, а также ввиду того, что он не чувствует себя вправе брать на себя ответственность за такое решение, ибо не склонялся определенно ни к одному из вариантов, он решил, наконец, "поговорить с моим Отцом, который на небе". И так как он не до конца уверен в ответе, то он полагает, что ему, скорее всего, следует остаться дома "с отцом и матерью", добавив, что "они, которые так меня любят, наверное, смогут больше для меня сделать и более успешно вести меня по жизни, чем посторонние, которые могут только видеть мое тело и наблюдать мой разум, однако вряд ли по-настоящему знают меня". Все были поражены, и Нахор отправился назад в Иерусалим. Прошло много лет, прежде чем вновь встал вопрос об отъезде Иисуса из дома.
Поради различия в мненията между Йосиф и Мария, Нахор помолил за разрешение да разкажа за всичко на Иисус. Иисус внимателно изслушал, поговорил с Йосиф, Мария и съседите, каменоделеца Яков, чийто син бил неговия най-добър другар в игрите, а след това, два дни по-късно, съобщил, че в предвид на толкова същественото разминаване във възгледите между неговите родители и между съветниците, а така също в предвид на това, че той не чувства себе си в правото си да вземе върху себе си отговорността за такова решение, защото не се скланял определено към нито един от вариантите, той решил, най-накрая, "да поговоря с моя Отец, който е на небето" И тъй както той не бил до край уверен в отговора, то той полагал, че за него, по-скоро от всичко, следва да си остане в дома "с баща си и майка си", добавяйки, че "те, които мен така ме обичат, навярно, ще могат повече за мен да направят и по-успешно да ме водят по живота, отколкото страничните, които могат само да виждат моето тяло и да наблюдават моя разум, обаче едва ли истински ме познават". Всички били поразени, и Нахор се отправил назад в Йерусалим. Минали много години, преди отново да стане въпрос за заминаване на Иисус от дома.