Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 122. РАЖДАНЕ И ПЪРВИ ГОДИНИ НА ИИСУС
ВРЯД ЛИ будет возможно исчерпывающе объяснить все многочисленные причины, которые привели к избранию Палестины в качестве места посвящения Михаила, и, в особенности, ответить на вопрос, почему выбор непосредственного окружения для появления этого Божьего Сына на Урантии пал именно на семью Марии и Иосифа.
ЕДВА ЛИ ще бъде възможно изчерпващо да се обяснят всички многочислени причини, които са привели към избиране на Палестина в качеството на място за посвещение на Михаила, и, в особеност, да се отговори на въпроса, защо избора на непосредственото обкръжение до появяването на този Божи Син на Урантия е попаднал именно на семейството на Мария и Йосиф.
Изучив специальный доклад Мелхиседеков о статусе изолированных миров, Михаил, посоветовавшись с Гавриилом, остановил свой выбор на Урантии как планете, на которой ему предстояло совершить свое заключительное посвящение. Вслед за принятием этого решения Гавриил лично посетил Урантию, и на основании изучения человеческих групп и исследования духовных, интеллектуальных, расовых и географических особенностей мира и его народов пришел к выводу, что евреи обладали теми относительными преимуществами, которые позволяли избрать их в качестве народа посвящения. После одобрения этого решения Михаилом, Гавриил назначил и отправил на Урантию Семейную Комиссию Двенадцати, в состав которой входили высшие категории вселенских личностей, с заданием изучить семейную жизнь евреев. Завершив свою работу, комиссия представила Гавриилу, находившемуся в то время на Урантии, доклад, где назывались три возможные супружеские пары, которые, по мнению комиссии, были одинаково приемлемы в качестве посвященческих семей для грядущей инкарнации Михаила.
Изучавайки специалния доклад на Мелхиседеките за статуса на изолираните светове, Михаилът, съветвайки се с Гавриил, спрял своя избор на Урантия като планета, на която на него му предстояло да извърши своето заключително посвещение. След приемане на това решение Гавриил лично посетил Урантия, и на основание изучаване на човешките групи и изследване на духовните, интелектуалните, расовите и географските особености на света и неговите народи достигнал до извода, че евреите притежавали тези относителни преимущества, които позволявали да бъдат избрани в качеството на народ за посвещение. След одобряване на това решение от Михаилът, Гавриил назначил и изпратил на Урантия Семейна Комисия на Дванадесетте, в състава на която влизали висши категории вселенски личности, със задача да изучат семейния живот на евреите. Завършвайки своята работа, комисията представила на Гавриил, намиращ се в това време на Урантия, доклад, в който се назовавали три възможни съпружески двойки, които по мнение на комисията, били еднакво приемливи в качеството на посвещенически семейства за грядущата инкарнация на Михаила.
Из этих трех пар Гавриил лично выбрал Иосифа и Марию и впоследствии явился Марии, сообщив ей благую весть о том, что она избрана в качестве земной матери посвященческого дитя.
От тези три двойки Гавриил лично избрал Йосиф и Мария и в последствие се явил на Мария, съобщавайки и благата вест за това, че тя е избрана в качеството на земна майка на посвещеническото дете.
1. ЙОСИФ И МАРИЯ
Иосиф - земной отец Иисуса (Иешуа бен Иосифа) - был иудеем из иудеев, хотя в нем было много нееврейской крови, время от времени вливавшейся в его генеалогическое дерево прародителями по женской линии. Предки отца Иисуса уходили своими корнями ко временам Авраама и через этого досточтимого патриарха - к еще более древним наследственным линиям, восходившим к шумерам и нодитам, а через южные племена древнего синего человека - к Андону и Фонте. Ни Давид, ни Соломон не были прямыми предками Иосифа, а его родословная не велась от Адама. Непосредственные предшественники Иосифа были мастеровыми - строителями, плотниками, каменщиками и кузнецами. Сам Иосиф был плотником, впоследствии - подрядчиком. Его семья принадлежала к древнему и известному роду благородных простолюдинов, в котором время от времени появлялись незаурядные индивидуумы, отличившиеся в области развития религии на Урантии.
Йосиф - земният баща на Иисус (Иешуа бен Йосиф) - бил юдей от юдеите, макар в него да имало много не еврейска кръв, от време на време вливаща се в неговото генеалогическо дърво на прародителите по женска линия. Предците на бащата на Иисус отивали със своите корени към времената на Авраам и чрез този доста почитан патриарх - към още по-древни наследствени линии, възхождащи към шумерите и нодитите, а през южните племена на древния син човек - към Андон и Фонта. Нито Давид, нито Соломон не са били преки предци на Йосиф, а неговото родословие не се водело от Адам. Непосредствените предшественици на Йосиф били майстори - строители, строителни дърводелци, каменоделци и ковачи. Самият Йосиф бил строителен дърводелец, в последствие - предприемач. Неговото семейство принадлежало към древен и известен род на благородни хора от простия народ, в който от време на време се появявали необикновени индивиди, отличаващи се в областта на развитието на религията на Урантия.
Мария - земная мать Иисуса - являлась потомком древнего рода, и среди ее уникальных предшественниц были многие из самых прославленных женщин в истории урантийских рас. Хотя Мария была обыкновенной женщиной своего времени и поколения и обладала вполне нормальным темпераментом, среди ее предков были такие знаменитые женщины, как Аннон, Фамарь, Руфь, Вирсавия, Анси, Клоя, Ева, Энта и Ратта. Ни у одной еврейской женщины того времени не было родословной, в которую входили бы более знаменитые прародители или которая восходила бы к более благоприятным истокам. Род Марии - как и род Иосифа - отличался преобладанием сильных, но обыкновенных индивидуумов, среди которых периодически появлялись многие личности, внесшие большой вклад в развитие цивилизации и прогресс религии. С расовой точки зрения, Марию едва ли можно назвать еврейкой. По своей культуре и вере она была еврейкой, однако по своей наследственности она являлась, скорее, смесью сирийских, хеттейских, финикийских, греческих и египетских кровей, обладая более широкими наследственными факторами, чем Иосиф.
Мария - земната майка на Иисус - се явявала потомка на древен род, и сред нейните уникални предшественички били много от най- прославените жени в историята на урантийските раси. Макар Мария да била обикновена жена от своето време и поколение и да притежавала напълно нормален темперамент, сред нейните предци са били такива знаменити жени, като Аннон, Фамар, Руф, Вирсавия, Анси, Клоя, Ева, Ента и Ратта. Нито у една еврейска жена от това време не било родословие, в което да влизали по-знаменити прародители или която да се би издигала към по-благоприятни източници. Родът на Мария - както и на Йосиф - се отличавал с преобладаването на силни, но обикновени индивиди, сред които периодично се появявали много личности, внесли голям принос в развитие на цивилизацията и прогреса на религията. От расова гледна точка, Мария едва ли може да се нарече еврейка. По своята култура и вяра тя била еврейка, обаче по своята наследственост тя се явявала, по-скоро, смес от сирийска, хеттейска, финикийска, гръцка и египетска кръв, притежаваща по-широки наследствени фактори, отколкото Йосиф.
Из всех пар, живших в Палестине во времена предполагавшегося посвящения Михаила, Иосиф и Мария обладали наиболее идеальным сочетанием богатого расового наследия и превосходного набора обычных личностных качеств. По плану Михаила, он должен был появиться на земле как обычный человек - такой, которого могли бы понять и принять простые люди. Поэтому в качестве его будущих посвященческих родителей Гавриил выбрал именно таких людей, как Иосиф и Мария.
От всичко двойки, живеещи в Палестина във времената на предполагаемото посвещение на Михаила, Йосиф и Мария притежавали най-идеалното съчетание на богато расово наследство и превъзходен набор от обикновени личностни качества. По плана на Михаилът, той трябвало да се появи на земята като обикновен човек - такъв, какъвто биха могли да разберат и приемат простите хора. Поради това в качеството на неговите бъдещи посвещенически родители Гавриил избрал именно такива хора, като Йосиф и Мария.
2. ГАВРИИЛ СЕ ЯВЯВА НА ЕЛИСАВЕТА
Дело жизни Иисуса на Урантии в действительности было начато Иоанном Крестителем. Захария - отец Иоанна - принадлежал к еврейскому духовенству, а его мать - Елисавета - относилась к более процветающей ветви того же крупного клана, к которому принадлежала и Мария, мать Иисуса. Хотя Захария и Елисавета были женаты много лет, детей у них не было.
Делото на живота на Иисус на Урантия в действителност било започнато от Йоан Кръстител. Захария - бащата на Йоан - принадлежал към еврейското духовенство, а неговата майка - Елисавета - се отнасяла към по-процъфтяващия клон на същия този крупен клан, към който принадлежала и Мария, майката на Иисус. Макар Захария и Елисавета да били женени от много години, у тях нямало деца.
Шел конец июня 8 года до н. э., когда однажды в полдень, спустя примерно три месяца после женитьбы Иосифа и Марии, Гавриил явился Елисавете - так же, как позднее он предстал перед Марией. Гавриил сказал:
Идвал края на юни 8 година преди н.е., когато веднъж по обяд, след примерно три месеца след женитбата на Йосиф и Мария, Гавриил се явил на Елисавета - така също, както по-късно той се явил пред Мария. Гавриил казал:
"В то время как твой муж, Захария, стоит перед алтарем в Иерусалиме и собравшиеся там люди молятся о приходе спасителя, я, Гавриил, прибыл для того, чтобы объявить тебе, что вскоре ты родишь сына, который станет предтечей этого божественного учителя, и ты наречешь своего сына Иоанном. Он вырастет в преданности Господу Богу, и когда он возмужает, то обрадует твое сердце, ибо обратит к Богу многих и провозгласит приход целителя души твоего народа и духовного освободителя всего человечества. Твоя родственница, Мария, станет матерью этого заветного дитя, и я также явлюсь ей".
"В това време когато твоят мъж, Захария, стои пред олтара в Йерусалим и събралите се там хора се молят за идването на спасителя, аз, Гавриил, пристигнах за това, за да обявя пред теб, че скоро ти ще родиш син, който ще стане предтеча на този божествен учител, и ти ще наречеш своя син Йоан. Той ще израсне в преданост към Господа Бога, и когато той възмъжее, то ще зарадва твоето сърце, защото ще обърне към Бога мнозина и ще провъзгласи идването на лекуващия душите на твоя народ и духовния освободител на цялото човечество. Твоята родственица, Мария, ще стане майка на това заветно дете, и аз така също ще се явя пред нея".
Это вид†ние чрезвычайно испугало Елисавету. После отбытия Гавриила она всё время мысленно возвращалась к этому случаю, подолгу размышляя о словах величественного посетителя, однако не рассказывала об откровении никому, кроме своего мужа, пока не отправилась навестить Марию в начале февраля следующего года.
Това вид†ние изключително изплашило Елисавета. След заминаването на Гавриил тя през цялото време мислено се връщала към този случай, дълго размишлявайки за думите на величествения посетител, обаче не разказала за откровението на никого, освен на своя мъж, докато не се отправила да навести Мария в началото на февруари следващата година.
Тем не менее, в течение пяти месяцев Елисавета хранила эту тайну даже от своего мужа. Узнав от нее о визите Гавриила, Захария отнесся к услышанному с большим сомнением и долгое время вообще не верил в подлинность этого случая, согласившись, скрепя сердце, поверить ей лишь после того, как он уже не мог сомневаться в ее беременности. Будущее материнство Елисаветы полностью сбило
Още повече, в течение на пет месеца Елисавета пазела тази тайна даже от своя мъж. Узнавайки от нея за визитата на Гавриил, Захария се отнесъл към чутото с голямо съмнение и дълго време въобще не вярвал в истинността на този случай, съгласявайки се, от сърце, да и повярва едва след това, когато той вече не може да се съмнява в нейната бременност. Бъдещото майчинство на Елисавета напълно объркало
Захарию с толку. Но он не сомневался в честности своей жены, несмотря на собственный преклонный возраст. Лишь примерно за шесть недель до рождения Иоанна, под воздействием поразительного сна, Захария полностью уверился в том, что Елисавета станет матерью сына предначертанной судьбы, которому суждено расчистить путь для прихода Мессии.
Захария. Но той не се съмнявал в честността на своята жена, независимо от собствената си преклонна възраст. Едва примерно за шест седмици до раждането на Йоан, под въздействието на поразителен сън, Захария напълно се уверил в това, че Елисавета ще стане майка на сина с предначертана съдба, на който е съдено да разчисти пътя за идването на Месията.
Гавриил явился Марии примерно в середине ноября 8 года до н. э. в тот момент, когда она занималась хозяйством в своем доме в Назарете. Позднее, когда Мария уже не сомневалась в том, что станет матерью, она убедила Иосифа разрешить ей отправиться в город Иудин, находившийся в горах в четырех милях к западу от Иерусалима, чтобы встретиться с Елисаветой. Гавриил объявил каждой из этих будущих матерей о своем явлении другой. Естественно, что они хотели поскорее увидеться, обменяться впечатлениями и обсудить возможное будущее своих сыновей. В течение трех недель Мария оставалась в гостях у своей дальней родственницы. Елисавета сделала многое для того, чтобы укрепить веру Марии в явление Гавриила, благодаря чему Мария вернулась домой более готовой к своему призванию - родить дитя предначертанной судьбы, которого ей вскоре было суждено подарить миру в виде беспомощного младенца, обычного и нормального ребенка обитаемого мира.
Гавриил се явил на Мария примерно в средата на ноември 8 година до н.е. в този момент, когато тя се е занимавала с домакинството в своя дом в Назарет. По-късно, когато Мария вече не се съмнявала в това, че ще стане майка, тя убедила Йосиф да и разреши да замине в град Иудин, намиращ се в планината на четири мили западно от Йерусалим, за да се срещне с Елисавета. Гавриил обяснил на всяка от тези бъдещи майки за своето явяване на другата. Естествено, че те по-скоро искали да се видят, да обменят впечатления и да обсъдят възможното бъдеще на своите синове. В течение на три седмици Мария останала на гости у своята далечна родственица. Елисавета направила много за това, че да укрепи вярата на Мария в явяването на Гавриил, благодарение на което Мария се върнала в дома по-готова за своето призвание - да роди дете с предначертана съдба, което на нея скоро било съдено да подари на света във вид на безпомощен младенец, обикновено и нормално дете от обитаемия свят.
Иоанн родился в городе Иудином 25 марта 7 года до н. э. Захария и Елисавета чрезвычайно обрадовались, осознав, что они получили сына в соответствии с обещанием Гавриила, и когда на восьмой день они принесли ребенка для совершения обрезания, они, как и было велено, окрестили его Иоанном. Племянник Захарии уже отбыл в Назарет, неся с собой послание Елисаветы к Марии, где она сообщала о рождении сына, который будет наречен Иоанном.
Йоан се родил в град Иудин на 25 март 7 година до н.е. Захария и Елисавета черезвичайно се зарадвали, осъзнавайки, че те са получили син в съответствие с обещанието на Гавриил, и когато на осмия ден те принесли детето за свещено обрязване, те, както било повелено, го кръстили Йоан. Племенникът на Захария вече заминал за Назарет, носейки със себе си послание от Елисавета към Мария, в което тя съобщавала за раждането на сина, който ще бъде наречен Йоан.
С самого раннего детства родители Иоанна целенаправленно внушали ему мысль о том, что, когда он возмужает, ему предстоит стать духовным вождем и религиозным учителем. И эти наводившие на размышления слова всегда находили отклик в сердце Иоанна. Еще ребенком его можно было часто видеть в храме в периоды богослужения, которое совершал его отец, и значительность того, что он видел, производила на него громадное впечатление.
От най-ранно детство родителите на Йоан целенасочено му внушавали мисълта за това, че, когато той възмъжее, на него му предстои да стане духовен вожд и религиозен учител. И тези навеждащи на размишление думи винаги намирали отклик в сърцето на Йоан. Още като дете той можел често да бъде видян в храма в периодите за богослужения, които извършвал неговия баща, и значителна част от това, което той видял, произвело върху него огромно впечатление.
3. ГАВРИИЛ СЕ ЯВЯВА НА МАРИЯ
Однажды вечером, на заходе солнца, до того, как Иосиф вернулся домой, Гавриил предстал перед Марией возле низкого каменного стола и, когда к ней вернулось самообладание, сказал: "Я пришел по велению того, кто является моим Владыкой и кого ты будешь любить и воспитывать. Тебе, Мария, принес я благую весть, возвещая о том, что зачатое во чреве твоем предопределено небесами и что в должное время ты станешь матерью сына; ты наречешь его Иешуа, и с ним пребудет царство небесное на земле и среди людей. Не говори об этом никому, кроме Иосифа и Елисаветы, твоей родственницы, которой я также явился, и которая вскоре тоже родит сына; его нарекут Иоанном, и он подготовит путь для спасительной проповеди, которую твой сын возвестит людям со всей мощью и глубоким убеждением. Не сомневайся же в моих словах, Мария, ибо этот дом избран в качестве смертной обители для дитя предначертанной судьбы. Мое благословение остается с тобой, могущество Всевышних укрепит тебя, и Господь всей земли защитит тебя".
Веднъж вечерта, по залез слънце, преди това, когато Йосиф да се върне в дома, Гавриил се явил пред Мария заставайки близо до ниската каменна маса, и когато към нея се върнало самообладанието, казал: "Аз дойдох по повелята на този, който се явява мой Владика и когото ти ще обичаш и възпитаваш. На теб, Мария, нося аз благата вест, възвестявайки за това, че заченатото в утробата ти е предопределено от небесата и че в необходимото време ти ще станеш майка на сина; ти ще го наречеш Иешуа, и с него ще пребъде царството небесно на земята и сред хората. Не говори за това с никого, освен с Йосиф и Елисавета, твоята родственица, на която също така се явих, и която скоро така също ще роди син; него ще го нарекат Йоан, и той ще подготви пътя за спасителната проповед, която твоя син ще възвести на хората със цялата мощ и дълбоко убеждение. Не се съмнявай също в моите думи, Мария, защото този дом е избран в качеството на смъртна обител за детето с предначертана съдба. Моето благословение остава с теб, могъществото на Всевишните ще те укрепи, и Господа на цялата земя ще защити теб".
На протяжении многих недель Мария тайно размышляла об этом небесном пришельце, и только тогда, когда она уже не сомневалась в своей беременности, она решилась поведать об этом необычном событии своему мужу. Хотя Иосиф
По протежение на много седмици Мария тайно размишлявала за този небесен пришълец, и едва тогава, когато тя вече не се съмнявала в своята бременност, тя решила да разкаже за това необичайно събитие на своя мъж. Макар Йосиф
полностью доверял своей жене, услышав об этом, он очень расстроился и на долгое время лишился сна. Поначалу Иосиф сомневался в явлении Гавриила. Затем, уже почти поверив в то, что Мария действительно слышала голос и видела облик божественного посланника, он начал терзаться сомнениями, размышляя, как такое возможно. Каким образом человеческий ребенок может стать дитя божественной судьбы? Только спустя несколько недель, прошедших в раздумьях, Иосифу удалось примирить свои противоречивые мысли, когда и он, и Мария пришли к выводу о том, что они избраны в качестве родителей Мессии, несмотря на то, что божественная сущность ожидаемого освободителя едва ли соответствовала еврейскому представлению о нем. Придя к этому знаменательному решению, Мария поспешила навестить Елисавету.
напълно да се доверявал на своята жена, чувайки за това, той много се разстроил и за дълго време се лишил от сън. По начало Йосиф се съмнявал от явяването на Гавриил. След това, вече почти вярвайки в това, че Мария действително е чула глас и е видяла облика на божествения посланик, той започнал да се терзае от съмнения, размишлявайки, как това е възможно. По какъв начин човешко дете може да стане дете с божествена съдба? Само след няколко седмици, преминали в размисъл, на Йосиф се отдало да примири своите противоречиви мисли, когато и той, и Мария достигнали до извода за това, че те са избрани в качеството на родители на Месията, независимо от това, че божествената същност на очаквания освободител едва ли съответствала на еврейската представа за него. Достигайки към това знаменателно решение, Мария побързала да навести Елисавета.
После возвращения Мария отправилась к своим родителям, Иоахиму и Ханне. Оба ее брата и обе сестры, как и ее родители, всегда с большим сомнением относились к божественной миссии Иисуса, хотя в то время они, конечно, ничего не знали о явлении Гавриила. Однако Мария все-таки поведала своей сестре, Саломии, что, как она полагает, ее сыну суждено стать великим учителем.
След завръщането Мария се отправила към своите родители, Йоахим и Ханна. Двамата нейни братя и двете нейни сестри, както и нейните родители, винаги с голямо съмнение се отнасяли към божествената мисия на Иисус, макар в това време те, разбира се, нищо да не са знаели за явяването на Гавриил. Обаче Мария все така разказала на своята сестра, Саломия, че, както тя полага, на нейният син е съдено да стане велик учител.
Возвещение Гавриила Марии произошло на следующий день после зачатия Иисуса и было единственным событием сверхъестественного характера, связанным со всем ее опытом вынашивания и рождения заветного дитя.
Възвещанието на Гавриил пред Мария протекло на следващия ден след зачеването на Иисус и било единственото събитие от свръх естествен характер, свързан с целия неин опит за износване и раждане на заветното дете.
4. СЪНЯТ НА ЙОСИФ
Иосиф смирился с мыслью о том, что Мария станет матерью необыкновенного ребенка, лишь после того, как ему приснился глубоко поразивший его сон. В этом сне пред ним явился ослепительный небесный посланник и, среди прочего, сказал следующее: "Иосиф, я прибыл по приказу Того, кто владычествует на небесах, и я должен сообщить тебе о сыне, которого родит Мария и который станет великим светом в мире. В нем будет жизнь, и его жизнь станет светом человечества. Сначала он придет к своим соплеменникам, но они вряд ли примут его; но всем тем, кто примет его, он раскроет, что они являются детьми Божьими". После этого случая Иосиф уже никогда в принципе не сомневался в рассказе Марии о явлении Гавриила и обещании того, что будущему ребенку суждено стать божественным посланником в этом мире.
Йосиф се смирил с мисълта за това, че Мария ще стане майка на необикновено дете, едва след това, когато на него му се присънило дълбоко поразил го сън. В този сън пред него се появил ослепителен небесен посланик и, сред другото, казал следното: "Йосиф, аз съм пристигнал тук по заповед на Този, който владичествува на небесата, и аз съм длъжен да съобщя на теб за сина, който ще роди Мария и който ще стане велика светлина в света. В него ще бъде живота, и неговия живот ще стане светлина на човечеството. От начало той ще дойде към своите съплеменници, но те едва ли ще го приемат; но на всички тези, които го приемат, той ще разкрие че те се явяват деца Божи". След този случай Йосиф вече никога по принцип не се съмнявал в разказа на Мария за явяването на Гавриил и обещанието за това, че на бъдещото дете е съдено да стане божествен посланик в този свят.
Во всех этих посещениях ничего не говорилось о доме Давида. Не было сделано никаких намеков на то, что Иисус станет "спасителем евреев", или на то, что ему суждено стать долгожданным Мессией. Иисус не был тем Мессией, которого ожидали евреи, однако он был спасителем мира. Его миссия предназначалась всем расам и народам, а не какой-то одной группе людей.
Във всички тези посещения нищо не се е говорило за дома на Давид. Не са били правени никакви намеци за това, че Иисус ща стане "спасител на евреите", или за това, че на него му е съдено да стане дълго очаквания Месия. Иисус не е бил този Месия, когото са очаквали евреите, обаче той е бил спасителя на света. Неговата мисия е била предназначена за всички раси и народи, а не за някоя една група хора.
Иосиф не принадлежал к родословной царя Давида. У Марии было больше Давидовой крови, чем у Иосифа. И хотя Иосиф действительно отправился в город Давида - Вифлеем - для регистрации в римском цензе, это объяснялось тем, что за шесть поколений до него предок Иосифа с отцовской стороны, будучи сиротой, был усыновлен неким Садоком, прямым потомком Давида; поэтому Иосифа также причисляли к "дому Давида".
Йосиф не е принадлежал към родословието на цар Давид. У Мария е имало повече Давидова кръв, отколкото у Йосиф. И макар Йосиф действително да се оправил за града на Давид - Витлеем - за регистрация в римския ценз, това се обяснявало с това, че за шест поколения преди него прадядото на Йосиф по бащина линия, бидейки сирак, бил осиновен от някой от Садоките, преки потомци на Давид, поради това Йосиф така също причислявали към "дома Давидов".
Большая часть так называемых мессианских пророчеств Ветхого Завета была истолкована применительно к Иисусу спустя много лет после его жизни на земле. Веками иудейские пророки провозглашали приход спасителя, и в толкованиях последующих поколений эти обещания стали связывать с новым еврейским правителем, который воссядет на троне Давида и, при помощи якобы чудодейственных
Голямата част от така наречените месиански пророчества от Стария Завет била изтълкувана приложимо към Иисус след изминаване на много години от неговия живот на земята. От векове юдейските пророци провъзгласявали идването на спасителя, и в тълкуванията на последващите поколения тези обещания започнали да се свързват с новия еврейски управител, който ще се седне на трона на Давид и, при помощта на сякаш чудо действените
методов Моисея, сделает палестинских евреев могущественной нацией, свободной от иностранного господства. Кроме того, многие образные выражения, повсеместно встречаемые в священных книгах иудеев, были впоследствии необоснованно использованы по отношению к жизненной миссии Иисуса. Многие высказывания Ветхого Завета были искажены таким образом, чтобы соответствовать одному из эпизодов земной жизни Учителя. Однажды Иисус сам публично заявил, что не имеет отношения к царскому дому Давида. Даже слова "незамужняя женщина родит сына" превратились в "дева родит сына". То же самое относится и ко многим генеалогиям как Иосифа, так и Марии, составленным после жизни Михаила на земле. Многие из этих родословных содержат значительную часть прародителей Учителя, однако в целом они не являются подлинными и на их достоверность нельзя полагаться. Ранние последователи Иисуса слишком часто поддавались соблазну показать, что в жизни их Господа и Учителя сбылись все речения древних пророков.
методи на Мойсей, ще направи палестинските евреи могъща нация, свободна от чуждестранното господство. Освен това, много образни изказвания, повсеместно срещани в свещените книги на юдеите, били в последствие необосновано използувани по отношение към жизнената мисия на Иисус. Много от изказванията в Стария Завет са били изкривени по такъв начин, че да съответствуват на един от епизодите от земния живот на Учителя. Веднъж Иисус сам публично заявил, че няма отношение към царския дом на Давид. Даже думите "неомъжена жена роди син" се превърнали в "дева роди син". Това същото се отнася и към много генеалогии както за Йосиф, така и за Мария, съставени след живота на Михаила на земята. Много от тези родословия съдържат значителна част от прародителите на Учителя, обаче като цяло те не се явяват истински и на тяхната достоверност не трябва да се полага. Ранните последователи на Иисус прекалено често се поддавали на съблазънта да показват, че в живота на техния Господ и Учител се е сбъднало всичко казано от древните пророци.
5. ЗЕМНИТЕ РОДИТЕЛИ НА ИИСУС
Иосиф был мягким и необычайно добросовестным человеком, во всех отношениях преданным религиозным обычаям и традициям своего народа. Он мало говорил, но много думал. Несчастная участь еврейского народа была для Иосифа источником огромной печали. В юности, в окружении восьми братьев и сестер, он был более веселым, но в первые годы семейной жизни (в детские годы Иисуса) он периодически погружался в уныние. Незадолго до преждевременной смерти характер Иосифа значительно улучшился благодаря росту благосостояния семьи, после того как бывший плотник стал процветающим подрядчиком.
Йосиф бил мек и необикновено добросъвестен човек, във всички отношения предан на религиозните обичаи и традиции на своя народ. Той малко говорил, но много мислил. Нещастната участ на еврейския народ била за Йосиф източник на огромна печал. В юношеството, в обкръжение на осем братя и сестри, той бил по-весел, но в първите години на семейния живот (в детските години на Иисус) той периодично се потапял в тъга. Не за дълго до преждевременната смърт характера на Йосиф значително се подобрил благодарение на ръста на благосъстоянието на семейството, след като когато бившия строителен дърводелец станал процъфтяващ предприемач.
Характер Марии был полной противоположностью характеру ее мужа. Она отличалась веселым нравом, почти никогда не печалилась и постоянно пребывала в радостном настроении. Мария свободно и часто выражала свои эмоции и впервые загоревала только после внезапной смерти Иосифа. Не успела она оправиться от этого удара, как на нее обрушились тревоги и сомнения, вызванные необычайной жизнью ее старшего сына, которая столь стремительно разворачивалась перед ее потрясенным взором. Однако на протяжении всего этого исключительного испытания Мария отличалась самообладанием, мужеством и достаточной мудростью в отношениях со своим необычным и малопонятным первенцем, а также пережившими его братьями и сестрами.
Характерът на Мария бил пълна противоположност на характера на нейния мъж. Тя се отличавала с весел нрав, почти никога не се огорчавала и постоянно пребивавала в радостно настроение. Мария свободно и често изразявала своите емоции и за първи път се опечалила едва след внезапната смърт на Йосиф. Не успяла тя да се оправи от този удар, когато върху нея се срутили тревоги и съмнения, предизвикани от необикновения живот на нейния старши син, който толкова стремително се развивал пред нейния потресен поглед. Обаче на протежение на цялото това изключително изпитание Мария се отличавала със самообладание, мъжество и достатъчна мъдрост в отношенията със своя необичаен и малко разбираем първенец, а така също с надживелите го братя и сестри.
Необычная мягкость Иисуса, его удивительная благожелательность и понимание человеческой природы в значительной мере перешли к нему от отца; свой дар великого учителя и огромную способность к праведному негодованию он унаследовал от матери. По эмоциональным реакциям на окружающий мир, в один из периодов своей зрелой жизни Иисус напоминал своего отца, становясь задумчивым и созерцательным, а иногда явно погружаясь в печаль. Однако чаще он устремлялся вперед, как и его мать, полный оптимизма и решительности. В целом, темперамент Марии постепенно становился преобладающим по мере возмужания божественного Сына и обращения к важнейшим свершениям зрелого периода жизни. В некоторых своих особенностях Иисус сочетал в себе черты своих родителей; в других отношениях в нем проявлялись черты одного из них по контрасту с чертами другого.
Необикновената мекота на Иисус, неговата удивителна благожелателност и разбиране на човешката природа в значителна степен дошли към него от бащата; своя дар велик учител и огромната способност към праведно негодувание той наследил от майката. По емоционалните реакции на обкръжаващия свят, в един от периодите на своя зрял живот Иисус напомнял на своя баща, ставайки замислен и съзерцателен, а понякога явно потапяйки се в печал. Обаче често той се устремявал напред, както и неговата майка, пълен с оптимизъм и решителност. Като цяло, темпераментът на Мария постепенно ставал преобладаващ по степента на възмъжаване на божествения Син и обръщането към най-важните извършвания в периода на зрелия живот. В някои свои особености Иисус съчетавал в себе си чертите на своите родители; в други отношения в него се проявявали чертите на единия от тях в контраст с чертите на другия.
От Иосифа Иисус получил строгое воспитание в традициях еврейской обрядности и приобрел необыкновенное знание священных книг иудеев; от Марии он унаследовал более широкий взгляд на религиозную жизнь и более либеральное представление о личной духовной свободе.
От Йосиф Иисус получил строго възпитание в традициите на еврейската обредност и придобил необикновено знание за свещените книги на юдеите; от Мария той наследил по-широкия поглед върху религиозния живот и по-либералната представа за личната духовна свобода.
По тем временам с†мьи Иосифа и Марии получили хорошее образование. Для своего времени и общественного положения Иосиф и Мария были образованы намного выше среднего уровня. Он был мыслителем, она была стратегом, способным мастерски корректировать свои планы и практично их осуществлять. Иосиф был черноглазым брюнетом, Мария была кареглазой и светловолосой.
ПО това време семействата на Йосиф и Мария получили добро образование. За своето време и обществено положение Йосиф и Мария били образовани много по-високо от средното ниво. Той бил мислител, тя била стратег, способна майсторски да коригира своите планове и практично да ги осъществи. Йосиф бил черноок брюнет, Мария била с пъстри очи и светла коса.
Если бы жизнь Иосифа не оборвалась, он наверняка твердо уверовал бы в божественную миссию своего старшего сына. Мария попеременно верила и сомневалась, чрезвычайно подверженная влиянию позиции, которую занимали остальные дети, а также друзья и родственники. Однако воспоминание о явлении к ней Гавриила сразу же после зачатия ребенка всегда укрепляло ее веру.
Ако животът на Йосиф не бе се прекъснал, той навярно твърдо би повярвал в божествената мисия на своя старши син. Мария на смени вярвала и се съмнявала, черезвичайно подложена на влиянието на позицията, която заемали останалите деца, а така също другарите и родствениците. Обаче спомена за явяването на Гавриил към нея веднага след зачеването на детето винаги укрепявало нейната вяра.
Мария была искусной ткачихой и обладала незаурядными способностями к большинству домашних ремесел того времени. Она была хорошей хозяйкой и превосходной матерью семейства. Как Иосиф, так и Мария были неплохими учителями и следили за тем, чтобы их дети получили хорошее для своего времени образование.
Мария била изкусна тъкачка и притежавала необикновени способности към болшинството домашни занаяти от това време. Тя била добра стопанка и превъзходна майка в семейството. Както Йосиф, така и Мария били не лоши учители и следели за това, че техните деца да получат добро за своето време образование.
В молодости Иосиф был нанят отцом Марии для пристройки флигеля к его дому, и однажды, во время обеда, Мария подала Иосифу чашку воды. Так началось знакомство двух людей, которым было суждено стать родителями Иисуса.
В младостта си Йосиф бил нает от бащата на Мария за построяване на пристройка към неговия дом, и веднъж, по време на обяд, Мария подала на Йосиф чаша вода. Така започнало запознанството на двама хора, на които било съдено да станат родители на Иисус.
В соответствии с еврейским обычаем, Иосиф и Мария сыграли свадьбу в доме Марии в окрестностях Назарета, когда Иосифу исполнился двадцать один год. Этим браком завершился обычный период ухаживания, продолжавшийся почти два года. Вскоре они перебрались в свой новый дом в Назарете, построенный Иосифом с помощью двух из его братьев. Дом стоял у подножья ближнего холма, с которого открывался чудесный вид на окружавшую его сельскую местность. В этом специально подготовленном доме молодые и полные надежд родители готовились встретить заветное дитя, не догадываясь о том, что это знаменательное событие, имевшее значение для всей вселенной, произойдет в то время, когда они будут находиться вдали от дома, в иудейском городе Вифлееме.
В съответствие с еврейските обичаи, Йосиф и Мария вдигнали сватба в дома на Мария в околностите на Назарет, когато Йосиф навършил двадесет и една години. С този брак се завършил обичайният период на ухажване, продължил се почти две години. Скоро те пристигнали в своя нов дом в Назарет, построен от Йосиф с помощта на двама от неговите братя. Домът се издигал в подножието на близкия хълм, от който се откривала чудесна гледка на обкръжаващата го селска местност. В този специално подготвен дом младите и пълни с надежда родители се готвили да срещнат заветното дете, не досещайки се за това, че това знаменателно събитие, имащо значение за цялата вселена, ще се случи в това време, когато те се намират далеч от дома, в юдейския град Витлеем.
Большая часть семьи Иосифа уверовала в учения Иисуса, но мало кто из членов семьи Марии верил в него, пока он не ушел из этого мира. Иосиф больше склонялся к духовному представлению об ожидаемом Мессии, однако Мария и ее семья - в особенности ее отец - придерживались идеи о том, что Мессия должен быть мирским спасителем и политическим правителем. Предки Марии были видными участниками движения Маккавеев, которое в то время было еще недавним прошлым.
Голямата част от семейството на Йосиф повярвала в ученията на Иисус, но малко от членовете на семейството на Мария вярвали в нето, докато той не си отишъл от този свят. Йосиф повече се скланял към духовната представа за очаквания Месия, обаче Мария и нейното семейство - особено нейния баща - се придържали към идеята за това, че Месията трябва да бъде светски спасител и политически управител. Предците на Мария били видни участници в движението на Маккавеите, което в това време било още от не далечното минало.
Иосиф твердо придерживался восточных, или вавилонских воззрений иудаизма; Мария явно склонялась к более либеральным и широким западным, или эллинистическим толкованиям закона и пророков.
Йосиф твърдо се придържал към източните, или вавилонски възгледи в юдаизма; Мария явно се скланяла към по-либералните и широки западни, или елинистични тълкувания на закона и пророците.
6. ДАМ В НАЗАРЕТ
Дом Иисуса стоял неподалеку от холма, возвышавшегося в северной части Назарета, на некотором расстоянии от ключа, который находился в восточной части города. Семья Иисуса поселилась на окраине города, что впоследствии давало ему прекрасную возможность часто отправляться на прогулки по окрестностям и забираться на вершину соседней возвышенности - самого высокого из всех холмов южной Галилеи, не считая кряжа горы Фавор к востоку и примерно столь же
Домът на Иисус стоял не далеч от хълма, възвисяващ се в северната част на Назарет, на известно разстояние от ключа, който се намирал в източната част на града. Семейството на Иисус се заселило в покрайнините на града, което в последствие му давало прекрасна възможност често да се отправя на разходки в околностите и да се изкачва на върха на съседното възвишение - най-високия от всички хълмове в южна Галилея, не считайки рида на планината Фавор към изток и примерно също толкова
высокого холма Наин. Их дом находился чуть южнее и восточнее южного выступа этого холма и примерно посередине между основанием этой возвышенности и дорогой из Назарета в Кану. Кроме походов на вершину холма, Иисус любил отправляться на прогулку по узкой тропе, огибавшей основание холма в северо-восточном направлении, до того места, где она соединялась с дорогой на Сепфорис.
високия хълм Наин. Техният дом се намирал малко южно и източно от южната издатина на този хълм и примерно по средата между основанието на това възвишение и пътя от Назарет към Кана. Освен походите към върха на хълма, Иисус обичал да се отправя на разходка по тясната пътека, опасваща основата на хълма в северо-източно направление, до това място, където тя се съединявала с пътя за Сепфорис.
Дом Иосифа и Марии представлял собой однокомнатное каменное строение с плоской крышей и пристройкой для животных. Домашняя утварь состояла из низкого каменного стола, глиняной и каменной посуды и горшков, ткацкого станка, светильника, нескольких небольших стульев и спальных тюфяков на каменном полу. На заднем дворе, рядом с пристройкой для животных, был навес, укрывавший очаг и мельницу для помола зерна. Для управления мельницей требовались два человека - один молол, а другой насыпал зерно. Ребенком Иисус часто подсыпал зерно в мельницу, а его мать поворачивала жернова.
Домът на Йосиф и Мария представлявал по себе си каменен строеж с една стая и плосък покрив и пристройка за животните. Покъщнината се състояла от ниска каменна маса, глинена и каменна съдове и саксии, тъкачен стан, светилник, няколко малки столчета и спални дюшека на каменния под. В задния двор, редом с пристройката за животните, имало навес, закриващ огнището и мелницата на мелене на зърно. За управляване на мелницата били необходими двама човека - единият въртял, а другия насипвал зърното. Детето Иисус често сипвал зърно в мелницата, а неговата майка въртяла воденичния камък.
Позднее, когда семья выросла, все ее члены обычно собирались для трапезы вокруг расширенного каменного стола: сидя на корточках, они набирали себе еду из общего блюда или горшка. Зимой, во время ужина, стол освещался небольшой, широкой глиняной лампой, наполненной оливковым маслом. После рождения Марты Иосиф сделал к дому пристройку - большую комнату, которая днем использовалась в качестве столярной мастерской, а ночью - как спальня.
По-късно когато семейството нараснало, всички негови членове обикновено се събирали за хранене около разширената каменна маса: седейки клекнали, те взимали за себе си храна от общо блюдо или съдина. Зимата, по време на вечеря, масата се осветявала от не голяма, широка глинена лампа, напълнена с зехтиново масло. След раждането на Марта Йосиф направил към дома пристройка - голяма стая, която денем се използувала в качеството на дърводелска работилница, а през нощта - като спалня.
7. ПЪТУВАНЕ ВЪВ ВИТЛЕЕМ
В марте 8 года до н. э. (в том же месяце, когда Иосиф и Мария поженились) Цезарь Август распорядился пересчитать всё население Римской империи - провести ценз для более успешного взимания налогов. Евреи всегда с огромным предубеждением относились к попыткам "пересчитать народ", и это, вместе с серьезными внутриполитическими проблемами Ирода, царя Иудейского, привело к тому, что ценз в еврейском царстве был перенесен на один год. Во всей Римской империи ценз состоялся в 8 году до н. э., за исключением палестинского царства Ирода, где он был проведен на год позже, в 7 году до н. э.
В март 8 година до н.е. (в този същият месец, когато Йосиф и Мария се оженили) Цезар Август се разпоредил да се преброи цялото население на Римската империя - да се направи ценз за по-успешното взимане на налози. Евреите винаги с огромно предубеждение се отнасяли към опитите "да се преброи народа", и това, заедно със сериозните вътрешно политически проблеми на Ирод, царя Юдейски, привело към това, че ценза в еврейското царство бил отложен с една година. В цялата Римска империя цензът се състоял в 8 година до н.е., с изключение на палестинското царство на Ирод, където той бил проведен една година по-късно, в 7 година до н.е.
Мария могла не отправляться в Вифлеем для регистрации - Иосиф имел право внести в списки всю свою семью, - однако Мария, отважная и решительная женщина, настаивала на том, чтобы отправиться в путь вместе с ним. Она не хотела оставаться в одиночестве, дабы ребенок не родился в отсутствие Иосифа. К тому же, Вифлеем находился неподалеку от города Иудина, и Мария предвкушала приятную возможность навестить свою родственницу Елисавету.
Мария можело да не заминава във Витлеем за регистриране - Йосиф имал право да внесе в списъците цялото свое семейство, - обаче Мария, храбра и решителна жена, настоявала за това, че да се отправи на път заедно с него. Тя не искала да остава сама, да не би детето да се роди в отсъствието на Йосиф. Към това същото, Витлеем се намирал не далеч от град Иудин, и Мария предвкусвала приятната възможност да навести своята родственица Елисавета.
Иосиф, в сущности, запретил Марии сопровождать его, но это не возымело действия. Когда была упакована провизия, рассчитанная на три или четыре дня пути, Мария приготовила двойные порции и собралась в дорогу. Но перед тем, как отправиться в путь, Иосиф примирился с тем, что Мария поедет вместе с ним, и рано утром, в хорошем расположении духа, они покинули Назарет.
Йосиф, в същност, забранил на Мария да го съпровожда, но това не подействало. Когато била опакована храната, пресметната за три или четири дни път, Мария приготвила двойни порции и се приготвила за път. Но преди това, когато да се отправят на път, Йосиф се примирил с това, че Мария ще отиде заедно с него, и рано сутринта, в добро разположение на духа, те напуснали Назарет.
Иосиф и Мария были бедны, и так как у них было только одно вьючное животное, то Мария, которая была на последнем сроке беременности, ехала верхом вместе с запасом еды, а Иосиф шел рядом, ведя осла. Строительство дома и приобретение домашней утвари ввели его в огромный расход. Кроме того, Иосифу приходилось помогать родителям, так как незадолго до того его отец потерял трудоспособность. Итак, ранним утром 18 августа 7 года до н. э. эта еврейская пара покинула свой скромный дом и направилась в Вифлеем.
Йосиф и Мария били бедни, и тъй като у тях имало само едно товарно животно, то Мария, която била в последния срок на бременността, яздела отгоре заедно със запаса от храна, а Йосиф вървял редом, водейки магарето. Строителството на дома и придобиването на покъщнина го въвели в огромен разход. Освен това, на Йосиф се наложило да помага на родителите си, тъй като малко преди това неговия баща загубил трудоспособност. И така, в ранното утро на 18 август 7 година до н.е. тази еврейска двойка напуснала своя скромен дом и се отправила за Витлеем.
В первый день пути они обогнули предгорья горы Гелвуй, где остановились на ночлег около реки Иордан и долго размышляли о том, каким предстоит быть их сыну, причем Иосиф придерживался своего представления о духовном учителе, а Мария - идеи о иудейском Мессии, спасителе еврейской нации.
В първият ден от пътя те заобиколили предпланинската местност на планината Гелвуй, където се спрели за нощуване около реката Йордан и дълго размишлявали за това, какъв предстои да бъде техния син, при което Йосиф се придържал към своята представа за духовен учител, а Мария - към идеята за юдейския Месия, спасителя на еврейската нация.
Ранним ясным утром 19 августа Иосиф и Мария уже были в пути. Пообедав у горы Сартаба, откуда открывался вид на Иорданскую долину, они продолжили путь и к ночи добрались до Иерихона, остановившись на ночлег в гостинице на окраине города. После ужина и долгого обсуждения тирании римской власти, Ирода, регистрации для участия в цензе и сравнительного влияния Иерусалима и Александрии как центров еврейского знания и культуры, путники из Назарета отправились на покой. Ранним утром 20 августа они продолжили свой путь и к полудню достигли Иерусалима. Посетив храм, они направились к месту своего назначения - Вифлеему, куда прибыли в середине второй половины дня.
В ранното ясно утро на 19 август Йосиф и Мария били вече на път. Обядвайки в планината Сартаба, откъдето се откривала гледка към Йорданската долина, те продължили пътя и към нощта се добрали до Йерихон, установявайки се за нощувка в гостилницата в покрайнините на града. След вечерята и дългото обсъждане тиранията на римската власт, Ирод, регистрацията за участие в ценза и сравнителното влияние на Йерусалим и Александрия като центрове на еврейското знание и култура, пътниците от Назарет се отправили за спане. В ранното утро на 20 август те продължили своя път и към обяд достигнали Йерусалим. Посещавайки храма, те се насочили към мястото на своето назначение - Витлеем, където пристигнали в средата на втората половина от деня.
Гостиница была переполнена; Иосиф пытался найти приют у дальних родственников, однако все помещения в Вифлееме были заполнены до предела. Вернувшись в гостиницу, он услышал о том, что караванные стойла, высеченные в склоне скалы и находившиеся прямо под гостиницей, были освобождены от животных и вычищены для приема постояльцев. Оставив осла во дворе, Иосиф взвалил на себя корзины с провиантом и одеждой и вместе с Марией спустился по каменным ступеням в их нижнюю обитель. Они оказались в бывшем хранилище для зерна, находившемся перед конюшней и яслями. Здесь была повешена шатровая занавесь, и они были счастливы, что им досталось такое удобное помещение.
Гостилницата била препълнена, Йосиф се опитал да намери приют у далечни роднини, обаче всички помещения във Витлеем били запълнени да предела. Връщайки се в гостилницата, той чул за това, че преграденото място в обора, изсечено в склона на скалите и намиращо се точно под гостилницата, били освободени от животните и изчистени за приемане на квартиранти. Оставяйки магарето в двора, Йосиф стоварил кутията с провизиите и дрехите и заедно с Мария се спуснал по каменните стъпала в тяхната долна обител. Те се оказали в бивше хранилище за зърно, намиращо се пред конюшните и яслите. Тук била опъната шатрова завеса, и те били щастливи, че на тях им се паднало такова удобно помещение.
Иосиф хотел сразу же отправиться на регистрацию, но Мария чувствовала себя уставшей; она ощущала сильное недомогание и упросила его остаться с ней, что он и сделал.
Йосиф искал веднага също да се отправи за регистриране, но Мария се чувствала изморена; тя усещала силна неразположение и го помолила да остане с нея, което той и направил.
8. РАЖДАНЕТО НА ИИСУС
Всю ночь Мария провела в беспокойстве, и потому ни она, ни Иосиф почти не спали. К рассвету начались сильные схватки, и в полдень, 21 августа 7 года до н. э., с участием и доброй помощью остановившихся в гостинице женщин Мария разрешилась младенцем мужского пола. Иисус Назарянин появился на свет, был завернут в пелена, которые Мария взяла с собой в расчете на такой случай, и положен в соседние ясли.
Цялата нощ Мария прекарал в безпокойство, и поради това нито тя, нито Йосиф почти не спали. Към разсъмване започнали силни родилни болки, и по обяд, на 21 август 7 година до н.е., с участието и добрата помощ на установилите се в гостилницата жени Мария родила младенец от мъжки пол. Иисус Назарянин се появил на бял свят, бил загърнат с пелена, която Мария взела със себе си в предвиждане на такъв случай, и положен в съседните ясли.
Заветное дитя родилось точно так же, как появились в этом мире все предшествующие и последующие младенцы. И на восьмой день, согласно еврейскому обычаю, он прошел должный обряд обрезания и получил имя Иешуа (Иисус).
Заветното дете се родило точно също така, както се появили в този свят всички предшестващи и последващи младенци. И на осмият ден, съгласно еврейския обичай, той преминал задължителния обред за обрязване и получил името Иешуа (Иисус).
На следующий день после рождения Иисуса Иосиф прошел регистрацию. Он встретил человека, с которым двумя днями ранее беседовал в Иерихоне, и тот привел Иосифа к своему состоятельному другу, снимавшему в гостинице комнату и сообщившему, что охотно поменяется местами с парой из Назарета. В тот же день пополудни они перебрались наверх, в гостиницу, где прожили почти три недели, пока не нашли временный приют в доме одного из дальних родственников Иосифа.
На следващия ден след раждането на Иисус Йосиф преминал регистрация. Той срещнал човек, с който два дни по-рано беседвал в Йерихон, и той завел Йосиф към свой състоятелен другар, наел в гостилницата стая и съобщил му че охотно ще размени местата с двойката от Назарет. В този същия ден след пладне те се качили горе, в гостилницата, където преживяли почти три седмици, докато не намерили временен приют в дома на един от далечните родственици на Йосиф.
На второй день после рождения Иисуса Мария отправила Елисавете весточку, где сообщала о рождении ребенка. В ответном письме Иосиф получил приглашение посетить Иерусалим и обсудить все их дела с Захарией. На следующей неделе Иосиф отправился в Иерусалим, чтобы встретиться с Захарией. Как Захария, так и Елисавета полностью уверились в том, что Иисусу действительно было суждено стать еврейским спасителем, Мессией, и что их сыну Иоанну предстояло стать
На вторият ден след раждането на Исус Мария изпратила на Елисавета вест, в която съобщавала за раждането на детето. В отговор на писмото Йосиф получил покана да посети Йерусалим и да обсъдят всички техни дела със Захария. Следващата седмица Йосиф се отправил за Йерусалим, за да се срещне със Захария. Както Захария, така и Елисавета напълно се уверили в това, че на Иисус действително било съдено да стане еврейския спасител, Месията, и че на техния син Йоан предстояло да стане
главой его помощников, правой рукой Мессии, человеком предначертанной судьбы. И так как Мария придерживалась тех же представлений, то Иосифа удалось без труда уговорить остаться в Вифлееме, городе Давида, где Иисус, возмужав, мог бы стать преемником Давида на троне всего Израиля. Поэтому они оставались в Вифлееме более года, в течение которого Иосиф периодически занимался своим плотницким ремеслом.
глава на неговите помощници, дясната ръка на Месията, човека с предначертана съдба. И тъй като Мария се придържала към същите тези представи, то на Йосиф без труд се отдало да се уговори да останат във Витлеем, града на Давид, където Иисус, възмъжавайки, би могъл да стане приемник на Давид на трона и целия Израил. Поради това те останали във Витлеем повече от година, в течение на която Йосиф периодично се занимавал със своя дюлгерски занаят.
В полдень, при рождении Иисуса, урантийские серафимы, под управлением своих руководителей, исполнили над вифлеемскими яслями славящие гимны, однако эти восхваления не были слышны человеческому уху. Ни пастухи, ни какие-либо иные смертные не воздавали должное вифлеемскому младенцу вплоть до того дня, когда прибыли урские священники, направленные сюда из Иерусалима Захарией.
По обяд, при раждането на Иисус, урантийските серафими, под управлението на своите ръководители, изпълнили над витлеемските ясли прославящи химни, обаче тези възхваления не били чути от човешкото ухо. Нито пастири, нито каквито и да било други смъртни не са въздавали дължимото на витлеемския младенец чак до този ден, когато пристигнали урски свещеници, изпратени тук от Йерусалим от Захария.
Незадолго до того некий чужеземный религиозный учитель рассказал этим месопотамским священникам о своем сне, в котором ему сообщили о том, что "свет жизни" появится вскоре на земле в виде младенца среди евреев. К ним и отправились эти три учителя в поисках "света жизни". После многих недель бесплодных поисков в Иерусалиме они уже собирались повернуть назад, в Ур, когда встретили Захарию, который убедил их в том, что предметом их поисков был Иисус, и направил их в Вифлеем, где они нашли младенца и оставили свои дары Марии, его земной матери. Во время их визита младенец был почти трех недель от роду.
Малко преди това някакъв чуждоземен религиозен учител разказал на тези месопотамски свещеници за своя сън, в който му съобщавали за това, че "светлината на живота" ще се появи скоро на земята във вид на младенец сред евреите. Към него се отправили тези три учителя в търсене "светлината на живота". След много седмици безплодни търсения в Йерусалим те вече се готвели да върнат назад, в Ур, когато срещнали Захория, който ги убедил в това, че предмета на техните търсения бил Иисус, и ги изпратил във Витлеем, където те намерили младенеца и оставили своите дарове на Мария, неговата земна майка. По времето на тяхната визита младенецът бил почти на три седмици от раждането.
Эти мудрецы пришли сюда не потому, что увидели звезду, приведшую их в Вифлеем. Красивая легенда о вифлеемской звезде появилась следующим образом. Иисус родился 21 августа 7 года до н. э. в полдень. 29 мая 7 года до н. э. произошло необычное сближение Юпитера и Сатурна в созвездии Рыб. Замечательным астрономическим фактом является то, что аналогичное сближение произошло 29 сентября и 5 декабря того же года. На основании этих необычных, но совершенно естественных явлений, благонамеренные ревнители последующих поколений сочинили трогательную легенду о вифлеемской звезде и поклоняющихся волхвах, которых эта звезда привела к яслям, где они увидели новорожденного младенца и поклонились ему. Восточные и близкие им по духу народы обожают сказочные истории и постоянно сочиняют красивые небылицы о жизни своих религиозных вождей и политических героев. В отсутствие книгопечатания, когда знания передавались в основном изустно от одного поколения к другому, мифы легко превращались в предания, а предания со временем начинали принимать за быль.
Тези мъдреци дошли тук не поради това, че са видели звезда, привела ги във Витлеем. Красивата легенда за витлеемската звезда се появила по следния начин. Иисус се родил на 21 август 7 година до н.е. по обяд . На 29 май 7 година до н.е. протекло необичайно сближаване на Юпитер и Сатурн в съзвездие Риби. Забележителен астрономичен факт се явява това, че аналогично сближаване е протекло на 29 септември и 5 декември тази същата година. На основание на тези необичайни, но съвършено естествени явления, благо намерените ревнители от последващите поколения съчинили трогателната легенда за витлеемската звезда и покланящите се влъхви , които тази звезда е привела към яслите, където те са видели новородения младенец и му се поклонили. Източните и близките към техния дух народи обожават приказните истории и постоянно съчиняват красиви небивалици за живота на своите религиозни вождове и политически герои. В отсъствието на книгопечатане, когато знанията се предавали в основното устно от едно поколение към друго, митовете леко се превръщали в предания, а преданията с времето започнали да се приемат за истинска случка в миналото.
9. ПРЕДСТАВЯНЕ В ХРАМА
Моисей учил евреев, что каждый первенец принадлежит Господу, и что вместо принесения его в жертву, как это делали по своему обычаю язычники, такой сын может жить, если его выкупят родители, заплатив пять сиклов любому полномочному священнику. Кроме того, существовал Моисеев закон, требовавший, чтобы мать, по прошествии определенного времени, явилась в храм для прохождения обряда очищения (или же чтобы кто-нибудь принес от ее имени жертву). Обычно оба этих обряда выполнялись одновременно. Поэтому Иосиф и Мария сами пришли в иерусалимский храм, чтобы представить Иисуса священникам и выкупить его, а также принести необходимую жертву и обеспечить ритуальное очищение Марии от мнимой скверны деторождения.
Мойсей учел евреите, че всеки първенец принадлежи на Господ, и че вместо принасянето му в жертва, както това правели по своя обичай езичниците, такъв син може да живее, ако него го откупят родителите, заплащайки пет сребъни монети на всеки пълномощен свещеник. Освен това, съществувал Мойсеев закон, изискващ, че майката, след изминаване на определено време, да се явява в храма за преминаване обред на очистване (или също някой да принесе от нейно име жертва). Обикновено тези два обреда се изпълнявали едновременно. Поради това Йосиф и Мария сами отишли в йерусалимския храм, за да представят Иисус на свещениците и да го откупят, а така също да принесат необходимата жертва и да обезпечат ритуалното очистване на Мария от мнимата мръсотия от раждането.
По дворам храма постоянно прогуливались две замечательные личности - певец Симеон и поэтесса Анна. Симеон был родом из Иудеи, Анна - из Галилеи. Этих людей часто можно было встретить вдвоем, и оба они были близкими друзьями священника Захарии, который посвятил их в тайну Иоанна и Иисуса. Как Симеон, так и Анна жаждали прихода Мессии, и доверие к Захарии помогло им уверовать в то, что Иисус был долгожданным спасителем еврейского народа.
По дворовете на храма постоянно се разхождали две забележителни личности - певецът Симеон и поетесата Анна. Симеон бил родом от Иудея, Анна - от Галилея. Тези хора често можело да бъдат срещнати заедно, и двамата те били близки другари на свещеника Захария, който ги посветил в тайната на Йоан и Иисус. Както Симеон, така и Анна чакали идването на Месията, и доверието към Захария им помогнало да повярват в това, че Иисус бил дългоочаквания спасител на еврейския народ.
Захария знал, в какой день Иосиф и Мария должны были появиться в храме вместе с Иисусом, и он заранее условился с Симеоном и Анной о том, что укажет, который из череды первенцев является Иисусом, подняв свою руку в знак приветствия.
Захария знаел, в кой ден Йосиф и Мария би трябвало да се появят в храма заедно с Иисус, и той по-рано се условил със Симеон и Анна за това, че ще укаже, кой от поредицата първенци се явява Иисус, вдигайки своята ръка в знак на приветствие.
Для этого случая Анна написала поэму, исполненную Симеоном, которая поразила Иосифа, Марию и всех собравшихся во дворах храма. Их гимн в честь искупления первенца звучал так:
Да този случай Анна написала поема, изпълнена от Симеон, която поразила Йосиф, Мария и всички събрали се в дворовете на храма. Техният химн в чест на изкуплението на младенеца прозвучал така:
Благословен будь Господь, Бог Израиля,
Благословен да бъде Господ, Бог на Израил,
Ибо он пришел к нам и освободил свой народ;
Защото той дойде към нас и освободи своя народ;
Он воздвиг рог спасения для всех нас
Той издигна рога на спасението за всички нас
В доме слуги своего Давида.
В дома на слугата свой Давид
Как и возвещал он устами своих святых пророков -
Както и възвестил той от устата на своите свети пророци -
Спасение от врагов и от руки наших ненавистников;
Спасение от враговете и от ръцете на нашите ненавистници;
Даровать милость свою отцам нашим и помнить свой священный завет -
Дарявайки милостта своя на бащите наши и да помнят своя свещен завет -
Клятву, которую он дал Аврааму, праотцу нашему,
Клетвата, която той е дала на Авраам, праотецът наш,
Что избавит нас от врагов,
Че ще ни избави от враговете,
Чтобы могли мы безбоязненно служить ему,
За да можем ние без страх да му служим,
Свято и праведно всю нашу жизнь.
Свято и праведно през целия наш живот.
А ты, заветное дитя, будешь называться пророком Всевышнего;
А ти, заветно дете, ще се назоваваш пророк на Всевишния;
Ибо ты будешь идти впереди Господа, дабы создать его царство;
Защото ти ще вървиш пред Господ, за да създадеш неговото царство;
Ты возвестишь людям о спасении,
Ти ще възвестиш на хората за спасението,
Ибо отпустятся им грехи их.
Защото ще опростиш греховете им.
Возрадуйтесь ласковой милости Бога нашего, ибо воссияла нам
Възрадвайте се от ласкавата милост на Бога наш, защото възсия над нас
новая заря с небес,
новата заря от небесата,
Чтобы светить тем, кто живет во тьме и страхе смерти,
За да свети на тези, които живеят в тъмнина и страха от смъртта,
Чтобы указывать нам путь к миру.
За да указва нам пътя към мира.
Отпусти же теперь, Господи, раба твоего, как и обещал,
Пусни също сега, Господи, раба твой, както си и обещал,
Ибо глаза мои видели спасение,
Защото очите мои видяха спасението,
Которое ты приготовил пред лицом всех народов:
Което ти си приготвил пред лицето на всички народи:
Свет, который просветит даже язычников
Светлината, която ще просвети даже езичниците
И принесет славу народу твоему, Израилю.
И ще принесе славата към народа твой, Израил.
Возвращаясь в Вифлеем, Иосиф и Мария молчали, смущенные и объятые благоговейным страхом. Мария была глубоко взволнована прощальным приветствием Анны, престарелой поэтессы, а Иосиф был обеспокоен этой преждевременной попыткой представить Иисуса долгожданным Мессией еврейского народа.
Завръщайки се във Витлеем, Йосиф и Мария мълчали, смутени и обгърнати от благоговеен страх. Мария била дълбоко развълнувана от прощалното приветствие на Анна, престарялата поетеса, а Йосиф бил обезпокоен от този преждевременен опит да се представи Иисус като дългоочаквания Месия на еврейския народ.
10. ИРОД ДЕЙСТВУВА
Тем временем, доносчики Ирода не бездействовали. Когда они доложили ему о посещении Вифлеема священниками из Ура, Ирод затребовал этих халдеев к себе.
По това време, доносчиците на Ирод не бездействували. Когато те му доложили за посещението във Витлеем на свещениците от Ур, Ирод повикал тези халдейци при себе си.
Он дотошно расспросил мудрецов о новом "царе иудеев", но они не удовлетворили его любопытства, объяснив лишь, что младенец был рожден женщиной, прибывшей в Вифлеем со своим мужем, чтобы пройти регистрацию для участия в цензе. Не удовлетворившись этим ответом, Ирод дал им денег и послал на поиски ребенка, дабы он сам мог явиться к нему на поклон, ибо они заявили, что его царство будет духовным, а не мирским. Но когда мудрецы не вернулись, Ирод стал подозревать неладное. Пока он размышлял над случившимся, вернулись его информаторы, доложившие обо всех последних происшествиях в храме и доставившие часть текста из гимна Симеона, прозвучавшего во время обряда искупления Иисуса. Однако им не удалось выследить Иосифа и Марию, и Ирод пришел в гнев, когда они не смогли сообщить ему, куда эта пара унесла младенца. После этого он отправил людей на розыск Иосифа и Марии. Зная о том, что Ирод преследует семью назарян, Захария и Елисавета не появлялись в Вифлееме. Малыш был спрятан у родственников Иосифа.
Той прекалено любознателно разпитал мъдреците за новия "цар на юдеите", но те удовлетворили неговото любопитство, обяснявайки само, че младенеца бил роден от жена, пристигнала със своя мъж във Витлеем, за да премине регистрация за участие в ценза. Не удовлетворен от този отговор, Ирод им дал пари и ги изпратил да потърсят детето, за да може самия той да се яви пред него за да се поклони, защото те заявили че неговото царство ще бъде духовно, а не светско. Но когато мъдреците не се върнали, Ирод започнал да подозира нещо нередно. Докато размишлявал върху случилото се, върнали се неговите информатори, доложили за всички последни произшествия в храма и доставяйки част от текста от химна на Симеон, прозвучал по време на обреда за изкупление на Иисус. Обаче на тях не им се отдала да проследят Йосиф и Мария, и Ирод изпаднал в гняв, когато те не могли да му съобщят, къде тази двойка е отнесла младенеца. След това той изпратил хора за издирване на Йосиф и Мария. Знаейки за това, че Ирод преследва семейството назаряни, Захария и Елисавета се появявали в Витлеем. Момчето било скрито у родственици на Йосиф.
Иосиф боялся искать работу, и их скромные сбережения быстро таяли. Даже при совершении очистительных обрядов в храме Иосиф считал, что он не может позволить себе пожертвовать на Марию двух горлиц, как предписывал поступать беднякам Моисей для очищения матерей.
Йосиф се боял да търси работа, и техните скромни спестявания бързо се топили. Даже при завършване на очистителните обреди в храма Йосиф сметнал, че той не може да си позволи да пожертва за Мария две гугутки, както предписвал да постъпват бедняците Мойсей за очистване на майката.
Целый год продолжались поиски, но шпионы Ирода не смогли найти Иисуса. Тогда - подозревая, что младенец всё еще находится в Вифлееме, - Ирод распорядился о тщательной проверке каждого дома в Вифлееме и умерщвлении каждого младенца мужского пола в возрасте до двух лет. Таким образом Ирод надеялся убедиться в том, что дитя, которому суждено было стать "царем иудеев", будет уничтожено. И так шестнадцать мальчиков погибли за один день в Вифлееме иудейском. Однако козни и убийства были привычным делом при дворе Ирода даже в его собственной семье.
Цяла година продължило търсенето, но шпионите не могли да намерят Иисус. Тогава - подозирайки, че младенеца все още се намира във Витлеем, - Ирод се разпоредил за щателна проверка на всеки дом във Витлеем и умъртвяването на всеки младенец от мъжки пол на възраст до две години. По такъв начин Ирод се надявал да се убеди в това, че детето, на което е било съдено да стане "цар на юдеите", ще бъде унищожено. И така над шестнадесет момчета загинали за един ден във Витлеем юдейски. Обаче интригите и убийствата били обикновено дело при двора на Ирод даже в неговото собствено семейство.
Избиение младенцев произошло примерно в середине октября 6 года до н. э., когда Иисусу было чуть больше года. Но верующие в приход Мессии были и среди приближенных Ирода, и один из них, услышав о приказе умерщвлять всех младенцев мужского пола, связался с Захарией, который, в свою очередь, отправил посыльного к Иосифу. И в ночь перед резней Иосиф и Мария покинули Вифлеем и направились в Египет, в Александрию. Для того чтобы не привлекать к себе внимания, они отправились в путь, взяв с собой только Иисуса. Они добрались до Александрии на средства, предоставленные Захарией, и там Иосиф занимался своим ремеслом, в то время как Мария и Иисус нашли приют у состоятельных родственников семьи Иосифа. Они провели в Александрии целых два года и вернулись в Вифлеем только после смерти Ирода.
Избиването на младенците се случило примерно в средата на октомври 6 години до н.е., когато Иисус бил на малко повече от година. Но вярващите в идването на Месията били и сред приближените на Ирод, и един от тях, чувайки за заповедта за умъртвяването на всички младенци от мъжки пол, се свързал със Захария, който, на свой ред, изпратил пратеник към Йосиф. И в нощта преди клането Йосиф и Мария напуснали Витлеем и се отправили за Египет, в Александрия. За това че да не привлекат към себе си внимание, те се отправили на път взимайки със себе си само Иисус. Те се добрали до Александрия със средствата, предоставени им от Захария, и там Йосиф се занимавал със своя занаят, в това време когато Мария и Иисус намерили приют у състоятелни родственици на семейството на Йосиф. Те прекарали в Александрия цели две години и се върнали във Витлеем едва след смъртта на Ирод.