Текстът със зелени букви е, само, помощен материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/

Документ 96. ЯГВЕ - БОГ ЕВРЕЕВ

Документ 96. ЯХВЕ - БОГЪТ НА ЕВРЕИТЕ

ПОСТИГАЯ Божество, человек вначале включает в свое представление о нем всех богов, затем подчиняет всех чуждых богов племенному божеству и, наконец, исключает всех, кроме одного Бога, обладающего конечной и высшей ценностью. Евреи соединили всех богов в своей более возвышенной концепции Господа Бога Израиля. Индусы также объединили своих разнообразных божеств в "единую духовность богов", представленную в Риг-Веде, в то время как месопотамцы свели своих богов к более централизованному представлению о Бел-Мардуке. Эти монотеистические идеи созрели во всём мире вскоре после того, как Макивента Мелхиседек появился в палестинском Салиме. Однако концепция Мелхиседека отличалась от эволюционной философии включения, подчинения и исключения: она основывалась только на созидательной силе и сразу же оказала воздействие на высшие представления о божестве в Месопотамии, Индии и Египте.

ПОСТИГАЙКИ Божеството, човекът от начало включва в своята представа за него всички богове, след това подчинява всички чужди богове на племенното божество и, най-накрая, изключва всички, освен единния Бог, притежаващ крайна и най-висша ценност. Евреите съединили всички богове в своята по-възвишена концепция за Господа Бога на Израил. Индусите също така обединили своите разнообразни божества в "единна духовност на боговете", представена в Риг-Веда, в това време когато месопотамците свели своите богове към по- централизираната представа за Бел-Мардук. Тези монотеистични идеи съзрели в целия свят скоро след това, когато Макивент Мелхиседек се появил в палестинския Салим. Обаче концепцията на Мелхиседекът се отличавала от еволюционната философия на включване, подчиняване и изключване: тя се основавала само на съзидателната сила и веднага оказала въздействие на най-висшите представи за божеството в Месопотамия, Индия и Египет.

Кенеи и некоторые другие ханаанские племена традиционно чтили салимскую религию. В этом заключалась одна из целей инкарнации Мелхиседека: укрепить религию единого Бога настолько, чтобы подготовить путь для посвящения на земле Сына этого единого Бога. Михаил вряд ли мог прибыть на Урантию, пока здесь не сформировался верящий во Всеобщего Отца народ, в среде которого он мог бы появиться.

Кенеите и някои други ханаански племена традиционно почитали салимската религия. В това се заключавала една от целите на инкарнацията на Мелхиседека: да укрепи религията на единния Бог дотолкова, че да подготви пътя за посвещението на земята на Сина на този единен Бог. Михаилът едва ли е можел да пристигне на Урантия, докато тук не се формирал вярващ във Всеобщия Отец народ, в средата на който той би могъл да се появи.

Палестинские кенеи продолжали исповедовать салимскую религию в качестве своей веры. Эта религия - в том виде, в котором она была впоследствии принята древними евреями, - сначала испытала воздействие нравственных учений Египта, позднее - теологии Вавилона и, наконец, - представлений о добре и зле, существовавших в Иране. Фактически, древнееврейская религия основана на завете Авраама с Макивентой Мелхиседеком. В эволюционном аспекте она является продуктом многих уникальных ситуативных обстоятельств, но с точки зрения культуры содержит многочисленные заимствования из религии, морали и философии всего Леванта. Именно через иудейскую религию значительная часть нравственного наследия и религиозной мысли Египта, Месопотамии и Ирана была передана народам Запада.

Палестинските кенеи продължавали да изповядват салимската религия в качеството на своя вяра. Тази религия - в този вид, в който тя била в последствие приета от древните евреи, - от начало изпитала въздействието на нравствените учения на Египет, по- късно - теологията на Вавилон и, най-накрая, - представата за добро и зло, съществуващи в Иран. Фактически, древно еврейската религия е основана на завета на Авраам с Макивент Мелхиседека. В еволюционен аспект тя се явява продукт от много уникални ситуационни обстоятелства, но от гледна точка на културата съдържа многочислени заимствания от религията, морала и философията на целия Левант. Именно чрез юдейската религия значителна част от нравственото наследство и религиозна мисъл на Египет, Месопотамия и Иран била предадена на народите от Запад.

1. ПРЕДСТАВЛЕНИЕ О БОЖЕСТВЕ У СЕМИТОВ

1. ПРЕДСТАВА ЗА БОЖЕСТВОТО У СЕМИТИТЕ

Ранние семиты считали, что у всего есть свой дух. То были духи животного и растительного мира; годовые духи, владыки потомства; духи огня, воды и воздуха. Это был настоящий пантеон духов, которых боялись и которым поклонялись. И учение Мелхиседека о Всеобщем Создателе не смогло полностью уничтожить веру в подчиненных духов или природных богов.

Ранните семити считали, че у всеки има свой дух. Това били духовете от животинския и растителния свят; годишните духове, владиците на потомството; духовете на огъня, водата и въздуха. Това бил истински пантеон на духовете, от които се бояли и на които се покланяли. И учението на Мелхиседека за Всеобщия Създател не могло напълно да унищожи вярата в подчинените духове или природните богове.

Прогресс древних евреев - от политеизма через генотеизм к монотеизму - не был сплошным и непрерывным концептуальным развитием. В эволюции своих

Прогресът на древните евреи - от политеизма през генотеизма към монотеизма - не бил плътно и непрекъсваемо концептуално развитие. В еволюцията на своите


Страница 1053

представлений о Божестве они не раз двигались вспять, в то время как в любую эпоху у различных групп верующих семитов существовали различные понятия о Боге. В их концепциях Бога периодически использовались многочисленные термины, и для предотвращения путаницы эти разные наименования Божества будут определены согласно их месту в эволюции еврейской теологии:

представи за Божеството те не веднъж се връщали назад, в същото това време когато в коя да е епоха у различни групи вярващи семити съществували различни понятия за Бога. В техните концепции за Бога периодично се използували многочислени термини, и за предотвратяване на бъркотията тези различни наименования на Божеството ще бъдат определени съгласно тяхното място в еволюцията на еврейската теология.

1. Ягве являлся богом южных палестинских племен, которые связывали это представление о божестве с горой Хорив, синайским вулканом. Ягве был всего лишь одним из сотен и тысяч природных богов, которые завладели вниманием и требовали поклонения семитских племен и народов.

1. Яхве се явявал бога на южните палестински племена, които свързвали тази представа за божеството с планината Хорив, синайския вулкан. Яхве бил всичко само един от стотиците и хиляди природни богове, които завладели вниманието и изисквали поклонение от семитските племена и народи.

2. Эль-Эльон. На протяжении многих веков после пребывания Мелхиседека в Салиме, его учение о Божестве существовало в различных вариантах, но обычно оно обозначалось словом Эль-Эльон - Всевышний Бог небес. Многие семиты, в том числе и непосредственные потомки Авраама, в разные периоды поклонялись и Ягве, и Эль-Эльону.

2. Ел-Елон. По протежение на много векове след пребиваването на Мелхиседекът в Салим, неговото учение за Божеството съществувало в различни варианти, но обикновено то се обозначавало с думата Ел-Елон - Всевишния Бог на небесата. Много семити, в това число и непосредствените потомци на Авраам, в различни периоди се покланяли и към Яхве, и към Ел-Елон.

3. Эль-Шаддай. Трудно объяснить, что именно означал Эль-Шаддай. Данное представление о Боге было сложным результатом заимствований из учений, изложенных Аменемопом в Книге Мудрости, измененных Эхнатоном в доктрине об Атоне и претерпевших дальнейшее изменение под влиянием учений Мелхиседека, воплощенных в представлении об Эль-Эльоне. Однако с проникновением образа Эль-Шаддая в сознание древних евреев в нем стало появляться много черт, свойственных вере в Ягве, которую исповедовали обитатели пустыни.

3. Ел-Шадай. Трудно е да се обясни, какво именно означавало Ел-Шадай. Дадената представа за Бога било сложен резултат от заимствания от ученията, изложени от Аменемоп в Книга на Мъдростта, изменени от Ехнатон в доктрината за Атон и претърпели по-нататъшни изменения под влиянието на ученията на Мелхиседека, въплътени в представата за Ел-Елон. Обаче с проникването на образа на Ел-Шадай в съзнанието на древните евреи в него започнали да се появяват много черти, присъщи за вярата в Яхве, която изповядвали обитателите на пустинята.

Одной из господствующих религиозных идей этого времени была египетская концепция божественного Провидения - учение о том, что материальное процветание являлось наградой за служение Эль-Шаддаю.

Една от господстващите религиозни идеи от това време била египетската концепция за божественото Провидение - учението за това, че материалното процъфтяване се явявало награда за служенето на Ел-Шадай.

4. Эль. Посреди всей этой путаницы терминов и неопределенности понятий многие благочестивые верующие искренне стремились к поклонению всем этим формирующимся представлениям о божественности; так, имея в виду составное Божество, стали пользоваться именем Эль. Этот термин включал и других природных богов бедуинов.

4. Ел. По средата на цялата тази бъркотия от термини и неопределени понятия много благочестиви вярващи искрено се стремели към поклонение към всички тези формиращи се представи за божествеността; така имайки в предвид съставното Божество, започнали да се ползуват от името Ел. Този термин включвал и други природни богове на бедуините.

5. Элогим. В течение долгого времени в Кише и Уре существовали шумеро-халдейские группы, которые проповедовали триединую концепцию Бога, основанную на преданиях о временах Адама и Мелхиседека. Данное учение перешло в Египет, где этой Троице поклонялись под именем Элогима - или, в единственном числе, Элоах. Египетские и позднее александрийские философы иудейского происхождения учили этому единству множественных Богов, и во времена исхода многие советники Моисея верили в эту Троицу. Однако концепция тринитарного Элогима стала действительной частью древнееврейской теологии только после того, как евреи оказались под политическим влиянием Вавилона.

5. Елохим. В течение на дълго време в Киш и Ур съществували шумеро-халдейски групи, които проповядвали триединната концепция за Бога, основана на преданията от времената на Адам и Мелхиседека. Даденото учение преминало в Египет, където към тази Троица се покланяли под името Елохим - или, в единствено число, Елоах. Египетските и по-късно александрийските философи от юдейски произход учили това единство на множествените Богове, и във времената на изхода много съветници на Мойсей вярвали в тази Троица. Обаче концепцията за тринитарния Елохим станала действително част от древно еврейската теология само след това, когато Евреите се оказали под политическото влияние на Вавилон.

6. Иносказательные имена. Семиты не любили называть свое Божество по имени. Поэтому иногда они прибегали к многочисленным иносказаниям, таким как Божий Дух, Господь, Ангел Господень, Всемогущий, Святой, Всевышний, Адонаи, От Века Древний, Господь Бог Израиля, Создатель Неба и Земли, Кириос, Ях, Господь Саваоф и Отец Небесный.

6. Иносказателни имена. Семитите на обичали да назовават своето Божество по име. Поради това те понякога прибягвали към многочислени иносказания, такива като Божи Дух, Господ, Ангел Господен, Всемогъщия, Светия, Всевишния, Адонай, От Векове Древния, Господ Бог на Израил, Създателя на небето и Земята, Кириос, Ях, Господ Саваоф и Отеца Небесен.

Иегова является термином, используемым с недавнего времени для обозначения завершенности представления о Ягве, которое окончательно сложилось в процессе длительной истории евреев. Однако имя Иегова вошло в употребление только спустя полторы тысячи лет после Иисуса.

Йехова се явява термин, използуван от неотдавнашно време за обозначаване на завършеността в представата за Яхве, която окончателно се създала в процеса на продължителната история на евреите. Обаче името Йехова е влязло в употреба само хиляда и петстотин след Иисуса.


Страница 1054

Примерно до 2000 года до н. э. гора Синай периодически превращалась в действующий вулкан, и редкие извержения происходили еще в период пребывания в этом регионе израильтян. Огонь и дым, вместе с оглушительными взрывами, которые сопровождали извержения этой вулканической горы, поражали обитавших поблизости бедуинов и приводили их в состояние благоговейного ужаса и великого страха перед Ягве. Впоследствии дух горы Хорив стал богом древнееврейских семитских племен, которые стали верить в его верховность по отношению ко всем остальным богам.

Примерно до 2000 години преди н.е. планината Синай периодично се превръщала в действуващ вулкан, и редки изригвания протичали още в периода на пребиваване в този регион на израелтяните. Огънят и димът, заедно с оглушителните взривове, които съпровождали изригването на тази вулканична планина, поразявали обитаващите в близост бедуини и ги привеждали в състояние на благоговеен ужас и велик страх пред Яхве. В последствие духът на планината Хорив станал бог на древно еврейските семитски племена, които започнали да вярват в неговата върховност по отношение към всички останали богове.

Ханаанеи уже давно поклонялись Ягве, и хотя многие кенеи в большей или меньшей степени верили в Эль-Эльона - сверхбога салимской религии - большинство ханаанеев не расстались со своими племенными божествами. Они не спешили отказываться от своих национальных божеств ради межнационального, тем более, межпланетного Бога. Они не были склонны верить во всеобщее божество, и потому эти племена продолжали поклоняться своим племенным божествам, включая Ягве, а также серебряным и золотым тельцам, которые символизировали представление пастухов-бедуинов о духе синайского вулкана.

Ханаанците вече отдавна се покланяли към Яхве, и макар много кенеи в голяма или малка степен вярвали в Ел-Елон - свръхбога от салимската религия - болшинството ханаанци не се разделили със своите племенни божества. Те не бързали да се отказват от своите национални божества заради между националния, още повече и, междупланетен Бог. Те били склонни да вярват във всеобщо божество, и поради това тези племена продължавали да се покланят на своите племенни божества, включвайки Яхве, а така също към сребърния и златния телец, които символизирали представата на пастирите бедуини за духа на синайския вулкан.

Хотя сирийцы поклонялись своим богам, они также верили в древнееврейского Ягве, ибо их пророки сказали сирийскому царю: "Их боги являются богами гор; поэтому они одолели нас. Давай сразимся с ними на равнине, и тогда мы наверняка победим".

Макар сирийците да се покланяли към своите богове, те също така вярвали в древно еврейския Яхве, защото техните пророци казали на сирийския цар: "Техните богове се явяват богове на планината; за това те ни надвиха. Дайте да се сбием с тях в равнината, и тогава ние навярно ще победим".

С развитием человеческой культуры второстепенные боги подчиняются верховному божеству. Великий Юпитер остается только в восклицаниях. Для монотеистов подчиненные боги превращаются в духов, демонов, парок, нереид, фей, домовых, гномов, предсмертных привидений и дурной глаз. Древние евреи прошли через генотеизм и в течение долгого времени верили в существование других богов, кроме Ягве, но они всё больше склонялись к вере в то, что эти чужеродные божества подчинены Ягве. Они соглашались с реальностью бога амореев Хамоса, но утверждали, что он подвластен Ягве.

С развитието на човешката култура второстепенните богове се подчиняват на върховното божество. Великият Юпитер си остава само във възклицанията. За монотеистите подчинените богове се превръщат в духове, демони, шуби, нереиди, феи, гоблини, джужета, предсмъртни привидения и зли очи. Древните евреи преминали през генотеизма и в течение на дълго време вярвали в съществуването в други богове, освен Яхве, но те все повече се скланяли към вярата в това, че тези чуждо родни божества са подчинени на Яхве. Те се съгласили с реалността на бога на амореите Хамос, но утвърждавали, че той е подвластен на Яхве.

Из всех представлений о Боге, которые возникали у смертных, идея Ягве претерпела наибольшие изменения. Ее постепенную эволюцию можно сравнить только с метаморфозами концепции Будды в Азии, которые в итоге привели к представлению о Всеобщем Абсолюте, так же как концепция Ягве привела к идее Всеобщего Отца. Однако историческим фактом остается то обстоятельство, что хотя евреи изменили свои представления о Божестве, превратившемся из племенного бога горы Хорив в любвеобильного и милосердного Отца-Создателя более поздних времен, они не изменили его имени: на протяжении всей истории развития своего представления о Божестве они называли его одним и тем же именем - Ягве.

От всички представи за Бога, които възникнали у смъртните, идеята за Яхве претърпяла най-големи изменения. Нейната постепенна еволюция може да се сравни само с метамарфозите в концепцията за Буда в Азия, които в крайна сметка привели към представата за Всеобщия Абсолют, така също както концепцията за Яхве е привела към идеята за Всеобщия Отец. Обаче исторически факт си остава това обстоятелство, че макар евреите да са изменили своите представи за Божеството, превърнало се от племенен бог от планината Хорив в любвеобилния и милосърден Отец-Създател в по-късните времена, те не изменили неговото име: по протежение на цялата история на развитие на своята представа за Божеството те го наричали с едно и също име - Яхве.

2. СЕМИТСКИЕ НАРОДЫ

2. СЕМИТСКИ НАРОДИ

Семиты Востока были хорошо организованными и хорошо управляемыми всадниками, которые вторглись в восточные регионы плодородного полумесяца, где они объединились с вавилонянами. Халдеи, жившие поблизости от Ура, относились к наиболее развитым племенам восточных семитов. Финикийцы являлись высокоразвитой и хорошо организованной группой смешанных семитов, владевших западной частью Палестины вдоль средиземноморского побережья. В расовом отношении семиты принадлежали к наиболее смешанным народам Урантии и обладали наследственными факторами, полученными почти от всех девяти мировых рас.

Семитите от Изтока били добре организирани и добре управляеми градинари, които нахлули в източните региони на плодородния полумесец, където те се обединили с вавилонците. Халдеите, живущи в близост до Ур, се отнасяли към най-много развитите племена на източните семити. Финикийците се явявали високоразвита и добре организирана група от смесени семити, владеещи западната част на Палестина по дължина на средиземноморското крайбрежие. В расово отношение семитите принадлежали към най-смесените народи на Урантия и притежавали наследствени фактори, получени почти от всички девет световни раси.

Раз за разом аравийские семиты силой прокладывали себе путь в северную Землю Обетованную - землю, в которой "текло молоко и мед". Но всякий раз их вытесняли более организованные и цивилизованные северные семиты и хеттеи. Позднее, во время необычайно жестокого голода, множество этих кочевых бедуинов

Всеки път един след друг арабските семити проправяли за себе си път в северната Обетована Земя - земята, в която „текло мляко и мед". Но всеки път тях ги изтласквали по-организираните и цивилизовани северни семити и хетеи. По-късно, във времето на необичайно жесток глад, множество от тези номадски бедуини


Страница 1055

прибыли в Египет в качестве наемных рабочих для участия в строительных работах - но лишь для того, чтобы испытать горькую участь рабов, тяжкий ежедневный труд простых и униженных работников долины Нила.

пристигнали в Египет в качеството на наемни работници за участие в строителни работи - но само за това, за да изпитат горчивата участ на робите, тежкия ежедневен труд на простите и унижени работници от долината на Нил.

Только после эпохи Макивенты и Авраама некоторые семитские племена, по причине их своеобразных религиозных верований, стали называться детьми Израиля, а позднее - иудеями, евреями и "избранным народом". Авраам не был отцом всей еврейской нации. Он не являлся даже прародителем всех тех семитских бедуинов, которых держали в плену в Египте. Правда, его потомки, выходцы из Египта, действительно образовали ядро будущего еврейского народа, однако абсолютное большинство мужчин и женщин, вошедших в колена Израиля, никогда не бывали в Египте. Они были всего лишь такими же кочевниками, которые решили принять Моисея в качестве своего вождя, когда дети Авраама и их семитские соратники из Египта пересекали северную Аравию.

Само след епохата на Мокивент и Авраам някои семитски племена, по причина на своеобразните религиозни вярвания, започнали да се наричат деца на Израил, а по-късно - юдеи, евреи и „избран народ". Авраам не бил баща на цялата еврейска нация. Той не се явявал даже прародител на всички семитски бедуини, които държали в плен в Египет. Наистина, неговите потомци, излезлите от Египет, действително образували ядрото на бъдещия еврейски народ, обаче абсолютното болшинство мъже и жени, влизащи в коляното на Израил, никога не са били в Египет. Те били всичко само такива същите номади, които решили да приемат Мойсей в качеството на свой вожд, когато децата на Авраам и техните семитски съратници от Египет пресекли северна Арабия.

Учение Мелхиседека об Эль-Эльоне - Всевышнем - и обещание божественного благоволения через веру были во многом забыты ко времени порабощения египтянами семитских племен, которым вскоре предстояло образовать еврейскую нацию. Но в течение всего своего плена эти аравийские кочевники, следуя давней традиции, хранили веру в Ягве как в свое национальное божество.

Учението на Мелхиседека за Ел-Елон - Всевишния - и обещанието за божествено благоволение чрез вяра били в многото забравени към времето на поробване от египтяните на семитските племена, на които скоро предстояло да образуват еврейската нация. Но в течение на целия свой плен тези арабски номади, следвайки древните традиции, пазели вярата в Яхве като свое национално божество.

Более ста различных аравийских племен поклонялись Ягве, и если не считать отголосков изложенной Мелхиседеком концепции Эль-Эльона, получившей распространение среди более образованных египетских классов - включая смешанные египетские и древнееврейские кланы, - то религия простых рабов, плененных евреев, являлась видоизмененным вариантом старого ритуала поклонения Ягве, основанного на магии и жертвоприношениях.

Повече от сто различни арабски племена се покланяли на Яхве, и ако не се считат отгласите на изложената от Мелхиседека концепция за Ел-Елон, получила разпространение сред по-образованите египетски класи - включително смесените египетски и древно еврейски кланове, - то религията на простите роби, пленените евреи, се явявала видоизменен вариант на стария ритуал на поклонение към Яхве, основано на магията и жертвоприношенията.

3. НЕСРАВНЕННЫЙ МОИСЕЙ

3. НЕСРАВНИМИЯТ МОЙСЕЙ

Начало эволюции древнееврейских представлений и идеалов Высшего Создателя связано с исходом семитов из Египта под руководством великого вождя, учителя и организатора - Моисея. Его мать происходила из царской египетской семьи; его отец-семит служил посредником между властями и пленными бедуинами. Поэтому Моисей обладал качествами, унаследованными из лучших расовых источников. Его предки были настолько смешанными, что его невозможно причислить к какой-либо определенной расовой группе. Если бы он не принадлежал к этому смешанному типу, то никогда не смог бы проявить той необыкновенной разносторонности и способности к адаптации, которые позволили ему справиться с разношерстной ордой, примкнувшей в итоге к семитским бедуинам, бежавшим под его предводительством из Египта в Аравийскую пустыню.

Началото на еволюцията на древно еврейските представи и идеали за Висшия Създател е свързано с излизането на семитите от Египет под ръководството на великия вожд, учител и организатор - Мойсей. Неговата майка произхождала от царското египетско семейство; неговия баща-семит служил като посредник между властите и пленените бедуини. Затова Мойсей притежавал качества, наследени от най-добрите расови източници. Неговите предци били толкова смесени, че той е невъзможно да се причисли към която и да било расова група. Ако той не би принадлежал към този смесен тип, то никога не би могъл да прояви толкова необикновена разностранност и способност към адаптация, които му позволили да се справи с разностранната орда, която се присъединила в крайна сметка към семитските бедуини, бягащи под неговото предводителство от Египет в Арабската пустиня.

Несмотря на соблазнительность культуры нильского царства, Моисей решил разделить судьбу с народом, к которому принадлежал его отец. В то время, когда этот великий организатор разрабатывал планы по освобождению народа своего отца, бедуинские пленники имели жалкое подобие религии. По сути дела, у них не было ни истинного представления о Боге, ни надежды в этом мире.

Независимо от съблазнителността на културата на нилското царство, Мойсей решил да сподели своята съдба с народа, към който принадлежал неговия баща. В това време, когато този велик организатор разработвал плановете по освобождаване народа на своя баща, бедуинските пленници имали жалко подобие на религия. В действителност, у тях нямало нито истинска представа за Бога, нито надежда в този свят.

Ни один вождь никогда не брался за перевоспитание и возвышение более жалкой, подавленной, угнетенной и невежественной группы людей. Однако в крови этих рабов таились скрытые возможности для развития, и в их среде было достаточное число образованных предводителей, обученных Моисеем при подготовке к восстанию и прорыву к свободе, чтобы образовать группу способных организаторов. Эти более развитые люди служили надсмотрщиками над своими соплеменниками. Они получили некоторое образование благодаря авторитету Моисея среди правителей Египта.

Нито един вожд никога не се е захващал за превъзпитанието и възвисяване на по-жалка, депресирана, угнетена и невежа група от хора. Обаче в кръвта на тези роби се таили скрити възможности за развитие, и в тяхната среда имало достатъчно число образовани предводители, обучени от Мойсей при подготовката за въстание и пробив към свободата, че да се образува група от способни организатори. Тези по-развити хора служили като надзиратели над своите съплеменници. Те получили известно образование благодарение на авторитета на Мойсей сред управителите на Египет.


Страница 1056

Моисей попытался договориться о свободе для собратьев-семитов дипломатическим путем. Вместе со своим братом он заключил с египетским царем договор, который давал им право мирно покинуть долину Нила и уйти в Аравийскую пустыню. За свою долгую службу в Египте они должны были получить небольшую плату деньгами и имуществом. Со своей стороны, евреи обязывались поддерживать дружественные отношения с фараонами и не вступать в какие-либо антиегипетские союзы. Однако позднее царь счел возможным отказаться от этого договора под предлогом того, что его шпионы донесли ему о вероломстве бедуинских рабов. Он утверждал, что они стремились к свободе с целью поднять кочевников пустыни на борьбу с Египтом.

Мойсей се опитал да се договори за свобода на събратята-семити по дипломатичен път. Заедно със своя брат той сключил с египетския цар договор, който им давал право мирно да напусната долината на Нил и да отидат в Арабската пустиня. За своята дълга служба в Египет те трябвало да получат малки плащания в пари и имущество. От своя страна, евреите се задължили да поддържат дружески отношения с фараоните и да не встъпват в каквито и да било антиегипетски съюзи. Обаче по-късно царят счел за възможно да се откаже от този договор под предлог на това, че неговите шпиони му донесли за вероломството на бедуинските роби. Той утвърждавал, че те се стремели към свобода с цел да вдигнат бедуините от пустинята на борба с Египет.

Но Моисей не унывал. Он ждал своего часа, и менее чем через год, когда вся египетская армия была занята одновременным отражением мощного ливийского наступления на юге и вторжения греков с моря на севере, этот неустрашимый организатор, в результате дерзкого ночного побега, вывел своих соотечественников из Египта. Этот прорыв к свободе был тщательно спланирован и умело выполнен. И они добились успеха, несмотря на то, что их по пятам преследовал фараон вместе с небольшим отрядом. Все египтяне пали от рук оборонявшихся беглецов, оставив множество трофеев. Эта добыча была приумножена добром, награбленным армией беглых рабов на пути к пустынной родине предков.

Но Мойсей не падал духом. Той чакал своя час, и след по-малко от година, когато цялата египетска армия била заета с едновременно отразяване на мощно либийско настъпление на юг и нахлуване на гърците от морето на север, този безстрашен организатор, в резултат на дръзко нощно бягство, извел своите съотечественици от Египет. Този пробив към свободата бил щателно планиран и умело изпълнен. И те постигнали успех, независимо от това, че по петите им ги следвал фараона с малък отряд. Всички египтяни паднали от ръцете на отбраняващите се бегълци, оставяйки множество трофеи. Тази плячка била преумножена с добро, награбена от армията бягащи роби по пътя към пустинната родина на предците.

4. ПРОВОЗГЛАШЕНИЕ ЯГВЕ

4. ПРОВЪЗГЛАСЯВАНЕ НЯ ЯХВЕ

Эволюция и возвышение учения Моисея оказали влияние почти на половину всего мира. Это влияние сохраняется и в двадцатом веке. Хотя Моисей понимал более прогрессивную египетскую религиозную философию, бедуинские рабы почти ничего не знали об этих учениях, однако они еще помнили бога горы Хорив, которого их предки называли Ягве.

Еволюцията и възвисяването ученията на Мойсей оказали влияние почти на половината от целия свят. Това влияние се съхранява и в двадесети век. Макар Мойсей да разбирал по-прогресивната египетска религиозна философия, бедуинските роби почти нищо не знаели за тези учения, обаче те разбирали бога от планината Хорив, който техните предци наричали Яхве.

Моисей слышал об учениях Макивенты Мелхиседека как от отца, так и от матери. Именно общностью религиозных взглядов объясняется необычный союз женщины из царской семьи и мужчины из рода пленников. Тесть Моисея был кенеем, верующим в Эль-Эльона, но родители освободителя верили в Эль-Шаддая. Поэтому Моисей был воспитан в шаддаизме; под влиянием своего тестя он стал эльонистом; а ко времени создания еврейского лагеря у горы Синай после побега из Египта он сформулировал новую и развернутую концепцию Божества (с использованием всех предшествующих вероучений), которую он благоразумно решил провозгласить своему народу в качестве расширенного представления об их древнем племенном боге - Ягве.

Мойсей слушал за ученията на Макивент Мелхиседека както от баща си, така и от майка си. Именно с общността в религиозните възгледи се обяснява необичайния съюз на жена от царското семейство и мъжа от рода на пленниците. Тъстът на Мойсей бил кеней, вярващ в Ел-Елон, но родителите на освободителя вярвали в Ел-Шадай. За това Мойсей бил възпитан в шадаима; под влияние на своя тъст той станал елонист; а към времето на създаване на еврейския лагер на планината Синай след бягството от Египет той формулирал нова и разгърната концепция за Божеството (с използуване на всички предшестващи вероучения), които той благоразумно да провъзгласи на своя народ в качеството на разширена представа за техния древен племенен бог - Яхве.

Моисей попытался познакомить этих бедуинов с идеей Эль-Эльона, однако еще до того, как покинуть Египет, он убедился в том, что они никогда не смогут по-настоящему понять это учение. Поэтому он сознательно решил пойти на компромисс: превратить племенного бога пустыни в единого и единственного бога своих последователей. В учении Моисея не было определенных утверждений о том, что у других народов и наций нет иных богов, но он решительно настаивал на том, что Ягве находился над всеми и был превыше всех - в особенности для евреев. Но он всегда чувствовал себя неловко, когда пытался изложить этим невежественным рабам новую и более высокую идею Божества под древним именем Ягве, извечным символом которого был золотой телец бедуинских племен.

Мойсей се опитал да запознае тези бедуини с идеята за Ел-Елон, обаче още дълго преди това, когато да напуснат Египет, той се убедил в това, че те никога няма да могат истински да разберат това учение. За това той съзнателно решил да отиде на компромис: да превърне племенния бог на пустинята в единен и единствен бог за своите последователи. В ученията на Мойсей нямало определени утвърждения за това, че у другите народи и нации няма други богове, но той решително настоявал на това, че Яхве се намирал над всички и бил по-високо от всички - в особеност за евреите. Но той винаги се чувствал неловко, когато се опитвал да изложи пред тези невежи роби новата по-висока идея за Божеството под древното име Яхве, извечния символ на което бил златния телец за бедуинските племена.

То обстоятельство, что Ягве был богом спасавшихся бегством древних евреев, объясняет, почему они так долго оставались в районе горы Синай и почему они

Това обстоятелство, че Яхве бил богът на спасилите се с бягство древни евреи, обяснява, защо те така дълго останали в района на планината Синай и защо те


Страница 1057

получили здесь десять заповедей, провозглашенных Моисеем от имени Ягве - бога Хорива. В течение этого длительного пребывания у Синая произошло дальнейшее усовершенствование религиозных обрядов нарождавшейся иудейской религии.

получили тук десет заповеди, провъзгласени от Мойсей от името на Яхве - бога на Хорив. В течение на това продължително пребиваване в Синай протекло по-нататъшното усъвършенстване на религиозните обреди в зараждащата се юдейска религия.

Вряд ли Моисей смог бы когда-нибудь добиться успеха в создании этого в некотором роде прогрессивного ритуального культа и сохранить своих последователей целыми и невредимыми на протяжении четверти века, если бы не мощное извержение горы Хорив на третью неделю их почтительного пребывания у ее подножья. "Гора Ягве была в огне, и поднимался дым, словно дым из печи, и вся гора сотрясалась". Принимая во внимание этот катаклизм, неудивительно, что Моисею удалось внушить своим собратьям учение о том, что их Бог был "великим, грозным, уничтожающим огнем, страшным и всемогущим".

Едва ли Мойсей би могъл някога да постигне успех в създаването на този в известен смисъл прогресивен ритуален култ и да съхрани своите последователи цели и невредими по протежение на четвърт век, ако не било мощното изригване в планината Хорив през третата седмица от тяхното почитателно пребиваване в нейното подножие. "Планината на Яхве била в огън, и се издигал дим, като дима от пещ, и цялата планина се тресяла". Приемайки под внимание този катаклизъм, не е учудващо, че на Мойсей се отдало да внуши на своите събратя учението за това, че техния Бог бил "велик, грозен, унищожаващ огън, страшен и всемогъщ".

Моисей провозгласил Ягве Господом Богом Израиля, избравшим евреев своим народом: Моисей создавал новую нацию и поступал мудро, придавая своему религиозному учению национальный характер и говоря своим последователям, что Ягве был суровым надзирателем, "Богом ревнителем". Тем не менее он стремился расширить их представление о божественности, внушая им, что Ягве есть "Бог духов всякой плоти", что "вечный Бог - твое прибежище, его власть непреходяща". Моисей учил, что Ягве верен завету, что он "не оставит вас, не погубит вас и не забудет завета с отцами вашими, ибо Господь любит вас и сдержит обещание, данное вашим предкам".

Мойсей провъзгласил Яхве за Господ Бог на Израил избрал евреите за свой народ: Мойсей създавал нова нация и постъпил мъдро, придавайки на своето религиозно учение национален характер и говорейки на своите последователи, че Яхве бил суров надзирател, "ревнуващ Бог" . Не по-малко от това той се стремял да разшири тяхната представа за божествеността, внушавайки им, че Яхве е "Бог на духовете от всяка плът", че "вечният Бог - е твоето прибежище, неговата власт е непреходна". Мойсей учил, че Яхве е верен на завета, че той "няма да ви остави, няма да ви погуби и няма да забрави завета с вашите бащи, защото Господ ви обича и ще сдържи на обещанието, дадено на вашите предци".

Моисей предпринял героическую попытку поднять образ Ягве до положения высшего Божества, представив его как "Бога истины, непорочного, справедливого и праведного во всех путях своих". Однако, несмотря на это возвышенное учение, ограниченность понимания его последователей заставила Моисея говорить о подобии Бога человеку, его склонности к приступам ярости, гнева и жестокости, и даже о его мстительности, чувствительности к поведению людей.

Мойсей предприел героичен опит да издигне образа на Яхве до положение на най-висшето Божество, представяйки го като "Бог на истината, непорочният, справедливият и праведният във всички пътища свои". Обаче, независимо от това възвишено учение, ограничеността в разбирането на неговите последователи заставила Мойсей да говори за подобие на Бога на човека, за неговата склонност към пристъпи на ярост, гняв и жестокост, даже за неговата отмъстителност, чувствителност към поведението на хората.

В учении Моисея этот племенной природный бог Ягве стал Господом Богом Израиля, который был вместе с евреями в пустыне и даже в изгнании, где вскоре появилось представление о нем как Боге всех народов. Последующий плен, который сделал евреев рабами в Вавилоне, окончательно освободил формировавшееся представление о Ягве для монотеистической роли Бога всех наций.

В ученията на Мойсей този племенен природен бог Яхве станал Господ Бог на Израил, който бил заедно с евреите в пустинята и даже в изгнание, където скоро се появила представата за него като за Бог на всички народи. Последващият плен, който направил евреите роби във Вавилон, окончателно освободил формиращата се представа за Яхве за монотеистичното роля на Бога на всички нации.

Самой уникальной и поразительной чертой религиозной истории древних евреев является эта постоянная эволюция концепции Божества: начавшись с примитивного бога горы Хорив и эволюционировав в учениях целого ряда духовных лидеров, она достигла высокого уровня развития, отраженного в доктринах Божества двух Исайев, которые провозгласили величественную концепцию любвеобильного и милосердного Отца-Создателя.

Най-уникалната и поразителна черта в религиозната история на древните евреи се явява тази постоянна еволюция на концепцията за Божеството: започнала с примитивния бог на планината Хорив и еволюирайки в ученията на цял ред духовни лидери, тя достигнала високо ниво на развитие, отразено в доктрините за Божеството на двамата Исая, които провъзгласили величествената концепция за любвеобилния и милосърден Отец-Създател.

5. УЧЕНИЯ МОИСЕЯ

5. УЧЕНИЯТА НА МОЙСЕЙ

В Моисее необыкновенным образом сочетались качества военного лидера, общественного деятеля и религиозного учителя. Он являлся важнейшим из всех мировых учителей и лидеров в период между Макивентой и Иисусом. Моисей пытался провести в Израиле многие реформы, о которых нет письменных свидетельств. За время одной человеческой жизни он избавил многоязыкую орду так называемых древних евреев от рабства и нецивилизованного бродяжничества, одновременно заложив основу для последующего рождения нации и сохранения расы.

В Мойсей по необикновен начин се съчетавали качествата на военен лидер, обществен деятел и религиозен учител. Той се явявал най-важният от всички мирови учители и лидери в периода между Макивента и Иисус. Мойсей се опитал да проведе в Израил много реформи, за които няма писмени свидетелства. За времето на един човешки живот той избавил многоезичната орда на така наречените древни евреи от робството и не цивилизованото скитничество, едновременно залагайки основата за последващото раждане на нация и съхраняване на расата.

О выдающейся деятельности Моисея сохранилось так мало свидетельств потому, что во времена исхода у древних евреев не было письменности. Повествование об

За забележителната деятелност на Мойсей се съхранили толкова малко свидетелства поради това, че във времето на изхода у древните евреи не е имало писменост. Повествуванието за


Страница 1058

эпохе и деяниях Моисея было составлено на основе преданий, существовавших по прошествии более тысячи лет после смерти великого вождя.

епохата и деянията на Мойсей били съставени на основата на предания, съществуващи след изминаване на повече от хиляда години след смъртта на великия вожд.

Кроме того, многие из усовершенствований, внесенных Моисеем в религию египтян и окружающих левантийских племен, объяснялись кенейскими традициями, восходившими к эпохе Мелхиседека. Без учения Макивенты, переданного Аврааму и его современникам, древние евреи вышли бы из Египта, лишенные всякой надежды. Моисей и его тесть Иофор собрали то немногое, что оставалось от традиций Мелхиседека; этими учениями, соединенными с образованностью египтян, и руководствовался Моисей при создании усовершенствованной религии и обрядов израильтян. Моисей был организатором; он отобрал лучшее из религии и нравов Египта и Палестины и, связав эти обычаи с традициями учений Мелхиседека, создал систему религиозных обрядов древних евреев.

Освен това, много от усъвършенствуванията, внесени от Мойсей в религията на египтяните и обкръжаващите левантийски племена, се обяснявали с кенейските традиции, изгряващи в епохата на Мелхиседека. Без ученията на Макивент, предадени на Авраам и неговите съвременници, древните евреи биха излезли от Египет, лишени от всякаква надежда. Мойсей и неговият тъст Йофор събрали това малкото, което оставало от традициите на Мелхиседека; от тези учения, съединени с образоваността на египтяните, се ръководел Мойсей при създаване на усъвършенстваната религия и обреди на израилтяните. Мойсей бил организатор; той отбрал най-доброто от религията и нравите на Египет и Палестина и, свързвайки тези обичаи с традициите в ученията на Мелхиседека, създал система от религиозни обреди на древните евреи.

Моисей верил в Провидение; его увлекали египетские учения, касавшиеся сверхъестественного управления Нилом и другими природными стихиями. Он обладал возвышенным представлением о Боге, но был предельно искренним, когда учил евреев, что если они будут послушны Богу, то "Он возлюбит и благословит вас, сделает многочисленным ваш народ. Он размножит плод чрева вашего и плод земли вашей - хлеб, вино, масло и ваши стада. Благословения ваши превзойдут благословения всех других народов, и Господь, Бог ваш, отведет от вас все болезни и не наведет на вас ни одну из ужасных болезней Египта". Он даже сказал: "Помните Господа, Бога вашего, ибо это он дает вам силу приобретать богатство". "И вы будете давать взаймы многим народам, а сами не будете брать взаймы. Вы будете господствовать над многими народами, но они не будут господствовать над вами".

Мойсей вярвал в Провидението; него го увличали египетските учения, отнасящи се до свръхестественото управление на Нил и други природни стихии. Той притежавал възвишена представа за Бога, но бил пределно искрен, когато учел евреите, че ако те бъдат послушни Богу, то "Той ще възлюби и благослови вас, ще направи многочислен вашия народ. Той ще размножи плода утробата ваша и плодовете от земята ваша - хляб, вино, масло и вашите стада. Благословенията ваши ще превъзхождат благословенията на всички други народи, и Господ, Бог ваш, ще отведе от вас всички болести и няма да наведе нито една от ужасните болести на Египет". Той даже казал: "Помнете Господа, Бога ваш, защото той ви дава сила да придобиете богатство". "И вие ще давате на заем на много други народи, а самите вие няма да взимате на заем. Вие ще господствате над много народи, но те няма да господстват над вас".

Однако было поистине печально видеть, как великий разум Моисея старался приспособить возвышенное представление об Эль-Эльоне к пониманию невежественных и безграмотных евреев. Собранию своих вождей он громогласно возвещал: "Есть только один Господь, Бог ваш, и нет Бога, кроме него", в то время как разношерстной толпе он заявлял: "Кто сравнится с вашим Богом среди всех богов?" Моисей мужественно и, отчасти, успешно выступил против фетишей и идолопоклонства, заявив: "В тот день, когда ваш Бог говорил с вами на горе Хорив из огня, у Бога не было образа". Кроме того, он запретил изготовлять каких-либо истуканов.

Обаче било наистина печално да се види как великият разум на Мойсей се стараел да приспособи възвишената представа за Ел-Елон към разбирането на невежите и неграмотни евреи. На събранието на своите вождове той гръмогласно възвестил: "Има само един Господ, Бог ваш, и няма друг Бог, освен него", в това време когато на разнородната тълпа той заявявал:"Кой ще се сравни с вашия Бог сред всички богове?". Мойсей мъжествено и, отчасти, успешно излязъл против фетишите и идолопоклонството, заявявайки: "В този ден, когато вашия Бог е говорил с вас на планината Хорив от огъня, у Бога не е имало образ". Освен това, той забранил да се изготвят каквито и да било идоли.

Моисей боялся провозгласить милосердие Ягве и предпочитал внушать благоговейный страх перед Божьим правосудием, говоря: "Господь, Бог ваш, есть Бог Богов, Владыка Владык, великий Бог, могучий и страшный Бог, в глазах которого все равны". Пытаясь же обуздать буйные кланы, он заявлял, что "ваш Бог умерщвляет, когда вы не повинуетесь ему; он исцеляет и оживляет, когда вы повинуетесь ему". Однако Моисей учил эти племена, что они станут избранным народом Божьим только при том условии, что они "будут исполнять все его заповеди и соблюдать все его законы".

Мойсей се боял да провъзгласи милосърдието на Яхве и предпочитал да внушава благоговеен страх пред Божието правосъдие, говорейки: "Господ, Бог ваш, е Бог на Боговете, Владика на Владиците, велик Бог, могъщ и страшен Бог, в очите на който всички са равни". Опитвайки се да обуздае буйните кланове, той заявявал, че "вашият Бог умъртвява, когато вие не ме се подчинявате; той изцелява и оживява, когато му се подчинявате". Обаче Мойсей учил тези племена , че те ще станат избран народ Божи само при това условие, че те "ще изпълняват всички негови заповеди и ще съблюдават всички негови закони".

В те древние времена евреев почти не учили милосердию Бога. Они знали Бога как "Всемогущего; Господь - великий воин, Бог сражений, славный в своем могуществе, сокрушающий своих врагов". "Господь, Бог твой, с тобой в твоем стане, чтобы спасти тебя". Израильтяне верили, что их Бог любит их, но что он также является тем, кто "ожесточил сердце фараона" и "проклял их врагов".

В тези древни времена евреите почти не учили за милосърдието на Бога. Те винаги знаели Бога като "Всемогъщият; Господ - велик войн, Бог на сраженията, славният в своето могъщество, съкрушаващ всички свои врагове". "Господ, Бог твой, с тебе на твоята страна, за да те спаси". Израилтяните вярвали, че Бог ги обича, но че все така той се явява този, който "ожесточил сърцето на фараона" и "проклел техните врагове".

Хотя Моисей и дал детям Израиля некоторое представление о всеобщем и благотворном Божестве, в целом, в их повседневном восприятии, Ягве мало чем отличался от племенных богов окружающих народов. Их представление о Боге было

Макар Мойсей и да е дал на децата на Израил известна представа за всеобщото и благотворно Божество, като цяло, в тяхното ежедневно възприятие, Яхве малко се отличавал от племенните богове на обкръжаващите народи. Тяхната представа за Бога била


Страница 1059

примитивным, грубым и антропоморфическим. После кончины Моисея эти бедуинские племена быстро вернулись к своим полуварварским идеям - прежним богам Хорива и пустыни. Расширенное и более высокое в‡дение Бога, периодически излагавшееся Моисеем своим предводителям, вскоре было забыто, в то время как большинство людей обратились к поклонению своим фетишам - золотым тельцам, символизировавшим Ягве в глазах палестинских пастухов.

примитивна, груба и антропоморфна. След смъртта на Мойсей тези бедуински племена бързо се върнали към своите полуварварски идеи - предишните богове на Хорив и пустинята. Разширеното и по-високо ръков‡дене от Бога периодично излагано от Мойсей пред своите предводители, скоро било забравено, в това време, когато болшинството хора се обърнали към поклонение към своите фетиши - златните телци, символизиращи Яхве в очите на палестинските пастири.

К тому времени, когда Моисей передал евреев под командование Иешуа, им уже были собраны тысячи непрямых потомков Авраама, Нахора, Лота и других представителей родственных племен, превращенных в самостоятельную и, отчасти, самоуправляющуюся нацию кочевых воинов.

Към това време, когато Мойсей предал евреите под командването на Йешуа, към тях вече били събрани хиляди непреки потомци на Авраам, Нахор, Лот и други представители на родствени племена, превърнати в самостоятелна и, отчасти, самоуправляваща се нация от номадски войни.

6. ПРЕДСТАВЛЕНИЕ О БОГЕ ПОСЛЕ СМЕРТИ МОИСЕЯ

6. ПРЕДСТАВА ЗА БОГА СЛЕД СМЪРТТА НА МОЙСЕЙ

После кончины Моисея его возвышенное представление о Ягве стало быстро вырождаться. Иешуа и вожди Израиля чтили Моисеевы традиции премудрого, благотворного и всемогущего Бога, но простой люд вскоре вернулся к более древнему образу Ягве, который сложился некогда в пустыне. И эта постепенная деградация концепции Божества усугублялась на протяжении сменявших друг друга правлений различных племенных шейхов, так называемых Судей.

След кончината на Мойсей неговата възвишена представа за Яхве започнала бързо да се изражда. Йешуа и вождовете на Израил почитали Мойсейевите традициите на премъдрия, благотворен и всемогъщ Бог, но простите хора скоро се върнали към по-древния образ на Яхве, който се създал някога в пустинята. И тази постепенна деградация на концепцията за Божеството се задълбочавала по протежение на сменящите се едно след друго управления на различните племенни шейхове, така наречените Съдии.

Обаяние необыкновенной личности Моисея поддерживало в сердцах его последователей увлеченность всё более расширявшимся представлением о Боге. Однако достигнув плодородных земель Палестины, они быстро превратились из пастухов-кочевников в оседлых и в некотором роде степенных земледельцев. Эта эволюция образа жизни и изменение религиозных взглядов требовали более или менее полной перемены в характере их представления о сущности своего Бога Ягве. На первом этапе превращения сурового, грубого, взыскательного и гневного пустынного Бога горы Синай в более позднее представление о Боге любви, правосудия и милосердия евреи почти полностью забыли возвышенные учения Моисея. Они едва не утратили всякое представление о монотеизме; они чуть было не упустили возможность стать жизненно важным связующим звеном в духовной эволюции Урантии, той общностью людей, которая сохранила учения Мелхиседека о едином Боге вплоть до инкарнации посвященческого Сына этого Отца всех существ.

Обаянието на необикновената личност на Мойсей поддържало в сърцата на неговите последователи увлекателността на все по-разширяващата се представа за Бога. Обаче достигайки плодородните земи на Палестина, те бързо се превърнали от пастири-номади в отседнали и известна степен земеделци. Тази еволюция на начина на живот и изменението на религиозните възгледи изисквали по-голяма или по-малко пълна промяна в характера на техните представи за същността на своя Бог Яхве. На първият етап от превръщането на суровия, грубия, взискателен и гневен пустинен Бог на планината Синай в по-късната представа за Бога на любовта, правосъдието и милосърдието евреите почти напълно забравили възвишените учения на Мойсей. Те едва не загубили всякаква представа за монотеизма; те съвсем за малко не опуснали възможността да станат жизнено важното свързващо звено в духовната еволюция на Урантия, тази общност от хора, която е съхранила ученията на Мелхиседека за единния Бог чак до инкарнацията на посвещеническия Син на този Отец на всички същества.

Отчаянные попытки Иешуа сохранить представление о верховном Ягве в сознании соплеменников стали причиной возвещения: "Я буду с тобой, как я был с Моисеем; я не отступлю от тебя и не покину тебя". Иешуа считал, что этому маловерному народу, слишком расположенному к своей древней национальной религии, но нерасположенному идти вперед по пути религии веры и праведности, было необходимо суровое евангелие. Основной мыслью учений Иешуа стали слова: "Ягве - Бог святой, Бог ревнитель; он не потерпит беззакония вашего и грехов ваших". Высшее представление этого времени изображало Ягве как "Бога силы, правосудия и справедливости".

Отчаяните опити на Йешуа да съхрани представата за върховния Яхве в съзнанието на съплеменниците си станали причина за възвещанието: "Аз ще бъда с теб, както аз бях с Мойсей; аз няма да отстъпя от тебе и няма да те напусна". Йешуа считал, че този маловерен народ, прекалено много разположен към своята древна национална религия, но не разположен да върви напред по пътя на религията на вярата и праведността, било необходимо сурово евангелие. Основната мисъл в ученията на Йешуа станали думите: "Яхве - Бог свят, Бог ревнуващ; той няма да търпи беззаконието ваше и греховете ваши". Най-висшата представа от това време изобразявало Яхве като "Бог на силата, правосъдието и справедливостта".

Однако даже в этот мрачный период то и дело появлялись учителя-одиночки, провозглашавшие идущее от Моисея в‡дение божественности: "Вы, дети порока, не можете служить Господу, ибо он - Бог святой". "Может ли смертный человек быть справедливее Бога? Можешь ли, человек, быть чище своего Творца?" "Можешь ли ты разыскать Бога? Можешь ли в совершенстве постигнуть Вседержителя? Да, Бог велик, и мы не знаем его. Прикасаясь к Вседержителю, мы не постигаем его".

Обаче даже в този мрачен период на практика се появили учители-самотници, провъзгласяващи идващите от Мойсей в‡дения за божествеността: "Вие деца на порока, не можете да служите на Господа, защото той - е Бог свят". "Може ли, човекът, да бъде по-чист от своя Творец?" "Може ли ти да намериш Бога? Можеш ли в съвършенство да постигнеш Вседържителя? Да, Бог е велик, и ние не го познаваме. Докосвайки се до Вседържителя, ние не го постигаме. "


Страница 1060

7. ПСАЛМЫ И КНИГА ИОВА

7. ПСАЛМИ И КНИГА НА ЙОВ

Под руководством шейхов и священников древние евреи несколько укрепили свои позиции в Палестине. Однако вскоре они скатились к отсталым верованиям пустыни и переняли у ханаанеев их менее прогрессивные религиозные обряды. Им стало свойственно идолопоклонство и вседозволенность, а их представление о Божестве упало значительно ниже египетской и месопотамской концепций о Боге, которые поддерживались несколькими уцелевшими салимскими группами и описаны в некоторых псалмах и так называемой Книге Иова.

Под ръководството на шейховете и свещениците древните евреи отчасти укрепили своите позиции в Палестина. Обаче те скоро се спуснали към изостаналите вярвания на пустинята и заимствали от ханаанците техните по-малко прогресивни религиозни обреди. За тях станало присъщо идолопоклонството и всепозволеността, а тяхната представа за Божеството паднала значително по-ниско от египетската и месопотамската концепции за Божеството, които се поддържали от няколко оцелели салимски групи и са описани в така наречената Книга на Йов.

Псалмы являются произведением десятка или более авторов; многие из них были написаны египетскими и месопотамскими учителями. В те времена, когда Левант поклонялся природным богам, существовало достаточно много людей, веривших в верховность Эль-Эльона, Всевышнего.

Псалмите се явяват произведение на десет или повече автори; много от тях били написани от египетски и месопотамски учители. В тези времена, когато Левант се покланял към природните богове, съществували достатъчно много хора, вярващи във върховността на Ел-Елон, Всевишния.

Ни один другой религиозный труд не выражает такой глубокой набожности и такого обилия вдохновенных идей о Боге, как Псалтырь. И читатель смог бы получить большую пользу, если бы, внимательно читая это прекрасное собрание религиозных сочинений, он обращал внимание на источник и хронологию каждого отдельного гимна, исполненного хвалы и поклонения, и помнил о том, что ни один другой сборник текстов не охватывает столь огромного промежутка времени. Псалтырь является изложением различных представлений о Боге, которых придерживались приверженцы салимской религии на всей территории Леванта и охватывает весь период от Аменемопа до Исайи. В псалмах Бог представлен во всех фазах понимания - от примитивной идеи о племенном божестве до чрезвычайно расширенного идеала более поздних евреев, в котором Ягве изображается как любвеобильный правитель и милосердный Отец.

Нито един друг религиозен труд не изразява такава дълбока набожност и такова обилие на вдъхновени идеи за Бога, както Псалтира. И читателят би могъл да получи голяма полза, ако би, внимателно четейки това прекрасно събрание на религиозни съчинения, той обръща внимание на източника и хронологията на всеки отделен химн, изпълнен с хвала и поклонение, и помни за това, че нито един друг сборник с текстове не обхваща толкова огромен промеждутък от време. Псалтирът се явява изложение на различни представи за Бога , към които се придържали привържениците на салимската религия на цялата територия на Левант и обхваща целия период от Аменемоп до Исая. В Псалмите Бог е представен във всички фази на разбирането - от примитивната идея за племенното божество до черезвичайно разширения идеал на по-късните евреи, в които Яхве се изобразява като любвеобилен управител и милосърден Отец.

При таком подходе Псалтырь представляет собой наиболее ценную и полезную подборку религиозных воззрений, когда-либо собранных человеком вплоть до двадцатого века. Боготворящий дух этого собрания гимнов превосходит все остальные священные книги мира.

При такъв подход Псалтирът представлява по себе си най-ценният и полезен подбор на религиозни възгледи, когато и да било събрани от човека чак до двадесети век. Боготворящия дух на тези събрани химни превъзхожда всички останали свещени книги в света.

На протяжении почти трехсот лет свыше десятка религиозных учителей Месопотамии создавали многоликий образ Божества, представленный в Книге Иова. Знакомясь с возвышенным представлением о божественности, которым проникнуто это собрание месопотамских вероучений, вы увидите, что в период духовного упадка Палестины истинное представление о Боге лучше всего сохранилось именно в окрестностях Ура Халдейского.

По протежение на почти триста години повече от десетте религиозни учители от Месопотамия създавали многоликия образ на Божеството, представен в Книгата на Йов. Запознавайки се с възвишените представи за божествеността, от които е проникнато това събрание на месопотамски вероучения, вие ще видите, че в периода на духовен упадък в Палестина истинската представа за Бога най-добре от всичко се съхранила именно в околностите на Халдейския Ур.

Обитатели Палестины часто постигали мудрость и вездесущность Бога, но редко - его любовь и милосердие. Ягве этого времени "посылает злых духов для покорения душ его врагов"; он благоприятствует своим собственным и послушным детям, проклиная и сурово осуждая всех остальных. "Он останавливает замыслы злоумных и ловит мудрых в их же ловушки".

Обитателите на Палестина често постигали мъдростта и вездесъщността на Бога, но рядко - неговата любов и милосърдие. Яхве от това време "изпраща злите духове за покоряване душите на неговите врагове"; той благоприятства своите собствени и послушни деца, проклинайки и сурово осъждайки всички останали. "Той спира замислите на злоумните и хваща мъдрите в техните същи капани".

Только в Уре появился человек, заявивший во всеуслышание о милосердии Бога: "Он будет молиться Богу и обретет его благоволение и будет с радостью взирать на его лицо, ибо Бог возвратит человеку божественную праведность". Так проповедуется из Ура спасение, божественное благоволение, через веру: "Он умилосердится над кающимся и скажет: „Упаси его от смерти, ибо я нашел, как оплатить его грехи".Если скажет кто: „Я грешил и изменял правде, и это не принесло мне пользы", Бог спасет его душу от преисподней, и он увидит свет". Ни разу со времен Мелхиседека не слышал Левант столь громкой и воодушевляющей проповеди

Само в Ур се е появил човек, заявяващ на всеослушание за милосърдието на Бога: "Той ще се моли към Бога и ще придобие неговото благоволение и с радост ще се взираме в неговото лице, защото Бог ще възвърне на човека божествената праведност". Така се проповядва от Ур спасението, божествено благоволение, чрез вяра:"Той ще се смили над покаялите се ще каже: "Избави го от смъртта, защото аз намерих, как да заплатя неговите грехове". Ако каже някой:"Аз греших и изменях на правдата, и това не ми донесе полза", Бог ще спаси неговата душа от ада, и той ще види светлината". Нито веднъж от времето на Мелхиседека не е чувал Левант толкова гръмки и въодушевяващи проповеди


Страница 1061

спасения человека, как это необыкновенное учение Елиуя - пророка из Ура и священника салимских верующих, представлявших собой то, что осталось от колонии Мелхиседека в Месопотамии.

за спасението на човека, както това необикновено учение на Елиуя - пророк от Ур и свещеник на салимските вярващи представляващ по себе си това, което е останало от колонията на Мелхиседека в Месопотамия.

Так остатки салимских миссионеров Месопотамии хранили свет истины в период разобщения древнееврейских народов вплоть до появления первого из длинного ряда учителей Израиля. Не покладая рук, эти учителя создавали одно представление за другим, пока не пришли к идеалу Всеобщего Отца-Создателя всех существ - высшего представления о Ягве.

Така остатъците от салимските мисионери в Месопотамия пазели светлината на истината в периода на изолираност на древно еврейските народи чак до появяването на първия от дългия ред учители на Израил. Трудейки се неуморно, тези учители създавали една след друга представи, докато не достигнали към идеала за Всеобщия Отец-Създател на всички същества - най-висшата представа за Яхве.

[Представлено Мелхиседеком Небадона.]

[Представено от Мелхиседекът на Небадон.]


Страница 1062