Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 95. УЧЕНИЯТА НА МЕЛХИСЕДЕК В ЛЕВАНТ
ПОДОБНО тому, как Индия породила многие религии и философии восточной Азии, так Левант стал родиной вероучений Запада. Салимские миссионеры распространились на всю юго-западную Азию - Палестину,Месопотамию, Египет, Иран и Аравию, повсюду провозглашая благую весть евангелия Макивенты Мелхиседека. В некоторых из этих стран их учения принесли плоды; в других миссионерская деятельность протекала с переменным успехом. В одних случаях неудачи объяснялись недостаточной мудростью, в других - не зависящими от них обстоятельствами.
ПОДОБНО на това, както Индия е породила много религии и философии в източна Азия, така Левант е станал родина на вероученията на Запада. Салимските мисионери се разпространили върху цяла юго-западна Азия - Палестина, Месопотамия, Египет, Иран и Арабия, навсякъде провъзгласявайки благата вест с евангелието на Макивент Мелхиседек. В някои от тези страни техните учения принесли плодове; в други мисионерската деятелност протекла с променлив успех. В един от случаите неуспехите се обяснявали с недостатъчна мъдрост, в други - с независещи от тях обстоятелства.
1. САЛИМСКАТА РЕЛИГИЯ В МЕСОПОТАМИЯ
К началу второго тысячелетия до н. э. учения сифитов практически исчезли из религий Месопотамии, которые в значительной степени попали под влияние примитивных верований двух вторгшихся сюда групп: семитских бедуинов, проникших из западной пустыни, и конных варваров, пришедших с севера.
Към началото на второто хилядолетие преди н.е. ученията на сифитите практически изчезнали от религията на Месопотамия, които в значителна степен попаднали под влиянието на примитивните вярвания на две нахлули тук групи: семитските бедуини, проникнали от западната пустиня, и конните варвари, идващи от север.
Однако обычай ранних адамических народов - соблюдение седьмого дня недели - в той или иной форме сохранился в Месопотамии, разве что в эпоху Мелхиседека седьмой день считался самым проклятым. В злополучный седьмой день действовало множество табу: было противозаконным отправляться в путь, готовить пищу или разводить огонь. Вернувшись в Палестину, евреи принесли с собой многие месопотамские табу, связанные с соблюдением в Вавилоне седьмого дня - субботы.
Обаче обичаят на ранните адамически народи - съблюдаването на седмия ден от седмицата - в една или в друга форма се съхранил в Месопотамия, освен това в епохата на Мелхиседека седмия ден се считал за най-проклетия. В злополучният седми ден действувало множество табу: било противозаконно да се отправяш на път, да се готви храна или да се пали огън. Връщайки се в Палестина, евреите принесли със себе си много месопотамски табу, свързани със съблюдаването във Вавилон на седмия ден - съботата.
Хотя салимские проповедники существенно улучшили и усовершенствовали религии Месопотамии, им не удалось добиться неизменного признания различными народами единого Бога. Их учение господствовало в течение более чем ста пятидесяти лет, после чего оно постепенно уступило место более древней вере во множественность божеств.
Макар салимските проповедници съществено да подобрили и усъвършенствували религията на Месопотамия, на тях не им се отдало да са сдобият с неизменното признание в различните народи на единния Бог. Тяхното учение господствало в течение на повече от сто и петдесет години, след което то постепенно отстъпило място на по-древната вяра в множество божества.
Салимские проповедники значительно сократили месопотамский пантеон; было время, когда оставалось семь главных божеств: Бел, Шамаш, Набу, Ану, Эйя, Мардук и Син. В период расцвета нового учения они вознесли трех богов над остальными. Так появилась вавилонская триада: Бел, Эйя и Ану - боги земли, моря и неба. В других местах появились свои триады, каждая из которых напоминала троичные учения андитов и шумеров и основывалась на вере посланников Салима в три кольца - символы Мелхиседека.
Салимските проповедници значително съкратили месопотамския пантеон; било времето, когато оставали седем главни божества: Бел, Шамаш, Набу, Ану, Ейя, Мардук и Син. В периодът на разцвет на новото учение те възнесли три бога над останалите. Така се появила вавилонската триада: Бел, Ейя и Ану - боговете на земята, морето и небето. В други места се появили свои триади, всяка от които напомняла троичните учения на андитите и шумерите и се основавали на вярата на посланиците от Салим в трите пръстена - символа на Мелхиседека.
Салимским проповедникам так и не удалось преодолеть популярность Иштар - матери богов и духа сексуальной плодовитости. Они сделали многое для того, чтобы облагородить поклонение этой богине, однако вавилоняне и их соседи не смогли полностью отказаться от замаскированных форм сексуального поклонения. По всей Месопотамии женщины придерживались распространенного обычая хотя бы один раз в юности отдаваться незнакомцам. Они полагали, что этого требовала
На салимските проповедници така и не се отдало да преодолеят популярността на Иштар - майката на боговете и духа на сексуалната плодовитост. Те направили много за това, че да облагородят поклонението към тази богиня, обаче вавилонците и техните съседи не могли напълно да се откажат от замаскираните форми на сексуално поклонение. По цяла Месопотамия жените се придържали към разпространения обичай макар и един път в юношеството да се отдадат на непознат. Те полагали, че това искала
от них Иштар, и верили, что их плодовитость в основном зависела от этой сексуальной жертвы.
от тях Иштар, и вярвали, че тяхната плодовитост в основното зависела от тази сексуална жертва.
Распространение учений Мелхиседека давало прекрасные результаты, пока Набодад - глава школы в Кише - не решил организовать широкое наступление на господствовавшую практику храмовой проституции. Но салимским миссионерам не удалось провести свою социальную реформу, и под обломками этого начинания были похоронены и все их другие, более важные духовные и философские учения.
Разпространението на ученията на Мелхиседека давало прекрасни резултати, докато Набодад - главата на школата в Киш - не решил да организира широко настъпление срещу господстващата практика на храмова проституция. Но на салимските мисионери не се отдало да проведат своята социална реформа, и под развалините на това начинание били погребани и всички други, по-важни духовни и философски учения.
Сразу же вслед за поражением салимского учения произошло широкое распространение культа Иштар - ритуала, который к тому времени уже завоевал Левант: в Палестине это была Ашторет, в Египте - Исида, в Греции - Афродита, у северных племен - Астарта. Именно в связи с возрождением поклонения Иштар вавилонские жрецы вновь стали звездочетами. Астрология переживала свой последний в Месопотамии расцвет, вошло в моду предсказание судьбы, и началось многовековое вырождение священнослужителей.
Веднага след поражението на салимското учение протекло широко разпространение на култа към Иштар - ритуала, който към това време вече завоювал Левант: в Палестина това била Ашторет, в Египет - Изида, в Гърция - Афродита, у северните племена Астарта. Именно във връзка с възраждането на поклонението към Иштар вавилонските жреци отново станали звездобройци. Астрологията преживяла своя последен в Месопотамия разцвет, влязло на мода предсказването на съдбата, и започнало многовековното израждане на свещенослужителите.
Мелхиседек призывал своих последователей рассказывать о едином Боге, Отце и Творце всякой сущности, и не проповедовать ничего, кроме евангелия божественного благоволения, для снискания которого достаточно только веры. Однако обычная ошибка учителей новой истины состояла в том, что они пытались добиться невозможного, стремясь заменить постепенную эволюцию внезапной революцией. Миссионеры Мелхиседека подняли моральные требования в Месопотамии на слишком большую для людей высоту; они хотели слишком многого, и их благородные устремления завершились поражением. Они были направлены как проповедники конкретного евангелия, провозглашавшего истину о реальности Всеобщего Отца. Но они чрезмерно увлеклись несомненно благородным делом исправления нравов, и их великая миссия, лишенная своего главного ориентира, закончилась практически полным поражением и забвением.
Мелхиседекът призовал своите последователи да разказват за единния Бог, Отец и Творец на всяка същност, и да не проповядват нищо, освен евангелието за божественото благоволение, за спечелването на което е достатъчна само вярата. Обаче обичайната грешка на учителите в новата истина се състояла в това, че те се опитвали да постигнат невъзможното, стремейки се да заменят постепенната еволюция с внезапна революция. Мисионерите на Мелхиседека издигнали моралните изисквания в Месопотамия на прекалено голяма за хората височина; те искали прекалено много, и техните благородни стремления завършили с поражение. Те били изпратени като проповедници на конкретно евангелие, провъзгласяващо истината за реалността на Всеобщия Отец. Но те черезмерно се увлекли по несъмнено благородното дело по изправяне на нравите, и тяхната велика мисия, лишена от своя главен ориентир, завършила практически с пълно поражение и забравяне.
Через поколение перестал существовать салимский центр в Кише, и пропаганда веры в единого Бога, по существу, прекратилась по всей Месопотамии. Но остатки салимских школ уцелели. Небольшие разрозненные группы людей продолжали верить в единого Создателя и боролись против идолопоклонства и аморальности месопотамских жрецов.
През поколение престанал да съществува салимския център в Киш, и пропагандирането на вярата в единния Бог, по същество, се прекратило в цяла Месопотамия. Но остатъци от салимските школи оцелели. Малки разностранни групи от хора продължили да вярват в единния Създател и се борили против идолопоклонничеството и аморалността на месопотамските жреци.
Именно салимские миссионеры написали многие из псалмов Ветхого Завета в период, наступивший после отказа от их учения. Псалмы, высеченные на камнях, были впоследствии обнаружены плененными древнееврейскими священниками и включены ими в сборник церковных гимнов, авторство которых приписывалось евреям. Эти прекрасные псалмы из Вавилона не были написаны в храмах Бел-Мардука: они были творением потомков более ранних салимских миссионеров и разительно отличаются от магических нагромождений вавилонских жрецов. Книга Иова довольно хорошо отражает учения салимской школы в Кише и по всей Месопотамии.
Именно салимските мисионери написали много от псалмите на Вехтия Завет в периода, настъпил след отказа от техните учения. Псалмите, издълбани на камък, били в последствие открити от пленени древно еврейски свещеници и включени от тях в сборник с църковни химни, авторството на които се приписвало на евреи. Тези прекрасни палми от Вавилон не били написани в храмовете на Бел-Мардук: те били творение на потомците на по-ранни салимски мисионери и поразително се отличават от магическите натрупвания на вавилонските жреци. Книгата на Йов доволно добре отразява ученията на салимската школа в Киш и по цяла Месопотамия.
Значительная часть религиозной культуры Месопотамии попала в древнееврейскую литературу и обряды богослужения через Египет благодаря Аменемопу и Эхнатону. Египтяне удивительно точно сохранили учения об общественном долге, которые были заимствованы у ранних месопотамских андитов и впоследствии во многом забыты вавилонянами, занимавшими долину Евфрата.
Значителна част от религиозната култура на Месопотамия попаднала в древно еврейската литература и обреди на богослужение през Египет благодарение на Аменемоп и Ехнатон. Египтяните удивително точно съхранили ученията за обществения дълг, които били заимствани от ранните месопотамски андити и в последствие в много забравени от вавилонците, заемащи долината на Ефрат.
2. РЕЛИГИЯТА НА ДРЕВЕН ЕГИПЕТ
По существу, самые глубокие корни изначальные учения Мелхиседека пустили в Египте, откуда они впоследствии распространились на Европу. Эволюционная
По същество, най-дълбоки корени изначалните учения на Мелхиседека пуснали в Египет, откъдето те впоследствие се разпространили в Европа. Еволюционната
религия долины Нила периодически совершенствовалась благодаря прибытию сюда лучших групп нодитов, адамитов и, позднее, андитов из долины Евфрата. Время от времени среди гражданских правителей Египта появлялось много шумеров. Если Индия того времени отличалась самым большим взаимопроникновением мировых рас, то Египет способствовал развитию наиболее смешанного типа религиозной философии на Урантии, распространившейся из долины Нила на многие части света. Евреи получили свои представления о происхождении мира в значительной степени от вавилонян, однако понятие божественного Провидения они унаследовали от египтян.
религия в долината на Нил периодично се усъвършенствала благодарение пристигането тук на най-добрите групи нодити, адамити и, по-късно, андити от долината на Ефрат. От време на време сред гражданските управители на Египет се появявали много шумери. Ако Индия в това време се отличавала с най-голямата взаимно проникване на световните раси, то Египет способствал развитието на най-много смесения тип религиозна философия на Урантия, разпространяваща се от долината на Нил към много части от света. Евреите получили своите представи за произхода на света в значителна степен от вавилонците, обаче понятието за божественото Провидение те наследили от египтяните.
Именно политические и моральные, а не философские или религиозные тенденции делали Египет более благоприятным, чем Месопотамия, местом для распространения салимских учений. Пробившись на трон, каждый египетский племенной вождь стремился увековечить собственную династию, провозглашая своего бога изначальным божеством и создателем всех других богов. Так египтяне постепенно привыкали к идее о сверхбоге, промежуточной ступени на пути к последующей доктрине всеобщего созидательного Божества. В течение многих веков идея монотеизма претерпевала в Египте взлеты и падения; вера в единого Бога всегда встречала поддержку, но никогда не господствовала над развивавшимися представлениями политеизма.
Именно политическите и моралните, а не философските или религиозни тенденции правели Египет по-благоприятен, отколкото Месопотамия, като място за разпространени на салимските учения. Сядайки на трона, всеки египетски племенен вожд се стремил да увековечи собствената династия, провъзгласявайки своя бог за изначално божество и създател на всички други божества. Така постепенно египтяните привикнали към идеята за свръхбога, промеждутъчната степен на пътя към последващата доктрина за всеобщото съзидателно Божество. В течение на много векове идеята за монотеизма претърпявала Египет възходи и падения; вярата в единния Бог винаги срещала поддръжка, но никога не господствала над развиващите се представи на политеизма.
Веками египетские народы поклонялись природным богам. Точнее, у каждого из сорока отдельных племен был свой особый групповой бог, одно племя чтило быка, другое - льва, третье - барана, и так далее. Еще раньше они представляли собой тотемные племена, очень напоминавшие америндов.
Векове египетските народи се покланяли към природните богове. По-точно, у всяко от четиридесетте отделни племена е имало свой групов бог, едно племе почитало бика, друго - лъва, трето - овена, и така нататък. Още по-рано те представлявали по себе си тотемни племена, много напомнящи на америндите.
Со временем египтяне заметили, что мертвые тела, помещенные в земляные могилы, сохранялись - бальзамировались - за счет действия песка, насыщенного углекислым натрием, в то время как трупы, оставленные в кирпичных склепах, разлагались. Эти наблюдения привели к экспериментам, в результате которых появилась практика бальзамирования покойников. Египтяне верили, что такое сохранение тела помогало прохождению через будущую жизнь. Для того чтобы в далеком будущем, после разложения тела, человека можно было надежно опознать, вместе с трупом в гробницу помещали статую покойника и вырезали его изображение на гробе. Изготовление таких статуй в огромной мере усовершенствовало египетское искусство.
С времето египтяните забелязали, че мъртвите тела, поместени в земни могили, се съхранявали - балсамирали се - за сметка на действието на пясъка, наситен натриев карбонат, в това време когато труповете, оставени в тухлените камери, се разлагали. Тези наблюдения привели към експерименти, в резултат на които се появила практиката на балсамиране на покойниците. Египтяните вярвали, че такова съхраняване на тялото помагало за преминаването през бъдещия живот. За да може в далечното бъдеще, след разлагане на тялото, човека да може надеждно да бъде идентифициран, заедно с трупа в гробницата поставяли статуя на покойника и издълбавали неговото изображение на гроба. Изготвянето на такива статуи в огромна степен усъвършенствали египетското изкуство.
Веками египтяне верили в гробницы как гарантию безопасности тела и приятного продолжения жизни после смерти. Последующая эволюция магических обрядов - хотя и обременявших жизнь от колыбели до могилы - оказалась эффективным средством, избавившим от религии гробниц. Жрецы наносили на гроб магический текст, который должен был защитить "человека от изъятия у него сердца в подземном мире". Вскоре появилось собрание разнообразных магических текстов, сохранившееся как Книга Мертвых. Однако магический ритуал долины Нила уже на ранней стадии своего развития затрагивал совесть и моральный облик, причем в такой мере, какая не часто достигалась ритуалами тех дней. И впоследствии эти нравственные и этические идеалы стали более верным залогом спасения, чем искусно выполненные гробницы.
Векове египтяните вярвали в гробниците като гаранция за безопасността на тялото и приятно продължаване на живота след смъртта. Последващата еволюция на магическите обреди - макар и обременяващи живота от люлката до могилата - се оказали ефектно средство, избавящо от религията гробниците. Жреците нанасяли на гроба магически текст, който трябвало да защитава „човека от изваждане на неговото сърце в подземния свят". Скоро се появили събрани разнообразни магически текстове, съхранили се като Книга на Мъртвите. Обаче магическият ритуал от долината Нил вече на ранния стадий от своето развитие засягал съвестта и моралния облик, при което в такава степен, която не често се достигала в ритуалите от тези дни. И в последствие тези нравствени и етически идеали станали по-верен залог за спасението, отколкото изкусно изкопаните гробници.
Хорошей иллюстрацией суеверий того времени является повсеместная вера в эффективность слюны как целительного средства. Это представление возникло в Египте и распространилось оттуда на Аравию и Месопотамию. В легендарном сражении Гора с Сетом молодой бог потерял глаз, однако после поражения Сета мудрый бог Тот плюнул на рану и исцелил Гора, вернув ему глаз.
Добра илюстрация на суеверията от това време се явява повсеместната вяра в ефективността на слюнката като целително средство. Тази представа възникнала в Египет и се разпространила от тук в Арабия и Месопотамия. В легендарното сражение на Хор със Сет младият бог загубил окото си, обаче след поражението на Сет мъдрия бог Тот плюл върху раната и изцелил Хор, връщайки окото му.
В течение долгого времени египтяне верили в то, что звезды, мерцающие в ночном небе, означают спасшиеся души достойных покойников. Они полагали, что другие спасшиеся души поглощаются солнцем. В одно время солнцепоклонство
В течение на дълго време египтяните вярвали в това, че звездите, блещукащи в нощното небе, означават спасили се души на достойни покойници. Те полагали, че други спасили се души се поглъщат от слънцето. В едно време покланянето към слънцето
стало разновидностью поклонения предкам. Наклонный вход в великую пирамиду указывал строго на Полярную звезду, чтобы душа царя, поднявшись из гробницы, могла отправиться прямо в состоящие из неподвижных звезд устойчивые и неизменные созвездия, которые считались обителями царей.
станало разновидност на поклонението към предците. Наклоненият вход във великата пирамида указвал строго към Полярната звезда, за да може душата на царя, издигайки се от гробницата, да може да се отправи направо в състоящите се от неподвижни звезди устойчиви и неизменни съзвездия, които се считали за обители на царете.
Косые лучи солнца, пронизывающие облачный покров земли, считали признаком опускавшейся на землю небесной лестницы для восхождения на небо царей и других праведных душ. "Воспользовавшись этим сиянием как лестницей, царь Пепи взошел по нему к своей матери".
Косите лъчи на слънцето, пронизващи облачната покривка на земята, считали за признак на спускащата се на земята небесна стълба за възхождане на небето на царете и другите праведни души. „Възползувайки се от това сияние като стълба цар Пепи се издигнал по нея към своята майка".
Когда Мелхиседек явился во плоти, религия египтян намного превосходила религию окружающих народов. Они верили, что лишившись тела, душа, должным образом вооруженная магическими формулами, могла ускользнуть от преграждавших ей путь злых духов и достигнуть судного зала Осириса, где душа, неповинная в "убийстве, грабеже, лжи, прелюбодеянии, краже и эгоизме", допускалась в царство блаженства. Если же взвешенная на весах душа оказывалась неполноценной, ее отправляли в ад, к Пожирательнице. По сравнению с верованиями многих окружающих народов, это было относительно прогрессивным представлением о будущей жизни.
Когато Мелхиседекът се появил в плът, религията на египтяните много превъзхождала религията на обкръжаващите народи. Те вярвали, че лишавайки се от тяло, душата, по необходимия начин въоръжена с магически формули, могла да се изплъзне от преграждащите нейния път зли духове и да достигне съдебната зала на Озирис, където душата, не обвинявана в „убийство, грабеж, лъжи, прелюбодеяние, кражба и егоизъм", се допускала в царството на блаженството. Ако ли пък поставената на везните душа се оказвала непълноценна, нея я отправяли в ада, към Унищожителката. В сравнение с вярванията на много обкръжаващи народи, това било относително прогресивна представа за бъдещия живот.
Концепция посмертного суда за грехи, совершенные при жизни на земле во плоти, попало в иудейскую теологию из Египта. Во всем еврейском Псалтыре слово "суд" употребляется только один раз, и именно этот псалом был написан египтянином.
Концепцията за съда след смъртта за греховете, извършени при живота на земята в плът, попаднало в юдейската теология от Египет. Във целия еврейски Псалтир думата „съд" се употребява само един път, и именно този псалм е бил написан от египтянин.
3. ЕВОЛЮЦИЯ НА МОРАЛА
Хотя культура и религия Египта были главным образом унаследованы от месопотамских андитов и переданы последующим цивилизациям в основном через древних евреев и греков, социальный и этический идеализм египтян появился в долине Нила в значительной мере как чисто эволюционное явление. Несмотря на то, что многие истины и культурные ценности были заимствованы у андитов, в эпоху до посвящения Михаила нравственная культура как чисто человеческое явление достигла в Египте большего развития, чем в каком-либо другом ограниченном регионе, где существовали аналогичные естественные процессы.
Макар културата и религията на Египет да били главно наследени от месопотамските андити и предадени на следващите цивилизации в основното чрез древните евреи и гърци, социалният и етически идеализъм на египтяните се появил в долината на Нил в значителна степен като чисто еволюционно явление. Независимо от това, че много истини и културни ценности били заимствани от андитите, в епохата до посвещението на Михаил нравствената култура като чисто човешко явление достигнала в Египет по-голямо развитие, отколкото в който и да било друг ограничен регион, където съществували аналогични естествени процеси.
Нравственная эволюция не определяется только откровениями. Высокие моральные критерии выводятся из собственного опыта человека. Благодаря присутствию внутреннего божественного духа, человек способен развить в себе даже духовные качества и космическую проницательность. Такой естественной эволюции совести и моральных качеств способствовали также периодические прибытия учителей истины: в древности - из второго Эдема, впоследствии - из салимского центра Мелхиседека.
Нравствената еволюция не се определя само от откровенията. Високите морални категории се извеждат от собствения опит на човека. Благодарение на присъствието на вътрешния божествен дух, човека е способен да развие в себе си даже духовни качества и космическа проницателност. Такава естествена еволюция на съвестта и моралните качества е способствала така също за периодичните идвания на учители на истината: в древността - от втория Едем, в последствие - от салимския център на Мелхиседека.
За тысячи лет до того, как салимское евангелие проникло в Египет, духовные лидеры Египта учили людей быть справедливыми, честными и избегать алчности. За три тысячелетия до появления древнееврейских священных писаний девизом египтян были слова: "Твердо стоит на ногах лишь тот, чьим образцом является праведность и кто идет по начертанному ею пути". Они учили мягкости, умеренности и благоразумию. "Поступайте правильно и обращайтесь справедливо со всеми" - гласила заповедь одного из великих учителей этой эпохи. Египетской триадой этого века была Истина-Справедливость-Праведность. Из всех чисто человеческих религий Урантии ни одна не превзошла социальных идеалов и нравственного величия этого древнего гуманизма долины Нила.
За хиляда години преди това, когато салимското евангелие да проникне в Египет, духовните лидери на Египет учили хората да бъдат справедливи, честни и да избягват алчността. За три хилядолетия преди появяването на древно еврейските свещени писания девиз на египтяните били думите:"Твърдо стои на краката си само този, чийто образец се явяват праведността и който върви по начертания от нея път". Те учили на мекота, умереност и благоразумие. "Постъпвайте правилно и се отнасяйте справедлива към всички" - гласяла заповедта на един от великите учители в тази епоха. Египетската триада в този век била Истина-Справедливост-Праведност. От всички човешки религии на Урантия нито една не е надвишила социалните идеали и нравственото величие на този древен хуманизъм от долината на Нил
Такие эволюционирующие этические идеи и нравственные идеалы оказались благодатной почвой для сохранившихся учений салимской религии. Понятия добра
Такива еволюиращи етически идеи и нравствени идеали се оказали благодатна почва за съхранилите се учения на салимската религия. Понятията добро
и зла быстро нашли отклик в народе, который верил, что "жизнь дается умиротворенным, смерть - виновным". "Умиротворен тот, чьи поступки вызывают любовь; виновен тот, чьи поступки вызывают ненависть". Веками обитатели долины Нила следовали в своей жизни этим развивающимся этическим и социальным нормам, пока они не приняли более поздние представления о хорошем и плохом - представления о добре и зле.
и зло бързо намерили отклик в народа, който вярвал, че "живот се дава на умиротворения, смърт - на виновния". "Умиротворен е този, чийто постъпки предизвикват любов; виновен е този, чийто постъпки предизвикват омраза". Векове обитателите на долината на Нил следвали в своя живот тези развиващи се етически и социални норми, докато те не приели по-късната представа за добро и лошо - представата за добро и зло.
Египет отличался своей интеллектуальностью и нравственностью, но не слишком высокой духовностью. За шесть тысяч лет в среде египтян появилось только четыре великих пророка. В течение некоторого времени они внимали Аменемопу; Охбана они убили; Эхнатона они приняли, но не полностью и лишь ненадолго; Моисея они отвергли. Опять же, только в силу политических, а не религиозных причин, Аврааму и позднее Иосифу удалось оказать огромное влияние на весь Египет в качестве проповедников салимских учений о едином Боге. Но когда салимские миссионеры впервые достигли Египта, они обнаружили, что эта высокоэтическая эволюционная культура была смешана с менее строгими нравственными нормами месопотамских иммигрантов. Эти древние проповедники долины Нила первыми провозгласили, что совесть есть веление Бога, глас Божества.
Египет се отличавал със своята интелектуалност и нравственост, но не прекалено висока духовност. За шест хиляди години в средата на египтяните се появили само четири велики пророка. В течение на известно време те внимавали с Аменемоп; Охбан те убили; Ехнатон те приели, но не напълно и само за кратко; Мойсей те отхвърлили. Отново също, само по сила на политическите, а не по религиозни причини, на Авраам и по-късно на Йосиф се отдало да окажат огромно влияние на цял Египет в качеството на проповедници на салимските учения за единния Бог. Но когато салимските мисионери за първи път достигнали до Египет, те открили, че тази високо етична еволюционна култура била смесена с по-малко строгите нравствени норми на месопотамските емигранти. Тези древни проповедници в долината на Нил първи провъзгласили, че съвестта е повеля от Бога, гласа на Божеството.
4. УЧЕНИЕТО НА АМЕНЕМОП
Со временем в Египте появился учитель, которого многие называли "сыном человеческим", а другие - Аменемопом. Этот провидец поднял совесть до положения высшего судьи, различающего добро и зло; он призывал наказывать за грехи и провозгласил спасение через обращение к солнечному божеству.
С времето в Египет се появил учител, когото мнозина наричали "син човешки", а други - Аменемоп. Този провидец издигнал съвестта до положението на най-висшия съдия, различаващ доброто и злото; той призовавал да се наказва за греховете и провъзгласил спасение чрез обръщане към слънчевото божество.
Аменемоп учил, что богатства и успех являются Божьим даром, и этой идеей была проникнута вся появившаяся впоследствии иудейская философия. Этот благородный учитель верил, что богосознание являлось определяющим фактором всякого поведения, что каждый момент следует проживать в осознании присутствия Бога и ответственности перед ним. Учения этого мудреца были впоследствии переведены на иврит и стали священной книгой древних евреев задолго до того, как Ветхий Завет появился в письменном виде. Основная проповедь этого благодетельного человека была связана с наставлением, данным его сыну - быть прямым и честным на ответственной государственной службе, и эти благородные воззрения далекого прошлого сделали бы честь любому современному государственному деятелю.
Аменемоп учил, че богатството и успехът се явяват Божи дар, и тази идея била проникната от цялата появила се в последствие юдейска философия. Този благороден учител вярвал, че богосъзнанието се явявало определящ фактор на всяко поведение, че всеки момент следва да се преживява в осъзнаване присъствието на Бога и отговорност пред него. Ученията на този мъдрец били в последствие преведени на иврит и станало свещена книга на древните евреи дълго преди това, когато Стария завет се появил в писмен вид. Основната проповед на този благодетелен човек била свързана с наставлението, дадено на неговия син - да бъде прям и честен на отговорната държавна служба, и тези благородни възгледи от далечното минало биха направили чест на всеки съвременен държавен деятел.
Этот нильский мудрец учил, что "богатства пропадают, улетучиваются", что всё земное эфемерно. Его величайшей молитвой было "получить избавление от страха". Он призывал всех отвернуться от "слов людских" к "делам Божьим". В сущности, он учил: человек предполагает, но Бог располагает. Переведенные на иврит, его учения определили философию Книги Притчей Ветхого Завета. Переведенные на греческий, они наложили отпечаток на всю последующую греческую религиозную философию. У александрийского философа более позднего времени - Филона - был экземпляр Премудростей.
Този нилски мъдрец учил, че "богатствата пропадат, изпаряват се", че всичко земно е ефимерно. Неговата величайша молитва била "да получи избавление от страха". Той призовал всички да се отвърнат от "думите хорски" към "делата Божи". В същност, той учил: че човек предполага, но Бог разполага. Преведени на иврит, неговите учения определили философията в Книга на Притчите от Стария Завет. Преведени на гръцки, те наложили отпечатък върху цялата последваща гръцка религиозна философия. У александрийският философ от по-късното време - Филон - е имало екземпляр от Премъдростите.
Аменемоп стремился сохранить этику эволюции и нравственность откровения и в своих сочинениях передал их как древним евреям, так и грекам. Он не был величайшим из религиозных учителей своего времени, однако он стал наиболее влиятельным из них ввиду того, что наложил отпечаток на последующие идеи двух важнейших для роста западной цивилизации связующих звеньев: древних евреев, достигших вершины западной религиозной веры, и греков, поднявших чисто философскую мысль до высшего европейского уровня.
Аменемоп се стремял да съхрани етиката в еволюцията и нравствеността на откровенията и в своите съчинения ги е предал както на древните евреи, така и на гърците. Той не бил най-великият от религиозните учители на своето време, обаче той станал най-влиятелният от тях в предвид на това, че наложил отпечатък върху последващите идеи на двете най-важни за ръста на западната цивилизация свързващи звена: древните евреи, достигнали върха в западната религиозна вяра, и гърците, издигнали чисто философската мисъл до най-висшето европейско ниво.
В еврейской Книге Притчей главы пятнадцатая, семнадцатая и двадцатая, а также с семнадцатого стиха двадцать второй главы по двадцать второй стих
В еврейската Книга на Притчите глава петнадесета, седемнадесета и двадесетта, а така също от седемнадесети стих на двадесет и втора глава до двадесет и втори стих
двадцать четвертой главы взяты почти дословно из Премудростей Аменемопа. Первый псалом еврейского Псалтыря был написан Аменемопом и является самой сущностью учений Эхнатона.
от двадесет и четвърта глава са взети почти дословно от Премъдростите на Аменемоп. Първият псалм от еврейския Псалтир е бил написан от Аменемоп и се явява самата същност на учението на Ехнатон.
5. НЕОБИКНОВЕНИЯТ ЕХНАТОН
Воздействие учений Аменемопа на египтян постепенно ослабевало, когда благодаря влиянию некоего египетского врача, приверженца салимской доктрины, одна из представительниц царской семьи увлеклась учениями Мелхиседека. Эта женщина убедила своего сына, египетского фараона Эхнатона, принять доктрину Единого Бога.
Въздействието от ученията на Аменемоп върху египтяните постепенно отслабвало, когато благодарение влиянието на някакъв египетски лекар, привърженик на салимската доктрина, една от представителките на царското семейство се увлякла по ученията на Мелхиседека. Тази жена убедила своя син, египетския фараон Ехнатон, да приеме доктрината за Единния Бог.
За всё время, прошедшее с тех пор, как Мелхиседек прекратил свое существование во плоти, ни у одного человека не было столь же ясного представления о богооткровенной религии Салима, как у Эхнатона. В некоторых отношениях этот молодой египетский царь являлся одной из самых необыкновенных личностей в истории человечества. В то время - время всё большей духовной депрессии в Месопотамии - он сохранил в Египте учение об Эль-Эльоне, тем самым сохранив философский источник монотеизма, жизненно необходимый в качестве религиозной предпосылки грядущего посвящения Михаила. В признание этого подвига, а также в силу других причин, дитя Иисус был увезен в Египет, где некоторые духовные преемники Эхнатона увидели его и отчасти поняли некоторые аспекты его божественной миссии на Урантии.
За цялото време, изминало от този момент, когато Мелхиседека прекратил своето съществуване в плът, нито у един човек не е имало толкова също ясна представа за богооткровената религия от Салим, както у Ехнатон. В някои отношения този млад египетски цар се явявал един от най-необикновените личности в историята на човечеството. В това време - времето на все по-голяма духовна депресия в Месопотамия - той съхранил в Египет учението за Ел-Елон, по този същия начин съхранявайки философския източник на монотеизма, жизнено необходим в качеството на религиозна предпоставка за грядущото посвещение на Михаила. В признание на този подвиг, а така също по силата на други причини, детето Иисус било отведено в Египет, където някои духовни приемници на Ехнатон го видели и отчасти разбрали някои аспекти от неговата божествена мисия на Урантия.
Моисей - величайшая фигура между Мелхиседеком и Иисусом - являлся совместным даром миру от древних евреев и египетской царской семьи. И если бы Эхнатон обладал многосторонностью и способностями Моисея, если бы он продемонстрировал политический гений, равный его таланту религиозного вождя, то Египет мог бы стать великой монотеистической нацией того времени; случись так, вполне возможно, что Иисус прожил бы большую часть своей смертной жизни в Египте.
Мойсей - най-великата фигура между Мелхиседека и Иисус - се явявал съвместен дар на света от древните евреи и египетското царско семейство. И ако Ехнатон притежавал многостранността и способностите на Мойсей, ако той би демонстрирал политическия гений, равен на него талант на религиозен вожд, то Египет би могъл да стане велика монотеистична нация в това време; ако се случило така, напълно възможно е, че Иисус би проживял по-голямата част от своя смъртен живот в Египет.
Никогда, за всю историю, ни один царь не обращал всю нацию из политеизма в монотеизм с такой же методичностью, как этот необыкновенный Эхнатон. Воистину поражала та решимость, с которой этот молодой правитель порвал с прошлым, изменил свое имя, покинул свою столицу, построил совершенно новый город и создал новое искусство и литературу для всего народа. Однако он действовал слишком быстро; он создал слишком много - больше того, что могло бы сохраниться после его смерти. Вдобавок, ему не удалось обеспечить материальное благополучие и процветание для своего народа, единодушно восставшего против его религиозных учений, когда несчастья и тирания нахлынули впоследствии на Египет.
Никога, за цялата история, нито един цар не е обръщал цялата нация от политеизма в монотеизъм с такава същата методичност, както този необикновен Ехнатон. Наистина поразявала тази решимост, с която този млад управител скъсал с миналото, изменил своето име, напуснал своята столица, построил съвършено нов град и създал ново изкуство и литература за целия народ. Обаче той действувал прекалено бързо; той създал прекалено много - повече от това, което би могло да се съхрани след неговата смърт. Като добавка, на него не му се отдало да обезпечи материалното благополучие и процъфтяване за своя народ, единодушно въстанал против неговите религиозни учения, когато нещастията и тиранията нахлули в последствие в Египет.
Если бы этот человек, наделенный поразительной ясностью в‡дения и необыкновенной целеустремленностью, обладал политической прозорливостью Моисея, он мог бы изменить всю историю эволюции религии и раскрытия истины в западном мире. В течение своей жизни он сумел обуздать жрецов, которым он, как правило, не доверял, но они втайне сохраняли свои культы и перешли к активным действиям, как только молодой царь лишился власти. И они не упустили возможности связать последующие несчастья Египта с установлением монотеизма в период его правления.
Ако би този човек, надарен с поразителна яснота на ръков‡денето и необикновена целеустременост, притежавал политическата прозорливост на Мойсей, той би могъл да измени цялата история на еволюция на религията и разкриване на истината в западния свят. В течение на своя живот той съумял да обуздае жреците, на които той, като правило, не се доверявал, но те тайно съхранявали своите култове и преминали към активни действия, когато само младия цар се лишил от власт. И те не опуснали възможността да свържат последващите нещастия на Египет с установяване на монотеизма в периода на неговото управление.
Эхнатон мудро стремился к установлению монотеизма через образ бога-солнца. Решение перейти к поклонению Всеобщему Отцу через поглощение всех богов поклонением солнцу было принято после совета, данного ему врачом-салимитом. Эхнатон взял общие положения существовавшей в то время веры в Атона, касавшейся
Ехнатон мъдро се стремял към установяване на монотеизма чрез бога-слънце. Решението да премине към поклонение към Всеобщият Отец чрез поглъщане на всички богове поклонението към слънцето било прието след съвета, даден му от лекаря-салимит. Ехнотон взел общите положения от съществуващата в това време вяра в Атон, отнасяща се
отцовства и материнства Божества, и создал религию, которая признавала сокровенное отношение поклонения между человеком и Богом.
до бащинството и майчинството на Божеството, и създал религия, която признавала съкровеното отношение на поклонение между човека и Бога.
Эхнатон был достаточно мудрым для того, чтобы сохранять внешнее поклонение Атону, богу-солнцу, и одновременно подводить своих товарищей к подспудному поклонению Единому Богу - создателю Атона и высшему Отцу всего сущего. Этот молодой учитель-царь был плодовитым писателем, автором трактата "Единый Бог" - книги, состоящей из тридцати одной главы, полностью уничтоженной жрецами после того, как они вернулись к власти. Кроме того, Эхнатон написал сто тридцать семь гимнов; двенадцать из них включены в Псалтырь Ветхого Завета, и их авторство приписывается древним евреям.
Ехнатон бил достатъчно мъдър за това, че да съхрани външното поклонение към Атон, бога-слънце, и едновременно да поведе своите другари към скрито поклонение към Единния Бог - създателя на Атон и най-висшия отец на всичко съществуващо. Този млад учител-цар бил плодовит писател, автор на трактата "Единният Бог" - книга, състояща се от тридесет и една глави, напълно унищожена от жреците след като, те се върнали на власт. Освен това, Ехнатон написал сто тридесети седем химна; деветнадесет от които са включени в Псалтира на Стария Завет, и тяхното авторство се приписва на древните евреи.
В повседневной жизни высшим словом религии Эхнатона было "праведность", однако он быстро расширил понятие праведных поступков, включив в него как интернациональную, так и национальную этику. Это было поколение поразительного личного благочестия, которое характеризовалось истинным стремлением наиболее разумных мужчин и женщин найти Бога и познать его. В те дни социальный статус или богатство не давали никому из египтян какого-либо преимущества перед законом. Семейная жизнь Египта сделала многое для сохранения и развития нравственной культуры и стала вдохновляющим примером для последующей возвышенной семейной жизни евреев Палестины.
В ежедневния живот най-висшата дума в религията на Ехнатон била "праведност", обаче той бързо разширил понятието за праведни постъпки, включвайки в него както интернационална, така и национална етика. Това било поколение с поразително лично благочестие, което се характеризирало с истински стремеж в най-разумните мъже и жени да намерят Бога и да го познаят. В тези дни социалният статус или богатството не давали на никой от египтяните каквото и да било преимущество пред закона. Семейният живот в Египет направил много за съхранение и развитие на нравствената култура и станал вдъхновяващ пример за последващия възвишен семеен живот на евреите в Палестина.
Роковая слабость евангелия Эхнатона заключалась в его величайшей истине - учении о том, что Атон был создателем не только Египта, но также "всего мира, людей и зверей, и всех других земель, даже Сирии и Куша, помимо этой египетской земли. Он всем находит место, утоляет нужды всех людей". Эти представления о Божестве были высокими и возвышенными, но они не были националистическими. Такая интернациональность религии не могла укрепить мораль египетской армии на поле брани, в то же время оказавшись эффективным орудием для жрецов - орудием, обращенным против молодого царя и его новой религии. Его концепция Божества значительно превосходила последующее представление евреев, но она была слишком прогрессивной для того, чтобы служить задачам формирования нации.
Фаталната слабост на евангелието на Ехнатон се заключавало в неговата най-велика истина - учението за това, че Атон е бил създател не само на Египет, но също така "на целия свят, хората и зверовете и на всички други земи, даже Сирия и Куш, освен тази египетска земя. Той за всичко намира място, утолява жаждата на всички хора". Тази представа за Божеството били високи и възвишени, но те не били националистически. Такава интернационалност на религията не могла да укрепи морала на египетската армия на бойното поле, в същото време оказвайки се ефективно оръдие за жреците - оръдие, обърнато против младия цар и неговата нова религия. Неговата концепция за Божеството значително превъзхождала последващата представа на евреите, но тя била прекалено прогресивна за това, че да служи на задачите за формиране на нацията.
Хотя монотеистический идеал пострадал с уходом Эхнатона, представление о едином Боге сохранилось в сознании многих групп. Зять Эхнатона примкнул к жрецам, вернулся к поклонению прежним богам и, изменив свое имя, стал называться Тутанхамон. Фивы вновь стали столицей; жрецы прибирали к рукам всё новые земли и в конце концов захватили седьмую часть всего Египта; вскоре один из представителей той же касты жрецов решился завладеть короной.
Макар монотеистичния идеал да пострадал с заминаването на Ехнатон, представата за единния Бог се съхранила в съзнанието на много групи. Зетът на Ехнатон се приближил към жреците, върнал се към поклонението към предишните богове и, изменяйки своето име, започнал да се нарича Тутанкамон. Тива отново станала столица; жреците присвоявали все нови и нови земи и в края на краищата заграбили една седма част от целия Египет; скоро един от тези представители от същата каста жреци се решил да завладее короната.
Однако жрецы не могли полностью справиться с волной монотеизма. Всё чаще они были вынуждены объединять своих богов и писать их имена через дефис; египетский пантеон продолжал таять. Эхнатон связал горящий небесный диск с создателем Богом, и этот образ продолжал гореть в сердцах людей, даже жрецов, еще долго после того, как молодой реформатор перешел в иной мир. Идея монотеизма никогда не умирала в сердцах людей в Египте и в мире. Она сохранялась вплоть до прибытия Сына-Создателя того же божественного Отца - единого Бога, поклоняться которому Эхнатон столь страстно призывал весь Египет.
Обаче жреците не могло напълно да се справят с вълната на монотеизма. Все по-често те били принудени да обединяват своите богове и да изписват техните имена чрез чертичка; египетския пантеон продължавал да се топи. Ехнатон свързал горящият небесен диск със създателя Бог, и този образ продължавал да гори в сърцата на хората, даже в жреците, още дълго след това, когато младия реформатор преминал в другия свят. Идеята за монотеизма никога не умирала в сърцата на хората в Египет и в света. Тя се съхранявала чак до пристигането на Сина-Създател на този същия божествен Отец - единния Бог, към който Ехнатон толкова страстно призовавал целия Египет да се покланя.
Слабость доктрины Эхнатона заключалась в провозглашении столь прогрессивной религии, что только образованные египтяне могли полностью постичь ее смысл. Простые земледельцы никогда по-настоящему не понимали этого евангелия и потому были готовы вернуться к жрецам - к прежнему поклонению Исиде и ее супругу Осирису, который, якобы, чудесным образом воскрес после того, как был зверски убит Сетом - богом тьмы и зла.
Слабостта в доктрината на Ехнатон се заключавала в провъзгласяването на толкова прогресивна религия, че само образованите египтяни могли напълно да постигнат нейния смисъл. Простите земеделци никога истински не разбрали това евангелие и поради това били готови да се върнат към жреците - към предишното поклонение към Изида и нейният съпруг Озирис, който, като че ли, по чудесен начин възкръснал след като, бил зверски убит от Сет - бога на тъмнината и злото.
Учение о бессмертии для всех людей было слишком прогрессивным для египтян. Воскресение было привилегией только царей и богачей; поэтому их тела столь тщательно бальзамировались и сохранялись в гробницах в ожидании судного дня. Однако, в конце концов демократичность спасения и воскресения, как тому учил Эхнатон, восторжествовала; впоследствии египтяне стали верить даже в продолжение жизни бессловесных животных.
Учението за безсмъртието за всички хора било прекалено прогресивно за египтяните. Възкресението било привилегия само за царете и богатите; затова техните тела толкова щателно се балсамирали и съхранявани в гробници в очакване деня на съда. Обаче, в края на краищата демократичността на спасението, както на това учил Ехнатон, възтържествувала; в последствие египтяните започнали да вярват даже в продължаване на живота за безсловесните животни.
Хотя попытка этого египетского правителя склонить свой народ к поклонению единому Богу оказалась неудачной, следует отметить, что последствия его трудов ощущались веками как в Палестине, так и в Греции, и что таким образом Египет стал связующим звеном, передавшим как эволюционную культуру Нила, так и богооткровенную религию Евфрата всем последующим народам Запада.
Макар опита на този египетски управител да склони своя народ към поклонение към единния Бог да се оказал неуспешен, следва да се отбележи, че последствията от неговите трудове се усещали векове както в Палестина, така и в Гърция, и че по такъв начин Египет станал свързващо звено, предаващо както еволюционната култура от Нил, така и богооткровената религия от Ефрат на всички последващи народи от Запада.
Слава этой великой эры нравственного развития и духовного роста долины Нила начала быстро увядать примерно в то же время, когда стала зарождаться национальная жизнь древних евреев, и после пребывания в Египте эти бедуины унесли с собой многие из учений Эхнатона и увековечили его доктрины в своей национальной религии.
Славата на тази велика ера на нравствено развитие и духовен ръст от долината на Нил започнала бързо да увяхва примерно в това същото време, когато започнал да се заражда националния живот на древните евреи, и след престояването си в Египет тези бедуини отнесли със себе си много от ученията на Ехнатон и увековечили неговата доктрина в своята национална религия.
6. САЛИМСКИТЕ УЧЕНИЯ В ИРАН
Покинув Палестину, некоторые миссионеры Мелхиседека пересекли Месопотамию и достигли огромного Иранского нагорья. Более пятисот лет салимские проповедники успешно действовали в Иране, и уже вся нация склонялась к религии Мелхиседека, когда смена властителей привела к жестоким преследованиям, фактически положившим конец монотеизму салимского культа. Учение о завете Авраама почти полностью исчезло в Персии, когда в великий век нравственного ренессанса - шестой век до Христа - появился Заратустра, раздувший тлеющие угли салимского евангелия.
Напускайки Палестина, някои мисионери на Мелхиседека пресекли Месопотамия и достигнали огромното Иранско плато. Повече от петстотин години салимските проповедници успешно действували в Иран, и вече цялата нация се скланяла към религията на Мелхиседека, когато смяната на властелина привела към жестоки преследвания, фактически полагайки края на монотеизма на селимския култ. Учението за завета на Авраам почти напълно изчезнало в Персия, когато във великия век на нравствения ренесанс - шести век преди Христа - се появил Заратустра, раздухвайки тлеещите ъгълчета на салимското евангелие.
Основатель новой религии был энергичным и смелым юношей. Во время своего первого паломничества в месопотамский Ур он познакомился с преданиями о Калигастии и восстании Люцифера, которые вместе со многими другими рассказами оказали огромное влияние на его религиозную натуру. И вот, под впечатлением увиденного в Уре сна, он решил вернуться на свою северную родину и в корне изменить религию своего народа. Он впитал древнееврейскую идею Бога правосудия - представление Моисея о божественности. В его сознании существовала ясная концепция верховного Бога; всех остальных богов он считал дьяволами и низвел их до положения демонов, о которых слышал в Месопотамии. В Уре он познакомился с давним преданием о Семи Главных Духах и, в соответствии с ним, создал плеяду из семи верховных богов во главе с Ахурамаздой; подчиненных богов он связал с идеализацией Справедливого Закона, Благой Мысли, Благородного Управления, Святого Характера, Здоровья и Бессмертия.
Основателят на новата религия бил енергичен и смел юноша. По времето на своето първо поклонничество в месопотамския Ур той се запознал с преданията за Калигастия и въстанието на Луцифер, които заедно с много други разкази оказали огромно влияние на неговата религиозна натура. И ето, под впечатлението на видения в Ур сън, той решил да се върне в своята северна родина и коренно да измени религията на своя народ. Той възприел древно еврейската идея за Бога на правосъдието - представата на Мойсей за божествеността. В неговото съзнание съществувала ясна концепция за върховния Бог; всички останали богове той считал за дяволи и ги свалил до положението на демоните, за които слушал в Месопотамия. В Ур той се запознал с отдавнашното предание за Седемте Главни Духове и, в съответствие с него, създал плеядата от седем върховни богове начело с Ахурмазда; подчинените богове той свързвал с идеализацията на Справедливия Закон, Благата Мисъл, Благородното Управление, Светия Характер, Здравето и Безсмъртието.
Эта новая религия была религией действия, труда, а не молитв и ритуалов. Ее Бог был существом высшей мудрости и покровителем цивилизации; это была активная религиозная философия, которая брала на себя смелость сражаться со злом, бездействием и отсталостью.
Тази нова религия била религията на действието, труда, а не на молитвите и ритуалите. Нейният Бог бил същество на висшата мъдрост и покровител на цивилизацията; това била активна религиозна философия, която взела върху себе си смелостта да се сражава със злото, бездействието и изостаналостта.
Заратустра не проповедовал поклонение огню, однако стремился использовать пламя как символ чистого и мудрого Духа всеобщего и высшего господства. (Печально, но факт, что позднее его последователи и почитали огонь, и молились ему.) Наконец, после обращения в эту религию иранского принца, она стала
Заратустра не проповядвал поклонение към огъня, обаче се стремял да използува пламъка като символ на чистия и мъдър Дух на всеобщото и висше господство. (Печално, но факт е, че по-късно неговите последователи и почитали огъня, и му се молили.) Накрая, след обръщането в тази религия на иранския принц, тя започнала
распространяться мечом. И Заратустра героически погиб в сражении за то, что он считал "истиной Господа света".
да се разпространява с меч. И Заратустра героично загинал в сражение за това, което той считал за "истина за Господа на светлината".
Зороастризм является единственной урантийской религией, в которой увековечены даламатийские и эдемические учения о Семи Главных Духах. Хотя это вероучение не создало концепции Троицы, оно в некоторой степени приблизилось к представлению о Боге-Семичастном. Изначальный зороастризм не был чистым дуализмом: хотя ранние учения изображали зло как существующее во времени наравне с добром, оно определенно поглощалось в вечности предельной реальностью добра. Только в последующие времена люди стали верить в то, что добро и зло соперничают на равных условиях.
Зароастризмът се явява единствената урантийска религия, в която са увековечени даламатийските и едемически учения за Седемте Главни Духове. Макар това вероучение да не е създало концепция за Троицата, то в някаква степен се приближило към представата за Бога-Седмочастен. Изначалният зароастризъм не бил чист дуализъм: макар ранните учения да изобразявали злото като съществуващо във времето наравно с доброто, то определено се поглъщало във вечността от пределната реалност на доброто. Само в последващите времена хората започнали да вярват в това,че доброто и злото си съперничат на равни условия.
Хотя традиционные представления евреев о небесах и аде, равно как и доктрина о дьяволах - в том виде, в котором она существует в их священных книгах, - встречались в древних преданиях о восстании Люцифера и Калигастии, в основном они были заимствованы из зороастризма в те времена, когда евреи находились под политическим и культурным господством персов. Подобно египтянам, Заратустра проповедовал "судный день", но он связывал это событие с концом света.
Макар традиционните представи за евреите за небесата и ада, еднакво както и доктрината за дяволите - в този вид, в който тя съществува в техните свещени книги, - се срещали в древните предания за въстанието на Луцифер и Калигастия, в основното били заимствани от зароастризма в тези времена, когато евреите се намирали под политическото и културно господство на персите. Подобно на египтяните, Заратустра проповядвал за "съдебния ден", но той свързвал това събитие с края на света.
Даже та религия, которая пришла в Персии на смену зороастризму, испытала на себе заметное влияние этого учения. Когда иранское духовенство решило уничтожить учение Заратустры, оно воскресило древнее поклонение Митре. Митраизм распространился на весь Левант и средиземноморский регион и в течение некоторого времени существовал наряду с иудаизмом и христианством. Так учения Заратустры последовательно оставили след на трех великих религиях: иудаизме, христианстве и - через них - на магометанстве.
Даже тази религия, която дошла в Персия на смяна на зароастризма, изпитала върху себе си забележимото влияние на това учение. Когато иранското духовенство решило да унищожи учението на Заратустра, то възкресило древното поклонение към Митра. Митраизмът се разпространил върху целия Левант и средиземноморския регион и в течение на известно време съществувал наред с юдаизма и християнството. Така ученията на Заратустра последователно оставили следи върху трите велики религии: юдаизма, християнството и - чрез тях - на мохамеданството.
Однако огромная пропасть лежит между возвышенными учениями и благородными псалмами Заратустры и современными искажениями его учения парсами с их огромным страхом перед покойниками и верой в небылицы, до которых никогда не опускался Заратустра.
Обаче огромна пропаст лежи между възвишените учения и благородните псалми на Заратустра и съвременните извращения на неговите учения събирачите на парса с техния огромен страх пред покойниците и вярата в небивалици, до които никога не е слизал Заратустра.
Этот великий человек принадлежал к той уникальной группе людей, которая появилась в шестом веке до Христа для того, чтобы сохранить свет Салима - не дать полностью и окончательно погаснуть тому огоньку, который слабым светом светил во мраке мира, указывая человеку путь к вечной жизни.
Този велик човек е принадлежал към тази уникална група хора, която се появила в шести век преди Христа за това, за да съхрани светлината на Салим - да не дадат напълно и окончателно да угасне това пламъче, чиято слаба светлина светила в мрака на света, указвайки на човека пътя към вечния живот.
7. САЛИМСКИТЕ УЧЕНИЯ В АРАБИЯ
Учения Мелхиседека о едином Боге укоренились в Аравийской пустыне относительно недавно. Так же, как в Греции, салимские миссионеры потерпели неудачу в Аравии потому, что неправильно истолковали инструкции Мелхиседека относительно чрезмерной организации. Однако понятое по-своему предупреждение Мелхиседека - воздержаться от любых попыток распространить евангелие с помощью военной силы или гражданского принуждения - их не остановило.
Ученията на Мелхиседекът за единния Бог се вкоренили в Арабската пустиня относително неотдавна. Така също, както в Гърция, салимските мисионери претърпели неуспех в Арабия поради това, че неправилно изтълкували инструкциите на Мелхиседека относно черезмерната организация. Обаче разбраното по своему предупреждение на Мелхиседека - да се въздържат от всякакви опити да разпространяват евангелието с военна сила или гражданско принуждение - не ги спряло.
Даже в Китае или Риме учения Мелхиседека не потерпели такого же полного провала, как в этом пустынном регионе по соседству с самим Салимом. На протяжении еще многих лет после того, как большинство народов Востока и Запада стали исповедовать, соответственно, буддизм и христианство, Аравийская пустыня оставалась такой же, какой она была тысячелетиями. Каждое племя поклонялось своему древнему фетишу, и во многих семьях были свои домашние боги. В течение долгого времени продолжалась борьба между вавилонским Иштаром, древнееврейским Ягве, иранским Ахурой и христианским Отцом Господа Иисуса Христа. Ни разу ни одна из этих концепций не смогла полностью вытеснить другие.
Даже в Китай и Рим ученията на Мелхиседека не претърпели такъв също пълен провал, както в този пустинен регион в съседство със самия Салим. По протежение на още много години след това, когато болшинството народи от Изтока и Запада започнали да изповядват, съответно будизма и християнството, Арабската пустиня си оставала същата такава, каквато тя била от хилядолетия. Всяко племе се покланяло към своя древен фетиш, и в много семейства имало свои домашни богове. В течение на дълго време продължавала борбата между вавилонската Иштар, древно еврейският Яхве, иранския Ахур, и християнския Отец на Господа Иисуса Христа. Нито веднъж нито една от тези концепции не могла да изтласка другите.
В различных местах Аравийской пустыни обитали семьи и кланы, которые придерживались смутного представления о едином Боге. Такие группы свято хранили предания о Мелхиседеке, Аврааме, Моисее и Заратустре. Существовало множество центров, которые могли отозваться на евангелие Иисуса, однако в отличие от уступчивых и изобретательных миссионеров, действовавших в средиземноморских странах, христианские миссионеры Аравийской пустыни были суровыми и непреклонными людьми. Отнесись последователи Иисуса более серьезно к его повелению "идти по всему миру и проповедовать евангелие" и будь они более снисходительны в своих проповедях, менее взыскательны во второстепенных, ими же придуманных социальных требованиях, многие земли с радостью восприняли бы простое евангелие плотницкого сына - в том числе и Аравия.
В различни места от Арабската пустиня обитавали семейства и кланове, които се придържали към мъглявата представа за единния Бог. Такива групи свято пазели преданията за Мелхиседека, Авраам, Мойсей и Заратустра. Съществували множество центрове, които могли да откликнат на евангелието на Иисуса, обаче за разлика от отстъпчивите и изобретателни мисионери, действуващи в средиземноморските страни, християнските мисионери от Арабската пустиня били сурови и непреклонни хора. Отнасяйки се, последователите на Иисус, по-сериозно към неговата повеля "вървете по целия свят и проповядвайте евангелието" и бидейки по-снизходителни в своите проповеди, по-малко взискателни във второстепенните, от тях също измислени социални изисквания, много земи с радост биха възприели простото евангелие на дърводелския син - в това число и Арабия.
Несмотря на тот факт, что великим монотеистическим вероучениям Леванта не удалось закрепиться в Аравии, эта пустыня смогла создать религию, которая, являясь менее строгой в своих социальных требованиях, была всё же монотеистической.
Независимо от този факт, че на великото монотеистично учение в Левант не се отдало да се закрепи в Арабия, тази пустиня могла да създаде религия, която, явявайки се по-малко строга в своите социални изисквания, би била все така монотеистична.
Примитивные и неорганизованные верования пустыни отличались только одним фактором, характерным для всего племени, расы или нации, а именно - своеобразным и повсеместным уважением, с которым почти все аравийские племена относились к некоему черному каменному фетишу в одном из храмов Мекки. Эта точка соприкосновения и общего поклонения впоследствии привела к появлению ислама. То, чем Ягве - дух вулкана - был для еврейских семитов, Каабский камень стал для их арабских родственников.
Примитивните и неорганизирани вярвания в пустинята се отличавали само с един факт, характерен за цялото племе, раса или нация, а именно - своеобразното и повсеместно уважение, с което почти всички арабски племена се отнасяли към някакъв черен каменен фетиш в един от храмовете на Мека. Тази точка на съприкосновение и общо поклонение в последствие привела към появата на исляма. Това, каквото Яхве - духа на вулкана - е бил за древните еврейски семити, Каабския камък е станал за арабските родственици.
Сила ислама - в его ясном и четком изображении Аллаха как единого и единственного Божества, его слабость - в использовании военной силы в распространении веры и в ухудшении положения женщины. Однако ислам последовательно придерживался своего представления о Едином Всеобщем Божестве всего сущего, "который знает незримое и зримое. Он милосерден и сострадателен". "Воистину, Бог изобилен в своем великодушии ко всем людям". "И когда я заболеваю, именно он исцеляет меня". "Ибо всякий раз, когда трое ведут беседу, Бог присутствует четвертым", ибо разве он не есть "первый и последний, видимый и потаенный?"
Силата на исляма - в него е ясно и точно изображението на Аллах като единно и единствено Божество, неговата слабост - в използуването на военна сила в разпространяване на вярата и във влошаване положението на жената. Обаче ислямът последователно се придържал към своята представа за Единното Всеобщо Божество на всичко съществуващо,"който знае невидимото и видимото. Той е милосърден и състрадателен". "Наистина, Бог е изобилен в своето великодушие към всички хора". "И когато аз заболявам, именно той ме лекува". "Защото всеки път, когато трима водят беседа, Бог присъствува като четвърти", защото нима той не е"първият и последният, видимият и потайният?"
[Представлено Мелхиседеком Небадона.]
[Представено от Мелхиседекът на Небадон.]