Текстът със зелени букви е, само, помощен
материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на оригиналния
текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно препоръчвам
да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е: http://www.urantia.org/
Документ 83. ИНСТИТУТ НА БРАКА
ЭТО рассказ об истоках института брака. Этот институт прошел путь неуклонного развития от случайных и беспорядочных спариваний встаде - через многочисленные разновидности и адаптации - к тем нормам брака, венцом которых в итоге стали парные супружеские отношения: союз одного мужчины и одной женщины с целью создания семьи высшего социального типа.
ТОВА е разказ за източниците на института на брака. Този институт е преминал път на неотклонно развитие от случайни и безпорядъчни сдвоявания в стадото - през многочислените разновидности и адаптации - към тези норми на брака, венец на които в крайна сметка са станали съпружеските отношения в двойка: съюз на един мъж и една жена с цел създаване на семейство от висш социален тип.
Брак неоднократно подвергался опасности, и нравы, регулирующие брачные отношения, искали прочную опору как в собственности, так и в религии. Однако действительным фактором, неизменно охраняющим брак и возникающую в результате семью, является простой и врожденный биологический факт того, что мужчины и женщины просто не могут прожить друг без друга, будь они самыми примитивными дикарями или самыми культурными смертными.
Бракът нееднократно се е подлагал на опасности, и нравите, регулиращи брачните отношения, търсели устойчива опра както в собствеността, така и в религията. Обаче действителният фактор, неизменно охраняващ брака и възникващото в резултат семейство, се явява простия и вроден биологичен факт за това, че мъжа и жената просто не могат да проживяват един без друг, било те най-примитивните диваци или най-културните смъртни.
Именно половое влечение превращает эгоистичного человека в нечто большее, чем животное. Половые отношения, которые строятся на эгоизме и самоуслаждении, влекут за собой определенные последствия, связанные с самоотречением, и обеспечивают принятие на себя альтруистических обязательств и многочисленных семейных обязанностей, идущих на пользу расе. В этом отношении половая жизнь дикаря была его неосознанным и неожиданным цивилизатором, ибо всё то же половое желание автоматически и безошибочно заставляет человека думать и в результате приводит его к любви.
Именно половото влечение превръща егоистичния човек в нещо повече, от животно. Половите отношения, които се строят на егоизма и самоусладата, влекат след себе си определени последствия, свързани със самоотричането, и обезпечават приемането върху себе си на алтруистични обязаности и многочислени семейни задължения, отиващи в полза на расата. В това отношение половия живот на дивака бил за него неосъзната и неочакван цивилизатор, защото цялото същото това полово желание автоматично и безпогрешно заставя човека да мисли и в резултат го привежда към любовта.
1. БРАКЪТ КАТО ОБЩЕСТВЕН ИНСТИТУТ
Брак является общественным механизмом, предназначенным для регулирования и управления теми многочисленными человеческими отношениями, которые вытекают из физического факта разнополости. В качестве такого института брак функционирует в двух направлениях:
Бракът се явява обществен механизъм, предназначен за регулирането и управлението на тези многочислени човешки отношения, които произтичат от физическия факт на различните полове. В качеството на такъв институт бракът функционира в две направления:
1. Регулирование личных половых отношений.
1. Регулиране на личните полови отношения.
2. Регулирование передачи и получения наследства, правопреемства и общественного порядка, что является его более древней и изначальной функцией.
2. Регулиране предаването и получаването на наследство, правовата приемственост и обществения порядък, което се явява негова по-древна и изначална функция.
Создаваемая в браке семья сама укрепляет институт брака, наряду с нравами, регулирующими отношения собственности. К другим потенциальным факторам устойчивости брака относятся достоинство, тщеславие, рыцарский дух, долг и религиозные убеждения. Однако, хотя браки могут одобряться или не одобряться свыше, они едва ли заключаются на небесах. Человеческая семья является явно выраженным человеческим институтом, эволюционным обретением. Брак есть общественный, а не церковный институт. Конечно, религия должна оказывать ощутимое воздействие на брак, однако ей не следует пытаться подчинить его своему исключительному управлению и контролю.
Създаваното в брака семейство само укрепва института на брака, наред с нравите, регулиращи отношенията на собственост. Към другите потенциални фактори за устойчивостта на брака се отнасят достойнството, тщеславието, рицарския дух, дълга и религиозните убеждения. Обаче, макар браковете да могат да се одобряват или не одобряват свише, те едва ли се сключват на небесата. Човешкото семейство се явява явно изразен човешки институт, еволюционна придобивка. Бракът е обществен, а не църковен институт. Разбира се, религията е длъжна да оказва осезаемо въздействие върху брака, обаче за нея не следва да се опитва до го подчини на своето изключително управление и контрол.
Примитивный брак был в основном производственным институтом. Да и сейчас он нередко носит социальный или деловой характер. В результате расовых смешений с андитами и благодаря нравам эволюционирующей цивилизации, в браке постепенно появляется всё больше места для взаимности, романтики, родительских чувств, поэзии, нежности, этичности и даже идеализма. Выбор партнера и так
Примитивният брак е бил производствен институт. Да и сега той нерядко носи социален или делови характер. В резултат на расовите смесвания с андитите и благодарение на нравите на еволюиращата цивилизация, в брака постепенно се появява все повече място за взаимност, романтика, родителски чувства, поезия, нежност, етичност и даже идеализъм. Изборът на партньор и така
называемая романтическая любовь не были характерны для примитивных брачных отношений. В глубокой древности муж и жена редко бывали вместе; обычно они даже питались порознь. Однако личная приязнь древних мужчин и женщин не была прочно связана с половым влечением. Они нравились друг другу в основном потому, что жили и работали вместе.
наречената романтична любов не били характерни за примитивните брачни отношения. В дълбоката древност мъжа и жената рядко бивали заедно; обикновено те даже се хранели отделно. Обаче личното приятелство между древните мъже и жени не било устойчиво свързано с половото влечение. Те се харесвали един друг в основното поради това, че живеели и работели заедно.
2. УХАЖВАНЕ И СГОДЯВАНЕ
Примитивные браки всегда планировались родителями мальчика и девочки. На переходной стадии между этим обычаем и свободным выбором существовали брачные посредники, или профессиональные сваты. Такими сватами вначале являлись парикмахеры, позднее - священники. Первоначально брак был прерогативой группы, затем - семьи, и только с недавних пор он стал личным делом.
Примитивните бракове винаги се планирали от родителите на момчето и момичето. На преходният стадий между тези обичаи и свободният избор съществували брачни посредници, или професионални сватове. Такива сватове в началото се явявали бръснарите, по-късно - свещениците. Първоначално бракът бил прерогатив на групата, след това - на семейството, и само неотдавна той станал лично дело.
Средством примитивного брака было не влечение, а принуждение. В древности женщина испытывала не равнодушие к половой жизни, а только свою половую неполноценность, как это внушалось ей существовавшими нравами. Как кража предшествовала продаже, так брак по принуждению предшествовал браку по согласию. Некоторые женщины помогали пленению, чтобы освободиться от власти старейшин; они предпочитали попасть в руки мужчин своего возраста из другого племени. Такой псевдопобег являлся переходной стадией между захватом силой и завоеванием сердца с помощью личного обаяния.
Средство на примитивния брак не било влечението, а принуждението. В древността жената изпитвала не равнодушие към половия живот, а само своята полова непълноценност, както това и се внушавало от съществуващите нрави. Както кражбата предшествувала продажбата, така брака по принуда предшествал брака по съгласие. Някои жени подпомагали пленяването, за да се освободят от властта на старейшините; те предпочитали да попаднат в ръцете на мъже от своята възраст от други племена. Такова псевдо бягство се явявал преходен стадий между хващането със сила и завоюването на сърцето с помощта на личното обаяние.
Древним видом свадебной церемонии был инсценированный побег - нечто вроде репетиции настоящего побега, который когда-то являлся повсеместной практикой. Позднее шуточное похищение невесты стало частью обычного свадебного обряда. Притворное сопротивление современных девушек "похищению", их сдержанность по отношению к браку, - всё это пережитки древних обычаев. Перенесение невесты через порог восходит к целому ряду древних традиций, в том числе и к похищению невесты.
Древните видове сватбени церемонии били инсценирано бягство - нещо от рода на репетиция за истинското побягване, което някога се явявала повсеместна практика. По-късно шеговитото похищение на невестата станало част от обичайния сватбен обред. Притворното съпротивление на съвременните девойки на "похищението", тяхната сдържаност по отношение към брака, - всичко това са отживелици от древните обичаи. Пренасянето на невестата през прага на вратата възхожда към цял ред древни традиции, в това число и към похищението на невестата.
В течение долгого времени женщина была лишена возможности свободно распоряжаться собой в браке, но самым умным женщинам всегда удавалось обойти это ограничение, умело пользуясь своей сообразительностью. На стадии ухаживания активной стороной обычно бывает мужчина. Однако иногда в явной или неявной форме инициативу проявляет женщина, и по мере развития цивилизации женщина играла всё более заметную роль на всех стадиях ухаживания и брака.
В течение на дълго време жената е била лишена от възможността свободно да се разпорежда със себе си в брака, но на най-умните жени винаги се е отдавало да заобиколят това ограничение, умело ползувайки се от своята съобразителност. На стадия на ухажването активна страна обикновено бива мъжът. Обаче понякога в явна или неявна форма инициативата се появява у жената, и по степента на развитие на цивилизацията жената е играла все по-забележима роля на всички стадии от ухажването и брака.
Усиление роли любви, романтики и личного выбора в период добрачных ухаживаний является вкладом андитов в мировые расы. Отношения между полами развиваются благоприятным образом. Многие прогрессирующие народы заменяют мотивы выгоды и собственности несколько идеализированными представлениями о половой привлекательности. При выборе спутников жизни половое желание и чувство любви начинают приходить на смену холодному расчету.
Усилването на ролята на любовта, романтиката и личния избор в периода на до брачните ухажвания се явяват приносът на андитите в световните раси. Отношенията между половете се развиват по благоприятен начин. Много прогресиращи народи заменят мотивите на изгодата и собствеността с отчасти идеализираните представи за половата привлекателност. При избора на спътник в живота половото желание и чувството на любов идват на смяна на студената пресметливост.
Когда-то обручение приравнивалось к браку; в древности половая связь в период помолвки была нормальным явлением. В последние века религия ввела табу на половые отношения в период между помолвкой и браком.
Някога обучението се приравнявало към брака; в древността половата връзка в периода на сгодяване била нормално явление. В последните векове религията въвела табу на половите отношения в периода между годежа и брака.
3. ОТКУП И ЗЕСТРА
Древние люди не доверяли любви и обещаниям. Они считали, что залогом прочности союза должна быть материальная гарантия - собственность. Поэтому заплаченная за жену сумма считалась конфискованной собственностью, залогом, который муж неизбежно терял в случае развода или невыполнения своего долга. Во многих племенах муж, уплатив за невесту, имел право выжечь на жене свое клеймо. Африканцы до сих пор покупают своих жен. Жена по любви - или жена белого человека - сравнивается ими с кошкой, потому что она ничего не стоит.
Древните хора не се доверявали на любовта и обещанията. Те считали, че залог за устойчивостта на съюза трябва да бъде материална гаранция - собствеността. Затова заплащаната за жената сума се считала за конфискувана собственост, залог, който мъжът неизбежно губел в случай на развод или неизпълнение на своя дълг. В много племена мъжът, заплащайки за невестата, имал право да жигоса върху жената своето клеймо. Африканците и до ден днешен купуват своите жени. Жената по любов - или жената на белия човек - се сравнява от тях с котка, затова че тя нищо не струва.
Смотрины невест позволяли наряжать и украшать дочерей для общего обозрения, чтобы получить за них большую плату в качестве жен. Однако продажа жены отличалась от торговли животными: у поздних племен жена не могла переходить другому собственнику. Не сводилась такая покупка и к хладнокровной выплате денег: при покупке жены услуга приравнивалась к наличности. Если мужчина был подходящим во всех отношениях, но не мог заплатить за свою жену, он получал возможность жениться, став приемным сыном отца девушки. А если у подыскавшего жену бедняка не было той суммы, которую требовал алчный отец, старейшины зачастую оказывали на родителя давление, после чего тот умерял свои аппетиты - в противном случае девушка могла сбежать из дома.
Сгледите на невести позволявали да нагиздят и украсят дъщерите за общ оглед, за да получат за тях по-голяма сума в качеството на жени. Обаче търговията на жени се отличавала от търговията с животни: у късните племена жената не можела да преминава към друг собственик. Не се свеждала такава покупка и към хладнокръвно плащане на пари: при покупката на жена услугата се приравнявала към наличност. Ако мъжът бил подходящ във всички отношения, но не можел да заплати за своята жена, той получавал възможност да се ожени, ставайки приемен син на бащата на девойката. А ако у искащия жената бедняк нямало тази сума, която искал алчния баща, старейшините често окозвали на родителя натиск, след което той смекчавал своя апетит - в противен случай девойката можела да избяга от дома.
Цивилизация развивалась, и отцы уже не хотели выглядеть торговцами своих дочерей. Поэтому, продолжая принимать деньги в уплату за своих невест, они ввели обычай дарить супружеской паре ценные подарки, которые примерно соответствовали заплаченной сумме. А когда обычай платить за невесту отошел в прошлое, подарки превратились в приданое.
Цивилизацията се развивала, и бащите вече не искали да изглеждат като търговци на своите дъщери. Затова, продължавайки да вземат пари в отплата за своите невести, те въвели обичай да даряват съпружеската двойка с ценни подаръци, които примерно съответствували на заплатената сума. А когато обичаят да се плати за невестата отишъл в миналото, подаръците се превърнали в зестра.
Смысл приданого заключался в том, чтобы создать впечатление о независимости невесты, показать глубокий разрыв с теми временами, когда жены были рабынями, спутницы жизни - собственностью. Муж не мог развестись с женой, не выплатив сполна ее приданое. В некоторых племенах родители невесты и жениха делали совместный денежный взнос; если одна из сторон оставляла другую, она лишалась своей доли, которая, по существу, служила брачным залогом. В период перехода от покупки жен к получению приданого, если жена покупалась, дети принадлежали отцу; если нет, они принадлежали семье жены.
Смисълът на зестрата се съдържал в това, че да създаде впечатление за независимост на невестата, да покаже дълбокия разрив с тези времена, когато жените били робини, спътници в живота - собственост. Мъжът не може да се разведе със жената, ако не изплати напълно нейната зестра. В някои племена родителите на невестата и жениха правели съвместен парична вноска; ако една от страните оставяла другата, тя се лишавала от своята част, която, по същество, служела като брачен залог. В периодът на преход от покупката на жени към получаването на зестра, ако жената се купела, децата принадлежали на бащата; ако ли не, те принадлежали на семейството на жената.
4. СВАТБЕНА ЦЕРЕМОНИЯ
Свадебная церемония возникла из того факта, что свадьба изначально была общинным делом, а не просто кульминацией решения, принятого двумя индивидуумами. Брачные отношения касались не только личности, но и группы.
Сватбената церемония възникнала от този факт, че сватбата изначално била общинно дело, а не просто кулминация на решението, прието от двама индивиди. Брачните отношения се отнасяли не само до личността, но и до групата.
Вся жизнь древних людей была наполнена магией, ритуалами и обрядами, и брак не являлся исключением. По мере развития цивилизации, по мере того как отношение к браку становилось более серьезным, свадебная церемония становилась всё более пышной. Как и сегодня, в древности брак являлся одним из факторов, влиявших на отношения собственности, что требовало законной процедуры, в то время как максимально широкая публичность была необходима для утверждения социального статуса будущих детей. Первобытные люди не вели записей, поэтому при заключении брака должно было присутствовать как можно больше свидетелей.
Целият живот на древните хора бил изпълнен от магия, ритуали и обреди, и бракът не се явявал изключение. По степента на развитие на цивилизацията, по степента на това как отношението към брака ставало все по сериозно, сватбената церемония ставала все по пищна. Както и днес, в древността бракът се явявал един от факторите, влияещи на отношенията на собственост, което изисквало законова процедура, в това време както и максимално широката публичност била необходима за утвърждаване на социалния статус на бъдещите деца. Първобитните хора не водели записи, затова при сключване на брак трябвало да присъстват колкото може повече свидетели.
Поначалу свадебная церемония больше напоминала помолвку и заключалась в публичном изъявлении намерения жить вместе; позднее она превратилась в совместное застолье. В некоторых племенах родители просто отводили дочь к мужу. В других случаях единственным ритуалом был официальный обмен подарками, после чего отец невесты представлял ее жениху. У многих народов Леванта вошло в обычай оставлять в стороне формальности, скрепляя брак половыми отношениями. Впервые более усовершенствованная свадебная церемония появилась у красного человека.
По начало сватбената церемония повече напомняла годеж и се заключавала в публичното изявление за намерението да се живее заедно; по късно тя се превърнала в съвместна трапеза. В някои племена родителите просто завеждали дъщерята към мъжа. В други случаи единствения ритуал били официалния обмен на подаръци, след което бащата на невестата я представял на жениха. У много народи в Левант влязло в обичай да се оставят на страна формалностите, скрепвайки брака с полови отношения. За първи път по-усъвършенствана сватбена церемония се появила у червения човек.
Люди страшно боялись бездетности, а так как бесплодие объяснялось кознями духов, то желание гарантировать плодовитость привело к появлению в свадебном обряде некоторых магических и религиозных ритуалов. В целях обеспечения счастливого брака и способности к воспроизведению потомства использовались всевозможные талисманы. Советовались даже с астрологами, которые должны были
Хората страшно се бояли от бездетността, а тъй като безплодието се обяснявало с интригите на духовете, то желанието да се гарантира плодовитостта привело към появяването в сватбения обред на някои магически и религиозни ритуали. За целите на обезпечаване на щастлив брак и способност към възпроизводство на потомство се използували всевъзможни талисмани. Съветвали се даже с астролози, които били длъжни
удостовериться в счастливом для сочетающихся сторон расположении звезд. Одно время на всех свадьбах богатых людей приносились человеческие жертвы.
да удостоверят за щастието на сключващите страни с разположението на звездите. Едно време на всички сватби богатите хора принасяли човешки жертви.
Свадьбу стремились отпраздновать в счастливый день, предпочтительно в четверг, и особенно благоприятным для брачной церемонии считалось полнолуние. У многих народов Ближнего Востока был обычай осыпать молодоженов зерном - считалось, что этот магический ритуал наделял способностью иметь детей. Некоторые восточные народы использовали в этих случаях рис.
Сватбата се стремели да отпразнуват в щастлив ден, предпочитано в четвъртък, и особено благоприятно за брачната церемония се считало пълнолунието. У много народи от Близкия Изток имало обичай да посипват младоженците с зърно - считало се, че този магически ритуал надарявал със способност да имат деца. Някои източни народи използували за този случай ориз.
Огонь и вода всегда считались лучшими средствами для защиты от привидений и злых духов. Поэтому на свадьбах обычно использовали огонь жертвенника и свечи, а также окропление святой водой. В течение долгого времени существовал обычай назначать ложный день свадьбы, а затем внезапно откладывать праздник, чтобы сбить с толку призраков и духов.
Огънят и водата винаги се считали за най-добрите средства при защита от привидения и зли духове. Затова на сватбите обичайно използували огъня на жертвеника и свещи, а така също поръсване със свята вода. В течение на дълго време съществувал обичай да се назначава лъжлив ден за сватбата, а след това внезапно да се отлага празника, за да се съборят с удар призраците и духовете.
Поддразнивание молодоженов и подшучивание над ними во время медового месяца являются пережитками тех далеких дней, когда полагали, что лучше прикинуться бедным и несчастным на виду у духов, дабы не пробуждать их зависть. Фата унаследована с тех времен, когда считалось необходимым скрыть невесту, чтобы ее не смогли узнать призраки, а также для того, чтобы спрятать ее красоту от глаз ревнивых и завистливых духов. Перед началом свадебной церемонии ноги невесты не должны были касаться земли. Даже в двадцатом веке сохраняется христианский обычай расстилать ковровую дорожку от места свадебного экипажа до церковного алтаря.
Лекото дразнене на младоженците и шегуването с тях по време на медения месец се явяват отживелици от тези далечни дни, когато се полагало, че е по-добре де престорят на бедни и нещастни на вид у духовете, за да не пробуждат тяхната завист. Булото е наследено от тези времена, когато се считало за необходимо да се скрие невестата, за да не могат да я познаят призраците, а така също и за това, че да скрият нейната красота от очите на ревнивите и завистливи духове. Пред началото на сватбената церемония краката на невестата не трябвало да докосват земята. Даже в двадесети век се съхранява християнският обичай да се разстила пътека от мястото на сватбения екипаж до църковния олтар.
Одним из наиболее древних видов свадебной церемонии было освящение жрецом брачного ложа для обеспечения способности к деторождению. Этот обычай сложился задолго до появления официального свадебного обряда. В те времена приглашенные на свадьбу гости должны были проходить ночью через спальню, становясь законными свидетелями брачных отношений.
Един от най-древните видове сватбени церемонии било освещаването от жреците на брачното ложе за обезпечаване на способността за раждане. Този обичай се създал много преди появата на официалния сватбен обред. В тези времена поканените на сватбата гости трябвало да преминат в нощта през спалнята, ставайки законни свидетели на брачните отношения.
Элемент случайности - то, что несмотря на всевозможные добрачные испытания некоторые браки оказывались неудачными, - заставил первобытного человека искать гарантии от несчастного брака, обращаться за помощью к жрецам и магии. Это стремление в итоге привело к современному церковному венчанию. Однако на протяжении многих лет считалось, что брак определяется решениями родителей жениха и невесты, позднее - самими будущими супругами, в то время как в течение последних пятисот лет церковь и государство присвоили себе соответствующие права и в настоящее время берут на себя смелость объявлять о заключении брака.
Елементът на случайност - това, че независимо от всевъзможните добрачни изпитания някои бракове се оказвали неуспешни, - заставил първобитния човек да иска гаранции срещу нещастен брак, обръщайки се за помощ към жреците и магията. Този стремеж в крайна сметка привел към съвременното църковно венчаване. Обаче на протежение на много лета се считало, че брака се определя от решението на родителите и невестата, по-късно - от самите бъдещи съпрузи, в това време когато в течение на последните петстотин години църквата и държавата са присвоили за себе си съответствуващите права и в настояще време взимат върху себе си смелостта да обявяват за сключването на брака.
5. МНОГОБРАЧИЕ
На раннем этапе эволюции брака незамужние женщины принадлежали мужчинам своего племени. Позднее в одно время у женщины был только один муж. Эта практика - один мужчина в одно время - стала первым отходом от беспорядочных стадных отношений. В то время как женщине позволялось иметь связь только с одним мужчиной, ее муж мог прерывать такие временные связи по своему усмотрению. Тем не менее, эти слабо регулируемые связи были первым шагом на пути к парным отношениям в противоположность отношениям стадным. На этой стадии развития брака дети обычно принадлежали матери.
На ранния етап от еволюцията на брака неомъжените жени принадлежали на мъжете от своето племе. По-късно в едно време у жената имало само един мъж. Тази практика - един мъж в едно време - станало първото отстъпление от безпорядъчните стадни отношения. В това време когато на жената се позволявало да има връзка само с един мъж, нейният мъж можел да прекъсне такава временна връзка по своя преценка. Още повече, тези слабо регулируеми връзки били първата стъпка на пътя към отношенията по двойки в противоположност на стадните отношения. На този стадий от развитието децата обикновено принадлежали на майката.
Следующим шагом в эволюции брачных отношений стал групповой брак. Эта промежуточная общинная стадия брака была вынужденной мерой в развитии семьи, так как нравы, регулирующие брачные отношения, были еще недостаточно устойчивыми, чтобы сделать парные связи постоянными. К этому типу относились браки между братьями и сестрами; пять братьев одной семьи могли жениться на пяти сестрах другой. Во всём мире более свободные формы общинного брака постепенно превращались в различные виды группового брака. И такие групповые
Следващата крачка в еволюцията на брачните отношения станал груповия брак. Този промеждутъчен общинен стадий в брака била принудителна мярка в развитието на семейството, тъй като нравите, регулиращи брачните отношения, били още не достатъчно устойчиви, за да направят връзките в двойката постоянни. Към този тип се отнасяли браковете между братя и сестри; пет братя от едно семейство могли да се оженят за пет сестри от друго семейство. В целият свят по-свободните форми на общинен брак постепенно се превръщали в различни видове групов брак. И такива групови
связи в основном регулировались теми нравами, которые касались их тотема. Семейная жизнь развивалась медленно и уверенно, ибо, обеспечивая сохранение большего числа детей, регулирование брака и половой жизни способствовало сохранению самого племени.
връзки в основното се регулирали от тези нрави, които се отнасяли да техния тотем. Семейният живот се развивал бавно и уверено, защото, обезпечавайки съхраняването на голямо число деца, регулирането на барака и половия живот способствали съхраняването на самото племе.
У наиболее развитых племен групповые браки постепенно уступили место практике полигамии - полигинии и полиандрии. Однако полиандрия никогда не была распространенным явлением, оставаясь обычно атрибутом королев и богатых женщин. Кроме того, как правило, она практиковалась внутри семьи - одна жена принадлежала нескольким братьям. Кастовые и экономические ограничения порой заставляли нескольких мужчин довольствоваться одной женой. Но и в таких случаях женщина выходила замуж только за одного мужчину, мирясь с остальными как с "дядями" совместного потомства.
У най-развитите племена груповите бракове постепенно отстъпили място на практиката на полигамията - полигиния и полиандрия. Обаче полиандрията никога не била разпространено явление, оставайки обикновено атрибут на кралете и богатите жени. Освен това, като правило, тя се практикувала вътре в семейството - една жена принадлежала на няколко братя. Кастовите и икономически ограничения понякога заставяли няколко мъже да се задоволяват с една жена. Но и в такива случаи жената се женела само за един от мъжете, примирявайки се с останалите като с "чичовци" на съвместното потомство.
Иудейский обычай, требующий, чтобы мужчина взял в жены вдову брата с целью "взрастить семя своего брата", был распространен более чем у половины народов древнего мира. Это пережиток тех времен, когда брак был, скорее, семейным делом, нежели индивидуальной связью.
Юдейският обичай, изискващ, че мъжа да вземе за жена вдовицата на своя брат с цел "да отгледа семейството на своя брат", бил разпространен в повече от половината народи в древния свят. Това е отживелица от тези времена, когато бракът, е бил по-скоро, семейно дело, отколкото индивидуална връзка.
В различные времена институт полигинии признавал четыре типа жен:
В различни времена институтът на полигинията е признавал четири типа жени:
1. Официальные, или законные, жены.
1. Официални, или законни, жени.
2. Жены по любви и согласию.
2. Жени по любов и съгласие.
3. Наложницы, договорные жены.
3. Наложници, договорни жени.
4. Рабыни.
4. Робини.
Истинная полигиния, когда все жены и дети имели одинаковый статус, была весьма редким явлением. Обычно, даже в случае многобрачия, в доме хозяйничала главная жена - официальный партнер. Только она участвовала в ритуале заключения брака, и дети только такой супруги - купленной или полученной вместе с приданым - могли стать наследниками, за исключением случаев специального соглашения с официальной женой.
Истинската полигиния, когато всички жени и деца имали еднакъв статус, била изключително рядко явление. Обикновено, даже в случай на многобрачие, в дома стопанисвала главната жена - официалния партньор. Само тя участвувала в ритуала на сключване на брака, и децата само на такава съпруга - купена или получена заедно със зестра - могли да станат наследници, с изключение на случаите на специално съглашение с официалната жена.
Официальная жена не обязательно была любимой женой; в древности, как правило, она таковой не являлась. Любимые жены, или возлюбленные, появились только после значительного прогресса рас, в особенности после смешения эволюционных племен с нодитами и адамитами.
Официалната жена не е било задължително да бъде любимата жена; в древността, като правило, тя такава не се явявала. Любимите жени, или възлюбените, се появили само след значителния прогрес на расите, в особеност след смесване на еволюционните племена с нодитите и адамитите.
Табу, в соответствии с которым можно было иметь одну законную жену, привело к появлению наложниц. Нравы разрешали мужчине только одну жену, однако он мог поддерживать половые отношения с любым числом наложниц. Наложничество было ступенью на пути к моногамии, первым шагом, порывавшим с откровенной полигинией. У евреев, римлян и китайцев наложницы очень часто были служанками жены. Позднее, например, у евреев, законная жена считалась матерью всех детей, родившихся у ее мужа.
Табуто, в съответствие с което можело да има една законна жена, привело към появата на наложниците. Нравите разрешавали на мъжете само една жена, обаче той можел да поддържа полови отношения с всякакво число наложници. Наложничеството било степен на пътя към моногамията, първата крачка, скъсваща с откровената полигиния. У евреите, римляните и китайците наложниците много често били прислужничките на жената. По-късно, например, у евреите, законната жена се считала за майка на всички деца, родени от нейния мъж.
Древние табу на половые отношения с беременной или кормящей матерью привели к широкому распространению полигинии. Частые беременности в сочетании с тяжелым трудом быстро старили первобытных женщин. (Такая переутомленная жена выживала только за счет того, что каждый месяц на одну неделю ее изолировали от остальных - если только она не была беременной.) Нередко, устав от частых родов, жена просила своего мужа взять другую, более молодую жену, которая могла бы и рожать детей, и помогать по хозяйству. Поэтому новые жены принимались более старшими с огромным удовольствием. Половой ревности не существовало и в помине.
Древните табу върху половите отношения с бременна или кърмеща майка привели към широко разпространение на полигинията. Честите бременности в съчетание с тежкия труд бързо състарявали първобитните жени. (Такава преуморена жена оцелявала само за сметка на това, че всеки месец за една седмица нея я изолирали от останалите - ако само тя не била бременна.) Не рядко, изморявайки се от честите раждания, жената молела своя мъж да вземе друга, по-млада жена, която би могла и да ражда деца, и да помага в стопанството. Затова новите жени се приемали от по-старшите с огромно удоволствие. Половата ревност не съществувала и като помен.
Число жен ограничивалось только возможностями мужчины обеспечить их. Богатые и сильные мужчины желали многочисленного потомства, и так как детская смертность была очень высокой, для создания большой семьи требовалось большое число жен. Многие из них были всего лишь рабочей силой - женами-рабынями.
Числото на жените се ограничавало само от възможностите на мъжете да ги обезпечават. Богатите и силни мъже желаели многочислено потомство, и тъй като детската смъртност била много висока, за създаването на голямо семейство трябвало голямо число жени. Много от тях били всичко само работна сила - жени-робини.
Человеческие обычаи совершенствуются, однако очень медленно. Назначением гарема было создание сильного и многочисленного клана кровных родственников в поддержку трона. Однажды некий вождь, решив, что он должен удовлетвориться одной женой и что ему не следует держать гарем, сразу же распустил его. Недовольные жены отправились по домам, и их оскорбленные родственники набросились на вождя и тут же учинили над ним расправу.
Човешките обичаи се усъвършенствуват, обаче много бавно. Предназначението на харема бил създаването на силен и многочислен клан от кръвни родственици в поддръжка на трона. Веднъж някакъв вожд, решавайки, че той е длъжен да се удовлетворява с една жена и, че за него не следва да държи харем, веднага го разпуснал. Недоволните жени се отправили по домовете, и техните оскърбени родственици се нахвърлили върху вожда и веднага устроили над него разправа.
6. ИСТИНСКА МОНОГАМИЯ - БАКЪТ ПО ДВОЙКИ
Моногамия есть монополия. Она хороша для тех, кто достиг этого желательного состояния, но оборачивается биологическими трудностями для тех, кто не столь удачлив. Однако, совершенно независимо от того эффекта, который она оказывает на индивидуума, моногамия является несомненно лучшим вариантом для детей.
Моногамията е монополия. Тя е добра за тези, които са достигнали това желателно състояние, но се обръща в биологически трудности за тези, които не са толкова успели. Обаче, съвършено независимо от този ефект, който той оказва върху индивида, моногамията се явява несъмнено най-добрият вариант за децата.
Древнейшая моногамия возникла под гнетом обстоятельств - бедности. Моногамия культурна и социальна, искусственна и неестественна - то есть неестественна для эволюционного человека. Она была естественна для более чистокровных нодитов и адамитов и всегда являлась огромной культурной ценностью для всех развитых рас.
Най-древната моногамия под гнета на обстоятелствата - бедността. Моногамията е културна и социална, е изкуствена и неестествена - тоест неестествена за еволюционния човек. Тя била естествена за повече от чистокръвните нодити и адамити и винаги се явявала огромна културна ценност за всички развити раси.
Племена халдеев признавали за женщиной право требовать от своего будущего супруга обещания не брать вторую жену или наложницу; как греки, так и римляне были сторонниками единобрачия. Поклонение предкам всегда укрепляло моногамию. Такое же воздействие оказывало и христианство, которое ошибочно считает брак священным. Даже повышение уровня жизни неизменно восставало против полигинии. Ко времени прихода на Урантию Михаила практически весь цивилизованный мир поднялся до уровня принципиального признания моногамии. Однако это пассивное единобрачие не означало, что человечество приучило себя к настоящему парному браку.
Племената на халдеите признавали за жената правото да изисква от своя бъдещ съпруг обещание да не взима втора жена или наложница; както гърците, така и римляните били привърженици на еднобрачието. Поклонението пред предците винаги укрепявало моногамията. Такова същото въздействие окозвало и християнството, което грешно счита брака за свещен. Даже повишаването на нивото на живот неизменно въставало против полигинията. Към времето на пристигане на Урантия на Михаил практически целият цивилизован свят се издигнал до нивото на принципно признаване на моногамията. Обаче това пасивно еднобрачие не означавало, че човечеството е приучило себе си към истинския брак по двойки.
Стремясь к моногамной цели идеального парного брака, который, в конечном счете, является подобием монопольной половой связи, общество не должно закрывать глаза на незавидное положение тех несчастных мужчин и женщин, которые не могут найти себе место в этом новом, усовершенствованном социальном порядке, тем более, если они сделали всё возможное для подчинения его требованиям. Неспособность приобретения партнеров на социальной арене в условиях конкуренции может объясняться непреодолимыми трудностями или бесконечными ограничениями, которые накладываются нынешними нравами. Воистину, моногамия идеальна для тех, кто в ней состоит, однако она неизбежно приносит огромные тяготы тем, кто остался вне ее, в холоде одиночества.
Стремейки се към моногамната цел на идеалния брак по двойки, който, в крайна сметка, се явява подобие на монополната полова връзка, обществото не трябва да си затваря очите пред незавидното положение на тези нещастни мъже и жени, които няма да могат да намерят за себе си място в този нов, усъвършенствуван социален порядък, още повече, ако те са направили всичко възможно за подчиняването на неговите изисквания. Неспособността за придобиване на партньори на социалната арена в условията на конкуренция може да се обясни с непреодолимите трудности или безкрайните ограничения, които се натрупват в днешните нрави. Наистина, моногамията е идеална за тези, които в нея състоят, обаче тя неизбежно принася огромни тежести за тези, които са останали извън нея, в хладна самота.
Несчастное меньшинство всегда страдало во имя того, чтобы большинство могло развиваться в условиях эволюционирующих нравов прогрессирующей цивилизации. Однако избранное большинство должно относиться с неизменной добротой и участием к своим менее счастливым товарищам, которым приходится расплачиваться за неспособность образовать такие идеальные половые союзы, позволяющие удовлетворять все биологические побуждения, одобряемые высшими нравами прогрессирующей социальной эволюции.
Нещастното малцинство винаги е страдало в името на това, че болшинството е можело да се развива в условията на еволюиращите нрави на прогресиращата цивилизация. Обаче избраното болшинство трябва да се отнася с неизменна доброта и участие към своите по-малко щастливи другари, на които се налага да се разплащат за неспособността да образуват такива идеални полови съюзи, позволяващи да удовлетворят всички биологически подбуждания, одобрявани от висшите нрави на прогресиращата социална еволюция.
Моногамия всегда была, есть и вечно будет идеалистической целью половой эволюции человека. Этот идеал истинного парного брака предполагает самоотречение, и именно поэтому брак столь часто распадается только из-за того, что одной или обеим сторонам не хватает высшего из всех человеческих достоинств - твердого самообладания.
Моногамията винаги е била, е и ще бъде идеалистична цел на половата еволюция на човека. Този идеал на истински брак в двойка предполага самоотричане, и именно поради това брака толкова често се разпада само поради това, че за едната или двете страни не достига най-висшето от всички човешки достойнства - твърдото самообладание.
Моногамия является тем мерилом, которым измеряется прогресс социальной цивилизации в противоположность чисто биологической эволюции. Моногамия не обязательно носит биологический или природный характер, однако она совершенно
Моногамията се явява това мерило, с което се измерва прогреса на социалната цивилизация в противоположност на чисто биологическата еволюция. Моногамията не е задължително да носи биологичен или природен характер, обаче тя съвършено
необходима для непосредственного сохранения и дальнейшего развития социальной цивилизации. Она способствует изысканности чувств, очищению нравственности и духовному росту, которые абсолютно невозможны в полигамии. Женщина не может стать идеальной матерью, если она вынуждена постоянно бороться с соперницами, добиваясь расположения своего мужа.
е необходима за непосредственото съхранение и по-нататъшно развитие на социалната цивилизация. Тя способства изискаността на чувствата, очистването на нравствеността и духовния ръст, които са абсолютно невъзможни в полигамията. Жената не може да стане идеална майка, ако тя е принудена постоянно да се бори със съпернички, постигайки разположението на своя мъж.
Парный брак способствует и укрепляет то близкое понимание и успешное сотрудничество, которые наиболее желательны для родительского счастья, благополучия ребенка и социальной эффективности. Брак, который начался с грубого принуждения, постепенно превращается в великолепный институт личной культуры, сдержанности, самовыражения и сохранения вида.
Бракът в двойка способства и укрепва това близко разбиране и успешно сътрудничество, които са най-желателни за родителското щастие, благополучието на детето и социалната ефективност. Бракът, който се е започнал с грубата принуда, постепенно се превръща във великолепен институт на личната култура, сдържаност, самоизразяване и съхранение на вида.
7. РАЗТРОГВАНЕ НА БРАЧНИТЕ ВРЪЗКИ
На раннем этапе эволюции брачных нравов супружество было свободным союзом, который мог прекращаться по желанию, причем дети всегда оставались за матерью; мать и ребенок связаны инстинктивными узами, которые не зависят от развития нравов.
На ранния етап от еволюцията на брачните нрави съпружеството било свободен съюз, който можело да се прекрати по желание, при което децата винаги оставали за майката; майката и детето са свързани с инстинктивни връзки, които не зависят от развитието на нравите.
У примитивных народов только каждый второй брак был удачным. Чаще всего супруги расходились из-за бесплодия, вина в котором всегда возлагалась на жену; считалось, что в мире духов бездетные жены становятся змеями. При более примитивных нравах право развода принадлежало только мужчине, и у некоторых народов эти нормы сохранились вплоть до двадцатого века.
У примитивните народи само всеки втори брак бил успешен. Най-често от всичко съпрузите се разделяли поради безплодие, вината за което винаги се възлагала на жената; считало се, че в света на духовете бездетните жени стават змии. При по-примитивните нрави правото на развод принадлежало само на мъжете, и у някои народи тези норми се съхранили чак до двадесети век.
С развитием нравов, у некоторых племен появилось две формы брака: обычный, допускавший развод, и брак, заключенный священником, который не мог быть расторгнут. С появлением практики покупки жены и получения приданого, наказание за неудавшийся брак - расплата собственностью - оказало большое влияние на сокращение разводов. И действительно, этот древний фактор собственности цементирует многие современные союзы.
С развитието на нравите, у някои племена се появили две форми на брак: обикновен, допускащ развод, и брак, сключен от свещеник, който не можело да бъде разтрогнат. С появяването на практиката за покупка на жена и получаване на зестра, наказанието за неуспешен брак - разплата със собственост - оказало по-голямо влияние на съкращаване на разводите. И действително, този древен фактор на собствеността циментира много съвременни съюзи.
Социальное давление в виде общественного положения и имущественных привилегий всегда было мощным фактором сохранения табу и нравов, регулирующих брак. На протяжении веков институт брака постоянно совершенствовался, и в современном мире он достиг высокого уровня развития, несмотря на то, что над ним нависла серьезная опасность в виде широко распространенного недовольства тех народов, для которых доминирующим фактором является новый вид свободы - индивидуальный выбор. Хотя эти трудности роста возникают у наиболее прогрессивных рас вследствие ускорения социальной эволюции, у менее развитых народов брак продолжает процветать и медленно совершенствоваться, руководствуясь нравами прошлого.
Социалното въздействие във вид на обществено положение и имуществени привилегии винаги са били мощен фактор за съхраняване на табуто и нравите, регулиращи брака. По протежение на вековете института на брака постоянно се усъвършенствал, и в съвременния свят той достигнал високо ниво на развитие, независимо от това, че над него надвиснала сериозна опасност във вид на широко разпространено недоволство на тези народи, за които доминиращ фактор се явява новия вид свобода - индивидуалния избор. Макар тези трудности в растежа да възникват у най-прогресивните раси в следствие ускоряването на социалната еволюция, у по-малко развитите народи брака продължава да процъфтява и бавно да се усъвършенствува, ръководейки се от нравите на миналото.
Новая и резкая замена старого, существовавшего веками имущественного мотива более идеальным, но чрезвычайно индивидуалистичным чувственным мотивом, неизбежно привела к вр†менной нестабильности института брака. Человеческие мотивы для заключения брака всегда значительно превышали бытующую мораль супружеской жизни, и в девятнадцатом-двадцатом веках западные идеалы брака внезапно значительно опередили эгоцентричные и только частично контролируемые половые побуждения рас. В любом обществе присутствие большого числа не состоящих в браке людей означает вр†менное крушение или смену нравов.
Новата и рязка замяна на старият, съществуващ с векове имуществен мотив с по-идеален, но изключително индивидуалистичен чувствен мотив, неизбежно е привела към вр†менна нестабилност в института на брака. Човешките мотиви за сключване на брак винаги значително са превишавали битуващия морал на съпружеския живот, и в деветнадесети-двадесети векове западните идеали за брака внезапно значително изпреварили егоцентричните и само частично контролируеми полови подбуждания на расите. В кое да е общество присъствието на голямо число не сключили брак хора означава вр†менно крушение или смяна на нравите.
На протяжении веков истинным испытанием брака была та постоянная близость, которая неизбежна в любой семейной жизни. Двое избалованных и испорченных молодых людей, приученных к постоянному потаканию, полному удовлетворению собственного тщеславия и эгоизма, едва ли могут надеяться на большой успех в браке и семейной жизни - пожизненном партнерстве, которое предполагает скромность, компромисс, преданность и бескорыстное посвящение себя воспитанию детей.
По протежение на вековете истинско изпитание за брака била тази постоянна близост, която е неизбежна в кой да е семеен живот. Двама разглезени и покварени млади хора, приучени към постоянно протакане, пълно удовлетворяване на собственото тщеславие и егоизъм, едва ли могат да се надяват на голям успех в брака и семейния живот - пожизненото партньорство, което предполага скромност, компромис, преданост и безкористно посвещаване себе си на възпитание на децата.
Живое воображение и надуманная романтика на стадии ухаживания - основная причина увеличения числа разводов у современных западных народов, что еще более усложняется повышением личной и экономической свободы женщины. Легкий развод, когда он является следствием недостатка самообладания или неспособности к нормальному личностному приспособлению, есть не что иное, как кратчайший путь назад, к тем примитивным стадиям развития общества, которые человек преодолел лишь недавно и в результате столь тяжких личных мучений и расовых страданий.
Живото въображение и измислената романтика на стадия на ухажването - са основната причина за увеличаване числото на разводите у съвременните западни народи, което още повече се усложнява от повишаването на личната и икономическа свобода на жените. Лекият развод, когато той се явява следствие от недостатъчно самообладание или неспособност към нормално личностно приспособяване, не е нещо друго, освен най-краткия път назад, към тези примитивни стадии на развитие на обществото, които човек е преодолял едва неотдавна и в резултат на толкава тежки лични мъчения и расови страдания.
Пока в обществе не будет должного воспитания детей и молодежи, пока в нем будет отсутствовать необходимая добрачная подготовка, пока арбитром при вступлении в брак будет служить неблагоразумный и незрелый юношеский идеализм, - до тех пор развод будет оставаться распространенной практикой. И до тех пор, пока общество не начнет давать молодым людям должную подготовку, необходимую для вступления в брак, развод будет оставаться социальным предохранительным клапаном, предотвращающим дальнейшее ухудшение положения в периоды быстрого развития эволюционирующих нравов.
Докато в обществото не бъде необходимото възпитание на децата и младежите, докато в него ще отсъствува необходимата до брачна подготовка, докато за арбитър при встъпването в брак ще служи неблагоразумния и незрял юношески идеализъм, - до тогава развода ще си остава разпространена практика. И до тогава, докато обществото не започне да дава на младите хора необходимата подготовка, необходима за встъпване в брак, развода ще си остава социален предохранителен клапан, предотвратяващ по-нататъшното влошаване положението в периодите на бързо развитие на еволюиращите нрави.
Очевидно, что древние относились к браку так же серьезно, как и некоторые современные народы. И многие поспешные и неудачные браки нынешнего времени не свидетельствуют об особом прогрессе по сравнению с древней практикой проверки юношей и девушек на готовность к брачным отношениям. Огромное противоречие современного общества заключается в том, что оно превозносит любовь и идеализирует брак, одновременно осуждая исчерпывающее изучение и того, и другого.
Очевидно, че древните са се отнасяли към брака също така сериозно, както и някои съвременни народи. И много прибързани и неуспешни бракове в днешно време не свидетелствуват за особен прогрес в сравнение с древната практика на проверката на юношите и девойките за готовност към брачни отношения. Огромното противоречие в съвременното общество се заключава в това, че то превъзнася любовта и идеализира брака, едновременно осъждайки изчерпващото изучаване и на едното и на другото.
8. ИДЕАЛИЗАЦИЯ НА БРАКА
Брак, венцом которого является семья, действительно представляет собой наиболее возвышенный человеческий институт, однако он является глубоко человеческим по своей природе, и его никогда не следовало бы называть священным. Сифитские священники превратили бракосочетание в религиозный обряд, однако со времен Эдема на протяжении тысячелетий брак оставался чисто социальным и гражданским институтом.
Бракът, венец на който се явява семейството, действително представляват по себе си най-възвишеният човешки институт, обаче той се явява дълбоко по себе си човешки по своята природа, и него никога не би следвало да се нарича свещен. Сифитските свещеници превърнали бракосъчетанието в религиозен обред, обаче от времената на Едем по протежение на хилядолетия брака си оставал чисто социален и граждански институт.
Приравнивание человеческих объединений к божественным в высшей степени неуместно. Союз мужа и жены, связанных брачными и семейными отношениями, есть материальная функция смертных в эволюционных мирах. Конечно, в результате искреннего стремления мужа и жены к прогрессу можно добиться больш‡х духовных успехов, однако это не означает того, что брак непременно является священным. Духовный прогресс есть следствие искреннего усердия в других областях человеческих устремлений.
Приравняването на човешките обединения към божествените във висша степен е неуместно. Съюзът между мъжът и жената, свързани от брачните и семейни отношения, е материална функция на смъртните в еволюционните светове. Разбира се, в резултат от искрения стремеж на мъжът и жената към прогрес може да се постигнат голем‡ духовни успехи, обаче това не означава, че брака непременно се явява свещен. Духовният прогрес е следствие от истинското усърдие в други области на човешките устремления.
Брак нельзя сравнивать ни с отношением Настройщика к человеку, ни с товарищеским отношением Христа Михаила к своим человеческим братьям. Практически ничто в таких отношениях не сопоставимо с отношениями мужа и жены. Весьма прискорбно, что ошибочные воззрения людей на эти взаимоотношения привели к такой путанице в понимании статуса брака.
Бракът не трябва да се сравнява нито с отношенията на Настройчика към човека, нито с другарските отношения на Христа Михаил към своите човешки братя. Практически нищо в такива отношения не е съпоставимо с отношенията на мъжа и жената. Изключително прискърбно, че грешните възгледи на хората за тези взаимоотношения са привели към такава бъркотия в разбирането за статуса на брака.
Прискорбно и представление некоторых людей о том, что брачные отношения осуществляются за счет божественного действия. Такие воззрения ведут непосредственно к идее нерасторжимости брачного договора, независимо от обстоятельств или пожеланий состоящих в браке сторон, хотя сам факт расторжения брака свидетельствует о том, что Божество непричастно к таким союзам. Если когда-то Бог соединил какие-либо две вещи или личности, они будут оставаться соединенными, пока божественная воля не распорядится об их разъединении. В отношении же такого человеческого института, как брак, кто возьмется судить о том, какие брачные союзы заключаются с одобрения вселенских наблюдателей, а какие являются человеческими по своей природе и происхождению?
Прискърбна е и представата на някои хора за това, че брачните отношения се осъществяват за сметка на божественото действие. Такива възгледи водят непосредствено към идеята неразрушимостта на брачния договор, независимо от обстоятелствата или пожеланията на влизащите в брака страни, макар самия факт на разтрогване на брака да свидетелствува за това, че Божеството е непричастно към такива съюзи. Ако когато и да било Бог е съединил които и да са две вещи или личности, те ще си остават съединени, докато божествената воля не се разпореди за тяхното разединяване. По отношение на същия такъв човешки институт, като брака, кой ще се наеме да съди за това, какви брачни съюзи се сключват с одобрение на вселенските наблюдатели, а какви се явяват човешки по своята природа и произход?
Тем не менее, в небесных сферах существует идеальный брак. В столице каждой локальной системы Материальные Сыны и Дочери Бога действительно олицетворяют собой высшие идеалы союза мужчины и женщины, связанных узами брака с целью продолжения рода и воспитания потомства. В конце концов, идеальный брак смертных является по-человечески священным.
Още повече, в небесните сфери съществува идеалния брак. В столицата на всяка локална система Материалните Синове и Дъщери на Бога действително олицетворяват по себе си висшите идеали за съюза между мъжа и жената, свързани с връзките на брака с цел продължаване на рода и възпитание на потомството. В края на краищата, идеалния брак идеалният брак на смъртните се явява по-човешки свещен.
Брак всегда был и остается высшей мечтой человека о временной идеальности. Хотя эта прекрасная мечта редко реализуется во всей своей полноте, она продолжает жить как возвышенный идеал, неизменно увлекающий эволюционирующее человечество и заставляющий его прилагать всё больше усилий для достижения человеческого счастья. Однако необходимо учить юношей и девушек некоторым реальностям брака до того, как они сталкиваются с суровыми требованиями, которые накладываются существующими в семье взаимоотношениями. Юношеский идеализм должен в некоторой мере ослабляться добрачной разочарованностью.
Бракът винаги е бил и си остава най-висшата мечта на човека за временна идеалност. Макар тази прекрасна мечта рядко да се реализира в цялата своя пълнота, тя продължава да живее като възвишен идеал, неизменно увличащ еволюиращото човечество и заставящо го да прилага все по-големи усилия за достигането на човешкото щастие. Обаче е необходимо да се учат юношите и девойките на някои реалности на брака до тогава, когато те се сблъскат със суровите изисквания, които се създават от съществуващите в семейството взаимоотношения. Юношеският идеализъм трябва в известна степен да се отслабва от до брачната разочарованост.
Не следует, однако, препятствовать юношеской идеализации брака; подобные мечты рисуют в воображении будущие цели семейной жизни. Такое отношение является как стимулирующим, так и полезным, если только оно не мешает осознанию практических и будничных требований супружеской и последующей семейной жизни.
Не следва, обаче, да се препятства юношеската идеализация за брака; подобни мечти рисуват във въображението бъдещите цели на семейния живот. Такова отношение се явява както стимулиращо, така и полезно, ако само то не пречи на осъзнаването на практическите и делничните изисквания на съпружеския и последващ семеен живот.
За последнее время идеалы брака претерпели огромный прогресс. У некоторых народов женщина пользуется практически равными правами со своим супругом. Хотя бы в принципе, семья становится союзом преданных партнеров, цель которых - воспитание детей при сохранении супружеской верности. Однако даже этот новейший вариант брака не должен доходить до крайности - предоставления полной взаимной монополии на личность и индивидуальность. Брак не является только индивидуалистическим идеалом; он есть эволюционирующее социальное партнерство мужчины и женщины, существующее и функционирующее в условиях современных нравов, ограничиваемое табу и регулируемое законами и правилами общества.
В последно време идеалите за брака претърпели огромен прогрес. У някои народи жената се ползува от практически равни права със своя съпруг. Макар би по принцип, семейството става съюз на предани партньори, целта на които - е възпитанието на децата при съхраняване на съпружеската вярност. Обаче даже този най-нов вариант на брака не бива да отива до крайност - представа за пълна взаимна монополия на личността и индивидуалността. Бракът не се явява само индивидуалистичен идеал; той е еволюиращо социално партньорство между мъжа и жената, съществуващо и функциониращо в условията на съвременните нрави, ограничавано от табу и регулирано от законите и правилата на обществото.
По сравнению с прошлыми эпохами, в двадцатом веке брак поднялся на новый уровень, несмотря на то, что в настоящее время институт семьи подвергается серьезным испытаниям из-за проблем, столь внезапно обрушившихся на социальную организацию в результате стремительной эмансипации женщины - предоставления ей свобод, которых она так долго была лишена в течение медленной эволюции нравов минувших поколений.
В сравнение с миналите епохи, в двадесети век бракът се е издигнал на ново ниво, независимо от това, че в настояще време института на семейството се подлага на сериозни изпитания поради проблемите, толкова внезапно връхлитащи върху социалната организация в резултат от стремителната еманципация на жените - предоставяйки и свободи, от които тя така дълго е била лишена в течение на бавната еволюция на нравите на миналите поколения.
[Представлено главой серафимов, расположенных на Урантии.]
[Представено от главата на серафимите, разположени на Урантия.]