Текстът със зелени букви
е, само, помощен материал насочващ, към възможно предаване на смисъла на
оригиналния текст, и не е одобряван от Фондация Урантия. Настоятелно
препоръчвам да сверявате с оригиналния текст! Официалният сайт е:
http://www.urantia.org/
Документ 54. ПРОБЛЕМИ ОТ ВЪСТАНИЕТО НА ЛУЦИФЕР
ЭВОЛЮЦИОННОМУ человеку трудно полностью постичь значение и смысл зла, заблуждения, греха и порока. Человек не сразу понимает, что противопоставление совершенства и несовершенства чревато злом;что столкновение истины с ложью ведет к заблуждению; что божественный дар свободы выбора приводит к прямо противоположным сферам греха и праведности; что настойчивое стремление к божественности ведет к царству Божьему, тогда как его постоянное отвержение ведет во владения порока.
ЗА ЕВОЛЮЦИОННИЯТ човек е трудно напълно да постигне значението и смисъла на злото, заблуждението, греха и порока. Човекът не веднага разбира, че противопоставянето на съвършенството и несъвършенството е пълно с възможности зло; че стълкновението на истината и лъжата води към заблуждение; че божествения дар на свободата в избора привежда към пряко противоположните сфери на греха и праведността; че настойчивия стремеж към божествеността води към царството Божие, тогава когато неговото постоянно отхвърляне води във владенията на порока.
Боги не создают зла, как не допускают они греха и восстания. Потенциальное зло существует во времени во вселенной, включающей различные уровни значений и ценностей совершенства. Грех существует в потенциальном виде во всех сферах, где несовершенные существа наделены способностью выбора между добром и злом. В самом противоречивом присутствии истинного и неистинного, правды и лжи заложена возможность заблуждения. Преднамеренный выбор зла есть грех; сознательное отвержение истины есть заблуждение; упорное стремление к греху и заблуждению есть порок.
Боговете не създават злото, както не допускат те грях и въстание. Потенциалното зло съществува във времето във вселената, включваща различни нива на значения и ценности на съвършенството. Грехът съществува в потенциален вид във всички сфери, където несъвършените същества са надарени със способността за избор между добро и зло. В най-противоречивото присъствие на истинското и неистинското, правдата и лъжата е заложена възможността за заблуда. Преднамереният избор на злото е грях; съзнателното отхвърляне на истината е заблуждение; упоритото стремление към грях и заблуждение е порок.
1. ИСТИНСКА И ЛЪЖЛИВА СВОБОДА
Из всех запутанных проблем, проистекающих из восстания Люцифера, ни одна не была причиной больших трудностей, чем неспособность эволюционных смертных провести различие между истинной и ложной свободой.
От всички объркани проблеми, произтичащи от въстанието на Луцифер, нито един не е бил причина за големите трудности, отколкото неспособността на еволюционните смъртни да направят разлика между истинската и лъжливата свобода.
Истинная свобода является вековой целью и наградой эволюционного прогресса. Ложная свобода есть коварный обман, присущий заблуждению времени и злу пространства. Подлинная свобода основана на реальности правопорядка — разуме, зрелости, братстве и справедливости.
Истинската свобода се явява вековна цел и награда за еволюционния прогрес. Лъжливата свобода е коварна измама, присъща за заблужденията във времето и злото в пространството. Истинската свобода е основана на реалността на правовия ред - на разума, зрелостта, братството и справедливостта.
Свобода становится средством самоуничтожения в космическом существовании, когда основанные на свободе побуждения безумны, безусловны и бесконтрольны. Истинная свобода всё больше соотносится с реальностью и всегда принимает во внимание социальную справедливость, космическую беспри_страстность, вселенское братство и божественные обязательства.
Свободата се превръща в средство за самоунищожение в космическото съществуване, когато основаните на свободата подбуждения са безумни, безусловни и безконтролни. Истинската свобода все повече се съотнася с реалността и винаги взима под внимание социалната справедливост, космическата безпри_страстност, вселенското братство и божествените задължения.
Свобода становится самоубийственной, когда она лишается материальной законности, интеллектуальной справедливости, социальной сдержанности, нравственного долга и духовных ценностей. Свобода не существует в отрыве от космической реальности, и существование любой личностной реальности прямо пропорционально ее связям с божественностью.
Свободата се превръща в самоубийствена, когато тя се лишава от материалната законност, интелектуалната справедливост, социалната сдържаност, нравствения дълг и духовните ценности. Свободата не съществува отделена от космическата реалност, и съществуването на коя да е личностна реалност е правопропорционално на нейна връзка с божествеността.
Необузданное своеволие и бесконтрольное самовыражение соответствуют отъявленному себялюбию, пределу безбожия. Свобода без сопутствующей и всё возрастающей победы над эгоизмом есть плод эгоистического смертного воображения. Свобода, мотивированная собственными интересами, является концептуальной иллюзией, жестоким обманом. Вседозволенность под маской свободы является предшественницей презренного рабства.
Необузданото своеволие и безконтролното самоизразяване съответствуват на отявленото себелюбие, границата на безбожието. Свободата без съпътствуващата я и все нарастваща победа над егоизма е плод на егоистичното смъртно въображение. Свободата, мотивирана от собствените интереси, се явява концептуална илюзия, жестока измама. Всепозволеността под маската на свободата се явява предшественица на презряното робство.
Истинная свобода — союзница настоящего самоуважения; ложная свобода — спутница самолюбования. Истинная свобода является плодом самообладания; ложная свобода основана на самоутверждении. Самообладание ведет к альтруистическому служению; самолюбование стремится к эксплуатации других для эгоистического возвеличения такого заблуждающегося индивидуума, который готов пожертвовать праведностью во имя приобретения несправедливой власти над своими товарищами.
Истинската свобода - е съюзница на истинското самоуважение; лъжливата свобода - е спътница на самовлюбването. Истинската свобода се явява плод на самообладанието; лъжливата свобода е основана на самоутвърждението. Самообладанието води към алтруистично служене; самовлюбването се стреми към експлоатация на другите за егоистичното възвеличаване на такъв заблуждаващ се индивид, който е готов да пожертва праведността в името на придобиване на несправедлива власт над своите другари.
Так и мудрость божественна и безопасна только тогда, когда она является космической по своему масштабу и духовной по своей мотивации.
Така и мъдростта е божествена и безопасна само тогава, когато тя се явява космическа по своя мащаб и духовна по своята мотивация.
Не существует большего заблуждения, чем такой самообман, который заставляет разумных существ стремиться к власти над другими существами с целью лишения этих существ их естественных свобод. Золотое правило человеческой справедливости протестует против любого такого обмана, несправедливости, эгоизма и нечестивости. Только истинная и настоящая свобода совместима с господством любви и служением милосердия.
Не съществува по-голямо заблуждение, от тази самоизмама, която заставя разумните същества да се стремят към власт над другите същества с цел лишаване на тези същества от тяхната естествена свобода. Златното правило в човешката справедливост протестира против всякаква такава измама, несправедливост, егоизъм и нечестивост. Само истината и истинската свобода е съвместима с господството на любовта и служенето на милосърдието.
Как смеет своевольное создание посягать на права своих товарищей во имя личной свободы, когда Высшие Правители вселенной отступают в благосклонном уважении к этим прерогативам воли и потенциалам личности! Пользуясь так называемой личной свободой, ни одно существо не вправе лишать других существ каких-либо из этих привилегий существования, дарованных Создателями и должным образом уважаемых всеми их преданными союзниками, подчиненными и подданными.
Как смее своеволното създание да посяга на правата на своите другари в името на личната свобода, когато Висшите Управители на вселената отстъпват в благосклонно уважение към тези прерогативи на волята и потенциала на личността! Ползувайки се от така наречената лична свобода, нито едно същество не е в правото си да лишава другите същества от която и да било от тези привилегии на съществуването, дарени от Създателите и по необходимия начин уважавани от всички техни предани съюзници, подчинени и поданици.
Порой эволюционному человеку приходится бороться за свои материальные свободы с тиранами и угнетателями в мире греха и порока или в течение ранних периодов развития примитивной сферы, но не в моронтийных мирах или духовных сферах. Война является наследием раннего эволюционного человека; в тех же мирах, где существует нормальная прогрессирующая цивилизация, физическая борьба как средство разрешения расовых недоразумений уже давно пользуется дурной репутацией.
Понякога на еволюционния човек му се налага да се бори за своите материални свободи с тираните и угнетителите в света на греха и порока или в течение на ранните периоди от развитието на примитивната сфера, но не в моронтийните светове или в духовните сфери. Войната се явява наследство от ранния еволюционен човек; в същите тези светове, където съществува нормална прогресираща цивилизация, физическата борба като средство за разрешаване на расовите недоразумения вече отдавна се ползва с глупава репутация.
2. ПОХИЩАВАНЕ НА СВОБОДАТА
Бог воплотил вечную Хавону вместе с Сыном и в Духе, и с тех пор существует вечный образец соучастия — равноправного участия в творении. Эта модель соучастия является образцом для каждого из Божьих Сынов и Дочерей, отправляющихся в пространство, чтобы предпринять попытку воспроизведения во времени центральной вселенной вечного совершенства.
Богът е въплътил вечната Хавона заедно със Сина и в Духа, и от тогава съществува вечният образец на съучастието - равноправното участие в творението. Този модел на съучастие се явява образец за всеки от Божите Синове и Дъщери, отправящи се в пространството, за да предприемат опит за възпроизвеждане във времето на централната вселена на вечното съвършенство.
Каждому созданию каждой формирующейся вселенной, стремящемуся исполнить волю Отца, суждено стать партнером пространственно-временных Создателей в этом величественном подвиге обретения эмпирического совершенства. Если бы это было не так, Отец вряд ли наделял бы такие создания свободной творческой волей, как не вселялся бы он в них, фактически становясь их партнером посредством своего собственного духа.
За всяко създание от всяка формираща се вселена, стремящо се да изпълни волята на Отца, е съдено да стане партньор с пространствено-времевите Създатели в този величествен подвиг за придобиване на емпирическо съвършенство. Ако това не беше така, Отецът едва ли би надарявал такова създания със свободна творческа воля, как не би се вселявал той в тях, фактически ставайки техен партньор посредством своя собствен дух.
Безумие Люцифера заключалось в попытке выполнить невыполнимое — пренебречь временем в эмпирической вселенной. Преступление Люцифера состояло в попытке лишить каждую личность Сатании ее права созидания, в незамеченном ограничении личного и добровольного участия создания в длительной эволюционной борьбе за достижение статуса света и жизни как индивидуально, так и коллективно. Своим поступком этот бывший Властелин вашей системы противопоставил временную цель собственной воли вечной цели Божьей воли,
Безумието на Луцифер се е съдържало в опита да изпълни неизпълнимото - да пренебрегне времето в емпирическата вселена. Престъплението на Луцифер се е състояло в опита да лиши всяка личност от Сатания от нейното право на съзидание, в незабележимото ограничаване на личното и доброволно участие на създанията в дългата еволюционна борба за достигане на статуса на светлина и живот както като индивидуалност, така и колективно. Със своята постъпка този бивш Властелин на вашата система е противопоставил временната цел на собствената си воля на вечната цел на Божията воля,
раскрываемой в наделении свободной волей всех личностных созданий. Таким образом, восстание Люцифера грозило стать наивысшим посягательством на свободу выбора восходящих созданий и существ, находящихся на службе в системе Сатания, грозило навсегда лишить каждого из этих существ волнующего опыта привнесения чего-то личного и неповторимого в медленно воздвигаемый монумент эмпирической мудрости, которым когда-нибудь станет усовершенствованная система Сатания. Так, манифест Люцифера, рядящийся в одежды свободы, в ясном свете разума оказывается колоссальным посягательством на личную свободу, причем в таких масштабах, в которых это происходило лишь дважды за всю историю Небадона.
разкривана в надаряването със свободна воля на всички личностни създания. По такъв начин, въстанието на Луцифер е заплашвало да стане най-висшето посегателство върху свободата на избора на възходящите създания и същества, намиращи се на служба в системата Сатания, заплашвало е завинаги да лиши всяко от тези същества от вълнуващия опит за привнасяне на каквото и да било лично и неповторимо нещо в бавно издигащият се монумент на емпирическата мъдрост, който някога ще стане усъвършенстваната система Сатания. Така, манифестът на Луцифер, маскиран в одеждите на свободата, в ясната светлина на разума се оказва колосално посегателство върху личната свобода, при което в такива мащаби, в които това се е случвало само два пъти за цялата история на Небадон.
Короче говоря, то, что Бог дал людям и ангелам, Люцифер собирался у них отнять, — а именно, божественную привилегию участия в создании своих собственных судеб и судьбы этой локальной системы обитаемых миров.
На кратко казано, това, което Бог е дал на хората и ангелите, Луцифер е смятал да им отнеме, - а именно, божествената привилегия за участие в създаването на собствената съдба и съдбата на тази локална система от обитаеми светове.
Ни одно существо во всей вселенной не вправе лишать любое другое существо истинной свободы — права любить и быть любимым, привилегии поклонения Богу и служения своим братьям.
Нито едно същество във цялата вселена не е в правото си да лишава кое да е друго същество от истинската свобода - правото да люби и да бъде любимо, привилегията за поклонение Богу и служенето на своите братя.
3. ОТСРОЧКА НА ПРАВОСЪДИЕТО
Нравственных волевых созданий эволюционных миров всегда волнует неразумный вопрос: почему премудрые Создатели допускают существование зла и греха. Они не понимают, что как то, так и другое неизбежно в условиях истинной свободы создания. Свободная воля эволюционного человека или возвышенного ангела не есть только философское понятие, символический идеал. Способность человека выбирать добро или зло является вселенской реальностью. Свобода самостоятельного выбора есть дар Высших Правителей, и они не позволят никакому существу или группе существ лишить хотя бы одну-единственную личность во всей обширной вселенной этой божественно дарованной свободы — даже если тем самым удовлетворяется желание таких обманутых и невежественных существ воспользоваться этой, неверно названной, личной свободой.
Нравствените волеви създания от еволюционните светове винаги се вълнуват от неразумния въпрос: защо премъдрите Създатели допускат съществуването на злото и греха. Те не разбират, че както едното, така и другото е неизбежно в условията на истинската свобода на създанията. Свободната воля на еволюционният човек или възвишеният ангел не е само философско понятие, символичен идеал. Способността на човека да избира доброто или злото се явява вселенска реалност. Свободата на самостоятелния избор е дар от Висшите Управители, и те не позволяват на никое същество или група същества да лишат макар би и една-единствена личност във цялата обширна вселена от тази божествено дарена свобода - даже ако по този начин се удовлетворява желанието на такива излъгани и невежи същества да се възползуват от тази, невярно наричана, лична свобода.
Хотя сознательное и откровенное отождествление со злом (грех) эквивалентно прекращению существования (ликвидации), между таким личным отождествлением со злом и приведением приговора в исполнение — автоматическим следствием умышленного избрания зла — всегда должен существовать достаточно продолжительный период времени, необходимый для того, чтобы судебное рассмотрение вселенского статуса индивидуума было полностью удовлетворительным по отношению ко всем заинтересованным вселенским личностям, и настолько справедливым и законным, чтобы завоевать одобрение самого грешника.
Макар съзнателното и откровено отъждествяване със злото (греха) да е еквивалентно на прекратяване на съществуването (ликвидацията), между такова лично отъждествяване със злото и привеждането на присъдата в изпълнение - автоматичното следствие от умишления избор на злото - винаги трябва да съществува достатъчно продължителен период от време, необходим за това, че съдебното разглеждане на вселенския статус на индивида да бъде напълно удовлетворително по отношение към всички заинтересовани вселенски личности, и дотолкова справедливо и законно, че да завоюва одобрението на самия грешник.
Однако если этот вселенский мятежник, восставший против реальности истины и добродетели, отказывается согласиться с приговором, а также если в глубине своего сердца виновный сознает справедливость осуждения, но отказывается сделать соответствующее признание, то в таком случае, согласно благоразумному решению От Века Древних, приведение приговора в исполнение откладывается. И От Века Древние отказываются ликвидировать какое-либо существо, пока сохраняются нравственные ценности и духовные реальности, — как у злоумышленника, так и у всех связанных с ним сторонников и возможных сочувствующих ему существ.
Обаче ако този вселенски метежник, въставащ срещу реалността на истината и добродетелите, отказва да се съгласи с присъдата, а така също ако в дълбините на своето сърце виновния осъзнава справедливостта на осъждането, но отказва да направи съответствуващото признание, то в такъв случай, съгласно благоразумното решение на От Векове Древните, привеждането на присъдата в изпълнение се отлага. И От Векове Древните се отказват да ликвидират което и да било същество, докато се съхраняват нравствените ценности и духовни реалности, - както у злоумишленика, така и у всички свързани с него привърженици и възможните съчувстващи му същества.
4. МИЛОСЪРДНА ОТСРОЧКА
Еще одна проблема, объяснение которой в созвездии Норлатиадек сопряжено с определенными трудностями, связана с причинами, в силу которых Люцифер,
Още един проблем, обяснението, на който в съзвездието Норлатиадек е съпроводено с определени трудности, свързан с причини, по силата на които Луцифер,
Сатана и падшие князья, прежде, чем они были задержаны, взяты под стражу и осуждены, могли в течение столь длительного времени причинять вред.
Сатана и падналите князе, преди, те да бъдат задържани, взети под стража и осъдени, са могли в течение на толкова дълго време да причиняват вреди.
Родители, родившие и вырастившие детей, лучше способны понять, почему Михаил, отец-Создатель, мог медлить с осуждением и уничтожением своих собственных Сынов. Притча Иисуса о блудном сыне является хорошей иллюстрацией того, что любящий отец способен долго ждать покаяния грешного сына.
Родителите, родили и отгледали деца, по-добре са способни да разберат, защо Михаил, бащата-Създател, е могъл да се бави с осъждането и унищожението на своите собствени Синове. Притчата на Иисус за блудния син се явява добра илюстрация на това, че любящия отец е способен дълго да чака покаянието на грешния син.
Сам факт того, что преступник действительно может избрать зло — совершить грех, — подтверждает факт свободы воли и полностью оправдывает любую продолжительность отсрочки правосудия, если продленное милосердие способно привести к покаянию и реабилитации.
Самият факт на това, че престъпникът действително може да избере злото - да извърши грях, - потвърждава факта за свободата на волята и напълно оправдава всяка продължителност в отсрочката на правосъдието, ако продълженото милосърдие е способно да приведе към покаяние и реабилитация.
Большинство прав, которых добивался Люцифер, у него уже было; остальные он должен был получить в будущем. Все эти драгоценные дары были утеряны из-за того, что он поддался нетерпению и стремлению к немедленному исполнению желаний, причем в нарушение всех обязательств уважать права и свободы всех остальных существ вселенной вселенных. Этические обязательства являются врожденными, божественными и всеобщими.
Болшинството права, които е придобил Луцифер, вече са били у него; останалите той е бил длъжен да получи в бъдещето. Всички тези драгоценни дарове са били изгубени поради това, че той се е поддал на нетърпението и стремежа към незабавно изпълняване на желанията, при което в нарушение на всички задължения да уважава правата и свободата на всички останали същества от вселената на вселените. Етическите задължения се явяват вродени, божествени и всеобщи.
Нам известно много причин, в силу которых Высшие Правители не прибегли к немедленному уничтожению или задержанию главарей восстания Люцифера. Несомненно, есть и другие и, возможно, более веские причины, неизвестные нам. Милосердные свойства этой отсрочки правосудия были продлены лично Михаилом Небадонским. Если бы не любовь этого отца-Создателя к своим грешным Сынам, восторжествовало бы высшее правосудие сверхвселенной. Подстрекатели к подобному злодеянию подверглись бы мгновенному и полному уничтожению, если бы событие, подобное восстанию Люцифера, произошло в Небадоне во время инкарнации Михаила на Урантии.
На нас са известни много причини, по силата на които Висшите Управители не са прибягнали към незабавно унищожение или задържане на главатаря на въстанието Луцифер. Несъмнено, има и други и, възможно, по-тежки причини, неизвестни нам. Милосърдните свойства на тази отсрочка на правосъдието са били удължени лично от Михаил Небадонски. Ако не би била любовта на този баща-Създател към своите грешни Синове, би възтържествувало висшето правосъдие на свръхвселената. Подстрекателите към подобно злодеяние биха били подложени на мигновено и пълно унищожение, ако събитие, подобно на въстанието на Луцифер, би се случило в Небадон по време на инкарнацията на Михаил на Урантия.
Высшее правосудие способно свершиться немедленно, когда оно не сдерживается божественным милосердием. Однако милосердная опека детей времени и пространства всегда обеспечивает эту отсрочку, этот спасительный промежуток между севом и жатвой. Если посеяно добро, этот промежуток предоставляет возможности для испытания и становления характера; если посеяно зло, эта милосердная отсрочка дает время для раскаяния и очищения. Отсрочка осуждения и наказания злодеев заключена в самой природе милосердной опеки в семи сверхвселенных. Сдерживание правосудия милосердием доказывает, что Бог есть любовь и что такой Бог любви господствует во вселенных, милосердно управляя судьбой и судом над всеми своими детьми.
Висшето правосъдие е способно да се извърши незабавно, когато то не се сдържа от божественото милосърдие. Обаче милосърдната опека на децата на времето и пространството винаги обезпечава тази отсрочка, този спасителен промеждутък между сеитбата и жътвата. Ако е посято добро, то промеждутъка представя възможност за изпитване и изграждане на характера; ако е посято зло, тази милосърдна отсрочка дава време за разкаяние и очистване. Отсрочката на осъждането и наказването на злодеите се съдържа в самата природа на милосърдната опека в седемте свръхвселени. Сдържането на правосъдието от милосърдието доказва, че Бог е любов и, че такъв Бог на любовта господства във вселените, милосърдно управлявайки съдбата и съда над всички свои деца.
Милосердные отсрочки возникают во исполнение свободной воли Создателей. Во вселенной этот метод, основанный на терпеливом отношении к грешным мятежникам, позволяет извлечь добро. Хотя безусловно справедливо утверждение о том, что добро не может быть порождением зла для того, кто замышляет и творит зло. Так же справедливо и то, что все вещи (включая зло, потенциальное и явное) оборачиваются добром для всех существ, которые знают Бога, любят исполнять его волю и восходят к Раю согласно его вечному плану и божественному предназначению.
Милосърдните отсрочки възникват в изпълнение на свободната воля на Създателите. Във вселената този метод, основан на търпеливото отношение към грешните метежници, позволява да се извлече добро. Макар и безусловно справедливо да е утвърждението за това, че доброто не може да бъде породено от злото за онзи, който замисля и твори зло. Така също е справедливо и това, че всички неща (включително и злото, потенциално или явно) се превръщат в добро за всички същества, които познават Бога, обичат да изпълняват неговата воля и възхождат към Рая съгласно неговия вечен план и божествено предназначение.
Однако эти милосердные отсрочки не бесконечны. Несмотря на длительную (по урантийским меркам) задержку суда над участниками восстания Люцифера, мы можем отметить, что, одновременно с изложением данного откровения, на Уверсе состоялись первые слушания по иску Гавриила против Люцифера, вскоре после чего было обнародовано распоряжение От Века Древних о заключении Сатаны в тюремный мир вместе с Люцифером. Это кладет конец возможностям Сатаны посещать какие-либо из падших миров Сатании. Правосудие во вселенной, где господствует милосердие, может быть медленным, но оно непреложно.
Обаче тези милосърдни отсрочки не са безкрайни. Независимо от продължителната (по урантийски мерки) задръжка на съда над участниците във въстанието на Луцифер, ние може да отбележим, че, едновременно с изложението на даденото откровение, на Уверса са се състояли първите слушания по иска на Гавриил срещу Луцифер, скоро след което е било обнародвано разпореждане на От Векове Древните за задържане на Сатана в затворническия свят заедно с Луцифер. Това поставя край на възможностите на Сатана да посещава които и да било от падналите светове в Сатания. Правосъдието във вселената, където господства милосърдието, може да бъде бавно, но то е неоспоримо.
5. МЪДРОСТ НА ОТСРОЧКАТА
Из многих известных мне причин, в силу которых Люцифер и его сообщники не были арестованы или осуждены раньше, некоторые мне позволено изложить:
От многото известни на мен причини, по силата, на които Луцифер и неговите съобщници не са били арестувани и осъдени по-рано, някои от тях ми е позволено да изложа:
1. Милосердие требует того, чтобы у каждого преступника было достаточно времени для формирования сознательного и всесторонне обдуманного отношения к своему злому умыслу и грешным поступкам.
1. Милосърдието изисква това, че у всеки престъпник да би имало достатъчно време за формиране на съзнателно и всестранно обмислено отношение към своя зъл умисъл и грешни постъпки.
2. Отеческая любовь преобладает над высшим правосудием; поэтому правосудие никогда не уничтожает тех, кого можно спасти милосердием. Время для обретения спасения даруется каждому грешнику.
2. Бащинската любов преобладава над висшето правосъдие; затова правосъдието не унищожава тези, които може да спаси милосърдието. Времето за придобиване на спасение се дарява на всеки грешник.
3. Ни один любящий отец не пытается ускорить наказание заблудшего члена своего семейства. Терпение проявляется только во времени.
3. Нито един любящ баща не се опитва да ускори наказанието на заблудил се член от своето семейство. Търпението се проявява само във времето.
4. Хотя прегрешения всегда пагубны для семьи, мудрость и любовь помогают добродетельным детям терпеть своего заблудшего брата в течение времени, предоставленного любящим отцом для того, чтобы грешник мог увидеть ошибочность своего пути и принять спасение.
4. Макар прегрешенията винаги да са пагубни за семейството, мъдростта и любовта помагат на добродетелните деца да търпят своя заблуден брат в течение на времето, предоставено от любящия баща за това, че грешникът да може да види погрешността на своя път и да приеме спасението.
5. Каким бы ни было отношение Михаила к Люциферу — и несмотря на то, что он являлся отцом и Создателем Люцифера, — безотлагательное вершение правосудия над предательским Властелином Системы было не во власти Сына-Создателя, ибо к тому времени он еще не завершил своего посвященческого пути, позволявшего достичь безусловного владычества в Небадоне.
5. Каквото и да е било отношението на Михаил към Луцифер - и независимо от това, че той се явява баща и Създател на Луцифер, - вършенето на правосъдието без отлагане над предателския Властелин на Системата не е било във властта на Сина-Създател, защото към това време той още не е завършил своя посвещенически път, позволяващ достигането на безусловно владичество в Небадон.
6. От Века Древние могли немедленно ликвидировать этих мятежников, однако они редко казнят грешников, не рассмотрев дело со всех сторон. В данном случае они отказались аннулировать решения Михаила.
6. От Векове Древните са можели незабавно да ликвидират тези метежници, обаче те рядко екзекутират грешниците, без да са разгледали делото от всички страни. В дадения случай те са се отказали да анулират решението на Михаил.
7. Очевидно, что Эммануил посоветовал Михаилу держаться в стороне от мятежников и позволить восстанию идти естественным путем самоуничтожения, а мудрость От Века Единого является временным отражением объединенной мудрости Райской Троицы.
7. Очевидно, че Еммануил е посъветвал Михаил да се държи на страна от метежниците и да позволи на въстанието да върви по естествения път на самоунищожението, а мъдростта на От Векове Единния се явява времево отражение на обединената мъдрост на Райската Троица.
8. От Века Верный Эдемии посоветовал Отцам Созвездия позволить мятежникам до самого конца беспрепятственно идти своим путем, дабы каждый настоящий и будущий обитатель Норлатиадека — каждый смертный, моронтийное существо или духовное создание — мог поскорее искоренить в себе всякое сочувствие этим преступникам.
8. От Векове Верният в Едемия е посъветвал Отците на Съзвездието да позволят на метежниците до самия край безпрепятствено да вървят по своя път, за да може всеки сегашен и бъдещ обитател на Норлатиадек - всеки смъртен, моронтийно същество или духовно създание - да може по-скоро да изкорени в себе си всяко съчувствие към тези престъпници.
9. В Иерусеме личный представитель Высшего Управляющего Орвонтона рекомендовал Гавриилу создать все условия для того, чтобы каждое живое создание могло прийти к осознанному выбору в отношении вопросов, затронутых в Декларации Независимости Люцифера. После того, как были подняты проблемы восстания, чрезвычайный Райский советник Гавриила передал ему, что в случае, если все создания Норлатиадека не получат возможности всестороннего и свободного выбора, то Райский карантин, направленный против всех таких — возможно, нерешительных и сомневающихся — созданий, будет в порядке самозащиты распространен на всё созвездие. Для того, чтобы Райские двери восхождения оставались открытыми для существ Норлатиадека, необходимо было создать условия для полного раскрытия восстания и окончательного определения позиции всех так или иначе вовлеченных в него существ.
9. В Йерусем личният представител на Висшия Управляващ Орвонтон е препоръчал на Гавриил да създаде всички условия за това, че всяко живо създание да може да премине към осъзнат избор по отношение на въпросите засегнати в Декларацията за Независимостта на Луцифер. След като, когато са били повдигнати проблемите на въстанието, изключителният Райски съветник на Гавриил му е предал, че в случай, ако всички създания от Норлатиадек не получат възможност за всестранен и свободен избор, то Райската карантина, насочена против всички такива - възможно, нерешителни и съмняващи се - създания, ще бъде в реда на самозащита разпространена върху цялото съзвездие. За това, че Райските врати за възхождане да си остават открити за съществата от Норлатиадек, е необходимо било да се създадат условия за пълното разкриване на въстанието и окончателно определяне на позициите на всички така или иначе въвлечени в него същества.
10. В своем третьем независимом воззвании Божественная Попечительница Салвингтона обнародовала распоряжение, повелевающее не делать ничего, что могло бы привести к половинчатому исцелению, трусливому подавлению или иному
10. В своето трето и независимо възвание Божествената Попечителка от Салвингтон е обнародвала разпореждане, повеляващо да не се прави нищо, което би могло да приведе към половинчато изцеление, страхливо потушаване или друго
сокрытию отвратительного зрелища мятежников и мятежа. Ангельское воинство получило указание стремиться к полному разоблачению мятежников; им также была предоставлена неограниченная возможность для изображения греха как метода скорейшего достижения совершенного и окончательного излечения от бедствий зла и греховности.
скриване на отвратителното зрелище на метежниците и метежа. Ангелското войнство е получило указание да се стреми към пълно разобличаване на метежниците; на тях също така им е била предоставена неограничена възможност за изобразяване на греха като метод за най-бързо достигане на съвършеното и окончателно излекуване от бедствията на злото и греховността.
11. В Иерусеме был создан чрезвычайный совет бывших смертных, состоящий из Могущественных Посланников — прославленных смертных, которые уже сталкивались с подобными ситуациями, — а также их коллег. Они предупредили Гавриила, что в случае использования произвольных или непродуманных методов подавления количество совращенных будет минимум втрое больше. Весь уверсский корпус советников собрался, чтобы убедить Гавриила позволить восстанию идти своим полным и естественным ходом, даже если на ликвидацию его последствий потребуется миллион лет.
11. В Йерусем е бил създаден черезвичаен съвет от бивши смъртни, състоящ се от Могъществени Посланици - прославени смъртни, които вече са се сблъсквали с подобни ситуации, - а така също и техни колеги. Те са предупредили Гавриил, че в случай на използуване на произволни или необмислени методи за потушаване на дадено количество отклонили се, ще има като минимум второ, такова, по-голямо. Целият уверски корпус съветници се е събрал, за да убеди Гавриил да позволи на въстанието да върви в своя пълен и естествен ход, даже ако за ликвидиране на неговите последствия са необходими милион години.
12. Время — даже во вселенной времени — относительно: если бы смертный Урантии со средней продолжительностью жизни совершил преступление, которое привело бы к всемирному смятению, и если бы он был арестован, осужден и казнен в пределах двух-трех дней со времени совершения преступления, показалось ли бы вам это время долгим? А это было бы более точным сравнением с продолжительностью жизни Люцифера, даже если суд над ним, начинающийся в настоящее время, закончится только через сто тысяч лет урантийского времени. С точки зрения Уверсы, где в настоящее время происходит судебный процесс, относительный промежуток времени можно выразить следующим образом: преступление Люцифера стало рассматриваться судом в пределах двух с половиной секунд с момента его совершения. С точки зрения Рая вынесение приговора происходит одновременно с совершением преступления.
12. Времето - даже във вселената времето - е относително: ако би смъртен от Урантия със средна продължителност на живота е извършил престъпление, което би привело към всемирно смущение, и ако той би бил арестуван, осъден и екзекутиран в пределите на два три дни от извършване на престъплението, би ли ви се сторило това време дълго? А това би било по-точно в сравнение с продължителността на живота на Луцифер, даже ако съда над него, започващ в настояще време, се завърши само след сто хиляди години урантийско време. От гледна точка на Уверса, където в настояще време протича съдебният процес, относителния промеждутък време може да бъде изразен по следния начин: престъплението на Луцифер е започнало да се разглежда от съда в пределите на две и половина секунди от момента на неговото извършване. От гледна точка на Рая изнасянето на присъдата протича едновременно с извършването на престъплението.
Существует еще столько же частично доступных вашему пониманию доводов против произвольного прекращения восстания Люцифера, которые, однако, я не вправе изложить. Я могу сообщить вам, что на Уверсе мы учим сорока восьми доводам в пользу разрешения злу беспрепятственно следовать своим путем нравственного банкротства и духовного истощения. Я не сомневаюсь в том, что существует столько же дополнительных причин, неизвестных мне.
Съществуват още толкова също частично достъпни за вашето разбиране доводи против произволното прекратяване на въстанието на Луцифер, които, обаче аз не съм в правото си да изложа. Аз мога да ви съобщя, че на Уверса ние учим четиридесет и осем довода в полза на разрешаването на злото безпрепятствено да следва своя път на нравствена несъстоятелност и духовно изтощение. Аз не се съмнявам в това, че съществуват също толкова допълнителни причини, неизвестни за мен.
6. ТРИУМФ НА ЛЮБОВТА
С какими бы сложностями ни сталкивались эволюционные смертные, пытаясь понять восстание Люцифера, всем мыслящим существам должно быть ясно, что метод обращения с мятежниками является подтверждением божественной любви. По-видимому, любвеобильное милосердие, предложенное мятежникам, действительно принесло многим невинным существам горе и страдания, однако все эти смятенные личности могут положиться на то, что при решении их судеб премудрые Судьи будут столь же милосердны, сколь и беспристрастны.
С каквито и да било сложности да се сблъскват еволюционните смъртни, опитвайки се да разберат въстанието на Луцифер, за всички мислещи същества трябва да бъде ясно, че метода на общуване с метежниците се явява потвърждение на божествената любов. Видимо, любвеобилното милосърдие, предложено на метежниците, действително е принесло на много невинни същества мъка и страдание, обаче всички тези смутени личности могат да се доверят на това, че при решаването на техните съдби премъдрите Съдии ще бъдат също толкова милосърдни, колкото и безпристрастни.
Как для Сына-Создателя, так и для его Райского Отца любовь определяет все взаимоотношения с разумными существами. Невозможно понять многие аспекты отношения вселенских правителей к мятежникам и мятежу — греху и грешникам, — если не помнить о том, что Бог-Отец предшествует всем остальным аспектам проявления Божества во всех отношениях божественности к человечеству. Следует также иметь в виду, что всеми Райскими Сынами-Создателями движет милосердие.
Както за Синът-Създател, така и за неговият Райски Отец любовта определя всички взаимоотношения с разумните същества. Невъзможно е да се разберат много от аспектите в отношението на вселенските управители към метежниците и метежа - греха и грешниците, - ако не се помни за това, че Бог-Отец предшествува всички останали аспекти на проявление на Божествата във всички отношения на божествеността към човечеството. Следва също така да се има в предвид, че всички Райски Синове-Създатели се движат от милосърдието.
Если любящий отец большой семьи решает проявить милосердие по отношению к одному из своих детей, виновному в тяжких грехах, может вполне случиться так, что милосердное отношение к совершившему проступок дитя принесет вр†менные
Ако любящият баща на голямото семейство решава да прояви милосърдие по отношение към едно от своите деца, виновно в тежки грехове, може напълно да се случи така, че милосърдното отношение към извършилото простъпка дете да принесе временни
трудности всем остальным, добродетельным детям. Такие случайности неизбежны; такой риск неотделим от реальной ситуации — принадлежности к семейной группе и наличии любящего родителя. Каждый член семьи получает пользу от праведного поведения каждого другого члена; таким же образом, каждый член семьи не может не испытывать немедленные временные последствия дурного поведения каждого другого члена. С†мьи, группы, нации, расы, миры, системы, созвездия и вселенные суть ассоциативные отношения, обладающие индивидуальностью; и поэтому каждый член любой такой группы — большой или малой — пользуется достоинствами и испытывает на себе последствия благих и дурных поступков всех остальных членов соответствующей группы.
трудности за всички останали, добродетелни деца. Такива случайности са неизбежни; такъв риск е неотделим от реалната ситуация - принадлежността към семейната група и наличието на любящ родител. Всеки член на семейството получава полза от праведното поведение на всеки друг член; по същия такъв начин, всеки член от семейството не може да не изпитва незабавните временни последствия от глупавото поведение на всеки друг член. Семействата, групите, нациите, расите, световете, системите, съзвездията и вселените са същност на асоциативните отношения, притежаващи индивидуалност; и за това всеки член, на всяка такава група - голяма или малка - се ползува от достойнствата и изпитва върху себе си последствията от благите и глупави постъпки на всички останали членове на съответствуващата група.
Однако необходимо уяснить следующее: если вы вынуждены страдать из-за пагубных последствий греха кого-либо из членов вашей семьи, одного из сограждан или такого же, как вы, смертного и даже из-за восстания в системе или где-либо еще, — независимо от того, что вам придется пережить из-за прегрешений ваших партнеров, товарищей или вышестоящих личностей, — вы можете быть абсолютно уверены в преходящем характере подобных злоключений. Ни одно из последствий дурного поведения остальных членов группы не способно когда-либо поставить под угрозу ваши вечные перспективы или даже в малейшей степени лишить вас вашего божественного права восхождения к Раю и обретения Бога.
Обаче е необходимо да се изясни следното: ако вие сте принудени да страдате поради пагубните последствия от греха на когото и да било от членовете на вашето семейство, един от съгражданите или същия такъв, като вас, смъртен и даже поради въстание в системата или където и да било още, - независимо от това, какво ви се налага да преживеете поради прегрешенията на вашите партньори, другари или висшестоящи личности, вие може да бъдете абсолютно уверени в преходния характер на подобни злополуки. Нито едно от последствията на глупавото поведение на останалите членове на групата не е способно когато и да било да постави под заплаха вашите вечни перспективи или даже в най-малка степен да ви лиши от вашето божествено право за възхождане към Рая и откриването на Бога.
Кроме того, существует вознаграждение за все испытания, отсрочки и разочарования, которые неизменно сопровождают грех восстания. Из многих ценных последствий восстания Люцифера, которые можно было бы назвать, я упомяну только повышение статуса восходящих смертных из числа жителей Иерусема, устоявших против софистики греха и ставших кандидатами в Могущественные Посланники — члены моей собственной категории. Каждое существо, которое выдержало испытание этим пагубным происшествием, немедленно улучшило свой административный статус и повысило духовный потенциал.
Освен това, съществува възнаграждение за всички изпитания, отсрочки и разочарования, които неизменно съпровождат греха и въстанието. От многото ценни последствия от въстанието на Луцифер, които биха могли да се назоват, аз ще спомена само повишаване на статуса на възходящите смъртни от числото на жителите на Йерусем, устояли срещу софистиката на греха и станали кандидати за Могъществени Посланици - членовете на моята собствена категория. Всяко същество, което е издържало изпитанието на това пагубно произшествие, незабавно е подобрило своя административен статус и е повишило своя духовен потенциал.
Поначалу бунт Люцифера казался только бедствием для системы и вселенной. Постепенно стала нарастать польза. По прошествии двадцати пяти тысяч лет системного времени (двадцати тысяч лет урантийского времени) Мелхиседеки стали учить, что добро, проистекающее из преступления Люцифера, уравновесило причиненное им злом. Общее количество зла к тому времени стало почти неизменным, продолжая увеличиваться только в некоторых изолированных мирах, в то время как благотворные последствия продолжали возрастать и расширяться по всей вселенной и сверхвселенной вплоть до Хавоны. В настоящее время Мелхиседеки учат, что добро, появившееся вследствие восстания в Сатании, более чем в тысячу раз превышает общее количество зла.
По начало бунтът на Луцифер е изглеждал само като бедствие за системата и вселената. Постепенно е започнала да нараства ползата. По преминаването на двадесет и пет хиляди години системно време (двадесет хиляди години урантийско време) Мелхиседеките са започнали да учат, че доброто, произтичащо от престъплението на Луцифер, е уравновесило причиненото от него зло. Общото количество зло към това време е станало почти неизменно, продължавайки да се увеличава само в някои изолирани светове, като в същото това време благотворните последствия са продължили да нарастват и да се разширяват по цялата вселена и свръхвселена достигайки чак до Хавона. В настояще време Мелхиседеките учат, че доброто, появило се в следствие на въстанието в Сатания, повече от хиляда пъти превишава общото количество на злото.
Однако столь необычайными и благотворными плоды прегрешений могли стать только благодаря мудрому, божественному и милосердному отношению всех стоящих над Люцифером существ, начиная с Отцов Созвездия в Эдемии и вплоть до Всеобщего Отца в Раю. С течением времени добро, извлекаемое из преступления Люцифера, возрастало; а так как подлежащее наказанию зло практически полностью выявилось в пределах сравнительно короткого промежутка времени, очевидно, что премудрые и дальновидные правители вселенной наверняка продлят время, порождающее всё более благотворные результаты. Даже без учета многочисленных дополнительных причин отсрочки ареста и суда над мятежниками Сатании, уже одного этого было бы достаточно для того, чтобы объяснить, почему эти грешники не были задержаны раньше, почему они не были осуждены и уничтожены.
Обаче толкова необичайни и благотворни плодове от прегрешенията са могли да станат само благодарение на мъдрото, божествено и милосърдно отношение на всички стоящи над Луцифер същества, започвайки от Отците на Съзвездието в Едемия и чак до Всеобщия Отец в Рая. С течение на времето доброто, извличано от престъплението на Луцифер, е нараснало; а тъй като подлежащото на наказание зло практически напълно се е проявило в пределите на сравнително кратък промеждутък от време, очевидно е, че премъдрите и далновидни управители на вселената навярно ще удължат времето, пораждащо все повече благотворните резултати. Даже без отчитане на многочислените допълнителни причини за отсрочката на ареста и съда над метежниците от Сатания, вече само това би било достатъчно за това, да обясни, защо тези грешници не са били задържани по-рано, защо те не са били осъдени и унищожени.
Близоруким и ограниченным временем смертным не следует торопиться с критикой отсрочек, предоставляемых дальновидными и премудрыми управляющими вселенскими делами.
Късогледите и ограничени от времето смъртни не следва да бързат с критика на отсрочките, предоставяни от далновидните и премъдри управляващи вселенските дела.
Одно из заблуждений человеческой мысли в отношении данных проблем заключается в идее о том, что все эволюционные смертные развивающейся планеты избрали бы Райский путь, если бы их мир не был проклят грехом. Способность отвергать сохранение жизни существовала и до восстания Люцифера. Смертный человек всегда обладал даром свободного выбора в отношении Райского пути.
Едно от заблужденията на човешката мисъл по отношение на дадения проблем се съдържа в идеята за това, че всички еволюционни смъртни от развиващата се планета биха избрали Райския път, ако техния свят не би бил прокълнат от греха. Способността да се отхвърля съхраняването на живота е съществувала и до въстанието на Луцифер. Смъртният човек винаги е притежавал дара на свободния избор по отношение на Райския път.
По мере накопления опыта продолжения жизни, вы будете расширять свои представления о вселенной и свой кругозор значений и ценностей; благодаря этому вы сможете лучше понять, почему таким существам, как Люцифер и Сатана, позволено продолжать восстание. Вы также лучше поймете, каким образом из ограниченного временем зла можно в итоге извлечь (пусть даже отсроченное) добро. Достигнув Рая, вы будете воистину просвещены и утешены, слушая, как серафические философы обсуждают и истолковывают эти фундаментальные проблемы гармонизации вселенной. Но я полагаю, что и тогда вы не испытаете полного внутреннего удовлетворения. По крайней мере, так было со мной, когда я достиг вершин вселенской философии. Эти премудрости открылись мне до конца только после того, как я был назначен исполнять административные функции в сверхвселенной, где через практический опыт приобрел умозрительную способность, необходимую для понимания таких многоплановых проблем космической справедливости и духовной философии. По мере восхождения к Раю, вы будете всё лучше понимать, что многие непонятные особенности вселенского управления можно постичь только после обретения расширенной эмпирической способности и достижения повышенной духовной проницательности. Космическая мудрость является непреложным условием понимания космических ситуаций.
По степента на натрупване на опит с продължаването на живота, вие ще разширявате своите представи за вселената и своя кръгозор за значенията и ценностите; благодарение на това вие ще можете по-добре да разберете, защо на такива същества, като Луцифер и Сатана, е позволено да продължат въстанието. Така вие все по-добре ще разбирате, по какъв начин от ограниченото във времето зло може в крайна сметка да се извлече (макар и даже отсрочено) добро. Достигайки Рая, вие ще бъдете наистина просветени и утешени, слушайки, как серафическите философи обсъждат и тълкуват тези фундаментални проблеми за хармонизация на вселената. Но аз полагам, че вие и тогава няма да изпитате пълно вътрешно удовлетворение. В крайна сметка, така беше и с мен, когато аз достигнах върховете във вселенската философия. Тази премъдрост ми се откри докрай само след това, когато аз бях назначен да изпълнявам административни функции в свръхвселената, където чрез практическия опит придобих умозрителната способност, необходима за разбирането на такива многопланови проблеми на космическата справедливост и духовна философия. По степента на възхождане към Рая, вие все по-добре ще разбирате, че много от неразбираемите особености във вселенското управление могат да се постигнат само след придобиване на разширена емпирическа способност и достигане на повишена духовна проницателност. Космическата мъдрост се явява неотделимо условие за разбиране на космическите ситуации.
[Представлено Могущественным Посланником, прошедшим путь эмпирического сохранения жизни в период первого системного восстания во вселенных времени, в настоящее время прикрепленным к сверхвселенскому правительству Орвонтона и выполняющим данную функцию по просьбе Гавриила Салвингтонского.]
[Представено от Могъщественият Посланик, преминал пътя на емпирическото съхраняване на живота в периода на първото системно въстание във вселените на времето, в настояще време прикрепен към свръхвселенското правителство на Орвонтон и изпълняващ дадената функция по молба на Гавриил Салвингтонски.]